PDA

View Full Version : Kawasaki KR1000F - Roche/Lafond - 1981 - Tamiya - 1/12


Sennake
28-09-2009, 20:24
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/real_cars/motorcycles/1981_kawasaki_kr1000f_real.jpg

Met deze motor reden Roche/Lafond het World Endurance Racing Championship in 1981, wat trouwens door Kawasaki gewonnen werd dat jaar.
Dit model is mijn 'tombola' model van 2008, en als ik dus een VETO wil bekomen bij de tombola van 2009 moet dit model klaar zijn tegen eind december. Het wordt een min of meer OOB-bouw, maar wie mij kent weet dat ik me nooit 100% aan die regel kan houden. Zo ga ik al zeker de kablage vervangen, en zal ik hier en daar ook wel wat uurwerkonderdelen aanbrengen. Maar met OOB bedoel ik dat geen ombouw ga uitvoeren, noch een upgrade set aanbrengen, en zelfs geen CF-decals ga gebruiken om de doodeenvoudige reden dat carbon destijds nog niet gebruikt werd in de racerij.

Here we go:

Eerst worden alle bodyparts opgekuist en ontdaan van bramen en sinkmarks. De voorste kuip, die uit 3 onderdelen bestaat, wordt samengebouwd en de naden worden weggewerkt met de secondelijm-en-bloem methode. Ook de zadelsteun die uit 2 delen bestaat krijgt dezelfde behandeling.

Daarna gaat er een laag witte primer over. Ik verkies hier de witte primer omdat het Kawasaki 'lime green' een zeer frisse kleur is die het best weergegeven wordt met een witte ondergrond.

Eens de primer droog is, gaat er een mistlaag Tamiya TS-22 overheen, gevolgd door 2 wet coats, telkens met een tussenperiode van 24 uur. Ondertussen is de verf droog en kan het aanbrengen van de decals beginnen. Eens dit gebeurd is kan je een update verwachten.

Maar ondertussen zijn hier enkele foto's van de groen gespoten onderdelen:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15023&stc=1&d=1254162010

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15024&stc=1&d=1254162010

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15025&stc=1&d=1254162010

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15026&stc=1&d=1254162010

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15027&stc=1&d=1254162010

Sennake
13-10-2009, 17:48
Ik wil beginnen aan het plaatsen van de decals, maar dan valt me op dat er voor de ruimte om en rond de koplampen geen decals voor handen zijn! Om het mezelf niet al te gemakkelijk te maken :fight: had ik niet opgemerkt dat hiervoor een stuk van de racekuip wit gespoten moet worden, iets wat nu een pak moeilijker wordt nu het groen reeds aangebracht is. Maar onmogelijk is het niet. Ik maskeer het te spuiten oppervlak met Tamiya masking tape, en breng met de airbrush een laagje mat wit aan, dat beter dekt dan glanzend wit. Ik laat het een tijdje drogen en zet er een laagje glanzend wit overheen. Tenslotte laat ik voldoende droogtijd zodat ik de masking tape kan verwijderen en de opstaande rand van de overgang van groen naar wit kan wegpolishen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15158&stc=1&d=1255448564

Nu kan het aanbrengen van de decals dus echt beginnen. Ik begin met iets makkelijk: de zadelsteun. Dat valt goed mee, en de kwaliteit van de Cartograph decals is superieur.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15159&stc=1&d=1255448564

Nu pakken we de racekuip aan. Ook dat gaat goed, maar jammer genoeg is het wit van de decals niet exact hetzelfde van tint als het gespoten deel. Nu ja, een wedstrijdmodel ging dit sowieso al niet worden, want dat was niet het opzet. De puntjes die je op de foto ziet zijn de verbindingsboutjes die mee ingegoten zitten op de racekuip, en die ik gewoon meegepolisht heb omdat ik er toch nog gepunchte boutjes wil opkleven.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15160&stc=1&d=1255448564

Ook de tank zorgt voor een probleemloze decal-fase. De decals zijn werkelijk van een zeer hoge kwaliteit en verdragen de rode Daco-sol perfect.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15161&stc=1&d=1255448564

Tenslotte is het voorste spatbord aan de beurt. Ook hier geen problemen te melden. Na het drogen van alle decals worden er twee lagen Gunze Sangyo vernis op alle onderdelen aangebracht, en na een weekje drogen worden ze eerst lichtjes opgeschuurd met Micromesh, en daarna worden ze gepolisht met Tamiya compound. Je kan trouwens op de foto nog de sporen zien van de compound, die nog weggespoeld moet worden.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15162&stc=1&d=1255448564

Nu deze fase succesvol beëindigd is, kan ik beginnen met de bouw van het kader, maar dat is voor een volgende update.

Wordt vervolgd!

djoene
13-10-2009, 18:21
euhmpie ik wil nie muggeziften maar kunnen er nog resten compound aan het spatborden hangen ?
anders zie het er weer toppie uit.

TvD
13-10-2009, 18:54
euhmpie ik wil nie muggeziften maar kunnen er nog resten compound aan het spatborden hangen ?
anders zie het er weer toppie uit.

en:


.....en daarna worden ze gepolisht met Tamiya compound. Je kan trouwens op de foto nog de sporen zien van de compound, die nog weggespoeld moet worden.


Duss...... ;)

Sennake
06-11-2009, 23:04
Haaahhhh, herfstvakantie!! ;) Eindelijk tijd om eens door te bouwen zie. En dat gaan jullie geweten hebben ;)

Nadat mijn Lotus 79 eindelijk af was (een klein beetje over tijd qua schema) was het tijd om mijn "november-project" verder te zetten. En als het even kon, wat voorsprong nemen ook, want het laatste project van dit jaar is de 1/12 Trumpeter Ford GT40, die wat meer tijd in beslag zal nemen.

Dus heb ik een ganse week onderdelen geprepareerd, gespoten en details geschilderd. Omdat dit een OOb project is heb ik me niet teveel aangetrokken van accuraatheid van het model in vergelijking met het 1/1 origineel. Alleen de zichtbare bekabeling heb ik vervangen door dunnere. Dat is zowat de enige toegeving die ik gedaan heb aan het OOB principe. Dat leverde me tevens een ander leuk voordeel op: ik kon eindelijk nog eens een kit bouwen zoals ik dat vroeger graag deed: eerst alles mooi schilderen zonder iets te monteren, en daarna alles in elkaar plakken. Toegegeven, niet de meest educatieve modelbouwmethode en zeker niet aan te raden voor wie een exacte replica wil bouwen, maar mij deed het plezier om nog eens een model in elkaar te steken op de goeie ouwe manier. Mijn stichtend voorbeeld hiervoor waren de Tamiya-catalogi, die op pagina 3 altijd een foto toonde van een kit in alle samenstellende onderdelen, mooi geschilderd maar nog niet gemonteerd. Dat heb ik dus ook gedaan:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15398&stc=1&d=1257541358

Eens deze foto genomen is kon het bouwen beginnen. Dit moet zowat het record zijn van tijdspanne tussen een volledig ongemonteerde kit tot een afgewerkt model, want nu gaat het vliegensvlug gaan, let maar eens op. Eerst werd het motorblok in elkaar gezet. OOB natuurlijk. Ik heb zelfs niet de moeite genomen om wat weathering aan te brengen, omdat de racekuip al dat werk zal verbergen. Eerlijkheidshalve moet ik eraan toevoegen dat ik wel een weathering zal uitvoeren op de onderdelen die zichtbaar blijven eens het model klaar is. Maar dat is pas voor... binnen enkele minuten ;)

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15399&stc=1&d=1257541358

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15400&stc=1&d=1257541358

Het kader wordt vervolgens rond het motorblok gekleefd. Hier zou ik anders een methode gezocht hebben om het blok in te bouwen in een volledig geassembleerd kader waarvan de lijmnaden mooi weggewerkt werden en overspoten, maar omdat deze naden niet zichtbaar zullen zijn eens het model klaar is, en omdat ik gewoon het bouwplan volg, doe ik het deze keer "the old school way". Ook de verchroomde onderdelen werden niet gestript om ze te spuiten met Alclad of zo. Ok, weer eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat de voorvork-onderdelen wel gestript werden, maar ik heb de verchroomde delen bekleed met BMF, dus ik heb geen Alclad gebruikt. Maar daarover later meer. Binnen enkele minuten dus.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15401&stc=1&d=1257541358

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15402&stc=1&d=1257541358

Sennake
06-11-2009, 23:06
Nu is het tijd om het achterwiel in te bouwen in de achterbrug. Ook hier werden geen aanpassingen uitgevoerd, tenzij de iets dunnere kabel die ik gebruikt heb. Voor de bougiekabels die achter de kuip verborgen blijven echter worden de standaard kitkabels gebruikt. Om het model gemakkelijk recht te houden heb ik tevens al de motorsteun gebruikt.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15403&stc=1&d=1257541499

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15404&stc=1&d=1257541499

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15405&stc=1&d=1257541499

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15406&stc=1&d=1257541499

Sennake
06-11-2009, 23:08
Daarna zijn de uitlaten aangebracht. Hier maakt de kit me de schilderwerken gemakkelijk omdat deze Kawasaki geen verchroomde uitlaten bezit die allerlei verkleuringen vertonen, maar gewoon zwarte uitlaten heeft zodat ook hier het schilderwerk op een eenvoudige wijze kan gedaan worden.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15407&stc=1&d=1257541624

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15408&stc=1&d=1257541624

Het model wordt even aan de kant gelegd, zodat ik de voorvork kan monteren. Ook hier weer allemaal eerlijk recht-toe-recht-aan schilderwerk, behalve de verchroomde delen die met BMF bekleed werden.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15409&stc=1&d=1257541624

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15410&stc=1&d=1257541624

Sennake
06-11-2009, 23:12
Het vervolg laat zich raden: de voorvork wordt in de motor gemonteerd. Enkele foto's nemen en we gaan weer verder.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15411&stc=1&d=1257541835

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15412&stc=1&d=1257541835

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15413&stc=1&d=1257541835

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15414&stc=1&d=1257541835

Sennake
06-11-2009, 23:14
Nu worden toerenteller, radiator en kuipsteun geplaatst. Ook alle bekabeling wordt in dit stadium aangekoppeld zodat er geen losse kabels meer aan de motor hangen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15415&stc=1&d=1257541978

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15416&stc=1&d=1257541978

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15417&stc=1&d=1257541978

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15418&stc=1&d=1257541978

Sennake
06-11-2009, 23:15
Vooraleer de koetswerkonderdelen geplaatst worden neem ik nog enkele detailfoto's, want eens de kuip erop staat is er geen weg meer terug. En dan is het model trouwens ook af.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15419&stc=1&d=1257542091

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15420&stc=1&d=1257542091

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15421&stc=1&d=1257542091

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15422&stc=1&d=1257542091

De foto's van het afgewerkte model kan je vinden in mijn galerij (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?p=253269#post253269).

gert mertens
07-11-2009, 18:48
Sennake,
Van een "speed-bouw" gesproken....
Eerste posting om 22.04u
22.06u de volgende,
2 minuten later....
22.12u nog eens,
en om 22.14u en 22.15u de laatste 2.
Het laatst bijgewerkt om 22.23u.

Tja ....moest er een wereldkampioenschap snel-bouwen bestaan,ik wist op wie men geld inzetten. :)
P.S. Het result is ook geslaagd !!!

Grtz,
G :)

Nismo
07-11-2009, 21:50
Sennake,
Van een "speed-bouw" gesproken....
Eerste posting om 22.04u
22.06u de volgende,
2 minuten later....
22.12u nog eens,
en om 22.14u en 22.15u de laatste 2.
Het laatst bijgewerkt om 22.23u.

Tja ....moest er een wereldkampioenschap snel-bouwen bestaan,ik wist op wie men geld inzetten. :)
P.S. Het result is ook geslaagd !!!

Grtz,
G :)

Tja Gert, het is dan ook ne koersmoto hé.:p