View Full Version : Porsche 935/78 ('Moby Dick') - MR Models - 1/43
Nu dat de Brumos GT3 niet meer verder kan omdat eerst de decals gemaakt moeten worden ben ik ondertussen iets anders begonnen. Na het zien van weer wat 1/43 werk van collega's keer ik ook terug naar mijn grote liefde.
De Porsche 935/78 was uniek omdat voor het eerst het luchtgekoelde principe op de 911 deels achter zich gelaten werd. De cilinderkoppen van deze laatste 935 fabrieksontwikkeling waren watergekoeld en hadden 4 kleppen per cilinder, wat het vermogen bracht op 750 PK.
Om deze versie (die met LeMans in het achterhoofd) optimaal te ontwikkelen werd de versnellingsbak ondersteboven gemonteerd, de ganse carrosserie werd 10cm verlaagd en de originele bodem werd weggehaald en vervangen door een vlakke bodem. Een aluminium buizenframe zorgde voor de nodige stijfheid van deze 1030 kg zware wagen.
Uiteindelijk werd Le Mans geen succes met een 8ste plaats, maar de 6 uurs test race in Silverstone was dat met een overwinning wel.
Over het model nu ... MR Collection is één van de betere spelers op de markt. Hun gamma omvat vooral Ferrari's (:frusty:) maar ze brachten ook enkele Porsches op de markt, waaronder deze versie.
Zoals we van hun gewend zijn is er een zeer goede giet kwaliteit van de resin en whitemetal delen, de PE delen zijn zeer zuiver en goed verpakt en de velgen, zoals gewoonlijk op deze schaal, uit alu gedraaid.
Het minpunt van deze kit zijn de decals. Kwaliteit is dan wel goed, de kleuren kloppen niet. Het rode gedeelte van de decals is fluo oranje, wat op deze wagen niet het geval was.
In ieder geval is dit geen kit voor beginners - (vrees niet, hij is waarschijnlijk toch onvindbaar geworden). De ruiten zijn niet vacuüm gevormd maar een vlak stuk folie dat met een PE ruitkader op de carrosserie gekleefd moet worden, de rolkooi is uit white metal, er zijn talrijke PE delen voor bvb de motor, ... maar desondanks is het toch een curbside kit.
Over naar de bouw ... het is jammer dat het typische voor deze wagen niet in de kit te zien is. Het feit dat de bodem een vlakke plaat is met daarop een alu buizenframe is een eyecatcher, maar helaas niet zichtbaar om wille van gesloten deuren, de schaal en ... geen buizenframe aanwezig!
De kit heeft een white metal bodemplaat en een resin interieur die dus op elkaar moeten liggen.
Ik wil persé het alu buizenframe maken en het ook tonen dus ... de deuren moeten open. Vermits de kit geen extra deuren heeft zoals bvb de 'Integral' kits van Renaissance is het dus voorzicht zijn geblazen.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=15305&d=1257073986
Na het verwijderen van de deuren valt ook dadelijk op dat de deurdrempels niet kloppen. Deze zijn de hoog, zeker wanneer de bodem de juiste dikte heeft. Dit werd dus gecorrigeerd.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=15306&d=1257073986
Daarna de bodem zelf. Het resin gedeelte van de bodemplaat werd weggesneden en op het white metal gedeelte gezet. Daarna werd de afdekking van het motorcompartiment achteraan gecorigeerd. Dit was te hoog waardoor 1 buis van de rolkooi ontbrak.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=15307&d=1257073986
Ten slotte ben ik ook al begonnen aan de wielen (meestal maak ik die eerst). De wieldeksels zijn ook uit PE vervaardigd en dienen aan de achterzijde van een rind voorzien te worden die de koelvinnen simuleert.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=15308&d=1257073986
gert mertens
03-11-2009, 23:44
Ben es benieuwd naar het gevolg....
Good luck !!!
Grtz,
G
Het was wel te verwachten ... de 2de deur is er ook uit gegaan. Ik kon het niet over mijn hart krijgen dat de rechter deur juist zou zijn en de linker deur niet.
Na het terug opbouwen en de juiste contour geven van de deur werd de deurrand weg gefreesd zoals op de echte deur.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15476&d=1257702979
Ook aan de achterzijde werd de kit gecorrigeerd. Er is namelijk een gat tussen de beide lichtblokken achteraan, waardoor de motor volledig zichtbaar is, maar in werkelijkheid is er op die plaats een polyester carrosserie deel dat de motor afschermt, dus de bumper werd opnieuw geconstrueerd.
Ook werden de achterste carrosserie delen al toegevoegd. Deze zijn standaard PE delen uit de kit.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15477&d=1257702979
Verder zijn we ook al begonnen met de opbouw van het buizenchassis. De 'ladder' constructie werd op de vloer opgebouwd en verlijmd.
Tot nu toe ziet het er zo uit:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15478&d=1257702979
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15479&d=1257702979
Ook het achterste gedeelte van de rolkooi is al opnieuw gemaakt door middel van styrene staafjes.
Met de carrosserie erop ziet het er zo uit:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15480&d=1257702979
Jawadde, en dat op 1/43. :drewl:
Ja mennejong, dat kan weeral tellen...
Ik volg deze thread met veel plezier en interesse, maar... de initiële opzet van "ik ga ook nog eens een 1/43 modelleke bouwen omdat dat rap klaar is", zoals je me in Nieuwegein vertelde, lijkt me wel een beetje verloren gegaan. Maar dat is wat mij betreft alleen maar een voordeel voor ons. Dus geef maar gaas! ;)
Zoals we gezegd hebben (al maanden geleden) wordt het inderdaad moeilijker om een OOB te doen dan om te super detaillen. Ik kan het gewoon niet meer.
Met de Martine 935 (eerste versie) is het me nog gelukt, aan deze kon ik niet weerstaan ... SORRY!
Mooie vorderingen, zeker op deze schaal. OOB is op dit forum verleden tijd geworden heb ik zo de indruk. Beter zo dan niet tevreden zijn met een afgewerkt model...
Zoals we gezegd hebben (al maanden geleden) wordt het inderdaad moeilijker om een OOB te doen dan om te super detaillen. Ik kan het gewoon niet meer.
Met de Martine 935 (eerste versie) is het me nog gelukt, aan deze kon ik niet weerstaan ... SORRY!
Het is wel wat laat voor vergiffenis te vragen, maar allé 't is goe.:p
BSmodels
09-11-2009, 22:06
Ik volg deze thread met veel plezier en interesse, maar... de initiële opzet van "ik ga ook nog eens een 1/43 modelleke bouwen omdat dat rap klaar is", zoals je me in Nieuwegein vertelde, lijkt me wel een beetje verloren gegaan. Maar dat is wat mij betreft alleen maar een voordeel voor ons. Dus geef maar gaas! ;)
+1
je ziet niet alle dagen een MR kit geknipt en geplakt worden :D:D
Het gaat inderdaad goed vooruit maar ik weet dat Tom alvorens te beginnen zijn huiswerk altijd grondig maakt maw hij weet perfect wat, waar en hoe. Deze stap wordt dikwijls door velen (ik reken mezelf daar ook bij) vergeten. Het weten wat je aan het doen bent is even belangrijk als het weten hoe iets te maken.
Na het achterste gedeelte van de rolkooi komt het voorste gedeelte aan de beurt. Ook de versteviging onder het dak werd gemonteerd. Als referentie een 'centje' erbij.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15502&d=1257884353
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15503&d=1257884353
Volgende stap zijn de buizen in de deuropening en een finale dry-fit voor het rolkooi gedeelte met het dashbord in het interieur.
Als dat goed gaat kan het PE werk voor het interieur beginnen. Enkele zaken zijn al getekend, maar we zijn er bijlange nog niet!
gert mertens
11-11-2009, 00:23
grote 1 cent heb je daar,Gulfie.....
Van welke dia. en fabrikant is het gebruikte materiaal voor de rolkooi?
1/43 een schaal die ik nog nooit gebouwd heb....begin toch goesting gaan te krijgen om mij -in die schaal-een model aan te schaffen.
Grtz,
Gert
Fabrikant? Geen idee. De diameter voor de dikke buizen is 0,9mm, voor de dunne 0,4mm.
Fabrikant? Geen idee. De diameter voor de dikke buizen is 0,9mm, voor de dunne 0,4mm.
Is het niet Evergreen dan?
Waarschijnlijk wel, maar ik heb die al zoooooooooo lang dat er geen verpakking rond zit. Als ik met niet vergis heb ik die eens stuk per stuk in Maastricht gekocht.
De rolkooi is klaar. Waar ik het meeste schrik voor had bleek uiteindelijk nogal mee te vallen.
Het plan was om de rolkooi in messing buis te maken en te solderen met 'white metal', maar omdat de buisjes na 3 weken nog altijd niet binnen zijn is het styrene geworden, iets minder vormvast, maar als je dat weet kan je daar ook omheen werken.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15504&d=1257968656
Op de planning stond vandaag enkele PE deeltjes maken. De houder voor de versnellingspook en de turbodruk regelaar (één deeltje), de regelinrichting voor de stabilisator stangen en de stoppen voor het koelwater reservoir zijn zowat de enige PE delen die ik voor het interieur moet bijmaken. De rest zal uit diverse zaken gescratched worden.
Voor het etsen heb ik toch alle registers moeten opentrekken en enkele nieuwe zaken moeten proberen. Etsen tot op 0,5mm had ik onder de knie, maar hier moeten toch zaken van 0,2 tot 0,3mm gemaakt worden zoals de profieldelen van de koelwaterstoppen. Deze zijn te zien boven de '8' op de meetlat (onderzijde meetlat is iedere maatlijn 1mm, bovenzijde is iedere maatlijn 0,5mm).
Rechts van de koelwater stoppen zijn de slotvangers voor de deuren gelokaliseerd en bovenaan zijn er nog enkele koelroosters, maar deze zijn niet goed en zullen dus nog een keer gemaakt moeten worden.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15505&d=1257968656
De PE houder voor de versnellingspook werd geplooid en reeds gemonteerd. Een dry-fit van het interieur ziet er op dit moment als volgt uit:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15506&d=1257968656
Alle PE delen die tot nu toe in het interieur gemonteerd worden moeten mee in alu gespoten worden. Het plan is om hiervoor Alclad te gebruiken, maar misschien krijg ik nog wel een andere ingeving om gepolished aluminium te simuleren.
Wordt vervolgd ...
Loixrallyfan
13-11-2009, 21:40
Prachtig, die rolkooi. En die open deuren, daar durf ik nu echt niet aan beginnen. Indrukwekkend.:applaus::applaus:
.....................
............................ Indrukwekkend.:applaus::applaus:
Zeker weten.;)
Bwah, een rolkooi maken op 1/43 of 1/24 is niet zoveel verschil denk ik, het foto etsen daarentegen ...
Bwah, een rolkooi maken op 1/43 of 1/24 is niet zoveel verschil denk ik, het foto etsen daarentegen ...
Bwah, een rolkooi maken op 1/43 of 1/24 is niet zoveel verschil denk ik, het foto etsen daarentegen ...
En 'k ha het heen twee keer zehhen ;)
Ik heb geen idee hoe die er 2 keer ingeraakt is. :frusty:
Kunnen de mod's eentje verwijderen?
Ik heb geen idee hoe die er 2 keer ingeraakt is. :frusty:
Kunnen de mod's eentje verwijderen?
omdat je het zo netjes vraagt :champagne:
Oftewel, de dubbele is verwijderd....
Om even te controleren of de gemaakte contouren mooi aansluiten op de carrosserie, er geen fouten zijn, grote gaten, ... heb ik de deuropeningen even in primer gezet.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15554&d=1258278518
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15555&d=1258278518
Al bij al valt het nog goed mee. Ik kom ervan af met een kleine correctie met primer op een penseel aan de voorkant van de linker deuropening en daarna schuren met een 800.
De deuropeningen zijn dus klaar, nu moeten de luchthappers aan de achterruit (getekend) nog open gemaakt worden. Ik moet nog eens even heel goed nadenken hoe hieraan te beginnen maar heb al stilaan een idee. De hele zone uitfrezen en terug opbouwen zal de enigste oplossing zijn vermoed ik.
De basis werken aan het chassis zijn bijna klaar. Toen ik een laatste inspectieronde op de referentiefoto's uitvoerde viel het me op dat de rolkooistructuur niet klopte. Er ontbrak nog een deel, dat moeilijk te zien was op de referentie foto's, dus zijn we maar verder naar betere foto's gaan zoeken.
Uiteindelijk blijkt dat deze auto achteraan een dubbele rolkooi had omdat de rolkooi ook echt als chassis diende. Dat deel werd dus achteraan bijgebouwd (het witte gedeelte achteraan).
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15556&d=1258279106
Het chassis en de rolkooi stonden dus toen al in primer om ook de eventuele fouten te controleren.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15557&d=1258279106
Vervolgens werd de hele handel gemaskeerd. Op deze kleine schaal brengen enkel vloeibare 'masking' producten een uitkomst. Ik heb eens een andere versie getest (tot mijn grote spijt) en dat heeft me heel wat meer werk gekost. Maskol is namelijk een zeer rekbaar goedje dat toch goed hecht, en voor grote oppervlakken perfect, maar voor de kleine hoekjes hier ... niet geschikt. Een uur opkuisen en alles weghalen met scalpel en tandenstoker was de boodschap.
Maar goed, eerst de masking aangebracht ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15558&d=1258279106
Dan de boel zwart gespoten omdat de achterzijde sowieso zwart is en omdat het alu van Alclad een zwarte ondergrond nodig heeft om beter tot zijn recht te komen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15559&d=1258279106
Daarna werd de achterzijde, die zwart moet blijven, ook nog eens afgeplakt en dan werd de buizenstructuur aluminium gespoten.
Tenslotte, na het verwijderen van de masking, een subtiele wash die enkel dient om diepte aan te brengen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15560&d=1258279106
Nu kan het afwerken van het interieur stilaan beginnen.
Mooi werk!
Wat betreft het uitfrezen van de luchthappers: als je het voorzichtig aanpakt met een smal freesje, en je stopt net vóór de randen van de opening met frezen, kan je met een scalpel de juiste contouren uitsnijden zonder dat je daarna terug hoeft "op te bouwen"... Mislukt dit, kan je nog steeds terug opbouwen natuurlijk.
De volgende stap was het schakelmechanisme aanpakken. De versnellingspook werd uit aluminium gedraaid. Ter referentie een gewone naald erlangs.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15561&d=1258313020
Na het aanbrengen van de schakelstang, de bedrading, de pedalen, de olieleidingen, ... was het tijd voor de brandblussers. Ook deze zijn uit aluminium gedraaid ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15562&d=1258313020
en dan rood gespoten. Na het aanbrengen van de decals en de nodige dosis rode Daco softener heb ik ze behandeld met 2 lagen 'Klear' omdat dat sneller droogt dan vernis en toch de decals afseald.
Voorlopig ziet het interieur er zo uit ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15563&d=1258313020
Ehm, weet je zeker dat dit op 1/43 is?? :champagne:
Ehm, weet je zeker dat dit op 1/43 is?? :champagne:
Een 43ste... ohh, ok, ik dacht heel even dat het hier om 1/87ste ging... :+
Ola, hier kijk ik wel even vol bewondering naar. Zo'n details op deze schaal reproduceren, zo ver sta ik nog niet :) Zeer mooi werk !
Ik blijf vol bewondering deze build volgen. En dat allemaal op schaal 1/43. :applaus::applaus::applaus::applaus::applaus:
gert mertens
16-11-2009, 23:44
T'ja waarschijnlijk in herhaling vallen maar....
Dit op die schaal....
RESPECT.
Grtz,
G
Het interieur ligt even stil. De volgende stap wordt de stoel. De kit stoel is naar de gewone 1/43 maatstaf, dus niet goed genoeg :p.
De bedoeling is om de stoel vacuüm te vormen, maar dan moet er eerst een mal gemaakt worden. Vermits de PC van mijn CNC frees even in herstelling is zal dat even moeten wachten!
We zijn dus verder gegaan met de carrosserie. Een eerste stap was het openen van de luchthappers in de 'C-stijl'. Raar maar waar, deze correctie heb ik op geen enkele kit terug gevonden, zelfs niet op de 1/24 van Tamiya. Ofwel omdat het zeer slecht zichtbaar is op foto's omdat dat gedeelte op de echte auto in mat-zwart gespoten is, ofwel omdat het moeilijk te maken is op een spuitgiet carrosserie.
In ieder geval ... de luchthapper op mijn versie is er! Met een klein freesje en zeer hoog toerental heb ik deze uitgefreesd. Het hoge toerental zorgt ervoor dat de frees niet onverwachts in de resin inhapt en je een mooi glad oppervlak krijgt.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15586&d=1258874662
Daarna was het de beurt aan het rooster voor het motor compartiment. De vorm van de kitversie is totaal verkeerd. Het gat in de carrosserie werd aangepast, maar dat betekent ook dat ik dus een nieuw rooster zal moeten maken! :mad:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15587&d=1258874662
Oude versie ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15588&d=1258874662
... gecorrigeerde versie
Doordat de bovenzijde nu recht is is het gat in de motorkap nu te groot, dus de onderzijde zal terug kleiner gemaakt worden.
Wordt vervolgd ...
Dit is niet meer normaal,bij mij lukt dit nog niet op schaal 1/24.
Je gaat de bedradingen toch niet maken?
Proficiat voor de realisatie ,ik ben echt jaloers dat ik dat niet kan.
Bedrading van de brandblusser ligt al maar er moet zeker nog bijkomen.
Ga er maar van uit dat als ik iets kan meer mensen het kunnen, maar je moet dit WILLEN kunnen, en da's dikwijls het voornaamste.
Bedrading van de brandblusser ligt al maar er moet zeker nog bijkomen.
Ga er maar van uit dat als ik iets kan meer mensen het kunnen, maar je moet dit WILLEN kunnen, en da's dikwijls het voornaamste.
Oftewel, waar een wil is...... is een weg.....
Maar ik kan niet anders zeggen dan : :worship::worship:
Mijn eerste 1/43 is onderweg maar ik weet niet hoe gedetailleerd die gaat worden.
Succes met de bouw!
Groet,
Kees
Loixrallyfan
30-11-2009, 23:33
Knap werk en oog voor detail. Indrukwekkend op deze schaal:applaus::applaus:
Zoals al eerder verteld is het de bedoeling om de lucht roosters in de voorste en achterste spatborden open te werken. De standaard kit aftekeningen die in de resin delen gemaakt zijn zijn zeer goed (beter dan op de meeste doorsnee 1/43 kits), maar niet naar mijn goesting. Ik wil door de sleuven de wielen en leidingen zien.
Dus ... eerst werden de originele roosters afgetekend ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15661&d=1260045355
... uitgefreesd ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15662&d=1260045355
... daarna de huisgemaakte PE delen erop gekleefd ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15663&d=1260045355
... en om te zien waar nog bijgewerkt moet worden alles in primer gezet.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15664&d=1260045355
Uiteindelijk ben ik zelf redelijk tevreden over het resultaat. Ik had verwacht dat er veel meer bijgewerkt zou moeten worden met plamuur, maar dat valt nog reuze mee.
De luchtroosters op zich zijn een kopbreker geweest. Het foto-etsen op zich heb ik goed onder de knie, maar als je een sleuf van 0,2mm wilt etsen heb ik toch ieder deel een keertje of 3 moeten maken en spelen met belichtingstijden.
Het resultaat is bevredigend, dus we kunnen verder.
Wanneer alles mooi uitgevuld is en klaar staat om wit gespoten te worden zullen de vinnen in de voorste en achterste roosters nog gekanteld worden omdat deze IRL (= in het echte leven) ook onder een hoek staan.
Wordt hopelijk volgende week vervolgd ...
Loixrallyfan
06-12-2009, 10:20
Ziet er wel zeer geslaagd uit. Knap werk:applaus::applaus:
dit is gewoon genieten van modelbouwkunde...
gert mertens
06-12-2009, 19:38
Gulfie,
RESPECT.
Grtz,
G ;)
Prachtige update weeral Tom. Ik volg deze topic met heel veel respect voor je bouwkunsten.:applaus::applaus:
dit is gewoon genieten van modelbouwkunde...
:agree:
Dit wordt een pareltje, zeker weten.
:drewl::drewl: schoon, héééééééél schoon
Het is misschien wat stil geweest maar vandaag nog eens de kans gehad om enkele uurtjes te plekken.
Eerst en vooral de wielen. De hoofdreden waarom ik de versie van LeMans ga maken is dat dan de velgen de fluo wieldeksels kunnen hebben, iets dat in de andere races niet altijd aanwezig was. Ook zullen er waarschijnlijk nog 2 verstralers op het kofferdeksel komen, maar daarover later meer.
Zoals al dikwijls besproken is op de meetings en iedereen die al eens 1/43 gebouwd heeft kent het probleem ... banden die na een tijdje barsten, daarom heb ik de originele rubberen kit banden vervangen door resin delen die ik zelf gedraaid heb (helaas geen beelden).
Daarna werden de alu velgjes in de banden gemonteerd en alles matt zwart gespoten. De sticker map bracht dan nog 4 'Dunlop' stickertjes naar boven (want die ontbreken in de kit) en rode Daco zorgde voor een perfecte setting.
Ik vond de gele letters echter te fel in vergelijking met de referentie foto's dus heb ik ze met smoke donkerder gemaakt. De smoke blinkt, maar als alles nu droog is zal het afgeseald worden met een matte vernis. Ik schuurde ook reeds de platte vlakken in de banden zodat alles mooi realistisch op z'n wieltjes staat.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15725&d=1260735416
Vervolgens de PE roosters. Na het vele schuren en controleren heb ik besloten eerst de lamellen te kantelen waarna ik alles in witte primer gespoten heb.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15726&d=1260735416
Eerst dacht ik het kantelen als laatste te doen, maar dan bestaat er kans dat de lak barst, dus dat gaat mooi niet door. Zo ziet het er nu uit.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15727&d=1260735416
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15728&d=1260735416
Al bij al ben ik redelijk tevreden over het resultaat.
Ook de nacaduct op het linker achter spatbord werd aangepakt. Om het een meer realistische look te geven werd ze uitgefreesd en met een dun PE plaatje terug afgedekt waardoor er een echte holle ruimte ontstaat aan de binnenkant.
Als alles nu goed droog is wordt het wit gespoten. Dit is het Porsche wit dat voor die jaren gebruikt werd en is iets donkerder dan de primer.
Knappe update ! Laat het vervolg maar komen :)
Loixrallyfan
16-12-2009, 10:59
Zeer geslaagd, die roostertjes. Komen helemaal tot hun recht. En dat op deze schaal.
Verbluffend.:applaus::applaus:
Zoals waarschijnlijk velen onder jullie heb ik vandaag ook wat gebouwd, maar als ik Doc zijn progress van vandaag zie ... heb ik met 2 uurtjes weinig gedaan! :)
De decals ... een kopbreker. De originele kit decals hebben het rode gedeelte van de striping in oranje ... en eigenlijk moet dat dus rood zijn.
Spuiten was dus de enigste optie. Vermits ik altijd kleine zaken met BMF afplak omdat de opstaande rand dan minimaal blijft wilde ik dat hier ook weer doen.
Om te beginnen heb ik de originele kit decals op een transparant decal vel gekopieerd. De kleur kwaliteit trekt dan wel op niets, maar ... who cares!
Vervolgens de zones die gespoten moeten worden met BMF bekleed en goed aangewreven zodat er zeker geen plooien zijn in de zones die rood gespoten moeten worden.
Eens dat achter de rug werden de kopie decals uitgesneden en aangebracht, ook zonder plooien en met rode 'Daco' behandeld. Na enkele uren drogen krijg je dus de decal die over de BMF staat die op de witte lak staat.
De volgende stap bestaat er dan in om alles wat rood is mooi met een scalpel uit te snijden en weg te pellen. Ik heb wat ruim gesneden in de bredere bereiken omdat het blauwe gedeelte van de decal er nog over moet.
Na het afpellen van het eerste gedeelte ziet het er dan zo uit ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15811&d=1261340368
Het linker voorspatbord is al van de folie ontdaan terwijl rechts nog alles hangt. Het grote voordeel van deze methode is dat je niet voor voldongen feiten komt te staan wanneer je alles gespoten hebt. Ik zou niet de eerste zijn die moet ontdekken dat het rood te ver komt, niet ver genoeg, ...
Na het spuiten van het rood heb ik alles verwijderd en een laag vernis aangebracht om alles af te sealen. Hij staat nu te drogen in de spuitcabine ... foto volgt dus later.
Ondertussen is ook al één wiel bijna afgewerkt. In vergelijking met het echte komt het aardig in de buurt vind ik.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15813&d=1261340998
Bron: Pelikan Parts website
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15814&d=1261340998
Ondertussen is ook al één wiel bijna afgewerkt. In vergelijking met het echte komt het aardig in de buurt vind ik.
Mooi gedaan, dat modelbouwwiel, zeker met die houten blokskes en zo... :champagne::p
Mijn updates zijn echt niet van 1 dag Tom. Tis zo een beetje wat ik de laatste 2 maanden heb uitgevoerd';)
Maar weeral een mooie update. Velgen zien er prima uit, en zoals Sennake al vermelde, die houtblokjes op schaal 1/43, Doe het maar.:applaus::applaus: :p
:crazy::crazy:
Engelengeduld is er nodig om dit soort van afplakwerk tot een goed einde te brengen. Heb afgelopen vrijdag op de meeting even een snelle blik "gegooid" op het model en moet zeggen dat het een pareltje gaat worden. Zit te wachten tot het interieur ook hier eens gaat passeren.
Zoals beloofd de foto's van het gespoten rood.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15822&d=1261664561
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15823&d=1261664561
Het kan er een beetje troebel uitzien, maar na het spuiten van de rode vlakken heb ik alles afgeseald met een vernislaag. Op de laatste foto is deze al opnieuw met een '1200' geschuurd om vervolgens de decals aan te brengen.
Natuurlijk werd dan het rode gedeelte van de decals uitgesneden en de overige 'striping' aangebracht. Na het vernissen ziet het er zo uit ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15824&d=1261664561
Zoals al eerder gezegd is de kit stoel niet hetgeen wat ik zou monteren in dit uitgewerkt interieur. De originele resin stoel is zoals een stoel in iedere 1/43 kit, dus veel te dik.
Ik heb eerst een contour van een stoel uitgetekend en deze contour uitgefreesd in een stukje schuim PVC van 8mm dikte, net de breedte die de stoel ook moet krijgen. Hieronder zie je het gefreesde gedeelte met daarop de schets van de vorm.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15825&d=1261665144
Ik hoor nu veel mensen luidop denken:'Jamaar, dat kan ik allemaal niet want ik heb geen freesmachine!'. Je kan een malletje uit vanalles maken. Stukjes plasticard op elkaar kleven, een vormpje uit MDF of hout, gips, uitgebakken klei, ... alles is mogelijk.
Daarna werden de hoekjes afgerond waardoor de radius in de stoel ook ontstaan. Nog even het papieren vormpje erlangs om aan te tonen hoe de vorm van de stoel in de mal verwerkt is.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15826&d=1261665144
Daarna kon het thermovormen beginnen. De mal werd op de 'vacuümtafel' gelegd (tafel ... what's in a name? Het ding meet amper 70 x 80mm) ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15827&d=1261665144
... en na het verwarmen van de plastic werd deze over de mal getrokken en met de stofzuiger langs onder vacuüm gezogen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15828&d=1261665144
Ruw uitgesneden ziet het er ongeveer zo uit.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15829&d=1261665561
Hier een foto van het echte interieur. Zoals je kan zien is er aan de stoel een dikkere omgebogen rand.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15830&d=1261665561
Deze rand dient dus ook gesimuleerd te worden. Hiervoor gebruik ik een stukje soldeertin van 0,5mm dikte dat mooi gelijk met de rand van de stoel mee gekleefd wordt. Na het aanbrengen en uitschuren van enkele laagjes primer zal een mooi aaneensluitende rand overblijven.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15831&d=1261665561
En dat allemaal op 1/43, chapeau. :drewl:
Gij zijt wel ne "grellige" zelle, Tom ;) Geweldige update weeral!
gert mertens
25-12-2009, 12:41
Tom,
Amaai,
Dat kan al tellen!!!
Op die schaal,dit niveau van afwerking...wereldklasse.
Grtz,
G ;)
Na het aanbrengen van 2 laagjes primer op de stoel werd alles geschuurd en de nodige boorden weggewerkt. Het voorste 'kussentje' werd uit plasticard gesneden en ingekleefd waarna nog de verstevigingsribben van de stoel aangebracht werden.
Na het matt-zwart spuiten van de binnenzijde van de stoel en de achterzijde in polyesterkleur zetten werden de gordels aangebracht. Hiervoor gebruik ik op deze schaal dun lood (dat laat zich goed plooien in allerlei vormen en contouren) en voor de gordelclipsen werd en setje van Renaissance aangesproken.
Met al deze werken achter de rug ziet de stoel er dan zo uit ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15841&d=1261841942
Dan werd de stoel ingebouwd in het interieur. Hiervoor werd de originele zetelsteun nagebouwd, een frame van 2 buizen die de stoel op de rail houdt. Ingebouwd in het interieur ziet het er dan zo uit ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15842&d=1261841942
Even de carrosserie op het onderstel zetten en eens zien wat dat geeft ... nog altijd op schema! :)
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15843&d=1261841942
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15844&d=1261841942
Zeer mooie update, als je de foto's bekijkt en de grootte van de wagen op de foto's dan denk je zo dat dit op 1:24ste te doen is. Echt petje af voor hoe je dit op 1:43ste klaarspeelt :)
sjoon menneman, eg sjoon!
Indrukwekkend!
Ik moet bij het zien van deze thread-foto's altijd maar 1 ding denken :"GDIST"... (En als je niet weet wat dit betekent, geef dit maar eens in op google...)
Ik moet bij het zien van deze thread-foto's altijd maar 1 ding denken :"GDIST"... (En als je niet weet wat dit betekent, geef dit maar eens in op google...)
Bedankt voor het compliment Guy, maar die zit nog wel 2 niveau's hoger denk ik.
Loixrallyfan
28-12-2009, 20:41
Amai, wat een updates....:drewl::drewl:
En dit op deze schaal. Gewoonweg indrukwekkend. :applaus::applaus:
Alleen, heb de deuren al een tijdje nietmeer gezien.
Met de deuren gaat het goed! :-)
ik moet aan de binnenzijde van de deuren een kamer uitfrezen. Hiervoor zal een silicone mal gegoten worden waarin de deur opgespannen wordt op de freestafel. Waarom dit nu pas gebeurd na het lakken? Wel, uiteindelijk maakt het niet uit of het nu voor of na het lakken is, een silicone mal maakt sowieso geen krassen. het voordeel is wel dat nu met alle lak erop de uiterst dunne delen van de deur steviger geworden zijn.
Wordt vervolgd ...
Loixrallyfan
29-12-2009, 00:10
Dat zijn seriueze werken. Je tilt het begrip "modelbouw" naar een serieus hoog niveau.
Blijf met veel bewondering volgen....
Met de deuren gaat het goed! :-)
ik moet aan de binnenzijde van de deuren een kamer uitfrezen.
Da's natuurlijk ook een manier om een huis te (ver)bouwen... Men neme een volle blok, hangt aan de buitenkant er een deur aan vast en freest dan de kamer uit aan de binnenkant naar believen... :+ :+ :D
BSmodels
29-12-2009, 12:02
Met de deuren gaat het goed! :-)
ik moet aan de binnenzijde van de deuren een kamer uitfrezen. Hiervoor zal een silicone mal gegoten worden waarin de deur opgespannen wordt op de freestafel. Waarom dit nu pas gebeurd na het lakken? Wel, uiteindelijk maakt het niet uit of het nu voor of na het lakken is, een silicone mal maakt sowieso geen krassen. het voordeel is wel dat nu met alle lak erop de uiterst dunne delen van de deur steviger geworden zijn.
Wordt vervolgd ...
heel goed gezien want nu loop je geen risico dat er siliconeresten het lakwerk verknoeien ;)
voor de rest ga ik de lebber van mijne mond eens afvegen......:applaus:
heel goed gezien want nu loop je geen risico dat er siliconeresten het lakwerk verknoeien ;)
Eigenlijk Bart ... was dat de reden waarom ik het zo gedaan heb.
De achterruit is klaar. Eerst een stukje uit dunne doorzichtige PC sheet gesneden, die dan op de carrosserie gekleefd met tape en dan met een scalpel de correcte vormen uitgesneden.
Daarna alles bedekt aan beide kanten met carrosserie tape en aan de binnenzijde een rand van ongeveer 1mm uitgesneden. Die rand werd afgepeld en dan matt zwart gespoten. Het resultaat is op de foto hieronder te zien.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=15978&d=1262121079
Verder zie je ook nog een deel van de achterzijde. De achterlichten werden gemonteerd maar ... ik ben er niet tevreden over. Het moet beter kunnen.
Ook werden de clipsen op het middenstuk van de bumper al gekleefd. Uit een heel dun stukje ijzerdraad van 0,1mm heb ik een ringetje geplooid, zilver geschilderd en dan aangebracht.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15980&d=1262121213
Onder de achterruit werd de stuurdoos van de ontsteking gemonteerd, gescratched uit een stukje plasticard. De bedrading is ook weer van dezelfde dikte als de clipsen.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=15979&d=1262121079
Aan de voorzijde is ook het rooster voor de radiatoren nog aangebracht. Dit rooster is gemaakt uit een heel dun gaas dat ik eens ooit van iemand gehad heb. Het is het gaas waarmee men in oude carburatoren de filtertjes maakte. Zeer dun, en uiterst geschikt om op 1/43 zulke dingen te simuleren.
Het mooie ervan is dat je er toch nog duidelijk door kunt kijken. Hierdoor zie je mooi de radiatoren achter het rooster zitten, maar helaas krijg ik dit niet in beeld met mijn beperkte fotokunsten.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15981&d=1262121417
Ook zie je dat de lichten vooraan en de afdekplaatjes al gemonteerd zijn. Zoals op de race versie van de 24 uren van Le Mans heb ik ze ook met tape afgedekt. Ze pasten nochtans zeer goed, maar ...
Om de afdekkapjes meer realisme te geven heb ik ze behandeld met Klear. Hierdoor worden alle kleine krasjes uit het oppervlak verwijderd en krijg je de indruk dat het glaasje heel dun is. Iets dat ik geleerd heb op een website van militaire jongens.
Ditzelfde ga ik trouwens ook nog toepassen voor de ruiten, iets dat ik op mijn vorig model al getest heb en wat zeer goed werkt. Voor de achterruiten ga ik wat kleurstof toevoegen, maar ... hierover later meer.
gert mertens
30-12-2009, 00:05
Tom,
Zo zie je maar..... We kunnen leren van elkaar :)
Mooie update trouwens "Golden Spark"
Grtz,
G ;)
Dominique
31-12-2009, 13:16
Hierbij buig ik nederig het hoofd ... :worship:
De eerste update van 2010 is dus voor mij ... beste wensen voor 2010 mannen!
De achterspoiler was hier nog niet de revu gepasseerd. Bewust eigenlijk, want ook dit kit onderdeel kon niet ongewijzigd blijven.
De originele kit spoiler is volledig uit PE vervaardigd, wat ook betekent dat de 'main plan' een vlak stuk is waar enkel een 'gurney' aan geplooid moet worden.
Nu, als de gurney geplooid wordt is de vleugel te kort, dus er wordt mooi niets geplooid, de plooilijn wordt dicht gemaakt en de 'gurney' wordt achteraf gescratched.
Als dat het enigste was ...
Omdat de 'main plane' een PE stuk is betekent het ook dat hij volledig vlak is. 'Note done' natuurlijk! En eerste is dat niet realistisch, ten tweede uiterst moeilijk om te kleven.
Er werden dan ook enkele strips plasticard op het PE deel gekleefd en achteraf bijgewerkt met plamuur. Door de strips mooi uit te schuren krijg je dan de echte golving van een spoiler.
De steunen zijn op dit moment nog volledig origineel, maar eens alles in elkaar staat zullen de dunne verbindingstangen verwijderd worden om achteraf door kleine stangetjes vervangen te worden.
Aan de 'sideplates' wordt weinig veranderd omdat ze zo goed zijn.
Dit is nog de ruwe vorm ... hier komen natuurlijk nog enkele laagjes primer over die dan mooi uitgeschuurd worden waarna de spoiler in elkaar gekleefd zal worden om vervolgens in het wit gespoten te worden.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16128&d=1262331211
Knap gemaakt Tom,doe zo verder in 2010.
Zoals eerder beloofd zou ik iets meer vertellen over de manier die ik hier gebruikt heb om de ramen te tinten.
Met het spuiten van 'clear' kleuren van Tamiya heb ik niet zo'n goeie ervaring. Het grootste probleem hierbij is dat het soms moeilijk is om alles mooi gelijkmatig te krijgen maar vooral ... stof! Het gebeurt dikwijls dat er een stofje in de lak hangt en dat zie je dan onheroepelijk.
Sinds dat ik Johnsson Klear ontdekt heb gebruik ik het voor alles en nog wat. Ik heb zelfs met dit product al volledige auto's 'gevernist' door ze compleet onder te dompelen in Klear!
Een ander voordeel (en meteen ook een nadeel) is dat de kleur opbouw eerder beperkt is. Waar spuiten met transparante kleuren dadelijk een duidelijke tint nalaat is dit een eerder lichte tint die, door het proces meerdere keren te herhalen, ook een donker resultaat kan geven.
Off we go ...
Wat hebben we nodig:
- Klear floor wax
- Vloeibare voedingskleurstof (te verkrijgen bij bvb Aveve winkels) in de gewenste kleur (zie foto)
- een proper bakje groot genoeg om de vloeistof op te vangen
- een doseerpipet (indien je voor dit procédé kiest)
Waarom die vloeibare voedingskleurstof? Wel, omdat dit een pigmentloos kleurmiddel is. De meeste kleurmiddelen zoals pigment poeder lossen niet 100% op in een vloeistof maar laten nog steeds zeer kleine partikels na. Vloeibare voedingskleurstof niet. Vandaar ...
De manier die ik hier toegepast heb is gebaseerd op industrieel 'flow coaten', een techniek waarbij de vloeistof met een pomp constant over het oppervlak gevloeid wordt, het overtollige product afvloeit en een dunne film achterblijft op de plaat.
Je kan, in plaats van deze methode, ook een potje vullen met de vloeistof en het ruitje erin dompelen en zeer gelijkmatig er weer uithalen. Beide manieren geven hetzelfde resultaat.
Eerst wordt de Klear met de kleurstof gemengd. Je kan natuurlijk niet donkerder gaan dan de kleur van de kleurstof. Mengen van verschillende kleuren is ook mogelijk.
De gemengde kleurstof heb ik dan in de doseerpipet gegoten. Hiervoor is vanalles mogelijk, als het maar een dunne uitstroomopening heeft en een voldoende groot reservoir.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16149&d=1262531995
Daarna wordt het plaatje dat je wenst te tinten zeer goed gereinigd, alle vette vingers dienen verwijderd te worden, stof wordt normaal toch wel mee 'afgespoeld'.
Nu dient de gekleurde vloeistof overvloedig over het oppervlak gevloeid te worden. Het teveel aan vloeistof loopt toch in het opvangbakje.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16150&d=1262531995
Na het bevloeien zal je zien dat er aan de boord een druppel of vloeiboord hangt. Door dit punt op een stukje keukenrol te houden wordt die boord of druppel zeer sterk opgezogen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16151&d=1262531995
Zeer voornaam is dat nu het deeltje onder een stofvrije 'stolp' gezet wordt zodat geen stof kan neerslaan op het oppervlak.
Door dit procédé aan beide zijden te doen versnel je het proces (2 keer zo snel een andere kleur). Meerdere malen herhalen geeft een fellere verkleuring.
Nogmaals, dit is niet de manier om een donker getint voorwerp te bekomen, maar voor een lichte kleurtint is dit perfect.
................................
Na het matt-zwart spuiten van de binnenzijde van de stoel en de achterzijde in polyesterkleur zetten werden de gordels aangebracht.
.................................................. .............
Nu eindelijk mijn vraagje stellen waarmee ik al een paar dagen mee rondloop.
Welke kleur of kleuren heb je gebruikt om die polyesterkleur te bekomen?
Ik denk dat ik die kleur ook ga nodig hebben voor de stoel van mijne Capri, want toen kende ze nog gene carbon of kevlar.
Johny,
ik heb hiervoor XF-59 (desert yellow) gebruikt. Eerst een beetje verf op een dekseltje gedaan, wat laten drogen tot het dikke verf was en daarna met een penseel met stijve haren aangebracht zodat je automatisch een structuur krijgt.
Daarna een wash met enemal matt zwart verdund met white spirit.
Op 1/24 zou ik eerst een structuur aanbrengen zoals 'Scale weave' en dan met desert yellow schilderen en een wash.
Bedankt Tom. De bedoeling is dat ik eerst met de spuitbus structuur aanbreng op het zitgedeelte en daarna de achterkant behandel met die XF-59 zoals jij dat hebt gedaan.
Ik ben deze ver onderaan de lijst moeten gaan zoeken ... er wordt weer veel gebouwd op 'de Paddock' voor het moment! :applaus: :applaus: :applaus:
De carrosserie is zo goed als klaar en dus kan het chassis gemonteerd worden ... wanneer het dashbord aan de carrosserie bevestigd is. De volgende stap is dus het dashbord.
Eerst en vooral werd de vorm aangepast. Eenerzijds werden alle profielen boven op het dashbord dicht gemaakt, anderzijds het 'handschoenkastje' weggeschuurd omdat daar de zekeringkast zal komen te staan.
Vervolgens werd alles een eerste keer semi-gloss zwart gespoten. Daarna werden schijfjes uit plasticard van 0,2mm gestanst die als verdikking voor de klokken moeten doorgaan.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16453&d=1264200349
Na het aanbrengen van de decals ziet het er zo uit. Ook werden reeds de leidingen voor de klokjes voorzien. Deze zijn in koperdraad en zullen ook zo blijven omdat het op de echte auto ook koperen leidingen waren, geen kabels.
Verder zijn er nog 2 ventilatieleidingen voor de piloot voorzien evenals de brandblusleiding onder de stuurkolom..
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16454&d=1264200349
Loixrallyfan
23-01-2010, 15:08
Gewwon schitterend alweer. :drewl::drewl:
Zoveel detail op deze schaal..... :worship::worship:
Dashbord ziet er heel mooi uit. Ik vind ook dat de decals die je gebruikt heb in het dashbord er veel beter en gedetailleerder uitzien dan de meeste decals op grotere schalen. Zelf gemaakt?
Ik vind ook dat de decals die je gebruikt heb in het dashbord er veel beter en gedetailleerder uitzien dan de meeste decals op grotere schalen. Zelf gemaakt?
Ja Philip, de decals zijn zelf gemaakt. Deels zelf getekend, deels gedownload van een website die Porsche wijzerplaten heeft in alle formaten en uitvoeringen.
Voor de liefhebbers ... hier kan je diverse 911 wijzerplaten downloaden. (http://www.nhspeedometer.com/911/dial_options/1.htm)
Een van de zaken die nog ontbreekt op het dashbord is het stuur.
Het kit stuur is uit white metal. Het center is te dik en de vorm is niet juist.
Ik heb het idee om het stuur te maken gestolen bij mijn grote idool ... Kamimura. Het idee is om een messing buisje in de juiste radius te plooien en dan een PE hart erin te solderen.
Ik heb enkele krullen rond een stokje van de juiste diameter gedraaid (kwestie van een kleine voorraad te hebben) en deze dan met een dun diamant schijfje doorgeslepen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16548&d=1264448711
Eens de uiteinden recht gemaakt en aan elkaar gesoldeerd kon het hart erin gezet worden. Hiervoor een klein 'malletje' gemaakt met dubbelzijdige tape zodat alles goed ligt en ook blijft liggen en dan alles aan elkaar gesoldeerd.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16549&d=1264448711
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16550&d=1264448711
Na het schilderen ziet het er zo uit.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16551&d=1264448711
Nu nog de zekeringskast en vooraleer we dan het dashbord kunnen monteren moeten nog eerst de tankdeksels gedraaid worden. Als ik het dashbord monteer zit de toegang langs onder van één van de deksels dicht, dus dat moet nog eerst gebeuren.
GDtaekbIST zou ik zeggen ;) (God dwells toch al een klein beetje in small things...)
Zo een details namaken,je moet het maar kunnen.
De motor gaat toch niet echt draaien,maar ja van de Tom weet je nooit:p
Zo een details namaken,je moet het maar kunnen.
De motor gaat toch niet echt draaien,maar ja van de Tom weet je nooit:p
Wie weet, als hij zijne naftbak erin krijgt.:p
zo veel detail en scraching lukt voor vele van ons nog niet in grotere schalen laat staan in zo'n kleine schaal:eek:
't is ni eerlijk , 't is ni eerlijk :p
zo veel detail en scraching lukt voor vele van ons nog niet in grotere schalen laat staan in zo'n kleine schaal:eek:
No offence maar ...al geprobeerd? Als ik het kan kan iedereen het! :)
Wie weet, als hij zijne naftbak erin krijgt.:p
Hij zit erin! :p
Vanavond de snelvul openingen voor de benzinetank en olietank gezet.
Eerst een vooral de benzinetank doppen. De kit onderdelen voldeden natuurlijk niet. Normaal moet er een PE schijfje in een kamer van de carrosserie gelegd worden, maar omdat ik de gaten uitboorde moesten er 2 'cupjes' gedraaid worden. Separaat zijn dan daarin 2 doppen gemonteerd waarin een kamertje van 0,05mm uitgefreesd is.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16580&d=1264540726
Gemonteerd ziet het er dan zo uit ... Let ook op de vuldeksel aan de linker zijde op de foto. Hier werd een PE dekseltje gemonteerd met een recht opstaande lip.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16581&d=1264540726
Ook het dashbord werd ingebouwd. De volgende stap is nu het aanbrengen van de deurrubbers en dan kan het chassis in de carrosserie gemonteerd worden.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16582&d=1264540726
Het interieur is inmiddels gemonteerd en dat betekent dat, indien ik iets vergeten zou zijn, het te laat is! Aan de binnenzijde kan nu niets meer toegevoegd worden want de grondplaat met interieur is aan de carrosserie gekleefd (geen schroefwerk dus). Het kleven gebeurde met epoxylijm. Secondenlijm geeft immers het risico dat de dampen de ramen wit doen uitslaan.
Daarna werden de deurrubbers nog toegevoegd. Deze zijn gemaakt uit fijne draad van 0,5mm.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16622&d=1264920543
Na het interieur was het de beurt aan de wielen. Zoals ik al vermoede zijn de voorste diameters goed, de achterste wielen zijn te klein. De nieuwe banden die ik uit resin gedraaid had had ik op dezelfde diameter als de kitwielen gemaakt ... te klein dus.
De nieuwe banden zijn 1mm groter in diameter en dat ziet er 'spot on' uit.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16622&d=1264920543
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16624&d=1264920599
Ook de achterspoiler werd gemonteerd. De PE onderdelen werden behouden maar wel fel bijgewerkt zoals eerder gepost. De Gurneyflap werd van een stukje PE afval gemaakt en met secondenlijm op het gespoten PE onderdeel gekleefd.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16625&d=1264920599
De motor is één blokje resin met de uitlaten en turbo's in white metal. De originele uitlaten trekken op niets. Het originele kit onderdeel is scheef en niet mooi rond, dus werden er 2 pijpjes gedraaid van 2mm diameter en op 0,8mm uitgeboord zodat er een zeer dun pijpje ontstaat. De oude werden verwijderd en de nieuwe op de white metal delen gesoldeerd.
Ook de pijpen van de 'waste gate' werden bijgeplaatst.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16626&d=1264920599
Wat een kunstwerk zeg! en dat in schaal 1:43.....
Zoveel details, echt ongelooflijk.
Ik kan niets anders zeggen dan: :worship::worship:
Veel plezier met de afbouw...
Groet,
Kees
Ik zeg niks meer, ik geniet. :worship::worship::worship:
Ik zeg niks meer, ik geniet. :worship::worship::worship:
:agree:
:worship::worship::worship::worship:
De motor is zeer minimalistisch gebouwd. Uiteindelijk zullen de inlaat delen alleen door de grill te zien zijn bovenaan op de motorkap, onderaan enkel de uitlaat en de turbo's.
Alles werd gespoten met enemal matt zwart waarna de verschillende kleuren met Alclad gespoten werden. Het 'masken' gebeurde met liquid masking, daarom dat er nog schilfers op de motor hangen, die zijn natuurlijk verwijderd bij het monteren.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16648&d=1265001073
Van achteren ziet het er dan zo uit. Er werd nog een kleine leiding onderaan het motorblok toegevoegd.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16649&d=1265001073
De deuren werden ook afgewerkt. Er werd een holte uitgefreesd aan de binnenkant waarna de ganse binnenzijde matt zwart gespoten werd.
De ruitkaders werden aangepast. Het onderste gedeelte van de ruitkader werd verwijderd zodat, net als op de echte auto, een 'zwevende' ruit krijgt.
De ruiten werden gemaakt uit de folie die in de kit zit. Een tweedelige ruit werd gesneden en het tweede gedeelte werd iets naar voor gemonteerd om het openschuiven te simuleren.
Ook de riempjes om de deuren te openen werden aangebracht. Deze moeten echter nog een tweede keer geschilderd worden.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16650&d=1265001556
Aan de buitenzijde werden de PE klinken gemonteerd. De nummer verlichting werd ge-etst en om het bolletje te simuleren is een klein druppeltje epoxylijm dé oplossing.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16651&d=1265001556
Bijna klaar ... nog enkel het rooster boven de motor, enkele kleine accenten met een wash, ...
Bijna klaar ... nog enkel het rooster boven de motor, enkele kleine accenten met een wash, ...
...en dan : "GO!" zeker? ;)
Loixrallyfan
02-02-2010, 17:31
En daar zijn de deuren:applaus::applaus:
Heel knap man. Wat een prestatie op deze schaal....:champagne::champagne:
Ik ben echt diep onder de indruk.....!!
:worship::worship::worship::worship:
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.