View Full Version : DRIVEN : een leerzame film
Ferrari Forever
31-03-2002, 17:25
Dankzij Driven weet ik nu het volgende over de Indycart :
- Tijdens teampresentaties staan de auto's altijd volgetankt en vertrekkensklaar. Bovendien kunnen de auto's gestart worden als een gewone personenwagen zonder hulp van wie dan ook.
- Cart piloten zijn in staat om niet met de ogen te knipperen wanneer ze met een snelheid van 360 km per uur zonder helm of bril door de stad rijden.
- Cartwagens creeren zoveel draft dat ze een riooldeksel uit de grond kunnen zuigen en 10 meter de lucht in kunnen gooien
- Wanneer er een ongeluk gebeurt met collega-cart piloten zullen de piloten middenin een race stoppen en zelfs rechtsomkeer maken om terug te keren naar de plek des onheils.
- Cart piloten kruipen altijd ongedeerd uit de overblijfselen van hun wrak, zelfs nadat ze tien meter de lucht zijn in gevlogen, een paar keer overkop zijn gegaan en tegen een muur zijn geklapt.
- Cart wagens hebben een speciale turbo-versnelling zodat de inhalende wagen plots 50 kilometer per uur sneller kan rijden dan de wagen die hij inhaalt.
- Een cart wagen met een gebroken voorwielophanging is in staat om even snel te rijden als de koplopers.
'k wil maar zeggen : totale crap, al kan je toch eens goed lachen af en toe. Enige opmerkelijke in de hele film : de cameo van Montoya die zijn schoenen aantrekt.
ZALIG ! Die film moet ik gewoon zien :D
-Driven heeft dit jaar een 'raspberry award' gekregen, de tegenhanger van de Oscars ;)
Wees blij dat het niet over F1 ging. ;)
Ferrari Forever
31-03-2002, 18:11
De acteerprestaties zijn anders ook niet mis. Stallone komt nog het meest geloofwaardig over, en dat wil toch al wat zeggen denk ik. :)
Stallone schittert nog in een andere racefilm: "Death race 2000". Ook verplicht kijkvoer, geloof me vrij (Carmageddon avant la lettre). Voor de rest zijn Stallone-films niet aan mij besteed.
Geef mij toch maar "Grand Prix" en "Le Mans" zelle :-)
Ferrari Forever
02-04-2002, 20:57
Driven is het soort film waarbij ze zo hard hun best gedaan hebben om het zo spectaculair mogelijk te maken, dat het lachwekkend wordt.
Zo is er een beeld vanuit het standpunt van de piloot tijdens een regenrace. Het vreemde is dat de druppels letterlijk één voor één op het vizier vallen en dan uiteenspatten in van die dikke klodders alsof er iemand zit te rochelen. Bijzonder grappig als je 't ziet, al was dat waarschijnlijk niet de bedoeling.
flop onder de racefilms is wel " days of thunder" met tom cruise. tuurlijk gaan ze in nascar ijs eten in de pitrs om de coureur een lesje te leren :rolleyes:
Oneliner
02-04-2002, 21:35
Mjah ik heb em ier ok liggen, dien driven :)
Vind ik bvest een leuke film, voor 1x te zien :p
Ook een stukje GRAND-PRIX gezien in het museum van spa franchourshamps in Stavelot.
Ook eens de moeite om daar te gaan zien!
Geloof me vrij, Grand Prix is 1.000.000 keer beter dan Driven...
driven
Champ Cars run on Methanol which 1) burns with an invisible flame and 2) is extinguished by water. Therefore the car in the lake crash sequence would not burn or explode like that.
The movie says that Jimmy Bly is the champion at the end. - wrong. Brandenburg went in to the final race with a 4 point lead. He led the most laps (4 + 1) = 5 point lead Bly won, Brandenburg second (20-16 = 4) 5-4 = Beau Brandenburg is the winnner by one point. In CART you get an extra point for leading the most laps
The final race takes place in Detroit. However, at various points during the scenes for the 'Detroit' race, you can clearly see, at least on 2 occasions signs that say 'Chicago Speedway'.
After the crash at the german race, there are some ambulances on the track. There are also some Volkswagen buses with the inscription "German Grand Prix" on it. First, the "German Grand Prix" can only refer to the Formula One Championship which is driven on the "Hockenheimring". Furthermore, there is no way a grand prix management would use such weak cars for cases of emergency at any kinds of races
At the very last race in Detroit the announcer says it is a sunny day, yet in the next scene a red car is shown with rain tyres on
Throughout the movie the champion is referred to as the "World Champion". The title World Champion is only used for Formula One drivers. Driven is based on the CART series. The champion in CART is called the "CART Champion".
bron : movie-mistakes.com
Meer dan één fouteke dus ...
When the pace car pulls into the pits at the race in Darlington, you can clearly see that the cars are Busch grand national cars, not the Winston cup cars.
During many of the races shown in the movie shots from the wrong track are shown. For example, the caption at the bottom of the screen for one race claimed they were at Martinsville speedway, but a shot was shown from Daytona speedway (in one shot you can even see DAYTONA USA painted on the wall!)
No team could use a single race car for an entire NASCAR season, especially when it is being wrecked every week.:D
At one point a crew chief (I think Rowdy's) warns his driver to lay off the car in front of him, because the rear bumper was likely to come off and go right through the radiator. The "bumpers" on Winston Cup cars are made of flimsy plastic or fiberglass, and wouldn't go through an aluminum radiator if fired from a cannon!
Best wel grappig, die recenties :-)
Oneliner
02-04-2002, 23:15
Mjah, www.movie-mistakes.com is ook een van mijn favorieten.
Altijd leuk om een film voor een 2e maal te zien na het bezoeken van die site!!
JPMontoya
02-04-2002, 23:25
Ik heb die film op DivX , hij is ni zo goed vindt ik persoonlijk
Bart.Vandecavey
03-04-2002, 09:34
Ik vind dat je ook niet te critisch mag zijn als het over racefilms gaat, dat moment dat ze in Days of Thunder die ijsjes zitten te eten is toch mega grappig...
Trouwens in Le Mans zitten er ook enkele fouten hé; die 917 die crasht is eigenlijk een Lola (goedkoper).
JPMontoya
05-04-2002, 10:36
days of thunder is idd één zàààààààààààààààààlige film
al wel ne keer of 10 gezien
Originally posted by JPMontoya
Inderdaad! Prima film.
Ik kreeg de indruk dat Driven een soortgelijke film was. Ik moet die film nog steeds eens gaan huren.
Oneliner
05-04-2002, 12:27
Days of thunder is idd ook een van de betere films, samen met le mans en grand prix.
Zeker als kleine pagadder van 7-8-9 jaar vond ik het al prachtig, die "nascar" wagens...... hmmmzzzz
Originally posted by Bart.Vandecavey
Ik vind dat je ook niet te critisch mag zijn als het over racefilms gaat, dat moment dat ze in Days of Thunder die ijsjes zitten te eten is toch mega grappig...
Trouwens in Le Mans zitten er ook enkele fouten hé; die 917 die crasht is eigenlijk een Lola (goedkoper).
Ja, en die crashende Ferrari 512S is ook een Lola, maar alle andere beelden van de race zijn het WEL echte Ferrari's en Porsche's. Ik meen me trouwens te herinneren dat zowel Ferrari als Porsche niet akkoord waren met het crashen van één van hun eigen wagens, en dan spreken we niet alleen maar van de kostprijs. Net zoals er nu automerken zijn die niet willen meewerken aan PS2 spelletjes tenzij het crashen van hun wagen geen herkenbare schade aanbrengt, wilden de grote 2 toen ook niet dat hun echte wagens crashten. En bovendien, een 917 of 512 laten crashen voor een film... duur hobbieke zelle!
Pittige anecdote over "Le Mans" is dat Enzo Ferrari niet kon leven met het idee dat Porsche de 24 uur in de film zouden winnen (net zoals ze in 1970 in het "echt" gedaan hebben trouwens) en dat hij toen het beheer van het Ferrari-wagenpark overgelaten heeft aan zijn naaste medewerker... Jacques Swaters, toenmalige teamchef van de "Ecurie Francorchamps", een Belgische renstal dus die gedurende enkele weken het ganse pak fabrieks-prototypes van Ferrari beheerd heeft...
Originally posted by JPMontoya
al wel ne keer of 10 gezien
die film heeft heel de online community voor de nascar spellen kapot gekregen. Je kan geen enkele race meer rijden op een sierra server zonder dat er 1 of andere idioot it die denkt dat die film realistisch was. resultaat : ze vliegen gewoon door crashes daar bij nog extra schade veroorzakend, ze rammen je ( omdat dat in de film zo is) en nog zo vanalles...:mad:
Het wordt eens tijd dat ze Grand Prix en Le Mans op DVD gaan uitbrengen.
De enige manier om Grand Prix te zien is door hem uit de VS in NTSC te laten overkomen.
Prima film anders die Grand Prix. Prima regisseur ook (John Frankenheimer). Da's trouwens de regisseur van Ronin (DeNiro, Reno). In die film zitten ook de nodige actiescenes met wagens, oa. met een Audi A8. Volgens de film omdat ze iets nodig hadden om met te rammen. :D
Bart.Vandecavey
05-04-2002, 17:04
Originally posted by raceboy
ze rammen je
They are not ramming you but just rubbing against you! :+
Originally posted by Bart.Vandecavey
They are not ramming you but just rubbing against you! :+
een love tap heet da ;)
Bart.Vandecavey
07-01-2003, 12:29
Ik heb Driven gekregen op DVD, als je rekening houdt met hierboven vernoemde flaters is het nog een leuke film.
Vooral hoe ze die stunts gemaakt hebben is leuk om te zien...
schumivill
07-01-2003, 14:30
Ik meen me ook te herinneren dat in driven ze een race toonden,of bij alle races,dat iedere onboardshot opgenomen was op het circuit Gilles Villeneuve in Canada,wa eigenlijk héél duidelijk!Vreemd om dat samengevoegd te zien met een ovaal of stratencircuit tussen wolkenkrabbers maar kom :rolleyes:
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.