View Full Version : Ford Escort Gr.2 - Van Ommen - Zolder 1982 - Jemmpy - 1/43
Weer een klantenmodel in de maak, maar wel een gedetailleerd model deze keer, op vraag van de klant.
Het gaat om deze Escort, waarme Van Ommen 2e werd tijdens de "Rennsport Trophäe" van de Bergische Löwe van 1982 in Zolder:
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/real_cars/general_gt_touring_cars/1982_ford_escort_real.jpg http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/real_cars/general_gt_touring_cars/1982_ford_escort_real2.jpg
Om de details mooi te laten uitkomen heb ik eerst alle panel lines diep uitgekrast, iets wat in resin altijd een pak makkelijker is dan in plastic...
Ook de raamrubbers werden wat dieper uitgekrast, zodat ik het later wat gemakkelijker zal hebben bij het schilderen ervan.
Vooraan werden de 2 luchthappers volledig uitgeboord voor wat meer realisme, en werden de horizontale koelribben van de grille dieper uitgekrast om de vorm beter te laten uitkomen. Naast de bestaande verticale openingen werden ook nog 2 extra openingen verwezenlijkt, omdat die op de referentiefoto's ook te zien zijn; één ervan dient voor de bevestiging van het sleepoog.
De nodige gaatjes werden geboord voor de plaatsing van de spiegels en de noodstop. Achteraan werd de meegegoten tankdop ook uitgeboord zodat ik hem kan vervangen door een nieuwe, apart gemodelleerde dop.
Ook het slotje op de koffer werd weggeschuurd en vervangen door een uitgeboord gaatje waarin later een nieuw slotje aangebracht zal worden.
Eens al deze aanpassingswerken uitgevoerd waren (samen met de 'reguliere' opkuiswerken van de resin body natuurlijk) werd het model in witte primer gezet. Een dag later werd dan de TS-26 pure white laag aangebracht.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16435&stc=1&d=1264175880
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16436&stc=1&d=1264175880
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16437&stc=1&d=1264175880
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16438&stc=1&d=1264175880
Na een dag of 2, 3 drogen was de tijd gekomen om de maskering van het witte gedeelte aan te vatten. Ook deze keer weer werd hiervoor BMF gebruikt, spaarzaam aangebracht in dunne reepjes. Vervolgens is de rest van het model afgedekt met Maskol, en eens die droog was werden ook de ruiten van de binnenzijde afgedekt met masking tape.
Het is geen zicht, maar het werkt wel goed. Wat nu wit is moet dus donkerblauw worden, en wat paars is blijft in feite wit...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16439&stc=1&d=1264175983
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16440&stc=1&d=1264175983
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16441&stc=1&d=1264175983
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16442&stc=1&d=1264175983
We zijn nu enkele uren na het spuiten van de kas, en dan neem ik gewoontegetrouw de maskering weg. Het resultaat ziet er wat mij betreft best ok uit; de rest van de livery zal gevormd worden door middel van de decals. Het valt alleen te hopen dat de witte decals die over het blauw moeten gezet worden niet teveel doorschijnen...
Hier zijn enkele foto's:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16443&stc=1&d=1264183898
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16444&stc=1&d=1264183898
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16445&stc=1&d=1264183898
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16446&stc=1&d=1264183898
Eentje uit de goeie ouwe circuittijd.
Ja man, je kan in dat blauw gewoon je haren kammen.
Alweer knap spuitwerk.
Loixrallyfan
23-01-2010, 15:10
Gij weet uw modellen wel te kiezen, man. Weeral een prachtexemplaar.
Aja, 't is voor en klant.. te laat gezien. :fight: Toch een knappe wegen
En ook weer subliem spuitwerk.:applaus::applaus:
Ge hebt mijn volle aandacht.... alweer....:worship::worship:
Dit is een hele mooie. Ik heb deze nog staan op schaal 1/24, de Zakspeed uitvoering van Esci. Ben benieuwd naar het interieur dat je gaat bouwen. Als je daar foto`s van hebt mag je me ze altijd mailen.
306xtreme
23-01-2010, 18:11
en blinken dat em doet pfffff :-)
Update: de decals. Brrrrrrrrrrr!!!
Tja, de slechtste decals aller tijden zijn deze niet, die eer valt te beurt aan de decals van de BMW 323i (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?p=255138#post255138) ("Printed by Déco Models").
Ze komen echter vrij goed in de buurt :frusty::frusty::frusty:
Dat betekende dus dat de striping in 2 volledige avonden gezet werd, met als toemaatje het weer maar eens oplossen van de witte inkt door toedoen van de rode Daco sol. Ofwel is die sol ineens superstraf geworden, ofwel kan ik geen decals meer zetten, ofwel speelt den duvel der hier mee, maar ik kreeg een serieuze déjà-vu bij het plaatsen van deze decals. Dan maar weer de oranje sol gebruikt in combinatie met haardroger-hitte. Na 2 avonden stonden de strepen die in feite maar uit drie decals bestaan, er eindelijk een beetje deftig op.
Gisterenavond heb ik dan de sponsors gezet van de voorzijde naar de achterzijde. Vooral de Denim decal op de neus en de Goodyear decal onder het radiatorrooster wilden niet meespelen. De eerste werd dan ook vakkundig bijgestipt met witte verf, de tweede werd na eindeloze en vruchteloze pogingen om hem tegen het model aan te drukken verwijderd (ook deze keer weer werkte dit opluchtend) en vervangen door eentje uit de reserve-decals doos die zonder problemen geplaatst werd.
Vandaag dan de zijdelingse sponsordecals gezet wat betekent dat ik voor dit simpele Fordje maar liefst 4 volledige avonden gebruikt heb om de decals te zetten... Enfin, ze staan erop.
Dus heb ik hier en daar nog wat bijgestipt en de meest opvallende sol-vlekken weggepoetst. Nu mag de kas goed doordrogen zodat ik er morgen een eerste laag vernis ga kunnen opzetten.
Hier zijn de foto's!
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16598&stc=1&d=1264618915
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16599&stc=1&d=1264618915
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16600&stc=1&d=1264618915
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=16601&stc=1&d=1264618915
Ondanks de tegenslagen ziet het er goed uit.
Ondanks de tegenslagen ziet het er goed uit.
:agree:
Die decal-ellende ligt ondertussen alweer een hele tijd achter ons. Nu de Paasvakantie begonnen is vond ik de tijd gekomen om dit project terug op de werktafel te leggen zodat mijn klant binnen afzienbare tijd zijn langverwachte model in ontvangst kan nemen.
De kas werd in de vernis gezet en kreeg zeer veel tijd om te drogen. Daarna heb ik de raamrubbers aangebracht met matzwart. Ik heb ondertussen de kas al zodanig vaak gemanipuleerd met het passen op het chassis dat een deel van het matzwart alweer verdwenen is, maar geen nood, dat komt goed. Ik ga ze wel pas bijwerken als het model op een grondplaatje geschroefd is en ik het dus niet meer moet 'bepotelen'...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17488&stc=1&d=1270481601
Ook de wielen werden al geprepareerd. De velgen zelf bestaan uit resin(!) en moeten dus zilver gespoten worden. Meestal zijn dit aluminium gedraaide velgen die er van zichzelf al realistisch uitzien, hier dus niet. Daarna werden de binnenkanten matzwart geschilderd en werden de foto-ets inserts geplaatst. De banden hebben ook heel wat schuurwerk gevergd om er presentabel uit te zien, maar uiteindelijk is het toch gelukt.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17489&stc=1&d=1270481601
Het interieur kreeg heel wat extra detaillering aangemeten: het is véél te simpel om er realistisch uit te zien. Hier een opsomming van wat er allemaal aan gebeurd is:
* de klokjes (die totaal ontbraken, zelf als 'vorm') werden uitgeboord, decals gezocht en geplaatst, ringetjes van metaaldraad gevormd en met epoxylijm aangebracht;
* mishmash schakelaars werden geplaatst;
* de schakelpook werd weggesneden en vervangen;
* extra bedrading aangebracht en bestaande bedrading geschilderd;
* achterzijde van de stoel werd voorzien van een aftermarket decal;
* foto-ets pedalen werden toegevoegd;
* aftermarket gordels werden aangebracht;
* schokbrekers achteraan werden toegevoegd via mishmash;
* resin rolkooi werd weggegooid en vervangen door een exemplaar uit metaaldraad;
* alleen het stuur en de brandblusser zijn nog origineel, en dan nog werd er aan de brandblusser een aftermarket decal toegevoegd.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17490&stc=1&d=1270481601
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17491&stc=1&d=1270481601
Tenslotte zal er aan het model ook nog een pilotenfiguurtje toegevoegd worden om het geheel er presentabel te laten uitzien. Ik vond een goede foto van de piloot, dus als referentie is dit ideaal...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17492&stc=1&d=1270481816
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17493&stc=1&d=1270481816 http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17494&stc=1&d=1270481816
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17495&stc=1&d=1270481816 http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17496&stc=1&d=1270481816
Eens al deze aanpassingen uitgevoerd zijn, kan de ruitpartij tegen het dak gekleefd worden. Ik heb er echter voor gekozen om een deel van de ruitpartij weg te snijden zodat het eruit ziet alsof het linkse raam open staat; dat geeft een wat klaarder beeld op het interieur langs de piloot-zijde.
Daarna kan de body definitief op het chassis gevezen worden. De assen van de wielen worden op maat gesneden en de wielen worden eraan bevestigd. Vooraan stond de Ford een mm te hoog, zeker in vergelijking met referentiefoto's. Dus werden de gaatjes waardoor de assen lopen iets verder uitgehold en een nieuwe dryfit toont aan dat de wagen nu veel realistischer op zijn 'poten' staat, en ook dat hij nu onderaan ook horizontaal staat in tegenstelling tot voorheen.
Nu kan het model op een plankje vastgezet worden om de afwerking aan te vatten. Eerst worden alle vuile vingers die erop staan van het vele manipuleren verwijderd met polish pasta en Tamiya wax. Daarna worden de raamrubbers bijgewerkt waar nodig. Vooraleer verder te werken heb ik vervolgens enkele foto's genomen om je een idee te geven van hoe de Ford er nu bij staat. Hier komen ze; ik hoop bij de volgende update foto's te kunnen tonen van het afgewerkte model. De schilderwerken van de piloot volgen vlak daarna schat ik.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17497&stc=1&d=1270481973
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17498&stc=1&d=1270481973
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17499&stc=1&d=1270481973
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17500&stc=1&d=1270481973
Netjes afgewerkt.
Ik lees dat je de "haardroger" methode ondertussen ook gebruikt:)om je decals te zetten.
Mooi modelletje geworden.
Mvg,
Walter
Hé Walter,je had toch arrest.En nu zit je al terug op het forum.Je bent nu toch beleefd gebleven,hou het zo.
Loixrallyfan
05-04-2010, 21:38
Dit is een zeer knap modelleke aan het worden.:applaus::applaus:
...ik hoop bij de volgende update foto's te kunnen tonen van het afgewerkte model.
En zo geschiedde...
Even wat uitleg bij de werken die nog uitgevoerd werden sedert de laatste update.
Vooraan werd een aftermarket sleepoog aangebracht en rood geschilderd. Ook de koplampen werden vervangen door aftermarket lensjes die er deze keer heel wat beter uitzien als met de BMW. Hierover werden de Bilstein decals aangebracht. Ook de snelsluitingen zijn aftermarket, net als de noodschakelaar die uit de mishmash doos komt.
Er zaten ruitenwissers in de kit, maar die trokken nergens op, dus werden ze ook vervangen door aftermarket exemplaren. De zonneband zat in de kit en bezorgde me nog de nodige kopbrekens door in twee te breken, zodat ik besloot om de meegeleverde Goodyear decals weg te gooien en te vervangen door aftermarket decals.
De uitlaat is een kitonderdeel (eindelijk nog eens iets origineels). De spiegels slechts half; de steunen uit resin waren de moeite niet om op te schuren en daarom heb ik ze weggesneden en vervangen door metaaldraad.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17523&stc=1&d=1270578057
De tankdop werd uitgeboord en vervangen door een aluminium gepunchte schijf met een reepje aluminium ertegen gekleefd. Het kofferslotje is ook mishmash, en de snelsluitingen achteraan zijn weer aftermarket...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17524&stc=1&d=1270578057
Meer foto staan te bekijken in mijn galerij (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?p=257673#post257673). In deze thread komt nu nog het deel over de schilderwerken van de piloot.
Mooi resultaat, zeker met de toevoegingen die gedaan werden, alleen jammer dat de achterlichten als decals zijn uitgevoerd. Dat had de fabrikant toch beter kunnen aanpakken.
In deze thread komt nu nog het deel over de schilderwerken van de piloot.
De referentiefoto van zijn gehelmd hoofd is, zou ik zo zeggen, van rond het jaar '94. Aangezien je er deze foto bijgedaan hebt, verwacht ik dacht je van plan bent om zijn model een bril mee te geven... Maar droeg Jörg al in '82 een bril om te rijden?
Mech@niC
06-04-2010, 22:44
Nou Guy,
Het is weer een mooie klassieker geworden, en dat in 1/43, wauw.
Ge maakt er elke keer toch weer iets schoons van hè.
Loixrallyfan
06-04-2010, 22:48
Zeer mooi modelleke geworden.:applaus::applaus:
Maar zoals Nismo al aangaf, ogen die decals op de achterlichten een beetje vreemd.
Voor de rest, knappe details toegevoegd.:applaus:
De referentiefoto van zijn gehelmd hoofd is, zou ik zo zeggen, van rond het jaar '94. Aangezien je er deze foto bijgedaan hebt, verwacht ik dacht je van plan bent om zijn model een bril mee te geven... Maar droeg Jörg al in '82 een bril om te rijden?
Dat is inderdaad een foto van uit zijn DTM-periode bij Mercedes. De foto heb ik er alleen maar bijgedaan om de kleuren-livery van de helm aan te tonen hoor. De sponsors en het brilletje zullen er zeker niet bijkomen op de figuur uit '82. Zoals je kan zien op de andere foto's droeg Van Ommen in die tijd nog geen bril...
Het piloten figuurtje werd na het aanbrengen van de primer gespoten met TS-26 pure white. De helm moet sowieso glanzend wit zijn als basiskleur, en de overall mag best ook blinken in dit stadium, dat vergemakkelijkt het aanbrengen van de decals. Daarna zal de overall natuurlijk mat vernist worden.
De helm wordt na het drogen van de witte verf gemaskeerd met BMF, en het bovenste stuk van het lichaam wordt afgedekt met Maskol. Omdat ik het blauw ga spuiten met de airbrush is verder maskeren niet nodig: de airbrush laat toe om vrij selectief verf aan te brengen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17530&stc=1&d=1270651251
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17531&stc=1&d=1270651251
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.