PDA

View Full Version : Censuur? Op een forum?

TiBo
02-04-2002, 20:59
Ik wil graag even de aandacht vestigen op het volgende topic: http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?s=&threadid=1874

Ik vind dat "Ronald" hier een bericht post dat op autosportvlak redelijk belangrijk is. Dit topic wordt beëindigd door "Guy" omdat hij hierop reacties heeft gehad van teams: omdat er een overeenkomst was onder de teams en omdat "Ronald dit niet kom weten" (redelijk denigrerend en paterniserend).
Om eerlijk te zijn vind ik dit censuur en machtsmisbruik. Iemand in de functie van admin én betrokkene sluit hier een topic?!

Vergeet niet dat Gachot ook eens in de cel gezeten heeft. Zouden we zoiets ook toedekken?

Ik zie aan de afsluiting echter dat "de admins" het hierover eens waren.

Wel, dan zou ik toch even de motivering van Finish, Oneliner, Pascal en Werner willen weten. Die van Airco hoor ik wel als hij terug komt uit vakantie.

PS:
'No hard feelings' tegenover "de admins", maar ik heb het gevoel dat als we dit niet aan de kaak stellen het wel eens verder zou kunnen gaan dan alleen maar dit.

"Geen mening, geen forum" lijkt me!

Sennake
02-04-2002, 21:34
Mijn mening wordt wel niet gevraagd, maar ik ga ze toch geven.
Als ik geen reacties van bepaalde teams gehad had, die me op de hoogte brachten van het "niet-aanvalspakt" zou ik waarschijnlijk zelf ook niet direct actie ondernomen hebben. Het is dus niet omdat wat Ronald zegt niet geweten mag worden dat ik de thread gesloten heb. Trouwens, hij is wel gesloten maar niet gedelete zodat iedereen hem nog kan lezen. Tenslotte is de vermelde info juist.
Maar omdat het volgens mijn oordeel opportuun was om de raad en vraag van enkele teams op te volgen, en omdat er nog een andere goede reden was die ik hier niet ga vernoemen omdat ik anders het bestaan van die reden wegneem heb ik gehandeld zoals ik oordeelde dat het juist was. Onderling zijn NIET alle admins het hiermee eens, maar we hebben er eens serieus over gediscussieerd (niet online maar IRL zelfs) en we kwamen tot de slotsom dat alle admins er wel mee konden leven en dat ze in het licht van de info die ik gekregen heb (en die ik niet aan jouw neus ga hangen, dan moet je maar admin worden) hetzelfde zouden gedaan hebben. Tenslotte zijn we een forum ter bevordering en ter promotie van de autosport, en als je negatieve berichten wil lezen hoef je maar de kranten open te slaan of het TV-nieuws te bekijken. "Negatieve nieuwsgaring" omtrent autosport is er genoeg, aan ons om te bewijzen dat het omgekeerde ook mogelijk is zonder daarom de negatieve kanten te verzwijgen, wat ik ook niet gedaan heb. Maar polemieken starten omtrent deze negatieve aspecten is WEL wat ik wil vermijden en als je daarmee niet kan leven mag je altijd verhuizen naar een ander forum. Het is natuurlijk altijd makkelijk om kritiek te spuien en zoals altijd staan de beste stuurlui aan wal.
Ik wil er nog aan toevoegen dat ik NIET tegelijk admin en betrokkene ben, ik zou niet weten wat me tot "betrokkene" maakt. Ik heb alleen in eer en geweten geoordeeld dat dit de beste oplossing was, of laat ons zeggen, de minst slechte. En de elegantste. En soms moet je je bij beslissingen van mensen die het voor het zeggen hebben kunnen neerleggen ook al ga je er niet mee akkoord. Ik herhaal, er wordt hier niemand verplicht om te blijven komen. It's a free world.
Ik hoop dat ik hiermee een beetje klaarheid geschapen heb. Indien de andere admins oordelen dat mijn zienswijze onverenigbaar is met hun idealen en dat ik dus blijkbaar een grove blunder begaan heb die onherstelbare schade aanricht kunnen ze deze post als mijn onmiddellijk ontslag beschouwen.

Finish
02-04-2002, 23:33
Wegens te weinig achtergrondinformatie én het 'gebrek aan kennis' van de Belcar-wereld ontgaat me hier de essentie van de zaak wel een beetje.

Guy lijkt nochthans gegronde redenen te hebben voor het sluiten van deze thread, dus kan ik niet anders dan als mede-admin volledig akkoord gaan met zijn beslissing.

Toeval wil trouwens dat ik gisteren nog aan alle admins voorstelde om bepaalde 'risico-threads' (hoogoplaaiende discussie's die tot ruzie kunnen leiden) te sluiten, zodat alle 'onheil' voorkomen kan worden. Dit lijkt me weer zo'n risicovol onderwerp, liever vermijden dan direct de strijdbijl op te nemen lijkt me zo. (of sla ik hier de bal compleet mis ?)

Wat dan ook, no hard feelings, TiBo ;)

Werner333
02-04-2002, 23:46
De Admins waren hier onderling niet over akkoord.
De zaak is echter besproken geweest onder 4 admins en hier is beslissing gevallen om de thread te sluiten.
De details van deze discussie en de argumenten blijven onder de admins.
Ik sta dan ook voor 100% achter de genomen beslissing.
Dat in de toekomst, zoals al aangehaald door Finish, nog threads zullen gesloten worden is niet te vermijden.
Om dit een beetje objectief te doen is de admin staf ondertussen ook uitgebreid.
Mocht je toch nog vinden dat iets gesloten is zonder dat het "echt" nodig was kan je natuurlijk hier je beklag doen.

Sennake
03-04-2002, 00:05
Thanks guys voor de steun. Nu weet ik tenminste waar ik sta. Geen sprake van ontslag dus :-)

TiBo
03-04-2002, 11:05
Laat ik even dieper ingaan op een aantal aspecten:

1. wat me in de betreffende post van Sennake opvalt is:

a) het aspect dat de thread gesloten maar niet verwijderd wordt.
Dit moet de actie blijkbaar rechtvaardigen. Uiteindelijk staat de post nu ergens begraven in het belcar forum en springt hij door het ontbreken van nieuwe posts ook niet meer in het oog.
Deze motivering vinden we niet alleen terug in de originel post, maar ook in deze die hierboven staat (het lijkt dus een belangrijk aspect?!).

b) het stevige gebruik van "De admins". Maar zelden gezien op het einde van een post en duidelijk een vorm van machtsvertoon.
Wat ik erger vind is het feit dat iedereen niet op de hoogte/akkoord was.

- "Guy lijkt nochthans gegronde redenen (...)"
- "De Admins waren hier onderling niet over akkoord."

2. Wat de betrokkenheid van Guy betreft denk ik toch dat we niet al te ver dienen te gaan zoeken. Trek jij niet foto' voor de nodige teams? Spreek jij niet over 'mijn contacten' in de Belcar wereld?

3. Guy, steeds die verdoken steken:

- (...) en die ik niet aan jouw neus ga hangen, dan moet je maar admin worden
- natuurlijk altijd makkelijk om kritiek te spuien en zoals altijd staan de beste stuurlui aan wal.
- (...) niemand verplicht om te blijven komen

4. Guy, je dreigt steeds met ontslag (wat uiteraard niemand zou aanvaarden, ook ik niet), ik vraag me echter af of je het wel zou doen? Zoek je ergens naar bevestiging?

Ik vind het vervelend dat Airco nu afwezig is, maar ik heb hem voorafgaand aan deze thread een mail gestuurd.
Daarin ben ik duidelijk: de admins moeten en zullen voor elkaar opkomen.
Finish en Werner betuigen duidelijk hun steun aan Sennake en geven op een correcte, objectieve en gemotiveerde wijze hun kant van het verhaal. Daarin vind ik niet één sneer terug!
Prima admins, ... zeer competent.

Mistery
03-04-2002, 12:35
Allee, het gaat weer goed...Nog nie genoeg miserie en negativiteit aangaande autosport . Van het imago "een stelletje cowboys op vier wielen" wil iedereen die de autosport een warm hart toedraagt toch wel zo snel mogelijk af.

Ik dacht dat op De Paddock een aantal mensen met de nodige maturiteit de reeds zo getergde autosport hoog in het vaandel zouden dragen. Blijkbaar heb ik mij vergist, want ook hier blijkt afgunst en nijd niet uit den boze te zijn. Wat natuurlijk ten volle bijdraagt aan de negatieve houding rond autosport en de "cowboytoestanden", (die ondertussen grotendeels verdwenen zijn in de sport zelf) nu hier op diverse fora woordelijk terug naar boven laat komen.

Spijtig...Heel spijtig zelfs...

Voor de rest wens ik hier geen verdere woorden aan te besteden, gezien het feit dat de topic eigenlijk een zaak is tussen een paddocker en de administrators van dit forum. Hopelijk vinden jullie dan ook een oplossing voor deze situatie.

Alain
03-04-2002, 12:48
Ik ken de achterliggende reden van het sluiten van de thread ook niet, maar als een admin hiervoor een gegronde reden heeft, die hij niet wil vernoemen, is dat ok voor mij. Ik ga er van uit dat de admins in eer en geweten handelen en zich niet noodzakelijk moeten verantwoorden voor de genomen beslissingen.
Ik blijf er wel bij dat elke reactie op zo'n sluiting steeds welkom is.
Ik hoop dan wel dat de discussie daarrond op een minder negatieve toon gevoerd kan worden.
Denk eraan : de lente is in het land, de zon schijnt en de vrouwen beginnen schaarser gekleed rond te lopen. Het leven kan zo schoon zijn ;)

Oneliner
03-04-2002, 12:49
Het eerste forum zonder disputen wil ik wel eens tegenkomen.
Hier moet echter opeen gezonde en gegronde manier over gepraat/gediscussieerd worden.

Zolang de andere admins mij kunnen overtuigen (wat ze ook gedaan hebben) waarom zo een topic gesloten wordt, dan moei ik mij daar ook niet mee.

Het is nu ook niet dat hier alles zomaar geclosed wordt.

No offence tegen niemand hoor....

TiBo
03-04-2002, 17:16
Originally posted by alain
Ik blijf er wel bij dat elke reactie op zo'n sluiting steeds welkom is.
Ik hoop dan wel dat de discussie daarrond op een minder negatieve toon gevoerd kan worden.
Denk eraan : de lente is in het land, de zon schijnt en de vrouwen beginnen schaarser gekleed rond te lopen. Het leven kan zo schoon zijn ;)

Right on dude, ... right on!

Ik ben waarschijnlijk te hard van stapel gelopen. Ik ben iemand die het hart op de tong draagt. Waarom rond de pot lullen of het verbloemen als het zo ook kan.

Mijn verontschuldigingen aan diegene die ik gekwetst heb (in het bijzonder Sennake!?).

Blijf echter wel steeds onder de admins overleggen of een sluiting de moeite waard is.

Sennake
03-04-2002, 18:25
1) Ik zal altijd blijven overleg plegen met de andere admins (op zijn minst 4 van de 7 dus) als een dergelijke situatie zich voordoet, wat ik niet te dikwijls hoop voor te krijgen.

2) Ik zal NOOIT de goedkeuring/toestemming vragen van de Paddock leden om een dergelijke actie te ondernemen, daar zijn we tenslotte admins voor.

3) Ik ga ervan uit dat dit incident hiermee gesloten is en ik vraag dan ook aan iedereen en Tibo in het bijzonder om hier verder geen woorden meer aan vuil te maken.

4) Ik zou het op prijs stellen dat in de toekomst zulke zaken via PM worden afgehandeld/verduidelijkt/toegelicht. Dat zorgt ervoor dat het imago van De Paddock niet in een slecht daglicht komt te staan (ook al is dat onterecht).

TiBo
03-04-2002, 19:11
Akkoord.

Oneliner
03-04-2002, 22:58
En een pluim voor depaddock voor het professioneel bewerken/uitwerken van een probleem!

Bewijst toch wel de volwassenheid van zowel de admins als de mods als de posters

Keep up the good work!

Werner333
03-04-2002, 23:04
En daarmee is de zaak gesloten.