View Full Version : Nieuw sprintkampioenschap in Belgie: DSOT
Na maanden van twijfel is er toch een nieuw Sprintkampioenschap: de Dunlop Special Open Trophy.
De toegelaten wagens zijn niet beperkt tot 1 merk en laat ook wagens toe die momenteel nergens anders terechtkunnen.
De huidige kalender is de volgende:
10-11/04/2010 Gordon Finest Races (Circuit Zolder)
26-27/06/2010 Spa Euro Race (Spa-Francorchamps)
17-18/07/2010 Zolder Super League (Circuit Zolder)
03/10/2010 Racing Festival (Spa-Francorchamps)** behoudens goedkeuring
23-24/10/2010 Finale Races (TT circuit Assen)
Meer informatie en een lijst met de toegelaten wagens kan je hier terugvinden: http://www.dunlop-special-open.com
Bron: autosport.be
Openingswedstrijd komend weekend gaat blijkbaar niet door...
http://www.autosportnieuws.be/nieuws/275013/Openingswedstrijd%20DSOT%20verschoven%20naar%20lat ere%20datum
En met een toerisme kom je ook nergens aan de bak, behalve dan bij Skylimit en de BGDC club............... (gelukkig maar)
Moeten we het dan maar noodgewongen bij onze noorder- en oosterburen gaan zoeken ?
En met een toerisme kom je ook nergens aan de bak, behalve dan bij Skylimit en de BGDC club............... (gelukkig maar)
Moeten we het dan maar noodgewongen bij onze noorder- en oosterburen gaan zoeken ?
En over wat voor een toerisme gaat het dan? Er bestaat toch zoiets als BTCS en belcar
En over wat voor een toerisme gaat het dan? Er bestaat toch zoiets als BTCS en belcar
Maar dat zijn endurance wedstrijden.
Maar dat zijn endurance wedstrijden.
en bovendien voor mensen met een dikke portefeuille !
Je moet maar eens even de rekening maken "voor" en "na" dat de RACB dat alles naar zich toe trok.
Wie met een beperkt budget wil bollen, wordt gedwongen zich te beperken tot clubraces.
De drempel is (opnieuw) te hoog aan het worden en dat is géén goede zaak voor de sport
tarzancorner
08-06-2010, 09:09
We zitten twee weken voor aanvang voor het eerste race weekend
we lezen nog weinig over het aantal deelnemers op de site gebeurd ook
niet veel.
Dries DS
22-06-2010, 15:28
We zitten twee weken voor aanvang voor het eerste race weekend
we lezen nog weinig over het aantal deelnemers op de site gebeurd ook
niet veel.
Eventjes een blik werpen op de site van het kampioenschap en op volgende sites: http://www.autosport.be/news/2010/06/21/DunlopSpecialOpenTrophyVanStartTijdensSpaEuroRace , http://www.autosport.be/news/2010/06/21/MarcGoossensEnHeelWatNieuwighedenInDeSpaEuroRace , http://www.racingworld.be/nieuws/7033/Dunlop-Special-Open-Trophy-Mazda,-Saker,-Westfield,-Ginetta-en-Ultima-aan-de-start!.html , http://sport.turbomagazine.be/news_NL_4410_Persbericht_ook_Dunlop_Special_Open_T rophy_tijdens_Spa_Euro_Race.html ,
tarzancorner
22-06-2010, 20:35
Eventjes een blik werpen op de site van het kampioenschap en op volgende sites: http://www.autosport.be/news/2010/06/21/DunlopSpecialOpenTrophyVanStartTijdensSpaEuroRace , http://www.autosport.be/news/2010/06/21/MarcGoossensEnHeelWatNieuwighedenInDeSpaEuroRace , http://www.racingworld.be/nieuws/7033/Dunlop-Special-Open-Trophy-Mazda,-Saker,-Westfield,-Ginetta-en-Ultima-aan-de-start!.html , http://sport.turbomagazine.be/news_NL_4410_Persbericht_ook_Dunlop_Special_Open_T rophy_tijdens_Spa_Euro_Race.html ,
Dat werd tijd,begrijp ik nou goed dat er 10 wagens ingeschreven staan.
Dat werd tijd,begrijp ik nou goed dat er 10 wagens ingeschreven staan.
Had al eerder deze week gezocht maar kon nergens het aantal van 10 vinden. Deze morgen de trainingen gezien het waren er maar 5.:mad:
Had al eerder deze week gezocht maar kon nergens het aantal van 10 vinden. Deze morgen de trainingen gezien het waren er maar 5.:mad:
Idd redelijk tristig, als je de tijden dan nog bekijkt, spannend zal het ook niet worden. Er zal enkel strijd zijn tussen 4 en 5, die lagen 0.2 sec uit elkaar.
De rest lag zo'n 8 sec, 10 sec en 20 sec uit elkaar.
Misschien al iets te vroeg voor te zeggen, maar kan deze cup al niet beter terug stoppen? Of rijden op iets minder grote evenementen.
Een schande dat ze ook deze meeting niet hebben afgelast. Gelukkig duurden de wedstrijden maar 20 minuten.
Een schande dat ze ook deze meeting niet hebben afgelast. Gelukkig duurden de wedstrijden maar 20 minuten.
Schande is nog heel beleefd uitgedruk voor deze vertoning.
Eerste meeting uitgesteld; reden: te weinig mogelijkheden voor de piloten om een licentie te behalen. Deze proeven moeten nogal moeilijk zijn geweest...
En wat nog de grootste schande was in heel de paddock zone voor de DSOT geen enkel teken van Dunlop te bespeuren (zelfs geen heel klein tentje) toch wel iets gezien een dunlop paraplu.
Ik kijk al uit naar het volgend race weekend in Zolder :Offtopic:
Waarom: :Offtopic: Ik vrees dat tegen die tijd deze thread niet meer bestaat net zoals het hele gebeuren
Hola, ik heb wel nog een leuke strijd gezien tussen de Mazda's en Westfield! :p
Eigenlijk is het best jammer want mits een groter startveld had dit wel een leuk kampioenschap geweest voor rijder en toeschouwer. Maar zoals het nu was...minutenlang zitten wachten voor een paar wagens die voorbijrijden (geeuw). Voor de rijders niet meer dan een goeie trainingssessie in feite.
Al 20 wagens voor race 2. Alle begin is moeilijk en neen, het was niet goed maar afgelasten was geen optie.
Wat betreft het niet aanwezig zijn van Dunlop: Dunlop Spanje en Dunlop Nederland stonden in de paddock. Toch maar al te zot om nog een derde vrachtwagen te laten komen voor 5 wagens niet. En heren, jullie opmerkingen zijn terecht maar we werken er aan.
tarzancorner
29-06-2010, 19:53
Al 20 wagens voor race 2. Alle begin is moeilijk en neen, het was niet goed maar afgelasten was geen optie.
Wat betreft het niet aanwezig zijn van Dunlop: Dunlop Spanje en Dunlop Nederland stonden in de paddock. Toch maar al te zot om nog een derde vrachtwagen te laten komen voor 5 wagens niet. En heren, jullie opmerkingen zijn terecht maar we werken er aan.
Misschien een idee om Lotus rijders proberen aan te trekken er rijden
heel wat lotus auto's in Europa evt een aparte cup.
Wat betreft Lotus mogen enkel de Super 7 en de Elise 1 en 2 bij ons rijden.
BRL hoort bij Dutch Super Car.
Mag de Lotus Eleven dan geen DSOT rijden? Dat vind ik echt een leuk wagentje en in dit kampioenschap thuishoren.
Spijtig genoeg niet daar deze mag deelnemen in de Belcar en een echte GT4 is.
Spijtig genoeg niet daar deze mag deelnemen in de Belcar en een echte GT4 is.
Er zullen waarschijnlijk reglementen en afspraken zijn ;) Echter op basis van mijn gezonde boerenverstand zeg ik dat de eis/beperking van RACB/Speedworld tegen elke europese regel ingaat voor eerlijke concurrentie! Bel eens met Nelie Smit-Kroes :) Die maakt gehakt van dit soort dingen en schrijft boetes uit voor minder. Indien men een vrouw met haren op de tanden zoekt, dan is deze dame de trendsetter ;) Dat mag ik wel :)
Succes met race 2, het basisconcept steekt aardig in elkaar. En wat betreft de mensen die race 1 afzeiken. Durf zelf eens iets nieuws te organiseren! Dit is werkelijk een typisch Belgische reactie. Jullien zijn TIP'rs (Thinking in Problems) in plaats van TIS'rs (Thinking in Solutions). Oftewel BE versus NL.
De race op de Spa Euro Race had wellicht beter niet kunnen plaatsvinden maar kennen wij, de beste stuurlui aan wal, de contracten tussen DSOT en Race-Rally.be/Delettre?
Wellicht was de boete nog hoger dan de negatieve exposure van deze race ;) Dat Driesco hier antwoord geeft in deze thread zegt mij genoeg, iemand die iets te verbergen heeft komt hier niet ;)
Het lijkt er inderdaad op dat de RACB x-aantal wagens verbiedt, wat wel jammer is. Want dit is echt sprinten, dus in principe geen concurrentie voor de (semi)-endurance kampioenschappen. Eigenlijk zouden de GT4's in dit kampioenschap meer tot zijn recht komen, maar die zijn dan weer niet toegelaten omdat deze in BELCAR horen.
Er zal altijd over iets geklaagd worden, maar zoals Mark zegt, Dries verbergt zich niet, en volgens de laatste berichten zouden voor race 2 al 20 inschrijvingen zijn.
Voorlopige deelnemerslijst
1 Saker Sportscars Saker Sprint Lamster Patrick
2 Saker Sportscars Caterham Bettini Luca (IT)
3 Autobedrijf Koppejan Radical SR3 RS Ko Koppejan(NL)
4 Westfield Belgium Westfield Aero TBN
5 Westfield Belgium Westfield Aero TBN
6 Westfield Belgium Westfield Aero TBN
8 CK Racing Radical PR6 Knoll Ziv
Claeys Benoit
22 Belgium Racing Ultima GTR Derdaele Dylan
Derdaele Patrick
31 Mazda Belgium Mazda MX5 TBN
32 Mazda Belgium Mazda MX5 TBN
35 Hendriks Westfield Cup Race Hendriks Dick (NL)
45 Banana’s Westfield Cup Race Reitsma At (NL)
47 Westfield Nederland Westfield Cup Racer Sirag Eelco (NL)
88 Banana’s Westfield Cup Race De Vet Co (NL )
Er komen er nog :) maar van deze hebben we alle documenten binnen.
tarzancorner
02-10-2010, 15:25
Oeps nog maar 10 deelnemers tijdens het racing festival op spa.
Het laatste weekend is op Assen ik bang met zo weinig deelnemers dat het nog maar de vraag is of het zin heeft op naar Assen te gaan.
Er zal aankomende winter periode heel wat moeten gebeuren om volgend door te kunnen gaan.:(
ze zijn blijkbaar van naam veranderd, het is nu bridgestone ipv dunlop.
Man, man
Wat zou ik dit kampioenschap graag zien verder groeien. Dit heeft zo een enorm potentieel, en als je dan de reacties hoort van een Patric Derdaele en Jurgen Van Hover, dan is dit 10 keer zo leuk en 10 keer zo goedkoop als met een 300.000 dure auto in de Belcar gaan rijden.
Hopelijk zijn er meer mensen die er zo over denken en krijgen we volgend seizoen een gevuld deelnemersveld. Een paar Radical´s, een paar Saker´s, Westfield´s en waarom geen Mini Cooper´s ... Je kan binnen dat kampioenschap verschillende andere kampioenschappen organiseren. Vb. een klasse voor de Radical, een klasse voor de Westfield, een soort van Mini Challenge of Clio Cup, dat zijn allemaal wagens die dit kampioenschap nog leuker zouden kunnen maken! Als je ziet hoeveel verschillende wagens toegelaten zijn ... We zagen bijvoorbeeld ook de Lotus optreden in Spa, daar liggen de mogelijkheden voor dit kampioenschap.
Ik geloof in ieder geval in dit project, en ben voorstander van deze autosport.
We hebben onze leerschool gehad en leergeld betaald :)
Vorige jaar hadden velen nog een excuus omdat ze zich reeds hadden ingeschreven in andere kampioenschappen omdat wij te laat waren met alles. Zoals de kaarten nu liggen ziet het er niet slecht uit voor 2011.
Wat betreft bovenstaande opmerking over Assen: ik denk dat we daar de meeste wagens aan de start gaan krijgen.
Presentatie 2011-2012-2013 tijdens de Finale Race op Assen.
tarzancorner
06-10-2010, 12:25
We hebben onze leerschool gehad en leergeld betaald :)
Vorige jaar hadden velen nog een excuus omdat ze zich reeds hadden ingeschreven in andere kampioenschappen omdat wij te laat waren met alles. Zoals de kaarten nu liggen ziet het er niet slecht uit voor 2011.
Wat betreft bovenstaande opmerking over Assen: ik denk dat we daar de meeste wagens aan de start gaan krijgen.
Presentatie 2011-2012-2013 tijdens de Finale Race op Assen.
In Assen kunnen misschien wat DNRT rijders er bij komen waarom in Belgie ook geen West Field cup hier in Nederland zijn er meer dan 40 van deze wagens verkocht.:rolleyes:
een soort van Mini Challenge of Clio Cup, dat zijn allemaal wagens die dit kampioenschap nog leuker zouden kunnen maken!
Dat vind ik dus ook, zeker omdat er geen aparte cup meer is. Maar een integratie van deze wagens(misschien ook de yaris en de oude mazda's voor zover die er nog zijn) zouden er inpassen.
Maar ik vermoed dat de RACB de clio's niet toelaat omdat deze btcs kunnen rijden(hoewel dit kampioenschap echte sprint is tov btcs).
Maar zoals we al gezien hebben tijdens de trophy is het perfect om van het ene naar het andere kampioenschap te switchen tijdens een raceweekend, bvb Harry Steegmans met de Lotus dit weekend.
@Dries: Hoe komt het eigenlijk dat Dunlop zich heeft laten vervangen door Bridgestone als titelsponsor. Ik dacht dat jij bij Dunlop zelf was?
tarzancorner
06-10-2010, 16:48
Clio's en andere ex cup auto's horen hier in niet thuis daarvoor is deze klassen niet voor opgericht.
Clio's en andere ex cup auto's horen hier in niet thuis daarvoor is deze klassen niet voor opgericht.
waarom horen die hierin niet thuis?
waarom horen die hierin niet thuis?
Die kunenn altijd in het BTCS nog terecht. BEdoeling van de DSOT was een cup voor wagens die eigenlijk nergens in terecht kunnen in België
Die kunenn altijd in het BTCS nog terecht. BEdoeling van de DSOT was een cup voor wagens die eigenlijk nergens in terecht kunnen in België
ultima kan ook in belcar terecht, want er heeft er eentje meegereden tijdens de eerste wedstrijd.
Deed de RACB niet een beetje moeilijk? Alleen maar wagens toelaten tot de DSOT en nu dan BSOT die niet passen in de Belcar of BTCS of daarin toegelaten zijn?
Beetje zieke houding van de RACB en volgens mijn boerenverstand ook zo fout en illegaal als de pest.
Laten we hopen dat BSOT gaat groeien in 2011, het is hard nodig in het op dit moment zeer eentonige en saaie nationale BE autosportland.
Ik denk wel dat het snor zit voor 2011. Als iedereen dewelke in de loop van het jaar gezegd heeft dat ze komen rijden in 2011 ook daadwerkelijk komt, we wel eens iets moois zouden kunnen hebben :)
Het probleem voor dit jaar was gekend. Reglementen te laat goedgekeurd, hierdoor hadden piloten al een keuze gemaakt, tracktime te duur moeten inkopen, eerst race moet afgelasten en dan te weinig deelnemers. Dunlop die niet echt veel toekomst ziet in dit kampioenschap, Bridgestone die de fakkel over neemt en het ganse geheel wel een mooie toekomst geeft.
Race op Assen zou wel eens de kers op de taart kunnen worden ;)
Beetje zieke houding van de RACB en volgens mijn boerenverstand ook zo fout en illegaal als de pest.
Ik kan je enkel meegeven dat de RACB, buiten het feit dan van de late reactie ivm de reglementen zeker niet moeilijk doet ivm de BSOT, integendeel!!! Er is een vlotte communicatie en samenwerking.
Ik denk wel dat het snor zit voor 2011. Als iedereen dewelke in de loop van het jaar gezegd heeft dat ze komen rijden in 2011 ook daadwerkelijk komt, we wel eens iets moois zouden kunnen hebben :)
Al eens overwogen om de deelnemers van de Total Mazda MaX5 Cup (Mazda MX-5 van de eerste generatie) te integreren in het BSOT? In Nederland blijkbaar goed voor 15 deelnemers per race en ook in Engeland erg populair.
Ook in België wordt er voor zover ik weet duchtig aan die MaX5 Racers gesleuteld, alleen is er hier nog geen kompetitie waarin ze terecht kunnen. De filosofie van betaalbaar racen is ook bij de MaX5 Cup het uitgangspunt en dus in lijn met de BSOT. Bovendien zijn de meeste Westfields die in het BSOT racen uitgerust met een Mazda MX5 motor, dus wie weet valt Mazda Belgium niet warm te maken voor enige steun.
Enige links:
http://www.max5racing.nl
http://competition.rm.total.com/cpn/sitenl.nsf/VS_OPM/31B61CCBF414C890C12576A9004EA0F4?OpenDocument
Beste Jan,
Wij hebben met deze mannen contact maar probleem voor hen is het HANS systeem. In 2011 misschien.
tarzancorner
08-10-2010, 18:18
Wil dit kampioenschap bestaans recht hebben dan zal het uit 90% uit Belgische rijders moeten bestaan ik hoop dat men niet teveel gokt op gastrijders uit nederland bv de DNRT of de west field cup als deze keer afhaken dan heb je gelijk een zeer mager startveld.
Het kan toch niet zo zijn dat men in Belgie alleen nog Belcar of BTCS heeft
Circuits als Spa Zolder moeten nu al buitenlandse series aantrekken om aan fatsoenlijk progamma te komen.
Circuits als Spa Zolder moeten nu al buitenlandse series aantrekken om aan fatsoenlijk progamma te komen.
Dat heeft andere redenen. Prijzen voor tracktime zijn niet meer normaal in de weekends. Her en der zit er nog wel n'een zot ja...
Ik denk dat de basis van het kampioenschap erg goed zit, net als de gedachte erachter en de bedoeling van het kampioenschap (ongelooflijk veel fun voor weinig geld). Het kan voor mij persoonlijk niet anders dan een succes worden ...
Wat wagens betreft, het is slechts gedeeltelijk waar dat dit kampioenschap werd opgericht voor wagens die nergens anders terecht kunnen. De Lotus kan terecht in Belcar/DSC, de Saker in Belcar, de Ultima in Belcar, ... Maar het is wel zo dat je heel veel richtingen op kunt. Meer Saker´s, meer Radical´s, meer Lotussen, meer Westfield´s, Caterham´s, Mazda´s. En ik weet bijna zeker dat als ze met de Europese en nationale autosport zo verder doen m.b.t prijzen dit kampioenschap een grote toekomst heeft.
Maar het is aan de organisatie om dat te bepalen en te bewerkstelligen. Ik heb de indruk dat de organisatie in dezelfde richting denkt als de gemiddelde autosportfan, en dat is mooi. Vandaar dat ik de organisatie ook volledig steun. Ik geloof in deze vorm van autosport.
Is er trouwens ergens een nieuwe site ofzo van BSOT?
S. Claeys
16-10-2010, 21:11
Zo racen met een Mazda MX5 lijkt me wel super.
Daar krijg je me ook warm mee hoor.
Een aparte series binnen de huidige lijkt me toch te doen.
Een aparte series binnen de huidige lijkt me toch te doen.
Misschien werken we daar wel aan :) Meer nieuws eind volgende week.
S. Claeys
17-10-2010, 15:20
Ben benieuwd.
Die week is nu al lang voorbij en het blijft stil hier.
Ben benieuwd naar seizoen 2011, temeer daar er op de BSOT site druk wordt gebriefd over superweekends met races BSOT/Mazda MX5/Westfield cup/Historics/Formula club.
Er is zefs een aanzet van een kalender:
Weekend 1 Circuit Spa Francorchamps (B) nog te bepalen
Weekend 2 Circuit Zolder (B)* nog te bepalen
Weekend 3 Circuit Zandvoort of Assen (NL) nog te bepalen
Weekend 4 Circuit Mettet (B) nog te bepalen
Weekend 5 Circuit Colmarberg (LUX) nog te bepalen
Weekend 6 Circuit Croix en Ternoit (FR) 15-16 oktober 2010
(bron: http://www.bsot.be/files/nieuws/nl/Voorstelling%20BSOT_publiek_NL.pdf)
Meer nieuws na 27 november (prijsuitreiking)?
Meer nieuws na 27 november (prijsuitreiking)?
Inderdaad :)
Ja wadde, het seizoen is nu nog maar pas afgelopen of het volgende is al een succes haha ;p
- Lamster met een Radical SR8 (op de LMP2 versie na de snelste Radical ...)
- CK Racing met twee Radical´s PR6
- Patrick Dubois bij Westfield + een bedrijvencompetitie met de Westfield Aero 170
- Philip Daniels met een Norma
Dat ziet er goed uit voor volgend seizoen!
Ja wadde, het seizoen is nu nog maar pas afgelopen of het volgende is al een succes haha ;p
- Lamster met een Radical SR8 (op de LMP2 versie na de snelste Radical ...)
- CK Racing met twee Radical´s PR6
- Patrick Dubois bij Westfield + een bedrijvencompetitie met de Westfield Aero 170
- Philip Daniels met een Norma
Dat ziet er goed uit voor volgend seizoen!
volgens mij komt CK Racing met 1 radical met 2 piloten, als ik het goed lees op bsot.be
Wij verwelkomen Anton Gonnissen en Kurt Dujardin in de BSOT. Beide heren zullen samen aan het werk te zien zijn op de Radical SR3. " We hebben het eerste jaar vanop afstand gevolgd en gezien dat het goed was. De sfeer en het concept is goed. Rest ons enkel de vraag of wij nog wel goed genoeg zijn tussen al dat geweld" aldus een tevreden Anton.
Beiden heren zullen reeds vanaf de Press & Test day op 26 maart op het circuit van Mettet hun opwachting maken om de Radical SR3 uitgebreid te testen. Eerste meeting van de BSOT tijdens de Trophée des Fagnes op 2-3 april te Francorchamps.
www.bsot.be
Er is op 1 wedstrijd na zelfs al een complete kalender. Race 4 blijft momenteel nog open daar het bepaalde circuit ons geen offerte wil bezorgen.
www.bsot.be
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.