View Full Version : Citroën CX 2400 (!) - Dakar 1981 - Ickx/Brasseur - Heller - 1/43
Na mijn resin-avonturen wou ik nog eens een plastic model bouwen. Mijn oog viel op een 1/43 Heller kitje waarmee de Citroën kan gebouwd worden in dewelke Ickx zijn eerste Dakar-avontuur beleefde.
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/real_cars/rally_cars/1981_citroen_cx_real.jpg http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/real_cars/rally_cars/1981_citroen_cx2400_real.jpg
Het werd al snel duidelijk dat de kit eigenlijk weinig te maken had met de Dakar-versie en dat er heel wat onderdelen zouden moeten verwijderd/gescratcht/toegevoegd worden.
Bekijk het bouwplan maar eens: alles wat ik in het rood aangeduid heb is verwijderd. Zo goed als het ganse interieur dus. Ook de opgegoten details op de ruitpartij werden verwijderd om vervangen te worden door meer realistische details.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17155&stc=1&d=1268248987
De bult op de neus werd weggeschuurd en er kwam een gat in de plaats waarin een simpele aluminium luchthapper gelijmd moet worden. De fauteuils werden vervangen door kuipzetels, er werd een middentunnel gescratcht, een versnellingspook, en een handrem. Alle openingen die ontstonden door het wegzagen van de zetels werden uiteraard ook dichtgemaakt.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17152&stc=1&d=1268248987
De B-stijl werd toegevoegd omdat die op de ruit weggeschuurd is. Idem voor de ruitenwisser. Er kwam ook een rolkooi in het interieur, wat eigenlijk niet zo belangrijk was omdat de zijruiten integraal afgedekt worden aan de binnenzijde met chroomfolie, maar soit.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17153&stc=1&d=1268248987
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17154&stc=1&d=1268248987
Wat er op deze foto's nog niet gebeurd is, is het wegsnijden van de afdekkappen van de achterwielen. Daar ben ik pas achter gekomen na het inscannen van het bouwplan, en dat betekent dat de eerste laag witte lak eerst zal moeten drogen vooraleer ik de afdekkappen kan wegzagen. Daarna zal er zeker nog een tweede laag wit overheen moeten...
Foto's van de gespoten onderdelen laten echter nog even op zich wachten omdat de verf nog niet droog is...
Wordt vervolgd!
Tot zover OOB!
1/43 ... Mijn aandacht hebt ge al!
Een 1/43 Hellerkitje. Aan het plan te zien niet veel detail.
Maar ik ben er zeker van dat jij er een pracht exemplaarvan gaat maken.
En het moet net lukken dat ik in Hoboken een 1/43 Heller Lancia Beta Monte-Carlo kocht (voor 5€).
Mijn aandacht heb je dus!
Ferrari rules
10-03-2010, 23:06
Een niet alledaags modelletje!
maak er een mooie van.
gert mertens
10-03-2010, 23:21
Sennake,
Weer iets bijgeleerd !! een CX in de Dakar...
Super !!!
Moet je dan ook de decals zelf maken?
of is de kit door Heller zo uitgebracht?
Ga je de CX een proper uiterlijk geven of een stoffig ...of nog beter in het water !!! (da zou nog es iets zijn :))
In ieder geval toch weer één om volgen.
Grtz,
G ;)
Modelbouw met de grote M weeral. We gaan in deze bouw weer eens getuige kunnen zijn van het feit dat een goedkope kit uuuuren plezier kan bieden.
Succes matey!
Loixrallyfan
11-03-2010, 00:47
Speciale machine en zeer originele keuze. mijn aandacht hebt ge ook.
En veel plezier met het Hellerkitje. Plezant om te bouwen, vind ik...
Moet je dan ook de decals zelf maken?
of is de kit door Heller zo uitgebracht?
Dat is zo ongeveer het enige wat er in de kit zit dat enigszins de link legt met de Dakar-versie, maw ze hebben gewoon een setje decals bij een straatmodel gestoken...
Maar jammer genoeg heb ik al moeten vaststellen dat zelfs dat decalsetje niet compleet is. Zo ontbreekt bijvoorbeeld de 'Havoline' decal die achteraan op het zwarte gedeelte van de achterruit moet komen. Dus als er iemand eventueel een witte 'Havoline' decal op overschot heeft (in de Indycar modellen kom je die nog wel eens tegen) dan hou ik me aanbevolen ;)
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=17156&stc=1&d=1268286473
Ga je de CX een proper uiterlijk geven of een stoffig ...of nog beter in het water !!! (da zou nog es iets zijn :))
Aangezien dit model er eentje is die terecht moet komen in een complete collectie Ickx-modellen (http://users.telenet.be/sennake/moca_col_ickx/menu_moca_col_ickx.html) in showroom conditions, zal hij proper blijven vrees ik (gooi anders maar eens een kijkje op mijn website). Maar misschien heb ik jou wel op ideeën gebracht ;)
We gaan in deze bouw weer eens getuige kunnen zijn van het feit dat een goedkope kit uuuuren plezier kan bieden.
Zijt maar gerust! Deze kit heeft me zegge en schrijve € 3,- gekost ;)
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=17156&stc=1&d=1268286473
Interessante foto met leuke details zoals daar zijn, de gigantische antennevoet, maar ook, en vooral, de lederen riempjes waarmee de koffer wordt dichtgehouden... Is dat een centrale uitlaat die ik daar meen te zien in het midden? En verder valt het ook op dat op deze foto precies geen "spankabels" te zien zijn die van de antenne naar het dak lopen, terwijl die op de actiefoto's bovenaan wel te zien zijn.
Wat jammer is, is dat de C-stijl achteraan precies wel heel erg bol staat bij dit model.
Ferrari rules
11-03-2010, 11:36
Wat jammer is, is dat de C-stijl achteraan precies wel heel erg bol staat bij dit model.
:agree:
Ga je de wieltjes schilderen of vervangen?
Interessante foto met leuke details zoals daar zijn, de gigantische antennevoet, maar ook, en vooral, de lederen riempjes waarmee de koffer wordt dichtgehouden... Is dat een centrale uitlaat die ik daar meen te zien in het midden? En verder valt het ook op dat op deze foto precies geen "spankabels" te zien zijn die van de antenne naar het dak lopen, terwijl die op de actiefoto's bovenaan wel te zien zijn.
De antennevoet wordt zeker gemodelleerd. Het model is echter zo ontworpen dat de plaats waar de voet bevestigd wordt op een stuk van de achterruit terecht komt, wat matzwart geschilderd moet worden. De spankabels zijn hier inderdaad niet te zien, maar ik ga ervan uit dat dat komt omdat het hier bij de start in Europa nog niet echt nodig was, en dat er bij de ritten in Afrika wel nood was aan spankabels. Ik vraag me trouwens af waar die ergens aan het dak bevestigd werden, ik zie nergens precies de aanhechtingspunten.
De lederen riempjes komen er zeker ook op (ook vooraan trouwens).
De uitlaat, daar ben ik nog niet uit hoe die moet lopen. Veel foto's zijn er niet beschikbaar; de enige die ik kan vinden staan op de site van Jacky Ickx.
Wat de C-stijl betreft, dat had ik ook al gezien, maar als ik de stijlen een beetje zou naar buiten buigen (wat wel kan) creëer ik natuurlijk gewoon een opening tussen de C-stijl en de ruit, die uit één geheel bestaat. Dus verkies ik om het zo te laten. Het is dan ook 'maar' een 1/43 modelletje uit een grote collectie eh. Hier en daar een erreurke kan niet zo'n kwaad ;)
Ga je de wieltjes schilderen of vervangen?
Schilderen, absoluut. Plastic banden zijn nog niet zo'n slecht idee hoor: dan ben je er tenminste zeker van dat ze binnen 20 jaar niet gebarsten of uitgedroogd zijn zoals die ellendige rubber dingen die bij de meeste 1/43 kits zitten. Wat mij betreft zouden alle banden uit plastic of resin mogen bestaan. Er is niets zo frustrerend als een mooi geslaagd model dat na 10 of 20 jaar het aanzien niet meer waard is omdat de banden onherstelbaar gescheurd, gebroken of gebarsten zijn...
Ok, er zou een profiel op de banden mogen gemodelleerd zijn (nu zijn het slicks) maar op dat gebied zijn ook de meeste rubberbandjes op schaal 1/43 in hetzelfde bedje ziek...
De uitlaat, daar ben ik nog niet uit hoe die moet lopen. Veel foto's zijn er niet beschikbaar; de enige die ik kan vinden staan op de site van Jacky Ickx.
Eén van die foto's toont bij nader inzicht toch wel hoe en waar de uitlaat geplaatst moet worden: in het midden dus.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=17163&stc=1&d=1268301831
Prima projekt,
Ik hoop dat je weet dat er van deze auto een perfekt model is dat maar 15€:eek:kost.
Als je dit dan nog wat bijwerkt dan heb je de perfektie.
Iets wat je met de omgebouwde Heller nooit kan bereiken.
Er zijn zelfs de 2 versies,de witte van Ickx en de zwarte te koop.
Je hebt de bult op de motorkap weggeschuurd zeg je.
Elke Citroën CX heeft deze bult namelijk altijd.Dus dat had je niet mogen doen.
Soms koop je voor een paar centen een heel goed model dat zelfs met een veel duurdere kit kan wedijveren.
Ok je hebt dan niet het bouwplezier maar als je het eindresultaat dan vergelijkt kom je niet beter uit.
Ik blijf het wel volgen en vergelijken met de goedkope die-cast.
Succes nog,
Walter
Prima projekt,
Ik hoop dat je weet dat er van deze auto een perfekt model is dat maar 15€:eek:kost.
Als je dit dan nog wat bijwerkt dan heb je de perfektie.
Iets wat je met de omgebouwde Heller nooit kan bereiken.
Awel, dat is nu eens waar zie. Ik wist het wel, van die diecast, maar ik dacht van veel bouwplezier te beleven aan de Heller, door hem zo goed mogelijk om te bouwen.
Het probleem met de bult op de neus, die ik inderdaad onterecht helemaal weggeschuurd had was een eerste tegenvaller. De velgen, die totaal niet gelijken op die van de Dakar-wagen was de volgende.
Maar ik had er nog altijd plezier in en kon zelfs leven met deze 2 onnauwkeurigheden. Tot ik vandaag begon te decallen. Wat is dat toch met die decals tegenwoordig? Om te beginnen zijn alle doorzichtige vlakken helemaal vergeeld, iets wat ik pas zag bij het plaatsen van de decals omdat het draagblad van de decals zelf ook geel is... Maar goed, met nauwkeurig uitsnijden kom je ook weer een heel eind... Om dan vast te stellen dat ook deze decals met geen liters sol soepel te krijgen zijn. Even dacht ik nog dat het aan mijn rode Daco sol kon liggen, tenslotte is die al enkele maanden oud, maar in Jabbeke kocht ik een splinternieuw potje waarmee ik aan de slag ging: resultaat nul komma nul!
Ik ben het grondig beu en weiger nog langer met mijn voeten te laten spelen door een onnozel kitje van 3 euro. Ik ben op Ebay gaan kijken en heb Walter zijn raad opgevolgd: ik heb de Norev CItroën CX aangeschaft, die ik waar nodig zal aanpassen om in de Jacky Ickx Collectie bijgezet te kunnen worden. Ik heb deze maand al tijd genoeg verloren met die Heller prul, en soms moet een mens van zijn hart een steen maken en doorzetten...
En nu rap in mijn modelbouwkast gedoken om een nieuw project te zoeken dat ik kan opstarten... ;)
GIJ STELT MIJ TELEUR!!!!!!!!!!!!!!!
:p :crazy: :p
Ferrari rules
17-03-2010, 20:52
Ja, ik weet het. Mezelf ook. Misschien moet ik maar ophouden met modelbouwen dan.
Sigarenbandjes? Frituur beginnen? Laat het me op tijd weten he! :champagne: :crazy:
Wat wordt het volgende bouwproject? Ben benieuwd ...
Wat wordt het volgende bouwproject? Ben benieuwd ...
Iets waar ik hoop je teleurstelling weer mee goed te maken...
Van zodra er foto's zijn start ik een thread.
Of misschien.. toch een tip van de sluier oplichten:
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/real_cars/other_single_seaters/1982_ford_f2_real.jpg
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/real_cars/other_single_seaters/1982_ford_f2_real.jpg
Zou je misschien niet beter dan eens een "gewone" Tamiya, Fujimi of Hasegawa op de werkbank zetten? Ik meen een Formule dinges van Senna te herkennen in de foto, en dat lijkt me nu toch ook weer niet direct een standard kit te zijn, of vergis ik mij?
Ik hoop dat je de verbeterde Norev van de CX in deze thread dan zal verder zetten?
Zou je misschien niet beter dan eens een "gewone" Tamiya, Fujimi of Hasegawa op de werkbank zetten? Ik meen een Formule dinges van Senna te herkennen in de foto, en dat lijkt me nu toch ook weer niet direct een standard kit te zijn, of vergis ik mij?
't Is maar een gewoon Provence Moulageke hoor. En dat is best zo, want die kan ik deze maand nog wel af krijgen. Voor een Tamiya etc heb ik meer tijd nodig, dat zal eerder iets voor de maand april zijn (met daarin het paasverlof moet dat wel lukken).
Ja, ik weet het. Mezelf ook. Misschien moet ik maar ophouden met modelbouwen dan.
En ik maar zoeken naar die "Havoline"-decal voor op de achterruit.:p
Ik heb er echter gene gevonden.
Ferrari rules
19-03-2010, 16:23
Met deze maak je het volledig goed !!! Mijn aandacht heb je al zeker! (zoals altijd)
Zou je misschien niet beter dan eens een "gewone" Tamiya, Fujimi of Hasegawa op de werkbank zetten?
Alhoewel zonder twijfel ook dat nieuwe project een topper wordt, vertrekkend van een 'gewone' kit :worship:
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.