PDA

View Full Version : GP F1 Australië 2010 - Albert Park


Jan
28-03-2010, 14:47
Zeer genietbare GP, de verstandigste rijder heeft gewonnen. De prijs van de vechtlust gaat echter naar zijn teamgenoot Lewis Hamilton. Kubica gaf geen krimp op de tweede plaats, hoezeer hij ook belaagd werd door collega's in nobeler bolides.
Dit was F1 zoals het hoort te zijn met veel aktie, wisselvallige weersomstandigheden en af en toe een incidentje.

Begrijp nog steeds niet waarom de GP van Australië niet als seizoensopener werd ingepland, met een dergelijk spektakelstuk kan je mensen voor de F1 warm maken.

smiley
28-03-2010, 15:45
Inderdaad een zeer mooie race met veel mooie actie's !

Guido
28-03-2010, 15:56
Begrijp nog steeds niet waarom de GP van Australië niet als seizoensopener werd ingepland, met een dergelijk spektakelstuk kan je mensen voor de F1 warm maken.

De eerste GP dit jaar werd door iedereen vooral gebruikt om "te zien hoe het gaat met de nieuwe reglementering". Er werd dus terughoudende gereden. Tenminste als je alles mag geloven wat er geschreven en gezegd wordt.

Dus als de eerste GP dit jaar die van Australië geweest zou zijn, zou die wellicht lang niet zo boeiend geweest zijn als nu.

Maar, ik heb lekker geslapen en dus niets gezien. :)

Ottooke
28-03-2010, 16:16
Ik heb ook lekker geslapen, maar heb wel de herhaling vanmiddag gezien. En net zoals Jan vond ik het een mooie GP. Jammer van de crash van Kobayashi waardoor ook Hulkenberg moest opgeven.
Schumacher moest vechten voor zijn plaats in het middenveld, dat zal voor hem ook wel weer een ervaring zijn.
En de Renault van Kubica wist me positief te verrassen. Red Bull, Ferrari, McLaren en Kubica in zijn Renault zijn momenteel de beste wagens.
Toen Button zijn slicks ging halen dacht ik dat het iets te vroeg ging zijn, maar uiteindelijk kwam het voor hem perfect uit. Opmerkelijk vond ik wel dat hij de eerste was om slicks te halen terwijl de Ferrari's en Hamilton die later hun banden wisselden, kloegen over slechte banden op het einde van de GP.

marcel
29-03-2010, 00:46
De eerste GP dit jaar werd door iedereen vooral gebruikt om "te zien hoe het gaat met de nieuwe reglementering". Er werd dus terughoudende gereden. Tenminste als je alles mag geloven wat er geschreven en gezegd wordt.

je zou vermoeden dat ze - ondanks het beperkte aantal testdagen - toch ergens een full racesimulatie inlassen om zo'n dingen op voorhand te weten te komen. zeker omdat het raceverloop zo ingrijpend veranderd is

Jakke.be
29-03-2010, 06:37
Best wel een spannende race gezien afgelopen zondag en dat werd tijd ook.
Ik heb al lang geen favorieten in de F1 meer en dat maakt het leven iets aangenamer.

Vettel heeft weer laten zien een snelle jongen te zijn. Misschien wel iets te snel? Als je te hard je best doet, gaat de mechaniek kapot...

Hamilton (ok, ik heb dan blijkbaar toch een favoriet) heeft zoals hij zelf aangaf de race van zijn leven gereden. Dikke proficiat. Gedurfde inhaalacties die me op het puntje van m'n stoel hebben gekregen. Lewis was niet te stoppen. Behalve dan door Webber...:mad:

Kubica verdient ook een pluim vind ik. Strak gereden met de Renault en de Ferrari's van Alonso en Massa achter zich gehouden. Trouwens een geluk voor Ferrari dat Alonso en Massa elkaar niet van de baan hebben gereden. In m'n verbeelding zag het nog gebeuren ook (en ik ben ervan overtuigd dat ik niet de enige was).

Proficiat Button. Perfect gereden en een goede strategie. Da's een combinatie die aan de basis ligt van een overwinning.

Jan
29-03-2010, 08:53
De eerste GP dit jaar werd door iedereen vooral gebruikt om "te zien hoe het gaat met de nieuwe reglementering". Er werd dus terughoudende gereden. Tenminste als je alles mag geloven wat er geschreven en gezegd wordt.

Dus als de eerste GP dit jaar die van Australië geweest zou zijn, zou die wellicht lang niet zo boeiend geweest zijn als nu.

Maar, ik heb lekker geslapen en dus niets gezien. :)

Klasseer dit wat mij betreft gerust als "gazettenpraat" :)
De GP van Australië was ook verleden jaar en de meeste jaren daarvoor een GP met de nodige aktie en inhaalmaneuvers. Vermits er ieder jaar wel een nieuwe reglementering op tafel ligt, en verleden jaar zelfs tamelijk drastisch "aerodynamicagewijs", zou er volgens wat er gezegd en geschreven wordt telkens terughoudend gereden moeten worden in Australië. Niet dus.

Bahrein heeft wellicht gewoon de nodige Arabische petrodollars op het tapijt gelegd om de seizoensprimeur binnen te halen. In combinatie met een Tilke-circuit geeft dat een uiterst vervelende vertoning.

Beschouw het als preken in de woestijn (tja, misschien verkeerde woordkeuze :rolleyes:), maar ik wil er graag voor pleiten dat alleen nog op de klassieke circuits F1 bedreven wordt, die Tilkegevallen kunnen best tot het absolute minimum beperkt worden.

Sennake
29-03-2010, 09:37
Ik geef je groot gelijk Jan, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar wat ik niet begrijp is: die circuits in Bahrein, Abu Dhabi en consoorten, dat zijn splinternieuwe, zeer recentelijk uitgestippelde circuits. Je zou toch denken dat de ontwerpers ervan beter zouden moeten weten dan met wat ze nu voor de pinnen gekomen zijn, om een GP spannend te maken? Ok, ik weet wel dat er ook naar de veiligheid van de rijders gekeken moet worden, maar tenzij ik me sterk vergis gaan spanning en spectaculaire circuits altijd samen, of laat ons de zaak liever omdraaien: op superveilige en oneindig brede circuits zijn saaie GP's gegarandeerd. Wil dat zeggen dat we zitten te wachten op crashes? Natuurlijk niet! Maar situaties waar je ballen aan je lijf moet voor hebben, en op die manier het verschil maken, ga je op een superveilig circuit natuurlijk nooit zien... En dat heeft de GP van Australië nu juist wél.

Ik heb ook lekker geslapen, en ben om 8 uur naar de GP gaan kijken. De 'charme' van om 4 uur op te staan om de eerste GP van het seizoen te bekijken is allang verdwenen, maar goed, die extra uurtjes slaap kon ik ook wel gebruiken. En ik heb een zeer spannende GP gezien, met meer inhaalbewegingen dan de volgende 10 jaar in alle GP's van het midden-oosten samen. Er kon er maar eentje winnen, en dat was deze keer wel jammer, want ik gunde het op zijn minst 3 of 4 piloten. Maar de 'call' van Button om als eerste slicks te gaan halen bleek uiteindelijk de goede te zijn (ook al dacht ik "wat heb je nu aangevangen" toen hij er in bocht 3 even afging) en dat heeft hem de verdiende overwinning opgeleverd. Op naar de volgende GP (die jammer genoeg waarschijnlijk weer eerder saai gaat zijn - maar ze mogen me verrassen)...

Guido
29-03-2010, 13:26
De inhaalacties vorig jaar in Australië waren voor een groot stuk ingegeven door het KERS systeem dat extra boosts gaf - tijdens de eerste paar rondes gaf dat altijd spectaculaire dingen. Dat de teams besloten hebben om het niet meer in te zetten vind ik jammer. Nu werd de spannign in de GP vooral goed geholpen door veranderende klimaat condities, iets wat altijd goed is voor spectakel. Maar laat het net nu dat zijn waar er in de woestijnen al eens vaak gebrek aan is.

Laat het regenen of laat de track condities wijzigen op eendert welk circuit en je hebt gegarandeerd een spectaculaire race, Thilke omloop of niet. :gas:

Ik zou wel eens willen weten of de F1 nog altijd zou bestaan hebben zoals nu, als er geen geld gevonden werd in "de nieuwe landen". Wat ik zeggen wil, is dat ik wel content ben met al die nieuwe circuits enz. Daar zitten immers de groeimarkten met potentieel. Als we hier in Europa nog steeds denken het warme water in pacht te hebben, moeten we wellicht maar eens wakker worden, want dat is al langer niet meer zo.

:)

Sennake
29-03-2010, 13:38
Als we hier in Europa nog steeds denken het warme water in pacht te hebben, moeten we wellicht maar eens wakker worden, want dat is al langer niet meer zo.

Was dat maar waar, dan hadden we vorige week kunnen douchen in de caravan te Middelkerke ;)

Nismo
29-03-2010, 23:44
Was dat maar waar, dan hadden we vorige week kunnen douchen in de caravan te Middelkerke ;)

Allé Guy, en dat terwijl er een 500m verder ne gigantische plas water lag alwaar jullie konden baden.:saythat:

Voor hetgeen ik van deze race heb gezien is dat het er best spannend aan toe ging, alleen spijtig dat Hamilton in de laatste ronde is rondgetikt door een overijverige Webber. Hamilton had beter verdiend dan de 6de plaats.

En wat Kobayashi betreft, zou hij dan toch familie zijn van diene biljarter. Gelukkig bleef zijne carambole zonder gevolgen.