Log in

View Full Version : Dino 246 GT - 1973 - Fujimi 'Enthusiast Model' - 1/24


Sennake
01-04-2010, 19:32
Zou je misschien niet beter dan eens een "gewone" Tamiya, Fujimi of Hasegawa op de werkbank zetten?

Deze goede raad werd uiteraard niet in de wind geslagen, en naast de 1/43 projectjes die ik gestart ben werd ook met de 1/24 Fujimi kit van deze Dino 246 GT een aanvang genomen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17439&stc=1&d=1270138079

Let op: dit is GEEN Ferrari, alhoewel hij van dezelfde fabriek in Maranello komt. De naam is een eerbetoon aan de veel te jong gestorven zoon (Alfre)Dino Ferrari die in 1956 overlijdt aan een vreemde ziekte, waardoor Enzo Ferrari besluit de pas mede door zijn zoon ontwikkelde, relatief bescheiden aluminium 2 liter V6 motor (3 dubbele Weber-carburatoren) naar hem te noemen. Hij beschouwde de Dino dus werkelijk als een sub-merk, en mede daardoor is deze prachtige wagen jarenlang door de zogenaamde 'echte' Ferrari-kenners en -verzamelaars stiefmoederlijk behandeld. Decennia lang kon je deze Dino op de tweedehands-markt kopen voor een spreekwoordelijk prikje (alles is relatief natuurlijk), maar sedert enkele tientallen jaren is ook dit model opgenomen in het Walhalla van de grote Ferrari-broers en moet je een fortuin neertellen om er eentje te bemachtigen.

Ondanks het feit dat het dus geen Ferrari is (er staan trouwens ook nergens Ferrari-logo's op) vind ik het persoonlijk één van de mooiste creaties die ontwerper Pininfarina verwezenlijkt heeft. Samen met de 250 GTO en de 250 SWB vormt hij de créme de la créme van de straatwagens uit die periode (jaren '60 - '70). Zo'n wagens worden tegenwoordig al lang niet meer gemaakt, zelfs niet in Maranello waar volgens mijn bescheiden mening de laatste echt bloedmooie wagen die er de fabriek verlaten heeft de F40 was...

De kit dan. Zoals je in de titel kan zien betreft het hier een Fujimi kit uit de 'Enthusiast Model' reeks, wat betekent dat het model erg gedetailleerd is, zelfs als je het OOB zou bouwen. Zowel de motorkap als de kofferruimte achter de motorkap, en de kofferruimte vooraan kunnen open en zijn helemaal gedetailleerd. Maar er zijn van die dingen die in geen enkele plastic kit realistisch zijn omdat het blijkbaar gewoon onmogelijk is. Zo heb ik bv nog nooit een zeer fijne en op schaal gevormde ruitenwisser gezien omdat het plastic dan zodanig dun zou moeten zijn dat het niet meer te gieten is. Om die reden vooral heb ik een aftermarket setje foto-ets materiaal (FeM) gekocht waarin ook een een aantal andere details zitten die het model zullen 'aankleden' zoals een foto-ets grille, remschijven, enz...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17447&stc=1&d=1270144070

Op dit moment zit de plastic grille nog in de neusopening omdat ik de foto-ets set nog niet in bezit heb en je weet maar nooit dat er iets mis gaat met de verzending...

Het prepareren van de body kwam neer op het wegschuren van de gietnaden en het monteren van 2 onderdelen die integraal deel uitmaken van de body zodat ze best op voorhand vastgekleefd en bijgeschuurd worden: het betreft het onderste stuk van de neus, die ter hoogte van de voorbumpers aan de body vastgemaakt moet worden en het centrale deel achter de achterruit, dat tussen de beide achterspatborden gekleefd moet worden en er één geheel moet mee vormen. Doe je dit niet, dat gaat je model er nooit realistisch uitzien want de onderdelen passen niet echt goed en er komt heel wat schuur-, opvul- en herschuurwerk bij kijken. Het nadeel is dat ik later sommige onderdelen heel wat moeilijker ga kunnen aanbrengen zoals de scharnieren van de voorste kofferklep, maar dat moet dan maar.

Eens alle basisonderdelen van de body geprepareerd zijn worden ook de 3 kofferkleppen opgekuist en ontdaan van alle sinkmarks die zichtbaar zouden zijn als de kofferkleppen open staan. Daarna worden body en losse onderdelen in grijze primer gezet. De rode pijlen op de foto's duiden aan waar je nog net de naad kan zien die bijgewerkt werd nà het drogen van de primer omdat er 'ghostlines' ontstaan waren. Dat lijkt een Fujimi-probleem te zijn want ik meen me te herinneren dat zulks nog al gebeurd is bij kits van dit merk...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17440&stc=1&d=1270143062

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17441&stc=1&d=1270143062

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17442&stc=1&d=1270143062

Sennake
01-04-2010, 19:35
Nu, om er zeker van te zijn dat ze niet terugkwamen na het aanbrengen van de laklaag heb ik eerst een mistcoat aangebracht om te zien wat er met de lijmnaden gebeurt. Niets dus, gelukkig. De mistcoat zorgt er ook voor dat alle panel lines en harde 'nekken' mooi ingekleurd zijn met verf, zodat de volgende, wet coats zonder schrik kunnen aangebracht worden.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17443&stc=1&d=1270143258

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17444&stc=1&d=1270143258

Hier staan ondertussen al 2 wet coats bovenop de mistcoat. Na het nemen van de foto heb ik nog een laatste wet coat gezet die ik nu ga laten uitharden alvorens de polish werken kunnen beginnen. Daarna ga ik bekijken of een vernislaag nodig zal zijn. Strikt noodzakelijk is ze hier niet omdat er geen decals moeten geseald worden en als de verf zich zodanig goed laat opblinken dat vernis geen meerwaarde oplevert laat ik het zo. Maar dat zien we dan wel...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17445&stc=1&d=1270143258

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17446&stc=1&d=1270143258

Mech@niC
01-04-2010, 21:07
Vraagje Guy,
Wat voor merk rood gebruik je voor deze?
Tamiya of een basic lak gelijk ZERO oid?

Maurits

Sennake
01-04-2010, 21:54
Vraagje Guy,
Wat voor merk rood gebruik je voor deze?
Tamiya of een basic lak gelijk ZERO oid?

Maurits

Tamiya TS-8 Italian Red.

Guido
01-04-2010, 23:59
Leuk projectje weeral, zeker met de in huis gehaalde extra spullen! Was dit model eigenlijk niet eens een goeie gelegenheid geweest om eens met Zero Paints aan de slag te gaan?

Mech@niC
02-04-2010, 08:46
Was dit model eigenlijk niet eens een goeie gelegenheid geweest om eens met Zero Paints aan de slag te gaan?

Vandaar mijn vraag eigenlijk. Maar Ik moet zeggen dat ik zelf diversen kleuren van ZERO voorradig heb, maar ze eigenlijk nog niet heb gebruikt, wel de
2K blanke lak set ervan.
En dat eindresultaat vind ik op de meeste modellen toch wel verbuffend mooi.
Dus heb ik bij mijn plaatselijke autospuiter al een 2K blanke lak set gehaald, :gas:totaal genoeg voor 0,8 liter blanke lak plezier. En dat voor €20,-.:champagne:

Sennake
02-04-2010, 13:50
Leuk projectje weeral, zeker met de in huis gehaalde extra spullen! Was dit model eigenlijk niet eens een goeie gelegenheid geweest om eens met Zero Paints aan de slag te gaan?

Misschien wel ja. Maar modellen op schaal 1/24, en al helemaal modellen waar geen afplakwerk aan vereist is, heb ik tot op heden altijd met Tamiya spuitbusjes gedaan, en ik ben er altijd erg tevreden over geweest. Anders is het met modellen die in meerdere kleuren moeten gespoten worden en/of op kleinere schaal gebouwd worden zoals 1/43. Maar daar heb ik dan weer de techniek van het decanteren vrij goed onder de knie. Dus zie ik voorlopig geen reden om te veranderen van systeem. Zoals je weet ben ik nen nogal 'traditionele' modelbouwer die zich zelden of nooit waagt aan avonturen met technieken of materialen die ik zelf niet beheers. Tenzij de bereikte resultaten niet meer het niveau bereiken dat ik wil natuurlijk, dan passen we onze techniek aan.

Ik zal ooit wel eens het spuiten met Zero Paints aandurven hoor. Zeker nu ik vandaag weer geconfronteerd werd met een leveringsprobleem in gans Europa van de Tamiya spuitbusjes omwille van (weeral) milieu-redenen. Men zoekt naar een oplossing naar verluidt, maar voorlopig mogen de spuitbusjes Europa niet meer binnen. Als het ooit zover komt dat ook die busjes, net als de Enamels, op de verboden lijst komen, zal ik noodgedwongen overstappen naar een alternatief dat 9 kansen op 10 Zero Paints zal zijn, ook al omdat ik er zoveel goeds over hoor. Maar ik vrees dat er ooit nog een dag gaat komen dat we eerst een milieuvergunning gaan moeten aanvragen vooraleer we nog mogen aan modelbouw doen...

Sennake
02-04-2010, 13:55
Vandaar mijn vraag eigenlijk. Maar Ik moet zeggen dat ik zelf diversen kleuren van ZERO voorradig heb, maar ze eigenlijk nog niet heb gebruikt, wel de
2K blanke lak set ervan.

Dat is één van de redenen waarom ik een beetje bang ben van Zero Paints: ik hoor zeggen (maar ik kan het mis hebben) dat Zero Paint niet erg lang houdbaar is. Dat betekent dat je voor elk project dat je wil aanvatten best je verf pas net vóór de start van de werkzaamheden aanschaft en dat vind ik nogal een onpraktisch gedoe. Ik heb graag de comfortabele situatie dat ik me voor mijn stockpile zet, een kit kies, en direct aan de slag kan met mijn stock van rond de 125 Tamiya spuitbusjes...

Guest
02-04-2010, 16:32
Volgens mij is de zero paints gewone autolak.
Als de tamiya busjes niet meer verkrijgbaar zijn ga ik mijn modellen spuiten met autolak op waterbasis.

TvD
02-04-2010, 17:33
Dat is één van de redenen waarom ik een beetje bang ben van Zero Paints: ik hoor zeggen (maar ik kan het mis hebben) dat Zero Paint niet erg lang houdbaar is.

Dat WAS inderdaad zo. In het begin werd ZP in plastic potjes verkocht. Tegenwoordig zit het in glas met een plastic afsluiter waarover een deksel geschroefd wordt. Dit zorgt voor een veel langere houdbaarheid.

Mech@niC
02-04-2010, 22:16
.....dat Zero Paint niet erg lang houdbaar is. ......Ik heb graag de comfortabele situatie dat ik me voor mijn stockpile zet, een kit kies, en direct aan de slag kan met mijn stock van rond de 125 Tamiya spuitbusjes...

Ik heb er maar 5 verschillende van ZERO hoor, Tamiya heb ik uiteraard wel meer, alleen geen 125 spuitbusjes!! (boffert)
Wel alle kleuren X en vele XF natuurlijk.