Sennake
01-04-2010, 19:32
Zou je misschien niet beter dan eens een "gewone" Tamiya, Fujimi of Hasegawa op de werkbank zetten?
Deze goede raad werd uiteraard niet in de wind geslagen, en naast de 1/43 projectjes die ik gestart ben werd ook met de 1/24 Fujimi kit van deze Dino 246 GT een aanvang genomen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17439&stc=1&d=1270138079
Let op: dit is GEEN Ferrari, alhoewel hij van dezelfde fabriek in Maranello komt. De naam is een eerbetoon aan de veel te jong gestorven zoon (Alfre)Dino Ferrari die in 1956 overlijdt aan een vreemde ziekte, waardoor Enzo Ferrari besluit de pas mede door zijn zoon ontwikkelde, relatief bescheiden aluminium 2 liter V6 motor (3 dubbele Weber-carburatoren) naar hem te noemen. Hij beschouwde de Dino dus werkelijk als een sub-merk, en mede daardoor is deze prachtige wagen jarenlang door de zogenaamde 'echte' Ferrari-kenners en -verzamelaars stiefmoederlijk behandeld. Decennia lang kon je deze Dino op de tweedehands-markt kopen voor een spreekwoordelijk prikje (alles is relatief natuurlijk), maar sedert enkele tientallen jaren is ook dit model opgenomen in het Walhalla van de grote Ferrari-broers en moet je een fortuin neertellen om er eentje te bemachtigen.
Ondanks het feit dat het dus geen Ferrari is (er staan trouwens ook nergens Ferrari-logo's op) vind ik het persoonlijk één van de mooiste creaties die ontwerper Pininfarina verwezenlijkt heeft. Samen met de 250 GTO en de 250 SWB vormt hij de créme de la créme van de straatwagens uit die periode (jaren '60 - '70). Zo'n wagens worden tegenwoordig al lang niet meer gemaakt, zelfs niet in Maranello waar volgens mijn bescheiden mening de laatste echt bloedmooie wagen die er de fabriek verlaten heeft de F40 was...
De kit dan. Zoals je in de titel kan zien betreft het hier een Fujimi kit uit de 'Enthusiast Model' reeks, wat betekent dat het model erg gedetailleerd is, zelfs als je het OOB zou bouwen. Zowel de motorkap als de kofferruimte achter de motorkap, en de kofferruimte vooraan kunnen open en zijn helemaal gedetailleerd. Maar er zijn van die dingen die in geen enkele plastic kit realistisch zijn omdat het blijkbaar gewoon onmogelijk is. Zo heb ik bv nog nooit een zeer fijne en op schaal gevormde ruitenwisser gezien omdat het plastic dan zodanig dun zou moeten zijn dat het niet meer te gieten is. Om die reden vooral heb ik een aftermarket setje foto-ets materiaal (FeM) gekocht waarin ook een een aantal andere details zitten die het model zullen 'aankleden' zoals een foto-ets grille, remschijven, enz...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17447&stc=1&d=1270144070
Op dit moment zit de plastic grille nog in de neusopening omdat ik de foto-ets set nog niet in bezit heb en je weet maar nooit dat er iets mis gaat met de verzending...
Het prepareren van de body kwam neer op het wegschuren van de gietnaden en het monteren van 2 onderdelen die integraal deel uitmaken van de body zodat ze best op voorhand vastgekleefd en bijgeschuurd worden: het betreft het onderste stuk van de neus, die ter hoogte van de voorbumpers aan de body vastgemaakt moet worden en het centrale deel achter de achterruit, dat tussen de beide achterspatborden gekleefd moet worden en er één geheel moet mee vormen. Doe je dit niet, dat gaat je model er nooit realistisch uitzien want de onderdelen passen niet echt goed en er komt heel wat schuur-, opvul- en herschuurwerk bij kijken. Het nadeel is dat ik later sommige onderdelen heel wat moeilijker ga kunnen aanbrengen zoals de scharnieren van de voorste kofferklep, maar dat moet dan maar.
Eens alle basisonderdelen van de body geprepareerd zijn worden ook de 3 kofferkleppen opgekuist en ontdaan van alle sinkmarks die zichtbaar zouden zijn als de kofferkleppen open staan. Daarna worden body en losse onderdelen in grijze primer gezet. De rode pijlen op de foto's duiden aan waar je nog net de naad kan zien die bijgewerkt werd nà het drogen van de primer omdat er 'ghostlines' ontstaan waren. Dat lijkt een Fujimi-probleem te zijn want ik meen me te herinneren dat zulks nog al gebeurd is bij kits van dit merk...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17440&stc=1&d=1270143062
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17441&stc=1&d=1270143062
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17442&stc=1&d=1270143062
Deze goede raad werd uiteraard niet in de wind geslagen, en naast de 1/43 projectjes die ik gestart ben werd ook met de 1/24 Fujimi kit van deze Dino 246 GT een aanvang genomen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17439&stc=1&d=1270138079
Let op: dit is GEEN Ferrari, alhoewel hij van dezelfde fabriek in Maranello komt. De naam is een eerbetoon aan de veel te jong gestorven zoon (Alfre)Dino Ferrari die in 1956 overlijdt aan een vreemde ziekte, waardoor Enzo Ferrari besluit de pas mede door zijn zoon ontwikkelde, relatief bescheiden aluminium 2 liter V6 motor (3 dubbele Weber-carburatoren) naar hem te noemen. Hij beschouwde de Dino dus werkelijk als een sub-merk, en mede daardoor is deze prachtige wagen jarenlang door de zogenaamde 'echte' Ferrari-kenners en -verzamelaars stiefmoederlijk behandeld. Decennia lang kon je deze Dino op de tweedehands-markt kopen voor een spreekwoordelijk prikje (alles is relatief natuurlijk), maar sedert enkele tientallen jaren is ook dit model opgenomen in het Walhalla van de grote Ferrari-broers en moet je een fortuin neertellen om er eentje te bemachtigen.
Ondanks het feit dat het dus geen Ferrari is (er staan trouwens ook nergens Ferrari-logo's op) vind ik het persoonlijk één van de mooiste creaties die ontwerper Pininfarina verwezenlijkt heeft. Samen met de 250 GTO en de 250 SWB vormt hij de créme de la créme van de straatwagens uit die periode (jaren '60 - '70). Zo'n wagens worden tegenwoordig al lang niet meer gemaakt, zelfs niet in Maranello waar volgens mijn bescheiden mening de laatste echt bloedmooie wagen die er de fabriek verlaten heeft de F40 was...
De kit dan. Zoals je in de titel kan zien betreft het hier een Fujimi kit uit de 'Enthusiast Model' reeks, wat betekent dat het model erg gedetailleerd is, zelfs als je het OOB zou bouwen. Zowel de motorkap als de kofferruimte achter de motorkap, en de kofferruimte vooraan kunnen open en zijn helemaal gedetailleerd. Maar er zijn van die dingen die in geen enkele plastic kit realistisch zijn omdat het blijkbaar gewoon onmogelijk is. Zo heb ik bv nog nooit een zeer fijne en op schaal gevormde ruitenwisser gezien omdat het plastic dan zodanig dun zou moeten zijn dat het niet meer te gieten is. Om die reden vooral heb ik een aftermarket setje foto-ets materiaal (FeM) gekocht waarin ook een een aantal andere details zitten die het model zullen 'aankleden' zoals een foto-ets grille, remschijven, enz...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17447&stc=1&d=1270144070
Op dit moment zit de plastic grille nog in de neusopening omdat ik de foto-ets set nog niet in bezit heb en je weet maar nooit dat er iets mis gaat met de verzending...
Het prepareren van de body kwam neer op het wegschuren van de gietnaden en het monteren van 2 onderdelen die integraal deel uitmaken van de body zodat ze best op voorhand vastgekleefd en bijgeschuurd worden: het betreft het onderste stuk van de neus, die ter hoogte van de voorbumpers aan de body vastgemaakt moet worden en het centrale deel achter de achterruit, dat tussen de beide achterspatborden gekleefd moet worden en er één geheel moet mee vormen. Doe je dit niet, dat gaat je model er nooit realistisch uitzien want de onderdelen passen niet echt goed en er komt heel wat schuur-, opvul- en herschuurwerk bij kijken. Het nadeel is dat ik later sommige onderdelen heel wat moeilijker ga kunnen aanbrengen zoals de scharnieren van de voorste kofferklep, maar dat moet dan maar.
Eens alle basisonderdelen van de body geprepareerd zijn worden ook de 3 kofferkleppen opgekuist en ontdaan van alle sinkmarks die zichtbaar zouden zijn als de kofferkleppen open staan. Daarna worden body en losse onderdelen in grijze primer gezet. De rode pijlen op de foto's duiden aan waar je nog net de naad kan zien die bijgewerkt werd nà het drogen van de primer omdat er 'ghostlines' ontstaan waren. Dat lijkt een Fujimi-probleem te zijn want ik meen me te herinneren dat zulks nog al gebeurd is bij kits van dit merk...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17440&stc=1&d=1270143062
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17441&stc=1&d=1270143062
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=17442&stc=1&d=1270143062