PDA

View Full Version : Packard Phaeton Model 905 - 1932 - Scale Models - 1/25


Dominique
03-04-2010, 21:40
Het is niet omdat de vorige nog niet af is, dat je de volgende niet mag beginnen voorbereiden.
Sommigen onder jullie hebben me (zeer) lang geleden al een start zien nemen aan deze kit, die voor mij bedoeld is als een studie- en experimentele build. Ik heb een vrij aanzienlijk aantal kits van de Fords model T en model A liggen die in dezelfde materialen zijn uitgevoerd als deze kit, en dus gebruik ik deze Packard om er ervaring mee op te doen.

Een Packard was in zijn tijd pure klasse. Hij kon met de besten van zijn tijd wedijveren op het vlak van kwaliteit, looks, betrouwbaarheid, luxe en prestige, ook als die concurrenten van het oude continent kwamen. Productiekost was voor Packard niet belangrijk, vermits die toch kon worden doorverrekend aan de bijzonder welgestelde klanten van de firma. Alleen de allerrijksten konden zich immers een Packard veroorloven.

Dat veranderde tijdens en na de recessie, wanneer het aantal miljonairs in de VS meer dan gedecimeerd werd. De verkoop van de Packard-producten volgde evenredig. Begin jaren '50 ging de firma dan op in de Studebaker-Packard groep, vandaag blijft enkel nog de Packard Wire and Cable Division over in de schoot van de groep General Motors, een toeleverancier dus.

Het model: we gaan de 8 cylinder-versie bouwen, een Phaeton uit 1932: het zogenaamde Model 905. Hier zie je een foto van de echte wagen, waarvan ik ook de kleurstelling zou willen overnemen (source: Conceptcarz)

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17463&stc=1&d=1270322434

Dan een foto van de bijzonder mooi uitgevoerde krachtbron:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17464&stc=1&d=1270322434

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17465&stc=1&d=1270322434

De kit is een "metalen" kit met daarbovenop een flink deel plastic onderdelen. Geen white metal hier maar ZAMAC, een legering van zink, aluminium, magnesium en een beetje koper. Het voordeel van een legering als deze is dat het smeltpunt laag gehouden kan worden, waardoor de kits zeer makkelijk te gieten zijn. Het is ook een vrij zacht materiaal, wat het voor de bouwer dan weer interessant maakt om te bewerken. Alleen: je kan het blijkbaar niet solderen. Ik heb me al suf gezocht naar een methode of hints hieromtrent, maar steeds stoot ik op de opmerking dat het ofwel niet te doen is, dan wel behoorlijk ingewikkeld. Als iemand me het tegendeel kan bewijzen, GRAAG!

Waarom solderen wenselijk zou zijn? De kit is oorspronkelijk niet ontworpen om als gebouwd model in een vitrinekast te eindigen, maar als speelgoed. Er werden zelfs wedstrijden voor dit soort modellen (waarbij kitfabrikanten als Hubley bijzonder succesvol bleken) waarbij zowel snelheidsproeven als elegance en presence werden beoordeeld. Het kwam er dus op aan om de modellen zo mooi mogelijk, maar ook zo goed mogelijk uitgelijnd te krijgen, zodat ze op het afdalingsparkoers ten beste zouden presteren.
Eén en ander houdt in dat de opbouw van de kit niet helemaal logisch is voor ons als statisch modelbouwer. Zo is er bijvoorbeeld de bovenste "schelp" van de carosserie, die overlangs in 2 delen wordt gemonteerd, en dus een knoert van een naad laat zien van voor tot achteraan de auto. Niet echt ideaal en elegant ... De 2 helften van de carosserie moeten door middel van een vijs aan elkaar bevestigd, maar als ik dat zou kunnen solderen, dan ben ik van die vijzen verlost, kan ik het model accurater bouwen, en lijkt het eindresultaat al iets minder op een stuk speelgoed.

Enfin, de foto's zullen het wel verduidelijken.
Eerst 2 foto's van de motor. Hier heb je een vrij mooi afgewerkte motor, die een goede basis vormt voor verdere detaillering. ik heb al enkele niet-correcte onderdelen weggevijld, enkele andere teruggebracht tot de juiste proporties en bv de voorste poelie opnieuw in de correcte vorm gevijld.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17466&stc=1&d=1270322434

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17467&stc=1&d=1270322434

Edit: source voor de foto toegevoegd.

Dominique
03-04-2010, 21:47
Dan een algemeen beeld van de carrosserie en het chassis, allemaal gedryfit dus nog niks definitief vastgezet.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17468&stc=1&d=1270323943

Aan deze onderdelen zijn een een massa uren aan vijl- en schuurwerken voorafgegaan. Ik denk dat deze kits voor 15% van hun gewicht aan flash en ejectorpins beslaan. Niet te doen als je gewoon bent van mainstream plastic kits te bouwen. Maar goed, we hebben al lastiger dingen gedaan.

je krijgt hier enkele detailfoto's van de voor- en achterbrug. Je ziet dat deze kit wel potentieel heeft voor detaillisten, maar dan moeten wel een paar horden genomen (kunnen) worden.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17469&stc=1&d=1270323943

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17470&stc=1&d=1270323944

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17471&stc=1&d=1270323944

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17472&stc=1&d=1270323944

Dominique
03-04-2010, 22:00
Dan naar de eigenlijke probleemstelling: de manier van opbouwen van de kit. Je ziet hier duidelijk de twee helften die overlangs moeten gemonteerd worden. Dat kan niet zonder een bijzonder zware naad. Die kan weggewerkt worden met plamuur, uiteraard, maar de vijs die de beide helften aan elkaar moet houden, zit aan de buitenkant van de firewall. Zeer goed zichtbaar als je de motor zichtbaar wil inbouwen.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17477&stc=1&d=1270324604

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17473&stc=1&d=1270324604

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17474&stc=1&d=1270324704

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17475&stc=1&d=1270324604

Moest ik aan de binnenkant van de firewall een nieuwe bevestiging kunnen bouwen, of de beide helften gewoon overlangs solderen, dan was het ook opgelost.
Daarbovenop worden de platen die de motorkap moeten voorstellen ook op dezelfde manier langs binnen aan elkaar gevezen. Het open laten van 1 kant van de motorkap, en een scharnierende tweede helft bouwen is dus ook uitgesloten.
Tot nader order leg ik me neer bij de situatie (of iemand moet me kunnen tonen hoe ik dat ZAMAC kan solderen), en bouw ik de wagen dicht met gesloten motorkap. De motor bouw ik niet in (ik degradeer hem dus tot een curb-side) en ik zit te denken om de motor als een sub-project te detailleren en naast de wagen op een standaard uit te stallen.

Iets zoals op deze foto:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17476&stc=1&d=1270324604

Wordt vervolgd! :)

The creative explorer
03-04-2010, 22:15
Als ik voor de keuze zou staan; ik zou die voorste vijs afvijlen en aan de achterkant een metalen latje te solderen aan de achterkant. Volgens mij moet je dat met lood kunnen 'puntsolderen'. Waarna de afwerking met autoplamuur kan worden gedaan.

Ik zie dit eigenlijk als een redelijk simpele uitdaging, je hebt voor hetere vuren gestaan Dom!

Dominique
03-04-2010, 22:43
Als ik voor de keuze zou staan; ik zou die voorste vijs afvijlen en aan de achterkant een metalen latje te solderen aan de achterkant. Volgens mij moet je dat met lood kunnen 'puntsolderen'.
Dat is het hem nu net, je kan er niks op solderen. Met tin in alle soorten heb ik het al geprobeerd. Lood nog niet, maar ik meen te hebben gelezen dat dat ook niet zal werken. De legering laat niet toe dat ze verhit wordt. Bij te hoge temperatuur valt ze gewoon uit elkaar en eindig je met een heus gat in je model.

Ik denk dat lijmen nog de enige mogelijkheid zal zijn...

gert mertens
03-04-2010, 23:32
Ik denk dat lijmen nog de enige mogelijkheid zal zijn...

Voila, het antwoord wat je zelf al wist :p
Geen probleem om te verlijmen.
Seconde lijm , inpappen , aktivator erop spuiten en schuren maar !!!
Die lelijke vijs aan de voorkant kan je gerust verwijderen.
vervolgens bijwerken en in platic-sheet een vorm maken dezelfde als de firewall...
(dat zou ik toch doen éh :))
Dit model-Dominique- schreeewt om gebouwd te worden mét motor zichtbaar...

In ieder geval,
suc6

Grtz,
G ;)

Loixrallyfan
04-04-2010, 10:50
Knappe keuze Dominique. Wat een auto.
En euhh, na het aanschouwen van je vorig model, kan ik alleen maar zeggen dat dit slechts kleine hindernissen zijn voor jou.
Veel succes en zal zeer geintersseerd dit project volgen.
Grt, Guido Loixrallyfan.

Sennake
04-04-2010, 12:40
Daarbovenop worden de platen die de motorkap moeten voorstellen ook op dezelfde manier langs binnen aan elkaar gevezen. Het open laten van 1 kant van de motorkap, en een scharnierende tweede helft bouwen is dus ook uitgesloten.

Ik zie hier 2 mogelijke oplossingen:

Ofwel schaf je jezelf nog een donor-kit aan zoals deze:

http://img.auctiva.com/imgdata/4/3/5/6/6/5/webimg/303747352_o.jpg

Volgens mij is de neuspartij identiek en kan je de plastic motorkap gewoon overnemen, wat ook een boel andere miserie oplost. Bovendien kan je dan wel één helft open zetten of zelfs met een piano-scharnier de ganse motorkap 'opendoenbaar' maken.

Ofwel scratch je de motorkap met plastic sheet, waardoor je iets meer werk gaat hebben als in geval 1, maar wel iets minder kosten. De vorm van de motorkap lijkt me niet onoverkomelijk, je moet gewoon zien dat je begint met een stuk plastic sheet dat je verwarmt om de juiste boog mee te vormen, en dan ben je vertrokken...

Wat het aaneen zetten van de romphelften betreft ben ik er ook quasi zeker van dat je enige optie de secondelijm is.

Dominique
04-04-2010, 12:48
Wat betreft de motorkap: gezien de dikte van het onderdeel had ik al indezelfde richting zitten denken als Sennake om het onderdeel (deels) te scratchen. Alleen had ik in gedachten de bestaande motorkap in 2 helften te zagen, en één helft te vervangen door een messing exemplaar. Met een pianoscharnier kan dat dan aan de vaste helft van de motorkap worden bevestigd.

Te bestuderen.

The creative explorer
04-04-2010, 13:03
Heb je een foto van zo'n scharnier? Ik weet wat een piano scharnier is, maar ik zoek nog 3 voor mijn Bugatti. Daar heb ik een eender zelfde probleem.

Dominique
04-04-2010, 13:27
Ik gok erop dat ik het nodige kan vinden in de webshop van Dieter Knupfer. Je vindt zijn site hier (http://www.knupfershop.de/shop/query.php?cp_sid=7877987b7948) . Doorklikken op "Details & Beschlage" of snelzoeken op "scharniere".

In ieder geval plan ik eens langs te gaan op de Messe in Dortmund (14 tot 18 april) en daar te zoeken naar zowel die scharnieren als verlichtingsspots voor de Wartburg. Dieter Knupfer staat trouwens jaarlijks op die beurs, net als al zijn collega-shophouders die naam waardig trouwens. Maar mede door mijn planning op het werk zie ik het niet zitten om een dag verlof te nemen en in de week naar Dortmund te rijden. Het zal een zaterdag "brommeren" worden, denk ik.

The creative explorer
04-04-2010, 14:49
Bedankt,

Ik heb net even gekeken, maar die scharnieren zijn mij eigenlijk te groot. Ik zoek het wat verfijnder. Het scharnierende gedeelte wil ik rond 1,5mm hebben en de bevestigingsplaat tot een maximum van 2mm.

Dominique
05-04-2010, 19:01
Ik heb me wat met de motorkap bezig gehouden. Vooreerst moet er wat werk verricht worden aan de drie onderdelen, vermits ze niet echt bedoeld waren om open te worden gebouwd.
Zo zie je op de eerste foto dat de onderdelen eigenlijk aan elkaar moeten worden gevezen. Die dingen moeten dus al worden weggeslepen, evenals de opstaande randen die de onderdelen moeten uitlijnen. Alles moet weg omdat het zichtbaar zou blijven wanneer 1 helft open zou staan.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17501&stc=1&d=1270485395

Op foto 2 zie je dat alles weggefreesd is. Het blijft allemaal nog wat ruw, maar het idee zie je wel.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17502&stc=1&d=1270485395

Op deze manier moet de zijkant naadloos (of toch zo goed als) tegen de bovenste deksel kunnen passen, zoals op foto 3.
Ingeval ik geen echt scharnier op maat zou vinden zou ik aan de naad een looddraad kunnen kleven (op de groene lijn) en die wat inkepingen geven om de indruk te wekken dat het een scharnierrug is. Maar voorlopig gaan we er nog van uit dat scharnieren te vinden moeten zijn.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17503&stc=1&d=1270485395

De bovenste dekselpartij dan. Die zal middendoor gezaagd moeten worden. Daar moet wel een scharnier komen (liefst) omdat dit scharnier in geopende toestand duidelijk zichtbaar zal liggen, daar waar aan de zijkant enkel de rug van het scharnier te zien is. Dat is dus iets makkelijker.
Nadat de motorkap is tweeën is gezaagd wordt de linkerhelft over de andere geklapt, en de zijkant kan dan vastgezet worden aan de opengeklapte helft.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17504&stc=1&d=1270485395

Blijft de afwerking van de zijkanten: dat is een "probleem" omdat die van die luikjes bevatten. Koelingsopeningen eigenlijk in plaats van de traditionele koelsleuven (louvres in het jargon). Als alles gewoon dicht zou blijven, dan kon ik me er vanaf maken met het aanbrengen van de buitenste trekknopjes (waarvan de ingegoten exemplaren al weggeschuurd zijn en de gaatjes voor de nieuwe al geboord). Vermits de binnenkant van het rechterpaneel nu zichtbaar zal blijven vanaf de linkerkant van de auto, moet ik hier wat extra aandacht aan besteden.
Het gedeelte in rood wordt volledig uitgefreesd en er komt een messing of alu plaat tegen. De paneeltjes zelf (in het paars op de foto) zullen ofwel in alusheet gemaakt worden ofwel geëtst ... (jaja ge hoort me weeral komme).

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17505&stc=1&d=1270485395

Blijft nog een probleem dat ik voorlopig nog niet heb kunnen opvangen: de dikte van de onderdelen: ruim 1 mm...
Wordt zeker vervolgd.

Nismo
06-04-2010, 22:13
Jawadde, hier staan serieuze aanpassingswerken op het programma, Dominique.

Sennake
06-04-2010, 22:55
Ga je alle aanpassingen doen op die metalen onderdelen? Zou je toch niet overwegen om ze te vervangen door plastic sheet? Enfin, jij weet zelf best waarmee je het best overweg kan natuurlijk...

Dominique
06-04-2010, 23:16
de zijkanten kunnen worden vervangen door ge-etste exemplaren. Ik heb een test gedaan door manueel een stukje alu-sheet op te snijden en qua dikte is het perfect. Alleen is het een hels karwei om al die openingen recht te vijlen, laat staan uit te lijnen en exact even groot.
Daarom heb ik een tekening bezorgd aan één van de collega's, die me al heeft beloofd een setje te bezorgen, ten gepaste tijde.

Voor het deksel zal ik weinig keuze hebben:
- ofwel het onderdeel opnieuw snijden in alu- of kopersheet van +- 0.2 dik,
- ofwel het originele onderdeel doorzagen, tenminste de randen van het opengeklapte deel terugschuren naar een aanvaardbare dikte.
Daar ben ik mijn opties nog aan het bestuderen.

Dominique
15-04-2010, 22:39
In afwachting dat uitsluitsel komt over de deksels en zijpanelen, heb ik wat verder gewerkt aan de body, motor en vooras.

Beide bodyhelften zijn met een boel secondenlijm aan elkaar gekleefd, waarbij het openklappende deel tussen de beide rijen zetels niet mocht worden vergeten. Na het verlijmen van de beide helften zou dit onderdeel niet meer kunnen worden aangebracht, dus moest het nu. Je ziet duidelijk de grote voegen, die opgevuld moeten worden. Dat heb ik gedaan door ze te laten vollopen met secondenlijm (wat het bijkomende voordeel van de lijmkracht geeft). Schuren, schuren, meer secondenlijm en weer schuren, en dan heb je op de duur een glad oppervlak.

Je ziet op de laatste foto ook enkele gedraaide onderdelen die de wat minder geslaagde plastic kitonderdelen vervangen. Alles is uiteraard nog steeds gedryfit.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17637&stc=1&d=1271363833

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17638&stc=1&d=1271363833

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17639&stc=1&d=1271363833

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17640&stc=1&d=1271363833

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17641&stc=1&d=1271363833

Dominique
15-04-2010, 22:47
Verder de vooras. De grote vijzen die de boel samen moeten houden zijn toch wel vrij prominent zichtbaar op het onderdeel, en ik denk dat die in een later stadium niet meer te camoufleren vallen met wat verf en vulmiddelen. Ik heb dus besloten ze niet te gebruiken, en een alternatief te zoeken voor de vijzen.
Dat alternatief bestaat uit een koper buisje van 0,8mm dat door de openingen in de onderdelen werd gewrongen. Dan op maat afslijpen, er op lettend dat er ongeveer een halve mm materiaal teveel over bleef aan beide uiteinden van het buisje. Een stevige knauw met een gastang heeft dan de rest gedaan. De beide uiteinden van het buisje worden dusdoende samengeknepen waardoor ze uitzetten en de onderdelen zitten dus vast.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17642&stc=1&d=1271364393

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17643&stc=1&d=1271364393

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17644&stc=1&d=1271364393

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17645&stc=1&d=1271364393

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17646&stc=1&d=1271364393

Dominique
20-04-2010, 20:38
Probleem "motorkap" is opgevangen. Onze strooptocht doorheen de beurs van Dortmund heeft zijn vruchten afgeworpen. Niet alleen zijn we met onze zakken vol "zekskes" mish-mash naar huis gekeerd, ook met scharnieren die mijn probleem (en ik hoop ook dat van Erik Olijnsma) hebben kunnen oplossen.

Ik verklaar me nader: ik was van plan om de motorkap in 2 delen te verzagen ter hoogte van de ingegoten scharmierdetails, om vervolgens het afgezaagde deel te gebruiken als mal voor een zelfgemaakt paneel uit bv messing, aluminium of iets dergelijks. Als het maar een pak dunner was dan hetgeen we nu hebben. Daarnaast moest een scharnier worden gebouwd wat toelaat het nieuwe gedeelte open te klappen, en zo de zijkant omhoog te trekken.
Na de motorkap te hebben doorgezaagd, (waarbij ik 120 keren moest stoppen omdat ik mijn vingers dreigde te verbranden aan het gloeiend hete metaal) heb ik besloten nogmaals 120 keren een gedwongen pauze te nemen door het onderdeel met de Proxxon rotary tool dunner te schuren. Wat ook gelukt is dunkt me. Je kan op volgende foto's duidelijk het verschil in dikte zien.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17665&stc=1&d=1271788478

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17666&stc=1&d=1271788478


De scharnieren die ik zal gebruiken zijn van dit type:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17667&stc=1&d=1271788478

Ik heb ze even met wat tape aan het onderdeel gekleefd om te evalueren of de theorie kon kloppen, en jewèl: dat moet goed komen. De uitlijning van de scharnieren is verschrikkelijk tijdens de test, maar je ziet het principe wel hé?

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17668&stc=1&d=1271788478

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17669&stc=1&d=1271788478

Loixrallyfan
20-04-2010, 20:48
Als die mooi op één lijn gaan liggen gaat dat mooi zijn.:applaus:
Goe gevonden, maar toch een vraagske:
Is het de bedoeling om die scharnieren zichtbaar te laten? Of komt daar nog iets over?

Dominique
20-04-2010, 20:54
De zijpanelen dan. De zijkanten die in de kit zitten zijn goed qua vorm en detail, maar veel te dik als je ze wil gebruiken met opengeklapte motorkap. Dunner schuren gaat niet zoveel uithalen, omdat de luikjes die in het onderdeel zijn meegegoten geen ruimte laten voor detail. En laat die dingen nu net in het oog springen als je de motorkap open zet.

Ik heb aan een collega modelbouwer gevraagd me aan de hand van een simpel tekeningetje (ik ben ook maar een simpele jongen, vandaar...) enkele onderdeeltjes voor me te etsen, en hiermee kan ik heel nauwkeurig de zijpanelen opnieuw samenstellen.

De geëtste onderdelen zien er zo uit:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17670&stc=1&d=1271789181

Je ziet duidelijk de grote rechthoekige vorm van het zijpaneel. In het midden komt dan een tweede paneel (lichtjes groter dan de uitsparing logischerwijze), met de gaatjes voor de luikjes. De vier luikjes zijn op hun beurt al voorzien van een klein gaatje waarin later het trekknopje komt te zitten, waarmee de driver de koelings- en verluchtingsluikjes kon openzetten.

Eén en ander laat toe om de luikjes in zowel open als gesloten vorm te monteren, en het mechanisme om ze aan de achterkant alle vier met elkaar te verbinden door middel van een fijn geleidingsstaafje kan ook heel makkelijk worden gebouwd.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17671&stc=1&d=1271789181

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17672&stc=1&d=1271789181

En zo zal het er ongeveer moeten uitzien, eens alles is gemonteerd. Te noteren valt dat ik nog niet heb beslist of het zijpaneel aan de opengeklapte zijde ook met scharnieren, dan wel vast wordt gemonteerd.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17674&stc=1&d=1271789181

Met een hele dikke "DANK U WEL" aan HHugo voor het etsen van de gevraagde onderdelen!

Nismo
20-04-2010, 21:52
Het blijft een plezier om jouw builds te volgen, Dominique.

Goe bezig.;)

Sennake
20-04-2010, 23:05
Het blijft een plezier om jouw builds te volgen, Dominique.

Goe bezig.;)

'Gerald Wingrove Light' zullen we hem al noemen misschien ;)

Loeten
21-04-2010, 11:58
Ja amai, weer zottekes bezig e? Maar inderdaad heel leerzaam om mee te volgen !!

Dominique
25-04-2010, 20:09
Ja amai, weer zottekes bezig e? ...
Merci, mannen, merci :D

de scharnieren zijn gemonteerd. Het heeft een beetje moeite gekost om ze:
1. mooi gealinieerd te krijgen,
2. ervoor te zorgen dat er geen lijm in het scharnier zelf terecht kwam, want dat zou betekenen dat het niet meer beweegbaar zou worden,
3. ervoor te zorgen dat het raakvlak met de 2 motorkapdelen voldoende groot zou zijn, omdat anders de boel nooit van zijn leven heel zou blijven.

Ik denk dat het gelukt is, en het beweegt nog ook.
Nu is het kwestie van die overgang tussen het scharnier en de binnenkant van de deksel een beetje bij te werken met putty en de boel wat uit te vlakken.
Enjoy!

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17720&stc=1&d=1272218835

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17721&stc=1&d=1272218835

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17722&stc=1&d=1272218835

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17723&stc=1&d=1272218835

vinnie
25-04-2010, 20:16
Prachtig gedaan man :applaus::crazy:

Dominique
04-05-2010, 21:05
Sinds vorige update heb ik nog een beetje verder gewerkt aan de Packard. De onderste helft van de bodypanelen is in het zwart gezet, net als het chassis. Bij Packard was het beste amper goed genoeg, dus ook hier moest het blinken lijk een babypoepke.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17776&stc=1&d=1272999821

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17777&stc=1&d=1272999821


Verder zijn ook de beide assen in het mat zwart gezet. De achteras kreeg een goeie rubbing van een menselijk duim om de te sombere kleur toch een beetje leven mee te geven.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17778&stc=1&d=1272999821

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17779&stc=1&d=1272999821

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17780&stc=1&d=1272999821

Dominique
04-05-2010, 21:24
Dan de motor. Het blok werd in het groen gespoten, terwijl de rest mat alu-grijs bleef. Aan de rechterkant werd reeds de inlaat gemonteerd.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17781&stc=1&d=1273001020

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17782&stc=1&d=1273001020

Een vergelijking met een service manual en parts list toont dat we op de goeie weg zitten. Er is nog werk aan, maar we hebben alleszins een start in de goeie richting. Met andere woorden: we kunnen nu echt beginnen :)

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17783&stc=1&d=1273001020

Bron: www.packardinfo.com

Nismo
04-05-2010, 22:11
..................


Met andere woorden: we kunnen nu echt beginnen :)

.................................................. ... ..

Hoe, en wij dachten dat jij al begonnen was.:p
Allé dan, veel plezier ermee. ;)

Guido
04-05-2010, 22:53
ik volg nog steeds!

Ferrari rules
05-05-2010, 11:38
en blinken doet ie !:applaus:
ik zou enkel de bouten op het groene stuk van de motor nog eens wat aandacht geven, sommige zijn wat 'misverft'.(misschien was je dit van plan, dan heb ik niks gezegd natuurlijk:rolleyes:) voor de rest blijf ik dit zeer intressante werk volgen!

Dominique
05-05-2010, 14:48
De bouten op het blok zijn niet geverfd. Ze waren oorspronkelijk natuurlijk mee in het groen gespoten, maar ik heb ze met een vijltje opnieuw van hun toplaagje verf ontdaan. Ze moesten namelijk in het blinkend metaal komen te staan, zodoende.
Ik kan ze misschien nog eens wat extra aandacht geven om ze allemaal even mooi af te "ronden".
Bedankt.

Guido
05-05-2010, 16:52
Ik kan ze misschien nog eens wat extra aandacht geven om ze allemaal even mooi af te "ronden".
Bedankt.

Een klein beetje afronden inderdaad en dan een "wash'ke" geven met wat olieverfkes. Zodanig dat ge de overgangen van het zilver naar het groen wat temperd en er wat extra dimensie (diepte) insteekt.

Dominique
16-05-2010, 20:05
Update over de motorkap: het scharnier aan de voorzijde van de motorkap werd wat afgeslepen, zodat de overgang van motorkapelement en scharnier niet meer zichtbaar zal zijn eens de motorkap opengeklapt staat.
Je ziet ook al de zijpanelen die gemonteerd werden. De deurtjes werden aan de achterkant voorzien van 2 pinnetjes die ik voor de stevigheid heb gesoldeerd. Het geheel werd dan met secondenlijm aan het paneel gekleefd, dat op zijn beurt weer aan het grote paneel werd gekleefd. Je krijgt dan dat niveauverschil in de panelen, net zoals op de echte wagen.
Op de foto zit één van die deurtjes wat aan de scheve kant, dat is ondertussen al gecorrigeerd. Waar die macro-foto's al niet goed voor zijn...
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17983&stc=1&d=1274032925

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17984&stc=1&d=1274032925

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17985&stc=1&d=1274032925

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17986&stc=1&d=1274032925

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17987&stc=1&d=1274032925

Fijn schuurpapiertje erover, en dan kan alles in koetswerkkleur gespoten worden.

Dominique
16-05-2010, 20:18
Ik heb ook nog aan de motor gewerkt. Daar zijn de volgende dingen aan gebeurd:
1. Het toevoegen van elementen aan de linkerzijde van de motor + bekabeling,
2. het toevoegen van een zelfgebouwde oliepomp met terugloopleiding naar het blok,
3. het toevoegen van een distributieriem (uit Tamiya maskingtape gemaakt),
4. het vervangen van de stroomverdeler en de bekabeling naar de 8 bougies door een scratchbuild onderdeel. In weze is dit een gedraaide stroomverdeelkop met 8 draden die van daaruit verdwijnen in koperen buisje. De draden vertrekken van daaruit naar de verschillende bougies. Vergelijk met het kitonderdeel en oordeel zelf welk het best oogt.
5. Het toevoegen van een olievul-trechter (of hoe noem je die dingen?). En tenslotte:
6. het toevoegen van de koperkleurige bougiekop-kapjes.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17988&stc=1&d=1274033765

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17989&stc=1&d=1274033765

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17990&stc=1&d=1274033765

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17991&stc=1&d=1274033765

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=17992&stc=1&d=1274033765

Ik denk dat de motor nu grotendeels afgewerkt zal zijn, op de bekabeling van en naar de firewall toe (toe te voegen eens de motor ingebouwd wordt), en de slangen voor koelvloeistof (toe te voegen wanneer de motor en de radiator ingebouwd zijn).

Nismo
16-05-2010, 22:37
Geen commentaar, ik geniet alleen maar. :drewl:

Dominique
01-06-2010, 22:03
Sinds de vorige update is er redelijk wat gebeurd. Vooreerst is in het verslag van onze vorige modelbouwmeeting te zien dat de body van deze Packard al was gespoten. Ik was echter alles behalve tevreden van de kwaliteit van het spuitwerk dat ondermeer een stofje of 2 onder de vernis had zitten. Er zat wat vuil op het model dat ik niet heb gezien waardoor het op sommige plaatsen een nogal slordige indruk gaf, allee ja, ge kent het gevoel.

Het is een metalen model, dus verf decaperen is vrij simpel: je sodemietert heel de boel in de aceton. Vijf minuten erna heb je een blank metalen model. Alleen had ik er niet aan gedacht dat aceton ook secondelijm aantast, en dus kwam de naad achteraan de carosserie opnieuw los. Terug opkuisen dus, en opnieuw vullen met secondenlijm en glad schuren. (Laat dat nu net het meest arbeidsintensieve én meest vervelende karwei zijn op de body tot dusver...)
Maar goed, we zijn erdoor geraakt. Ik heb opnieuw wat verf moeten bijmengen (een mengsel TS21 matt white en TS68 Wooden Deck Tan uit de losse hand tot de kleur mij aanstaat) en ik heb ervan geprofiteerd om de kleur een tikje bleker te maken. Dat gaat hem beter staan denk ik, de vorige kleur leek me een ietsje te geel-bruin. Alle bodypanelen werden dus opnieuw gespoten in deze kleur.

De kleur is samengesteld uit 2 matte verfkwaliteiten, dus het mengsel is ook mat (logisch denk ik). Er moet dus gloss vernis over. Ik werk al geruime tijd met 2K vernis (van Zero Paints) in dit geval, en die heeft de eigenschap van vrij snel en hard uit te drogen. Al na 24 uur heb ik de gespoten body geschuurd met de padjes van Micro-Mesh (3600-4000-6000-8000-12000). Omdat 2K vernis gebaseerd is op automotive mag je hem gerust opwrijven met auto-simonis, en dat heb ik dus ook gedaan.
Dit is het resultaat:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18158&stc=1&d=1275422477

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18159&stc=1&d=1275422477

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18160&stc=1&d=1275422477

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18161&stc=1&d=1275422477

Dominique
01-06-2010, 22:08
Verder heb ik de uitlaat wat verbeterd. In feite is het onderdeel gewoon een metalen staaf die in de correcte vorm werd geplooid. Het uiteinde van de uitlaat is dus ook dicht en dat kan natuurlijk niet. Meestal maken we er ons hier vanaf door een plastic of metalen buisje over de uitlaat te schuiven. Echter in mijn geval moest ik een deel van die uitlaat afzagen, inboren en met een pennetje het nieuwe uiteinde bevestigen.

Zo ziet alles er uit:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18162&stc=1&d=1275422844

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18163&stc=1&d=1275422844

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18164&stc=1&d=1275422844

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18165&stc=1&d=1275422844

Dominique
01-06-2010, 22:16
De cardanas is ook een verhaal apart. Bleek dat het onderdeel tijdens het opkuisen gewoon in twee brak...

Dus dan maar zelf ééntje gemaakt. De uiteinden van de cardan zijn heel makkelijk gedraaid. Het middenste deel is gewoon een koperen buisje waarop de twee uiteinden worden ingeschoven.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18166&stc=1&d=1275423097

Een dryfit toont ons dat alles perfect past.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18167&stc=1&d=1275423097

Dan rest alleen nog een likje verf om af te werken. Bemerk ook de uitlaat, de radiator en de benzinetank.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18171&stc=1&d=1275424338

Volgende horde: het afwerken van de onderdelen die in chroom moeten staan. Ik ben een test aan het doen met zowel Alclad-II als Zero Paints Chrome Effect Paint. Resultaat volgt later in deze topic.

Enjoy! ;)

Edit: laatste foto vervangen door een iets duidelijker exemplaar.

Nismo
01-06-2010, 23:07
.................................

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18158&stc=1&d=1275422477

.......................................

Ik kan alleen maar beamen dat de nieuwe kleur hem beter staat dan de vorige, die zoals jezelf al aangaf wat te donker uitviel.

Dit was de vorige kleur:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=18049&d=1274565303

Voor de rest is dit weer een prachtige update. :applaus:

Guido
01-06-2010, 23:09
Enjoy! ;)



I absolutely did! Thank you! :worship:

Sennake
02-06-2010, 06:43
Schitterend wat je ons weer allemaal laat zien, Dominique! Je tilt het modelbouwen weer eens naar een hoger niveau! Chapeau! :applaus:

Dominique
20-06-2010, 20:36
Zoals jullie tijdens de afgelopen modelbouwmeeting hebben kunnen zien (diegene die lijfelijk aanwezig waren dan toch), heb ik het chassis verder afgemonteerd. Dat ging niet zomaar, de pasvorm is blijkbaar niet zo correct als ik in het begin had aangenomen. Je gaat tijdens het droogpassen ervan uit dat (een kleine foutmarge in achting nemende) dat hetgeen je ziet ook werkelijk hetgeen is wat je uiteindelijk krijgt. Niet altijd dus ...

Toen de motor werd gemonteerd (en vastgeschroefd zoals hoort) begon het chassis aan de achterkant krom te trekken. Dat wil dus zeggen dat vooraan één en ander niet goed zit. Oorzaak bleek de behuizing voor de stuurbekrachtiging te zijn die tegen het blok duwde. Dus die moest even afgevijld worden, opnieuw een likje zwarte verf tegen, en dan ging het al een stuk beter. Dat ik dit niet eerder heb opgemerkt kwam door het feit dat de motor nooit vast/vast werd gezet tijdens voorgaande bouwstappen, maar los ingepast in het chassis. Enfin, al doende leert men zeker?

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18331&stc=1&d=1277058035

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18332&stc=1&d=1277058118

Ook heb ik werk gemaakt van de koplampen. De lens voor de koplampen was gewoon een verchroomd plastic onderdeel, dus zelfs helemaal niet doorzichtig. Dat kan dus echt niet, en ik heb geprobeerd om zelf lenzen te maken van verpakkingsmateriaal. Ik heb me ooit laten zeggen dat het materiaal dat in hemdskragen wordt gestoken bij het verpakken van een nieuw hemd bruikbaar is. Wel dat is het dus niet in de context dat ik het wilde gebruiken.
Dat materiaal kan wél gebruikt worden voor ruiten (dus voor gewone doorzichtige vlakken) maar niet voor lenzen die een aantal insnijdingen moeten hebben zoals in mijn geval. Het verpakkingsmateriaal is namelijk opgebouwd uit een 3 heel dunne laagjes plastic, en die komen los als je met een exacto begint te krassen. Dus heb ik plastic gebruikt die vroeger op beeldschermen voor computers werd gekleefd tijdens het transport. Ongeveer dezelfde dikte, maar slechts uit 1 laag.

Het eerste dat je doet is een cirkeltje uitsnijden van de juiste grootte. Dan heb ik de insnijdingen gemaakt die voor de lichtdiffusie moeten zorgen. Gewoon met een scherp mesje heel voorzichtige krassen. Je mag natuurlijk niet door je materiaal gaan, en dat is al zo dun. Dan zorgt een geel bolletje voor het zogenaamde lampje, en klaar.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18333&stc=1&d=1277058118

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18334&stc=1&d=1277058118

Uit hetzelfde materiaal werd de voorruit gesneden. Het model voorziet namelijk NIET in ruiten. Waarom is me niet duidelijk, maar het viel me pas op toen ik er naar begon te zoeken. We moeten die amerikanen toch eens een mailtje sturen dat ze eens moeten denken aan het feit dat wagens over het algemeen ruiten hebben (zélfs in Amerika) en dat ze die dan ook moeten voorzien als ze van diezelfde wagens een model willen op de markt brengen. Enfin, het is en blijft een apart zootje, die amerikanen :rolleyes:
Bemerk ook de sticker (neen mijnheer, GEEN decal maar een STICKER) die het dashboard moet weergeven.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18335&stc=1&d=1277058118

Dominique
20-06-2010, 20:52
Zoals eerder in deze thread gezegd heb ik wat zitten vergelijken met Alclad en Zero Paints Chrome Effect Paint.
Ik heb het volgende geprobeerd:
- de radiatorgrille werd gespoten in Zero Paints Chrome Effect Paint op een basis van Alclad Black Base,
- de ruitenlijst werd gespoten met Alclad Chrome op Alclad Black Base.
Het resultaat was in beide gevallen OK, maar niet echt schitterend. Dan kwam ik bij toeval op de site van Alclad uit op het zinnetje dat "High shine finishes need a black base coating, but chrome finish needs a gloss black enamel undercoating." Met andere woorde: Alclad Black Base is in tegenstelling wat ik dacht géén enamel...

Aha, dus dat even uitgeprobeerd: een zwarte enamel laag gespoten en dan chrome erover. Véél beter, getuige het voetbankje op de achtergrond. Jammer dat veel van de hoge glans wordt teniet gedaan door de Johnson Clear die als sealer moet dienen. Daarzonder gaat de chroomlaag net zolang mee tot je ze aanraakt...
Daar moeten we dus nog een betere toepassing voor vinden.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18353&stc=1&d=1277059871

Ferrari rules
20-06-2010, 21:57
Knap werk Dominique! die lampen zien er bangelijk echt uit! 1 -puntje misschien? het dashboard staat in schille contrast met de rest van je model. kan je hier misschien ook eens toveren zoals je al heel de tijd bezig bent?
Doe zo voort!

Guido
20-06-2010, 22:16
Mooie vorderingen weeral! Het alclad is zeer goed gelukt!

Sennake
20-06-2010, 23:24
Zoals eerder in deze thread gezegd heb ik wat zitten vergelijken met Alclad en Zero Paints Chrome Effect Paint.

Ik heb tot hiertoe de beste resultaten behaald met 'Super Metallic' van Mr Color (Gunze dus): een 2-componenten verf die ook op glanzend zwart gezet moet worden, alhoewel hiervoor geen enamel vereist is. TS-14 van Tamiya werkt perfect. Bijkomend voordeel is dat het chroom eens droog, er op blijft zitten zonder sealen, zelfs na de meest intensieve manipulaties. De ref nr is SM07. Het chroom van mijn Buggy is er bv mee gespoten...

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/general_street_cars/1969_vw_buggy/1969_vw_buggy_klaar_04.jpg

Nismo
21-06-2010, 00:17
Mooie update. ;)

gert mertens
21-06-2010, 10:47
Dominique,

De topic laat zéér veel modelbouwtechnieken zien.
De uitleg die je erbij geeft is een goede SBS.
Het resultaat ,tof om naar te kijken.

MAAR,
(er is altijd een maar éh)

Uw hout op het dashbord...
Dat kan je beter !!!
Er bestaat hout op schaal en mits een Evergreen ondergrondje kan je dit nabouwen.
incl. schakelaars enz.

Go 4 it

Grtz,
G ;)

Dominique
21-06-2010, 18:01
Ik begrijp de opmerkingen over het dashboard, en ik heb er zelf ook al aan gedacht het met balsa (of iets vergelijkbaars) aan te kleden.

Maar !!! (er is altijd een maar hé ... ) dat zou een probleem zijn:
- qua dikte. Bij het toevoegen van een "balsa-plankje" zou het onderdeel te dik worden en niet meer properkes passen. Ik zou dus het platsic onderdeel moeten bijschuren tot de juiste dikte.
- dan de wijzerplaten die opnieuw zouden moeten hermaakt. Waarschijnlijk zou de beste keuze zijn om nieuwe decals te maken.
- Er is ook nog het fenomeen "binnenkant" van de body die op een gelijkaardige manier is voorgesteld: door een sticker van voor tot aan de achterkant van beide helften. Om ook dat nog aan te pakken omdat het zou vloeken met de rest van het model, dàt zou me te ver leiden.

Trouwens, het model is voor mij slechts een test-case voor het werken met ZAMAC. Het heeft me al een boel do's en don'ts bijgebracht, en dat is voor mij het belangrijkste.

Om effe kort af te ronden: voor wat betreft de binnenafwerking wordt aan dit model niet meer "getoverd". ;)

Maar toch bedankt voor de (terechte) opmerkingen. Doet deugd te zien dat de topics goed gevolgd worden.

Dominique
21-06-2010, 18:05
Ik heb tot hiertoe de beste resultaten behaald met 'Super Metallic' van Mr Color (Gunze dus): een 2-componenten verf die ook op glanzend zwart gezet moet worden, alhoewel hiervoor geen enamel vereist is. TS-14 van Tamiya werkt perfect. Bijkomend voordeel is dat het chroom eens droog, er op blijft zitten zonder sealen, zelfs na de meest intensieve manipulaties. De ref nr is SM07. Het chroom van mijn Buggy is er bv mee gespoten...


Is waar ook, die Super Metallic mag eigenlijk niet in de vergelijking ontbreken. Ik denk dat ik hem eens in huis ga halen en dan de test opnieuw doen.

Zelfs de spuitbus van onze Nismo is me net nog binnengeschoten. Moet ge niet vragen hoe gestoord een modelbouwersgeest kan zijn ... :rolleyes:

gert mertens
21-06-2010, 23:55
Beste Dominique,
Sorry maar neem hiermee GEEN genoegen.
Uw uitleg is bij deze NIET aanvaard.
Al moet ik hemel en aarde verzetten...
Ge komt naar ons thuis of ik naar U ...
Die Dash trekt op geen fluit, vervangen gaan we hem doen !!!

Sorry voor de harde comment,
Maar streng en rechtvaardig is het devies!

Damn, da is toch nie moeilijk om da lelijke ding te vervangen !!!

No hard feelings,
Grtz,
G :)

Dominique
08-07-2010, 20:20
Ondanks de tropische temperaturen (in én buiten de hobbykamer) toch nog wat verder gebouwd aan de Packard.

Ik wilde de drempels afwerken met BMF, maar de BMF scheurde bij he afwerken. "Geen probleem", dacht ik, "gewoon opnieuw verwijderen en opnieuw beginnen". Maar bij het losmaken van de BMF kwan zowel vernis, verflaag als primer met de BMF mee ...
Dat kan maar 1 oorzaak hebben: slecht hechtende primer. Ik had de primer van Alclad gebruikt (als enige reden hiervoor is het feit dat je hem met een airbrush kan aanbrengen), en dat bleek een minder goeie keuze.
Ik heb dan geprobeerd met een bus primer uit de brico die ik hier nog had staan, en daarbovenop Tamiya TS14 uit de airbrush, maar die verfsoorten bleken niet compatibel met elkaar en een chemische reactie was het gevolg.
Nogmaals alles strippen dus, en nu op save gespeeld; Tamiya primer gespoten uit de bus en dan TS14 erover. Afwerken met Zero Paints vernis en klaar.

Opnieuw de drempels afwerken met BMF (dat ging goed deze keer), en we kunnen weer verder. Ik heb in één trek de radiator gemonteerd, het deksel van de batterijbox, en de steunen voor de reservewielen.
Dan heb ik de vloer van het passagierscompartiment met RangerInk embossing powder afgewerkt om de vloerbedekking te simuleren.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18465&stc=1&d=1278612920

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18466&stc=1&d=1278612920

De body werd vervolledigd met de raampartijen. De ruiten werden vervaardigd uit verpakkingsmateriaal dat bij een beeldbuis zat. Ook werd een begin gemaakt van detaillering op de firewall. Een droogfitje geeft je een idee van wat het later moet worden.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18467&stc=1&d=1278612920

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18468&stc=1&d=1278613116

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18469&stc=1&d=1278612920

Och zie nu, een houten dashboard ...

Dominique
12-07-2010, 21:17
Ook de Packard heeft geen rust gekregen afgelopen weekend. De wielen werden geschilderd en gemonteerd. Het is altijd leuk om zien hoe een model voor het eerst op zijn wielen mag rusten. Mij geeft dat altijd weer extra motivatie om de afwerkingswerken te starten.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=18537&stc=1&d=1278961800

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=18538&stc=1&d=1278961800

Het onderste deel van het koetswerk met de vleugels kon dan worden gemonteerd. Dat ging zonder problemen. Maar het bovenste deel wrong serieus tegen. Er was gewoon te weinig plaats tussen de firewall en motor om het koetswerk in te schuiven en het dan op zijn plaats te zetten. Ik heb de radiator en de koelrotor moeten demonteren, de vleugels weer losmaken van het chassis (staat erop vastgeschroefd) en dan het geheel proberen in elkaar te schuiven.

Uiteindelijk (en met heel wat sukkelen en sakkeren) is het gelukt en alles kon weer worden vastgevezen. Ik heb wel gemerkt dat de radiator te kort tegen de rotor staat, en dat ga ik nu corrigeren (nu hij er toch weer af ligt) en dan kunnen de koelslangen worden gedetailleerd en gemonteerd.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=18539&stc=1&d=1278961800

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=18540&stc=1&d=1278961800

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=18541&stc=1&d=1278961800


Tot later!

Nismo
13-07-2010, 22:14
Prachtige update. ;)

Loixrallyfan
13-07-2010, 23:38
Prachtige update. ;)
Zeg dat wel. Niets dan lof Dominique.:worship::worship:

Sennake
14-07-2010, 07:04
Ik heb een vraag: moeten de spaken van de wielen aan de buitenrand zo'n gesloten driehoekjes vertonen? Want anders denk ik dat het nuttig is om ze uit te snijden met een scalpel, of beter nog: de ganse spaken vervangen door metaaldraad. Nu heb ik makkelijk praten van achter mijn PC natuurlijk, of dit überhaubt mogelijk is kan ik van hieruit niet beoordelen, en is misschien zelfs al eens door jou bestudeerd en 'niet te doen' bevonden. In dat geval heb ik niets gezegd... ;) Maar dan blijft de vraag van de driehoekjes wel bestaan ;)

Loeten
14-07-2010, 09:52
Ja amai... Even niet thuis geweest en weinig gevolgd hier op de paddock maar overal komen er prachtige modellen te voorschijn. Hier ook al Dominique... Je vele scratchwerk zal zijn vruchten afwerpen hoor !!

Dominique
14-07-2010, 13:44
Ik heb een vraag: moeten de spaken van de wielen aan de buitenrand zo'n gesloten driehoekjes vertonen? Want anders denk ik dat het nuttig is om ze uit te snijden met een scalpel, of beter nog: de ganse spaken vervangen door metaaldraad. Nu heb ik makkelijk praten van achter mijn PC natuurlijk, of dit überhaubt mogelijk is kan ik van hieruit niet beoordelen, en is misschien zelfs al eens door jou bestudeerd en 'niet te doen' bevonden. In dat geval heb ik niets gezegd... ;) Maar dan blijft de vraag van de driehoekjes wel bestaan ;)

inderdaad: niet te doen.
Zelfde geldt voor de driehoekjes: die zijn zo klein dat fatsoenlijk uitsnijden én ervoor zorgen dat ze allemaal even mooi en gelijkvormig blijven bijna onmogelijk is. Ik heb er lang over nagedacht om hiervoor een oplossing te verzinnen, maar telkens kom ik uit op hetzelfde probleem. Een andere mogelijkheid was om ze matzwart te schilderen, maar dat kan ik nog altijd doen achteraf.

Sennake
14-07-2010, 15:40
Een andere mogelijkheid was om ze matzwart te schilderen, maar dat kan ik nog altijd doen achteraf.

Dat lijkt me dan toch het beste alternatief...

Guido
14-07-2010, 22:19
Dat lijkt me dan toch het beste alternatief...

Dat lijkt me het enige alternatief. Heb dit ook met de Texaco Sierra zo gedaan - zie quote beneden.


Ik heb één velg gedaan om eens te kijken wat dat geeft. Want deze keer niet met smoke, maar een wash van sterk verdunde X-18 acryl. Ondanks het feit dat dit ook een blinkende kleur is, net zoals X19 Smoke, blinkt het eindresultaat toch niet zo. Ik ga dit vaker gebruiken ipv smoke.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=17395&stc=1&d=1269783917

Dominique
25-07-2010, 20:51
Na een klein "bouwverlofje" ben ik weer aan de knutseltafel gaan zitten.
Het vooronder werd afgewerkt. Ik heb de radiator opnieuw inebouwd, en de koelvloeistofslangen van en naar de motor. Beide slangen werden van PE spanklemmen voorzien.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18635&stc=1&d=1280083737
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18636&stc=1&d=1280083833

Ook de lichten werden gemonteerd, alsmede een stang die aan het geheel radiator/lichten-partij een beetje ondersteuning moet bieden. Ik had gedacht om nog wat extra detail aan te brengen aan de firewall (kabeltjes / stekkers / ...) maar bij een testfit van de motorkap bleek dat je daar achteraf niets meer van zal zien, dus ik besloten het hierbij te laten.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18637&stc=1&d=1280083737

Verder zijn de zetels, stuurkolom en schakelpook geplaatst. Het interieur beschouw ik ook als afgewerkt.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18638&stc=1&d=1280083737

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18639&stc=1&d=1280083737

Dominique
25-07-2010, 20:56
De achterlichten dan. Het linker licht (met de bevestigingsplaat voor de nummerplaat) gaf weinig problemen, maar het rechterlicht was niet in de kit aanwezig??? Rare jongens die amerikaanse kitfabrikanten...

Dan zelf maar één maken zeker? Ik heb een stuk aluminium staaf aan 1 zijde zodanig gevijld dat het rond lijkt, en aan de platte kant kon dan het lichtkapje gelijmd worden. Opgelost :)

Tot de volgende.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18640&stc=1&d=1280084144

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18641&stc=1&d=1280084144

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18642&stc=1&d=1280084144

Dominique
07-08-2010, 11:28
En intussen is de Packard ook afgewerkt. Ik ben nog naar de beste manier aan het zoeken voor het "probleem" met de spaken. Het is niet zo eenvoudig als het lijkt om die dingen te schilderen, vermits de verf op de gechromeerde onderdelen ligt. Verdunde verf aanbrengen lost de vorige verflagen opnieuw op, zodat je moet herbeginnen. Maar we werken er aan, en de wielen én reservewielen worden nog afgewerkt.

Je vindt hem in mijn galerij (http://forum.depaddock.net/showthread.php?t=19872). Eerst een teasertje, en dan doorklikken. :)

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18893&stc=1&d=1281173312

bartmotte
08-08-2010, 17:57
vakmanschap !
proficiat met je resultaat !