View Full Version : Honda CR-X - Fujimi - 1/24 - Ref 04002
gert mertens
08-04-2010, 22:29
Gegroet Paddockers,
Zoals de titel reeds doet vermoeden,
Dit is de volgende;
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P1010077.jpg
De box en de inhoud ;
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P1010003-2-2.jpg
De kwaliteit van deze kit is zéker geen Tamiya !!!
Middelmatig tot slecht zijn eerder de woorden.
Maar bij gebrek aan een beter model van de CR-X moet het voldoen.
Natuurlijk gaat het een Rallycross bakske worden en dan speelt het eigenlijk toch nie zo héél veel rol.
De basiskit wordt tot een minimum herleid en het "zelfbouw"gedeelte neemt een groot gedeelte voor zen rekening.
Dit gaat em worden ;
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P1010002-1-3.jpg
De buitenkant,
Natuurlijk zelf de decals ontwerpen,maken en (hopelijk) goed aanbrengen.
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P1010021-1.jpg
De binnenkant gaat ook gedetailleerd worden met behoorlijk wat "toeters en bellen".
Een motor komt er niet in en dat scheelt al een pak werk.
Ondertussen zijn de pics van het voertuig genomen.
Met een 150 tal pics om te beginnen.
Hoe gaat het schilderen gebeuren?
T'ja....op zen "rallycross" zeker.
Maar eerst het bouwen.
Ik hoop het model "klaar" te hebben over max. 4 maand, dat lijkt me nu een realistische termijn.
Wordt vervolgd,
Grtz,
G ;)
Eindelijk,een echte rallycross-auto.
De kwaliteit van de kit vind ik redelijk goed.
De binnenkant van de auto is wel echt vuil en er ligt glas in denk ik.
Tof projectje.Ik volg het met aandacht.:bye:
Origineel projectje, ga je hem ook met de nodige blutsen en roestplekken bouwen ? Bij deze heb je al een aandachtige volger ;)
gert mertens
10-04-2010, 18:07
De allereerste "update"...
Vorderingen van de bouw ;
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P1010001-1-3.jpg
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P1010003-3-2.jpg
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P1010004-2-1.jpg
Tot de volgende,
Grtz,
G ;)
Gij hebt gewoon 2 van die kits gekocht of wa?
Loixrallyfan
10-04-2010, 19:33
Die tweede kit is wel leuk om het verschil en de aanpassingswerken aan te tonen. En die zien der al goed uit, Gert.
gert mertens
10-04-2010, 20:57
T'ja € 30 (voor de 2) is natuurlijk een héle investering...:eek:
Grtz,
G ;)
gert mertens
10-04-2010, 22:52
Update 10 april
Blutsen ,deuken ....
Het moest der van komen :)
Voila de eerste zitten der in !!!
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P1010006-2-2.jpg
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P1010007-2-1.jpg
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P1010010-2-1.jpg
Grtz,
G ;)
Gij hebt gewoon 2 van die kits gekocht of wa?
Gert, niks van aan trekken, er zijn er hier nog die dat doen.:saythat:
Ik ben in ieder geval benieuwd naar de vorderingen.
Update 10 april
Blutsen ,deuken ....
Het moest der van komen :)
Voila de eerste zitten der in !!!
Nu ben ik eigenlijk wel erg benieuwd wat je eigenlijk gedaan hebt om dit te bereiken?? Het effect lijkt op de foto goed gelukt in ieder geval.
Nu ben ik eigenlijk wel erg benieuwd wat je eigenlijk gedaan hebt om dit te bereiken?? Het effect lijkt op de foto goed gelukt in ieder geval.
Een gokje: je hebt met dunne aluminiumplaat de vorm van de plastic gardebou 'overgeklopt' in de aluminiumplaat? En ze daarna voorzien van blutsen?
En dan heb ik zelf ook nog een vraag: heb je de plastic gardebou helemaal weggezaagd en vervangen door de aluminium, of heb je gewoon genoeg materiaal weggefreesd om er de aluminium gardebou 'op te leggen'?
Dominique
11-04-2010, 16:59
Ik vermoed dat hij de aluplaat heeft "overgeklopt". Ik heb nu wel al gehoord dat ze houten mallen maken en die gebruiken om metalen koetswerkonderdelen in vorm te hameren, maar dit is ook voor mij nieuw. Enfin, als het werkt, dan is het goed.
Het wegsnijden van plastic koetswerkpanelen zou geen goed idee zijn, denk ik, want dan ga je op de duur een zo fragiel koetswerk krijgen dat je het niet zal kunnen aanbrengen en bewerken. Dus is wegfrezen van overtollig plastic de beste keuze zou ik denken.
Of het moet zijn dat Gert er een andere uitleg voor heeft?
gert mertens
11-04-2010, 20:46
Oeps :o Dit is nog maar een "test" eh...
En IK ben niet tevreden over het resultaat !!!
Dus dit gaat de vuilbak in.
Het plaatwerk is niet 'egaal' meer en lijkt -bij vorige test- op een tweedehands linkervoorkant die in der haast nog geplaatst is voor de race.
Het zou kunnen maar.... dat wil ik dus niet.
Het zou wél bruikbaar zijn indien je een wagen maakt die "overkop" geweest zou zijn....maar dat is iets voor een volgende bouw (ergens 2015 of zo :rolleyes:)
Een volgende test;
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/DVCI0186.jpg
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/DVCI0192.jpg
Ben ik nu tevreden ?
Ja wat de techniek betreft,
Nee voor het resultaat.
Het "body-werk" is nu egaal,
De "deuk" ,komt over zoals gewenst alleen is ze niet realistisch.
De wielkast zelf had ook gedeukt moeten zijn.
en de "contouren" kunnen beter gefreesd worden.
Da komt in orde op het échte model.
Als jullie NIET tevreden zijn met bovenstaande laat het dan aub weten éh
Ik test alles uit !
P.S. Als het beoogde resultaat behaald is .... (hopelijk éh) dan geef ik de uitleg over hoe dit bereikt is.
Dmv een SBS fotoreportage.
da's een belofte.:)
Grtz,
G ;)
Wat het realisme van de deuk(en) betreft vind ik de eerste test een stuk beter geslaagd dan de 2e. De eerste lijkt echt op deuken die er gekomen zijn door 'contact', terwijl de 2e meer lijkt op een deuk die het gevolg is van vandalisme of zo. Het lijkt me nogal onrealistisch dat een deuk die er zo uit ziet op die plaats kan ontstaan door koers-contacten, en dat de rest van de gardebou er perfect blijft uitzien.
Wat de techniek op zich betreft ziet de 2e test er natuurlijk wel veel beter geslaagd uit. De 'kopie' is veel correcter dan de eerste test. Nu nog blutsen aanbrengen die echt overkomen...
Ik denk dat ik weet waarom Gertje 2 dezelfde kits heeft aangekocht, eentje om namelijk de verschillende technieken om blutsen te maken op uit te proberen en de 2de om de juiste techniek op toe te passen.
Wat betreft de 2 vorige pogingen ga ik mee met Sennake; de eerste poging komt realisticher over dan poging 2.
Go for it, Gert.;)
bestbalsakits
13-04-2010, 21:35
Een gokje: je hebt met dunne aluminiumplaat de vorm van de plastic gardebou 'overgeklopt' in de aluminiumplaat
is lood?
Wim
gert mertens
13-04-2010, 22:24
Hej Wim,
Welkom op "de Paddock".
Goed dat ik u ook via deze weg kan 'ontmoeten'.
We hebben al frequent contact en dit met een goede samenwerking tot gevolg.
Het is idd loodfolie.
Deze wordt rond het bestaande onderdeel gewreven (met oorstokje) en vervolgens uitgesneden.
Het ziet der allemaal moeilijker uit dan het is.
Grtz,
G ;)
Wat de deuken betreft...
Daar ben ik nog mee bezig ...
Het interieur krijgt nu de aandacht (had meer goesting om te bouwen dan om te testen)
Later de Pics.
gert mertens
22-06-2010, 12:55
Update 22-6
Na een relatief lange periode van modelbouw-moeheid...
Terug de koe bij de horens of beter het spuitpistool bij de nek gepakt.
De CRX staat nog steeds op het verlanglijstje en bijgevolg gaan we hiermee door.
Wat is er ondertussen gedaan;
Om te beginnen GEEN blutsen wegens ; da is voor een ander model.
( ik kan ook niks gevonden krijgen om dat realistisch te laten overkomen...:o)
Vedrer begonnen met de "kas"
Hier werden enkele modificaties aangebracht en het decalsheet is al in grote lijnen ontworpen.
De pics,
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P1010010-2-2.jpg
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P1010008-2-2.jpg
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P1010009-2-1.jpg
De kleuren zijn behoorlijk "matt".
Bedoeling is ook om met verschillende 'tinten' te spelen van zwart over het gehele model.
Matt,semi gloss & gloss
Het begin is gemaakt !
(het einde nog nie in zicht)
Grtz,
G ;)
Ik, maar wie ben ik, zou eerst de kas volledige in blinkende vernis zetten - liefst 2 componenten. Deze is uitermate sterk wanneer uitgehard en kan redelijk wat "mishandeling" verdragen achteraf. Wanneer je deze dan tot een spiegel hebt verwerkt - want appelsien is toch wat onverzorgd op een modelletje - kan je naar hartelust die blinkende gebieden terug diverse schakeringen van mat geven (van zijdeglans tot compleet mat). Gebruik hiervoor wel enamels want die kan je gewoon met wat thinner verwijderen of aanpassen eens aangebracht. Acrylics zijn niet aangewezen wegens de 2-componenten vernis die niet compatibel is met acryl reinigingsmiddelen.
Dominique
22-06-2010, 23:25
Beste Dominique,
Sorry maar neem hiermee GEEN genoegen.
Uw uitleg is bij deze NIET aanvaard.
Al moet ik hemel en aarde verzetten...
Ge komt naar ons thuis of ik naar U ...
Die Dash trekt op geen fluit, vervangen gaan we hem doen !!!
Sorry voor de harde comment,
Maar streng en rechtvaardig is het devies!
Damn, da is toch nie moeilijk om da lelijke ding te vervangen !!!
No hard feelings,
Grtz,
G :)
Update 22-6
...
Om te beginnen GEEN blutsen wegens ; da is voor een ander model.
( ik kan ook niks gevonden krijgen om dat realistisch te laten overkomen...:o)
...
Sorry maar neem hiermee GEEN genoegen.
Uw uitleg is bij deze NIET aanvaard.
Al moet ik hemel en aarde verzetten...
Ge komt naar ons thuis of ik naar U ...
Ik wil blutsen !!! (en een lekkere veeg uit eigen pan :p)
Voilà kameraad, en nu gij weer :champagne: ;)
gert mertens
22-06-2010, 23:50
En nu ik weer ...
IK WééT hoe ge hout kunt maken !!!
(t'is verdoemme nog makkelijk ook)
Wéét GIJ hoe ge deuken maakt ???
We spreken af , GIJ hebt de leiding.
Grtz,
G :p
Update 22-6
Na een relatief lange periode van modelbouw-moeheid...
............................
Gij zijt er tenminste al van genezen, ikke nog niet.
Ik, maar wie ben ik, zou eerst de kas volledige in blinkende vernis zetten -
.....................
Is ook beter om de decals aan te brengen, zo heb je geen last van silvering.
Dominique
23-06-2010, 18:47
En nu ik weer ...
IK WééT hoe ge hout kunt maken !!!
(t'is verdoemme nog makkelijk ook)
Wéét GIJ hoe ge deuken maakt ???
We spreken af , GIJ hebt de leiding.
Grtz,
G :p
Nee, dat weet ik niet, maar ge kunt het wel proberen totdat ge het weet. Ik zou eerst proberen met ofwel loodfolie of alu-folie (van dat dikkere materiaal dat wordt gebruikt in bakvormpjes of verpakkingen voor pizza en pasta's). Dat kunt ge zonder problemen vormen zoals uw origineel model, en daarna deuken en kreuken gelijk ge wilt. Dan nog het originele stuk verwijderen en vervangen door het gedeukte exemplaar en klaar! :)
Valt te proberen op een oude kit, of niet? :bye:
gert mertens
23-06-2010, 23:09
Hej broeder,
Het maken van deuken ... ooit gaat het er wél van komen.
De manier die je hierbij aanhaalt is zéker een optie.
Maar op dit moment even niet.
De CRX is een model wat op bestelling dient gemaakt te worden.
De eigenaar van de wagen had hem liever -laat ons zeggen- origineel.
Niet tegenstaande dat het geen excuus is om de techniek te "verveinen".:)
Om een lang verhaal kort te maken Doinique,
De bedoeling van het (op een forum) bouwen op schaal is steeds een stapje verder gaan
(of toch zeker bij mij)
Niet iedere deelnemer aan een forum ken je en iedereen pak je op een andere manier aan ...
Streng maar rechtvaardig is het devies ...maar ieder op zijn niveau.
Jammer maar helaas zijn er verschillende deelnemers ( ook al ben ik een rookie)hier die ik NIET spaar.
Vanwege hun kennis en "bewezen diensten".
Van hen verwacht ik hetzelfde voor de topic's die ik post.
Opbouwende kritiek is datgene waar we allemaal beter van worden !
Mijn bedoeling was om -samen met U- een manier te vinden om de wagen waarmee ge bezig zijt toch wel een éxtra toets te geven.
En het kan !!!!
Niet met balsa-hout maaaar andere materialen.
Natuurlijk is het geschreven woord soms té direct.
Mijn excuses daarvoor.
Indien we de wagen -die van U éh- kunnen verbeteren,
écht waar Ik sta der voor open !!!
We spreken af en op nen halve dag gaat er een wereld voor U open (van Hout en vernis)
Grtz,
G :)
(en nogmaals ; no hard feelings)
gert mertens
23-06-2010, 23:26
Ah ja,
De volgende NA de CRX staat ook al vast,
Ne mens zou denken dat ik geen "blinkdozen" :rolleyes: zou willen bouwen...
In tegendeel;
Deze gaat het worden,
MIJN droomwagen:
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/fuj12382_4.jpg
Da is voor binnen een maand of 3
(as ik der maar kan afblijven ...hij is in Japan besteld met alles derop en deran)
Grtz,
G ;)
Dominique
24-06-2010, 07:40
---
Natuurlijk is het geschreven woord soms té direct.
Mijn excuses daarvoor.
---
---(en nogmaals ; no hard feelings)
Gaf ik de indruk gepikeerd te zijn? Nee hoor, ik had de hints (en de joke) begrepen. :)
Balsa en een likje vernis is 1 ding, er zijn andere die ook zijn invloed hebben. Ik leg het je wel uit de op volgende meeting. Dan breng ik hem nog eens mee. ;)
Balsa, fineer, ...
Ik ben geen expert op het gebeid, maar heb tijdens de afgelopen Moveleo(?) expo iemand (van KMK?) bezig gezien die hout gewoon "schilderde". Je kon niet anders zeggen dat de propellor van een schroefvliegtuig net hout was...
Ik kan helaas niet zeggen hoe het moet, maar denk dat dit misschien een optie is om verder te "onderzoeken/uitproberen".
Nu zit ik mezelf echter af te vragen of dat 'em mijn suggestie om alles eerst volledig te vernissen en dan te downtonen zonder pardon naast zich neer heeft gelegd... :D :D
Maar wat me echt in de maag wringt, is waar in hemelsnaam ze een houten paneel in het dashboard van de CRX gaan stoppen, of heb ik ietske gerateerd...
:saythat:
Ik ben geen expert op het gebeid, maar heb tijdens de afgelopen Moveleo(?) expo iemand (van KMK?) bezig gezien die hout gewoon "schilderde". Je kon niet anders zeggen dat de propellor van een schroefvliegtuig net hout was...
Dat wou ik al gaan zeggen: het was tijdens Moveleo, en het was onze vriend Rudi Meir die dat uitvoerde. En dan was het naar zijn eigen zeggen nog de eerste keer dat hij het zelf probeerde ook... Ik heb er samen met Tim, met open mond, naar staan kijken. Die techniek is perfect toepasbaar op het dashbord hoor Dominique ;)
gert mertens
24-06-2010, 22:57
Net thuis van het werk...
en dan moet ik dit lezen...:D
@ Dominique ; Geen balsa maar fineer doet em het wel of zoals verder te lezen "gewoon" schilderen.
(Niks aan)
Grondlaag tamiya Buff spuiten,
Raw umber olieverf,
Afvegen met varkensharen borstel,
Klaar
Zo simpel is da !!!
@ Guido ; Niet zoals Guy weet te vertellen was het Rudi Meir maar iemand anders die een prop aan het schilderen was.
Het was de (ex-) voorzitter van modelbouwclub Lier (Philip Hendrickx) die dit aan het volbrengen was.
Trouwens KNAP gedaan met de meest eenvoudige techniek !!!
(zoals hierboven beschreven)
@ Guido again ; Een stuk hout in de CRX... Da is der over.
de aanbeveling van de glansvernis onder de decals ? dat zijn élementaire basisregels in onze hobby !
En gekend .
@ Guy ; de Rudi was toen bezig aan zen binnenkant en ja hij kan der iet van !!!
Maar onze Gert gaat voor de techniek van Philip !
Da was het.
No update today ! (veel te warm om in men kot gaan te zitten)
Grtz,
G ;)
@ Guido again ; Een stuk hout in de CRX... Da is der over.
de aanbeveling van de glansvernis onder de decals ? dat zijn élementaire basisregels in onze hobby !
En gekend .
De aanbeveling van glansvernis onder de decals... die laat ik voor rekening van Nismo. Ik zou niet durven om élemantaire basisregels des hobbies aan u voor te stellen. ;)
Mijn aanbeveling van de glansvernis is er eentje omdat ik denk dat je hiermee een realistischer resultaat zal behalen tegenover het verschillend 'inkleuren' met vernis. Bij weathering ben ik een fervent voorstander van het aanbrengen op schaal zoals het in de realiteit wordt aangebracht, zeker voor wat de basis betreft. Het "afwerken" kan dan naar believe en eigen goed dunken gebeuren.
Dus, je koopt een blinkende CRX (ik denk niet dat er ooit vuile CRX'en in de toonzaal gestaan hebben) en daar ga je mee door het vuil rijden. Wat doe je dan op schaal? Je maakt je kas eerst volledig blinkend en gaat daarna pas je vuil aanbrengen, waarvan de andere tinten vernis de basis vormen. Het geheel zal mooier in elkaar "blenden(*)" op die manier.
:)
(*) overvloeien
De aanbeveling van glansvernis onder de decals... die laat ik voor rekening van Nismo. Ik zou niet durven om élemantaire basisregels des hobbies aan u voor te stellen. ;)
Mijn aanbeveling van de glansvernis is er eentje omdat ik denk dat je hiermee een realistischer resultaat zal behalen tegenover het verschillend 'inkleuren' met vernis. Bij weathering ben ik een fervent voorstander van het aanbrengen op schaal zoals het in de realiteit wordt aangebracht, zeker voor wat de basis betreft. Het "afwerken" kan dan naar believe en eigen goed dunken gebeuren.
Dus, je koopt een blinkende CRX (ik denk niet dat er ooit vuile CRX'en in de toonzaal gestaan hebben) en daar ga je mee door het vuil rijden. Wat doe je dan op schaal? Je maakt je kas eerst volledig blinkend en gaat daarna pas je vuil aanbrengen, waarvan de andere tinten vernis de basis vormen. Het geheel zal mooier in elkaar "blenden(*)" op die manier.
:)
(*) overvloeien
En toch klopt je denklijn niet helemaal. Ik denk dat je devolgende denkpiste moet volgen : Iemand koopt een nieuwe blinkende CRX in de toonzaal. Hij rijd daar enkele jaren mee rond totdat hij hem ofwel moe is ofwel de auto op is. Dan koopt iemand met een beperkt budget deze oudere afgetergde CRX en maakt er een rallycross wagen van. Meestal om in de VAS gaan te crossen. De oude kleur blijft er meestal opzitten, deze gasten hebben nl meestal niet het geld om er een mooie nieuwe shiny laklaag over te zetten. :p
Anderzijd volg ik jou en Johny wel in het feit dat decalsgewijs er beter eerst een vernislaag over het mat komt. Maar dan heb ik wel een vraagje : Moet er echt de glanzende vernis over? Kan er eventueel ook af vernist worden met zijdemat, deze blinkt uit zichzelf al minder?
Voor de rest, tja Gert, ik ga Dominique volgen, ik wil die blutsen ook zien. Als iemand hier op het forum dit kan dan ben jij het wel!
gert mertens
25-06-2010, 21:21
Bedankt voor de reacties.
Toch nog even het volgende;
De CRX is reeds verschillende jaren oud.
ondertussen is hij reeds meerdere malen van nieuwe onderdelen voorzien.
(lees een voorbumper van een blauw exemplaar, een linkerdeur van een rood CRX'ke en nog een motorkap van een zwarte...)
Steeds is em terug zwart gespoten op een -min of meer- "semi-profesionele" manier.
Hierin krijg je dan verschillende 'tinten' van zwart.
De basis -ook bij een rallycross auto- blijft in de modelbouw ALTIJD hetzelfde.
Blinkende vernis op het model om decals te zetten !!!
Wat betreft de verwering ; Stof en modder zullen aanwezig zijn!
Maar niet in die mate van mijn vorige model.
Waarschijnlijk pas ik zelfs een andere manier toe van "bevuilen" meer iets in de trend zoals Guido voorstelt.
We zullen nog wel zien.
AH ja ,die blutsen...
Het gaat ervan komen,echter niet bij dit model.
Grtz,
G ;)
Ferrari rules
25-06-2010, 22:40
AH ja ,die blutsen...
Het gaat ervan komen,echter niet bij dit model.
Grtz,
G ;)
Awoe, Awoe! Wij willen blutsen, wij willen blutsen, wij willen blutsen!
:saythat:
Gegroet Paddockers,
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P1010002-1-3.jpg
En toch klopt je denklijn niet helemaal. Ik denk dat je devolgende denkpiste moet volgen : Iemand koopt een nieuwe blinkende CRX in de toonzaal. Hij rijd daar enkele jaren mee rond totdat hij hem ofwel moe is ofwel de auto op is. Dan koopt iemand met een beperkt budget deze oudere afgetergde CRX en maakt er een rallycross wagen van. Meestal om in de VAS gaan te crossen. De oude kleur blijft er meestal opzitten, deze gasten hebben nl meestal niet het geld om er een mooie nieuwe shiny laklaag over te zetten. :p
Als ik naar de geposte foto kijk van de originele, want daar gaat het in dit specifieke geval over, dan zie ik toch nog een behoorlijke shiny laklaag op het dak van deze afgetergde CRX... ;)
Bedankt voor de reacties.
Toch nog even het volgende;
De CRX is reeds verschillende jaren oud.
ondertussen is hij reeds meerdere malen van nieuwe onderdelen voorzien.
(lees een voorbumper van een blauw exemplaar, een linkerdeur van een rood CRX'ke en nog een motorkap van een zwarte...)
Steeds is em terug zwart gespoten op een -min of meer- "semi-profesionele" manier.
Hierin krijg je dan verschillende 'tinten' van zwart.
OK voor de verschillende tinten zwart, maar dan denk ik dat je deze ook als dusdanig kunt aanbrengen, om die dan daarna weer allemaal samen te vernissen enz. Maar goed, ik heb mijn gedacht weergegeven, nu is't over aan de spuiter. ;)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.