PDA

View Full Version : F3 Euro Serie maar 13 deelnemers; Terugkeer naar de nationale F3 kampioenschappen?


FIRE
09-04-2010, 19:52
...
Slechts 13 auto’s telt het veld van de Formule 3 Euro Serie dit jaar, een ronduit magere vertoning, al hoopt men het veld met gastrijders uit andere series nog wat op te peppen.
...
http://www.autosport.nl/news/20096/f3_euro_serie_juncadella_verrassend_op_pole.html

Gaat niet goed met de Euro Series. Ik vermoedt dat dit komt door de absurd hoge kosten. Met de nationale F3 kampioenschappen gaat het daarentegen wat beter. Zowel het Duits, Brits en Italiaans F3 kampioenschap hebben alle drie meer dan 20 deelnemers. Binnen enkele seizoenen Euro Series ten onder en dus volledige terugkeer naar nationale F3 kampioenschappen? Zou misschien een zegen zijn voor de Masters of Formula 3.

tarzancorner
10-04-2010, 08:46
http://www.autosport.nl/news/20096/f3_euro_serie_juncadella_verrassend_op_pole.html

Gaat niet goed met de Euro Series. Ik vermoedt dat dit komt door de absurd hoge kosten. Met de nationale F3 kampioenschappen gaat het daarentegen wat beter. Zowel het Duits, Brits en Italiaans F3 kampioenschap hebben alle drie meer dan 20 deelnemers. Binnen enkele seizoenen Euro Series ten onder en dus volledige terugkeer naar nationale F3 kampioenschappen? Zou misschien een zegen zijn voor de Masters of Formula 3.

Absoluut daar is ook de Masters ooit door onstaan alleen nog een onafhankelijke banden leverancier en we hebben weer een echte Masters.

Ben alleen benieuwd wie deze Euro serie gaat aanvullen tijdens de Masters
ze moeten de Engelse teams en Itiliaanse teams maar vragen.
De Engels teams waren er eigenlijk wel een beetje klaar mee de Euro serie
hadden toch wel een beetje een voordeel dat er met de Masters ook op
Kumho werd gereden,ik meen dat ze in Italie ook op Kumho racen.

Mark
10-04-2010, 10:06
Het verbaasd me eigenlijk niks dat er zo weinig deelnemers zijn. Het kwartje valt nu pas bij me ;) Naar mijn mening zijn de hoge kosten niet de echte oorzaak, hoogstens voor een gedeelte. Wat dan wel?

Wat te denken van de GP3? Ecclestone & friends zagen de talentjes uit de FBMW (en dus uit de F1 paddock) verdwijnen als ze doorgroeiden naar een hogere klasse zoals F3 of FR 2.0. Later komen ze dan misschien via de GP2 terug in de F1 paddock.

Met GP3 hebben ze perfecte route naar de F1 weten te creeren. Zo kan men dus claimen dat men volledig "intern" een talent naar de F1 heeft gebracht. Oftewel na de moord op de Groep C heeft Ecclestone nu ook de F3 Euro Serie op zijn dodenlijst staan ;)

Of de Masters een succes gaan worden door de nationale kampioenschappen? Verschillen die reglementen niet erg sterk van elkaar waardoor er weer een kampioenschap gaat domineren binnen de Masters?

FIRE
10-04-2010, 12:34
Nu je het zegt is GP3 waarschijnlijk ook een belangrijke oorzaak.

En Duits, Brits, Italiaans en niet te vergeten Spaans (Formula Open of hoe heeft dat nu?) kampioenschap hebben inderdaad verschillende reglementen:
Duitsland: Chassis minimaal 3 jaar oud.
Engeland: Reglement volgens mij gelijk aan Euro Series
Italie: Single make motor (Fiat), weet niet in hoeverre dat dit een echte F3 motor is. Chassis keuze vrij.
Spanje: Volgens mij ook enkel oudere chassis met een single make motor.

Dus dit is een probleem voor de Masters.

tarzancorner
10-04-2010, 18:10
Nu je het zegt is GP3 waarschijnlijk ook een belangrijke oorzaak.

En Duits, Brits, Italiaans en niet te vergeten Spaans (Formula Open of hoe heeft dat nu?) kampioenschap hebben inderdaad verschillende reglementen:
Duitsland: Chassis minimaal 3 jaar oud.
Engeland: Reglement volgens mij gelijk aan Euro Series
Italie: Single make motor (Fiat), weet niet in hoeverre dat dit een echte F3 motor is. Chassis keuze vrij.
Spanje: Volgens mij ook enkel oudere chassis met een single make motor.

Dus dit is een probleem voor de Masters.

JA hoe sterk is de Fiat motor dat wil ik wel zien tijdens de Masters. Chassis zijn wel de nieuwste 2010 van Dallara

tarzancorner
13-07-2010, 08:29
FIA word ook wakker alleen veels te laat eerst F2 en GP3 opzetten als
nieuwe series maar niet nadenken dat het wel eens tekosten gaan aan
andere formule series.
Denkt men nu echt om meer buiten Europa te gaan racen dat er meer teams
en sponsers intressen gaan tonen volgens mij gaan de kosten dan alleen maar
verder omhoog of krijgen we dan een kunstmatig gehouden kampioenschap
van de FIA.

http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Artikel&nid=25743

Niels
10-11-2010, 21:22
Slecht nieuws voor Euro F3 series. ART trekt zich terug uit F3. Is 3 topwagens minder volgend jaar. Waren nochtans nieuwe maatregels aangekondigd om het deelnemers aantal terug op te krikken.

tarzancorner
10-11-2010, 21:26
Slecht nieuws voor Euro F3 series. ART trekt zich terug uit F3. Is 3 topwagens minder volgend jaar. Waren nochtans nieuwe maatregels aangekondigd om het deelnemers aantal terug op te krikken.

Zolang andere F3 series minder kosten zullen er geen nieuwe teams komen en met het vertrek van ART blijft er nog weinig over van het vroegere Frans F3 kampioenschap.

Niels
18-11-2010, 18:26
ART heeft bekendgemaakt dat ze volgend jaar niet wouden afwachten om te zien of Euro F3 een succes zouzijn. Gaan in de plaats een endurance team opzetten voor ILMC/24 u Le Mans (waarschijnlijk LMP2);
De organisatie van Euro F3 zegt dat al 5 teams hebben toegezegd om deel te nemen en dat ze 20 tot 24 wagens verwachten in 2011.

tarzancorner
18-11-2010, 18:32
ART heeft bekendgemaakt dat ze volgend jaar niet wouden afwachten om te zien of Euro F3 een succes zouzijn. Gaan in de plaats een endurance team opzetten voor ILMC/24 u Le Mans (waarschijnlijk LMP2);
De organisatie van Euro F3 zegt dat al 5 teams hebben toegezegd om deel te nemen en dat ze 20 tot 24 wagens verwachten in 2011.

Dat stuk heb ik ook gelezen allleen er zijn 20 tot 24 rijders geintreseerd
maar deze hebben niet alleen intressen in de Euro F3 ook GP3 F2 WSR en de andere F3 series eerst maar goed afwachten. Zolang de budgetten in Euro F3 erg hoog zijn kan zo maar eens zo zijn dat deze rijders een andere klassen kiezen.De tijd zal het leren,dat ART stopt komt ze zeer ongelegen.

Niels
25-11-2010, 18:36
Signature, het team van Laurens Vanthoor, overweegt desnoods om over te gaan naar het Brits kampioenschap als er niet meer deelnemers komen in de Euro serie, zoals men kan lezen op Autosport.com
" The Signature Formula 3 team could enter the British championship next season if the F3 Euro Series continues to struggle for numbers."

Signature boss Philippe Sinault believes the Euro Series will survive, but would bring his outfit to race in Britain should there not be enough entries in Europe.

"Competing in British F3 would be my main target, but my priority is absolutely to stay in the Euro Series," he told AUTOSPORT.

Niels
26-11-2010, 23:19
Brits F3 kalender bevestigd:
14-16 Apr Monza, Italy GT Endurance Series
23 & 25 Apr Oulton Park, UK British GT & UK support package
14/15 May Snetterton 300, UK British GT & UK support package
18/19 Jun Brands Hatch GP, UK British GT & UK support package
15-17 Jul Paul Ricard, France FIA GT1 World Championship
28-30 Jul Spa-Francorchamps, Belgium Spa 24 Hours
03/04 Sep Rockingham, UK British GT & UK support package
09-11 Sep Nurburgring, Germany Nurburgring 12 Hours
24/25 Sep Donington Park GP, UK British GT & UK support package
07-09 Oct Silverstone Arena, UK British GT, GT Endurance

Niels
08-12-2010, 21:11
De organisatie van het Euro F3 kampioenschap heeft er alle vertrouwen in dat er volgend jaar meer wagens aan de start staan. Er zijn nu al 16 inschrijvingen.
Signature zet vier wagens in; Mucke, Motopark Academy en Prema ieder drie. Verder zijn er nieuwe inschrijvingen van HS-Technik (1 wagen) en Performance Racing (2 wagens)
bron: Autosport.com

FIRE
08-12-2010, 21:27
Met het afhaken van ART ruiken andere teams hun kansen?

joost
08-12-2010, 21:32
Met het afhaken van ART ruiken andere teams hun kansen?

Zeker na het dominate seizoen van ART

Niels
09-12-2010, 19:03
In het Brits F3 zet Carlin zes auto's in, waarvan al 5 bemand zijn. De vijf rijders zijn: Kevin Magnussen, zoon van Jan, Felipe Nasr, vijfde in 2010, Rupert Svendsen-Cook, zevende in 2010, Carlos Huertas en Jack Harvey (ex F. BMW)

Niels
10-12-2010, 23:57
Vandaag werd een nieuw F3 kampioenschap voorgesteld, de FIA Formula 3 International Trophy. Dacht dat de FIA de Euro serie ging promoten, maar brengt nu nog een extra serie erbij? Wie gaat daar nog aan uit kunnen, International trophy, Euro serie, Open serie, British serie, ATS German...
Lees ook: http://sport.turbomagazine.be/news_NL_5703_FIA_lanceert_Formula_3_International_ Trophy.html

Grig-O
11-12-2010, 01:23
Het is geen "nieuw" kampioenschap... De wedstrijden in Spa, Macau en de Masters waren sowieso al populair.

Niels
11-12-2010, 01:56
Macau en Masters, alsook Korea, waren open wedstrijden buiten elk kamioenschap, dus er werden geen punten toegekend. Pau is nieuw (was jaren geleden Frans F3). Nu doet men ze bijeen en deelt punten uit en een kampioenschapstrophy wordt toegekend op het einde. Dit is voor mij dan toch een overstap van losse wedstrijden naar een nieuw kampioenschap, één te meer, en nog een duur ook (Korea; Macau)

NetForce84
13-12-2010, 19:58
De Formula 3 Euro Series lijkt in 2011 aan een kleine heropstanding toe. Zes teams toonden al interesse voor het Europese seizoen F3 en dat maakt voorlopig een totaal van 16 wagens. Signature, Prema Powerteam, Mücke Motorsport en Motopark Academy blijven en Performance Racing en HS Technik komen erbij. De organisatie hoopt voor de deadline van 1 maart nog enkele andere teams aan te trekken. Zoals geweten zal Laurens Vanthoor met Signature verder gaan met de titel al ambitie. Mogelijkerwijze zien we de F3's ook tijdens het weekend van de 6 Hours of Spa ILMC/LMS in Spa.

Bron: turbomagazine.be

tarzancorner
13-12-2010, 20:44
De Formula 3 Euro Series lijkt in 2011 aan een kleine heropstanding toe. Zes teams toonden al interesse voor het Europese seizoen F3 en dat maakt voorlopig een totaal van 16 wagens. Signature, Prema Powerteam, Mücke Motorsport en Motopark Academy blijven en Performance Racing en HS Technik komen erbij. De organisatie hoopt voor de deadline van 1 maart nog enkele andere teams aan te trekken. Zoals geweten zal Laurens Vanthoor met Signature verder gaan met de titel al ambitie. Mogelijkerwijze zien we de F3's ook tijdens het weekend van de 6 Hours of Spa ILMC/LMS in Spa.

Bron: turbomagazine.be

Dat zijn er 2 meer dan vorig jaar eerst maar zien,ik geloof dat HS technik nog niet zeker is.
Het kunnen wel eens de laatste stuiptrekkingen zijn ik ben nog niet overtuigt
er zijn nog te weinig teams die uit hun eigen nationalen series willen overstappen naar de Euroseries.

Niels
22-12-2010, 17:25
Formula 3 Euro Series - 2011 Race Calendar


01-03 Apr Circuit Paul Ricard
29 Apr - 01 May Hockenheimring
13-15 May Zandvoort
03-05 Jun Spielberg
01-03 Jul Norisring
05-07 Aug Nurburgring
09-11 Sep Silverstone
30 Sep - 02 Oct Valencia
21-23 Oct Hockenheimring


bron: http://www.motorsport.com/news/article.asp?ID=396640&FS=

Niels
24-01-2011, 21:24
Laurens Vanthoor kent zijn teamgenoten bij Signature, de Duitser Daniel Abt en de Colombiaan Carlos Munoz.

Niels
09-02-2011, 21:53
Definitieve kalender Duits F3 kampioenschap:

24./25.04. - Oschersleben
06./07.05. - Spa-Francorchamps/BEL
14./15.05. - Sachsenring
04./05.06. - Assen/NED
11./12.06. - Zolder/BEL
13./14.08. - Red Bull Ring/AUT
03./04.09. - EuroSpeedway Lausitz
17./18.09. - Assen/NED
01./02.10. - Hockenheim

Mark
09-02-2011, 23:51
Maar 4 van de 9 rondes in Duitsland? Dat is niet echt Duits meer.......ook 4 in de Benelux!

De Benelux is geliefd dit jaar, SRO komt ook al met zijn GT4 naar de Benelux!

Niels
24-02-2011, 18:18
Prema Powerteam heeft Roberto Merhi als tweede rijder aangenomen. Mehri begint aan zijn derde seizoen F3 Euro. De eerste rijder van het team is zoals verleden jaar Daniel Juncadella. Beide rijders rijden zowel de Euro series als de nieuwe International Trophy.

Niels
10-03-2011, 17:54
19 deelnemers in Brits F3,
Kampioen zit bijna zeker bij Carlin.

International Class
1 Carlos HUERTAS / COL Carlin Dallara / Volkswagen
2 Kevin MAGNUSSEN / DEN Carlin Dallara / Volkswagen
3 William BULLER / GBR Fortec Motorsport Dallara / Mercedes
4 Lucas FORESTI / BRA Fortec Motorsport Dallara / Mercedes
5 Pipo DERANI / BRA Double R Racing Dallara / Mercedes
6 Scott PYE / AUS Double R Racing Dallara / Mercedes
7 Pietro FANTIN / BRA Hitech Racing Dallara / Volkswagen
8 Riki CHRISTODOULOU / GBR Hitech Racing Dallara / Volkswagen
11 Hywel LLOYD / GBR Sino Vision Racing Dallara / Mercedes
12 Adderly FONG / CHN Sino Vision Racing Dallara / Mercedes
15 Yann CUNHA / BRA T-Sport Dallara / Volkswagen
16 Menasheh IDAFAR / GBR T-Sport Dallara / Volkswagen
21 Rupert SVENDSEN-COOK / GBR Carlin Dallara / Volkswagen
22 Jazeman JAAFAR / MAS Carlin Dallara / Volkswagen
23 Harry TINCKNELL / GBR Fortec Motorsport Dallara / Mercedes
31 Felipe NASR / BRA Carlin Dallara / Volkswagen
32 Jack HARVEY / GBR Carlin Dallara / Volkswagen

Rookie Class
41 Bart HYLKEMA / NED T-Sport Dallara / Mugen Honda
42 Kotaru SAKURAI / JAP Hitech Racing Dallara / Mugen Honda

Niels
14-03-2011, 21:07
Laurens Vanthoor kent zijn teamgenoten bij Signature voor de Euro F3, ook Marco Wittmann blijft en verder zijn het, zoals reeds geweten was, Daniel Abt en Carlos Munoz.

Niels
15-03-2011, 21:36
Euroseries F3 deelnemers zijn begonnen aan preseizoens testdagen in Valencia. Gisteren reed Vanthoor de snelste tijd, vandaag Merhi. Wat vooral opvalt is het magere deelnemersveld met 12 wagens, alle nieuwe regels ten spijt hebben ze niet geleid tot meer deelnemers.
Signature eerder matig bezig

Tijden vandaag:
1. Roberto Merhi Prema Dallara-Merc 1m27.687s
2. Kimiya Sato Motopark Dallara-VW 1m27.778s + 0.091s
3. Nigel Melker Mucke Dallara-Merc 1m27.861s + 0.174s
4. Carlos Munoz Signature Dallara-VW 1m27.881s + 0.194s
5. Gianmarco Raimondo Motopark Dallara-VW 1m28.072s + 0.385s
6. Marco Wittmann Signature Dallara-VW 1m28.083s + 0.396s
7. Felix Rosenqvist Mucke Dallara-Merc 1m28.098s + 0.411s
8. Daniel Juncadella Prema Dallara-Merc 1m28.101s + 0.414s
9. Laurens Vanthoor Signature Dallara-VW 1m28.175s + 0.488s
10. Jimmy Eriksson Motopark Dallara-VW 1m28.264s + 0.577s
11. Daniel Abt Signature Dallara-VW 1m28.468s + 0.781s
12. Kuba Giermaziak Star Dallara-VW 1m28.694s + 1.007s

Niels
21-03-2011, 21:47
Tijden van vandaag (20 maart) op Barcelona circuit.
Pos Driver Team/Car Time Gap
1. Nigel Melker Mucke Dallara-Mercedes 1m38.251s
2. Marco Wittmann Signature Dallara-VW 1m38.285s + 0.034s
3. Kimiya Sato Motopark Dallara-VW 1m38.481s + 0.230s
4. Roberto Merhi Prema Dallara-Mercedes 1m38.580s + 0.329s
5. Laurens Vanthoor Signature Dallara-VW 1m38.819s + 0.568s
6. Daniel Juncadella Prema Dallara-Mercedes 1m38.862s + 0.611s
7. Kuba Giermaziak Star Dallara-VW 1m38.903s + 0.652s
8. Gianmarco Raimondo Motopark Dallara-VW 1m38.963s + 0.712s
9. Felix Rosenqvist Mucke Dallara-Mercedes 1m38.986s + 0.735s
10. Jimmy Eriksson Motopark Dallara-VW 1m39.111s + 0.860s
11. Carlos Munoz Signature Dallara-VW 1m39.298s + 1.047s
12. Daniel Abt Signature Dallara-VW 1m39.410s + 1.159s

Niels
02-04-2011, 20:12
Heeft Vanthoor het verkeerde team gekozen? Blijkbaar moet men dit jaar een Mercedes motor hebben. De wagens van Mucke en Prema beheersten de twee eerste races in Paul Ricard. Signature VW kwam er niet aan te pas. Vanthoor moeizaam 8ste en 7de (met tijdstraf) en dat op 12 deelnemers.

Raceboy
03-04-2011, 11:42
Toch ook een 4de plaats in de derde race

Niels
03-04-2011, 14:55
Toch ook een 4de plaats in de derde race

Vijfde plaats, Melker ging hem in voorlaatste ronde nog voorbij. Voor iemand die voor de titel gaat is dit toch te mager. Melker als debutant gaat dan weg met een overwinning en een vierde plaats

Niels
04-06-2011, 00:01
Vanthoor op 8ste en 9de startplaats op 13 wagens in Spielberg. Lijkt wel een verloren seizoen te worden.

Niels
04-06-2011, 16:15
Zevende plaats voor Vanthoor in race 1, nieuwe dubbel voor Prema Power Racing.

Niels
14-08-2011, 00:03
Zestien (16) deelnemers voor de Masters dit weekend in Zandvoort, dit is laagste opkomst ooit. Het zijn identieke deelnemers als op Spa maar dan nog minus 12. Enkel Euro Series en Brits F3 zijn vertegenwoordigd (Niks Duits, Italiaans of F3 Open). Heeft dit evenement en de F3 in zijn huidige vorm nog wel een toekomst?
Vanthoor start als zevende, Mercedes motor weer niet te kloppen.

FIRE
16-08-2011, 19:36
Van de niet Euro series en Britse deelnemers moet men het al jaren niet hebben. Het grootste probleem is gewoon dat de Britten wegblijven vanwege de banden.

Niels
16-08-2011, 22:34
Van de niet Euro series en Britse deelnemers moet men het al jaren niet hebben. Het grootste probleem is gewoon dat de Britten wegblijven vanwege de banden.

En dat de Duitsers dit jaar een manche van hun ATS Cup organiseren op hetzelfde weekend als de Masters en de Italianen en F3 Open oudere wagens gebruiken die toch niet competitief zouden zijn. De verschillen tussen de kampioenschappen zijn te groot geworden.