View Full Version : GT1 World Championship: Round 1 - Abu Dhabi (16/17-04-2010)
Dit weekend vind de eerste manche van het gloednieuwe FIA GT1 plaats op het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi. 'The Battle of the Brands' belooft een vurige strijd tussen Maserati, Corvette, Lamborghini, Aston Martin, Ford en Nissan.
Eventjes mijn favorieten op een rijtje:
- Ford GT °5: Thomas Mutch en Matech kennen de auto op hun duimpje en Romain Grosjean kent het circuit reeds uit zijn korte F1-loopbaan.
- Aston Martin °7: Twee officiële rijders bij een semi-officieel team.
- Corvette °11: Belgisch team met de extreem snelle Müller die wel eens potten kan breken.
- Corvette °14: Andrea Piccini en Mike Hezemans kennen zowel het team als het kampioenschap goed en zijn natuurlijk extreem snel in een GT.
- Nissan °23: Michael Krumm zal na een jaar in de schaduw eindelijk kunnen bewijzen hoe snel hij is.
- Lamborghini °24: Reiter was tijdens de training gisteren al vooraan te vinden en ik verwacht dat ze daar dit weekend ook te vinden zullen zijn.
- Maserati °34: Als supporter van Bert Longin kon deze wagen natuurlijk niet ontbreken. Met Bobbi als teamgenoot zit een podium er zeker in.
Afspraak morgen voor Free Practice 1! ;)
Ik kijk er naar uit! Toch ook de VDS Ford van Leinders niet onderschatten, hij was vorig jaar geregeld sneller dan de Matech mannen..
Benieuwd in hoeverre ze de prestaties van de 'oudjes' in balans hebben gebracht met de nieuwe GT1's.
Hoe laat zijn de races eigenlijk? want het exqi sport schema is altijd een ramp.
GT1 TV timing in GMT: http://www.gt1world.com/gt1tv
Pff het exqi sport schema is helemaal anders. Slecht bezig daar de laatste tijd.
Iemand de time schedule van het hele gebeuren?
Daarstraks stond op de site dat de qualif om 15u15 GMT zou starten, en dat is nu 16u30 GMT geworden...
Live stream toch actief nu...
Ben het eigenlijk wel beu dat ze in abu dhabi altijd in het donker rijden. De Gimmick is er al lang af hoor.
erg zware crash voor het vrouwenteam van match
Sessie afgebroken, Corvette op pole. Bron: turbomagazine.be
Alle corvettes ook al een gridpenalty:
All four Chevrolet Corvette C6.Rs will be given a 10-place grid penalty for the championship event because the cars are not in compliance with the sporting regulations concerning the position of the ballast required to bring them up to the new minimum weight of 1200kg.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/82939
Ik denk niet dat de tijden in Q1 100% representatief zijn, aangezien niet iedereen voluit is gegaan en sommige wagens (Hezemans) niet hun volledige potentieel konden tonen. Kijk uit naar de race van morgen, jammer genoeg met slechts 23 wagens... :(
23 GT1s is anders nog altijd zowat het dubbele van wat we vorig jaar hebben mogen zien
23 GT1s is anders nog altijd zowat het dubbele van wat we vorig jaar hebben mogen zien
Dat is waar, maar de manier waarop we de 24ste GT1 verloren hebben vandaag is ronduit triest...
bijzonder toeval: de dame aan het stuur op het moment van de crash, is het nichtje van sebastian buemi
Crash Natacha Gachnang (http://www.youtube.com/watch?v=FRwtsjh91fQ)
Hoe laat is de race? Is er vandaag iets gepland en te zien op tv?
Grtz
Intussen zelf wat gezocht:
- De timing
- http://www.timeanddate.com/worldclock/city.html?n=2 (ze staan 2u verder daar)
Dus voor onze tijd, op zaterdag:
1400-1600 FIA GT1 Qual Race
1745-1945 FIA GT1 Championship Race
Laat het maar weten als ik geblunderd heb ;)
Intussen zelf wat gezocht:
- De timing
- http://www.timeanddate.com/worldclock/city.html?n=2 (ze staan 2u verder daar)
Dus voor onze tijd, op zaterdag:
1400-1600 FIA GT1 Qual Race
1745-1945 FIA GT1 Championship Race
Laat het maar weten als ik geblunderd heb ;)
Op de officiële site staat het volgende;
GMT
Qualifying Race: 13:00
17/04/2010
Championship Race: 16:45
17/04/2010
Wij zitten in GMT +2, dus 2 uur bijtellen. Dit zijn voor alle duidelijkheid de 'air' tijden, dus wanneer de GT1 TV live stream werkt. Het exacte startuur van de races ken ik niet.
De eerste race zou om 2u moeten beginnen! :)
Op de officiële site staat het volgende;
GMT
Qualifying Race: 13:00
17/04/2010
Championship Race: 16:45
17/04/2010
Wij zitten in GMT +2, dus 2 uur bijtellen. Dit zijn voor alle duidelijkheid de 'air' tijden, dus wanneer de GT1 TV live stream werkt. Het exacte startuur van de races ken ik niet.
Ze gebruiken GMT gewoon verkeerd. Ze bedoelen BST (British summer time)
Phoenix Racing van start tot finish aan de leiding. Zuber/Hennerici starten ook de tweede race vanop pole, geen rekening houdend met eventuele sancties.
http://www.racingworld.be/nieuws/6827/Phoenix-ook-beste-in-de-eerste-manche---Matech-schitterend-tweede!.html
Coach Ep
17-04-2010, 17:41
start race 2 in een paar seconden!
Coach Ep
17-04-2010, 17:46
Oei, sprintracepraktijken in de eerste 2 ronden...
Coach Ep
17-04-2010, 17:47
Nygaard-Mucke AM out!
Zuber, Corvette (winnaar race 1) gestart als 11e al 4e!
Coach Ep
17-04-2010, 17:50
Zuber door naar derde plek! Bertolini (Masa) op versnellingsbak van Mutch (Ford) voor de leiding.
Coach Ep
17-04-2010, 17:52
Hezemans met snelste ronde, in de top 10 - vanaf P23!
Coach Ep
17-04-2010, 18:00
kwart van de race zit erop. Eerste drie aan een touwtje:
1. Mutsch, Ford
2. Bertolini, Maserati
3. Zuber, Corvette
Hezemans 8e (1 plek achter Bobbi/Longin in hun Maserati), alle corvettes nu in de top 10. Nissans en AM's vallen tegen...
Coach Ep
17-04-2010, 18:09
Bertolini verhoogd de druk. Zuber profiteert en neemt 2e plek over!!
Pits is nu open!
Coach Ep
17-04-2010, 18:10
Leider in de pits - Grossjean neemt over van Mutsch. Zuber 1e.
Coach Ep
17-04-2010, 18:12
Bertolini pit (vanaf P2)
Coach Ep
17-04-2010, 18:14
Grossjean (Ford) voorbij Bartels (Maserati) die net uit de pits komt. Wachten is nu op Zuber die nu binnenkomt!
Coach Ep
17-04-2010, 18:17
Grossjean neemt kop over! (dankzij nieuw ronderecord), Hennerici nu 2e, Bartels 3e
Coach Ep
17-04-2010, 18:22
Piccini nu 4e (in 2e Phoenix Carsport Corvette), Ramos (2e Vitaphone Maserati) terug naar 5.
Coach Ep
17-04-2010, 18:24
Ramos zakt terug, 6e, Longin (Masa, Hegersport) op zijn hielen!
Coach Ep
17-04-2010, 18:28
kwartier te gaan, Piccini op de staart van Bartels!
Coach Ep
17-04-2010, 18:31
contact tussen Piccini en Bartels! (nose to tail), geen schade, geen positiewisseling.
Coach Ep
17-04-2010, 18:34
Piccini pakt 3e plek! Bartels terug naar 4.
Coach Ep
17-04-2010, 18:39
5 minuten te gaan, Grossjean met een enorme voorsprong, Phoenix Corvettes 2 en 3, Longin 6e
Coach Ep
17-04-2010, 18:48
Finish!
1. Grosjean, Ford
2. Hennerici, Corvette
3. Piccini, Corvette
4. Bartels, Maserati
5. Daniel, Lambo
6. Ramos, Maserati
7. Longin, Maserati
8. Muller, Corvette
Coach Ep
17-04-2010, 18:51
Hezemans/Piccini Corvette (nr.14) under investigation...
Coach Ep
17-04-2010, 18:54
Perfect livestream via http://www.gt1world.com/gt1tv. Goed geregeld!
Entertaining race maar veel te kort voor GT's, strategie is volkomen nutteloos, pitstop is puur circus, het is nu sprinten, alsof je naar GP2 zit te kijken....
Het heeft wel wat die sprints, als ik endurance wil zien kijk ik naar LMS, ALMS, of Le Mans (wat ik met minstens evenveel plezier doe :))
Een 24u van Spa met deze wagens/piloten in de hoofdrol zou pas echt de kers op de taart van het WK GT1 zijn.
Grosjean was best indrukwekkend, bij Matech hebben ze hun huiswerk goed gedaan blijkbaar.
Ik vond het ook goed, maar 't is toch een beetje wennen die korte races met deze bolides. Toch mooie duels gezien en dat is altijd mooi meegenomen :)
Wat vinden jullie van de Balance of Power? Zonder de details te kennen had ik toch de indruk (zoals de tv spreker van exqi) dat sommige wagens wel veel beter gingen dan andere. Strafste vond ik dat een piloot van phoenix zei dat ze veel te weinig power hadden om voor de Ford GT te geraken, terwijl de corvetten al veel te hard gaan.
Is er een kans dat deze balance of power oefening opnieuw wordt overgedaan? Ik zou de strijdvaardige GT-R's wel eens voorin willen zien, vandaar :)
En inderdaad, de LMS biedt een mooi endurance alternatief!
Ik vond het vreemd dat de Mutch/Grosjean Ford niet te volgen was door de rest (zeker niet met Grosjean aan het stuur), en dat Marc VDS exemplaren moeite hadden om in de buurt van de top 10 te blijven. Terwijl daar toch ook niet de minste piloten mee rijden...
En de Corvettes waren in verhouding met de andere 'oudjes' inderdaad te snel, vooral de Astons vielen tegen. Ik verwacht dan ook een lichte herziening voor Silverstone. Hopelijk dat de Nissans dan ook wat meer vooraan spelen, wat een schitterende wagens!
Mja, de VDS GT heeft wel problemen gehad bij de start en waren gedwongen tot inhalen. Soulet kwam toch goed terug, tot er in de laatste ronden weer iets misliep (sprin ozo?).
Soulet kwam toch goed terug, tot er in de laatste ronden weer iets misliep (sprin ozo?).
Volgens mij bedoel je Maxime Martin. ;)
Waren wel leuke races. :)
Performance van de Nissans viel me erg tegen.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.