View Full Version : Citroën DS19 - Heller - 1/16
The creative explorer
19-06-2010, 21:49
Ik heb al een tijdje hierover nagedacht; als ik zodadelijk weer kan bouwen in het nieuwe huis wil ik beginnen met de Citroën DS van Heller. Waarom? Omdat het ik denk de slechtste kit in mijn voorraad is, alles is krom, slecht gedetailleerd en past ook nog voor geen meter. En dan heb ik direct het slechtste gehad en kan het alleen maar beter worden. Daarom en ik zocht naar een echte uitdaging, als je zag hoe slecht de staat alles was, moest of je érg dom zijn óf erg dapper om hiermee te beginnen. En ik zie wel als ik klaar ben wat het is geweest. :lol:
DE box-art, best een mooie doos om te zien eigenlijk. Jammer dat ze een slappe doos hebben gekozen, waardoor de carros nogal flink breekt en platgedrukt wordt.
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds000.jpg
Het begin van de ellende, hier kun je goed zien dat de carrosserie nogal krom is en op verschillende plekken is gebroken
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds001.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds002.jpg
De kit is zo slecht dat er veel plamuur nodig is om alle onderdeeltjes wat redelijk te laten ogen
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds003.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds004.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds005.jpg
De radiateur zag er niet echt geloofwaardig uit, dus het binneste verwijderd en zal worden opgevuld met gaas.
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds006.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds007.jpg
Krom dus
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds008.jpg
Het kleppendelse;
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds009.jpg
The creative explorer
19-06-2010, 21:50
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds010.jpg
Het blok na wat kleine aanpassingen
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds011.jpg
De motor na een eerste spuitbeurt, het onderblok is gemengd groen. Het is moeilijk om referentiemateriaal te vinden waarin je de kleuren kan bepalen, maar ik geloof dat dit aardig bij benadering is.
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds012.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds013.jpg
En ook dit kon ik weer niet laten liggen, dat met die V-snaar blijft onrealistisch, dus ook hier ga ik de poulie's lossnijden en zelf voorzien van een snaartje.
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds014.jpg
De losse poulie's
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds015.jpg
HEt blok met wat nieuwe onderdelen
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds016.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds017.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds018.jpg
Beetje bij beetje kan ik hier wat vooruitgang in boeken, het moet alleen voorzichtig gebeuren omdat de carrosserie bijzonder breekbaar is.
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds020.jpg
The creative explorer
19-06-2010, 21:51
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds021.jpg
En ook hier weer plamuur :roll:
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds022.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds023.jpg
306xtreme
19-06-2010, 22:11
mooi verslag tot nu toe
en deze komt toch wel goed denk ik
zelfpijniging:p, altijd leuke verslagjes.:)
Als je deze echter tot een goed einde brengt heb je een hele mooie in je vitrine staan. Succes,
Wel jammer dat jouw "strijkijzer" van niet al te beste kwaliteit is. Maar jouw kennende zal dat wel in orde komen.
In ieder geval is de start toch veelbelovend. ;)
Mooi onderwerp :applaus: succes met de bouw oh gij dappere modelbouwer ;)
Dominique
20-06-2010, 13:45
ai ai ai, dat wordt werken geblazen! Ik heb er ook al enkele malen voor gestaan om die kit aan te schaffen, maar telkens heb ik besloten het niet te doen. Ik heb blijkbaar de juiste beslissing genomen.
Dat neemt niet weg dat een mooie uitdaging altijd leuk is. Ga er maximaal voor. De beloning zal later veel zoeter zijn ;)
Desnoods zou je hem nog altijd in een junkyard-dioramaatje kunnen zetten.
Ferrari rules
20-06-2010, 21:59
vooral rustig blijven als het niet meteen lukt! veel succes!
The creative explorer
10-07-2010, 15:21
Thanks allen!. Tja, het is een kit die ik niet direct zal aanbevelen. Maar aan de andere kant; de kit heeft wel een paar leuke detaildingetjes erin zitten. Dat maakt het wel weer leuk.
Een kleine update, zoveel heb ik in de afgelopen weken niet kunnen doen, grotendeels vanwege mijn trouwerij. Inmiddels is de rust weer wat wedergekeerd en kunnen we ook een klein beetje gaan beginnen met modelbouwen, ik ben nog druk bezig met de zolder, maar ook dat loopt ten einde.
De motor is weer een stapje verder, meeste onderdeeltjes zitten er weer op
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds024.jpg
Volgens de beschrijving hoort de 1e demper er zo uit te zien...Het zal misschien nog zo zijn ook, maar ik vind het geen gezicht, dus passen we dit aan.
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds025.jpg
Met bekabeling
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds026.jpg
Hier heb ik even een grote stap moeten doen, maar de linkerstijl bleef breken. Dus heb ik ook de rechterstijl gebroken, zodat ik nu rustig aan beide helften kan werken. later plak ik ze wel terug.
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds027.jpg
Het tussenschot/onderste raamlijst. nogal heuvelachtig door een geplette doos.
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds028.jpg
Aan de gang met plamuur
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds029.jpg
De uitlaat na een flinke plamuur behandeling
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds030.jpg
The creative explorer
10-07-2010, 15:30
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds031.jpg
Tijdens het voorbereiden op de primer kwam ik nog een breukje tegen, moest ook mar weer opgelost worden.
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds032.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds033.jpg
De voorkant tijdens een dry-fit
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds034.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds035.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds036.jpg
En de onderste raamstijl van bovenaf gezien.
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds037.jpg
Net terug van reis en wat zie ik hier??? Je reinste zelfpijniging. Ze moesten zo een mensen opsluiten !!
Anyway, je bent alvast goed begonnen. Het zal geduld vergen maar ik zie je het toch tot een goed einde brengen !! Good luck !!
The creative explorer
17-07-2010, 23:27
Zelfpijniging kan ook leuk zijn, en alles hierna wordt gemakkelijker hehe.
Inmiddels zijn we weer een paar kleine stapjes verder, echt veel tijd heb ik niet en er moet zo veel worden aangepast dat het gewoon veel tijd kost.
Hier staat het achterste gedeelte van de body in de primer en wordt er nog druk gewerkt aan de voorkant.
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds038.jpg
Even wat zitten te klooien met de panellines, dit is puur een testje, na de paintjob zie je er namelijk niets meer van terug.
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds039.jpg
oeps, nog niet helemaal glad, hier moet nog even geschuurd worden :)
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds040.jpg
Alvast een voorproefje van het interieur
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds041.jpg
En een dry-fit van de motor, de motor heeft nu de meeste componenten gekregen en ik wilde graag even zien hoe het ging lijken in de motorruimte
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds042.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds043.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds044.jpg
Er ontbreekt nog het een en ander aan kabels en slangen, maar dat komt in een later stadium
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds045.jpg
The creative explorer
17-07-2010, 23:31
Tja, realistisch is het niet echt, tijd om er wat aan te doen.
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds046.jpg
Na een paar uurtjes met verscheidene gereedschappen, is dit het resultaat, het moet nog geschuurd en afgewerkt worden, maar het idee is er.
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds047.jpg
Ook de voorruit omlijsting is niet echt realistisch, het gaat gladjes over in het schutbord en nu we toch de Micromot op tafel hebben liggen...
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds048.jpg
Een sleuf erin gesneden, dit moet uiteraard ook weer worden afgewerkt, maar het lijkt al een stuk beter.
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds049.jpg
Ook heb ik vandaag de deuren afgehangen en afgesteld, we beginnen ergens te komen :roll:
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds050.jpg
Even wat zitten te klooien met de panellines, dit is puur een testje, na de paintjob zie je er namelijk niets meer van terug.
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds039.jpg
Als je van plan bent om de body zwart te spuiten, zou je op het eerste zicht kunnen denken dat je de panellines niet meer zal zien. Echter... als je ze diep genoeg inkrast, kan je ze met mat zwart doen en ga je, zeker op deze schaal, toch wel degelijk een verschil zien.
Dominique
18-07-2010, 23:54
Ik zou zelfs durven zeggen: als ze diep genoeg ingekrast zijn hoef je ze zelfs niet meer in te kleuren. Het is geleden van de Mini Cooper dat ik nog panellines heb ingekleurd. Uitkrassen tot het maximum maar wel opletten dat je nooit door je materiaal gaat, én de breedte van de panelline goed in de gaten houden. Ze mag tenslotte niet breder worden dan reeds het geval is.
Wel goed bezig met deze DS, moet ik zeggen.
The creative explorer
25-07-2010, 16:22
Denk je dat het toch verschil gaat maken? De panellines zijn mijn inziens diep genoeg en ik probeer het gewoon. als je het niet ziet, kan er ook niets fout gaan. haha.
@Domi, ik denk dat het al diep genoeg is, ik kan ook niet dieper, Heller heeft erg dun plastic genomen, ik durf te zeggen dat het dunner is dan 1 millimeter. En de kit heeft al de nare gewoonte om op verschillende plaatsen te breken.
Ik heb de kit eventjes aan de kant gelegd en ben bezig om mijn Speedtruck af te bouwen, de DS is niet erg motiverend. Veel slechte onderdelen en pasvorm. Maar ik ben van plan om de DS af te hebben voor Nieuwegein en wellicht zelfs voor KMK.
The creative explorer
20-08-2010, 14:08
Gisteren heb ik de Nomad af kunnen krijgen en mijn motivatie is ook weer wat toegenomen. En dat is bij dit project ook wel echt nodig. Er moet zo ontzettend veel opgevuld en geschuurd worden, je wordt er depressief van :mrgreen:
In ieder geval weer met volle moed begonnen en heb gisteren de body volledig in de primer kunnen zetten. Er zijn nog een paar dingetjes die ik wil aanpassen, zodat het eindresultaat wat beter wordt en dan kan ik de body in de kleur zetten.
1 ding baart me wel veel zorgen en dat zijn de voorruit-stijlen. Die zijn dus gebroken (geweest) en blijven een enorm zwak punt. Ik heb nu verstevigingen aangebracht en voor het spuitwerk houdt dit het wel. Ik ben alleen bang dat als de body aan het chassis komt, de breuken toch weer parten gaan spelen.
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds051.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds052.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds053.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds054.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds055.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds056.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds057.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds058.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds059.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds060.jpg
The creative explorer
27-12-2010, 17:03
Ik ben met deze ook maar weer even bezig geweest, het is een flinke uitdaging, maar moet toch eens worden afgemaakt.
Ik heb de stijlen weer afgeschuurd en opnieuw zwart gespoten. Zwart van Auto Air is toch wat anders dan de andere kleuren van Auto Air, het spuit flink moeilijker en dat is dan ook de reden geweest dat ik de gehele zwarte laag er maar weer af heb gehaald.
Daarna heb ik pech gehad met de compressor, de drijfstang was van de krukas afgeschoten en kon ik niet meer spuiten. Dit was in het midden van een nieuwe zwarte laklaag. Flink balen en na een uurtje sleutelen en aanpassen had ik de compressor weer zover en heb ik de zwarte lak afgemaakt. Niet tevreden, maar ik wil er nu wel eens mee klaar zijn.
Ik had al een idee voor een afwijkende kleurstelling, die custom is, maar niet te wild is, een two-tone paintjob. Zwart en een soort bordeaux-rood. Normaliter spuit men eerst de lichte kleur, waarna de donkere kleur wordt gespoten. Ik heb bewust gekozen voor zwart als de basislaag, zodat het bordeaux-rode gedeelte donkerder zal uitvallen.
Na zelf een kleurtje gemengd te hebben, ben ik gaan spuiten en was tevreden over de kleur. Het past erg goed bij elkaar.
En dus vandaag maar het spuiten afgemaakt met het blanken van de body. Omdat de DS toch al niet een prijswinnaar gaat worden, en ik de laatste tijd absoluut ontevreden ben over mijn blanke verf resultaten, is de DS een proefkonijn gaan worden.
Ik heb de temperatuur opgevoerd naar 21 graden in het spuithok, de druk van de airbrush omhoog gezet naar 2,5 bar. En in plaats van een aantal mist-laagjes, dit veranderd naar 1 mistlaag en daarna een flinke natte laag.
Nu is dit redelijk succesvol gegaan, maar moet ik dit iets beter uitwerken, zo zitten er 2 kleine lopertjes in en is de motorkap niet egaal. Daarnaast heb ik veel last van stofjes. Dus ook de spuitcabine moet veranderd gaan worden.
Eerst maar wat foto's:
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds062.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds063.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds064.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds065.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds066.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds067.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds068.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds069.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds070.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds071.jpg
The creative explorer
27-12-2010, 17:06
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds072.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds073.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds074.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds075.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds076.jpg
http://firerods.com/unfinished/Citroen%20DS19/slides/ds077.jpg
Wow! die kleuren staan 'm echt goed hoor!!
Dominique
27-12-2010, 21:47
Nu is dit redelijk succesvol gegaan, maar moet ik dit iets beter uitwerken, zo zitten er 2 kleine lopertjes in en is de motorkap niet egaal.
Je gaat dit spuitprocédé verder uitwerken? Voor zover ik kan lezen heb je zo goed als alles gedaan, behalve de geijkte methodes gevolgd.
Mijn bedenkingen:
1. dat je de rode kleur een diepere tint geeft door eerst de donkere onderlaag te zetten, en niet begint met de lichte kleur: OK, dat kan ik nog volgen. Laten we het "spelen met kleur" noemen. Het staat hem trouwens nog niet zó slecht.
2. Het zetten van een laklaag in 2 spuitbeurten (ik weet wel, tengevolge van een panne op je compressor) is geen goed idee omdat je altijd een verschil zal zien tussen het stuk dat eerst werd gespoten, en het volgende. De volgens mij enige methode: opnieuw strippen en herbeginnen.
3. Het zetten van één enkele wetcoat is hier een aantal mensen al zuur opgebroken (mezelf incluis). Er zijn threads bekend waar meerdere pogingen nodig waren om ghost-lines te vermijden, en als je alles optelt was de oplossing: meerdere dunne lagen. Dat is trouwens ook hetgeen ik steeds probeer duidelijk te maken in mijn threads. Chemische reacties op plastic kan je incalculeren tot op bepaalde hoogte, maar is nooit uit te sluiten. Dikke lagen verf zullen die reacties alleen maar versterken.
Het feit dat de DS nooit een showmodel zal worden is in mijn ogen geen reden om geen poging te ondernemen hem presentabel te maken. Experimenteren met verkeerde technieken zal hem ook geen doen.
Begrijp me niet verkeerd, ieder zijn ding, maar door het nemen van de risico's zoals ik ze hierboven aanhaal denk ik dat je geen stap hebt gezet naar een verbetering van je kunde. Maar dat is mijn persoonlijke mening, en ik hoop dat je ze me niet kwalijk neemt. Want het is wel degelijk mijn bedoeling opbouwend te reageren.
The creative explorer
27-12-2010, 22:32
@Tim, bedankt. Ik denk ook wel dat de kleuren goed bij elkaar passen, het is precies zo geworden zoals ik gedacht had.
@Dominique; Ik weet het, maar ik heb met een aantal eerdere projecten wél de geijkte methodes gevolgd en die werkten niet met de verf die ik gebruik.
Ik weet dat je post opbouwend bedoeld is, en zo vat ik deze ook op. Wel wil ik de discussie in respect met je aangaan. Ik hoop dat je het dan ook niet opvat als een weerwoord, maar mijn bevindingen.
Alles wat ik gedaan heb met betrekking tot het spuitwerk is gedaan met het volle verstand en ik heb er lang over nagedacht.
1; Dit is voor mij eigenlijk een no-brainer. Voor lichte kleuren gebruik ik een witte ondergrond, voor wat donkerdere kleuren een grijze. (afhankelijk van het eindresultaat mix ik het tot een lichtgrijs, grijs of donkergrijze primer). Maar voor deze auto wilde ik een erg donkere bordeaux en heb bewust gekozen voor een zwarte basislaag. En was ik ook direct klaar voor wat betreft de kleuren.
2; Je hebt gelijk, deels. Had dit geweest met een metallic, parel of iridiscerende verf, dan was ik gestopt en overnieuw gegaan. Dat is gezien de historie met de DS toch al geen probleem. Maar omdat dit een 'solid'kleur betreft, kun je doorgaan met het spuiten zonder consequenties.
Als er toch kleurverschil was opgetreden, dan was een reset gewoon weer aan de orde.
3; En de wetcoat; ik weet het. Ik heb veel gespoten in het verleden met MoTip en daar moest je dat gewoon niet mee doen. Begon snel te druipen en is een zogenoemde 'hot-cure' lak. Dat wil zeggen dat door de chemische samenstelling de lak door temperatuur uithardt en dit kan een reactie geven aan het plastic en/of de onderliggende laklagen.
Sinds ik blankte met Tamiya X-22 door de airbrush, moet dit voorzichtig worden opgebouwd en zo ben ik dat ook aangeleerd. Nu is er voor mij een tijd gekomen om het weer anders te leren.
Ik heb een andere blanke lak en die vereist een andere aanpak. Het opbouwen van meerdere laagjes werkt niet en geeft een ruwe eindlaag. Ik heb veel gezocht op het internet en tot de conclusie gekomen dat 1 wat dikkere natte laag wel eens de oplossing kon zijn.
De lak die ik nu gebruik is 'cold-cure' en zal niet reageren met de andere laklagen en/of het plastic. Hierdoor kun je veiliger een dikkere laag neerleggen. Omdat ik veel gebruik maak van Acryl-lakken, kun je chemische reacties uitsluiten.
Wat ik nu moet gaan uitwerken is de hoeveelheid verdunners en de grens opzoeken van de lopers. Omdat er 2 minimale lopers in zitten, zit ik al dicht bij die grens. nu is het zaak om dit verder te perfectioneren.
Ook zal ik volgende keer de 0,6 naald pakken in plaats van de 0,4.
4; Geloof me, ook al weet ik dat het geen showstopper zal worden, ik zal er niet met de pet naar gooien. Ik doe mijn best om er wat leuks van te maken, al zal ik er niet tot het uiterste mee gaan.
Het probleem wat ik had Dom, is dat het gewoon niet werkte. Ik heb/had 2 mogelijkheden; of doorklooien op de manier zoals ik het deed of risico's nemen en proberen naar andere mogelijkheden.
Zelf ben ik niet iemand die bang is om risico's te nemen. 2 jaar geleden spoot ik met spuitbussen, nu doe ik leuke (maar nog geen perfecte) paintjobs met de airbrush. Denk aan de Audi R8, de '49 Mercury, de '32 Speedtruck en de Dodge Magnum.
Ik wil niet dat je nu denkt dat ik jouw advies in de wind sla, zeker niet. Maar als ik een goede blanke laag wil gaan spuiten, zal ik toch dingen moeten gaan veranderen. Een soort queste als je wilt en ik hoop dat je met mij door blijft denken, want ik waardeer het zeker.
Dominique
27-12-2010, 23:01
OK, dan zitten we qua discussie toch al op dezelfde lijn :D
Ik weet wel dat je geen risico schuwt, maar ik denk dat je het nu een beetje opzoekt door teveel dingen tegelijk te wijzigen aan je methodes.
Ik denk dat het beter is als je één parameter tegelijk wijzigt in je methode en dan evalueert. Nu ga je je methode helemaal omgooien en dan weet je niet meer waarom iets scheef gaat.
Laat me verduidelijken: als je een andere laksoort gebruikt dan die welke je gewoon bent, dan ben je best af dat je dat uitprobeert op een stuk scrap volgens je eigen beproefde methode te gebruiken. Het enige dat er gewijzigd wordt is de lak zelf. Uiteraard moet je de gebruiksaanwijzigingen voor dat product volgen, maar verder dan dat moet het niet gaan.
Je evalueert het resultaat en probeert dan bij te sturen door een parameter te wijzigen (bv de temperatuur, druk, graad van verdunning, dikkere of dunnere naald, spuitafstand, dikte van de gezette laag, etc etc, je kent dat).
En ja, dat kan een tijdsrovend proces zijn totdat je gevonden hebt wat het moet worden, maar het is volgens mij de enige goeie. Als het nu verkeerd gaat, dan heb je er het raden naar waarom iets niet werkt. Het kan aan zoveel gelegen zijn.
Maar laten we beginnen bij het begin: wat voor lak gebruik je voor die blanke laag? Je zegt dat het cold-curing is, maar niet welke het is? Het feit dat hij cold-curing is, is inderdaad al een veiligheid naar het inwerken op het plastic, maar let op: nog steeds geen garantie. Er is nog steeds het aspect chemische samenstelling.
Ik weet het : ik ben een zwartkijker in die dingen, maar ik heb jammer genoeg al te dikwijls aan de lijve ondervonden dat kritisch zijn wel degelijk nodig is :o
The creative explorer
28-12-2010, 12:28
Je hebt gelijk voor wat betreft 1 variabele parameter per keer te wijzigen, maar ik heb er goed over nagedacht. De temperatuur was een issue waar ik bij La Sombrera niet over heb nagedacht. Op zolder schommelt deze tussen 13 en 15 graden, zonder dat de verwarming aan is. Dat is al 1 variabel die gewijzigd moest worden. Ik heb nu de spuitcabine voorverwarmd tot 21 graden.
Daarnaast heb de dag ervoor met het zwart met de druk zitten te spelen, waaruit bleek dat de zwart beter spoot met een hoge druk (2,5 bar) en aangezien er geen aanbevolen druk was voor de blanke lak, heb ik geprobeerd om dit ook met de blanke lak te doen.
En de derde variabel was het spuiten met 1 wetcoat, dit is gebleken uit ervaringen dat dit bij deze lak het beste resultaat geeft.
Hierdoor heb ik dus vele variabele parameters in 1x veranderd, en is gebleken dat ik de goede kant op ga. Nu is het zaak om de parameters verfijnd af te stellen tot de beste combinatie.
Ik gebruik nu 2K blanke lak van Hiroboy. De challenger was de eerste die ik hiermee heb gespoten, daarna de Skyline, de BMW en La Sombrera. En zeker bij die laatste 2 was ik zeer ontevreden. Zo ontevreden dat ik heb overwogen om de hele zooi te verkopen en verder te gaan met een andere hobby. Het probleem is dat ik niet kan en wil opgeven haha. Nooit zal een ding mij de baas zijn. Blijkbaar ben ik toch een stugge Fries ;-)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.