PDA

View Full Version : Ford Model T Roadster - 1909 - Gabriël - 1/20


Dominique
06-08-2010, 01:53
Weer een kitje "uit de oude doos", deze Ford T Roadster. Gabriel is een amerikaans kitfabrikant die voornamelijk metalen kits in het gamma had. Nadat het merk op de fles ging werden de mallen overgenomen door Scale Models, maar ze doken ook wel eens op onder de naam Hubley. Hoe het juist in mekaar zat of wie welke firma heeft overgekocht op welk moment weet ik niet precies, maar zeker is wel dat het allemaal vrijwel identieke kits betreft, dus dezelfde mallen.

De Ford Model T (of liefkozend ook wel "Tin Lizzy" genoemd) betekende een ware revolutie in de nog vrij prille auto-industrie:
- Zo werd de auto bereikbaar (lees: betaalbaar) voor het grote publiek, daar waar hij tot dan toe een speeltje was voor de rijken.
- Hij veroorzaakte een ware business-boom voor tal van kleine bedrijfjes die plots hun afzetgebied konden vergroten en niet meer waren gelimiteerd tot de 5 dorpjes rond hun eigen standplaats.
- De vereenvoudigde manier van fabricage van een toch vrij complex product dat een auto is, was ook een aanzienlijke vooruitgang op gebied van betrouwbaarheid en bedrijfszekerheid, terwijl het ter zelfdertijd mogelijk was dat een beetje Handige Harry zijn auto zelf kon onderhouden en herstellen indien nodig.
- Het concept van de Ford T was zo gemaakt dat hij op het platteland kon worden ingezet, waar de wegen doorgaans slecht (of soms zelfs helemaal onbestaande) waren. Het nuttige gebruik van de auto in het Amerika van toen werd plots niet meer beperkt tot de grote agglomeraties en steden. Voor het eerst konden auto's van de ene grote stad naar een andere rijden zonder op een trein te moeten worden vervoerd ...

Maar misschien het meest memorabele was het feit dat na verloop van tijd het verkoopsucces Henri Ford volledig boven het hoofd groeide, en dat hij verplicht werd een nieuwe fabricagemethode uit te denken om aan de vraag te kunnen blijven voldoen. Ford bedacht de lopende band. Dat was een nooit gezien fabricageproces en het principe is vandaag niet meer weg te denken. Een bedenking is hierbij dat op een bepaald ogenblik het lakproces werd opgenomen in het assemblagesysteem. Dat stelde Ford voor het probleem dat hij het lakken moest beperken tot 1 kleur (gewoon een praktische overweging) , en auto's die een andere kleur moesten hebben dienden eerst van de band te worden gehaald, gelakt en dan weer op de band gezet. Die auto's waren iets duurder dan degene die op de band bleven staan en die de standaard kleur (Ford koos voor zwart) kregen. De meesten plattelanders kozen dus voor een zwarte Model T omwille van het prijsverschil. Het klopt dus NIET dat de T alleen in het zwart was te krijgen...

Maar goed, in ongeveer 20 jaar dat de T te koop was werden miljoenen exemplaren van deze auto verkocht, ook buiten de grenzen van het Amerikaanse continent. Hij geldt vandaag nog steeds als één van de meest verkochte auto's aller tijden !

Kortom: de Ford T is een mijlpaal in de moderne geschiedenis in méér dan één opzicht, en hij stond dan ook terecht aan de wieg van een waar imperium met zijn bedenker Henri Ford stevig aan het roer.

De kit nu: hij dateert van 1975 en stelt - in tegenstelling tot wat op de doos staat vermeld - de Ford Model T Roadster voor zoals die in zijn beginjaren werd gecommercialiseerd. Het is een driezitter met een bank voor twee personen met daarboven een huif, en een derde zetel achter de huif, onbeschermd tegen de elementen. Die derde zetel werd al snel de mother-in-law-seat genoemd, je begrijpt wel waarom...

De doos met de best wel mooie boxart, typisch seventies:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18837&stc=1&d=1281044594

Daarin vind je een boel onderdelen in de metaallegering ZAMAC (zink, aluminium, magnesium en koper). Dat kennen we nog van het project rond de Packard.
Een eerste impressie van de body en ophanginsonderdelen:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18838&stc=1&d=1281044594

... en de motor:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18840&stc=1&d=1281044594

Dat zamac is best mooi als het eens gepolijsd is, maar voor je zover bent moet je wel eerst je onderdeel zoeken en een beetje flash verwijderen:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18839&stc=1&d=1281044594

Dominique
06-08-2010, 01:59
De plastic onderdelen dan, met daarbij de banden in een originele gelige rubberkleur:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18841&stc=1&d=1281045547

En tenslotte de koperkleurige onderdelen. Deze zien best mooi uit, maar de aanhechting aan de tree is vrij zwaar en er zijn nogal wat gietnaden, dus ik vrees dat alles in de javel zal belanden om daarna te worden herspoten.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18842&stc=1&d=1281045547

Het is de bedoeling van deze kit toch een mooi en gedetailleerd model te maken met behoorlijk wat toevoegingen en verbeteringen. Tot gauw!

Nismo
06-08-2010, 20:02
Dat ziet er hier een serieus "Dominique goes classic"-project uit, en dan nog wel van de oer-auto. Yes ;)

Het is te hopen dat je alle onderdelen vind tussen al die flash. Maar voor een kit uit de jaren 70, ziet de inhoud er wel degelijk uit, ik heb ooit al slechter gezien.