View Full Version : Ford Model T - 1909 - Gabriel - 1/20
Dominique
16-08-2010, 23:02
We zijn gestart met de bouw van deze Roadster. de beschrijving van de Model T en de kit ga ik hier niet herhalen, je vindt alles wat je moet weten in deze kitreview (http://forum.depaddock.net/showthread.php?t=19869).
Ik ben gestart met het opkuisen van de metalen onderdelen. Bij dit soort kits moet je afrekenen met heel veel flash, gietnaden en -resten, en ejector pins. Het is soms letterlijk zoeken waar het onderdeel begint en eindigt!
Het eerste onderdeel dat min of meer afgewerkt is, is de voorste ophanging. Dit onderdeel stelt de voorste starre as, de bladveren en daaraan verbonden de steunen voor de koplampen voor.
Dit was het onderdeel vóór de opkuis,
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18839&stc=1&d=1281044594
en erna:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18975&stc=1&d=1281991244
Ik heb nog wat werk aan de bladveren. Die zijn in het onderdeel onderbroken ter hoogte van de aansluiting met de bevestigingsarm voor het chassis. Natuurlijk moeten ze doorlopen van de ene kant van de as tot de andere, dus ik zal iets moeten maken om dat te simuleren.
Ik heb ook even de stuurstang even drooggepast, en de bevestiging van de assen verbeterd. Naar analogie met de Packard moesten die met een schroef worden vastgezet, maar dat ziet er niet uit. Zeker niet op een zo prominente plaats op het model dat op zichzelf al een vrij open wagen is. Daarom heb ik ook hier gewerkt met een buisje dat later wat meer op maat wordt geslepen en dan wordt toegeknepen langs boven en beneden.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18976&stc=1&d=1281992130
Het chassis dan, hiervan heb ik de bodem weggefreesd. Die is op de echte wagen ook niet aanwezig (het chassis was eigenlijk een rechthoekig frame), en het koetswerk had niet echt een bodem. Het waren de opgebouwde koetswerkdelen die elk een vloer hadden, en de kit voorziet hierin perfect. Dus weg ermee.
Eigenlijk is het nog niet goed want de vleugels werden opgehangen aan haken die op het frame waren gelast. Ik ga niet zover dat ik dit wegfrees, want dan zou een groot deel van de stevigheid van het model in gevaar komen en solderen is op dit materiaal niet mogelijk. Ik zou me dus alleen maar in nesten werken op die manier.
Dit was het koetswerk vooraleer het werd opgekuist (midden op de foto):
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18838&stc=1&d=1281044594
en erna:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18977&stc=1&d=1281991244
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18978&stc=1&d=1281991244
Ook hier is nog werk aan: wegwerken van de sinkholes aan de onderkant, terugbrengen van de bevestigingsgaten voor de spatborden tot aanvaardbare afmetingen, vervangen van de nagels in de spatborden, bijvoegen van ontbrekende draagbeugels, klinknagels, kabelogen, etc etc
Dominique
16-08-2010, 23:18
De motor is ook opgekuisd en daar werd begonnen aan enkele correcties/toevoegingen.
Allereerst viel het op dat de beide blokheften met een schroef aan elkaar werden gevezen. Geen belet natuurlijk, ware he niet dat ze die schroef wel heel erg goed in het zicht hebben gezet, zonder ruimte te laten voor enige camouflagewerken. Zou die nu gewoon langs de andere kant worden ingedraaid, dan zat ze mooi verborgen achter de uitlaat, nu zit ze aan die kant van de motor die open en bloot zichtbaar blijft...
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18979&stc=1&d=1281992929
Na enig twijfelen heb ik besloten de cylinders uit de blok te frezen en ze opnieuw te scratchen. Dat heb ik gedaan door een alu-buis te draaien op 4,23mm en dan de helft weer weg te frezen zodat ik een halfronde staaf heb van de juiste diameter. Die stellen dan de 4 cylinders voor in het gegoten blok.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18980&stc=1&d=1281992929
Dat geeft dit als resultaat:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18981&stc=1&d=1281992929
Je ziet dat ik ook een begin heb gemaakt met de bougiekapjes. Daaraan komen nog contactogen die dan overgaan in een kabel naar de verdeel- en schakelkast die zich op de firewall bevindt. Dat is voor later.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18982&stc=1&d=1281992929
Een andere toevoeging is nog een contactpunt van de dynamo (dat wordt later tot de juiste lengte teruggebracht als de cablage wordt afgewerkt) en een schroef die een tapgat afdicht (niet weergegeven in het kitonderdeel). Werkwijze hiervoor: een rond schijfje gepunched uit wat alu-sheet die de pakring voorstelt, en dan een zeskantig gepunched stukje plasticcard erop gelijmd.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18983&stc=1&d=1281992929
Dominique
17-08-2010, 22:29
Ik ga jullie vervelen met de update over één enkel onderdeel: de ventilator.
Het onderdeel was veel te dik gegoten. Dat is een bekend gegeven: het is immers zeer lastig om onderdelen die van nature zeer dun zijn, zoals de schoepen van ventilatoren op schaal te gieten. Laat staan in plastic. Dat zou al breken als je er naar kijkt...
No hard feelings, maar je kent mij: niet goed en dus weg ermee. Ik heb mijn heil gezocht in alu-sheet, van dat afvalmateriaal uit een drukkerij, denk ik dat het was. Dat is vrij dun en laat zich dus perfect snijden met een cutter.
Twee reepjes van 14mm lengte en 3,5 mm breed, aan de beide uiteinden geplooid (dmv een plooitangetje) en wat afgevijld (in de goede richting volgens mijn referentiemateriaal). Dan kruiselings over elkaar lijmen en je hebt je schoepen al. Het is enkel kwestie van aan voor- en achterzijde een stukje alu-staaf te kleven. Dat werd op 3,3mm gedraaid en kan perfect dienen als bevestiging.
Ter vergelijking heb ik het originele onderdeel nog mee op de foto gezet. Moest het zijn dat je daaraan de voorkeur geeft, laat maar weten.
In ieder geval: op de manier waarop de laatste tijd op dit forum wordt gebouwd, da' s niks voor stresskonijnen. :D
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18984&stc=1&d=1282076417
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18985&stc=1&d=1282076507
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18986&stc=1&d=1282076507
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18987&stc=1&d=1282076507
By the way, er zijn mensen die me terloops al eens vragen waar ik mijn referentiemateriaal vandaan haal. Wel, het meeste komt uit dit boek (dat ons ook leert dat een zekere Mrs. Carl Funk uit Sulphur Springs - Iowa ooit de trotse eigenares van een Ford Model T is geweest). Dat boek legt aan de hand van tekst en foto's uit hoe je je T kon onderhouden, van kop tot teen, tot en met de vervanging van versnellingen en zuigers, of noem maar op. Een beetje handigaard kon zijn auto zelf onderhouden zonder ooit bij een garagist te moeten langsgaan.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=18988&stc=1&d=1282076507
Verder heb ik ook een volledige onderdelenlijst van het internet geplukt (compleet met prijs per onderdeel anno 1924). Daarin staat ieder onderdeel afgebeeld en dat helpt natuurlijk ook wel wat.
Enjoy.
Volgens mij wordt dit een project om van te genieten, zeker met die niet-alledaagse modellen die jij vanonder het stof vandaan haalt.
Alleszins is de start al veelbelovend, succes ermee.;)
Wat een werk weeral !! En dat metaal lijkt me ook niet meteen het makkelijkste om mee te werken. Ik ga stilletjes volgen !
gert mertens
18-08-2010, 11:33
Dominique,
Eerst en vooral,
Moedige keuze...
Een Ford T -wat op zich wel een mooie wagen is- uit tin...
Aan de kwaliteit van de kit te zien ,is ze vervaardigd in de tijd dat de dieren nog spraken ...
Ik verwonder me er dus ook steeds over dat ook maar iemand dergelijke kit aankoopt...
Maar blijkbaar is er een publiek voor, wat DOOR de flash kan kijken en er een model kan uit "sculpteren".
T'ja , het kan ook makkelijker :D
Zo, dit gezegd zijnde ;
--SUC6--
Grtz,
G ;)
Ferrari rules
18-08-2010, 13:12
Vervelen noemt em da...
Ewel, Verveel ons gerust nog maar wat verder !:+
bartmotte
18-08-2010, 19:13
jadadde, echt "sheet metal work"
succes ermee !
Dominique
01-09-2010, 20:58
We hebben weer wat zitten prullen, deze keer rond de brandstoftoevoer.
Eerst en vooral heb ik plaats gemaakt voor de brandstoftank (schittert uit door afwezigheid in de kit). Hiervoor heb ik centraal in het carrosseriegedeelte een paar verstevigingen weggefreesd. Het onderdeel blijft stevig genoeg, dus geen probleem.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19161&stc=1&d=1283367268
Een benzinetank anno 1909 was gewoon een rond vat met een vuldop en aftapping, dus dat onderdeel kan nooit moeilijk te maken zijn. Een staafje resin op de juiste dikte gedraaid (12mm) en klaar. Ik heb er een paar verstevigingsringen tegenaan gegooid (alu-sheet en looddraad van 0,4 mm), et voilà. Om het helemaal mooi af te werken zijn ook de voetjes voorzien waarmee de tank op het chassis worden geschroefd. En een vuldop. En het aftapkraantje. Uiteraard...
Allemaal onderdeeltjes uit de mish-mash-zak, dus niks dat jullie ook niet kunnen.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19162&stc=1&d=1283367268
Eens die tank dan wordt drooggepast op het chassis krijg je zoiets (ik heb het kraantje nog even naast de auto laten liggen):
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19163&stc=1&d=1283367268
Dominique
01-09-2010, 21:07
Als je de moeite doet om vanalles te detailleren aan ene kant van de benzineleiding, dan ben je zedelijk verplicht om dat aan het andere uiteinde te doen ook: de carburator. Deze zag in 1909 toch een ietsje anders uit dan we tegenwoordig gewoon zijn (om maar helemaal van inspuiting-systemen te zwijgen).
Het onderdeel uit de kit was vrij goed van vorm, maar een beetje detail kan nooit kwaad. Ik heb dus een paar kleine dingetjes toegevoegd.
Vooreerst een zeskantig gepunchte stukje aluminium om een vijskop te simuleren aan de bovenkant van de filterpot. Ook een klein verluchtingsleidingkje langs de zijkant, een regelschroef en een drainagekraantje.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19164&stc=1&d=1283367890
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19165&stc=1&d=1283367890
En zo ziet het eruit als het inlaatstuk, samen met de uitlaatcollector wordt gepast tegen het blok:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19166&stc=1&d=1283367890
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19167&stc=1&d=1283367890
Ferrari rules
01-09-2010, 22:54
Jawadde !!!
Loixrallyfan
07-09-2010, 23:07
Ja Dominique, leuke details dat ge daar allemaal hebt toegevoegd. En die nafbak, knap. :applaus:
Nog van die updates graag.;)
Dominique
22-09-2010, 12:00
Update.
Ik heb vooral gewerkt rond de firewall en de stuurkolom.
De firewall is eigenlijk te klein. Hij laat een gapend gat tussen de vloerplaat en het motorcompartiment en dat kan dus niet. Verder heeft de firewall enkele "kit-technische" uitsparingen die op de wagen uiteraard niet zitten, en vermits het een toch vrij zichtbaar onderdeel is: aanpassen dan maar.
Dit is een foto met de oorspronkelijke firewall:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19401&stc=1&d=1285149415
Je ziet de uitsparing voor een vijs die een onderdeel moet vastzetten waardoor de stuurkolom wordt geschoven. Nadeel is dat dat onderdeel veel te groot, te lomp en lelijk is uitgevoerd. Verder blijft die uitsparing aan de motorzijde zichtbaar en staat zelfs in de weg, want op die plaats moet de stroomverdeler komen te zitten. Het gat kan wel perfect dienen als uitsparing voor de bedrading naar de contactdoos op het dashboard. Ik heb dus die uitsparing weggefreesd, een nieuw plaatje in messing gemaakt om op de firewall te kleven met de correcte uitsparingen en dat al vastgelijmd.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19405&stc=1&d=1285149415
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19406&stc=1&d=1285149415
Aan de achterkant heb ik het probleem van dat gapende gat tussen de vloerplaat en het motorkompartiment opgelost door een grotere afdekplaat te maken, ook weer in messing. De uitsparingen blijven dier dezelfde als van het originele onderdeel, dus geen verdere aanpassingen. Je ziet op de foto ook een dryfit van de hoofdschakeldoos, met de toevoeging van de hoofdschakelaar (tegenwoordig botweg "contact" genoemd).
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19407&stc=1&d=1285149415
Dominique
22-09-2010, 12:08
Dan de stuurkolom. Het originele onderdeel was:
1. krom,
2. te dun,
3. zo goed voorzien van gietnaden dat het veel meer werk zou kosten om het op te schuren, dan een nieuw te maken.
Dat is niet zo moeilijk. Je neemt het uiteinde dat gerecupereerd moest worden. Je boort het in, zodat een buisje van 2 mm kan worden verlijmd. Daarover gaat een nog een mof (het is me niet duidelijk waarvoor die dient, maar ze moet er wel zitten), en een dikkere buis om het onderdeel vanaf het doorgang met de firewall de juiste dikte te geven.
Duurtijd van de werken: 10 minuten.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19408&stc=1&d=1285149959
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19409&stc=1&d=1285149959
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19410&stc=1&d=1285149959
Een dryfit zegt ons dat het allemaal wel goed komt. Alles nog een beetje opschuren en braampjes wegwerken en we kunnen weer verder.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19411&stc=1&d=1285149959
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19412&stc=1&d=1285149959
Loixrallyfan
22-09-2010, 12:25
Amai, fraaie werken weeral.:drewl:
..............................
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19412&stc=1&d=1285149959
Mooie update, Dominique.
Maar 1 vraagje; Is dat gat in de messingplaat, waardoor de stuurstang loopt nu niet te groot langs de binnenzijde, of wordt dat alsnog op één of andere manier "weggemoffeld"?
Dominique
22-09-2010, 17:13
Nee nee, dat is precies zoals het moet zijn. De stuurkolom loopt er midden door. Als ze is vastgezet ziet het er een stuk beter uit.
In feite is het het gat in de vloerplaat die veel te groot is. Dat wordt aangepast als alles definitief op zijn plaats komt te zitten.
Ferrari rules
22-09-2010, 17:35
ziet er fantastisch uit !!!:applaus::applaus::applaus:
Dominique
28-09-2010, 21:52
de assen voor de wielen zijn ook aangepast. De gegoten exemplaren werden voorzichtig weggefreesd, en ze zullen worden vervangen door gedraaide wielplaten uit messing. Geen gedoe en geklieder met verf dus, en altijd de correcte kleur.
De buitenkant van een wiel zag er zo uit, rechts ervan een opgekuisd wiel met de gedraaide wielplaat. Onderaan een wielplaat voor de voor- en achterkant van een wiel.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19493&stc=1&d=1285703148
en de binnenkant:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19494&stc=1&d=1285703148
Dan heb de voor- en achterophanging annex assen eens gedryfit, en de cardanas gepast. Geen problemen hier, en het onderdeel kan perfect dienen.
De stabilisatoren echter zijn aan de dikke kant, en het plastic onderdeel van 1,7mm zal worden vervangen door een messing staaf van 1,2 mm. Je ziet hier zowel het oude als een nieuw onderdeel ter vergelijking.
Ik heb ook hetzelfde gedaan met de draagarmen voor de spatborden en treeplanken. Je ziet een oud en een nieuw onderdeel, daarna het geheel.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19495&stc=1&d=1285703148
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19496&stc=1&d=1285703148
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19497&stc=1&d=1285703148
Dominique
28-09-2010, 21:57
De voorste stabilisatoren moeten er ook aan geloven. Het onderdeel is net als zijn collega's aan de achterkant niet slecht van vorm, maar gewoon veel te dik. Ook dit onderdeel krijgt dus een messing scratchbuild vervanging.
Hier gaat het om een vorkvormige torsiestang, dus er diende gesoldeerd te worden. De eerste foto toont de geplooide en gesoldeerde vork. Die vork moet nog worden voorzien van het kleine balhoofd aan de op van de vork. Dat stukje werd van het plastic onderdeel gesneden, ingeboord en over de gesoldeerde vork geschoven. Even droogpassen en klaar. Enkel nog wat opkuisen en te lange uiteindjes een beetje inkorten.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19498&stc=1&d=1285703816
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19499&stc=1&d=1285703816
En dan nog een overzicht van de werken van vandaag:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19500&stc=1&d=1285703816
...............
En dan nog een overzicht van de werken van vandaag:
........................................
Goe gewerkt, maatje. :applaus:
http://www.het-karrenwiel.nl/indexbestanden/telefoon1.jpghttp://huijertje.web-log.nl/photos/uncategorized/kroket2_4.jpg
Hallo kroket bedoel ik dus eigenlijk eh ;)
Ferrari rules
29-09-2010, 07:33
http://www.het-karrenwiel.nl/indexbestanden/telefoon1.jpghttp://huijertje.web-log.nl/photos/uncategorized/kroket2_4.jpg
Hallo kroket bedoel ik dus eigenlijk eh ;)
:applaus::champagne::D Hahaha, die is goed!
Het model trouwens ook hoor Dominique! Maar daqt wist je al zeker....
Loixrallyfan
03-10-2010, 11:26
Knappe aanpassingen weeral.:applaus:
Dominique
07-11-2010, 18:13
Ik heb de laatste tijd vrij onregelmatig gewerkt aan dit model, daarmee dat updates een beetje uitgebleven zijn, mara we gaan hier en nu onze "schaai" eens inhalen zie.
Vooreerst zijn de wielen afgewerkt. Het wiel werd zwart gespoten (kleur van de rest van de auto zal ook zwart worden). Dan werden de gedraaide ashelften aan de wielen bevestigd en de bouten werden door stukjes messingrod van 0,5mm gesimuleerd.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19808&stc=1&d=1289146225
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19809&stc=1&d=1289146225
Ook de rest van het koetswerk werd gespoten, evenals de voor- en achteras. Heel de boel werd gemonteerd en we kunnen nu beginnen aan de detaillering van het chassis.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19810&stc=1&d=1289146225
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19811&stc=1&d=1289146225
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19812&stc=1&d=1289146225
Dominique
07-11-2010, 18:25
Het is de bedoeling dit model een "patine" mee te geven. De auto is 100 jaar oud, en dus kan hij onmogelijk als een nieuwe wagen uitzien. Ik zou graag een gebruikte, gerestaureerde auto willen hebben: dus mooi en proper maar met de onvermijdelijke sporen van gebruik.
De motor werd gespoten in een basiskleur van mat aluminium. Dat werd zeer grof gespoten om een textuur te simuleren. Dat werd dan gedrybrushed met mat zwart, waarna wat vettigheid en stof werd aangebracht. Ook de carburator/inlaat combinatie kreeg enzelfde behandeling (met wat afwijkende kleuren weliswaar) en de uitlaat werd behandeld met roestkleurig pigmentpoeder van MIG.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19813&stc=1&d=1289146709
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19814&stc=1&d=1289146709
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19815&stc=1&d=1289146709
Voor de firewall heb ik iets geprobeerd dat ik nooit tevoren heb gedaan: hout simuleren met verf. Ik ben vertrokken met allemaal enamel-kleuren van ModelMaster. Ik heb een basis Flat Tan 1567 gezet, daarover Military Brown 1701 gedrybrushed, gevolgd door een drybrush met Gloss Brown 1540 en een beetje bevuild met Flat Black 1749. Aan jullie om te oordelen of het resultaat een beetje geloofwaardig is.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19816&stc=1&d=1289146709
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19817&stc=1&d=1289146709
Tot de volgende!
Wielen en blokje zien er net echt uit, dus dat zit snor.
Wat betreft je fire-wall, ik denk dat de foto een beetje misleidt, volgens mij blinkt het nog te fel, alhoewel ik niet weet of dat historisch correct is.
Jij zal wel betere en meer referentiefoto's bezitten dan ik. Ik zou het eens in het "echt" moeten kunnen zien om een correct oordeel te kunnen vellen.
Dominique
08-11-2010, 00:11
Wielen en blokje zien er net echt uit, dus dat zit snor.
Wat betreft je fire-wall, ik denk dat de foto een beetje misleidt, volgens mij blinkt het nog te fel, alhoewel ik niet weet of dat historisch correct is.
Jij zal wel betere en meer referentiefoto's bezitten dan ik. Ik zou het eens in het "echt" moeten kunnen zien om een correct oordeel te kunnen vellen.
Vreemd dat je dat zegt, ik vind net dat het blok op de foto's te veel blinkt, terwijl het in realiteit mat is ...
Maar goed, de foto's doen de firewall zeker geen recht aan. Feit is dat het een houten paneel was, gelakt en al, dat nu de indruk van ouderdom moet geven. Dat wil zeggen dat aan de buitenkant (kant motor) de lak al heel wat slijtage vertoont, aan de binnenkant (kant dashboard zeg maar) is dat wat minder het geval.
Ik zal zien dat morgen of zo wat betere foto's kunnen worden gemaakt bij daglicht, want dit spreekt echt tegen mij. :o
Vreemd dat je dat zegt, ik vind net dat het blok op de foto's te veel blinkt, terwijl het in realiteit mat is ...
Maar goed, de foto's doen de firewall zeker geen recht aan. Feit is dat het een houten paneel was, gelakt en al, dat nu de indruk van ouderdom moet geven. Dat wil zeggen dat aan de buitenkant (kant motor) de lak al heel wat slijtage vertoont, aan de binnenkant (kant dashboard zeg maar) is dat wat minder het geval.
Ik zal zien dat morgen of zo wat betere foto's kunnen worden gemaakt bij daglicht, want dit spreekt echt tegen mij. :o
Wat het motorblok betreft, de glans komt duidelijk van de verlichting of de weerkaatsing ervan, maar wat betreft de fire-wall denk ik dat de foto zeer misleidend is, daarom dat ik al aangaf dat ik het "in levende lijve" eens wil bekijken.
Ook een gebrek aan referentie speelt mee dat ik het geheel niet echt kan thuisbrengen, maar dat wil niet zeggen dat het slecht is, of dat ik het slecht vind, integendeel. Nu is mijn ervaring met zulke verweringstechnieken dan zo goed als nihil.
gert mertens
08-11-2010, 10:16
Dominique,
Mooi wat je laat zien ,komt goed !
Bij deze nog enkele tips om je motorblok nog even te behandelen...
Als basis zit je goed.
Rond de verschillende boutjes zou ik nog een wash leggen met verdunde olieverf.
(eventueel met tamiya matt zwart verdunning thinner gele dop)
achteraf dry-brush geven met lichtere kleur dan de basiskleur.
(dit geeft extra detail)
Met tamiya "smoke" kan je er lekkende olie opschilderen dat geeft ook altijd super.
achteraf nog met een potlood (grafiet) langs de randen gaan om metaal te simuleren.
Ge ziet maar wa ge der mee doe.
Grtz,
G ;)
Dominique
12-11-2010, 21:16
De motor en firewall werden op het chassis gevezen (neem dat maar letterlijk). Het model staat er nu zo bij, in afwachting van werken aan de onderzijde van het chassis: uitlaat, stabilisatoren, cardan, tank en benzineleiding, ...
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19873&stc=1&d=1289589303
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19874&stc=1&d=1289589303
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19875&stc=1&d=1289589303
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19876&stc=1&d=1289589303
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19877&stc=1&d=1289589303
Dominique
12-11-2010, 21:24
En daar hebben we meteen een start mee genomen, met de werken aan de onderkant. De uitlaat werd onder handen genomen (laatste uiteinde vervangen door een buisje van juiste diameter, vorm en lengte, inclusief de ringen aan de beide uiteinden van de knalpot). Normaal werd de uitlaat aan de uitlaatcollector gelijmd met een rubber buisje, maar ik vond dat zo verschrikkelijk dik, dat kon echt niet door de beugel. Vervangen dus door Tamiya tape om een flexibele en hittebestendige verbinding te simuleren.
Dan de achterste bevestigingen. Origineel moest een pin aan de bovenkant van de knalpot door de bodemplaat worden gestoken, maar sinds ik die heb weggefreesd zal dat niet meer lukken. Dus dan maar een ietsje realistischer aanpak: met twee ringen die aan de knalpot zelf zijn bevestigd.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19878&stc=1&d=1289589679
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19879&stc=1&d=1289589679
Dryfitje zegt dat het zo wel in orde komt. Let wel: het onderdeel zit nog volledig los, en dus nog niet op zijn uiteindelijke plaats, maar je ziet wel waar we naartoe moeten. Nu nog schilderen en bevestigen.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19880&stc=1&d=1289589679
Loixrallyfan
12-11-2010, 21:51
:worship::drewl:
Dominique, vergeet wat ik zei over de "houten" firewall, op de bovenstaande foto's ziet hij er stukken beter uit dan op die van vorige week. Het zal, zoals ik al vermoedde, aan de foto's gelegen hebben.
Goe bezig, maatje.;)
Ferrari rules
13-11-2010, 09:40
hier zijn gewoon geen woorden voor..... alleen, :champagne::worship::drewl::applaus:
:applaus::applaus::applaus:
Straffe build weeral en zoals altijd een heel mooie en interessante tread om te volgen.
Dominique
18-11-2010, 23:43
deze kit bewijst meer en meer dat hij potentieel heeft, zelfs nog 35 jaar na fabrikagedatum. Bewijs zijn deze foto's. Zo zie je maar dat je nooit je neus mag ophalen voor de old-school kitjes van uit de "goeie ouwe tijd". :no:
Benzinetank (weliswaar een toevoeging aan de kit, want er is oorspronkelijk geen tank meegeleverd) werd gespoten en gemonteerd. Let op de vuldop en het kraantje onderaan. De benzineleiding werd dan tussen tank en carburator getrokken.
De uitlaat werd gespoten en voorzien van een gezond laagje roest en roet (nu ja, gezond ...).
De T staat er nu als volgt bij:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19972&stc=1&d=1290116478
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19973&stc=1&d=1290116478
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19974&stc=1&d=1290116478
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19975&stc=1&d=1290116478
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19976&stc=1&d=1290116478
gert mertens
19-11-2010, 00:50
Dominique,
Nice !
Hoe heb je de roest gedaan?
met pigment?
Goe bezig en tot morgen!
Grtz,
G :)
Dominique
19-11-2010, 01:15
Dominique,
Nice !
Hoe heb je de roest gedaan?
met pigment?
Yep, pigment van MIG.
Ferrari rules
19-11-2010, 18:41
nice!
Dominique
06-12-2010, 20:34
Het is al een hele tijd geleden dat er nog eens een update kwam omtrent deze build. Veel is er niet gebeurd aan het model, maar dat wil niet zeggen dat ik niks heb zitten doen...
Vooreerst heb ik de bekabeling van de Ford T eens bestudeerd, en die dan vertaald naar het model "naar best effort". De kabels zien er vrij dik uit, maar op foto lijkt het allemaal wat dramatischer dan het echt is. Feit is ook dat de bekabeling die op de 1:1 werd gebruikt in die tijd ook van het "stevigere" type was. De gebruikte bedrading is holle visdraad.
Er zijn nog heel wat onderdelen van de bovenste delen van de carosserie gespoten, en die liggen klaar om te worden gemonteerd.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20173&stc=1&d=1291659972
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20174&stc=1&d=1291659972
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20175&stc=1&d=1291659972
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20176&stc=1&d=1291659972
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20177&stc=1&d=1291659972
Waar ik eigenlijk echt mee vast zit voor het ogenblik is het feit dat ik probeer zelf onderdelen te galvaniseren (koperkleurig) en dat lukt me nog niet 100%. Maar er is progressie, dus één dezer kan ik jullie een "how-to" bezorgen hoe je zelf onderdelen kan verzilveren, vernikkelen, vergulden en/of verkoperen. Koperen voorwerpen vernikkelen of verzilveren gaat perfect, maar non-ferro onderdelen is iets "moeilijker", dus daar ben ik nu mee bezig.
Wil het nu lukken dat de meeste resterende onderdelen allemaal moeten verkoperd worden, en dat dat natuurlijk allemaal plastic onderdelen zijn, dan weet je nu ook dat ik een beetje stilval met deze Ford T. Maar geen nood, als er nieuws is, dan weet je het meteen. ;)
NetForce84
06-12-2010, 21:05
Dominique,
Echt waar prachtig, ik heb er geen woorden voor.
:drewl::applaus::champagne::eek:
Prachtig afgewerkt tot in de kleinste details. Keep on the good work
Dominique
12-12-2010, 23:51
Veel is er dit weekend niet verder gewerkt aan de "T". De body-delen die aangebracht konden worden zonder de rest van de werkzaamheden in de weg te zitten zijn aangebracht. Enige aanpassing die hieraan gebeurd is: de originele handvaten naast de "Mother-in-law"-seat werden vervangen door gebogen koperen staafjes van 1mm dik.
Voor de rest is het nog wachten op de verbruiksmaterialen om het plating-proces opnieuw te testen.
Stay tuned!
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20237&stc=1&d=1292190645
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20238&stc=1&d=1292190645
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20239&stc=1&d=1292190645
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20240&stc=1&d=1292190645
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20241&stc=1&d=1292190645
NetForce84
13-12-2010, 17:05
:eek::eek::eek:
:drewl:
Dominique
13-12-2010, 18:56
;)
Ik heb de indruk dat NetForce84 van oude karretjes houdt :D
Merci voor de complimentjes. :worship:
NetForce84
13-12-2010, 19:41
;)
Ik heb de indruk dat NetForce84 van oude karretjes houdt :D
Merci voor de complimentjes. :worship:
Vind het wel een tof model. Vooral de manier hoe je het maakt, respect. Is niet direct aan mij besteed. Heb daar (denk ik) niet het geduld voor.
Doet me denken aan Laurel & Hardy in hun jonge tijd :applaus::p
Ferrari rules
13-12-2010, 20:50
Zoals gewoonlijk ... TOPPIE !!!
Dominique
23-01-2011, 21:43
Wie het verslag van vorige modelbouwmeeting heeft gelezen, heeft ook gezien dat de Ford T een klein beetje vorderingen heeft ondergaan. Niet veel wegens een aantal experimenten van mijnentwege, maar voldoende om nu een update te geven.
De radiator werd bevestigd en aangesloten op de motor. Dat gebeurt door middel van 2 vijzen in het voorste deel van het chassis, waardoor weer minder minder plaats overblijft voor de schoepen van de fan. Die werd dus door de kitfabrikant een beetje te hoog gemonteerd, waardoor die weer in de weg komt te zitten van de koelvloeistofleiding. Als je de motor zou starten wordt die leiding gewoon doormidden gesneden door die schoepen.
Het was te laat om de nodige correcties nog te doen in dit stadium van montage, maar bij de volgende model T's zal ik hierop extra moeten letten en een andere montage van de radiator voorzien.
Maar genoeg gezaagd, hier zijn de foto's:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20839&stc=1&d=1295810849
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20840&stc=1&d=1295810849
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20841&stc=1&d=1295810849
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20842&stc=1&d=1295810849
De bevestigingen voor de kap waren veel te dik naar min goesting, dus ik heb ze opnieuw gemaakt. Dit geeft een idee van het verschil:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20843&stc=1&d=1295810849
Voor wat betreft het experiment zoals hierboven aangehaald:
Ik had het idee opgevat dat het mogelijk moet zijn om zelf onderdelen te verchromen, verzilveren eigenlijk en/of te vergulden. Er bestaan setjes waarmee je dat kan doen door electrolyse. Alleen is het probleem dat het materiaal dat verzilverd moet worden geleidend moet zijn, en plastic is dat niet. Dus moet je het eerst geleidend maken en dat doe je door geleidende lak te gebruiken. Dat is het eerste probleempje: die lak droogt nogal grof op en verandert van textuur tijdens de electrolyse. Je hebt dus de ondergrond niet 100% onder controle.
Daarnaast moet je eerst verkoperen door het onderdeel in een bad te behandelen, en dan te vernikkelen om te verhinderen dat het koper oxideert. Nu blijkt dat vernikkelen niet zo makkelijk te zijn (tweede probleem) en dat is mij niet 100% gelukt ondanks enkele tientallen pogingen.
Dan het verzilveren/vergulden: het is niet zo lastig behalve voor onderdelen met een zeer onregelmatige vorm. Het systeem dat ik heb laat niet toe om dit in een bad te doen, maar met een contact-methode (tamponmethode zoals dat heet) en dat is wel goed voor vlakke onderdelen, maar wanneer er veel hoeken en kantjes aan zitten dan wordt het lastig. Bovendien wordt het zilver na verloop van tijd zwart door oxidatie en is het dus niet bruikbaar. Vernissen neemt dan weer de glans voor het grootste deel weg.
Blijven zoeken naar de correcte methode dus maar ;)
Dominique
15-05-2011, 18:33
Ook hier even een stand van zaken. Het wordt trouwens tijd dat deze Ford afgewerkt wordt want het begint een proces van lange adem te worden ;)
De kap is overtrokken met Scale Weave van Tenco. Dat heeft de correcte structuur om canvas weer te geven op schaal, en dus kan het perfect dienen om de ruwe jute-achtige stof van destijds te simuleren.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=22166&stc=1&d=1305477057
Ik heb mallen gemaakt van afplaktape om de vorm van de lappen stof te bepalen, en zo kan je met een minimum aan verlies toch de juiste vormen uitknippen. Daarna heb ik heel het onderdeel bedekt met sterk verdunde houtlijm, en ik zeg wel degelijk STERK verdund, want je wil natuurlijk niet dat de lijm de structuur van de stof gaat dichtslibben.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=22167&stc=1&d=1305477057http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=22168&stc=1&d=1305477057
Eens alles gedroogd is er een laagje primer op gespoten worden (Alclad primer gebruikt omdat die met de airbrush kan worden gespoten, weeral omwille van het detail), om daarna een laagje mat zwart te krijgen, eveneens uit de airbrush. Hierover komt dan een mistcoat German Grey om het zwart wat te temperen, en dan nog een veel dunnere mistcoat Nato Brown om stofpartikels te krijgen.
Klaar om te monteren, en dit is het resultaat:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=22169&stc=1&d=1305477057http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=22170&stc=1&d=1305477057
Nog een paar details aanbrengen en hij is klaar. :)
Erg mooi en realistisch! Klakske af hoor!
Erg mooi en realistisch! Klakske af hoor!
Klakske, amai nog niet, zeg maar gerust klak. :worship:
Loixrallyfan
15-05-2011, 23:00
Wat er al niet allemaal bestaat in het modelbouw. Maar dan moet je er ook nog juist mee kunnen omspringen.
En moet zeggen, gij doet nog meer dan dat. Zeer knap geplaatst en ook de kleursetting is zeer realistisch.
Chapeau. Ook ik, die altijd met klak rondloop, neem ze hier met diepe buiging van mijne kop.:worship:
Dat dak, heel knap gemaakt. Net als de rest van de wagen trouwens. Ne mens zo er goesting van krijgen om eens ne oldtimer te gaan bouwen. :applaus::applaus::applaus:
gert mertens
18-05-2011, 22:18
Hmmm,
Nie slecht ....
Te vrijdag es in het echt bekijken Dominique !
(dit is dé eerste keer dat ik een canvas dak zie wat me écht aanspreekt! zeer goed gedaan man! Waarom kom ik der zelf nie op...)
Grtz,
G ;)
Dominique
19-06-2011, 12:02
Vrijdag was zij al te zien op de juni-meeting, maar de laatste foto's komen er nu aan.
De steunen voor het reservewiel werden vervangen door zelfgemaakte, vanwege het detail enerzijds, én het ambetante feit dat er maar één exemplaar in de doos te vinden was ...
Niet veel keuze dus ;)
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=22591&stc=1&d=1308477937
Een dryfitje zegt ons dat het goed komt:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=22592&stc=1&d=1308477937
Na het toevoegen van nog enkele andere kleine onderdelen (gereedschapskist, motorzwengel, toeter, carbuurgenerator, en niet te vergeten: de motorkap !!) kan zij als afgewerkt beschouwd worden. "Zij", want "Tin Lizzy" is tenslotte een meisje niwaar?
Foto's van het afgewerkte model in de galerij (http://forum.depaddock.net/showthread.php?t=20550)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.