View Full Version : Lotus 25 Coventry Climax - Tamiya - 1/20
Tussen de afwerkingswerken in het huis door toch nog eens tijd gevonden om een kit onder de arm te nemen.
De bedoeling is voor mij om, zoals bij iedere kit, weer een beetje de grenzen te verleggen. Zoals bij de MP4/8 zal ook de boel weer iets meer gedetaileerd worden als normaal, maar ik ga vooral proberen om enkele onderdelen in white metal te gieten ... maar daarover later meer.
Na het nodige opzoekingswerk op het net heb ik dan toch enkele foto's gevonden. Hier bleek dat Tamiya wel zijn best gedaan had, maar er toch enkele zaken serieus anders zijn op de echte wagen.
Eerst werd vooraan het water reservoir verwijderd. Dit zal dus achteraf opnieuw gebouwd moeten worden. Nadat er een hele hoop gaten, uitsparingen, ... vooraan dicht gemaakt werden is de 'front bulkhead' bijna klaar. Ik moet enkel nog een plaat foto-etsen met de nodige gaten waaraan achteraf ook de steunen voor de voorste radiator bevestigd zullen worden.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19348&d=1284757631
Aan de zijkanten zijn alle rivets weggeschuurd. Deze zullen vervangen worden door aparte rivets omdat die feller aftekenen. De ophangingspunten zullen allemaal verwijderd worden en vervangen door echte gewrichten, maar dan moesten eerst de wielpunten nog gemarkeerd worden.
Achteraan werden de opnamepunten voor de rolbeugel verwijderd omdat ze op een totaal verkeerde plaats staan en ook niet correct zijn. De nieuwe zijn gemaakt uit PS en zullen nadien dienen om de rolbeugel op te monteren.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19349&d=1284757631
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19350&d=1284757631
In deze fase is er nog veel voorbereidend werk. Veel PE tekenen vervolgens als ik iets tegenkom en daarom gaat het op dit moment niet zo snel vooruit.
Joepie! Den Tom is weer aan de slag gegaan! Dat wordt weer van dichtbij volgen en... genieten ;)
Joepie! Den Tom is weer aan de slag gegaan! Dat wordt weer van dichtbij volgen en... genieten ;)
Zeker weten.;)
En mag ik je langs deze weg ook proficiat wensen met jullie gezinsuitbreiding. :applaus::champagne:
Dit doet goed. Ik ben blij dat we weer eens iets van je horen Tom. Ook van onze kant van harte gefeliciteerd met jullie gezinsuitbreiding. En natuurlijk ga ik weer met heel veel interesse je verslag volgen.
Loixrallyfan
18-09-2010, 11:09
Hey, den Tom is terug van weg geweest.:champagne:
Dit wordt weer genieten hé.
Veel succes en ik volg.;)
BSmodels
18-09-2010, 17:32
hiha we zijn weer vertrokken voor een dol modelbouwritje :applaus:
by the way, heb nog ergens zo nen half afgewerkte liggen, als je hem ooit moest nodig hebben om iets te proberen.... ;)
Woohoo!!! Kijk nu al uit naar de voortgang Tom!
Veel is er de laatste dagen niet gebeurd, allé, toch niet wat zichtbaar is. Eerst en vooral begonnen met het verwijderen van ALLE rivets die er nog stonden en dan de ophanging vooraan + de ophangingspunten achteraan weggehaald.
De bedoeling is om de complete ophanging opnieuw te bouwen, want de Tamiya stukken staan me niet aan. Te weinig detail, en enkele zaken kloppen niet.
Eerst en vooral moeten dus de ophangingspunten uitgewerkt worden. Vooraan is dit vrij simpel, achteraan de originele bevestigingen, die aan de monocoque vastgegoten zitten, verwijderd en dan de nieuwe getekend om te etsen.
Samen met dit tekenwerk dan ook maar de voorste bulkhead toegevoegd. Deze wil ik in PE maken omdat er enkele steuntjes moeten komen waarop de radiatorsteunen moeten komen, maar ze in kunststof maken is gewoon niet sterk genoeg. Ook is het op die manier simpel om de gaten voor de rempompen, koppelingspomp, stuurstang, ... te voorzien.
Uiteindelijk heb ik dan ook nog de steunen voor de pedalen getekend om te etsen, omdat de kit delen lompe plastic blokken zijn die dan ook nog niet 100% kloppen. Zo, klaar om te etsen ... maar dan blijkt de inkt op te zijn om de transparant te printen. OK ... dan nog maar wat verder tekenen.
Ah, de motor steun! Tamiya heeft 2 steunen onder het motorblok. Goede oplossing, maar niet correct. Het motorblok hangt met een grote plaat op aan de rolbeugel. Tamiya maakt deze plaat ook wel, maar voorziet geen motorsteunen. In plaats van een ster vorm maken ze een driehoek. Spijtig, want een klein beetje aandacht had wel voor een grotere correctheid gezorgd. Dus ... ook maar een nieuwe motorsteun etsen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19454&d=1285506427
Omdat we niet kunnen etsen zullen we dan maar de onderzijde aanpakken. De koelwaterleidingen zijn aan de onderzijde meegegoten in de bodem. Deze wil ik vervangen door buisjes dus zal het kunststof profiel weggefreesd moeten worden. Freesmachine aan de gang, een grote frees van 2mm erin en enkele minuten later ziet alles er keurig uit.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19455&d=1285506427
Voor het aandrijfwerk van de inwendige motoronderdelen heeft Tamiya dan wel weer moeite gedaan. Het waterpomphuis, leidungen, ... zien er wel mooi uit. De riemschijf van de aandrijving van de benzinepomp (?) is echter vergeten en vervangen door het traject van de riem zelf. Tijd dus om een nieuwe riemschijf te maken.
Eerst een stukje aluminium afgedraaid op 4 mm, dan 8 gaten met behulp van de verdeelkop geboord in de voorkant en dan de binnenzijde lichtjes uitgedraaid.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19456&d=1285506427
Daarna met een freesje van 0,4mm de tanden op de buitenkant van de schijf ingefreesd. Ongeveer 1 uur na de start hebben we dan dit resultaat.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19457&d=1285506427
Volgende stap, omdat we toch niet kunnen etsen, zijn dan de remschijven. Deze zijn al volledig uitgetekend en de volgende stap is draaien en frezen. Het valt wel op dat de wielen op deze wagen met 6 bouten vaststaan, terwijl destijds het merendeel 5 bouten gebruikte.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19458&d=1285506427
:drewl::drewl::drewl:
Ik hoop dat je meegaat naar Nieuwegein, en dan deze WIP meebrengt zodat wij er nog wat kunnen over kwijlen, euh, praten bedoel ik?
En dan zeggen ze iets van mij over die 280Z;
Ha, dit is er weer zo één van "we kopen een bouwdoos, gooien alle onderdelen weg en behouden het plan, en we beginnen vanaf nul" ;)
Ik hou hem in het oog, want zo'n gedurfd project, daar hou ik wel van ;)
Big attack
27-09-2010, 12:14
ni normaal jong ( maar dat wisten we al )
Proficiat trouwens
De eerste test na de verhuis met etsen is niet echt gelukt. De delen waren een beetje overbelicht en ik had ook de verkeerde materiaaldikte gekozen. Ik ben de ets-tank nog aan het installeren, dus dan maar verder gegaan met de remschijven.
Om het uitzicht zo realistisch mogelijk te houden heb ik ervoor gekozen ze uit metaal te maken. Ik werk voor de modellen meestal met resin staven, wat ik ook voor de MP4/8 gebruikt heb om remschijven te maken, maar hier wilde ik toch voor metaal gaan. Als de kleur van de schijf iets te licht uitvalt kan ik het nog altijd aanpakken.
Eerst een vooral een staaf op diameter gedraaid en dan voorzien van een gat van 2,5mm, dat daarna uitgedraaid werd op 2,6mm.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19567&d=1286736883
Ik ben voor het maken van de schijf eerst met de achterkant aan de gang gegaan. De schijf is conisch van achter (en vanvoren bij gevolg natuurlijk ook) en eerst heb ik de conische kamer uitgedraaid. Daarna werden de 6 gaten van 0,8mm geboord.
Om het geheel af te werken werd het met een korrel 200 schuurpapier opgeschuurd ... het resultaat ziet er aan de achterzijde zo uit.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19568&d=1286736883
Aan de voorzijde is het minder fraai. De ruwe vorm klopt wel, maar zoals jullie kunnen zien is het oppervlak erg ruw. Logisch, het is gewoon met een steekbeitel afgestoken en om het oppervlak achteraf nog mooi glad te kunnen draaien is aan de voorkant alles met 0,1mm overmaat gedraaid.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19569&d=1286736883
Maar ... hoe span je in godsnaam zo iets op? Eigenlijk simpel. Je maakt een houder waarin een kamer gelijk aan de remschijfdiameter uitgedraaid is. Hierdoor ben je steeds zeker dat de schijf mooi gecentreerd blijft en dus niet zal slingeren.
De diepte van de kamer is minder dan de dikte van de schijf zodat de voorkant moeiteloos bewerkt worden kan.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19570&d=1286736883
Om alles samen te houden wordt alles goed ontvet en ... met secondenlijm samen gekleefd.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19571&d=1286736883
De volgende stap was het vlakken en opschuren van de schijf. Daarna werd de conische kant op de voorzijde van de schijf gedraaid.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19572&d=1286737198
Afgewerkt ziet één schijf er zo uit.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19573&d=1286737198
Normaal gebruik ik 2 klauwen om remschijven te maken zodat je in paren kan werken en alles sneller voorruit gaat. Omdat de houder echter in 1 klauw zit en de schijf in de andere kan ik maar schijf per schijf maken/
Het maken van hulpstukken en werktuigen is tijdrovend maar ... nodig om een perfect resultaat te krijgen.
Dominique
10-10-2010, 23:01
Maar ... hoe span je in godsnaam zo iets op? Eigenlijk simpel. Je maakt een houder waarin een kamer gelijk aan de remschijfdiameter uitgedraaid is.
En hierbij is alweer één van mijn vraagstukken opgelost. Knap werk!
De 4 remschijven zijn ondertussen gedraaid. De eerste is altijd even zoeken, de 3 anderen gaan dan natuurlijk vlotter. Ze zijn wel nog niet afgewerkt, de bedoeling is om ze nog te verwarmen waardoor ze een bruinere kleur zullen krijgen en om de 'klokken' nog te zandstralen.
Volgende stap is dus de rest van de wielophanging.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19639&d=1287323212
Gisteren het één en ander ge-etst, waaronder de bovenzijde van de 'bulkhead'. Het heeft wel 2 pogingen nodig gehad want bij de eerste had ik afleiding van 2 duistere individuen die mij deden vergeten dat ik aan 2 kanten moest belichten. Het is dus toch geluk hé heren! :D
Eerst en vooral werd de voorzijde van het chassis dunner gefreesd omdat het PE deel 0,3mm dik is.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19640&d=1287323212
Als alles samengebouwd is ziet het er zo uit. De contour werd gelijk gemaakt en de voorste ophangingspunten op de bulkhead dunner.
Samen met de PE stukken werden ook nog de ophangingspunten achteraan gemaakt. De 0,1mm dunne stukjes werden in de juiste vorm geplooid en op het chassis gekleefd.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19641&d=1287323587
Het chassis is ondertussen geschuurd met een #600 en zal in de komende dagen een primer laag krijgen om de grote fouten eruit te halen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19642&d=1287323587
Dominique
17-10-2010, 16:07
Gisteren het één en ander ge-etst, waaronder de bovenzijde van de 'bulkhead'. Het heeft wel 2 pogingen nodig gehad want bij de eerste had ik afleiding van 2 duistere individuen die mij deden vergeten dat ik aan 2 kanten moest belichten. Het is dus toch geluk hé heren! :D
:applaus:
Het zal volgens mij toch aan het water gelegen hebben. Dubbelzijdig nat water gebruikt deze keer? :champagne:
Starmodel
17-10-2010, 16:48
:applaus:
Het zal volgens mij toch aan het water gelegen hebben. Dubbelzijdig nat water gebruikt deze keer? :champagne:
Het kan ook zijn dat kletsen en etsen niet tegelijkertijd kunnen.
De primer werd gezet en uiteindelijk vielen de foutjes nogal mee.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19647&d=1287607142
Ook de lasnaden aan de motorsteun/rolbeugel steun vielen uiteindelijk beter mee dan verwacht.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19648&d=1287607142
Na het schuren werd ook de eerste laag grijs gezet, de uiteindelijke kleur die het interieur moet krijgen. De laatste dunne laag zal gezet worden nadat de rivets allemaal droog zijn.
Het voorste gedeelte met een resem rivets op de bodem en bovenaan de 'bulkhead' ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19649&d=1287607142
... en achteraan aan de steunen en het chassis.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19650&d=1287607142
Dit zijn alleen de rivets op het grijze chassis gedeelte, het groene chassis gedeelte moet nog gedaan worden.
Erg indrukwekkend, die rivetten! Maar... hoe heb je dit gedaan?
Ferrari rules
21-10-2010, 12:08
Erg indrukwekkend, die rivetten! Maar... hoe heb je dit gedaan?
Het lijkt mij inderdaad erg moeilijk om dit mooi op 1 lijn te krijgen... Dus, uitleggen AUB! :D
BSmodels
21-10-2010, 12:13
Het lijkt mij inderdaad erg moeilijk om dit mooi op 1 lijn te krijgen... Dus, uitleggen AUB! :D
ik weet het niet maar ik denk misschien met archer decals ?
ik weet het niet maar ik denk misschien met archer decals ?
:champagne:
Ferrari rules
22-10-2010, 19:34
ik weet het niet maar ik denk misschien met archer decals ?
En dat is?...:o
Dominique
22-10-2010, 19:45
En dat is?...:o
Kijk hier (http://www.archertransfers.com/catSurfaceDetails.html) maar even. :)
Na het drogen van de rivets hebben deze een zeer dun laagje verf gekregen van dezelfde kleur als de rest van het chassis en daarna een laagje vernis. Er moet trouwens nog op de rivets afgeplakt worden, en ik heb schrik dat ze anders gaan loskomen.
Omdat alles nu ligt te drogen en de vernis pas binnen enkele dagen doorgehard is ga ik even verder met de wiel ophanging.
Net zoals bij de echte auto moet de remschijf natuurlijk op een rotor gemonteerd worden. Op die rotor staan namelijk ook de wielbouten gemonteerd.
Ik ben vertrokken van een resin staaf die eerst op een kleinere diameter afgedraaid werd omdat op diameter frezen te veel tijd in beslag zou nemen. Daarna werd de klauw op de CNC-frees ingespannen en met een freesje van 1,2mm werd het profiel en de contour gefreesd.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19670&d=1287811344
Na het contour frezen werden de gaten voor de wielbouten gemaakt met een boortje van 0,8mm. Tot zo ver ziet het er dan zo uit ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19671&d=1287811344
Eentje is er klaar, nog 3 te gaan. Nu de programma's klaar zijn zal dat maar enkele minuten duren.
De wielbouten moeten nog op lengte gemaakt worden, maar dat zal pas gebeuren als ik alle onderdelen voor de wielen klaar heb zodat er fatsoenlijk gepast kan worden.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19672&d=1287811344
Vandaag werden de resterende 3 rotors gemaakt. Hoe zo'n deel gefreesd wordt kan je hier (http://www.youtube.com/watch?v=bAJajS5guMg) zien.
Voorlopig is dit de inventaris van de onderdelen ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19675&d=1287862030
Om ervoor te zorgen dat alles mooi uitgelijnd en recht gemonteerd wordt heb ik een klein werktuigje gemaakt (uiterst rechts op de foto). Met behulp van dit stukje worden de onderdelen samengebouwd en dan uiteindelijk verlijmd. Op die manier ben ik zeker dat de wielbouten allemaal mooi echt en evenwijdig staan.
Ferrari rules
24-10-2010, 20:23
Dit is echt genieten!:worship:
Modelbouw van de bovenste plank!
Laat maar komen die updates.
De bedoeling van de remschijven was om het een ruwere structuur te geven. Zandstralen leek me een goed alternatief, temeer dat ik die techniek voor andere onderdelen later in deze built wil gaan gebruiken.
De badger zandstraal benodigdheden werden al enkele maanden geleden gekocht omdat ik eigenlijk een Ford DFV Motor op 1/12 wilde bouwen, maar eerst terug wat gevoel in de vingers krijgen met deze kit.
Om een soort cabine te maken ben ik naar een dierenwinkel gereden en heb er voor €11 een kunststof aquarium gekocht. Als je deze omkeerd heb je een perfect transparante stolp.
Uit schuim PVC werd een trechter gemaakt die onder de omgekeerde stolp komt te staan waardoor alle zand netjes opnieuw opgevangen kan worden.
Om te verhinderen dan mijn nagels mee gestraald worden dan ook een paar dikke werkhandschoenen gemonteerd.
Het ziet er dus allemaal zo uit ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19686&d=1288542617
Terug naar de bouw zelf nu.
De remschijven werden op de remvlakken afgeplakt en het hart werd gezandstraald. Mooi, zo'n perfect gelijkte schijf, maar mensen die mijn manier van bouwen kennen weten waarschijnlijk al dat ik het daar niet bij laat. De remschijf werd aan een warmtebehandeling onderworpen waardoor het metaal een iets gelere kleur krijgt, net zoals een echte schijf. Het hard wordt daardoor donker grijs, net zoals een echte remschijf.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19687&d=1288545229
Vervolgens werden de wielbouten en moeren zilver gespoten want ze zijn in messing, en dat kan dus niet. De bouten die ik gebruik zijn M0,8, dus op schaal 1/20 is dat M16, wat dus net op schaal is.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19688&d=1288545229
Samengebouwd ziet het er zo uit:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19689&d=1288545229
De volgende stap is de centrale moer bouwen met splitpen die de remschijf en de rotor samen houdt op de wiellagers.
Nu alles gemonteerd is en ook de centrale moeren gemonteerd zijn ziet het er zo uit:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19692&d=1288634386
Er moet nog een wash en wat dry-brushing aa te pas komen om ze helemaal klaar te hebben.
bartmotte
02-11-2010, 22:42
hier komt een mens sprakeloos van zie... ja... ik twijfelde even mar dit is OOK NOG MODELBOUW... maar wel van een ander niveau...
proficiat met je gouden handen !
bestbalsakits
03-11-2010, 20:12
mooi bouwproject... Een handig iemand aan het werk!!
Vraaje: waar haal je die resin staven? Ik gebruik altijd aluminium op draaibank & frees, maar voor sommige toepassingen lijkt resin me wel net zo handig.
vast bedankt
Wim
EINDELIJK nog eens tijd gehad om verder te doen aan de Lotus.
Na het vernissen van het grijze gedeelte op het chassis was het tijd voor het groene gedeelte. Eerst een deel van de flanken met witte primer gespoten omdat de achtergrond voor het wedstrijdnummer wit moet zijn. Vermits een witte decal op een donkere ondergrond nooit 100% wit is (of je moet er 2 of 3 over elkaar zetten) heb ik op de witte primer de cirkel voor het nummer afgeplakt met een speciale masking folie. Daarna alle rivets gezet ... gelukkig moeten ze niet 1 voor 1 gezet worden! :)
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20178&d=1291660382
De bovenzijde ziet er zo uit ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20179&d=1291660382
... en de voorkant zo.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20180&d=1291660382
Vervolgens het groen gespoten, Britisch Racing Green is het geworden. Ik heb in dunne laagjes gewerkt omdat de rivets zo scherp blijven.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20181&d=1291660382
Na enkele minuten het masker van het nummer verwijderd en het ziet er haarscherp uit.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20182&d=1291660382
:applaus:
....afgeplakt met een speciale masking folie.
En wat voor speciale masking folie mag dat zijn dan??
gert mertens
06-12-2010, 23:26
:applaus:
En wat voor speciale masking folie mag dat zijn dan??
Ikke ook benieuwd éh !!!
Knap werk Tom :applaus:
Grtz,
G :)
Ferrari rules
07-12-2010, 08:50
Ikke ook benieuwd éh !!!
Knap werk Tom :applaus:
Grtz,
G :) Ik ook! en heb je die ronde dan zelf uitgeknipt of waren dit templates...
De masking film die ik gebruikt heb is van Tenco. Het is een film waar je zelf vormen uit kan snijden en deze dan aanbrengen, je kan er strips uit snijden, ...
De manier die ik gebruikt heb is met een speciale cirkel snijder van het merk OLFA type CMP-3. Hiermee kan je zelf bepalen welke radius cirkels moeten hebben, je kan er zelf dunne lexan bodies mee snijden, enz.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20236&d=1292163791
Foto: Olfa website
Na het laagje vernis ziet het er zo uit ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20242&d=1292258792
Dominique
13-12-2010, 18:55
Toppie, zoals gewoonlijk! ;)
NetForce84
13-12-2010, 19:38
Bijzonder knap werk, te mooi voor woorden
Ferrari rules
13-12-2010, 20:48
heeft er hier iemand een vod? :drewl: Of ne zonnebril? :cool:
Ik heb in de laatste dagen enkele vrije uurtjes gevonden en dit is dus wat er gebeurd is.
Het motorblok is verder onder handen genomen, dat houdt in dat er verdere details gebouwd zijn (later meer hierover), het originele deel dat de verdeler moet voorstellen is weggehaald omdat het én op de verkeerde plaats stond én totaal niet leek op wat het moest zijn. Ik plan om vandaag de nieuwe verdeler te maken, dus als hij klaar is zal ik hiervan foto's posten.
Verder nog gewerkt aan de versnellingsbak. De flensen voor de aandrijfassen zijn niet juist van vorm. Ook heeft de versnellingsbak meerdere kleuren wat het geheel mooit tot leven zal brengen. Aangezien de lagerflenzen voor de aandrijfassen en de assen zelf uit aluminium zijn op de echte wagen is dit dus mooi om ook in alu na te bouwen. Dit zijn enkel de ruwe delen, ze moeten nog afgewerkt en gezandstraald worden.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20428&d=1293179205
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20429&d=1293179205
Verder is ook het deksel van het diff-huis aangepakt. Het originele deel telt te weinig bouten, dus die werden verwijderd en er werden 5 gaten gemaakt om de nieuwe delen in te monteren. Ook werden de steunen en een flens voor een onbekend deel toegevoegd zoals op het echte stuk.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20430&d=1293179205
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20431&d=1293179205
Ziezo, de verdeler is klaar. De voet werd ook in alu gemaakt, de bovenzijde in resin die vervolgens met een 0,4mm freesje uitgefreesd werd.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20441&d=1293208249
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20443&d=1293208249
Ook de kop van de versnellingsbak werd aangepast. Enkele verstevigingsribben bijgezet en ook de gaten uitgeboord om de nodige bouten te voorzien.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20442&d=1293208249
NetForce84
25-12-2010, 00:15
Wow hier wordt ne mens idd stil van van al dat moois:worship:
bartmotte
25-12-2010, 10:29
:drewl:
dit is wereldtop ! niet meer.. niet minder...
Langzaam maar zeker gaan we verder aan de kit.
Het motorblok + versnellingsbak inbouwen zal de volgende stap zijn, maar daarvoor moet er nog heel wat gebeuren. Het motorblok bestaat uit meerdere delen die we, naar alom gekende Tamiya kwaliteit, zonder veel problemen kunnen samenbouwen.
Eens alles gedoogd werd het motor gedeelte gezandstraald om een extra ruwe structuur te krijgen. Daarna werd het geheel gespoten met Alclad aluminium, de kleppendeksels zwart en de versnellingsbak grijs. Na een wash met olieverf kon alles enkele dagen drogen. Het was de eerste keer dat ik met olieverf werkte en k moet bekennen dat het een heel aantal voordelen heeft t.o.v. de manier die ik vroeger gebruikte, maar ook één groot nadeel, het droogt veel langer. Ik zal dan ook tegen de volgende keer wat experimenteren met andere verdunners voor dit goedje.
Na het drogen werd het achterste deksel van de versnellingsbak aangebracht. De afdichtingskit die het deksel moet doen afsluiten t.o.v. het huis werd ook gesimuleerd.
Als laatste werd alles bedekt met een laagje matte vernis zodat alles er voorlopig zo uitziet ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20502&d=1293694815
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20503&d=1293694815
Ook de bougiekabels werden reeds gemaakt. Deze zullen pas gemonteerd worden wanneer het blok in het chassis steekt.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20504&d=1293694815
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20505&d=1293694815
De uitlaat is een domper op het plezier. Hier heeft Tamiya TOTAAL de bal mis geslagen. De vorm mag dan wel min of meer kloppen (ik ga echt geen nieuwe uitlaat maken, ik wil deze kit nog in 2011 af krijgen) het samenbouwen is een ramp, niets past 100% en er zijn verbindingsstukken die verwijderd moeten worden. Ik vraag met af waarom Tamiya de spaghetti in 4 stukken maakt en dan de stukken van uitlaten 3-4 & 7-8 in één stuk maakt. :mad:
Maar, na 3 uur schrapen en gietnaden verwijderen ziet het er zo uit. Volgende stap is het geheel in primer zetten zodat we de fouten naar boven zien komen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20506&d=1293694893
Vermits de uitlaat op de motor dient te staan vooraleer die ingebouwd kan worden werd er ook al aan de einddelen van de uitlaat gewerkt. De kit onderdelen zijn in chroom. Afschuwelijk! Kunststof chroom delen hebben nooit de juiste 'look' naar mijn mening en waar de delen aan de sprue vastzitten en je ze dus moet losknippen blijft altijd een beschadiging zichtbaar. Daarom heb ik de uitlaten gescratched in aluminium.
Op de draaibank werden 33,5mm lange conische trompetten gedraaid die vervolgens gepolijst werden met schuurpapier korrel 350 - 1200 - 1500 - 3200 - 3600 - 4000 - 6000 - 8000 - 12000 en dan polijstpasta.
Vreemd is dat je op de foto's precies krasjes ziet op de eindeleen van de trompetten, iets dat in werkelijkheid niet te zien is. Misschien zijn ze er wel maar zie je ze niet omdat de delen zo fel blinken.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20507&d=1293694893
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=20508&d=1293694893
Je wil deze nog af hebben in 2011...? Ah in 2011... Oeps, leesfoutje bijna... Dat zou nu toch wel moeten lukken zeker? Maar haast en spoed zijn nooit goed e, allez, dat heb ik hier al geleerd...
Knap wat je allemaal doet met zo een draaibank (jaloers...). Misschien moet ik jou maar eens vragen om tussendoor die luidsprekertoestanden te draaien voor de Sheriff... Maar eerst blijf ik nog even verder zoeken.
Succes verder !!
Het is zomer ... 16°C, de verwarming aan, buiten regent het ... dus plekken! (of was het nu winter?)
Vandaag nog eens eindelijk de tijd gevonden om achter de modelbouwtafel te kruipen. Eerst even de Lotus van onder het spreekwoordelijke stof gehaald en dan eens goed gekeken waar we gebleven waren.
De uitlaat baarde me de nodige zorgen en in de afgelopen 6 maanden heb ik hieraan gewerkt (geen 6 maanden wel te verstaan). Uiteindelijk is het resultaat bevredigend.
Het motorblok werd verder afgewerkt. De bougiekabels en de verdeler werden gemonteerd.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22929&d=1311447468
Daarna werd de uitlaat op de motor gemonteerd. Om de uitlaat in deze staat te krijgen was er veel schuur- en plamuurwerk nodig. De alu trompetten werden aan de spaghetti gemaakt en een dun buisje werd tussen beide trompetten gezet als koppel stuk. Daarna werd een boord op de spaghetti gesimuleerd met een stropje alu folie en het koppelstuk werd in glos zwart gespoten. Dan werd er over alles een chrome laagje van Alclad gezet en waar de trompetten op de collector komen werd met transparant oranje het goudkleurige 'verbrand' gesimuleerd.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22930&d=1311447468
De motor werd dan in het chassis gemonteerd, de bougiekabels juist gelegd en alles ziet er ondertussen zo uit ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22931&d=1311447468
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22932&d=1311447468
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22933&d=1311447468
Zoals op de laatste foto's te zien is zit de stoel, of wat hiervoor moet doorgaan, ook al in het chassis.
Eerst werd de originele stoel voorzien van een dunne ronde boord die de naad moet simuleren. Geen specialekes hier, gewoon een stuk sprue verwarmd en uitgerokken. Dit is de beste manier omdat je dan met de 'extra thin cement' van Tamiya makkelijk en snel kan kleven en afwerken.
Daarna werden de gaten voor de rivets voorzien en waar deze moeten komen werd ook het kreuken van het leer gesimuleerd.
De volgende stap was dat alles in witte primer gezet werd zodat de witte boord van de rode stoel ook al klaar was.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22939&d=1311448112
Om de boord wit te houden na het schilderen werd deze met een vloeibaar maskeermiddel ingewreven waarna het rood gespoten werd. Voor de eerste keer heb ik pre-shading gebruikt wat eigenlijk wel een goed resultaat gaf.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22940&d=1311448112
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22941&d=1311448112
Na het spuiten van het rood werd er een nieuwe mengeling gemaakt met een iets donkere tint rood om de dieper gelegen gedeeltes van de plooien in het leer te spuiten met een airbrush met naald 0,3.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22942&d=1311448112
De volgende stap was een wash van matt zwarte enemal om de boorden extra te accentueren. Last but not least een laagje satijn vernis.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22943&d=1311448112
Ziet er allemaal prachtig uit, maar hoe heb je de kreuken in het leer van de stoel nagemaakt?
Jawadde, wat een fantastische update. Zeker dat namaken van het leer. Ik blijf volgen.
Lesley
... hoe heb je de kreuken in het leer van de stoel nagemaakt?
Standaard zitten er enkele lichte vouwen in de kunststof stoel, die heb ik wat uitgediept met schuurpapier. Verder heb ik er nog enkele bijgemaakt met een vijltje, maar het is vooral de shading die het hem doet.
Vanmorgen de waterpomp aangepakt. Het onderdeel is iets te plat om achteraf de tandriem voor de aandrijving nog te voorzien dus werd het wat opgehoogd (helaas geen foto's).
Vervolgens wat details aangebracht zoals de klemband en enkele schroeven.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22948&d=1311493835
Gemonteerd op de auto ziet het er dan zo uit ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22949&d=1311493835
... en met het aandrijftandwiel erboven. De riem moet nog gemonteerd worden.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22950&d=1311493835
Op de versnellingsbak werden de flenzen al gemonteerd. Die werden voordien al uit aluminium gemaakt en daarna lichtjes gezandstraald om een matte look te geven. De kleur zorgt voor een goed contrast met de versnellingsbakbehuizing. De flenzen werden mooi uitgelijnd, vastgekleefd en daarna voorzien van de nodige bouten.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22951&d=1311493835
De volgende stap was de remleiding. Deze werd gemaakt uit 'scale wire' en voorzien van de nodige koppelingen, ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=23214&d=1312916613
De verdeling van de achterste remleiding zit voor de 'rear bulkhead', en van daaruit vertrekken de leidingen van links naar rechts.
Aan de binnenzijde ziet het er dan zo uit ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=23215&d=1312916613
Van de buitenzijde zo.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=23216&d=1312916613
Verder werden er ook nog enkele bouten op het versnellingsbak deksel gemonteerd.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=23217&d=1312916613
Very nice!
Wat is 'scale wire' eigenlijk?
Zeer buigzame draad in verschillende diktes van Tenco die je kan schilderen in diverse kleuren. Het mooie eraan is dat de vorm die je plooit ook dadelijk blijft staan.
Beestig mooi wat je hier weer allemaal laat zien Tom, en vooral leerrijk.:applaus:
Medisch geschoold zijde moet ik u melden dat er behandeling mogelijk is voor uw gedrag.
Als liefhebber zijnde moet ik u met klem vragen deze NIET te ondergaan!
Wat is dit mooi
:drewl::drewl:
Prachtig werk!
Wou net aan deze kit beginnen toen ik dit zag, maar de goesting verdwijnt ineens :)
Iemand die toevallig een pdf van deze manual heeft? Toen ik de verf e.d. ging kopen voor deze set ben ik mijn handleiding ergens kwijtgespeeld merkte ik net :(
Prachtig werk!
Wou net aan deze kit beginnen toen ik dit zag, maar de goesting verdwijnt ineens :)
Iemand die toevallig een pdf van deze manual heeft? Toen ik de verf e.d. ging kopen voor deze set ben ik mijn handleiding ergens kwijtgespeeld merkte ik net :(
Kijk hier maar eens: http://www.1999.co.jp/eng/10002113
Kijk hier maar eens: http://www.1999.co.jp/eng/10002113
Heel erg bedankt! 't Zou zonde geweest zijn van zo'n kit :)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.