Sennake
25-09-2010, 20:16
Als hier iedereen toch Marlboro gesponsorde wagens gaat bouwen, kan ik net zo goed meedoen eh ;)
Deze keer wordt het de McLaren waarmee Senna wereldkampioen werd en waarmee het McLaren team 15 van de 16 GP races van het seizoen 1988 gewonnen heeft. Prost en Senna hadden samen welgeteld 2 punten minder dan de rest van het ganse deelnemersveld samen!
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/real_cars/general_f1_cars/1988_mclaren_mp4_4_real2.jpg
Bij de studie van dit model viel me meteen op dat het niet dezelfde McLaren was dan het 1/20 model van Tamiya dat ik ooit gebouwd heb. Die had namelijk van die schouwvormige luchthappers op de zijpontons, en dit model heeft die niet. Wie van beide fabricanten was er fout?
Wel, geen van beide. De McLaren is namelijk tijdens het seizoen 1988 geëvolueerd. In het begin waren er de typische luchthappers:
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/real_cars/general_f1_cars/1988_mclaren_mp4_4_real05.jpg
Maar vanaf de GP van Duitsland waren die verdwenen, en zagen de zijpontons er heel wat vlakker en aerodynamischer uit:
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/real_cars/general_f1_cars/1988_mclaren_mp4_4_real04.jpg
En aangezien het model dat ik nu ga bouwen de McLaren voorstelt die de laatste GP van het seizoen gereden heeft, de GP van Japan, is deze vorm helemaal correct. Een ander verschil tussen beide versies is te zien net vóór de inlaten van de zijpontons: de 'oude' versie vertoonde nog een stukje wit bodywork, de 'nieuwe' versie had dit ook niet meer, de ganse monocoque was nu in carbonkleur.
Ok, aan de slag nu. Het witmetalen model wordt eerst ontdaan van alle bramen en oneffenheden. Daarna wordt het opgeschuurd met schuurpapier 180, 320, 600, 1500, 2000, 3600 en tenslotte 4000. Dat geeft een supergladde finish waarop een witte primerlaag aangebracht wordt. Omdat de voorspoiler helemaal wit gespoten moet worden kleef ik hem meteen aan de neus van de McLaren vast, dan kan ik daar al geen onaangename verrassingen meer mee tegenkomen bij het monteren van de onderdelen. Ook de afdekking van een radiator achteraan en de overrolbeugel worden meteen op de body vastgekleefd omwille van dezelfde reden. Eens de primer droog is worden eventuele oneffenheden nog wat bijgeschuurd en daarna komt er een tweede primerlaag over.
Vervolgens heb ik een laag of 2 TS-26 pure white gespoten vanuit de spuitbus. Die krijgen een week om te drogen, waarna ik de body maskeer met BMF. Althans de scheidingslijnen. De rest van de body wordt geschilderd met Maskol.
De achtervleugel krijgt ook een voorbehandeling. De vleugels die tussen de verticale endplates gekleefd moeten worden, dienen fluo-rood en wit geschilderd te worden. Maar de kit heeft beide vleugels in één stuk gegoten. Het afplakken van die toestand is heel wat arbeidsintensiever dan het meest voor de hand liggende: gewoon beide onderdelen van elkaar scheiden met een scherp mesje. Op die manier kan ik de voorste vleugel vastkleven aan de endplates omdat alles van die submontage fluo-rood moet worden, en de achterste vleugel kan apart wit gespoten worden. Ook de achteruitkijkspiegels worden al vastgekleefd aan hun minuscule steuntjes, zo kan ik ze tenminste vastnemen bij het spuiten. Al deze onderdelen ondergaan vervolgens dezelfde behandeling als de body: 2x primer, 2x witte laklaag erover. Ook de onderdelen die eigenlijk fluo-rood moeten worden: op die manier zullen ze er allemaal hetzelfde uitzien, want het fluo-rood is eigenlijk een doorzichtige kleur die erg beïnvloed wordt door de eronder zittende basiskleur.
De kit heeft ook het fluo-rood als decal, maar daarbij heb ik enkele bedenkingen:
- elke decal, hoe goed ook, vertoont toch altijd enkele rimpeltjes ij het bekleden van moeilijke rondingen en bochten,
- decals verliezen na verloop van tijd hun fluo-kleur (althans die van Tamiya toch),
- de achteruitkijkspiegels en de afdekking achteraan over de radiator moeten volgens het plan sowieso gespoten worden met TS-36 fluo-red, dus kan ik net zo goed de ganse body spuiten.
En zo geschiedde! Vanuit de bus TS-36 wordt wat verf gedecanteerd in de airbrush, en met een lichte druk (1 bar) op het model gespoten. Het fluo-rood ziet er erg goed uit, en ik heb bijna geen last van overspray of spuitfoutjes. Ik begin het stilaan onder de knie te krijgen, dat spuiten met gedecanteerde verf. Vergeet niet dat ik deze techniek nog maar een goed jaar of zo toepas...
Hier zijn de foto's die tonen hoe de onderdelen er op dit moment bijstaan:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19444&stc=1&d=1285438490
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19445&stc=1&d=1285438490
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19446&stc=1&d=1285438490
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19447&stc=1&d=1285438490
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19448&stc=1&d=1285438490
Wordt vervolgd!
Deze keer wordt het de McLaren waarmee Senna wereldkampioen werd en waarmee het McLaren team 15 van de 16 GP races van het seizoen 1988 gewonnen heeft. Prost en Senna hadden samen welgeteld 2 punten minder dan de rest van het ganse deelnemersveld samen!
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/real_cars/general_f1_cars/1988_mclaren_mp4_4_real2.jpg
Bij de studie van dit model viel me meteen op dat het niet dezelfde McLaren was dan het 1/20 model van Tamiya dat ik ooit gebouwd heb. Die had namelijk van die schouwvormige luchthappers op de zijpontons, en dit model heeft die niet. Wie van beide fabricanten was er fout?
Wel, geen van beide. De McLaren is namelijk tijdens het seizoen 1988 geëvolueerd. In het begin waren er de typische luchthappers:
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/real_cars/general_f1_cars/1988_mclaren_mp4_4_real05.jpg
Maar vanaf de GP van Duitsland waren die verdwenen, en zagen de zijpontons er heel wat vlakker en aerodynamischer uit:
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/real_cars/general_f1_cars/1988_mclaren_mp4_4_real04.jpg
En aangezien het model dat ik nu ga bouwen de McLaren voorstelt die de laatste GP van het seizoen gereden heeft, de GP van Japan, is deze vorm helemaal correct. Een ander verschil tussen beide versies is te zien net vóór de inlaten van de zijpontons: de 'oude' versie vertoonde nog een stukje wit bodywork, de 'nieuwe' versie had dit ook niet meer, de ganse monocoque was nu in carbonkleur.
Ok, aan de slag nu. Het witmetalen model wordt eerst ontdaan van alle bramen en oneffenheden. Daarna wordt het opgeschuurd met schuurpapier 180, 320, 600, 1500, 2000, 3600 en tenslotte 4000. Dat geeft een supergladde finish waarop een witte primerlaag aangebracht wordt. Omdat de voorspoiler helemaal wit gespoten moet worden kleef ik hem meteen aan de neus van de McLaren vast, dan kan ik daar al geen onaangename verrassingen meer mee tegenkomen bij het monteren van de onderdelen. Ook de afdekking van een radiator achteraan en de overrolbeugel worden meteen op de body vastgekleefd omwille van dezelfde reden. Eens de primer droog is worden eventuele oneffenheden nog wat bijgeschuurd en daarna komt er een tweede primerlaag over.
Vervolgens heb ik een laag of 2 TS-26 pure white gespoten vanuit de spuitbus. Die krijgen een week om te drogen, waarna ik de body maskeer met BMF. Althans de scheidingslijnen. De rest van de body wordt geschilderd met Maskol.
De achtervleugel krijgt ook een voorbehandeling. De vleugels die tussen de verticale endplates gekleefd moeten worden, dienen fluo-rood en wit geschilderd te worden. Maar de kit heeft beide vleugels in één stuk gegoten. Het afplakken van die toestand is heel wat arbeidsintensiever dan het meest voor de hand liggende: gewoon beide onderdelen van elkaar scheiden met een scherp mesje. Op die manier kan ik de voorste vleugel vastkleven aan de endplates omdat alles van die submontage fluo-rood moet worden, en de achterste vleugel kan apart wit gespoten worden. Ook de achteruitkijkspiegels worden al vastgekleefd aan hun minuscule steuntjes, zo kan ik ze tenminste vastnemen bij het spuiten. Al deze onderdelen ondergaan vervolgens dezelfde behandeling als de body: 2x primer, 2x witte laklaag erover. Ook de onderdelen die eigenlijk fluo-rood moeten worden: op die manier zullen ze er allemaal hetzelfde uitzien, want het fluo-rood is eigenlijk een doorzichtige kleur die erg beïnvloed wordt door de eronder zittende basiskleur.
De kit heeft ook het fluo-rood als decal, maar daarbij heb ik enkele bedenkingen:
- elke decal, hoe goed ook, vertoont toch altijd enkele rimpeltjes ij het bekleden van moeilijke rondingen en bochten,
- decals verliezen na verloop van tijd hun fluo-kleur (althans die van Tamiya toch),
- de achteruitkijkspiegels en de afdekking achteraan over de radiator moeten volgens het plan sowieso gespoten worden met TS-36 fluo-red, dus kan ik net zo goed de ganse body spuiten.
En zo geschiedde! Vanuit de bus TS-36 wordt wat verf gedecanteerd in de airbrush, en met een lichte druk (1 bar) op het model gespoten. Het fluo-rood ziet er erg goed uit, en ik heb bijna geen last van overspray of spuitfoutjes. Ik begin het stilaan onder de knie te krijgen, dat spuiten met gedecanteerde verf. Vergeet niet dat ik deze techniek nog maar een goed jaar of zo toepas...
Hier zijn de foto's die tonen hoe de onderdelen er op dit moment bijstaan:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19444&stc=1&d=1285438490
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19445&stc=1&d=1285438490
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19446&stc=1&d=1285438490
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19447&stc=1&d=1285438490
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=19448&stc=1&d=1285438490
Wordt vervolgd!