Log in

View Full Version : Moet de blauwe vlag verdwijnen?

Mark
04-10-2010, 22:03
Lees s.v.p. het hele verhaal op autosport.com:

Richard Branson has backed the call from Lotus boss Tony Fernandes to get rid of blue flags in grand prix racing.

Fernandes, whose team has made its Formula 1 debut this year, said earlier this season that he believed the sport would benefit from not having blue flags.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/87186

Graag jullie reacties, visies, meningen en commentaren ;)

marcel
05-10-2010, 12:25
Die zeggen dat gewoon omdat hun races verpest worden omdat ze verplicht worden van het gas te gaan als de leiders passeren. Gezien dat het voor hen om niet meer als de eer van "beste nieuwe team gaat", acht ik het belang van die leiders alleszinds hoger in, en mag die blauwe vlag gerust blijven bestaan.

Pegasus
05-10-2010, 20:07
Dan moeten Fernandez en Branson maar zorgen dat hun wagens beter presteren...

Mark
05-10-2010, 21:35
Die zeggen dat gewoon omdat hun races verpest worden omdat ze verplicht worden van het gas te gaan als de leiders passeren.

Waarom moeten ze van hun gas gaan? Dat is volgens de regels van de FIA niet de bedoeling van de blauwe vlag. Mijn inziens past men in de F1 de blauwe vlag verkeerd toe! Ja, coureurs die gedubbeld worden mag je hiervan op de hoogte brengen. Ze hoeven niet op de rem te staan, volgens de regels moeten ze alleen ruimte geven......dus even van de ideale lijn en Mr. Ferrari of Mr. Red Bull kan voorbij.

Dus dat de nieuwe teams klagen over het grote tijdverlies vanwege het verkeerd toepassen van de blauwe vlag? Niet meer dan terecht.

De blauwe vlag vind ik persoonlijk sowieso een volstrekt waardeloze vlag die in de meeste gevallen door marshals onnodig veel gebruikt word. Als we (dus marshals, koersdirecties en wie nog meer) niet in staat zijn om een vlag correct toe te passen dan moet je hem in zijn geheel niet toepassen.

Geheel simpel ben ik niet maar bij een endurance wedstrijd kan ik niet altijd bepalen of we te maken hebben met een gevecht om posities of het dubbelen van deelnemers tijdens een endurance wedstrijd. Gebrek aan communicatie/koersinformatie is hiervan de oorzaak. Het komt dus voor dat je onterecht een blauwe vlag uitsteekt.......dat is mijn inziens niet goed voor het eerlijke wedstrijdverloop.

Een ander punt is dat de coureurs die sneller zijn dan de ander zelf het beste kunnen bepalen waar ze er voorbij kunnen gaan. Dat lukt ze ook perfekt zonder blauwe vlag ;) Wellicht een bochtje wachten? ;)

marcel
06-10-2010, 11:52
voor zover ik weet gelden er voor endurance andere wetten dan voor F1 wat betreft de blauwe vlag.
In F1 moet de tragere deelnemer de snellere doorlaten, hij krijgt daarvoor 3 "blauwe vlaggen" de tijd. Dat impliceert bijna sowieso van het gas gaan.
In endurance wedstrijden is het de verantwoordelijkheid van de snellere wagen om voorbij de tragere deelnemer te geraken, wat gezien het snelheidsverschil dat er meestal is, niet moeilijk is.
Kijk naar het incident met Priaulx en Kristensen in Le Mans. Priaulx zag de auto komen, ging zoals hij zou moeten in WTCC van de lijn af, en veroorzaakte zo een ongeval.

In endurance heb je hoogstens een paar bochten waar je er niet voorbij kan, op het rechte stuk rij je met je snellere wagen bijna sowieso die tragere wagen voorbij. In F1 is inhalen veel moeilijker, als je de tragere niet verplicht van opzij te gaan, kan je er ronden blijven achter hangen.

FIRE
06-10-2010, 18:47
Naar mening zouden ze hem af moeten schaffen al ben ik bang, zeker in b.v. F1 en DTM dat we dan weer team orders krijgen, dus dat coureurs bepaalde coureurs gemakkelijk voorbij laten terwijl ander geblokt worden. :rolleyes:

Mark
06-10-2010, 21:52
Kijk naar het incident met Priaulx en Kristensen in Le Mans. Priaulx zag de auto komen, ging zoals hij zou moeten in WTCC van de lijn af, en veroorzaakte zo een ongeval.

Dan helpt een blauwe vlag ook niet meer als de strekking van een blauwe vlag per serie of soort racerij verschilt. Als een coureur 90% sprintraces rijdt en 10% endurance dan zal zijn instinct toch neigen, qua vlaggen, naar sprint in een endurance wedstrijd.

Laat ik het zo stellen, ik heb tijdens mijn examens of tijdens briefings voor wedstrijden nooit een uitleg gehad over een verschillende betekenins van de blauwe vlag.

In F1 is inhalen veel moeilijker, als je de tragere niet verplicht van opzij te gaan, kan je er ronden blijven achter hangen.

Ja, volledig gelijk maar wat is dan nu de oorzaak? De blauwe vlag of dat het in de huidige F1 racerij nauwelijks mogelijk is om in te halen vanwege verlies in downforce als je achtere een andere wagen hangt?

JCE.72
09-10-2010, 08:32
De blauwe vlag vind ik persoonlijk sowieso een volstrekt waardeloze vlag die in de meeste gevallen door marshals onnodig veel gebruikt word.
Da's inderdaad een opmerking die ik rond het circuit wel vaker hoor, en soms heb ik ook mijn bedenkingen waarom er nu wel of niet gezwaaid wordt. Maar zijn m.i. wel verzachtende omstandigheden die je zelf al aanhaalt...

Geheel simpel ben ik niet maar bij een endurance wedstrijd kan ik niet altijd bepalen of we te maken hebben met een gevecht om posities of het dubbelen van deelnemers tijdens een endurance wedstrijd.
Ik kan me heel goed voorstellen dat het zonder afdoende info soms vrij moeilijk is om in te schatten is. Als je bvb. een R8 LMS achter een Yaris ziet aankomen zal het (in 99,9% van de gevallen) wel duidelijk zijn, maar zijn het bvb. twee Seats zal het al andere koek zijn; heb je dan niet de nodige info is het 50% kans dat je goed zit zeker?

Zelfs als het al duidelijk is is je vlag vaak amper omhoog als ze al gepasseerd zijn, als voorbeels de marshall post net voorbij de Sacramentsheuvel; eer je goed en wel hebt kunnen inschatten waar het om gaat ben je meestel te laat.

De kritiek die gegeven wordt door diegenen aan de andere kant van de draad is dus soms wel terecht, maar enig begrip lijkt me toch op zijn plaats.

Een ander punt is dat de coureurs die sneller zijn dan de ander zelf het beste kunnen bepalen waar ze er voorbij kunnen gaan. Dat lukt ze ook perfekt zonder blauwe vlag ;) Wellicht een bochtje wachten? ;)
Juist, en dan ga je de meeste misverstanden wel vermijden. Alleen moet er op een of andere manier duidelijk worden gemaakt dat als je wordt gedubbeld het 'not done' is om toch nog enkele bochtjes voor te willen blijven, of zelfs bewust de andere rijder op te houden.