Log in

View Full Version : Citroën C4 WRC - Novikov - Motorama - 1/24


Doc
13-10-2010, 19:53
Het word tijd om eens een nieuw projectje voor te stellen. Laat me stellen dat de C4 in mijn ogen de lelijkste WRC is die er rondrijd op deze aardkloot.
Waarom dan toch een build, gewoon omdat de Novikov een verschrikkelijk mooie livery heeft.

http://www.depaddock.net/forum/attachment.php?attachmentid=19585&stc=1&d=1286995451

Nu zijn er 2 mogelijkheden, of de dure renaissance versie, of een die cast. 120eu voor de renaissance, 15eu voor de motorama. Keuze snel gemaakt ook al omdat de motorama body gewoonweg heel mooi is en er veel beter uitziet.

http://www.depaddock.net/forum/attachment.php?attachmentid=19584&stc=1&d=1286995451

Denk die speelgoedwieltjes en antennetjes effe weg en dan zie je een heel mooie C4.

http://www.depaddock.net/forum/attachment.php?attachmentid=19586&stc=1&d=1286995451

http://www.depaddock.net/forum/attachment.php?attachmentid=19587&stc=1&d=1286995451

http://www.depaddock.net/forum/attachment.php?attachmentid=19588&stc=1&d=1286995451

Om tegengewicht te bieden aan de toch wel prijzige Ascona wil ik met deze aantonen dat er voor heel weinig geld (15eu + 9eu voor de decals) een mooi resultaat verkregen kan worden. Alle bijkomende onderdelen komen dan gewoon uit de onderdelen box of worden gescratched. Ga zelfs geen velgen kopen voor deze maar gewoon een setje van een 98`er sub gebruiken die op overschot liggen.

Dominique
13-10-2010, 20:11
Moet allemaal kunnen! Het is niet nodig om veel geld uit geven om een mooi model te maken. Ik heb dat al een paar maal bewezen (zie de Wartburg).

Go for it! :gas:

Loeten
13-10-2010, 21:03
Waar heb je de Motorama vandaan? Ik heb er nog een drie- à viertal nodig... (WK_winners weet je wel :-p)

Doc
13-10-2010, 21:41
Waar heb je de Motorama vandaan? Ik heb er nog een drie- à viertal nodig... (WK_winners weet je wel :-p)

zondag meegebracht van de BMV beurs. Maar Domino heeft de Schuco versie op voorraad. Die heb ik ook al gezien en die ziet er ook prima uit.

eyckles
13-10-2010, 23:13
Hoe haal je de verf van een die cast?

racer
14-10-2010, 00:01
Gewoon met een afbijtmiddel waar je verf,vernis enz.van hout kan verwijderen,wordt in het frans décapant genoemd.
Kan je krijgen in alle "doe het zelf zaken".
Gewoon met een borstel aanbrengen,je zal zien dat de verf verschrompelt en daarna afwassen met tinner.
Pas wel op,het product is slecht voor de handen.
Verwijder zeker alle plastic onderdelen van de carrosserie,ze smelten gewoon weg.
Daarna het geheel goed ontvetten,ik gebruik daar carrosserie ontvetter voor en je kan de wagen terug spuiten.

Loixrallyfan
14-10-2010, 14:42
zondag meegebracht van de BMV beurs. Maar Domino heeft de Schuco versie op voorraad. Die heb ik ook al gezien en die ziet er ook prima uit.

Sterker nog, het betreft axact dezelfde auto, enkel een andere merknaam.;)

racer
15-10-2010, 10:28
Deze wagen kan je dus krijgen in 2 verschillende verpakkingen.
Maar onder 3 namen.
-Motorama
-Schuco
-Macdue,deze laatste is de naam van de verdeler van Motorama van Italie.
De website:www.macdueplanet.com of www.macdueplanet.it

Steven
15-10-2010, 12:21
na het model van motorama hier te zien vraag ik mij al af of de vorm goed is.
volgens mij is deze niet breed genoeg.
maar ik kan mij natuurlijk wel vergissen.

eyckles
15-10-2010, 13:12
Gewoon met een afbijtmiddel waar je verf,vernis enz.van hout kan verwijderen,wordt in het frans décapant genoemd.
Kan je krijgen in alle "doe het zelf zaken".
Gewoon met een borstel aanbrengen,je zal zien dat de verf verschrompelt en daarna afwassen met tinner.
Pas wel op,het product is slecht voor de handen.
Verwijder zeker alle plastic onderdelen van de carrosserie,ze smelten gewoon weg.
Daarna het geheel goed ontvetten,ik gebruik daar carrosserie ontvetter voor en je kan de wagen terug spuiten.

bedankt voor de tip. Zal ik zeker toepassen.

Lesley

racer
15-10-2010, 16:02
Inderdaad steven om er een deftige rallyversie van te bouwen moet je de wagen uitbouwen voor-en achterkant.

Doc
16-10-2010, 17:07
Sterker nog, het betreft axact dezelfde auto, enkel een andere merknaam.;)

Ik denk het niet maatje. er zit wel degelijk verschil in beide versies. Onze racer heeft de Schuco. Weet je nog hoe enthoesiast hij de laatste meeting was over die C4, hoe mooi die wel niet was.

Awel :

Inderdaad steven om er een deftige rallyversie van te bouwen moet je de wagen uitbouwen voor-en achterkant.

De motorama is blijkbaar veel smaller dan de schuco want over die versie had hij geen klachten.:p

Loixrallyfan
16-10-2010, 18:28
De motorama is blijkbaar veel smaller dan de schuco want over die versie had hij geen klachten.:p

Toch dezelfde.
Even ter info:
Dit is den uwe:
http://www.depaddock.net/forum/attachment.php?attachmentid=19584&stc=1&d=1286995451
En dit de Schuco:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=19599&stc=1&d=1287246830
(Foto van de site van Domino)

Conclusie:
:p:p 't Is toch gene gewone, onze racer. Als hij hem koopt, is hij geweldig, maar als iemand anders hem koopt, nietmeer. Leg het maar uit hé.:p:+:+

Nismo
16-10-2010, 23:28
.......................

't Is toch gene gewone, onze racer. ......................

Allé mannen, hoe komt ge daar bij? :p

Doc
24-10-2010, 20:26
En den deze heeft ondertussen zijn witte kleurtje gekregen. Eerlijk gezegd, zen tweede witte kleurtje. Vorig weekend uitvoerig met Guido besproken hoe ik een die cast het beste kan spuiten, en natuurlijk de eerste keer stijfkoppig men eigen zin gedaan.:o
De wijze lees die ik hieruit geleerd hebt, geen die cast spuiten met de spuitbusjes van tamiya. Die houden niet op metaal.
Dus alles weer volledig afgebeitst, mooi zuiver gemaakt, ontvet en herspoten met motip. Dit werk dus veel beter, maar ja, dat had Guido me ook al verteld.

Tijdens het uitharden van de laklaag ben ik begonnen aan het interieur. De bedoeling, een laagje verf erover, gordelsetje, en klaar is klara. Niet te veel tam tam, het is maar een die-castje he. Niet dus...................

Het interieur van deze wagen

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19676&stc=1&d=1287947466

Daar ik deze wagen nog nooit aandachtig bekeken had ben ik op zoek gegaan naar wat referentiefoto`s. Op men zoektocht ben ik enkele foto`s tegengekomen van de wagen van Loeb, deze ga ik dus als voorbeeld gebruiken. Het eerste wat me opviel : bijna niets van het interieur klopt en de kuipzetels zijn niet om aan te zien. Dus heb ik maar, zoals het een goede paddocker beaamt, alles verwijderd uit het interieur en ga ik het volledige interieur maar scratchen.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19677&stc=1&d=1287947466

Tja, het is een ziekte denk ik.:D

Om te beginnen ben ik begonnen aan de bestuurderskant. Ik heb een Pe setje gevonden van de juiste pedalen. Met evergreen ben ik begonnen met het voorbereidend werk.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19678&stc=1&d=1287947776

Nog wat PE van Hasegawa erbij en we krijgen dit.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19679&stc=1&d=1287948040

Daarna ben ik aan de kant van de co begonnen, wat PE erbij en wat onderdelen uit de onderdelenbak en alles ziet er meteen al wat beter uit.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19680&stc=1&d=1287947776

Ferrari rules
24-10-2010, 20:33
Niet teveel TamTam noemt em da....
Goe bezig!:champagne:

Doc
24-10-2010, 20:36
Ook ben ik eens achter een reservewiel gaan zoeken. Heb er nog eentje gevonden van ne xsara, doe gaan we recycleren.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19681&stc=1&d=1287948478

Hetvolgende wat me stoorde was de achtervleugel

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19682&stc=1&d=1287948478

De vinnen vond ik veels te dik dus die heb ik eraf geschuurd met het gedacht ze te vervangen door smallere, meer realistische, exemplaren.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19683&stc=1&d=1287948478

Maar bij het bekijken van de foro`s zag ik dat Novikov rondreed met een versie zonder de vinnen. Ook prima, kon de vleugel meteen de lak in. Decaltje erop en klaar is ie voor de blanke lak.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19684&stc=1&d=1287948478

En omdat ik vrij nieuwsgierig begon te worden naar de decals van colorado ben ik begonnen met het decallen.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19685&stc=1&d=1287948478

racer
24-10-2010, 22:31
De mensen die niet vetrouwd zijn met het ombouwen van een diecast zullen ervan versteld staan hoe mooi een die-cast kan omgebouwd worden,ik ben er zeker van dat hij mooier gaat worden dan een renaissance.

Doc
13-11-2010, 10:06
En we gaan maar weer eens verder met deze. Ik heb niet het geluk dat ik een donorkit in huis kan halen voor het interieur das duurt alles wat langer dan bij Guido. Maar langzaam aan komen we der wel. Van het oorsprongelijke interieur heb ik 1!! onderdeel herbruikt, al de rest is scratchwerk. Om te beginnen heb ik een nieuwe bodemplaat gemaakt voor de piloot. Deze deels in carbon gestoken en voorzien van een PE pedalensetje.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19897&stc=1&d=1289635102

De kant van de co werd ook voorzien van een nieuwe bodemplaat. Een voetsteun in PE die ik nog had liggen, een brandblusser en een computerbox completeren het plaatje.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19898&stc=1&d=1289635102

En nu ben ik bezig met de middenconsole. Geen foto`s gevonden van deze C4 dus gebruik er er eentje van de wagen van Loeb. Hier is het enige originele onderdeel gebruikt nl de handrem. Voor de rest is alles scratchwerk. De stand van zaken tot nu toe.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19899&stc=1&d=1289635102
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19900&stc=1&d=1289635102
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19901&stc=1&d=1289635102

Op de middenconsole komt nog 1 stuurbox te staan, daarna ga ik me bezighouden met het dashbord.

Doc
13-11-2010, 10:11
Op de body zijn alle decals aangebracht en waar nodig is er BMF aangebracht. Na het nemen van de foto`s is de body in de blanke lak gezet. Die kan dus een weekje uitharden
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19902&stc=1&d=1289635555
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19903&stc=1&d=1289635555
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19904&stc=1&d=1289635555

Ook heb ik ophanging nogmaals aangepast. Ik was niet echt tevreden over de stand van de velgen na de eerste poging. Nu staat hij er zo bij
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=19905&stc=1&d=1289635555

Let wel, dit is een dryfit. Als hij in elkaar geschroeft word ligt de body nog iets lager.

word vervolgd.........

Ferrari rules
13-11-2010, 11:03
Schoon, heel schoon!

Doc
22-11-2010, 20:54
En nog eens wat doorgewerkt aan deze :

Om te beginnen het dashbord
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20021&stc=1&d=1290451809

Dat kan dus beter, om te beginnen heb ik het dashbord gespoten met de Scale Fabric Black spray van tenco. Het stuur een likje verf gegeven en flippers toegevoegd. Het resultaat
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20022&stc=1&d=1290451809
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20023&stc=1&d=1290451809

Ferrari rules
22-11-2010, 20:57
die flips zijn zeker een meerwaarde hoor!

Doc
22-11-2010, 20:58
Dan 2 mooiere kuipzetels gezocht, ook weer gespoten met de tenco bus, gordels en PE toegevoegd en gemonteerd in de wagen.
Het interieur is nu klaar
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20024&stc=1&d=1290452097
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20025&stc=1&d=1290452097
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20026&stc=1&d=1290452097

Nu kan eindelijk de afwerking van de wagen beginnen en daar ben ik gisteren dan ook mee begonnen
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20027&stc=1&d=1290452097
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20028&stc=1&d=1290452097

Doc
22-11-2010, 21:02
1 probleem had ik nog met deze wagen. Hij moet nog een stuk omlaag. Alleen, met de velgen die ik gebruik ging dit niet. De velgen blijven, ondanks het feit dat het 18' zijn, eigenlijk te klein. Ik kreeg in het weekend een heel interessante link doorgestuurt door Johan(Joka). Meteen was men probleem opgelost. Ondanks het feit dat ik low budget wilde werken aan deze heb ik toch nog maar een velgensetje besteld voor deze wagen
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20029&stc=1&d=1290452453
Het zijn 19'' die iets groter uitvallen en de wielkasten mooi uitvullen

word vervolgd....................

Loixrallyfan
22-11-2010, 22:00
Ja maat, dat kan wel eens de oplossing zijn. Ik ben benieuwd.
Voor de rest, zeer geslaagde scratshbuild van uwen cockpit.:applaus:
Ook de livery is één van de mooiere op deze wagen.

gert mertens
22-11-2010, 22:09
Philip,
Best een goede oplossing.
Bedankt voor de tip !
Mooi model overigens.

Grtz,
G ;)

Nismo
23-11-2010, 00:56
Toen ik vrijdag die C4 eens van kortbij bekeek, waren het 2 mogelijkheden;
Ofwel de wielen te klein, ofwel de wielkasten te groot. Het 2de probleem was moeilijker, dus je hebt er goed aan gedaan om voor 1 te kiezen. Met die grotere velgen zal het wel lukken. Prima dasboard overigens, evenals de rest van de woonkamer (lees interieur).;)

Doc
23-11-2010, 19:55
Philip,
Best een goede oplossing.
Bedankt voor de tip !
Mooi model overigens.

Grtz,
G ;)

Welke tip??

By the way, ben niet zo tevreden met het spuitwerk, deze komt in aanmerking om een beetje "vervuild' te worden.;)

Doc
23-11-2010, 19:58
Toen ik vriag die C4 eens van kortbij bekeek, waren het 2 mogelijkheden;
Ofwel de wielen te klein, ofwel de wielkasten te groot. Het 2de probleem was moeilijker, dus je hebt er goed aan gedaan om voor 1 te kiezen. Met die grotere velgen zal het wel lukken. Prima dasboard overigens, evenals de rest van de woonkamer (lees interieur).;)

Tja, toen ik ztrdag zelf het model nog eens bekeek en ik zoag de link kreeg van Johan was de keuze snel gemaakt dus madag maar meteen besteld.:+:+

:D:D:D

gert mertens
23-11-2010, 23:36
Philip,
Die tip van de "gevulde wielkasten" éh :)
Een beetje vuil maken...
Geen probleem !
Ik wil er je steeds bij helpen.
We spreken wel es af.

Grtz,
G :)

Nismo
24-11-2010, 01:23
Tja, toen ik ztrdag zelf het model nog eens bekeek en ik zoag de link kreeg van Johan was de keuze snel gemaakt dus madag maar meteen besteld.:+:+

:D:D:D

:o Jaja,het is al goe menneke. 't Is al aangepast.

Doc
01-12-2010, 18:30
En in het weekend nog een beetje door gewerkt aan C4.
Om te beginnen is nu de gehele voorbumper voorzien van gaas waar nodig.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20133&stc=1&d=1291220793

Alle ramen zitten er terug in dus kon de achtervleugel ook terug gemonteerd worden
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20134&stc=1&d=1291220793
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20135&stc=1&d=1291220793

Doc
01-12-2010, 18:36
En nu de wagen volledig terug in elkaar staat werd het tijd om het probleem met de slecht opgevulde wielkasten eens te bekijken. De velgen van Hobby Design zijn ondertussen in huis. Ze zien er goed uit maar er is nog wel wat schuurwerk aan maar das voor later. Ze zijn iets minder dan 2mm groter dan de sub velgen die ik eerst wilde gebruiken. Was dat genoeg?????

JA dus!

Ik kon de wagen nu net voldoende verlagen om de wielkasten netjes uitgevuld te krijgen. Dit zijn dus weer eens 13eu die goed gespendeerd zijn.:champagne::champagne:

voorkant
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20136&stc=1&d=1291221120

achterkant
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20137&stc=1&d=1291221120

Let wel, alles is nog in dryfit, de velgen zitten nog niet vast maar het eindresultaat word aanzienlijk beter door dit velgensetje
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20138&stc=1&d=1291221120

En zo staat hij er momenteel bij
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20139&stc=1&d=1291221120

Loeten
01-12-2010, 19:49
:applaus::applaus::applaus::applaus:

Ik weet wat koipen als ik begin aan zoiets... thanks voor de tips !! :p

gert mertens
02-12-2010, 00:02
Hej Doc,

Dit resultaat voor € 13...
Ne mens zou voor minder zen geld uitgeven.
Toch even dit, voor je gaat spuiten ; de "flash" van de velgen verwijderen éh.
Het komt helemaal goe !

Grtz,
G ;)

vanni
02-12-2010, 20:36
Echt een knap resultaat als je de basis beziet.
Misschien 1 ding: moeten de achterwielen niet een ietsiepietsie meer naar buiten komen?
Nog effe dit vermelden:Heller komt in 2011 met een plastic C4 WRC op 1/24!!

Doc
02-12-2010, 20:49
Echt een knap resultaat als je de basis beziet.
Misschien 1 ding: moeten de achterwielen niet een ietsiepietsie meer naar buiten komen?
Nog effe dit vermelden:Heller komt in 2011 met een plastic C4 WRC op 1/24!!

Hij maatje,

de velgen zitten nog niet vast. Er komt nog een remschijf tussen dan komt hij zowiezo nog iets verder naar buiten. ;)

Doc
02-12-2010, 20:52
Hej Doc,

Dit resultaat voor € 13...
Ne mens zou voor minder zen geld uitgeven.
Toch even dit, voor je gaat spuiten ; de "flash" van de velgen verwijderen éh.
Het komt helemaal goe !

Grtz,
G ;)

De velgen opschuren voor het spuiten.

That's Elementary, My Dear Watson!:cool:

Nismo
02-12-2010, 22:11
...................................
Nog effe dit vermelden:Heller komt in 2011 met een plastic C4 WRC op 1/24!!

Het is te hopen, die is al een jaar of 3 geleden al aangekondigd.

@ Doc: Die velgen zijn zeker een goede investering geweest, de wielkasten zijn nu mooi gevuld

Loixrallyfan
02-12-2010, 23:49
Nog effe dit vermelden:Heller komt in 2011 met een plastic C4 WRC op 1/24!!

Aha, dat is een goed vooruitzicht. Ik popel al van ongeduld.

En Philiep, maat. Hij staat heerlijk op die wielen.
Een knap model is dit aan het worden.:applaus:

racer
03-12-2010, 00:21
Nu de wielen nog spuiten en de C4 is klaar.
Je moest hem nu eens kunnen vergelijken met die van renaissance.

Fanza
05-12-2010, 13:11
Deze C4 mag zeker gezien worden naast een renaissance !

Aangezien het zeer hoge niveau van deze built heb ik nog een uitdaging:
het schuifraampje ! Dan is hij helemaal subliem :champagne::champagne:

zie foto : http://www.flickr.com/photos/haretz/4349398624/

Doc
17-12-2010, 16:46
Hij Fanza, goed gezien maar dat gaat me effe te ver voor een die cast. Eventueel te overwegen als ik de renaissance eens ooit ga maken.;)

Dan het vervolg van deze build. Afgelopen week me nog eens met de C4 beziggehouden. Wat is er zoal gebeurt. Wel om te beginnen de antenne bevestigd
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20283&stc=1&d=1292597029

Daarna de rubberen spiegels in de vuilbak gegooid en nieuwe gescratched
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20284&stc=1&d=1292597029

Velgen opgepoetst, gespoten en een beetje diepte gegeven. Raar dat bij dit velgensetje de wielbouten er niet op zaten. Er waren gaatjes voorzien dat wel, dus klinknagels op schaal gebruikt om de bouten na te bootsen
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20285&stc=1&d=1292597029

Ten slotte de PE sluitingen erop geplaatst en de enkele panellines ongekleurd
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20286&stc=1&d=1292597029

En dat wil zeggen dat hij eindelijk klaar is. De eindfoto`s staan in de galerij.