Log in

View Full Version : Ford Sierra Cosworth - Robert Droogmans - Haspengouw 1987 - Starter - 1/43


Loixrallyfan
16-11-2010, 13:15
Hier mijn volgende projectje. Het gaat om de prachtige Sierra Cosworth in de Belgakleuren van den 'Droge'. Dit is nog een gewone groep A met de uitlaat naar achteren en hij reed ermee in 1987.
Mocht er iemand een foto hebben hiervan, mag hij die altijd doorsturen. Dan kan ik die hier toevoegen.;)
De kit van Starter is uit resin en ziet er zeer goed uit. Grote afwezige is de rolkooi. Dat wordt dus scratchen.
... En dat is dan ook gebeurd. Met een dun plastic buisje werd een ganse kooi samengelijmd.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=19946&stc=1&d=1289905698
Een zicht op het interieur, waarin als leuk detail een helmenbak met helm zit meegegoten.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=19947&stc=1&d=1289905698
En met mijn zelfgemaakte kooi.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=19948&stc=1&d=1289905698
Om alle miserie achteraf te voorkomen, een dry-fit. En ja hoor, het zit goed.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=19949&stc=1&d=1289905698
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=19950&stc=1&d=1289905698
Hier is ook de vleugel te zien, waaronder ik zelf een voetje heb moeten maken. Bij de kit zat iets uit PE dat totaal niet paste.
Ook is te zien dat de wagen goed op zijn wielen staat. Dus ook daar geen problemen.

De wagen staat ondertussen in de grondlak, en zal nog 2 kleuren moeten krijgen. Dus een vervolg zal voor volgende week zijn.

Loixrallyfan
17-11-2010, 12:20
Mocht er iemand een foto hebben hiervan, mag hij die altijd doorsturen. Dan kan ik die hier toevoegen.;)

Dit is reeds gebeurd. Onze Gery heeft mij een reeks foto's doorgestuurd waarvoor hartelijk dank.;)
Dit moet het dus gaan worden:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=19956&stc=1&d=1289989173
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=19957&stc=1&d=1289989173
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=19958&stc=1&d=1289989173

Ferrari rules
17-11-2010, 21:36
mooi! ik volg.

Nismo
17-11-2010, 22:01
mooi! ik volg.

Ik ook, ik sta er nog altijd van versteld wat sommigen hier fabriceren op zo'n kleine schaal.

Goe begonnen, Guido. ;)

Loixrallyfan
21-11-2010, 15:41
De wagen werd reeds gespoten in het wit-rood en alle decals werden geplaatst. Dit is een oude kit met decals op leeftijd, en dat zorgde voor wat problemen. Sommigen brokkelden kapot, andere krulden op en met sol moest ik heel spaarzaam zijn omdat de decals hevig gingen reageren hierop.:mad:
Dat geeft dus dat ze er niet 100% opzitten en dat ik er sommige echt terug aan elkaar heb moeten puzelen. Vooral de lijnen waren een ramp.
Niet tegenstaande en met de nodige koppige volharding, ben ik er toch in geslaagd deze knappe en zeldzame uitvoering van de BELGA-livery neer te krijgen op de wagen.
Hier enkele pics:):)
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=19996&stc=1&d=1290346777
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=19997&stc=1&d=1290346777
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=19998&stc=1&d=1290346777

Nu van de week nog schoonmaken en dan een paar laagjes vernis ervoer.
En intussen beginnen met het interieur.

Nismo
21-11-2010, 17:10
Ziet er toch goed uit. ;)

Doc
21-11-2010, 17:30
:applaus:Knap wagentje.:applaus:

BSmodels
22-11-2010, 21:36
mooi werk Guido, maar had je niet beter de spiegel er ook al op gezet. Deze is ook rood en blijkbaar volgens de foto's enkel eentje aan de bestuurderskant ;)

Loixrallyfan
22-11-2010, 21:48
mooi werk Guido, maar had je niet beter de spiegel er ook al op gezet. Deze is ook rood en blijkbaar volgens de foto's enkel eentje aan de bestuurderskant ;)

Deze staat al in het rood, maar ga ik pas achteraf plaatsen om zo makkelijker het zwart te kunnen schilderen. Op deze foto goed te zien:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=20061&stc=1&d=1290455229
Zo loop ik niet het risico het spiegelsteuntje te verknoeien met het zwart

Loixrallyfan
28-11-2010, 12:18
Ben begonnen aan het interieurke van deze wagen.
Allereerst werd het dashboard onderhanden genomen. Hierop werd alles gescratched. Vlijtig als ik ben, weer geen foto's gemaakt van de opbouw van de onderdeeltjes.:o
Toegevoegd:
Klokkenhuis met ringetje en glaasjes in de vorm van een druppeltje lijm
Stuurkolom met hendels voor pinkers en ruitenwissers
Schakelaars en een electrische onderbreker op de middenconsole
Tripmaster, voorzien van enkele schakelaars
En een CB met mike en een gedraaid kabelke.
Dit is het begin:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=20100&stc=1&d=1290939066
En dan met al deze toevoegingen:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=20101&stc=1&d=1290939066
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=20102&stc=1&d=1290939066
Het stuur bij de kit werd weggesmeten, wegens onaanvaardbaar en heb ondertussen al een nieuw exemplaar, maar dat is voor later.
Het interieur kreeg zijn kleurkes
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=20103&stc=1&d=1290939066
En ook de wielen werden al klaargemaakt:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=20104&stc=1&d=1290939066

Tot hiertoe alles nog goed, totdat ik de body ging vernissen. Ook hier hebben de oude decals lichtjes gereageerd en dat zie je. Weet nog niet wat ik ermee ga doen, maar dat is ook nog even wachten tot hij uitgehard is. Dit in beeld brengen is niet mogelijk met mijn fototoestel.

Sennake
28-11-2010, 13:32
Oei, da's minder, dat van die vernis. Heb je Gunze Sangyo vernis gebruikt, en zo ja, eerst een mistcoat gezet?

Loixrallyfan
29-11-2010, 14:12
Ja Guy,

Heb inderdaad met Gunze gespoten. Eerst een mistlaag, 24 uur erna 2 wet coats. Nooit problemen gehad, en nu hij begint uit te harden, valt ook hier de schade nog mee. Ik zie langzaam maar zeker de blaasjes wegtrekken.
Maar er zullen er blijven. Ligt toch volledig aan de slechte kwaliteit van de decals, en allicht het te weinig gebruiken van sol voor een goede hechting.

Enfin, we zien wel wat het wordt, hé.

Sennake
29-11-2010, 16:24
Als je echt zeker wil zijn van je vernis, of beter gezegd als je twijfelt aan de weerbaarheid van je decals, kan je best de vernis (ook al is het Gunze) eerst decanteren, en dan spuiten met de airbrush. Wat namelijk reageert met je decals is in feite niet de vernis zelf, maar wel het drijfgas dat in de bus zit. Maar ik weet niet zeker of je een airbrush bezit; anders wil ik je best wel eens een keertje een demo geven op een meeting in 2011. Vroeg of laat zal je er toch eentje aanschaffen denk ik ;)

Dominique
29-11-2010, 19:30
Ik blijf er op hameren dat je ondanks alles toch voorzichtig moet blijven met die wetcoats. Je zet beter een mistlaag meer (of zelfs 2 of 3, dat maakt écht niks uit) vooraleer je je "wetcoats" zet. Wetcoats zijn gewoon té agressief als je onderlaag niet voldoende is verzadigd, en het teveel aan chemische stoffen afkomstig uit je verf zullen dan met alles proberen verbinden dat ze kunnen vinden. Is dat nu een andere verflaag, decals, of whatever dat die verf vindt, het zal chemisch proberen verbinden.

Decanteren helpt zeer zeker, omdat je dan al één van de chemische stoffen uit je verf probeert te neutraliseren (of toch voor een groot deel): drijfgassen uit de spuitbus. Je hebt dat element niet nodig om je verflaag mooi te laten ogen, dus weg ermee. Bijkomend voordeel is dat die drijfgassen dan ook al geen reacties meer kunnen uitlokken op eender wat eronder komt te zitten.

Daarom, ik houd het bij mijn zeer beproefde methode: mistlagen, mistlagen en nog eens mistlagen.
Hopelijk heb je hier wat aan. :)

Loixrallyfan
29-11-2010, 23:42
Bedankt voor de repliek mannen.
Bij deze wagen zal het nu zo blijven en in mijn vitrine valt he allemaal niet zo fel op.
Ik ga mij zeker een Airbrush aanschaffen, dus die demo Guy, wil ik wel meepikken ja.
En Dominique, je spreekt hier van enkel mistlagen, ga je het dan glanzend krijgen zonder een wet-coat, en zoja, hoe bekom je dan je glans?

Grts, Guido

Dominique
30-11-2010, 00:56
ik spreek niet van enkel mistlagen, ik spreek van meer mistlagen. Het is kwestie van de ondergrond te bedekken met dunne laagjes, zodat wanneer je de wetcoat zet, er geen contact meer is met de ondergrond.
Kwestie van de ondergrond te sealen tegen die dikke en meer agressieve toplaag. Dus: meerdere mistlagen, dan pas de wetcoat. Probeer het eens op een oude body. ;)

Loixrallyfan
30-11-2010, 13:17
Ga ik zeker doen Dominique.
Nu de vraag hé, hoeveel mistlaagjes zet je en hoelang wacht je tussen elke laag. En dient er nog iets te gebeuren voor de 'natte' laag, of mag die der zo over.
Alvast bedankt:)

Dominique
30-11-2010, 18:20
Meestal zet ik 2 à 3 mistlagen met ongeveer 1 uur tussentijd. Dat moet genoeg zijn.
Als je twijfelt, of je weet dat je met delicate of zeldzame decals bezig bent, dan kan je zonder risico er nog ééntje bijzetten.

Na al die mistlagen heb je zoiets dat wat op een semi-gloss laag begint te lijken. Dan kan je beginnen.

BSmodels
01-12-2010, 22:49
Guido,

Veel hangt af van de temperatuur waaronder je spuit, in mijn spuitcabine wordt het gemakkelijk 25 à 30 °c m.a.w een mistcoat is na 10 minuten genoeg uitgedampt om een volgende te zetten. Hoeveel dunne laagjes verschilt van model tot model, eigenlijk dienen deze laagjes (zoals Domi aangeeft) om de decals te sealen, dus hoe dikker de decals, hoe meer laagjes.
Ik heb hier speciaal het woord uitgehard niet gebruikt omdat dat niet van toepassing is op mistlagen. Uitdamping is het belangrijkste want als je te snel een te dikke laag legt dan kunnen de dampen niet meer ontsnappen en kan je bv blaasjes of putjes krijgen in de lak, decals die worden aangetast,......

Ik zie, hoor je nu al denken, dan laat ik die mistlaag toch langer "drogen" maar dan ga je onmogelijk een mooie vloei tussen de verschillende lagen krijgen. Soms hoor je wel eens iemand spreken van een korte of lange verharder, wel dat heeft daarmee te maken, de ene vloeit langer dan de andere. De verschillende lagen moeten dus nog mooi in elkaar kunnen lopen wil je een strak=vlak gespoten oppervlak bekomen, de glans komt dan vanzelf, polijsten is in principe dan overbodig.

Tijd die ik spendeer om een een 1/43 model te vernissen: 1/2 uur max inclusief uitkuis airbrush

gert mertens
01-12-2010, 23:58
Guido,

Je weet (en da's algemeen bekend) dat ik een hekel heb aan spuitbussen...
(sorry maar het is zo :()
Met een spuitpistool en de "juiste" vernis heb je al deze problemen écht niet...
T'ja en dan komen we weer op het kostenplaatje...
Stel nu dat er een topic gestart wordt om een gezamelijke aankoop te doen...
Voor een compressor,waterafscheider,slang en pistool...
Ik denk dat er met de handelaars écht wel zaken te doen zijn.
Het is maar een gedacht éh.

Grtz,
G :)

Sennake
02-12-2010, 00:15
Je weet (en da's algemeen bekend) dat ik een hekel heb aan spuitbussen...

Behalve als er haarlak in zit zeker ;)

Doc
02-12-2010, 06:58
Nu we er toch over bezig zijn : wat is een goede vernis voor de airbrush?

gert mertens
02-12-2010, 18:12
Behalve als er haarlak in zit zeker ;)

T'Ja....
Ik voel me "gepakt"...
Terecht eigenlijk :D

P.S. vergeet ook de purity seal niet,maar da zijn de 2 enige...denk ik :o

Grtz,
G ;)

gert mertens
02-12-2010, 18:17
Nu we er toch over bezig zijn : wat is een goede vernis voor de airbrush?

Doc,
Er zijn verschillende "goede" vernissen.
Meer dan wat ik even ga opnoemen...
Zelf gebruik ik
X22 van tamiya
clear coat van alclad
en 2K van Zero
Met deze 3 spuit ik alles.

Elk van de vernissen heeft zen eigenschappen naar het "blinken" toe.
Ik gebruik ze 'random' voor verschillende toepassing...
T'zal wel weer een verwarde uitleg zijn ...vergeef me!

Grtz,
G :o

BSmodels
02-12-2010, 22:11
Nu we er toch over bezig zijn : wat is een goede vernis voor de airbrush?

uit de modelbouw: gunze en tamiya gedecanteerd, de tamiya is denk ik kwalitatief zeker zogoed als de gunze maar iets agressiever.

uit de real world:D: alle bekende 2 componenten vernis die in de carrosserie wordt gebruikt maw Dupont, glasurit, sikkens, standox, PPG,..... DE zero paints vernis valt hier ook onder.

Zelf gebruik ik Glasurit Racing clear

Loixrallyfan
02-12-2010, 23:44
Bedankt mannen voor al deze uitleg.

Bart, de uitleg over de reden van de blaasjes en het uitdampen helpt enorm. Nu snap ik volledeig hoe het komt en is het makkelijker om erop in te spelen. Bedankt.

Ik ga nog even rustig doorgaan met mijn spuitbusjes, want op dit ene model na dan, is het steeds goed meegevallen. En met de bagage aan info kan het alleen maar beter worden hé.

Maar geen zorgen mannen, er komt weldegelijk een airbrush in huis. Wanneer, dat weet ik nog niet, maar dat ie er komt, is een zekerheid. En dan ga ik u allen opnieuw moeten plagen met een hoop vragen. Maar dat is voor later.

Grts, Guido

Loixrallyfan
03-12-2010, 12:39
En nu tergug naar de Sierra.
Heb een oplossing gevonden om alles wat te camoufleren. "Vuil" maken.
Heb eens geprobeerd de wagen te verweren met als opzicht de grootste schade aan de decals, namelijk de voorbumper weg te moffelen.
Heb alles erop geschilderd met 3 kleurkes en ook de wielen werden bewerkt.
Het is nog niet gelijk bij onze specialist ter zake, den Gert, maar ik ben alvast content van mijn eerste poging.
Enfin, hier enkele foto's.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=20147&stc=1&d=1291372640
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=20148&stc=1&d=1291372640
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=20149&stc=1&d=1291372640
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=20150&stc=1&d=1291372640

De vleugel staat er nog los op voor de foto's en moet nog "vuil" gemaakt worden.

Sennake
03-12-2010, 14:19
Mmm, ik begrijp volkomen waarom je deze 'vuilmaking' uitgevoerd hebt, en ik vind ze zelfs zeer geslaagd hoor. Maar... ik meen me te herinneren dat de Haspengouwrally 1987 een erg droge rally was (die trouwens in de maand mei gereden werd onder een stralende zon) zodat het vuil op de wagen niet echt overeen komt met de Rallyplaten op de Sierra... 't Is meer een 'Condroz' vervuiling... ;)

gert mertens
04-12-2010, 01:56
Guido,

De (zogenaamde) "specialist ter zake" ziet dat het goed is :)
Knap gedaan jong !!!
Wat ne mens al nie kan wegstoppen onder een laagje stof éh :rolleyes:
Grtz,
G ;)

BSmodels
04-12-2010, 13:24
love it :applaus:

misschien ook eens heel lichtjes over de nummerplaten en eventueel de koplampen gaan om een zachte overgang te krijgen

Loixrallyfan
05-12-2010, 21:34
Thanks mannen.
En inderdaad, Guy, dit is een droge Haspengiuw geweest, maar met een subtiele weathering kon ik de probleempjes niet wegwerken. Dus ga ik voor een natte Haspengouw. En een Condrozweathering lijkt mij ook nog leuk om te doen, dan mag het nog veel heviger en veel donkerder zijn.
Maar dat is toekomstmuziek. Heb nog wat verder gedaan aan de weathering.
Voor- en achterkant werden verder bewerkt en ook de vleugel werd onderin wat bevuild.
Dit is het definitieve resultaat.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=20164&stc=1&d=1291577455
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=20165&stc=1&d=1291577455
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=20166&stc=1&d=1291577455
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=20167&stc=1&d=1291577455
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=20168&stc=1&d=1291577455

Loixrallyfan
05-12-2010, 21:39
Dit gaf me dan ook weer de goesting om aan het interieur verder te gaan.
Het dash werd voorzien van stuur.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=20169&stc=1&d=1291577742
De stoeltjes kregen hun juiste kleur. De gordeltjes die gedrukt staan in het resin, kregen een iets donkerdere tint rood, en met wat zwart heb ik geprobeerd wat schaduws te creëren. Lekker experimenteren hé.
Het resultaat:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=20170&stc=1&d=1291577742
En dan nog een fotoke met het dash in het interieur.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=20171&stc=1&d=1291577742

Wordt vervolgd...

gert mertens
05-12-2010, 23:17
Guido,

Ik ga "gigantisch" eerlijk met je zijn...:rolleyes:
Broeder , ga ervoor in de hobby , maar neem een schaal hoger dan 1/43...
Jij hebt de kwaliteiten om -eveneens in 1/43- een model boven de verwachtingen te laten uitstijgen...
Kabibas jongen het is énkel mijn gedacht éh...
Ge moet natuurlijk altij doen wa ge zelf plezant vindt éh...

Grtz,
G ;)

Loixrallyfan
05-12-2010, 23:45
Hey Gert,

Tja, bouw graag op de 2 schalen en 1/24 heeft ook nog steeds mijn voorkeur.
Ik zag dit als een snel tussendoortje, maar kan het nooit laten om der hier en daar iets extra aan te doen, en voordat ik het weet, is half het interieur gescratsht. Toch tof hé de hobby...
En euh, ben zelfs blij dat de decals tegenvielen, zo heb ik de stap gezet naar weatheren en daar heb ik geen spijt van. Nu volgt nog meer van datte. Vind het ook enorm plezant om te doen.

En euh KABIBAS:p:confused: Da ken ekik nie zulle.

Ferrari rules
07-12-2010, 08:45
En euh KABIBAS:p:confused: Da ken ekik ni zulle.

Dat is het Spaanse woord voor het russische kuµàliùépqµ ....:+:p

Nee, serieus nu. die 'vuiligheid' ziet er zeer 'proper' uit !(:rolleyes:)...

Loixrallyfan
28-12-2010, 13:01
Deze thread mag dicht:(:(:(
Vandaag ben ik een beetje over de rooie gegaan, nadat ook de vensters totaal niet pasten in de wagen en had genoeg van al het gezever met deze wagen. Dus ging mijn platte hand erop en is't over en uit.:mad:
Ik besef dan ook dat het even tijd is voor een serieuze break en ga dan ook voor onbepaalde duur stoppen met bouwen totdat de goesting en drijfkracht er weer inzit. Want dit kan en mag nietmeer gebeuren.
Altijd probeer ik de problemen op te lossen en lukt dat ook, maar wat me nu overkwam hier is een duidelijk teken om er even mee te stoppen.
Ik ga dan ook een tijdje zogoed als nietsmeer doen om dan binnen afzienbare tijd de draad terug op te nemen. Ik zit al een tijdje in een bouwdip en het is van kwaad naar erger gegaan.
Ik wens iedereen veel bouwplezier en zal aanwezig blijven op het forum en zal ook naar de meetings blijven komen uiteraard, maar even zonder modellen.

Grts, Guido:(

gert mertens
28-12-2010, 17:49
Alle respect daarvoor Guido !
Geen probleem ,de goesting ga snel genoeg terug komen.
Grtz,
G ;)

Loeten
28-12-2010, 18:58
Oei, mijn medeleven !!
Gewoon eens wat anders gaan doen. Dat komt wel terug...
Hopelijk is uw model nu niet naar de modelbouwhemel?

Anyway, take your time !! Iedere bouwer heeft er wel eens last van...

Loixrallyfan
28-12-2010, 19:10
Oei, mijn medeleven !!
Hopelijk is uw model nu niet naar de modelbouwhemel?
Bestaat die dan?:p
R.I.P. .... en dat hij ruste in vrede ... Amen.

En euhhh, bedankt voor de steunbetuiging, maar is maar een hobby hoor.
Pasop, was er wel even ondersteboven van toen ik hem daar zo plat uitgesmeerd op tafel zag liggen, maar 't is maar een modelleke hé.
Even pauze en dan op naar de volgende.:):)

Nismo
28-12-2010, 20:30
Tja Guido, shit happens. :(

Een dip(je) zal iedereen hier wel eens overkomen, en soms kan het kwaad eens de bovenhand halen, al mag je dat bij jouw wel lettelijk noemen dit keer.
Het is ook één van de redenen dat ik de laatste tijd weinig of niet aan bouwen toekom.

Zoals je zei, even pauzeren en er dan weer tegenaan, that's the spirit.;)

Geniet nog van de eindejaarsfeesten. :bye:

Ferrari rules
28-12-2010, 21:46
Dat de goesting vlug mag terugkeren! Eventjes pauzeren kan zeker geen kwaad, maar niet te lang hé!!!