Dominique
22-11-2010, 21:34
Heller heeft de bedenkelijke reputatie niet zo bijster goede kits op de markt te brengen. Gedeeltelijk klopt dat wel, maar er zijn de spreekwoordelijke uitzonderingen die de regel bevestigen. Deze kit is er zo ééntje: de Traction Avant op schaal 1/8 !!
Deze auto was zijn tijd vér vooruit, niet alleen door zijn looks (vergeet niet dat de eerste versie reeds in 1934 als de "7", "11" en "22" werd geïntroduceerd en de lijn tijdens de volgende jaren nauwelijks is veranderd), maar ook door zijn techniek. De voorwielaandrijving bezorgde de wagen zelfs zijn onsterfelijke bijnaam...
Jammer genoeg werd de "22" nooit in productie genomen wegens toch een beetje "té ambitieus": een 3.8L V8 met 100pk...
Het vlaggeschip in de reeks Traction Avants werd dus de 15 "Six": hij werd aangedreven door een 2.8L zescylinder-in-lijn die 77PK leverde aan 3800 t/m. Een zeer romige motor die toch de brute prestaties niet schuwde. Dit topmodel bracht het zelfs tot presidentieel voertuig, getuige zijn klasse...
Die prestaties bracht ook een ander -minder oprecht- cliënteel op ideetjes, zodat de wagen tot op vandaag nog steeds de reputatie heeft een boevenauto te zijn. Onterecht als je ziet dat latere 205s GTI, Golfs GTI en Impreza's ook door (zowel koninklijke als niet-adelijke) ongure sujetten werden gebezigd, maar die toch niet de reputatie van ganstermobiel krijgen opgeplakt.
In 1955 werd de productie van de "15" gestopt.
Enfin, de kit dus. Je spreekt hier in superlatieven: 1054 onderdelen (weliswaar enkele in dubbel om verschillende versies te bouwen, maar toch), verdeeld over 38 sprues en 2 bladen polistyreen. De instructies tellen 28 pagina's en het heeft eerder weg van een onderdelenlijst dan van kit-instructies.
Ik heb de indruk dat iedereen de kit wel kent, maar (bijna) niemand schijnt hem te hebben gebouwd. De bruikbare bouwverslagen op het internet kan je op de vingers tellen, en ze schijnen allemaal tegen dezelfde probleempjes te zijn aangelopen:
1. de scharnieren van motorkap en deuren moeten worden versterkt, beter nog vervangen door metalen scharnieren,
2. de veerpoten zaken na een tijd door. Zelfs in de bouwinstructies door Heller wordt achteraan heel terloops vermeld dat wanneer je je kit wil beschermen tegen "de tijd", dat je hem op blokken van 30x30x37 moet zetten.
Blijkbaar lijdt de gebouwde kit onder zijn eigen gewicht.
Bon, piccies dan maar:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20034&stc=1&d=1290454374
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20035&stc=1&d=1290454374
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20036&stc=1&d=1290454374
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20037&stc=1&d=1290454374
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20038&stc=1&d=1290454374
Deze auto was zijn tijd vér vooruit, niet alleen door zijn looks (vergeet niet dat de eerste versie reeds in 1934 als de "7", "11" en "22" werd geïntroduceerd en de lijn tijdens de volgende jaren nauwelijks is veranderd), maar ook door zijn techniek. De voorwielaandrijving bezorgde de wagen zelfs zijn onsterfelijke bijnaam...
Jammer genoeg werd de "22" nooit in productie genomen wegens toch een beetje "té ambitieus": een 3.8L V8 met 100pk...
Het vlaggeschip in de reeks Traction Avants werd dus de 15 "Six": hij werd aangedreven door een 2.8L zescylinder-in-lijn die 77PK leverde aan 3800 t/m. Een zeer romige motor die toch de brute prestaties niet schuwde. Dit topmodel bracht het zelfs tot presidentieel voertuig, getuige zijn klasse...
Die prestaties bracht ook een ander -minder oprecht- cliënteel op ideetjes, zodat de wagen tot op vandaag nog steeds de reputatie heeft een boevenauto te zijn. Onterecht als je ziet dat latere 205s GTI, Golfs GTI en Impreza's ook door (zowel koninklijke als niet-adelijke) ongure sujetten werden gebezigd, maar die toch niet de reputatie van ganstermobiel krijgen opgeplakt.
In 1955 werd de productie van de "15" gestopt.
Enfin, de kit dus. Je spreekt hier in superlatieven: 1054 onderdelen (weliswaar enkele in dubbel om verschillende versies te bouwen, maar toch), verdeeld over 38 sprues en 2 bladen polistyreen. De instructies tellen 28 pagina's en het heeft eerder weg van een onderdelenlijst dan van kit-instructies.
Ik heb de indruk dat iedereen de kit wel kent, maar (bijna) niemand schijnt hem te hebben gebouwd. De bruikbare bouwverslagen op het internet kan je op de vingers tellen, en ze schijnen allemaal tegen dezelfde probleempjes te zijn aangelopen:
1. de scharnieren van motorkap en deuren moeten worden versterkt, beter nog vervangen door metalen scharnieren,
2. de veerpoten zaken na een tijd door. Zelfs in de bouwinstructies door Heller wordt achteraan heel terloops vermeld dat wanneer je je kit wil beschermen tegen "de tijd", dat je hem op blokken van 30x30x37 moet zetten.
Blijkbaar lijdt de gebouwde kit onder zijn eigen gewicht.
Bon, piccies dan maar:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20034&stc=1&d=1290454374
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20035&stc=1&d=1290454374
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20036&stc=1&d=1290454374
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20037&stc=1&d=1290454374
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=20038&stc=1&d=1290454374