View Full Version : Maximum 50 km/u ?
Ergens tussen Gent en Wevelgem:
Verhofstad of Prins Laurant in de buurt geweest?
Het moet dus altijd geen BV zijn die op de foto staat !.
Wielrennen
10/04 Renners Gent-Wevelgem geflitst
Moeten wielrenners zich tijdens een wedstrijd aan de maximumsnelheden houden? Voor een onbemande camera in Oostende alvast wel. Tijdens de wedstrijd Gent-Wevelgem werden enkele renners en volgwagens immers geflitst toen ze de maximumsnelheid van 50 kilometer per uur op de Nieuwpoortseseteenweg aan hun laars lapten, zo meldde de Oostendse politiewoordvoerder woensdag.
Het is niet duidelijk of de Oostendse politie van de foto's een proces-verbaal zal opstellen en doorsturen naar de procureur. In een reactie noemde woordvoerder Joannes Thuy van het ministerie van Justitie het verhaal alvast "zeer geestig". Op de vraag of er gevolg zal worden gegeven aan de 'snelheidsovertreding', verwees hij door naar het bevoegde parket, in dit geval dat van Brugge.
Procureur des konings Jean-Marie Berkvens van het parket in Brugge wist te melden dat de processen-verbaal, "indien het verhaal klopt en indien die al worden opgesteld", geklasseerd zullen worden.
Je zal het maar voor hebben. En ik dan maar braaf 50/u rijden (met mijn autoke).
www.GVA.be dd 10/04/04
Ik zit op kot in de Nieuwpoortsesteenweg. Der staat daar idd zo'n onbemande camera.
Ze zullen die volgwagens moeten uitrusten met een zwaailicht en sirene, zodat het prioritaire voertuigen zijn. Ze mogen dan vlammen zoveel ze willen :D :D
Ik begrijp de heren ministers vaak niet. Het enige wat ze willen doen is de maximumsnelheid naar beneden halen.
Uit ervaring weet ik echter dat te trage mede-weggebruikers een even grote bedreiging kunnen zijn.
Hoe verklaar je immers dat de duitse banen percentueel gezien veiliger zijn dan onze belgische zonder dat daar een snelheidslimiet wordt gedefinieerd?
hoeveel plaats is er tussen 2 op-afritten in duitsland. 10km of meer. In belgie zijn er dan al 5 op-afritten geweest. met behoorlijke risico's. Nu niet dat de snelheid voor mij omlaag mag zene, maar in mijn ogen zou een onbeperkte snelheid in België alleen nog maar voor meer gevaren zorgen.
airco
Bart.Vandecavey
10-04-2002, 20:50
Originally posted by airco
hoeveel plaats is er tussen 2 op-afritten in duitsland. 10km of meer. In belgie zijn er dan al 5 op-afritten geweest. met behoorlijke risico's. Nu niet dat de snelheid voor mij omlaag mag zene, maar in mijn ogen zou een onbeperkte snelheid in België alleen nog maar voor meer gevaren zorgen.
airco
Airco ge moet u maar een keer aan de regels houden en dat is op uw praktisch examen!
In België zijn er tussen de drie en de vier rijstroken. De snelheidslimiet ligt op 120.
Als de man op het linkse vak 120 rijdt en gij wilt voorbij, dan rijdt ge al 130. Een derde persoon wil u echter voorbij en doet dit op het derde vak. Dan rijdt hij 140.
Logisch toch, ... anders doen we niets anders dan constant blokrijden.
Ik rijd meestal tussen de 130 en de 140 en ja, ... meestal offensief! Op deze wijze voel ik mij het veiligste.
Originally posted by TiBo
Ik rijd meestal tussen de 130 en de 140 en ja, ... meestal offensief! Op deze wijze voel ik mij het veiligste. [/B]
Nu stel ik mij iemand voor die van zodra hij op de snelweg komt, direct naar dat derde rijvak schiet, aan iedereen zijne bumper hangt op drie meter afstand en daarbij voortdurend zijn linkerrichtingaanwijzer aanzet.
kweet niet of ge dat bedoelt, maar dat is niet bepaald mijn idee van veilig.
Ik ben meer aanhanger van de Amerikaanse mentaliteit qua verkeer. Gewoon relaxed achter het stuur en uzelf niet zo zitten opnaaien. Bij mij werkt autorijden ontspannend, zelfs in druk stadsverkeer ga ik mij niet opjagen. (ik moet wel toegeven dat onzen auto hier thuis daar wel een rol in speelt, dat ding rijdt maar daarmee is dan ook alles gezegd ;) )
Dat betekent dan ook weer niet dat ge het verkeer moet ophouden en 70 gaan rijden op de snelweg.
Oneliner
10-04-2002, 22:49
tgaat hier over auto's en niet over fietsen hé.... :p
Originally posted by HHugo
Ik ben meer aanhanger van de Amerikaanse mentaliteit qua verkeer. Gewoon relaxed achter het stuur en uzelf niet zo zitten opnaaien.
Ik weet uit ervaring wat het is om in de VS te rijden. Zeer vervelend!
Iedereeen rijdt daar even snel en de limiet ligt daar meestal op 60 mph. Al die wagens zijn 'automatic' en die waarmee ik reed had zelfs een schakelpook aan het stuur. Die bakken zijn standaard uitgerust met 'cruise control' en de vering lijkt wel deze van een Jeep.
In die programma's als cops zie je dan ook altijd die mannen gillen: "he's going over 80 mph"! Lachwekkend niet?!
Ik vind het vreemd hoe iedereen verkeersagressie lijkt af te keuren en ook steeds tegen het gebruik van alcohol achter het stuur is. Als je dan even om je heen kijkt lijkt me dat er een reuzegroot verschil is tussen wat we zeggen, en wat we werkelijk doen.
Laat ik daarom een nieuw initiatief lanceren: de AA (Anonieme Automobilisten)
"Ik ben TiBo en ik rijd al eens te snel!"
Ik praat dronkenschap achter het stuur of overdreven snelheid zeker niet goed! Ik kan echter van mezelf niet zeggen dat ik nog nooit te snel heb gereden, ik nog nooit aan een bumper gekleefd heb of nog nooit na het drinken van een bietje de wagen links heb laten staan, ........ waarvoor mijn excuses.
Ik heb ooit een 'Kijk uit' met ons aller Flor Konincx gezien, waarin rijgedrag voor en na bierconsumptie getest werd. Vrijwel alle bestuurders remden later, sommigen reden zelfs botweg kegels omver...En ze waren er allemaal rotsvast van overtuigd dat ze nuchter genoeg waren om plaats te nemen achter het stuur.
Ik heb nog geen moeite gedaan om een rijbewijs te halen (mogelijk van deze grote vakantie), maar ik zou zo zeggen; beter vermijden...voor ge het weet plakt ge ergens tegen een muur, AA'er of niet ;)
De enige oplossing hierop is de nultollerantie.
Misschien is dit nog wel het eerlijkst. Nisk is nisk hé, nul, noppes, nada, zilch.
Het lijkt me ook makkelijker. Een biertje en ge moogt niet meer in de wagen. Nu wordt er in de media weergegeven dat men tot 2 biertjes mag gaan vooraleer aan de 0.05% te zitten. Waarom het dan laten?
Slechte mentaliteit maar typisch belgisch, nederlands, duits, ....... menselijk!
Bart.Vandecavey
11-04-2002, 11:36
Originally posted by Finish
Ik heb ooit een 'Kijk uit' met ons aller Flor Konincx gezien, waarin rijgedrag voor en na bierconsumptie getest werd. Vrijwel alle bestuurders remden later, sommigen reden zelfs botweg kegels omver...En ze waren er allemaal rotsvast van overtuigd dat ze nuchter genoeg waren om plaats te nemen achter het stuur.
Ik heb nog geen moeite gedaan om een rijbewijs te halen (mogelijk van deze grote vakantie), maar ik zou zo zeggen; beter vermijden...voor ge het weet plakt ge ergens tegen een muur, AA'er of niet ;)
Ik heb die uitzending gezien toen ze wilden testen wat het effect was tussen alcohol en slalommen.
Ten eerste: het was een aartsmoeilijke proef die je zelfs nuchter met moeite kon doen...
Ten tweede: zeer onervaren chauffeurs hadden geloof ik zes maanden hun rijbewijs.
Ten derde: de jongeman in het filmpje had 4 pinten in een uur gedronken en direct in de auto resultaat perfect, zitten ze dan te zagen dat zijn hoofd meer bewoog... Het meisje 3 Breezzers en een pintje geloof ik heeft de laatste kegel omgereden...
In Amerika rijden zo ook aggressief hoor, steken daar links en rechts voorbij, maar rijden anders wel aan dezelfde snelhied achter elkaar. Dat is ook wel maar op de ringwegen.
Om het nog eens over de snelheid te hebben op onze belgische wegen, die mag voor mij omhoog of onbeperkt worden voor bepaalde uren op een dag. Bijvoorbeeld s'nachts in de week,...
Oneliner
11-04-2002, 12:38
Het snelheids systeem in deze bananenrepubliek trekt op nix.
Der zijn bebouwde plaasten waar 90 moogt, en onbebouwde waar ge maar 70 moogt => zie de logica daar ni van in zenne...
Enja 120km/h
Waarom zout ge int midden van de nacht als er geen kat op de baan is geen 130 of 140 mogen rijden....
Oneliner
11-04-2002, 12:48
ff gemoved naar Community Forum => had nog bitter weinig met sport te maken
Gij doet dat goed Oneliner.
tsjolder
11-04-2002, 19:16
Wat dat rechts voorbijsteken in Amerika betreft: dat is daar gewoon toegelaten: het linkervlak is niet per definitie voor de snellere chauffeurs. Daarnaast ben ik voor een nultolerantie en veel meer controles.
Omdat ze u verdomme op zo'n baan na een klapband bij 130 of 140 bij elkaar kunnen keren, daarom! Stel ge doet 50km aan gemiddeld 120km/u dan duurt dat 25 minuten, bedraagt je snelheid 90km/u dan doe je er 33 minuten over... 8 minuten verschil, niet veel, maar je overlevingskansen bij een ongeval zijn *stukken* groter en dat is onbetaalbaar. Als je dit een bananenrepubliek noemt moet je er ook rekening mee houden dat je in zo'n republiek nog nauwelijks lange rechte onbewoonde stukken hebt, en dat de tijd die je wint door hier en daar eventjes je gaspedaal diep in te drukken zo goed als nihil is omdat 5 kilometer verderop het volgende dorp begint of de volgende scherpe bocht eraan komt.
U overal aan de snelheden houden is misschien niet plezant, dat weet ik goed genoeg, maar door serieus te snel te rijden speel je met je eigen leven (en met dat van anderen); en op minder dan een seconde kan het allemaal voorbij zijn...het zal jouw of iemand in je omgeving maar overkomen, dat spreek je ook zoals mij.
Ik ga hier nie aan meedoen aan die discussies want ik ben een bumperplakker, laagvlieger, enz... maar nooit hard in de bebouwde kommen, altijd op de snelweg en ik doe toch zo een 80000 km per jaar he.
Originally posted by Driesco
Ik ga hier nie aan meedoen aan die discussies want ik ben een bumperplakker, laagvlieger, enz... maar nooit hard in de bebouwde kommen, altijd op de snelweg en ik doe toch zo een 80000 km per jaar he.
Waarvan 70.000 op het circuit. LOL
C U
Oneliner
11-04-2002, 23:31
Sorry hé Stipey, maar hiere, in den buiten, hebde nog genoeg baantjes die onbebouwd zijn zenne.
Het geen er bij mij ni ingaat is dat er plaatsen zijn, bewoond, waar ge 90 moogt doen, en onbebouwd, waar ge maar 70 moogt doen.
En ik kakn u er ook bij vertellen dat er bij geen van beide scherpe bochten inzitten. In mijn ogen, als er een wet wordt opgestelt, moet ge die fair en juist uitvoeren ook.
En ni zeggen van, nu kan het, maar nu weer niet.
Neen, ofwel 70 ofwel 90....
'k versta uw commentaar wel, maar ge moet dat zelf eens voor een heel land overal consequent gaan beoordelen, da's niet simpel. Temeer omdat de omstandigheden altijd anders zijn, als't bijvoorbeeld na 14 dagen voor den eerste keer regent en de weg is spiegelglad kan 70 op die plaats nog te snel zijn, etc. Onmogelijke zaak om altijd en overal een juiste maximumsnelheid te bepalen, die bestaat immers niet eens, maar er moet nu eenmaal een bord staan of het verkeer zou onleefbaar zijn. Probeer uweigen daar niet teveel aan te storen, die 20km/u gaat u immers niet veel vertragen... 70km/u is en blijft immers al een behoorlijke snelheid, maar als ge in uw autozetel zit lijkt dat helemaal niet zo ik weet dat goed genoeg....
Oneliner
11-04-2002, 23:58
Dat ze dan overal gewoon 70 zetten hé...
Tegenwoordig ligt de "spelingslimiet" al boven de 10km/h dusja, why not...
Da's volgens mij wat Steveart voorstelde, maar er zijn niet veel mensen die zo'n mening delen :)
Over het algemeen is er maar 1e regel voor mij part.
NOOIT te hard in een bebouwde kom, en een beke hoffelijk tegenover fietsers en voetgangers. IK cross al jarenlang per jaar ongeveer 6000 Km met mijn fietske door Antwerpen, en ik heb in die tijd al meer voor mijn leven moeten vrezen dan dat leden van depaddock al verkeersboetes hebben gehad zene.
Dat mensen op snelwegen (te) hard rijden heb ik weinig of niks op tegen, omdat daar enkel mensen in auto's en vrachtwagens zijn die toch iets of wat van bescherming rond hun hebben. Fietsers en voetgangers daarentegen.
airco
Oneliner
12-04-2002, 10:51
Wat ge zegt. Ik fiets ook veel me et veloke, enja, den airco heft daar wel een punt.
Ge kunt soms minuuuuuuten wachten eer er ene is die zo vriendelijk is om even te stoppe...
Och daar hebek het nog nie over, tijd is het minste van mijn zorgen. Ik heb het zo eerder over nekeer over hunnen schouder kijken als ze afdraaien, om zo dode hoek voor het allergrootste deel uit te schakelen. Spiegel is 1 ding zene, maar ge ziet daar gewoon nie alles in.
Oneliner
12-04-2002, 11:19
Originally posted by airco
Och daar hebek het nog nie over, tijd is het minste van mijn zorgen.
Behalve als ge u overslapen hebt en aant crossen zijt me uw veloke...
ach ja, kzijn liever ergens te laat dan overreden worden door nen auto zene. Zoals ik al zei, tijd is het minste van mijn zorgen.
airco
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.