View Full Version : Le Mans Series 2011 - De nieuwtjes
Voorlopig kalender voor de Le Mans Series 2011:
11-12 mars: Tests Officiels, Circuit Paul Ricard – (France)
1-2-3 avril: 6 Heures du Castellet – (France)
6-7-8 mai: 6 Heures de Spa-Francorchamps – (Belgique)
1-2-3 juillet: 6 Heures d’Imola – (Italie)
9-10-11 septembre: 6 Heures de Silverstone – (Royaume-Uni)
23-24-25 septembre: Course de 6h (circuit à confirmer) – (Portugal)
* Sous réserve de validation par le Conseil Mondial de la FIA
IS het nu zowiezo 6 uren? valt de 1000km regel weg?
Even vergelijken met deIntercontinental Le Mans Cup
1. 12 Heures de Sebring (Floride, USA), 19 mars 2011
2. 6 Heures de Spa-Francorchamps (BEL), 8 mai 2011
3. 24 Heures du Mans (FRA), 11 & 12 juin 2011
4. 6 Heures d’Imola (ITA), 3 juillet 2011
5. 6 Heures de Silverstone (GBR), 11 septembre 2011
6. Petit Le Mans (Road Atlanta, Georgie, USA), 1er octobre 2011
7. 6 Heures organisées en Chine (nom à définir en fonction du site), 12 novembre 2011
Dan zien we dat er 3 wedstrijden samenvallen Spa, Imola en Silverstone;
Inderdaad naam wijzigt van 1000 km naar 6 uren van...
ik denk dat met een normaal wedstrijdverloop (safety cars enzo) je op geen enkel circuit op de kalender aan die 1000km gaat geraken? dan is 6h een correctere naam, die ook beter aansluit bij "24h du mans"
uiteindelijk maakt de naam ook niet echt veel uit he
Ben trouwens héél blij dat Petit Le Mans op de kalender is gebleven!
Coach Ep
29-11-2010, 23:46
TBA Portugal zal wel Portimao worden.
ILMC Imola in hetzelfde weekend als DTM op Norisring, zal Audi wss niet zo waarderen. Zit zowiezo al dicht op de 24 Uren, wellicht nog een verschuiving in de nabije toekomst?
TBA Portugal zal wel Portimao worden.
ILMC Imola in hetzelfde weekend als DTM op Norisring, zal Audi wss niet zo waarderen. Zit zowiezo al dicht op de 24 Uren, wellicht nog een verschuiving in de nabije toekomst?
Bwa, een aantal jaar terug viel de 1000 kms van Nürbürgring ook in het eerste weekend van juli en dat was ook niet echt een probleem.
Sowieso wel handig dat het tijdens de vakantie valt...heb wel eens zin om naar Imola te gaan. :)
ik denk dat met een normaal wedstrijdverloop (safety cars enzo) je op geen enkel circuit op de kalender aan die 1000km gaat geraken? dan is 6h een correctere naam, die ook beter aansluit bij "24h du mans"
uiteindelijk maakt de naam ook niet echt veel uit he
Spa heeft altijd de 1000km gehaald zelfs met safety cars. Trouwens de 6 hours of Spa bestaan al.
WR-Salini doet volgend jaar de LMS serie met zijn wagen van dit jaar maar met een nieuwe motor, geen Zytek meer, maar een eigen bouwsel gebaseerd op een bestaande serie motor.
Pescarolo Team wordt gesponsord en geholpen door Motul. Motul was al sponsor van Henri in de jaren 70 (Denk terug aan de BRM Formule 1 van 1974)
Bron: Endurance-info
Het Duitse Farnbacher Racing team gaat deelnemen aan de VLN, LMS en 24 uren van de Nurburgring met een nieuwe Ferrari 458 GT2.
De laatste wedstrijd in Portugal werd zonet bevestigd. Het wordt Estoril.
Bron: off. site LMS
Een nieuw team zal deelnemen aan de Le Mans Series. Guess Racing Europe zet een LMP1 in, namelijk een Lola met Mazda motor. De rijders zijn Philippe Harzebrouck en Wolfgang Kaufmann. Het team zal in Belgie gelocaliseerd zijn!
De wagen is gekocht in de US en nam deel aan het ALMS met het team BK Motorsports .
Een nieuw team zal deelnemen aan de Le Mans Series. Guess Racing Europe zet een LMP1 in, namelijk een Lola met Mazda motor. De rijders zijn Philippe Harzebrouck en Wolfgang Kaufmann. Het team zal in Belgie gelocaliseerd zijn!
De wagen is gekocht in de US en nam deel aan het ALMS met het team BK Motorsports .
Locatie van het team ergens in het Brusselse. Details op Endurance-info.
Een nieuw team zal deelnemen aan de Le Mans Series. Guess Racing Europe zet een LMP1 in, namelijk een Lola met Mazda motor. De rijders zijn Philippe Harzebrouck en Wolfgang Kaufmann. Het team zal in Belgie gelocaliseerd zijn!
De wagen is gekocht in de US en nam deel aan het ALMS met het team BK Motorsports .
Blijkbaar zit oud coureur Bernard De Drijver achter het project. (Speedaction.TV)
NetForce84
08-01-2011, 14:41
Misschien een domme vraag :o maar waar zit of wat is eigenlijk het verschil tussen de Intercontinental Le Mans Cup en de Le Mans Series?
En wat met de American Le Mans Series? Waar behoren zij bij?
En als je de kalender(s) bekijkt is er toch niet zo echt veel verschil?
Misschien een domme vraag :o maar waar zit of wat is eigenlijk het verschil tussen de Intercontinental Le Mans Cup en de Le Mans Series?
En wat met de American Le Mans Series? Waar behoren zij bij?
En als je de kalender(s) bekijkt is er toch niet zo echt veel verschil?
Je bent niet de enige die moeilijkheden heeft met het uiteenhouden van al de kampioenschappen. Als je een woordje Frans verstaat vindt je hier een degelijke uitleg:
http://www.pole-endurance.com/index.php?option=com_content&view=article&id=349:lms-alms-ilmc-asian-lms-comment-sy-retrouver-&catid=67:intercontinental-le-mans-cup&Itemid=130
Je bent niet de enige die moeilijkheden heeft met het uiteenhouden van al de kampioenschappen. Als je een woordje Frans verstaat vindt je hier een degelijke uitleg:
http://www.pole-endurance.com/index.php?option=com_content&view=article&id=349:lms-alms-ilmc-asian-lms-comment-sy-retrouver-&catid=67:intercontinental-le-mans-cup&Itemid=130
Bij de ILMC draait het eerder om het feit dat ze verschillende continenten willen aandoen en dat het vooral op mythische locaties doorgaat. En die deelnemers komen uit de ALMS en LMS. Ik hoop alleen dat hierdoor geen teams beslissen bijv. LMS links te laten liggen enk enkel ILMC omwille van die mythische circuits. Maar dan zit je natuurlijk ook al weer in een hoger budget omwille van de logistiek en zo.
ILMC ambieert het statuut van wereldkampioenschap en wordt vereden over drie continenten. De andere series zijn continentale cups voor Noord Amerika, Europa en Azie. Bedoeling is dat kleindere (privé) teams, die geen budget hebben voor een internationaal kampioenschap, zich concentreren op één van deze series. Bedoeling is tevens dat al deze series rijden volgens hetzelfde reglement, zodat doorstroming geen probleem zou mogen vormen. ALMS heeft echter enkele kleine verschillen in het reglement. Vermits de races van het ILMC, behalve Le Mans, telkens ook meetellen voor één van de continentale cups, zijn de teams verplicht om te kiezen voor welke serie ze de wagens inschrijven. Feit is dat sommige teams (zeker Audi, Peugeot) die ILMC rijden niet zullen deelnemen aan het LMS kampioenschap, maar er zijn uitzonderingen (Rebellion bvb).
NetForce84
20-01-2011, 19:50
ProSpeed Competition naar de ‘Le Mans Series’ met Marco Holzer en Marc Goossens :applaus:
Lees op www.autosport.be (http://www.autosport.be/?p=2473)
NetForce84
24-01-2011, 21:11
Westbrook en Milner aan de slag bij Corvette
bron en volledig verslag (http://www.autosport.be/?p=2576)
NetForce84
25-01-2011, 20:40
JMW Motorsport, afgelopen seizoen nog een semi-officieel team van Aston Martin met de Vantage GT2, zal in 2011 zijn geld inzetten op de gloednieuwe Ferrari 458 GT2. De Brit Rob Bell zal net als vorig jaar voor het team uitkomen. Wie er in plaats van de Aston Martin fabriekspiloot, Darren Turner, zal komen is nog niet geweten.
http://www.autosport.be/wp-content/uploads/2011/01/shapeimage_2.png
Jota Motorsport zal dan weer een Vantage V8 GT2 inzetten in de Le Mans Series. Zij krijgen officiële steun van Aston Martin en reden vorig jaar nog met een GT4 tijdens de 24H van Spa. In 2012 maakt Jota zijn debuut op het hoogste niveau met de nieuwe LMP1 Aston.
Sam Hancock en Simon Dolanzijn zijn de piloten van dienst. Andere teams die volgend jaar meer dan waarschijnlijk met een Aston Martin GT2 op de proppen komen zijn Gulf Team First, Aspeed & VilloisRacing. Het Engelse merk maakt zich sterk dat er 6 GT2′s klaargemaakt en aan de man werden gebracht.
Bron: autosport.be
NetForce84
25-01-2011, 20:48
De 1000 Km van Okoyama in 2009 waren de laatste officiële meters van de Pescarolo 01. Wegens financiële problemen gaf het team verstek in 2010. Het was echter een enorm gemis om de Playstation bolides niet meer aan het werk te zien. Nu maakt het geesteskind van Dhr. Henri Pescarolo dus zijn terugkeer in het peloton.
Emmanuel Collard en Christophe Tinseau zullen voor de bloemen moeten strijden in de Le Mans Series, en mits toelating door het ACO ook tijdens de 24H van Le Mans. Collard reed de afgelopen jaren voor zowel Porsche als Corvette in verschillende GT competities als de FIA GT en ALMS. Christophe Tinseau was dan weer actief bij Pescarolo tot deze eind 2009 noodzakelijk de handdoek moest werpen. De Pescarolo LMP1 is in feite de bolide van 2010 maar deze kwam dus nog nooit aan competitie toe. Pesca kreeg toch de goedkeuring om deze Judd aangedreven P1 in te zetten mist aanpassing van de brides.
De motor is een Judd 5,5L V10 en heeft volgens Henri Pescarolo enorm veel potentieel. Alleen hebben ze dat nog niet kunnen bewijzen.
Bron: autosport.be
NetForce84
26-01-2011, 19:48
Pierre Kaffer, een veelvraat in de autosport, zal in 2011 de eerste piloot zijn die AF Corse naar de buitenwereld brengt. Een onbekende voor AF Corse is Kaffer niet. Het Italiaanse team zal met een Lola aangedreven door een Judd krachtbron, met technologie van BMW, aan de start komen van de Le Mans Series en heeft tevens een aanvraag voor de 24H van Le Mans ingediend.
Pierre Kaffer en AF Corse kwamen tot een akkoord om samen de LMS aan te vatten aan boord van de gloednieuwe LMP2. Een totaal nieuw concept dus voor het Ferrari fabrieksteam, dat in het verleden en heden altijd aan de slag was met GT wagens. Kaffer hoeven we u niet meer voor te stellen maar hier toch even een paar opmerkelijke feiten: 2jaar fabriekspiloot bij Audi in de DTM, in 2009 tweede tijdens de 24H Nürburgring in een Audi R8, vicekampioen ALMS LMGT2 klasse, podium tijdens de 24H van Le Mans in GT2 klasse, …. om u maar een indruk te geven van het fantastische talent van de Duitser.
Vorig jaar maakte Kaffer het LMS / ALMS seizoen vol bij AF Corse en Risi maar in de Ferrari F430 GT2.
Bron: autosport.be
NetForce84
26-01-2011, 19:54
Team Bruichladdich stapt af van de bekende artisanale Wiskey als teamnaam. Het zal in 2011 onder de naam van Greaves Motorsport te zien zijn in het Le Mans Series kampioenschap. Ook in 2011 gaat het team verder met hun Ginetta-Zytek LMP2, al zal deze het komende seizoen aangedreven worden door een Nissan krachtbron dewelke volledig aangepast is aan de nieuwe regelgeving.
In 2010 werden Tim Greaves, Karim Ojjeh en Gary Chalandon nog knap tiende tijdens de 24H van Le Mans, tevens werden ze 5de in de LMP2 klasse. Ook voor de etmaalrace van dit jaar hebben de Greaves Motorsport troepen hun wens uitgesproken om deel te nemen. Ojjeh en Chalandon werden reeds bevestigd als piloten. Chalandon werd vorig seizoen nog kampioen in de Formula Le Mans aan boord van een Dams bolide. Voor Tim Greaves is het wat onduidelijker. Tim sprak al langer om de fakkel door te geven en zich toe te leggen op zijn taken als teameigenaar.
Als derde piloot werd ondertussen de Noor Thor-Christian Ebbesvik aangekondigd. Ebbesvik zal het reeds gekende duo bijstaan in de Le Mans Series.
Bron: autosport.be
NetForce84
27-01-2011, 19:47
TDS Racing zal dit seizoen een Oreca 03 inzetten in de Le Mans Series. Het Franse team, afkomstig uit de Renault Megane Eurocup, koos als voor Nissan als motorenleverancier. Naast het LMS kampioenschap deelt TDS ook mee dat het een aanvraag deed voor een deelname in de 24H van Le Mans editie 2011.
http://www.autosport.be/wp-content/uploads/2011/01/2011_LMS_ORECA_TDS-300x226.jpg
Als piloten bij het gloednieuwe TDS krijgen we Eurocup Megane-rijder Pierre Thiriet en de jonge Mathias Beche aan het werk te zien. Beche komt op zijn beurt uit de Formula Le Mans waarin hij actief is bij het Zwitsere Hope PoleVision Racing. Ook was hij afgelopen seizoen te zien op de Marc VDS Ford GT3 en liet er geen onaardige indruk na. Naast deze twee Fransen zal nog een derde piloot in de komende weken toegevoegd worden.
Bron: autosport.be
NetForce84
01-02-2011, 18:20
LMS: troepenschouw (http://sport.turbomagazine.be/news_NL_6019_LMS_troepenschouw.html)
Ben toch een beetje teleurgesteld in de LMS deelnemerslijst voor 2011.
In LMP 1 zie ik maar 2 teams in staat om het mooie weer te maken: de beide Rebellions en de Pescarolo. Quifel als outsider valt af te wachten.
In LMP 2 is het aantal wat groter, maar gaat het volgens mij enkel tussen Strakka en RML, de rest mag de kruimels oprapen.
Naar mijn gevoel zal het er het heetst aan toe gaan in de LM GTE Pro, allemaal teams met veel ervaring en een fraaie bemanning van de bolides.
Die klasse evolueert daarmee van programmavulsel naar smaakmaker (dat zat er trouwens al wel een tijdje aan te komen).
En dat is tegelijkertijd het jammere aan de LMS 2011, het vuurwerk zou van de LMP's moeten komen, maar ik vrees dat dat niet het geval gaat zijn.
Gelukkig is Spa een mooie uitzondering met deelnemers uit de ILMC.
Het zal vooral in de GTE-klasse te doen zijn dit jaar. Het was dan ook te verwachten dat we minder deelnemers in LMP1 zouden hebben met de komst van ILMC. Gelukkig vallen die samen met Spa, dus zal het aantal in ons land hoger liggen.
Mijn LMS-tripjes zijn in ieder geval al sinds december gepland/geboekt voor 2011. ;)
Tijden van de 1ste testdag in Paul Ricard zijn op onderstaande link terug te vinden.
ProSpeed reed een 2de tijd in GTE Pro, de eerste plek was voor de Hancook Ferrari 430.
Rebellion zette de snelste tijd neer in LMP1:
http://www.lemans-series.com/fr/s52_circuits/s52p04_resultats.php?circuit=1&annee=2011
Ziet er mooi uit, de LemansZa : http://www.youtube.com/watch?v=pvncrmG3ez8&feature=player_embedded
Weet er iemand toevallig of de donderdag van de "1000 km of Spa" gratis is?
Op de website www.race-rally.be wordt ik niet echt veel wijzer.
Xsara_VTS
29-03-2011, 10:59
Waarschijnlijk wel, dat was vorig jaar toch ook zo.
Misschien is de vrijdag ook nog gratis.
NetForce84
29-03-2011, 13:04
LMS 6 Hours of Le Castelet: ProSpeed Competition wil belangrijke punten scoren van bij de seizoensaanvang (http://www.autosport.be/?p=7646)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.