PDA

View Full Version : Formule 1 : de cijfers of waarom er nooit een belg in F1 zal geraken


JPMontoya
11-04-2002, 15:32
Het formule 1 kapitaal wordt bijna uitsluitend door sponsors binnengebracht. Hier vind je enkele cijfergegevens die je doen duizelen, en ook een beetje doen begrijpen waarom sommige teams achteraan de grid starten :

Ferrari 346 miljoen Euro
McLaren 329 miljoen Euro
Renault 293 miljoen Euro
Toyota 273 miljoen Euro
BAR 269 miljoen Euro
Williams 263 miljoen Euro
Jaguar 242 miljoen Euro
Jordan 218 miljoen Euro
Sauber 120 miljoen Euro
Minardi 96 miljoen Euro
Arrows 57 miljoen Euro

De teams investeren dus miljoenen om hun wagens enkele duizendsten sneller te laten rijden dan de concurrentie. Je kan je afvragen wat de zin nog is van dat vele testwerk tussendoor. De kleinere teams worden daardoor nog meer naar achteren geschoven.

Nog wat cijfers :

Schumacher verdient 56 miljoen Euro,

Villeneuve is de tweede als het op geld verdienen aankomt : 15,3 miljoen Euro,

Fisichella krijgt bij Jordan 5,5 miljoen Euro,

Een racewagen bestaat elk seizoen uit 11 500 nieuwe onderdelen,

Ieder weekend kijken 350 miljoen mensen naar de rechtstreekse uitzendingen van de F1, behalve Vlaanderen blijft een beetje achter, maar we weten met z'n allen hoe dat komt. Bedankt CANVAS.

bron cijfers : FIA - F1pits.net

Oneliner
11-04-2002, 15:58
Tiens, vorig weekend toch geen formule 1 gezien zenne... ;)

LSD
11-04-2002, 18:19
Er is nogal verschil qua budget zeg. Ik vind het wel goed wat die 'kleinere' teams dan presteren vergeleken met Bar bijvoorbeeld. Wiliams houdt het ook opvallend goedkoper dan Ferrari. Daar was ik dus al voor. Nu alleen nog meer.

Oneliner
11-04-2002, 18:25
Idd, ook Sauber doet het zeker niet slecht vergeleken met het budget.
En dat van williams, nu ge het zegt, quite impressive...
Wat Bar daar dan wer doet vraag ik me toch ook af... :rolleyes:

airco
11-04-2002, 23:06
Eventjes 1 kritische vraag:

Bevatten deze cijfers alle kosten. Hiermee bedoel ik. Williams kan veel zuiniger zijn dan Ferrari, als ze een groot deel van het werk in de BMW-fabriek in Duitsland doen. Deze kosten zitten dan in de boekhouding van BMW (want die rekent weinig door gezien de sponsoring-band met williams) en niet in die van Williams. Ik wil hier geen polemiek starten van Ferrari doet het beter, ik wil enkel aantonen dat sponsoring niet alleen geld kan inhouden, maar ook technologie en/of componenten. Dus in hoeverre zijn deze cijfers waarheidsgetrouw??

airco

Oneliner
11-04-2002, 23:27
Ja maa rdaartegen staat dan ook dat ferrari een eigen test circuit heeft hé enz enz, zo kunde bezig blijven hé...

HHugo
12-04-2002, 11:56
Wat denkt ge trouwens van de nieuwe motorhome van Mclaren:

http://208.50.7.92/files/photos/2002/sanmarino/offtrack/pic18.jpg
http://208.50.7.92/files/photos/2002/sanmarino/offtrack/pic12.jpg
http://208.50.7.92/files/photos/2002/sanmarino/offtrack/pic14.jpg
http://208.50.7.92/files/photos/2002/sanmarino/offtrack/pic16.jpg
http://208.50.7.92/files/photos/2002/sanmarino/offtrack/pic15.jpg

http://www.gamingforyou.co.uk/mysmilies/cwm/cwm/eek2.gif

Ter vergelijking: de motorhome van Ferrari:
http://208.50.7.92/files/photos/2002/sanmarino/offtrack/pic23.jpg

airco
12-04-2002, 12:02
Netjes ;)