PDA

View Full Version : Kubica gewond bij een rally-crash...


Mitchio
06-02-2011, 13:27
Oei:

http://www.autosportnieuws.be/nieuws/277033/Kubica%20in%20levensgevaar%20na%20crash%20in%20Ita liaanse%20rally!

Mark
06-02-2011, 13:41
Welicht iets minder schreeuwerig nieuws over de crash van Kubica:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/89309

TvD
06-02-2011, 15:39
om 16:00 schijnt er een persconferentie te worden gegeven over de toestand van Kubica...

Mark
06-02-2011, 15:52
Via deze link http://www.sportmediaset.mediaset.it/formula1/articoli/52689/incidente-kubica-gravemente-ferito.shtml zijn er foto's te vinden van Kubica die op een bancard ligt. Ziet er heftig uit, lijkt me sterk dat ie de start gaat halen van het nieuwe seizoen.

Of we nu zo blij moeten zijn met dergelijke foto's?

FIRE
06-02-2011, 16:04
:( :( :(



Eindelijk weer eens een coureur die naast F1 gewoon nog andere dingen doet omdat hij het leuk vind. Ben bang dat dat voorlopig ook weer afgelopen is.

JCE.72
06-02-2011, 16:48
Beelden van de Skoda na de crash, lijkt erop alsof de vangrail naar binnen is gegaan...

http://www.youtube.com/watch?v=Uwo7yeUPJVk&feature=player_embedded

Baron
06-02-2011, 21:34
Het ziet er niet zo goed uit voor Kubica. Er wordt gevreesd voor blijvend letsel aan zijn rechterhand. Dit zou wel eens het einde van zijn F1-carrière kunnen betekenen.

Belle
06-02-2011, 22:14
:( :( :(



Eindelijk weer eens een coureur die naast F1 gewoon nog andere dingen doet omdat hij het leuk vind. Ben bang dat dat voorlopig ook weer afgelopen is.

Ik denk ook dat er een clausule in hun contract zal komen...

Jammerlijk nieuws zeg... :(

smiley
06-02-2011, 22:32
Zeer jammer, hij heeft vaak genoeg laten zien dat hij een getalenteerde rijder is. Te hopen zal hij voledig en snel herstellen.

Mark
06-02-2011, 23:49
Beelden van de Skoda na de crash, lijkt erop alsof de vangrail naar binnen is gegaan...

http://www.youtube.com/watch?v=Uwo7yeUPJVk&feature=player_embedded

Lijkt erop? Als je dat gat in het midden ziet dan is die wagen "gespiest" door die vangrail. In dat licht bezien heeft Kubica zeer veel geluk gehad.

Volgens de laatste berichten zit er weinig leven in zijn rechterhand, dat kan dan weleens een lange revalidatie worden. Of hij dan op 100% terug komt? Dat is gissen op dit moment...........

Toch kun je met 1 arm/hand nog redelijk goed op nivo racen. Zie Nannini destijds in de DTM en Jean de Pourtales in de diverse F3000 kampioenschappen.

Mark
07-02-2011, 00:07
Uiteindelijk nog de beste verslaggeving van deze dag:
http://frontpage.fok.nl/nieuws/428413/1/1/100/upd-kubica-buiten-levensgevaar.html

Als je dat zo leest zien we Kubica in 2011 niet meer terug in een F1-wagen. Misschien 2012?

Ottooke
07-02-2011, 01:09
Binnen ongeveer 1 week zou duidelijk moeten worden in hoeverre zijn hand zal kunnen genezen. Er zijn beschadigingen aan het zenuwstelsel vastgesteld. In de mate van het mogelijke zijn deze hersteld, maar er wacht Kubica waarschijnlijk een lange revalidatie.
Als Kubica een volledig seizoen buiten striid is, dan lijkt het me ook beter om Bruno Senna niet als piloot in te zetten, maar een meer ervaren rijder. Hulkenberg lenen van Force India?
Renault wilde dit seizoen aansluiten bij de topteams. Als er nu geen ervaren rijder in het team komt om de wagen verder te ontwikkelen dan zullen ze ook volgend jaar slechts een subtopper zijn.

A.J.
07-02-2011, 05:15
gaan ze Raikkonen nu toch nog terughalen? :-)

Sennake
07-02-2011, 07:49
Gezien het feit dat het hier om meer gaat dan een weetje in de marge, heb ik een parte thread opgestart met alle posts erin die in dit verband reeds geschreven waren...

Sennake
07-02-2011, 08:01
Ik stel me soms toch vragen over de verslaggeving in bepaalde kranten hoor. In 'Het Laatste Nieuws' lees je in één en hetzelfde artikel 2 passages die volgens mij nogal haaks op elkaar staan:

'Chirurgen proberen zijn rechterhand te redden.'

Dan denk je 'oei, die mens gaat misschien zijn rechterhand verliezen'. Als hij ze kan behouden zal hij met andere woorden al blij mogen zijn.

'Door het ongeval zal Kubica waarschijnlijk de start van het F1-seizoen, op 13 maart in Bahrein, aan zijn neus zien voorbijgaan.'

Waarschijnlijk??? Zou je denken??? Tja, heeft deze journalist zijn eigen zinnetje van enkele regels ervoor zelf niet gelezen dan? Binnen een goede maand start het F1-seizoen, om nog maar te zwijgen over de testperiode die nu volop bezig is. Hoe kan Kubica nu in 's hemelsnaam binnen een maand in topconditie aan het stuur van zijn Renault zitten??? Ik ben geen dokter, maar deze voorspelling durf ik wel doen: hij zal er NIET bijzijn op 13 maart. Als hij ooit nog een F1 kan besturen zal hij al van erg veel geluk mogen spreken... Nannini heeft destijds ook wel zijn hand behouden én kon zelfs nog racen, maar aan het stuur van een F1 heeft hij nooit meer gezeten hoor.

smiley
07-02-2011, 10:33
Ik ben nu wel stiekem benieuwd aan het worden wie de vervanger van Kubica gaat worden. Persoonlijk vindt ik dat Senna of Grosjan een kans moet krijgen, anders stelt de titel 3de rijder van een team al helemaal nix meer voor.
Senna heeft net een voledig seizoen achter de rug, dus lijkt me in mijn ogen de meest geschikte van de 2. Oke het was geen top seizoen, maar wat wil je als je met een wagen rijdt wat kan bijgehouden worden met een GP2 wagen.
Er zijn nog test dagen genoeg voor de aanvangg van het nieuwe seizoen. Dus er is nog tijd om een piloot klaar te stomen voor het nieuwe seizoen.

En als ze dan toch voor een ervaren rijder gaan, dan vermoed ik dat het wel eens in de richting van Heidfield zou kunnen gaan.

smiley
07-02-2011, 13:49
Ik stel me soms toch vragen over de verslaggeving in bepaalde kranten hoor. In 'Het Laatste Nieuws' lees je in één en hetzelfde artikel 2 passages die volgens mij nogal haaks op elkaar staan:

'Chirurgen proberen zijn rechterhand te redden.'

Dan denk je 'oei, die mens gaat misschien zijn rechterhand verliezen'. Als hij ze kan behouden zal hij met andere woorden al blij mogen zijn.

'Door het ongeval zal Kubica waarschijnlijk de start van het F1-seizoen, op 13 maart in Bahrein, aan zijn neus zien voorbijgaan.'

Waarschijnlijk??? Zou je denken??? Tja, heeft deze journalist zijn eigen zinnetje van enkele regels ervoor zelf niet gelezen dan? Binnen een goede maand start het F1-seizoen, om nog maar te zwijgen over de testperiode die nu volop bezig is. Hoe kan Kubica nu in 's hemelsnaam binnen een maand in topconditie aan het stuur van zijn Renault zitten??? Ik ben geen dokter, maar deze voorspelling durf ik wel doen: hij zal er NIET bijzijn op 13 maart. Als hij ooit nog een F1 kan besturen zal hij al van erg veel geluk mogen spreken... Nannini heeft destijds ook wel zijn hand behouden én kon zelfs nog racen, maar aan het stuur van een F1 heeft hij nooit meer gezeten hoor.

Vanop hln.be

De 26-jarige Poolse Formule 1-piloot Robert Kubica (Lotus Renault) is vanochtend zwaargewond geraakt bij een ongeval toen hij onderweg was naar de start van de rally 'Ronde di Andora'

Verder hebben ze hem dus ook laten overkomen als een straatracer.
Dit terwijl het voorval tijdens een van de proeven gebeurde. :frusty:
Ze weten de autosport toch altijd in een goed daglicht te zetten in de media.

Pölö
07-02-2011, 14:06
Nog beter vond ik Sportweekend: "Kubica mistte een bocht en knalde tegen een kerk" :frusty:

Pegasus
07-02-2011, 16:25
Iedereen weet toch dat verschillende media informatie zomaar publiceren zonder te checken of het wel klopt. Dat is echt niet alleen voor autosport het geval.

Ferrari rules
07-02-2011, 16:42
Ik hoop gewoon dat Robert rap terug in een F1 bolide te zien is! Z'on een getallenteerde rijden kunnen ze best wel gebruiken om wat spanning in de GP's te krijgen. Jammer genoeg zie ik dit niet vlug gebeuren...:(

JCE.72
07-02-2011, 17:34
Lijkt erop? Als je dat gat in het midden ziet dan is die wagen "gespiest" door die vangrail.
Op dat moment ging nog enkel de ronde dat hij op een kerk was geknald, het filmpje kwam ik tegen en gebaseerd op de beelden en de omgeving leek het quasi zeker dat de vangrail de grote boosdoener was; wat intussen overduidelijk is.

Aangezien ik niet hou van wild gissen (zoals het overgrote deel van de populaire media deed) schreef ik idd. "lijkt erop", en dat leek me beter dan het op een betweterige manier hebben over "het is door de vangrail". ;)

Lees op enkele populaire nieuwssites de lezersbrieven maar eens na, om misselijk van te worden. Iedereen weet alles en trekt meteen conclusies, daar krijgt ondergetekende "de krollen' van.

The Interceptor
07-02-2011, 23:11
Ik was echt gechoqueerd, toen ik het nieuws gisteren vernam. Nog meermaals internet afgezocht naar (hopelijk) beter nieuws over hem.

Ten eerste al zeer jammer dat Kubica dit overkomt, ik verwachtte nog véél van hem voor de komende jaren. Nu zullen we eerst al maar hopen dat alles terug in orde komt.

En Renault leekt me toch echt wel weer op weg richting de top. Ik denk dat ze zeker een goede wagen gebouwd hebben voor 2011, een wagen voor Kubica ...

Enja wie gaat er nu invallen.
Wat het nog betekent om 3e rijder te zijn is de voorbije jaren toch nog al duidelijk geweest, dat als het echt nodig is, ze gewoon een ervaren piloot zoeken...
Van mij mag Senna zich zeker eens bewijzen in een betere auto (al verwacht ik niet zoveel van hem).
Wat Renault nodig heeft, is een ervaren piloot. Een Petrov en een Senna kunnen Renault niet naar de top brengen. Daar zijn ze volgens mij net niet snel genoeg voor, en ze hebben vooral te weinig ervaring...
Ik dacht ook meteen aan Heidfeld.
Of waarom niet Sutil (als VJ dat zou toelaten tenminste). Kdacht toch dat er afgelopen winter wel gesprekken tussen Sutil en Renault geweest zijn. Ook een getalenteerde jongen, met ondertussen toch al de nodige ervaring...
Enja Kimi, zou zeker geen slechte keuze zijn, maar is nu niet net Red Bull een sponsor in zijn WRC carriere ... die zullen hem dan toch geen F1 zitje bij Renault gunnen lijkt me.

We zien het wel.
In alle geval fingers crossed voor een goed herstel voor Robert!!

gwyllion
08-02-2011, 11:41
Nieuwe foto toont ernst van ongeluk Kubica (http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/252187/nieuwe-foto-toont-ernst-van-ongeluk-kubica/)

Sennake
08-02-2011, 12:00
Ohlala! Zo te zien zijn zowel Kubica als zijn co-piloot door het oog van de naald gekropen. De vangrail heeft als een sate-stokje doorheen een stuk vlees, de Skoda precies in het midden gespietst! Tja, als zo'n stormram ook maar even je hand aanroert kan ik best begrijpen dat de verwondingen heel zwaar zijn...

Sennake
08-02-2011, 12:04
Op diezelfde site waar de hierboven vermelde foto te zien is, staat ook de volgende (bemoedigende) tekst:

"Het gaat alweer iets beter met Robert Kubica, die zondag zwaargewond was geraakt bij een rally-ongeluk in Italië. De 26-jarige Pool werd maandagochtend even uit zijn slaap gehaald en was in staat om met zijn familie te praten. Ook kon hij zijn vingers bewegen, een teken dat de handoperatie van zondag goed is verlopen."

Voor wat het waard is natuurlijk.

gwyllion
08-02-2011, 15:56
Een computeranimatie van de crash: http://www.youtube.com/watch?v=fhRDKrNiWP0

Kubica en zijn copiloot hebben enorm veel geluk gehad.

Jakke.be
08-02-2011, 18:14
http://www.youtube.com/watch?v=ALbxMiwf4nw&feature=player_embedded

De wagen van Kubica is te zien vanaf 3:20...

J.

Nismo
08-02-2011, 22:58
Op de site van HBLV staat dat Kubica in de komende dagen nog 2 operaties staan te wachten, 1 om zijn rechtervoet en -schouder te stabilliseren en 1 aan de elleboog.

Er 3 mogelijke kandidaten om Kubica te vervangen: Bruno Senna, Vitantonio Liuzzi en Nick Heidfeld

http://www.hbvl.be/nieuws/sport/motorsport/aid1016513/nog-twee-operaties-voor-robert-kubica.aspx

gwyllion
09-02-2011, 21:31
Er 3 mogelijke kandidaten om Kubica te vervangen: Bruno Senna, Vitantonio Liuzzi en Nick HeidfeldHeidfeld en Senna zullen deze week de Renault testen. Dit wijst erop dat het waarschijnlijk Heidfeld wordt.

bron: http://formula-one.speedtv.com/article/f1-heidfeld-test-set-to-lead-to-renault-job/

Niels
09-02-2011, 21:48
Later deze week in Jerez test Petrov de R31 maar in het weekend zullen Senna en Heidfeld de wagen testen met het oog op het zoeken van een vervanger voor Kubica.
Bron: Autohebdo.

gwyllion
10-02-2011, 11:13
@Niels: dat is toch exact hetzelfde als ik geschreven heb?

Niels
10-02-2011, 21:55
@Niels: dat is toch exact hetzelfde als ik geschreven heb?

:o Sorry, had paddock gelezen was dan eventjes verder op internet aan het zien en kwam het bericht tegen. Zeg dit is interessant en plaats het, maar in de tussentijd (15 minuten) had jij hetzelfde gepost. Had beter moeten opletten.
Heidfeld heeft natuurlijk als ex tester van de Pirelli F1 banden een streepje voor.

Ottooke
12-02-2011, 16:20
Brundle en Verstappen willen graag Hülkenberg in de Renault zien. Ik ook, maar met het oog op de ontwikkeling van de wagen denk ik dat Heidfeld beter zal zijn.

Niels
12-02-2011, 18:35
Heidfeld was er precies op gebrand om te bewijzen dat hij de beste keus is om Kubica te vervangen . Kreeg vandaag de kans om de Lotus Renault te testen en zette onmiddellijk de snelste tijd van de dag neer voor Alonso.

http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/252580/heidfeld-snelste-op-eerste-dag-voor-renault/

gwyllion
12-02-2011, 18:41
Kreeg vandaag de kans om de Lotus Renault te testen en zette onmiddellijk de snelste tijd van de dag neer voor Alonso.Lotus is een sponsor, niet de naam van het chassis. We hebben het toch ook nooit over de Vodafone McLaren :+

Luigi
12-02-2011, 19:21
Lotus is een sponsor, niet de naam van het chassis. We hebben het toch ook nooit over de Vodafone McLaren :+

Lotus is geen sponsor maar de eigenaar van het vroegere Renault F1. De naam Lotus Renault is dus correct.

gwyllion
12-02-2011, 22:45
Lotus is geen sponsor maar de eigenaar van het vroegere Renault F1.Volgens welke bron :confused:

Bij mijn weten is Genii Capital de eigenaar van het Renault F1 team. Group Lotus heeft de intentie om een deel van de aandelen te kopen, maar het is allesbehalve duidelijk of dit al gebeurd is...
The team has denied that Genii is selling out to Lotus and says that right now the team is 100% owned by Genii. There are talks about Lotus acquiring a shareholding, but this will not be more than 50%, despite the rather misleading reference to a “major” shareholding in the team that was included in the December 8 press statement.bron: http://joesaward.wordpress.com/2011/01/04/genii-selling-lotus-renault-shares/
Group Lotus is in the process of buying a stake in the team from Genii, although there are conflicting reports as to whether that has already started or Group Lotus has an option that has not yet been acted upon.bron: http://adamcooperf1.com/2011/02/04/bahar-becomes-lotus-renault-gp-director/
Lopez also confirmed that his Genii Capital company was the 100 per cent owner of the Renault team, despite an initial announcement that Lotus had become a major shareholder in the team when its sponsorship deal was revealed.

"We bought the 25 per cent left from Renault, so we own today 100 per cent," he said. "Lotus is a sponsor number one, and they have actually purchased an option that gives them a right to purchase a certain stake in the team within the next two years. But as we speak and, for the foreseeable future, we are totally the owners."bron: http://www.autosport.com/news/report.php/id/89176

Deze quote van Kubica vat het voor mij perfect samen:
The Pole also played down the significance of the Lotus brand reappearing in his team's name.

"I think Lotus is our sponsor. At least from what I know it is a sponsor," he said when asked if he dreamt to drive for Lotus.

"So I could also say it is my dream to drive for Total. I think it would be different if Lotus owned the team and were fully involved into the team. It's a good partner to have and they have high ambitions. It looks promising."bron: http://www.autosport.com/news/report.php/id/89171

Luigi
12-02-2011, 22:54
Ok, my mistake.

Grig-O
13-02-2011, 09:33
Kom juist terug van skivakantie, dit is echt shit! :(

Niels
16-02-2011, 19:40
Nick Heidfeld werd vandaag bevestigd als vervanger voor Kubica voor het ganse seizoen.
Zal dit weekend al beginnen tijdens de tests in Barcelona als officiele Renault rijder.

Autosport.com