View Full Version : Ferrari 312T - GP F1 Monaco 1975 - Niki Lauda - Hasegawa - 1/20 - Klaar!
Terwijl de Benetton (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?p=266612#post266612) staat uit te harden, ga ik niet met mijn vingers zitten te draaien natuurlijk. Omdat het al lang geleden is dat ik nog eens een plastic 1/20 F1 gebouwd heb, en nog veel langer dat ik nog eens een Ferrari F1 gebouwd heb, koos ik deze keer voor een kit die nog niet zo lang geleden uitgebracht is. Op het internet heb ik alleszins nog geen WIP-thread ontdekt over deze 312T van Hasegawa.
Het gaat dus om deze Ferrari, waarmee Niki Lauda de GP F1 van Monaco 1975 won en ook wereldkampioen werd:
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/real_cars/ferrari_f1_cars/1975_ferrari_312t_real.jpg
De kit is erg goed gedetailleerd zoals je gedurende deze WIP wel zal merken, maar ik heb er toch nog een door Hasegawa uitgebracht upgrade setje bijgekocht, dat bestaat uit een fretje foto-ets onderdelen zoals wing-end plates, schijfremmen en radiators, maar vooral ook inlaatkelken en beschermingsgaas voor die kelken. Het is dus duidelijk dat dit geen OOB zal worden... Omdat dit mijn 4e project van 2011 is, zou deze Ferrari moeten klaar geraken tegen het einde van de maand april. We zullen wel zien.
Eerst heb ik de centrale 'badkuip' eens gedryfit met masking tape. De onderdelen zijn gelukkig niet verchroomd zodat het werkje van het 'ontchromen' me al bespaard blijft.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21361&stc=1&d=1299337380
Vervolgens werden alle koetwerkonderdelen, behalve de cowling, losgemaakt van hun frame en opgekuist. Ik ben nog wel aan het overwegen om de panel lines uit te diepen voor wat meer schaduwvorming.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21362&stc=1&d=1299337380
Daarna heb ik deze onderdelen gedryfit op het centraal chassisonderdeel. Vooraleer ik iets vastlijm of spuit wil ik er namelijk zeker van zijn dat alle onderdelen mooi passen. Vooral de onderdelen die in het zicht zullen staan. En omdat ik nog niet zo vertrouwd ben ben de pasnauwkeurigheid van Hasegawa F1's, neem ik het zekere voor het onzekere.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21363&stc=1&d=1299337380
Bij het passen van de cowling had ik prijs: ze blijkt een kleine mm te smal te zijn. Niets wat niet opgelost kan worden met wat plastic strip natuurlijk, maar het zou erg ambetant geweest zijn om dit te ontdekken als alles al gespoten, gedecald en vernist is... De cowling zelf is trouwens erg intelligent opgebouwd uit een rood gedeelte en een wit gedeelte, zodat je het werk van het afplakken bespaard blijft. gewoon alles in de juiste kleur spuiten en dan voorzichtig aan elkaar lijmen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21364&stc=1&d=1299337380
Dat zal er dan ongeveer zo uitzien. De groene pijl links duidt aan waar de plastic strip de gapende spleet verbergt, de groene pijl rechts duidt een panel line aan die ik niet gewoon ga uitdiepen, maar zelfs helemaal doorzagen. Het voorste neusonderdeel was namelijk een apart deel en het ziet er nogal belachelijk uit als dat aan de cowling vast hangt tijdens het showen van de Ferrari met afgenomen cowling. Op dit moment laat ik het er nog aan vasthangen omdat het gemakkelijker is tijdens een dryfit van het geheel.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21365&stc=1&d=1299337380
Zoals hier dus. Ook de velgen zijn reeds 'opgekuist' maar nog niet gemonteerd, omdat ze in 2 kleuren gespoten moeten worden (goud en aluminium), wat iets makkelijker gaat als ze nog uit 2 aparte stukken bestaan. ook hier vind ik het trouwnes een goed idee van Hasegawa om de velgen niet in een chroombad te gooien, want dat moeten wij de chroom er toch weer gewoon afhalen...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21366&stc=1&d=1299337531
Gerustgesteld dat het wel goed zal komen met de body, begin ik alvast met de eerste bouwfase van de Ferrari: de motor. Het samenbouwen van de plastic onderdelen van deze motor zorgt niet voor problemen, maar je moet wel even opletten, want het standaard onderdeel E9 dat normaal de tussenwand voorstelt tussen de motor er het chassis, moet hier vervangen worden door onderdeel F1, dat van een apart frame afgeknipt wordt. Reden hiervoor is dat Hasegawa eerst de Ferrari 312T2 ontworpen heeft waarbij onderdeel E9 gebruikt werd, en dat ze pas later de 312T uitgebracht hebben die grotendeels identiek is aan de 312T2, zodat een extra frame (voor wat de motor betreft) volstond om deze versie in kit uit te brengen. Wel een rare redenering, want de ontwikkeling van de kit is dus in omgekeerde chronologische volgorde gegaan tov de echte Ferrari. Na het spuiten van alle onderdelen werden ze dus allemaal samengekleefd, waarna ik een wash met smoke aangebracht heb voor wat meer schaduw. De foto toont de onderzijde van de motor, zoals hij er standaard uitziet, gebouwd volgens instructies.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21367&stc=1&d=1299337599
Aan de bovenzijde van de motor heb ik echter wel wat toevoegingen gedaan. Zo zit er in de kit, en onbegrijpelijkerwijze ook niet in de upgrade kit, nergens een spoor van een bougiekabel of andere leiding. Ook dat vind ik raar: wel prachtige, uit aluminium gedraaide inlaatkelken en super-realistische beschermkappen uit metaalgaas, maar geen enkele kabel. Waar trekt dat nu op? Enfin, we gaan dat oplossen. Eerst worden er in de zijkant van de motor 12 gaatjes geboord waarin de bougiekabels zullen verdwijnen. Daarna nog eens 12 gaatjes in de stroomverdeler. 13 eigenlijk, want één kabeltje zal naar de bobijn lopen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21368&stc=1&d=1299337599
De brandstofleidingen zijn een klein beetje moeilijker omdat de brandstofpomp die in de kit geleverd wordt te klein is om er 12 gaatjes in te kunnen boren. Dus wordt ze weggesneden en vervangen door een plastic hol buisje, waarin we 12 gaatjes boren. Tenslotte worden ook in de manifolds van de inlaatkelken 12 gaatjes geboord. 49 gaatjes in totaal dus. Daarna neem ik het bouwplan van de Tamiya 1/12 Ferrari 312T erbij om te zien hoe de kabels precies moeten lopen. Dat schema heb ik nauwkeurig gevolgd en ook de kabels per 3 samengebonden zoals aangegeven op het Tamiya bouwplan.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21369&stc=1&d=1299337599
Eens alle kabels op hun plaats liggen heb ik de brandstofleidingen wat kleur gegeven met clear yellow en de zwarte bougiekabels wat gedrybrusht. Daarna werd ook de witte centrale filter op zijn plaats gelijmd.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21370&stc=1&d=1299337599
Vervolgens was het tijd om de upgrade kit aan te spreken. De aluminium gedraaide kelken werden op de manifolfs gekleefd, daarna werden de kapjes uit beschermingsgaas op de kelken gekleefd. En zover staan we op dit moment dus.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21371&stc=1&d=1299337599
Vragen, comments? Laat maar komen!
Ferrari rules
05-03-2011, 22:10
Jawadde! Wat een binnenkomer! Deze zal ik met plezier volgen want hij staat ook op mijn 'to do' lijstje. De motor ziet er allesinds zeer mooi uit!
Een F1 uit vervlogen tijden, nog altijd stukken mooier dan de hedendaagse gedrochten.
Wel raar dat Hasegawa de kit best wel detailleerd, maar de kabels en leidingen vergeet. Is zo'n beetje zoals Fujimi met de nieuwste Porsche GT3, prima gedetailleerd aan de binnenzijde, oa meegegoten bekabeling, maar de binnendeurbekleding vergeten.
In ieder geval ziet dat blokje er prima uit. Goed dat je nog een ander plan achter de hand hebt voor de nodige details. ;)
Ik ben niet zo bezig met F1, maar deze 312T heb ik altijd een hele mooie wagen gevonden. Ik ga dan ook met veel plezier deze build volgen.
En dat motorblok ziet er goed uit, die extra upgrades geven het blok een prima look.:applaus:
Loixrallyfan
06-03-2011, 18:16
Guy,
Zeer knap werk geleverd aan deze motor. Ziet er echt prachtig uit en als de rest van de bouw op dit elan verder verloopt, wordt dit een zeer knap mdel.
Ik blijf volgen.;)
Grts, Guido
gert mertens
09-03-2011, 00:24
K'heb zo een flauw vermoeden dat je voor deze nog eens het onderste uit de kan gaat halen Guy....en weet ge ,van mij mag het !
Een goede start is het halve werk en goe gestart zijt ge !!!
Suc6 met het vervolg !
Grtz,
G :)
Amai, ik zit hier gewoon te kwijlen achter mijn scherm. Dit is geen WIP meer, maar meer een tutorial. Bow down to the master. Mijn favorite F1 bij uitstek en blijf deze natuurlijk volgen. Ook is er op het forum F1M eens een WIP geweest over dit model. De brouwer was toen Indycals. Deze gebruikte zijn eigen ontworpen decals hiervoor, die je op zijn site kan kopen. :worship:
Lelsey
Guy, ik heb juist nog eens gekeken op F1M, er staat inderdaad een WIP op, maar de maker heeft de foto's helaas verwijdert. Het zou ook kunnen dat deze foto's verdwenen zijn omdat het forum een tijd geleden problemen heeft gehad en is moeten overschakelen naar een andere server. Het zou daarom ook kunnen zijn dat je niet meer kan inloggen onder je oude nickname.
Groeten,
Lesley
Update!
De koetswerkonderdelen werden in de grijze primer gezet en vervolgens met de airbrush in het rood gespoten met Tamiya X-7 red (acryl). Dat lukte niet zo geweldig goed omdat de verf erg traag droogt (een kwestie van verkeerde verdunner blijkbaar) zodat mijn vingerafdrukken erin stonden bij het vastpakken na een week droogtijd. Dus nog een extra week gewacht, oneffenheden weggeschuurd, en opnieuw gespoten met de airbrush, maar met gedecanteerde TS-8 Italian red deze keer. Dat gaat een stuk beter, droogt veel sneller, en geeft een mooie glans. Ik besloot ook om één van de toegangsluikjes tot de tanks open te zagen zodat ik er minstens één in open toestand ga kunnen tonen. Het detailleringsniveau is gewoon te mooi om weg te stoppen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21582&stc=1&d=1300729825
Het chassis werd gespoten met Testor's aluminium (de laatste die ik had en hij wordt niet meer gemaakt, dus een volgende keer zal het waarschijnlijk Alclad worden).
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21581&stc=1&d=1300729825
De cowling werd in het rood gespoten, en de 'schouw' in het TS-26 pure white. De onderdelen zijn al gedryfit maar moeten nog aan elkaar bevestigd worden vooraleer ik ze ga decallen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21583&stc=1&d=1300729825
De banden werden opgeschuurd om de lelijke naden weg te schuren, met schuurpapier 120. Een eerste test met 180 draaide op een mislukking uit, dus let hier op als je met Hasegawa rubber banden gaat werken: grofheid 120 is een minimum, anders 'smelt' het rubber... Daarna werden de velgen ook gespoten met Testor's aluminium; de centers werden met Titanium Gold gespoten en afgewerkt met smoke. Vermoedelijk ga ik er nog wel mishmash ventieltjes aan toevoegen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21584&stc=1&d=1300729825
Ferrari rules
21-03-2011, 21:25
mooie vorderingen!
Ziet er inderdaad zeer knap uit. Hier heb ik een link van een gebouwde hasegawa kit. http://www.indycals.net/decals/f1/75ferrari312t.html
Lesley
Terug naar de motor nu.
Of beter gezegd, het onderdeel dat ervoor gezorgd heeft dat de Ferrari 312 'T' een 'T' in haar naam gekregen heeft: de transversale versnellingsbak. Op het gebied van motor is dit eigenlijk de voornaamste aanpassing die deze Ferrari onderging in vergelijking met de 312B3 uit 1974. Door hem dwars te leggen nam de versnellingsbak veel minder plaats in waardoor de Ferrari korter, compacter werd en zodoende een veel betere wegligging kreeg...
De foto's tonen de versnellingsbak vooraleer hij aan het motorblok bevestigd wordt. Opvallend zijn de foto-ets remschijven die uit de upgrade kit komen, en de luchthappers die in de kit zitten als doorzichtige onderdelen om ze te kunnen weergeven als de doorschijnende kunststof happers die typisch waren voor de Ferrari's uit die periode. Achteraan ontbrak wel elke vorm van remleiding, iets wat dank zij de referentiefoto's vrij makkelijk aan te passen was mits de inzet van wat mishmash onderdelen. Vanuit de remcilinder moet er nog wel een leiding naar boven lopen die naar de voorzijde van de motor gaat.
De schokdempers waren weer maar eens gegoten uit één stuk, en dat is echt niet meer van deze tijd. Zo'n onderdeel waarbij de dempers en veer uit één stuk gegoten zijn, is gewoonweg niet op een realistische manier te schilderen. Dus gebruiken we alleen het bovenste en onderste topje, de rest wordt er tussenuit gesneden. Met aluminium buisjes en messing draad worden de demper en de nieuwe veer gemodelleerd. Het resultaat ziet er 100% realistischer uit.
Ook ontbreken er in de centrale steun van de versnellingsbak enkele doorvoergaten voor kablage. Die worden gewoon uitgeboord en van een omranding voorzien.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21697&stc=1&d=1301334672
Fotoke van de zijkant met een goed zicht op de zelfgemaakte schokdempers...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21698&stc=1&d=1301334672
Hier zie je de doorvoergaten beter, en ook de bevestigingspunten waar de steunen in aangebracht zullen worden, zijn met gepunchte aluminium schijfjes afgedekt, net als het origineel. Ook de schokdempers zijn hier nogmaals duidelijk te bekijken, iets wat niet meer zo evident is eens de versnellingsbak aan het motorblok bevestigd werd.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21699&stc=1&d=1301334672
Tenslotte ook nog eens een foto van de achterzijde van de versnellingsbak, met een duidelijk beeld van de remcilinder en remleidingen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21700&stc=1&d=1301334672
Hier is die samenvoeging van motorblok en versnellingsbak een feit; we beginnen met eens een kijkje te nemen aan de onderzijde die later niet meer te zien zal zijn.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21701&stc=1&d=1301334672
Vervolgens een tweetal foto's van de bovenzijde waarop de gemonteerde blokken zichtbaar zijn.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21702&stc=1&d=1301334829
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21703&stc=1&d=1301334829
Daarna werden ook de dwarssteunen aangebracht aan de zijkanten, en de extra steunen die over het motorblok lopen en waarop een aantal elektrische componenten aangebracht zijn, zoals de bobijn. Ook de remleiding die van achteraan uit de remcilinder vertrekt en naar voor loopt is ondertussen aangebracht. Later komen er nog een aantal extra leidingen bij, maar om die aan te brengen moet de motor eerst aan het chassis bevestigd worden, dus dat is iets voor later.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21704&stc=1&d=1301334829
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21705&stc=1&d=1301334829
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21706&stc=1&d=1301334829
Wordt bijgevolg vervolgd!
Ferrari rules
28-03-2011, 20:26
Zeer knappe vorderingen Guy! Het huwelijk van de versnellingbak en de motor zijn 100% geslaagd!:eek:
gewoon schitterend.
Lesley
Wat er nu nog ontbreekt aan de motor zijn de uitlaten. In de jaren '70 waren die bij Ferrari altijd matwit, wat tegelijk erg typisch is voor Ferrari's uit die tijd, en tegelijkertijd ook erg vreemd qua uitzicht (althans, dat vind ik toch). Waarom ze dat gedurende een periode gedaan hebben is me niet duidelijk, maar we gaan de geschiedenis natuurlijk geen geweld aandoen en dus worden ze mooi matwit gespoten en op de motor aangebracht.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21709&stc=1&d=1301578850
De aanpassing van de remleidingen, die we eerder al beschreven, kreeg trouwens nog een staartje. Toen ik de centrale steun van de achterspoiler wou dryfitten achteraan de motor, kwam ik tot een onaangename vaststelling: het Hasegawa onderdeel dat deze centrale steun moet voorstellen is niet accuraat genoeg om zonder meer aan het motoreinde gemonteerd te worden. Wat ik bedoel wordt duidelijk als je de volgende foto eens bekijkt. De rode pijl duidt één van de 2 openingen aan waarin een plastic tapje past, dat aan de voorzijde van een vlakke wand zit aan de voorzijde van de steun. De tweede opening zit trouwens achter de remcilinder! Het spreekt vanzelf dat de bevestigingswijze die Hasegawa bedacht had in dit geval onbruikbaar geworden is. Om eens te zien hoe de steun er in werkelijkheid uitzag nam ik wat referentiefoto's ter hand en kwam ik tot de conclusie dat de voorzijde van de steun helemaal niet vlak was, en nog minder een volle wand vertoonde. Integendeel, het bestond uit een soort van hol frame dat over de remcilinder geschoven werd via 4 bouten (2 boven, 2 onder) en waaraan de eigenlijk steun bevestigd zat. Dat moeten we dus nabouwen. De nodige gaten werden al geboord aan de bovenzijde (ze staan niet perfect op één lijn omdat ik er niet in geslaagd was om ze aan de kant van de steun mooi op één lijn aan te brengen, maar ze staan wel perfect tegenover hun respectievelijk verbindingsbout gepositioneerd). Vervolgens werden ze onderaan uitgemeten waaruit bleek dat het rechthoekige blok waaraan de steun bevestigd wordt net niet lang genoeg is zodat ik er 2 halfronde verlengingen aan gemaakt heb om toe te laten dat de gaatjes op de correcte plaats geboord werden. De blauwe pijlen duiden deze plaatsen aan.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21710&stc=1&d=1301578850
De centrale steun zelf moest natuurlijk ook aangepakt worden. Eerst heb ik de gaten geboord waarin metalen pinnen gekleefd werden, daarna werden de groene vlakken weggesneden om de holte te creëren waarin de remcilinder past en de remleidingen kunnen doorlopen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21711&stc=1&d=1301578850
De volgende foto toont de achterzijde van de motor met de rode pijlen wijzend naar de gaten waarin de metalen pinnen moeten bevestigd worden.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21712&stc=1&d=1301578850
En zoals je kan zien passen de metalen pinnen precies in die gaten, de steun staat weer op zijn plaats zonder dat de remcilinder in de weg zou zitten. Alweer een horde genomen ;)
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21713&stc=1&d=1301578850
Vervolgens neem ik de wielen terug ter hand, want klaar zijn die nog niet. Deze keer worden er de ventielen en de uitbalanceergewichtjes aan toegevoegd. De mishmash doos speelde weer voor leverancier. Nu moeten de banden nog hun GoodYear sponsorlogo's opgespoten krijgen en dan zijn de wielen ongeveer klaar.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21714&stc=1&d=1301579006
Eens achteraan zo ongeveer alles uitgevoerd werd wat ik op dit moment kan doen vestigen we onze aandacht op de voorzijde. De neus van het chassis vertoont een soort van 'mandje' waarin de 'master cilinders' in aangebracht moeten worden. Ik heb ze tegelijkertijd ook voorzien van de nodige leidingen. maar de referentiefoto's vertoonden ook nog een remcilinder die in de kit ontbrak. Met wat mishmash werd deze dus nagebouwd en voorzien van remleidingen (zie rode pijl). Ook de remolie-tankjes werden niet vergeten (dat zijn de witte containertjes met rode stip).
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21715&stc=1&d=1301579006
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21716&stc=1&d=1301579006
Er is nog veel plaats over in dat 'mandje', maar dat komt omdat ook de veerpoten van de voorste ophanging er nog in bevestigd moeten worden. Net zoals aan de achterste ophanging besloot ik echter om de schokdempers eerst te vervangen door zelfgemaakte, meer realistische exemplaren. Hier zie je ze in opbouw; het plastic onderdeel werd al weggesneden en vervangen door een aluminium buisje terwijl de veer gevormd werd door middel van messing draad.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21717&stc=1&d=1301579006
Om eens te zien of alles er een beetje deftig uitziet wordt vervolgens de motor eens aan het chassis gedryfit. So far, so good.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21718&stc=1&d=1301579112
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21719&stc=1&d=1301579112
Dan worden ook de wielen eens gepast; althans achteraan toch. Vooraan staan ze er zomaar los tegen. Maar dat geeft toch al een beeld van de toekomst.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21720&stc=1&d=1301579112
En dan leggen we er zomaar, om het totaalbeeld eens te bekijken, ook de cowling eens los op. Het lijkt wel een soort van go-cart nu, maar dan wel een erg snelle ;)
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21721&stc=1&d=1301579112
Wordt ongetwijfeld vervolgd!
Wauw Guy,
Dat ziet er fantastisch uit. Ik krijg goesting om een van de mijn te starten.
Lesley
Van hieruit geen commentaar, ik geniet alleen maar van de mooie updates.:drewl:
Wauw Guy,
Dat ziet er fantastisch uit. Ik krijg goesting om een van de mijn te starten.
Lesley
Wat houd je tegen ???
Er is nog veel plaats over in dat 'mandje', maar dat komt omdat ook de veerpoten van de voorste ophanging er nog in bevestigd moeten worden.
Daar hebben we ondertussen werk van gemaakt. Er werd ook nog wat extra bekabeling aangebracht, en aan de voorzijde van het 'mandje' werden nog wat extra details aangebracht met foto-ets onderdelen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21736&stc=1&d=1301821812
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21737&stc=1&d=1301821812
Eens dat achter de rug was, kon de afwerking van de voorste ophanging gebeuren. De luchthappers van de remmen kregen dezelfde behandeling als de achterste. De remschijven werden ge-upgrade met foto-ets onderdelen. Na het monteren van alle onderdelen heb ik een wash aangebracht om alles er wat minder proper en meer realistisch te laten uitzien.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21738&stc=1&d=1301821812
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21739&stc=1&d=1301821812
In zijn totaliteit ziet de neus van de Ferrari er nu al heel wat 'echter' uit...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21740&stc=1&d=1301821812
We hebben er eens enkele steunen beijgehaald en er het model opgelegd, alsof het in de werkplaats bij Ferrari in opbouw staat. Gewoon voor de fun ;)
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21741&stc=1&d=1301821993
De zijdelingse koetswerkonderdelen, die nog niet gedecalled zijn, worden er ook op gedryfit.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21742&stc=1&d=1301821993
En nu we toch bezig zijn, passen we eens of de wielen er ook alle vier kunnen aan gemonteerd worden...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21743&stc=1&d=1301821993
Ondertussen heeft de rode verf bijna een maand de tijd gehad om te drogen, dus acht ik de tijd rijp om eens werk te gaan maken van het aanbrengen van de decals. Ik beslis om te starten met de cowling. De decals zijn van een zeer goede kwaliteit, ze zijn erg stevig maar toch soepel, ze reageren zeer goed op sol, ze vertonen zo goed als geen draagfilm-randjes, en eens droog lijken ze als het ware op het koetswerk gespoten. Omdat ik nog geen ervaring had met moderne Hasegawa F1-kits is het erg belangrijk dat deze 'hindernis' zonder enige moeite genomen kon worden. Maar eigenlijk had ik niets anders verwacht, gezien de goede ervaringen die ik vroeger al had met de decals van Hasegawa rallywagens. De cowling moet overigens nog wel vernist worden natuurlijk.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21744&stc=1&d=1301821993
En tenslotte zetten we beide Ferrari-onderdelen eens samen op de foto. Het begint al ergens op te gelijken ;)
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=21745&stc=1&d=1301821993
Wordt vervolgd!
Amaai dat ziet er weer fantastisch uit. Ik kan bijna niet wachten tot de volgende update. :worship:
Lesley
De cowling moet overigens nog wel vernist worden natuurlijk.
En dat, beste Paddockers, ging allerminst van een leien dakje! Op 3 april postte ik deze commentaar; vandaag 8 mei (29 jaar na de dodelijke crash van Villeneuve dus) kan ik zeggen dat deze horde genomen is. Heeft dit dan meer dan een ganse maand geduurd?
Inderdaad. Wat was er gebeurd? Wel, de eerste vernislaag bracht ik aan met de oude, vertrouwde spuitbus van Gunze Sangyo. Maar ik verzuimde om eerst een mistcoat aan te brengen, ik ging direct voor de wet coat. De decals hadden daar geen last van, daar zat het probleem niet, maar ik zette de cowling verticaal, loodrecht omhoog om te drogen in plaats van horizontaal. En dat is dodelijk, zeker met een wet coat. Natuurlijk hoopte alle overtollige vernis zich op aan de achterzijde van de cowling en vormde het een dikke bobbel vernis. Nu ja, niets wat niet weggeschuurd kan worden, dus lieten we alles goed drogen.
Na een week of zo schuurde ik de bobbel vernis inderdaad weg, samen met nog enkele oneffenheden. Het enige wat nu nog moest gebeuren was een tweede laag vernis aanbrengen om alle matte, geschuurde plaatsen terug te doen glanzen. Maar niet meer met de spuitbus deze keer, want ik wou de geschuurde plaatsen iets meer vernis geven en de onaangeroerde plaatsen minder. Dus werd de Gunze Sangyo vernis gedecanteerd en in de airbrush gedaan. Het spuiten van de tweede vernislaag verliep vlekkeloos. Maar wat was dat nu? Overal op de body zaten er minuscule glinsteringen in de vernis. Bij nader toezicht bleek het te gaan om een pietluttige hoeveelheid zilververf die door mijn eigen stomme schuld nog in de nozzle van mijn airbrush zat omdat ik ze niet goed uitgekuist had. Maar het resultaat was wel dat ik nu een metallic rode Ferrari gespoten had in plaats van een Scharlaken rode. De Ferrari van Raikkonen vertoonde een paar jaar geleden misschien wel zo'n kleur, maar die van Lauda zeker niet! Een ramp dus.
De cowling werd in de remolie gesmeten, en na wat zoeken vond ik een site waar je een decalsetje van deze Ferrari kan aanschaffen. Eens dat setje aangekomen was werd de cowling uit de remolie gehaald en helemaal opgekuist. En toen kon de ganse oefening opnieuw beginnen. Deze morgen heb ik de verniste cowling helemaal gepolisht en gewaxed, dus nu kan ik zeggen dat de oefening tot een goed einde gebracht werd. Het verderbouwen van de Ferrari zal dan ook niet lang meer op zich laten wachten...
Hier de foto's van de cowling, zoals hij er nu uitziet:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22082&stc=1&d=1304865555
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22083&stc=1&d=1304865502
Wordt vervolgd!
Dat ziet er goed uit, laat de volgende updates maar komen.;)
Dat ziet er goed uit, laat de volgende updates maar komen.;)
Hier zijn we er al mee zie ;)
Nu alle perikelen met het koetswerk achter de rug zijn kan ik me eindelijk toeleggen op het interieur. De pedalen werden in het vooronder aangebracht zonder enige aanpassing. Alleen de kabels die erop uitkomen werden op de juiste plaats vastgelijmd.
De brandblusser werd rood gespoten, voorzien van BMF bevestigingen en ik heb er een brandblusser-decal opgezet. Misschien heeft de piloot niet echt de tijd om op zijn gemak de instructies te lezen in geval van brand, maar als het een standaard brandblusser betreft zal er toch wel een sticker opgestaan hebben.
De gordels en gespen komen uit de aftermarket kit. Ze zien er zeer realistisch uit en ik heb er niets aan veranderd; ze zijn 'straith from the aftermarket box' gebouwd.
De versnellingspook werd lichtjes aangepast: de stang heb ik ongemoeid gelaten, maar de pook zelf heb ik vervangen door een mishmash onderdeel.
Let ook op de beide toegangen tot de benzinetanks: ik heb ze voorzien van een klein gaatje om later een slangetje in aan te brengen (nog niet zichtbaar) en de toegang werd ingekleurd met clear blue. De koppeling van het slangetje zal op zijn beurt een clear red kleurtje krijgen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22151&stc=1&d=1305464333
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22152&stc=1&d=1305464333
Daarna heb ik me wat geamuseerd met het dashboard en de schakelaars en kabels die hiermee gepaard gaan. De stuurstang uit de kit was wat kort en stopte duidelijk zichtbaar ergens in de lucht zonder dat ze in staat zou zijn om de wielen te laten draaien. Daarom heb ik ze weggesneden en vervangen door een iets langere stang. Alle schakelaars op en in het dashboard werden weggesneden en vervangen door mishmash onderdelen, en alle kabeltjes werden toegevoegd met enkele goede referentiefoto's als leidraad. Linksvoor in het dashbord werd ook een T-stuk gescratcht met mishmash, waaraan de witte leiding bevestigd werd die voor de zuurstoftoevoer moest zorgen. Achteraan in het motorgedeelte zijn de kabels nog niet bevestigd omdat ik eerst nog de zijdelingse koetswerkonderdelen moet bevestigen, en daarna de radiatorleidingen die erover heen lopen. De kabels werden namelijk in het echt aan die radiatorleidingen bevestigd met tie-raps. Een aantal van die kabels moeten trouwens nog in de juiste kleuren geschilderd worden.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22153&stc=1&d=1305464333
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22154&stc=1&d=1305464333
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22155&stc=1&d=1305464333
De velgen waren nagenoeg klaar, alleen de bandensponsors moeten nog aangebracht worden. De aftermarket kit voorziet hier in een spuitmal (die ik gezien het verbod op GoodYear reclame bij Tamiya nog goed zal kunnen gebruiken) die ik gebruikt heb in plaats van de decals. Vervolgens heb ik er wat extra met de hand geschreven teksten aan toegevoegd, natuurgetrouw gekopieerd van de referentiefoto's.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22156&stc=1&d=1305464468
Daarna heb ik weer eens aan wat dryfitting gedaan voor de lol...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22157&stc=1&d=1305464468
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22158&stc=1&d=1305464468
En eens ik daar mee klaar was heb ik de onderdelen die achter de tanks bevestigd moeten worden en waarin de radiators bevestigd zitten gespoten in de kleur zoals ze op de referentiefoto's te zien zijn: een chroomkleur dus. Hierop moeten nog foto-ets radiatorgrilles aangebracht worden en wat leidingen. Maar dat is voor een volgende update.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22159&stc=1&d=1305464468
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22160&stc=1&d=1305464468
Wordt vervolgd!
Prachtig hoe dit stukje historie samengebouwd wordt. :worship:
Loixrallyfan
15-05-2011, 23:02
Prachtig hoe dit stukje historie samengebouwd wordt. :worship:
Zeg dat wel. Ben geen F1-fan, maar wel al een grote fan van dit project.
Ik blijf geboeid volgen.
Zeg dat wel. Ben geen F1-fan, maar wel al een grote fan van dit project.
Dat is een leuk compliment ;) Merci maat!
En eens ik daar mee klaar was heb ik de onderdelen die achter de tanks bevestigd moeten worden en waarin de radiators bevestigd zitten gespoten in de kleur zoals ze op de referentiefoto's te zien zijn: een chroomkleur dus. Hierop moeten nog foto-ets radiatorgrilles aangebracht worden en wat leidingen.
Dat is ondertussen gebeurd, en de onderdelen werden ingebouwd in de Ferrari, achter de benzinetanks en naast de motor. De rechtse oliekoeler blijft na het bevestigen van het rode koetswerk gelukkig zichtbaar voor zover de cowling niet op de Ferrari geplaatst wordt natuurlijk. Zo is het toch geen verloren werk geweest. Ook de achterste spoilersteun werd afgewerkt en ingebouwd. Er zit een radiator tussen die beter zichtbaar is op een andere foto. Vanuit die radiator lopen er 2 leidingen naar de motor die je wel op de foto ziet.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22188&stc=1&d=1305647060
Aan de andere zijde van de spoilersteun zie je nog wat extra details die voornamelijk te maken hebben met de noodstop. Wat je hier ook ziet is dat er van de linkse oliekoeler... niet zoveel meer te zien is. maar de radiators die aan de zijkanten van de koelers zitten zijn wel zichtbaar doorheen de openingen in het koetswerk natuurlijk, anders zoude ze niet veel koeling brengen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22189&stc=1&d=1305647060
Hier zie je al zo'n radiator steken aan de rechterzijde (gedeeltelijk toch).
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22190&stc=1&d=1305647060
De koetswerkpanelen die boven op de cockpit aangebracht moeten werden, alsook de zijdelingse panelen die ertegen aan gekleefd worden, zijn zoals je kan zien ook al aangebracht.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22191&stc=1&d=1305647060
Een foto van de achterzijde gezien waarop je vooral de aangebrachte bekabeling en leidingen kan zien. Ik heb niet alles wat er op de referentiefoto's te zien is nagebouwd; een deel zou sowieso niet zichtbaar zijn, een ander deel zou het totaalbeeld overladen. Ik ben dus gestopt toen ik vond dat het er ok 'uitzag'.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22192&stc=1&d=1305647060
Een fotootje van de bolide in zijn geheel zoals hij er nu bij staat.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22193&stc=1&d=1305647188
Idem van de voorzijde gezien.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22194&stc=1&d=1305647188
Wat ik hier wou tonen is iets waarvan ik jammer genoeg vergeten ben een foto te nemen vóór het ingebouwd werd. Je ziet een smalle gleuf in het koetswerk. Ik vroeg me tijdens de bouw van dit model al af waar dit goed voor was. Nu blijkt er aan de rechterzijde van de rechtse oliekoeler een kijkglas te zitten dat uit een doorzichtig onderdeel bestond dat je hlafweg moest schilderen met clear orange om de indruk te geven dat de koeler half gevuld is. het zag er erg leuk uit, maar helaas kwam daarna de koetswerkbekleding erover heen, zodat je nu (net zoals in het echt) doorheen de gleuf moet kijken om het peil van de olie te kunnen zien. Maar je ziet op deze foto niet zoveel vrees ik. Als je het model in werkelijkheid zal kunnen bekijken zie je het echter wel nog goed... Wat je hier ook wel duidelijk kan zien is de foto-ets radiator.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22195&stc=1&d=1305647188
Dan zetten we de voorwielen ook eens op de Ferrari...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22196&stc=1&d=1305647188
En tenslotte een beeld van hoe ik het model zou willen tentoonstellen, of toch ongeveer. Misschien laat ik de voorwielen er af en worden de kleine onderdelen nog wat verlegd, maar in grote lijnen moet het zoiets worden. let ook op de achterspoiler die reeds blinkend zwart gespoten werd om als onderlaag te dienen van de chroomkleur die nog aangebracht moet worden. De voorspoiler ziet er trouwens ook zo uit.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22197&stc=1&d=1305647188
Wordt vervolgd!
Ziet er goed uit Guy!
één kleine opmerking over het stuur; ik had het idee dat stuurwielen in die tijd gewoon vast zaten en er ook niet snel af konden met een quick-release o.i.d. Ik zou 'm dus ook gewoon vastzetten en er niet naast leggen ;) (Het is uiteraard ook goed mogelijk dat ik het bij het verkeerde eind heb, of dat de coureur te allen tijde een inbus-sleutel bij zich had.... :+)
Ja Guy, dit ziet er weer een pareltje uit. Puik werk geleverd en zoals altijd zeer veel detail te zien.
Lesley
Ziet er goed uit Guy!
één kleine opmerking over het stuur; ik had het idee dat stuurwielen in die tijd gewoon vast zaten en er ook niet snel af konden met een quick-release o.i.d. Ik zou 'm dus ook gewoon vastzetten en er niet naast leggen ;) (Het is uiteraard ook goed mogelijk dat ik het bij het verkeerde eind heb, of dat de coureur te allen tijde een inbus-sleutel bij zich had.... :+)
Neeneen, je hebt gelijk, maar het was ook niet mijn bedoeling om het stuur er naast te leggen hoor (alhoewel mijn foto dit wel suggereert natuurlijk). :o
gert mertens
18-05-2011, 22:31
Guy,
Iedereen heeft wel zen "zpecialiteiten" in een bepaalde tak van het schaal modellen bouwen...
Die van U is denk ik F1 !
Knap man wa ge hier laat zien !
Grtz,
G
Ondertussen is de afwerking van de Ferrari een feit. Daarom post ik hier een teaserke van het afgwerkte model:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22413&stc=1&d=1306866740
De rest van de foto's van de afgewerkte Ferrari kan je hier (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?p=268592&posted=1#post268592) vinden.
Tot de volgende!!
EtronQuattro07
19-10-2017, 11:02
Mooi alleen jammer van de voorspoiler moet schuin zijn ipv van recht foutje van Hasegawa mooi Guy grts.
Mooi alleen jammer van de voorspoiler moet schuin zijn ipv van recht foutje van Hasegawa mooi Guy grts.
Toch niet Dieter! Ik doe altijd wat research vooraleer ik aan een model begin, en de Ferrari 312T die in 1975 de GP van Monaco won, had wel degelijk een voorspoiler die bovenaan recht was! Geen foutje van Hasegawa dus!
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=34692&stc=1&d=1508485771
EtronQuattro07
20-10-2017, 18:07
Klopt Guy Tamiya zal gemist hebben ze hebben er maar 5 gebouwd Ferrari zal misschien daarmee zijn grts Dieter .
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.