View Full Version : LMS Race Paul Ricard 2011
Wie er verantwoordelijk is weten we nog niet maar de start van de eerste race is zojuist op een blamage uitgelopen. Heel wat schade bij de deelnemers achterin, waaronder aan een van de Prospeed Porsches.
De lichten waren op groen maar de safetycar bleef voor het veld bij de start, hoe en waarom? Nog geen idee over.
Amateurs, geen verdere commentaar.
Vergelijkbaar met de start van de 24 Uren van Spa in 2003, toen er een tweede opwarmronde werd gereden, en het doet me ook terugdenken aan de Belcar-race in Zolder in 2004 toen er ook zoiets gebeurde nog voor de start was gegeven. Maar zoiets zoals nu heb ik nog niet vaak gezien, het is erg amateuristisch en bovendien levensgevaarlijk. Ik denk dat dit nog een staartje krijgt, of dat hoop ik toch voor Porsche, dat volledig uitgeteld is.
ik dacht dat die race in Spa toen een extra opwarmronde moest hebben, omdat de wagen die 2de lag op de grid te snel vertrok, waardoor de start niet-reglementair zou geweest zijn?
ik dacht dat die race in Spa toen een extra opwarmronde moest hebben, omdat de wagen die 2de lag op de grid te snel vertrok, waardoor de start niet-reglementair zou geweest zijn?
Bij Ferrari wouden ze zo snel mogelijk de twee wagens op kop hebben denk ik, want Matteo Bobbi (3de op de grid) schoot te vroeg uit de startblokken. De start werd echter op een efficiënte manier geneutraliseerd door de oranje (en niet de groene...) lichten.
De organisatie mag van mijn part al de kosten betalen en de GTE-uitslag annuleren.
De beelden: http://www.youtube.com/watch?v=F63z6eGb6rE
NetForce84
03-04-2011, 13:57
Worden alle LMS races live uitgezonden op motorsTV?
Ben momenteel naar de laatste minuten van de race aan het kijken op motorsTV maar wist dus niet dat het live werd uitgezonden:confused:
NetForce84
03-04-2011, 14:04
Worden alle LMS races live uitgezonden op motorsTV?
Ben momenteel naar de laatste minuten van de race aan het kijken op motorsTV maar wist dus niet dat het live werd uitgezonden:confused:
Sorry ik bedoel natuurlijk de "laatste" uren nog 3u55min wedstrijd. Had niet goed gekeken:o:o
er werd ook wel nog op alle posten geel gezwaaid. Ik denk dat de safetycar zowiezo nog een ronde ging buitenblijven maar dat het met d elichten fout ging.
Dan nog zouden alle teams verwittigd moeten worden en moeten vooral die lichten op oranje staan, en als ze dan al op groen springen dan moeten ze zo snel mogelijk weer rood of oranje worden.
Wat ik nog het ergste vind is dat de organisatie doet alsof zijn neus bloedt... :mad:
EDIT: Volgens Endurance-info stond er wel iemand met een groene vlag te zwaaien...
EDIT: Volgens Endurance-info stond er wel iemand met een groene vlag te zwaaien...
Niet bij de start; op de beelden is duidelijk te zien dat zowel bij het opkomen van het rechte stuk als bij de start/finish lijn er nog met geel gezwaaid werd.
Ook al was het een startprocedure met 2 warm-up laps dan nog was de SC verkeerd. De lichten waren uit........
Al met al kunnen we concluderen dat enkele blauwe blazers vandaag zwaar de mist in zijn gegaan, gelukkig zonder gewonden of nog erger. Worden die officials nou ook gestraft? Als een coureur over de witte lijn gaat krijgen ze al een straf. Dit was wel een zeer zware fout van de officials.
Niet bij de start; op de beelden is duidelijk te zien dat zowel bij het opkomen van het rechte stuk als bij de start/finish lijn er nog met geel gezwaaid werd.
Euh, vóór mijn neus werd er wel degelijk met een groene vlag gezwaaid hoor. En ik zat in de tribune rechtover de pitsboxen.
Erg amateuristisch die start! :mad: Ze zouden inderdaad de GTE uitslag mogen schrappen want die is totaal niet representatief...zowaar alle Porsches vielen ineens buiten strijd!
Dat ze voor start/finish nog met geel zwaaien in de warm-up lap is logisch, daar is de wedstrijd nog niet gestart. Het is wel opmerkelijk dat de eerste post na start/finish met geel zwaait terwijl er op dat moment nog niks is gebeurd.
Was het dan toch een startprocedure met twee warm-up laps? Dat kan die gele vlag verklaren op de eerste post na start/finish en het doven van de lichten op de SC. Dan zit de fout bij de pipo die de lampen moest bedienen.
Dat ze voor start/finish nog met geel zwaaien in de warm-up lap is logisch, daar is de wedstrijd nog niet gestart. Het is wel opmerkelijk dat de eerste post na start/finish met geel zwaait terwijl er op dat moment nog niks is gebeurd.
Was het dan toch een startprocedure met twee warm-up laps? Dat kan die gele vlag verklaren op de eerste post na start/finish en het doven van de lichten op de SC. Dan zit de fout bij de pipo die de lampen moest bedienen.
Dat verklaart nog niet waarom geen enkele rijder te horen kreeg dat er een tweede warm-up werd gereden...
Coach Ep
03-04-2011, 22:32
Dat ze voor start/finish nog met geel zwaaien in de warm-up lap is logisch, daar is de wedstrijd nog niet gestart. Het is wel opmerkelijk dat de eerste post na start/finish met geel zwaait terwijl er op dat moment nog niks is gebeurd.
Was het dan toch een startprocedure met twee warm-up laps? Dat kan die gele vlag verklaren op de eerste post na start/finish en het doven van de lichten op de SC. Dan zit de fout bij de pipo die de lampen moest bedienen.
Uit verklaringen van betrokken GTE-Pro rijders (o.a. Patrick Pilet) valt af te leiden dat er op de timingmonitors werd weergegeven dat er nog een 2e SC ronde zou volgen. Ook de teams werden verrast door de groene lichten waarop ze direct het commando gaven aan hun rijders om gas te geven ("Green, green, green!"). Verklaring waarom er alleen Porsches beschadigd raakten, ligt waarschijnlijk in het feit dat de Ferrari's vooraan het GTE veld starten, achter de proto's en door de snellere acceleratie van deze wagens iets meer ruimte hadden om vaart te minderen of zelfs bijna tot stilstand te komen.
Hoe het ook zij: een fiasco. Was de race director soms kleurenblind....? :frusty:
vanuit het raceverslag op autosport.com
This resulted from the green lights being shown on the startline gantry when the decision for the course car to undertake another parade lap had already been taken, causing confusion as some drivers accelerated while others waited behind the course car.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/90432
maw, blijkbaar was er tijdens de pacelap besloten van nog een rondje te doen, maar wou de lichtenman niet meewerken?
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.