PDA

View Full Version : Martini Porsche 935/78 Moby Dick BLACK!?

Mech@niC
26-05-2011, 12:14
Hallo,

Heeft iemand een idee of de BLACK Martini Porsche 935/78 (moby Dick dus) heeft bestaan in werkelijkheid.
Ik kan er namelijk nergens foto's van vinden. (Alleen de boxart)
Ik heb wel de decals maar twijfel over het bestaan van deze wagen.

Wie weet raad...?

Alvast bedankt mannen,
Groet
Maurits

TvD
26-05-2011, 16:09
Enig idee welke race deze gereden zou hebben?

Mech@niC
26-05-2011, 16:10
Enig idee welke race deze gereden zou hebben?

Noop!

racer
26-05-2011, 19:35
Deze wagen heeft volgens een Porsche kenner nooit in het echt bestaan toch niet in het zwart.

Mech@niC
26-05-2011, 20:09
Deze wagen heeft volgens een Porsche kenner nooit in het echt bestaan toch niet in het zwart.
Toch wil ik 'm bouwen vrees ik. Gaaf met van die goudkleurige BBS discs op de velgen, wat vinden jullie?

Sennake
26-05-2011, 21:18

Ik ben geen Porsche kenner, maar ik weet wel zeker dat dit een fantasiemodel is. De reden waarom ik dat zo zeker weet is dat de Porsche op de boxart niet zomaar gelijk welke Porsche 935/78 voorstelt, maar tevens het nr 43 vertoont, samen met de typische 'Gr 5' sticker die de race eenduidig definieert als de 24 Hr van Le Mans. Zo'n Moby Dick heeft slechts eenmaal deelgenomen aan de 24 Hr, en dat was in 1978, mét het nr 43. Schurti/Stommelen bestuurden de wagen en hij werd 8e algemeen. En hij was WIT. ;)

Maar laat dat je niet tegenhouden om een zwarte Moby Dick te bouwen hoor. Alleen, foto's ga je er echt niet van vinden ;)

Mech@niC
26-05-2011, 21:24
Ik dacht het ook al, omdat het i.d.d. #43 betreft op de doos.
Maar waarom kwam Tamiya destijds op het idee om een zwarte uitvoering uit te brengen?

Sennake
26-05-2011, 21:59
Tamiya? Is dit een Tamiya bouwdoos? Op de boxart zie ik geen merk staan, en ik ken de bouwdoos ook niet, dus als er ergens Tamiya op vermeld staat ben ik al even verbaasd over de fabricant van de bouwdoos als over het onderwerp zelf...

Ik dacht namelijk een volledig overzicht van alle Tamiya bouwdozen op mijn website (www.sennake.be) bijeen gezocht te hebben... ;)

racer
26-05-2011, 22:13
Dit is geen model van Tamiya ,maar wel van NITTO KAGAKU.
Deze firma heeft in het verleden nog mooie wagens uitgebracht op diverse schalen,zoals op 1/28 een Porsche 934 dacht ik,op 1/24 een lotus europa,op 1/16 een Honda civic enz.De ze info kan je terug vinden als je NITTO KAGAKU ingeeft bij google.Op ebay zijn er nog diverse kits van dit merk te koop.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22316&stc=1&d=1306440737

Mech@niC
27-05-2011, 07:00
Tamiya? Is dit een Tamiya bouwdoos? .... website (www.sennake.be) bijeen gezocht te hebben... ;)

Foutje, sorry heren!
Ik zal het echt nooit meer doen ik zweer het, echt niet, echt niet en ech...:crazy:

racer
27-05-2011, 07:07
Ik zou deze wagen toch maken in het zwart.Ik denk dat die heel mooi gaat worden en al bestaat hij in het echt niet,hij zal wel mooier ogen dan de witte,wit is ook maar wit.

Mech@niC
27-05-2011, 11:12
Ik zou deze wagen toch maken in het zwart.Ik denk dat die heel mooi gaat worden en al bestaat hij in het echt niet,hij zal wel mooier ogen dan de witte,wit is ook maar wit.

Ja, daar ga ik mijn eigen toch maar eens aan wagen denk ik.
Allemaal bedankt!
Deze thread kan op slot. :bye:

Sennake
27-05-2011, 15:57
Ja, daar ga ik mijn eigen toch maar eens aan wagen denk ik.
Allemaal bedankt!
Deze thread kan op slot. :bye:

Op slot? Gij goe, gij! Nu verwachten we toch wel een WIP-thread hoor ;) Dat kan in deze thread perfect ;)

Mech@niC
27-05-2011, 17:59
Op slot? Gij goe, gij! Nu verwachten we toch wel een WIP-thread hoor ;) Dat kan in deze thread perfect ;)

Oké, oké ik zal eens kijken wat ik voor jullie kan betekenen.
Maar eerst nog een 3 tal andere wagens afmaken welke ik nu onderhanden heb.

eyckles
28-05-2011, 22:09
Ziet er alvast een zeer mooie uit. Zou ik ook wel in mijn to do pile willen hebben of ik moet mij een dubbele tamiya kopen. Ben nogal fan van deze auto.

Lesley

flat6
29-05-2011, 21:26
ik ben nogal een porsche freak en deze moby dick heeft wel bestaan in het zwart maar als test versie , het is wel zo dat de fabrikant gemist heeft in de decals want die auto heeft niet gereden in een wedstrijd , ze hebben er dus gewoon decals van de witte bijgestoken. ik heb ook zo'n doos liggen maar dan van fujimi.

eyckles
29-05-2011, 22:55
De decals van de zwarte zitten bij de Tamiya doos.

Lesley

Jan
30-05-2011, 10:29
ik ben nogal een porsche freak en deze moby dick heeft wel bestaan in het zwart maar als test versie , het is wel zo dat de fabrikant gemist heeft in de decals want die auto heeft niet gereden in een wedstrijd , ze hebben er dus gewoon decals van de witte bijgestoken. ik heb ook zo'n doos liggen maar dan van fujimi.

Ik herinner mij toch ook een zwarte testversie en heb daar destijds foto's van gezien in Autohebdo, weliswaar zonder enige bestickering.
Trouwens, ook van de 936 bestond op dat ogenblik een testversie in mat zwart.
Jammer genoeg is mijn Autohebdo collectie uit de prille beginjaren tijdens een verhuis verloren gegaan, anders zou ik die foto's wel weten te localiseren :D

Sennake
30-05-2011, 16:33
Ik herinner mij toch ook een zwarte testversie en heb daar destijds foto's van gezien in Autohebdo, weliswaar zonder enige bestickering.

Dat zou natuurlijk kunnen, alleen met die bestickering erop van Le Mans 1978 is het een fantasiemodel. Iets anders dan dat zou ik niet durven beweren ;)

Trouwens, ook van de 936 bestond op dat ogenblik een testversie in mat zwart.

Sterker nog: het was geen testversie, maar een raceversie die in zwarte livery gereden heeft tijdens de 300km van de Nürburgring 1976 met Stommelen aan het stuur; ik heb er een model van en referentiefoto's:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22392&stc=1&d=1306765781

Maar van die zwarte Moby Dick heb ik nog nooit een foto gezien...

Jammer genoeg is mijn Autohebdo collectie uit de prille beginjaren tijdens een verhuis verloren gegaan, anders zou ik die foto's wel weten te localiseren :D

En dus is dat dubbel jammer, zowel voor jou als voor ons ;)

Sennake
30-05-2011, 16:35
Ik vraag me trouwens af waarom de testversie van de Moby Dick zwart zou geweest zijn; tegenwoordig is dat normaal omdat ongespoten carbon zwart ziet van nature, maar vroeger waren die bekledingen gemaakt van glasvezel of iets dergelijks, zeker niet van carbon. Ik snap de logica dus niet echt. Het lijkt me dan ook raar dat een ongespoten testversie zwart zou geweest zijn. Maar ik twijfel niet aan je geheugen hoor Jan ;)

Mech@niC
30-05-2011, 22:14
Ja, die 936 ken ik ook wel trouwens.
:applaus: Is overigens ook wel een leuk objectje al zeg ik het zelf. :applaus:
Is weer eens wat anders als wit, niet waar.

Jan
31-05-2011, 10:16
Ik vraag me trouwens af waarom de testversie van de Moby Dick zwart zou geweest zijn; tegenwoordig is dat normaal omdat ongespoten carbon zwart ziet van nature, maar vroeger waren die bekledingen gemaakt van glasvezel of iets dergelijks, zeker niet van carbon. Ik snap de logica dus niet echt. Het lijkt me dan ook raar dat een ongespoten testversie zwart zou geweest zijn. Maar ik twijfel niet aan je geheugen hoor Jan ;)

Wellicht is er ook geen logica. Maar wat dat geheugen betreft zijn er misschien toch lichte sporen van slijtage :o
Hoedanook, en los van de fantasierijke modelbouwdoos, dit mysterie is voor mij voldoende intrigerend om tot op de draad uit te pluizen.
Laat ons beginnen met een zekerheid, eentje waar mijn fotografisch geheugen mij niet in de steek laat, maar waarvan ik anderszijds nog geen harde bewijzen kan voor aandragen: van de 936 bestond een matzwarte testversie, zonder enige bestickering, dus ook geen Martini striping zoals de raceversie hierboven. In zekere zin is er wel een bewijs want Minichamps heeft dat maagdelijk zwart modelleke ooit uitgebracht.
Een andere quasi zekerheid, en hier ging ik dus vermoedelijk wel uit de bocht: de testversie van de 935 Moby Dick was wit, stickerloos,....maar (helaas voor mij) niet zwart.
Blijft het op te lossen mysterie: bestond er een zwarte testversie van de 935 uit 1976?
Voor degenen die graag helpen zoeken, de locatie van de testen in 1976 was het circuit van Paul Ricard.