PDA

View Full Version : Lotus 76/2 - GP F1 Zuid-Afrika 1974 - Jacky Ickx - SRC - 1/43


Sennake
14-06-2011, 17:56
De Audi Sport Quattro is nog lang niet klaar, maar een mens moet meerdere ijzers in het vuur hebben om bezig te blijven, dus gaan we weer eens een 1/43 F1 bolide bouwen uit de collectie 'Jacky Ickx'.

Het gaat deze keer om de Lotus 76/2. Onze vriend Colin Chapman (http://en.wikipedia.org/wiki/Colin_Chapman) (klik even op de naam als je niet weet over wie ik het heb) heeft in zijn carrière van ontwerper/teamchef zeer veel innovaties bedacht die erg vaak geniaal bleken te zijn en alras door de concurrentie schaamteloos gekopieerd werden. Denken we maar aan het principe van de monocoque, de ground-effect cars, of de toepassing van 4x4 aandrijving in F1-wagens of zelfs het gebruik van een turbinemotor in een racewagen, zoals TvD er momenteel eentje aan het bouwen is. Maar soms liep de innovatie ook met een sisser af omdat het systeem in de praktijk niet bleek te werken. Met de ontwikkeling van de Lotus 76 trachtte Chapman de Lotus 72 te moderniseren, omdat die al vier jaar dienst had op dat moment. Hij behield de belangrijkste ontwerpelementen van de 72, en voegde er als nieuwigheden aan toe: de dubbele achterspoiler, een schuchtere poging tot inzet van een elektrische koppeling en een V-vormige rempedaal die de piloot moest toelaten om links te remmen. Met weinig succes, want de prestaties van de 76 waren niet beter dan die van de 72, die zelf ook nog eens betrouwbaarder bleek...

Op ons model zal dus vooral die dubbele achterspoiler opvallen. In de GP van Zuid-Afrika debuteerde de Lotus 76/2 met Ickx achter het stuur. We hebben het dus over deze wagen:

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/real_cars/general_f1_cars/1974_lotus_76_real.jpg

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22545&stc=1&d=1308066014

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22546&stc=1&d=1308066014

Er bestaat van deze bolide tegenwoordig ook een gerestaureerde versie. Ook hiervan zijn er foto's beschikbaar uiteraard:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22547&stc=1&d=1308066014

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22548&stc=1&d=1308066014

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22549&stc=1&d=1308066014

Sennake
14-06-2011, 17:57
Ok. Dan gaan we eens beginnen. Het model dat ik ga bouwen bestaat helemaal uit white-metal, het geliefkoosde materiaal van de firma SMTS, die de kit uitbrengt. Dat heeft voordelen, zoals de mogelijkheid om alle onderdelen gedetailleerd en afzonderlijk te gieten, maar persoonlijk werk ik liever met resin. Belangrijkste nadeel van white metal is dat het erg snel buigt, dat alle onderdelen flash vertonen en dat je vuile zwarte vingers krijgt als je het metaal begint te schuren. Maar goed, zoals Firmin Crets ooit zei: "Als je geen keus hebt kunde nie biljarten ehh!"

We beginnen met het opkuisen van de bodyparts. Dat kan je dus letterlijk nemen. Er zijn er een zevental: de body, de cowling, de 2 voorvleugels, de airscoop, en de 2 achtervleugels. Nadat we de voorvleugels aan de neus van de body gekleefd hebben starten we met de opkuis van de body: mooi opschuren van alle oneffenheden en opvullen met secondelijm/bloem waar nodig; daarna polishen met Micromesh tot het metaal blinkt.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22550&stc=1&d=1308067010

Hierbij valt al meteen op dat de zijdelingse radiators links en rechts, die mee gegoten zijn in white metal, niet echt realistisch gevormd zijn. De structuur van de radiatoren is veel te simpel. Bovendien is de gieting van mijn model niet erg goed geslaagd zodat de helft van de structuur bedekt is met een laag overtollig metaal. Onbegonnen werk om die structuur met een modelbouwmesje te 'sculpteren', we verkiezen om ze gewoon weg te snijden en te vervangen door zelfgemaakte radiatore met wat plasticard en een overschotje foto-ets. Op de foto zie je het groene vlak waar de white metal radiatoren zaten, en daarna zie je de zelfgemaakte exemplaren.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22551&stc=1&d=1308067010

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22552&stc=1&d=1308067010

Daarna krijgen de twee achtervleugels en de airscoop dezelfde behandeling. De bovenzijde van die scoop was zodanig oneffen dat ik na het wegschuren van alle putjes zo goed als geen dikte meer overhield, wat opvalt als je vooraan tegen de opening van de scoop aan kijkt. Daarom heb ik terug wat dikte aangebracht met wat plasticard. Zo stilaan wordt mijn white-metal model toch een multimediamodel (foto-ets, plastic...) ;)

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22553&stc=1&d=1308067010

Verder staan we nog niet. We gaan de onderdelen nu in de primer zetten en daarna wordt alles glanzend zwart gespoten. maar dat is voor een volgende update...

Wordt dus vervolgd!

Nismo
14-06-2011, 22:13
Lap, weer een F1-tje uit de oude doos. ;)

eyckles
15-06-2011, 00:24
Jawadde, Nog een F1 naar mijn hart en dan nog met een Belgische piloot achter het stuur. Alvast een goed begin gemaakt. Blijf deze zeker volgen.

Lesley

Sennake
02-07-2011, 15:36
Ondertussen werden alle bodyparts in de grijze primer gespoten, waarna ik ze ge-airbrushed heb met Tamiya acryl X-1 gloss black. Op aanraden van Gert heb ik deze keer als verdunner de Tamiya verdunner gebruikt met de GELE dop om te vermijden dat de verf even traag droogt als bij de Ferrari 312T (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=20349&page=2) destijds. Maar ik moet ook eerlijk blijven natuurlijk, en ik heb dus vastgesteld dat het veranderen van verdunner geen aarde aan de dijk gebracht heeft: de (blinkende) acrylverf droogt even traag als voorheen. Wachten is dus de boodschap, vandaar dat de update over dit model enkele weken op zich laten wachten heeft.

Gisteren vond ik dan de tijd rijp om met het decallen te beginnen. Nog steeds echter met alle bodyparts vastgehouden door tangetjes, want als je een onderdeel stevig vasthoudt en erop drukt, staat je vinger gegarandeerd in de zwarte verf geprint. Ik heb het één keer voorgehad, maar gelukkig verdwijnt de afdruk mits het gebruik van Tamiya polish pasta.

De decals zelf laten zich vrij probleemloos aanbrengen. Ik had alleen wat problemen met de gouden lijntjes die hier en daar doorbraken vanaf het moment dat ze in contact komen met het water. Had ik geweten dat dit kon gebeuren had ik ze eerst behandeld met decal restore product, maar eerlijk gezegd had ik me er niet aan verwacht.

Soit, alles is uiteindelijk wel goedgekomen. Uiteraard mote er nog vernis over de onderdelen gespoten worden. Hier enkele foto's van een stand van zaken:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22716&stc=1&d=1309613680

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22717&stc=1&d=1309613680

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22718&stc=1&d=1309613680

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22719&stc=1&d=1309613680

Starmodel
03-07-2011, 08:05
Ik weet dat je graag op je vertrouwde manier en met de vertrouwde producten werkt,en groot gelijk heb je.Het gezegde gaat immers "never change a winning team". De modellen die je uit je mouw schud zijn bij momenten niet van deze Aarde,zo'n pareltjes.Ik ben er echter van overtuigd dat je,indien je je er op toelegt,ze op een nog hoger niveau zouden uitkomen simpelweg als je de stap zou zetten van de modelbouwverven naar de automotivelakken.Zeker in het geval van deze Lotus was dit het overwegen meer dan waard.Zwart is,samen met geel,één van de moeilijkste kleuren om aan te brengen,omdat je er werkelijk alles opziet,zeker de beruchte vingerafdrukken.Als je verf dan niet hard genoeg wordt (zoals acrylverf de neiging heeft) wordt het moeilijk.Persoonlijk had ik verkozen om een matzwarte autolak te gebruiken,eventueel een 2K-vernis (Zero-Paints,Dupont Glassurit,noem maar op) aan te brengen als je eventuele silvering van de decals wil vermijden,maar niet noodzakelijk. Zeker op een white metal body zoals deze Lotus,waar het gevaar voor reageren met plastic (remember GT 40) nihil is. Het grote voordeel is dat het geheel veel harder is,en de droogtijd vermindert aanzienlijk. Ik weet dat dit alles je niet onbekend is,en dat het,zoals reeds in het begin van deze epistel vermeld,waarschijnlijk een kwestie van gewoonte is. Dit alles is geen kritiek op het geleverde werk,enkel een bedenking om het allemaal wat sneller,en vooral NOG beter te laten worden.

Sennake
12-08-2011, 15:55
Ik weet dat je graag op je vertrouwde manier en met de vertrouwde producten werkt,en groot gelijk heb je.Het gezegde gaat immers "never change a winning team". De modellen die je uit je mouw schud zijn bij momenten niet van deze Aarde,zo'n pareltjes.Ik ben er echter van overtuigd dat je,indien je je er op toelegt,ze op een nog hoger niveau zouden uitkomen simpelweg als je de stap zou zetten van de modelbouwverven naar de automotivelakken.Zeker in het geval van deze Lotus was dit het overwegen meer dan waard.Zwart is,samen met geel,één van de moeilijkste kleuren om aan te brengen,omdat je er werkelijk alles opziet,zeker de beruchte vingerafdrukken.Als je verf dan niet hard genoeg wordt (zoals acrylverf de neiging heeft) wordt het moeilijk.Persoonlijk had ik verkozen om een matzwarte autolak te gebruiken,eventueel een 2K-vernis (Zero-Paints,Dupont Glassurit,noem maar op) aan te brengen als je eventuele silvering van de decals wil vermijden,maar niet noodzakelijk. Zeker op een white metal body zoals deze Lotus,waar het gevaar voor reageren met plastic (remember GT 40) nihil is. Het grote voordeel is dat het geheel veel harder is,en de droogtijd vermindert aanzienlijk. Ik weet dat dit alles je niet onbekend is,en dat het,zoals reeds in het begin van deze epistel vermeld,waarschijnlijk een kwestie van gewoonte is. Dit alles is geen kritiek op het geleverde werk,enkel een bedenking om het allemaal wat sneller,en vooral NOG beter te laten worden.

Ik zal er een volgende keer eens over nadenken ;)

Ondertussen heb ik niet stilgezeten; integendeel. Ik wou de opgelopen achterstand die ik met de bouw van de Dauer Porsche 962 inhalen, en dus heb ik wat gas gegeven met deze Lotus (wat is er nu plezanter dan gas te mogen geven met een Lotus :) ). En dus is hij ook op een snel tempo klaargeraakt. Hierdoor zijn de WIP-foto's er wel bij ingeschoten, maar de foto's van het afgewerkte model staan uiteraard wel in mijn galerij (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?p=270177#post270177) ;)

Enjoy!!

Gulfie
12-08-2011, 16:46
... wat is er nu plezanter dan gas te mogen geven met een Lotus :)

Cruisen in een Porsche!

:saythat:

(Sorry Guy van uwen topic te vervuilen maar ik kon het niet laten!!!)

Dominique
12-08-2011, 17:09
Cruisen in een Porsche!

:saythat:

(Sorry Guy van uwen topic te vervuilen maar ik kon het niet laten!!!)

(hihihi)