View Full Version : Dauer Porsche 962 LM - Le Mans 1994 - Boutsen/Stuck/Sullivan - LM Miniatures - 1/24
De 24 Hr van Le Mans 1994 werden gewonnen door een wagen die zijn roots had in een 10 jaar oud design. Porsche maakte namelijk handig gebruik van het op dat moment geldende GT-reglement, en liet de Duitse mode-magnaat Jochen Dauer een legale straatversie bouwen van de Porsche 962, die helaas niet meer toegelaten was in Le Mans. Op basis van deze straatversie zette Porsche twee Dauer 962 racewagens in, in de GT-categorie. Dank zij de fabriekssteun slaagde de Dauer 962 er in om te winnen, waarbij de tweede Dauer op de derde plaats eindigde.
Het winnende model heb ik al twee keer gebouwd, één keer op schaal 1/43...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22694&stc=1&d=1309119226
en één keer op schaal 1/87...
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/porsche_gt_cars/1994_porsche_962_36/1op87/1994_porsche_962_36_01.jpg
terwijl ik de wagen van Boutsen/Stuck/Sullivan die derde werd ook al eens bouwde op schaal 1/43...
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/porsche_gt_cars/1994_porsche_962_35/1994_porsche_962_35_06.jpg
Deze wagen vind ik de mooiste livery hebben, en helaas is het juist die livery die een beetje verloren gaat bij zo'n opengewerkt detail-model. En aangezien de 1/24 versie een curbside model is waarbij de nadruk juist wél op de buitenkant ligt, ga ik me deze keer concentreren op die buitenkant, wat niet wil zeggen dat we de cockpit aan haar lot gaan overlaten natuurlijk.
De echte wagen zag er dus als volgt uit...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22691&stc=1&d=1309118641
De bouw dan. Ik heb eerst de resin body aangepakt en ontdaan van alle flash en bramen, wat een avond in beslag genomen heeft.
Vervolgens heb ik alle panel lines uitgekrast en het chassis een beetje opgekuist; weer een avond werk.
Het verwijderen van flash en bramen tussen de wielspaken die ook uit resin bestaan heeft me zelfs twee avonden gekost, zodat ik na bijna een week werk slechts een eenvoudige foto kan tonen van een ongespoten en gedryfitte basis van deze Porsche...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22692&stc=1&d=1309119031
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22693&stc=1&d=1309119031
Wordt vervolgd dus!!
306xtreme
26-06-2011, 22:56
mooi ding ik volg
NetForce84
27-06-2011, 11:03
me too :bye:
BSmodels
28-06-2011, 21:06
aha eentje om te volgen want ik heb nog de winnaar op 1/24 liggen. Misschien al wel een beetje werk gehad maar al bij al is het toch een zeer propere casting. Er zijn er andere niwaar ;)
We hebben ondertussen wat verder gedaan. De body werd in witte primer gespoten, waarna er 2 lagen pure white overheen gezet werden. De 2 achtervleugels kregen dezelfde behandeling alhoewel ze niet zichtbaar zijn op de foto.
Het chassis werd ook in primer gezet (grijze dan wel) waarna het één laag aluminium aangemeten kreeg. Je ziet de voorste spoilerlip onder de neus uitsteken die in dat aluminium gespoten werd, alhoewel nu juist die spoilerlip nog in het matzwart gezet moet worden.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22714&stc=1&d=1309623517
De remschijven, nauwelijks zichtbaar achter de velgen, werden zilver gespoten en al verder geschilderd met titanium gold. Maar er moeten nog foto-ets remschijven overheen komen, net als de calipsers, en eens dat gebeurd is maak ik wel betere foto's.
De velgen zelf werden ook eerst zilver gespoten, waarna de centers manueel geschilderd werden met titanium gold. Ik ben zinnens om de ganse velg nog wat te accentueren met smoke.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22715&stc=1&d=1309623517
Eens de wit gespoten body uitgehard is, moet ik de cockpit afplakken en semigloss black spuiten. Probleem daarbij is dat ik om dit effect te behouden, ofwel later geen vernislaag meer over de decals mag zetten, ofwel na het vernissen de cockpit nóg eens moet afplakken om semigloss vernis over de cockpit te spuiten. Met daarbij de wetenschap dat het afplakken van Gunze Sanyo vernis hier in het verleden al meer dan eens misgelopen is. Ik weet dus nog niet zo zeker of ik dat wel wil doen. En dus denk ik dat ik ga kiezen voor een compromis: de decals wel sealen met blinkende vernis, maar het afplakken en spuiten met semigloss vernis achterwege laten...
Wordt in elk geval vervolgd!
Dominique
03-07-2011, 11:33
Ik zou het zo doen: cockpit semi-gloss spuiten en sealen met semi-gloss vernis. Daarna pas decals plaatsen, cockpit afplakken en de rest sealen met gloss.
Dat bespaart handelingen en het resultaat is identiek.
Ik zou het zo doen: cockpit semi-gloss spuiten en sealen met semi-gloss vernis.
Daar zie ik het nut niet direct van in. Tenzij je bedoelt met decals eronder, maar dan blijft het probleem hetzelfde, namelijk het afplakken over Gunze Sangyo vernis.
Daarna pas decals plaatsen, cockpit afplakken en de rest sealen met gloss.
Dat bespaart handelingen en het resultaat is identiek.
Probleem blijft hetzelfde: op de cockpit moeten ook decals geplaatst worden, dus afplakken is geen optie. Maar wat ik wel kan doen is de cockpit semigloss spuiten, zonder decals, dan de decals op het witte gedeelte aanbrengen, dan de semigloss cockpit afplakken, het witte gedeelte sealen, en tenslotte de decals aanbrengen op de semigloss cockpit, die ik verder niet meer probeer te sealen.
Dominique
03-07-2011, 18:24
Maar wat ik wel kan doen is de cockpit semigloss spuiten, zonder decals, dan de decals op het witte gedeelte aanbrengen, dan de semigloss cockpit afplakken, het witte gedeelte sealen, en tenslotte de decals aanbrengen op de semigloss cockpit, die ik verder niet meer probeer te sealen.
Je kan ook de decals op de cockpit zetten, met uitzondering van de decals die aan de randen moeten komen. Voor zover ik kan zien zijn dat enkel de decals met de namen van de piloten. De rest kan je dan afplakken aan de randen met je tape, en het middenstuk met een stuk plastiek zakje. Op die manier zal je geen aanhechting hebben aan het middenstuk, en dus ook niet aan je decals. Schnappie?
Moet de cockpit een semigloss finish hebben? Ik zou het volgende voorstellen. Ik zou eerst de cockpit in het mat zwart zetten alvorens met decals te beginnen. Aflakken met semigloss. Daarna de decals over de ganse carrosserie en nadien aflakken met gunze gloss. Dan blijf je een semi gloss finish behouden voor het zwart. Ik heb dit zo ook al een keer gedaan en ging perfect
Lesley
Dominique
03-07-2011, 20:30
Dat klopt niet helemaal (of ik heb het niet goed begrepen, dat kan ook).
Je gaat dan een overall gloss finish krijgen, ook op het zwart. Dat is immers je toplaag. Het is de toplaag die bepaalt welke finish je krijgt, niet je onderliggende lagen.
Bewijs zijn de Zero Paints lakken (en in feite alle automotive). Je spuit een matte kleurlaag, en daarbovenop een gloss finish. Resultaat: gloss, ongeacht de onderlaag.
Moet de cockpit een semigloss finish hebben?
Moeten is veel gezegd. Niets moet eh. Maar als je een model wil bouwen dat de realiteit zo dicht mogelijk benadert, moet het witte gedeelte glanzend zijn en het zwarte gedeelte semigloss zwart.
Kijk maar op deze foto:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22691&stc=1&d=1309118641
Dus heb ik besloten om de body eerst af te plakken:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22762&stc=1&d=1309717953
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22763&stc=1&d=1309717953
Vervolgens wordt de cockpit semigloss zwart gespoten:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22764&stc=1&d=1309717953
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22765&stc=1&d=1309717953
Daarna ga ik de decals aanbrengen op het witte gedeelte; die van het zwarte gedeelte ga ik nog niet aanbrengen. Dan plak ik het zwarte gedeelte af, en zet ik de rest van de body in de vernis. Nadat alles droog is zal ik als laatste de decals op het zwarte gedeelte, die sowieso van zichzelf semigloss zijn, aanbrengen. Bovendien zijn dit er maar 4; 2 met de LeMans stickers en 2 met de namen. Dat lijkt me de veiligste en meest aangewezen methode.
Hoe dit uitdraait weet ik zelf nog niet, maar dat komen we vanzelf te weten ;)
Je kan ook de decals op de cockpit zetten, met uitzondering van de decals die aan de randen moeten komen. Voor zover ik kan zien zijn dat enkel de decals met de namen van de piloten. De rest kan je dan afplakken aan de randen met je tape, en het middenstuk met een stuk plastiek zakje.
Dit kan natuurlijk ook, maar aangezien er hiermee slechts 2 decals méér gesealed zitten voor heel wat meer werk, kies ik voor de gemakkelijkste oplossing ;)
Voordat we de decals beginnen aan te brengen, neem ik eerst nog enkele foto's met het chassis, remschijven en wielen op hun plaats gedryfit. Dat ziet er allemaal nog best ok uit.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22776&stc=1&d=1309807479
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22777&stc=1&d=1309807479
Ik was jullie trouwens nog een foto schuldig van de remschijven en wielen na het aanbrengen van een wash met smoke. Hier is hij dan, zoals beloofd.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22778&stc=1&d=1309807479
Wordt vervolgd!
Loixrallyfan
09-07-2011, 18:25
Dat ziet er zeer goed uit Guy. Ook de wielen en remschijven op deze schaal, amai, zeer realistisch.
Benieuwd wat de decals gaan geven en hoe je het nu gaat aanpakken met de vernis.
Ik blijf volgen.
Benieuwd wat de decals gaan geven en hoe je het nu gaat aanpakken met de vernis.
Dat zal ik eens haarfijn uitleggen zie.
Alle decals die op het witgelakte gedeelte aangebracht moeten worden zijn op de body gekleefd. Het moeilijkste daarbij waren met grote zekerheid de achterste en voorste schelp van het 'Shell'-logo. De achterste is zodanig groot, en de vorm van de body is zodanig grillig, dat het onvermijdelijk is dat de decal op sommige plaatsen scheurt. Nu, bijstippen was sowieso nodig want in de koelopeningen krijg je zo'n decal nooit mooi aangesloten. Belangrijk hierbij is vooral dat je een kleur kan mengen die zo dicht mogelijk bij de kleuren van de decal zit (in dit geval dus geel en rood).
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22860&stc=1&d=1310470897
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22861&stc=1&d=1310470897
De voorste decal lijkt me net iets te groot, want de Duitse vlag linksvoor op de neus moet in principe tussen de koplamp en de schelp komen te zitten, zonder te overlappen. Dat lukte niet echt, en dus overlapt mijn vlag toch een stukje de schelp. Het zou ook kunnen dat de vlag te groot was natuurlijk. In elk geval zijn dit details die je alleen weet als je de referentiefoto ernaast legt, dus een ramp is het niet. De rest van de decals ging trouwens van een leien dakje...
Nadat alle decal droog zijn, wordt het zwarte gedeelte met Maskol afgedekt. Om de overgangslijnen van wit naar zwart recht te trekken breng ik de Maskol aan met een tandenstoker; een penseel zou hier minder goed werken. Eens de Maskol droog is, wordt de body vernist met Gunze Sangyo clear (2 lagen).
De vernis krijgt 24 uur om te drogen, en dan wordt de Maskol verwijderd zonder evenwel het pas verniste gedeelte aan te raken, omdat ik er liefst een week afblijf zodat de vernis kan uitharden.
Het resultaat lijkt me in ieder geval goed geslaagd. Het witte gedeelte glanst mooi en het zwarte gedeelte is semigloss. Precies zoals ik het wilde hebben. De 4 decals op het zwarte gedeelte moeten nog aangebracht worden natuurlijk. Let ook op de splitter vooraan onder de neus, die ik al bewerkt heb met Scale Motorsport CF-decal. De achterzijde moet ook nog voorzien worden van CF...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22858&stc=1&d=1310470897
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=22859&stc=1&d=1310470897
Wordt vervolgd!
Amaai. Knap stukje decal werk. Blijf deze zeker volgen.
Lesley
Loixrallyfan
12-07-2011, 22:37
Dat is inderdaad haarfijn uitgelegd en het resultaat mag er zeker zijn en het contrast in de vernis op het wit en het semigloss zwart is zo te zien ook gelukt.
Als ik het dus goed begrijp, gaat over de decals op het zwart dus geen vernis meer komen. Wat me hier ook het veiligst lijkt.
Als ik het dus goed begrijp, gaat over de decals op het zwart dus geen vernis meer komen. Wat me hier ook het veiligst lijkt.
Klopt.
Ferrari rules
16-07-2011, 10:10
bangelijke decals die van schell... knap gdaan
Na de vakantie wordt het eens tijd dat ik weer eens een update post...
De body is voorlopig klaar, dus nu concentreren we ons op het chassis, dat eerst gespoten wordt in TS-17 aluminium, waarna de matzwarte onderdelen manueel ingekleurd worden. Vervolgens zijn er drie plaatsen aan het chassis waar wat detailleringswerk aangewezen is omdat ze min of meer zichtbaar blijven eens het model voltooid is.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=23075&stc=1&d=1312638249
We beginnen aan de frontpartij, waar de voorste lip bekleed wordt met CF-decals. Dat ziet er realistischer uit dan het matzwart dat door LMM voorgesteld wordt in de instructies, en zorgt ook voor wat afwisseling in het monotone zwart en aluminium.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=23076&stc=1&d=1312638249
Centraal is nu de cockpit aan de beurt. De meegegoten resin details worden met het penseel ingekleurd, waarna we wat extra bedrading toevoegen, een enkele decal, en wat foto-ets overschotjes gebruiken om de radiators te voorzien van hun laterale steunen. De gordelgespen, die in de kit zaten, worden vervolledigd met Studio27 gordelstof. Veel meer details is weinig zinvol omdat er erg weinig van de cockpit te zien valt eens de boel gesloten is. Er blijft natuurlijk nog wel werk te doen aan het dashbord.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=23077&stc=1&d=1312638249
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=23078&stc=1&d=1312638249
Achteraan is het detailleren het meest zinvol omdat de achterpartij van de Porsche open is. Dus wordt eerst waar nodig CF-decal aangebracht, waarover op de voorziene plaatsen hitteschilden met BMF gekleefd worden. Het stukje versnellingsbak wordt op kleur gebracht, net als de krik. De uitlaten worden op het chassis bevestigd met foto-ets steunen. Hieraan wordt ook het aluminium onderdeel gekleefd waaraan het sleepoog vast zit.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=23079&stc=1&d=1312638477
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=23080&stc=1&d=1312638477
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=23081&stc=1&d=1312638477
Vervolgens gaan we ons wat amuseren met het dashbord. Gelukkig beschik ik over goede refentiefoto's komende uit het boek 'Porsche Sieg '94' van Ulrich Upietz. Daar staan tal van foto's in van de 2 Dauer Porsches, van bij de ontwikkeling in het fabriek tot na de finish van de 24 uur. Mijn exemplaar is dan ook nog eens gesigneerd door Boutsen/Stuck/Sullivan, wat het meteen een erg uniek referentiedocument maakt ;) In tegenstelling tot de instructies die matzwart over de ganse lijn aangeven bestaat het dashbord ook gedeeltelijk uit CF, wat we dus nabootsen met decals...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=23082&stc=1&d=1312638477
We leggen al de chassis-onderdelen opzij en nemen terug de body ter hand, want de weinige decals op het dak moeten nog aangebracht worden. Ook de tankdoppen worden nu op hun plaats gekleefd.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=23083&stc=1&d=1312638592
Aan de binnenzijde dient alles matzwart geschilderd te worden, dus nu is ook een goed moment om dit te doen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=23084&stc=1&d=1312638592
En het stuurtje wordt nu ook geschilderd en met Scale Fabric gespoten.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=23085&stc=1&d=1312638592
Dan is het moment aangebroken om de ruitpartijen aan te brengen. Dat is een werkje dat wat meer aandacht vraagt dan de standaard plastic ruitpartijen van klassieke plastic kit, die aan de binnenzijde van het dak gekleefd kunnen worden: hier moeten de vacform ruiten eerst op maat uitgesneden worden, en vervolgens langs de buitenzijde tegen de dakpartij gekleefd worden met epoxylijm. Om alles in vorm en op zijn plaats te houden gebruiken we hiervoor de hulp van wat masking tape.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=23086&stc=1&d=1312638592
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=23087&stc=1&d=1312638592
Eens ook de zijruiten op hun plaats staan, en het dashbord op zijn plaats gekleefd werd, kan het 'huwelijk' tussen chassis en body plaatsgrijpen. Twee schroeven zorgen ervoor dat alles mooi op zijn positie blijft, waarbij we niet uit het oog verliezen dat de wielen allemaal mooi de grond moeten raken eens het model op zijn poten gezet wordt. Om me hiervan te vergewissen gebruik ik de basisplaat van het vitrinekastje waarin de Porsche vastgeschroefd wordt.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=23088&stc=1&d=1312638719
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=23089&stc=1&d=1312638719
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=23090&stc=1&d=1312638719
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=23091&stc=1&d=1312638719
Eens dit achter de rug is, hoef ik het model niet meer met mijn vingers vast te houden, dus wordt het nog een laatste keer mooi opgepoetst. Alles wat nu nog moet gebeuren is het aanbrengen van de laatste details zoals het voorste sleepoog, de ruitenwisser, de spiegels, antenne, spoilers en achterlichten. Hoe het model eruit ziet met al die onderdelen erop kan je zijn in mijn galerij (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?p=270014#post270014).
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.