View Full Version : Citroën Xsara WRC - Stohl - Deutschland rally 2007 - Heller - 1/24
Allez, we gaan eens een nieuw projectje opstarten en nogwel een heller kit. deze xsara is een zeker geen slechte kit. De xsara ziet er kwa model prima uit en met de nodige aandacht kan dit een leuke worden. Ik ga dus voor de Stohl versie. Leuke versie, alleen, ik heb nog nooit met de Shunko decals gewerkt en shunko heeft er ook voor gezorgt dat we de body in 3 kleuren mogen spuiten. Een prima kans dus om het airbrushen wat verder te testen.
Oke, foto`s dus
De wagen
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23194&stc=1&d=1312917687
PE setje komt van Reji
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23195&stc=1&d=1312917687
Decals komen van Shunko, het rood en het blauw moet extra gespoten worden
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23196&stc=1&d=1312917687
En dankzij Guido heb ik ondertussen ook de juiste achtervleugel (links de originele, rechts de juiste)
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23197&stc=1&d=1312917687
En de juiste dakhapper in resin, de andere is de kit versie
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23198&stc=1&d=1312917687
eerste werk, die lelijke meegegoten ruitenwissers wegschuren. Die vervang ik achteraf door PE expemplaren.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23200&stc=1&d=1312918077
Aan de achterbumper heb ik de opening voor de uitlaat toegeplakt en opgevuld met putty. Waarom, wel omdat de Stohl versie de uitlaat aan de andere kant heeft.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23199&stc=1&d=1312918077
Daarna heb ik de luchthappers op de motorkap uitgesneden
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23201&stc=1&d=1312918077
En na het verwijderen van de meegegoten snelsluitingen op de motorkap, de meegegoten gril op de voorbumper, de panellines wat dieper te hebben uitgekretst, en de boel wat te hebben opgeschuurd begint de voorkant er heel leuk uit te zien.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23202&stc=1&d=1312918077
Mooie wagen! Heb volgens mij nog wat foto's van het interieur kunnen maken toen hij voor onze neus uitviel... als je geinteresseerd bent kan ik ze wel even voor je opzoeken?
Mooie wagen! Heb volgens mij nog wat foto's van het interieur kunnen maken toen hij voor onze neus uitviel... als je geinteresseerd bent kan ik ze wel even voor je opzoeken?
Heel graag zelfs, ik vind nl heel weinig info over deze wagen. Thanks!!:applaus::applaus:
306xtreme
09-08-2011, 22:22
deze blijf ik volgen
maar waarom blijf krets je de panellines uit ?
scoobyfreak
09-08-2011, 23:20
Je hebt ook nog de Renaissance voorbumper nodig met de grote gaten in de zijkanten. Tenzij je natuurlijk die gaten zelf maakt in de heller bumper.
Ik volg, ben heel benieuwd hoe hij er afgewerkt zal uitzien!
Ik heb deze ook nog liggen en ga dus stilletjes meevolgen. Ik wil immers ooit een dio maken met deze wagen en die van Duval in de servicearea... Refentiefoto's zijn dus ook hier welkom als je dat ziet zitten Tim. Thanks
Succes alvast want je bent goed begonnen...
Ik heb deze ook nog liggen en ga dus stilletjes meevolgen. Ik wil immers ooit een dio maken met deze wagen en die van Duval in de servicearea... Refentiefoto's zijn dus ook hier welkom als je dat ziet zitten Tim. Thanks
Jullie hebben beiden een PM met de info voor de foto's.
Overigens heb ik ook nog foto's van Duval dat jaar. Van heel dichtbij zelfs! Was de eerste die aan het einde van de eerste dag toen hij het gesloten gedeelte voor de service in kwam rijden mijn camera zogezegd in zijn gezicht duwde (de echte persfotografen hadden niet door dat hij aan kwam rijden :p).
Jullie hebben beiden een PM met de info voor de foto's.
Overigens heb ik ook nog foto's van Duval dat jaar. Van heel dichtbij zelfs! Was de eerste die aan het einde van de eerste dag toen hij het gesloten gedeelte voor de service in kwam rijden mijn camera zogezegd in zijn gezicht duwde (de echte persfotografen hadden niet door dat hij aan kwam rijden :p).
Euhm, mag ik dan nog eens bedelen? :o
Alvast een dikke merci voor die van Manfred !!
Jullie hebben beiden een PM met de info voor de foto's.
Overigens heb ik ook nog foto's van Duval dat jaar. Van heel dichtbij zelfs! Was de eerste die aan het einde van de eerste dag toen hij het gesloten gedeelte voor de service in kwam rijden mijn camera zogezegd in zijn gezicht duwde (de echte persfotografen hadden niet door dat hij aan kwam rijden :p).
Mijn dank is zoals altijd ook zeer groot. :worship::worship::worship:
Je hebt ook nog de Renaissance voorbumper nodig met de grote gaten in de zijkanten. Tenzij je natuurlijk die gaten zelf maakt in de heller bumper.
Ik volg, ben heel benieuwd hoe hij er afgewerkt zal uitzien!
Dat hebde ge goe gezien maatje;). Zover zat ik nog niet. Had alleen nog maar de voorkant bestudeerd. Ondertussen is de juiste voorbumper besteld.
Bedankt Kristof.
deze blijf ik volgen
maar waarom blijf krets je de panellines uit ?
Het uitkretsen van de panellines geeft een realistischer effect. En daar bij deze xsara de panellines dik en ondiep zijn krets ik ze wat dieper uit, dat oogt mooier.
Ik geeft wel toe dat ik dit niet altijd doe, bij de meeste tamiya kits doe ik het niet. Bij men resin builts altijd.
Had alleen nog maar de voorkant bestudeerd. Ondertussen is de juiste voorbumper besteld.
??? Zit de voorbumper dan niet van voor??? :+:p
Even serieus nu: voorwaar, een uitdaging qua spuitwerk denk ik zo. Ik ben echt benieuwd naar de vordering der werken.
Het spuitwerk word zeker niet van de poes. Ik heb alles nog eens bekeken en ik hen besloten om alle kleuren te gaan spuiten, anders vrees ik dat ik geen deftige overgang ga krijgen tussen kleur en decals. Maar dat zijn zorgen voor later.
De bedoeling was om het interieur origineel te laten. Tja, echt niet dus. Dashbord blijft behouden want das prima. Zowat al de rest word aangepast of vervangen. Veel oude onderdelen, een deel PE en een deel scratchwerk dus. Om te beginnen de bodemplaat uit het interieurgedeelte gehaald en de middenconsole gecleant. Dat werkt makkelijker.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23227&stc=1&d=1313012217
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23228&stc=1&d=1313012217
En dan de originele rolkooi
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23229&stc=1&d=1313012217
Echt niet dus. Ik heb in beide onderdelen gaatjes geboord en alles met een stukje naald verbonden
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23230&stc=1&d=1313012217
Dan ben ik stukken toe te voegen aan de rolkooi. Ik heb hier foto`s van de originele kooi maar die ga ik niet klakkeloos nabouwen. Het word een kombinatie van deels origineel en deels stukken die vooral dienen om de kooi stevig, en vooral rechter, te krijgen.
Stand van zaken tot nu toe :
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23241&stc=1&d=1313012708
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23242&stc=1&d=1313012708
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23243&stc=1&d=1313012708
Vandaag had ik de tijd dus ben ik er eens rustig voor gaan zitten. Om te beginnen heb ik de rolkooi afgewerkt.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23253&stc=1&d=1313175337
Er zitten nu 2 verschillen in met een originele kooi nl :
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23254&stc=1&d=1313175337
1) de blauwe pijl. Ik heb deze diagonaal vastgemaakt. Dit om de kooi extra stabiliteit te geven. Normaal zit deze staaf horizontaal. Achteraf zie je van deze aanpassing helemaal niets meer.
2) de rose pijl. Deze baar heb ik extra toegevoegd, Ik had namelijk wat extra steun nodig omdat ik anders de 2 diagonale baartjes (groene pijltjes) niet fatsoenlijk geplaats kreeg.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23257&stc=1&d=1313175730
Toen kwam ik erachter dat de achterkant van de rolkooi ook niet klopte
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23258&stc=1&d=1313175896
Deze horizontale baar moet nl veel dikker zijn. Dus hebben we dat ook nog even aangepast.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23256&stc=1&d=1313175974
Het onderstel heb ik tussendoor opgekuist en gespoten en het interieur heb ik meteen meegespoten. Ondertussen had ik de PE set van Reji eens bekeken en wat bleek, er zat PE bij om de benzinetank af te werken. Maar de Heller heeft geen benzinetank. Omdat ik geen zin had om dat stukje PE niet te gebruiken heb ik dan maar zelf een tank gemaakt. Hij staat nu te drogen. morgen ga ik die verder afwerken.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23259&stc=1&d=1313176151
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23260&stc=1&d=1313176151
En om af te sluiten heb ik de PE voor de voetplank van de co geplaatst
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23261&stc=1&d=1313176151
Goe bezig, zo op het eind van je verlof.;)
Nice deze blijf ik met argus ogen volgen
Loixrallyfan
15-08-2011, 14:23
Ja maatje,
Dat interieur begint vorm te krijgen. Ga dat hier allemaal goed in de gaten houden voor de bouw van mijne Duval Xsara, tevens ook uit diezelfde Rally van Duitsland.
Zal een leuk duo worden.
Enfin, alleszins goed bezig en al veel beter dan 't origineel van Heller, want dat heeft echt niets om het lijf.
In het begin van de week hebben we de familie Loixrallyfan op bezoek gehad dus heb ik de xsara uitgebreid met Guido kunnen bespreken. En alzo nog enkele leuke ideeen opgedaan.
Maar eerst het begin. De voorbumper van renaissance binnen en gemonteerd. Natuurlijk pastte die niet. Ik had dit wel verwacht maar niet dat hij te smal ging zijn. Swat, na heel wat plamuren, schuren, bijplamuren met lijm en bloem en nog schuren begint er stilaan vorm in te komen.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23296&stc=1&d=1313774567
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23297&stc=1&d=1313774567
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23298&stc=1&d=1313774567
Verder heb ik de remschijven en de blokken bekleed met PE.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23299&stc=1&d=1313774567
En eens dryfitten, de rijhoogte is misschien iets te laag maar ik vind het niet verkeerd.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23300&stc=1&d=1313774567
]Volgende stap is de lichtunits passend maken in de voorbumper. En, de voorbumper nog herstellen. Er zit een foutje in dat ik nog moet herstellen.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23301&stc=1&d=1313774872
Ook heb ik de gril waar het embleme komt opengemaakt. Is eigenlijk niet nodig maar de achterzijde moet zwart ingekleurd worden. Daar het nooit gaat lukken om dit mooi ingekleurd te krijgen maak ik hem open er plaats er een zwart plaatje achter
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23302&stc=1&d=1313774872
En om af te sluiten heb ik nog even de deurklinken weggeschuurd, deze worden vervangen door PE exemplaren.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23303&stc=1&d=1313774872
Pas maar op met al dat geschuur, voor ge het weet hebt ge stoflongen, of pijn in uwe elleboog.
Goe bezig maat.;)
Loixrallyfan
20-08-2011, 20:15
Ja makker,
Heb uwe dry-fit gezien hierboven en toch een vraagje.
Is het nu een verkeerde indruk, of staan die wielen net als bij de 207 van Belkits ook te ver naar binnen? Want dan moet ik daar zeker iets aan gaan doen bij mijne Duval.
Voor de rest, mooie werken weeral.:)
Ja makker,
Heb uwe dry-fit gezien hierboven en toch een vraagje.
Is het nu een verkeerde indruk, of staan die wielen net als bij de 207 van Belkits ook te ver naar binnen? Want dan moet ik daar zeker iets aan gaan doen bij mijne Duval.
Voor de rest, mooie werken weeral.:)
Ik zal van de week eens foto`s maken in een andere hoek. Echt veel meer gaan de velgen niet meer naar buiten.
Update van de xsara
Ik ben begonnen aan het interieur. Van het dashbord heb ik alle meegegoten schakelaars weggeschuurd. Daarna werd het dashbord gespoten met bumperspray van Motip. Dit om het originele dashbord zo dicht mogelijk te benaderen. Daarna werden alle schakelaars geplaats, werd er geopteerd voor een iets beter gedetailleerde stuurkolom, en heb ik gekozen voor een ander stuur. Denk dat ik van deze kit veel onderdelen ga overhouden.:p
Ook schakelaars die niet in de kit voorzien waren zijn toegevoegd
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23421&stc=1&d=1315161402
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23422&stc=1&d=1315161402
Daarna werden de eerste boxen en de eerste kabels aangebracht
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23423&stc=1&d=1315161402
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23424&stc=1&d=1315161402
En vandaag heb ik een begin gemaakt aan de middenconsole
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23425&stc=1&d=1315161728
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23426&stc=1&d=1315161728
De body was een ander verhaal. Die is gewoon van kl#teplastiek. Na het herstellen en passend maken van de voorbumper heb ik, mede door de goede raad van Guido, niet met tamiyaspuitbussen gewerkt. Eerst heb ik de boel in de spuitplamuur gezet. Na het opschuren kwam ik er eerst achter hoe slecht de body eigenlijk wel is. Nergens is de vorm van de plastiek mooi recht. Dus de hele body volledig opgeschuurd, daarna nog eens in de spuitplamuur nog eens volledig opgeschuurd. Daarna een eerste laag primer gespoten. Na het drogen nog maar eens de body volledig opgeschuurd en opnieuw in de primer. Nog maar eens ligt opgeschuurd en daarna de body gespoten in zijn basiskleur. Ook motip voor gebruikt. Deze spuit iets dikker wat deze body wel mag hebben. De body staat nu te drogen en daarna ga ik beginnen aan de livery. Hoe ik het juist ga doen moet ik nog effe bekijken.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23427&stc=1&d=1315161728
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23428&stc=1&d=1315161728
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23429&stc=1&d=1315161728
En ondertussen zijn we langzaam aan blijven doorwerken aan het interieur van de xsara.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23575&stc=1&d=1316545088
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23576&stc=1&d=1316545088
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23577&stc=1&d=1316545088
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23578&stc=1&d=1316545088
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23579&stc=1&d=1316545088
En dan de body. Men eerste kennismaking met de Shunko decals was niet echt positief. Het dak werd rood gespoten, daarna wilde ik de decals aanbrengen zodat het geel, oranje en groen erop zat. Das echter buiten de decals gerekend. Deze werden gewoon niet soepel zelfs niet met de rode daco. Op de rondingen breekten ze gewoon. Dus decals in de vuilbak en alle kleuren worden gespoten. De eerste zitten erop, deze ga ik enkele dagen laten uitharden, eens oppoetsen, bijnevelen waar nodig en dan gaan we door met devolgende kleuren. Stand tot nu toe
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23580&stc=1&d=1316545534
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=23581&stc=1&d=1316545534
feelgood
08-11-2011, 20:14
Hallo,
Ik ben benieuwd hoe het met uw (bijzonder!) mooie Xsara gaat?
Patrick
Hallo,
Ik ben benieuwd hoe het met uw (bijzonder!) mooie Xsara gaat?
Patrick
Thanks voor je reaktie. De xsara staat effe in de wacht. Het roos, geel en oranje moet nog een laagje krijgen. daarna moet alles afgeplakt worden om het groen en blauw te spuiten. En daar ontbreek me voorlopig effe de zin in. Verwacht een nieuwe update binnen enkele weken.;)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.