PDA

View Full Version : VW Fun Cup Francorchamps 21 april


Flitser
15-04-2002, 11:53
YYYIIIHHHAAA!!!
Een paar keer per jaar organiseert uniroyal een wedstrijd waarbij je een heuse race-ervaring kan winnen! Enkele weken geleden werd dit voor het eerst aan mijn aandacht gebracht en sprong ik natuurlijk onmiddellijk mee op de boot om deel te nemen. :cool:

Een tweetal weken later zag ik mezelf tussen de andere 59 winnaars staan. UIt deze groep konden er slecht zes doorgaan om dan uiteindelijk deel te nemen aan de 4-uren wedstrijd. :+

Nu bleek dat deze 60 deelnemers op 13 april op inkart verwacht werden om daar de selectieproef te doorstaan. Den deze verheugde zich al op de selectie maar hield natuurlijk hout vast aangezien je nooit weet wat er kan gebeuren. :frusty:

De bedoeling was dat de zes groepen 2 heats moesten rijden, daaruit werden de twee beste tijden per piloot genomen en deze werden dan opgeteld. Om het eerlijk te houden kreeg men twee keer een andere kart. De zes piloten die na de optelling de laagste tijd hadden gingen door. :rolleyes:

Toen alle 60 piloten aanwezig waren bleek al snel dat het geen gemakkelijke opdracht ging worden; 3 vaste waarden vanop Inkart (waaronder ikzelf) en nog een achttal andere piloten die mijn plaats bij de eerste zes in gevaar konden brengen. :fight:

Nadat iedereen de eerste heat had gereden stond ik op een verdienstelijke 2e plaats. Aangezien ik in de laatste groep moest rijden kon ik zien wat de anderen ervan terechtbrachten en om bij de zes snelste te blijven volstond het onder de 25 sec te rijden, iets wat zeeeer haalbaar is. Toen ik vertrok echter bleek onmiddellijk dat ik een slechte kart had gekregen en dat ik veel moeite ging moeten doen onder de grens van de 25 sec te blijven. Het lukte me dan ook niet en ik strandde op een tijd van 25.12sec. De snelle piloten hadden blijkbaar allemaal trager gereden in de tweede heat en zodoende haalde ik nog een zesde tijd voor deze heat. :o

Alles samen een vierde tijd gereden, de zes finalisten waren gekend!!! YYYEEEESSSS :p

Als toemaatje kregen de beste 10 piloten nog een race van een kwartiertje aangeboden waar ik op een vierde plaat moest starten en als tweede eindigde na een piloot uit het Belgisch kampioenschap indoorkarting. Bijzaak eigenlijk want de rit op francorchamps was binnen ;)

Iedereen welkom volgende zondag van 14u tot 18u, de inkom is gratis dus daarvoor moet ge het ook niet laten!! :D

Sportieve race-groeten,
Flitser
webmaster www.kartgrid.be

Maarten
15-04-2002, 18:55
proficiat flitser

tot op het circuit

groetjes maarten

Pascal
16-04-2002, 00:37
Proficiat dude !!!

En we verwachten uiteraard een race-verslag.

C U

Kurttigerracing
16-04-2002, 15:52
Da noemen ze nog eens geluk hebben, als je weet dat een zitje huren in de Fun cup al snel 750 E per uur wedstrijd kost dan weet je dat dit kan tellen. Hierbij is er nog niet geteld naar de trainingskosten en mogelijke stukken.
Heeft Uniroyal enige training voorzien in die Fun Cup ?

Maarten
16-04-2002, 23:45
ik weet nu niet wat flitser al aangeboden gekregen heeft van uniroyal, maar in het officiele programma staan er zaterdag een theoretisch cursus op het programma, gevolg door een praktijkles van een half uur. dit is allemaal voor daglicenties en naar ik aanneem heeft flitser geen licentie, dus zal hij deze training wel mogen meemaken

laat ons hopen voor hem (en voor ons ook natuurlijk) dat het niet regent, want ik de regen met de funcup is afzien, werken, minder genieten (vind ik persoonlijk dan)

onder ons gezegd en gezwegen, dan kunnen we ook nie zo goed volgen als op droog, waarop de verschillen veel kleiner zijn


groetjes

maarten

Flitser
17-04-2002, 10:14
Bedankt al voor de gelukwensen!!! En wat het aanbod van uniroyal betreft:

Zaterdag dienen we aanwezig te zijn van 10u tot 18u voor theorie, verkenning van het circuit, kennismaking met het race-beestje en praktijk op het circuit.

Zondag dan dienen we aanwezig te zijn om 9u30, om 10u15 starten de officiële oefenritten tot 11u30.
Om 12u30 is het briefing en lunch.
En om 14u30 start de wedstrijd die tot 18u30 zal duren.

4 uren voor zes piloten, dat wordt dus iets van een 40tal minuten per piloot. Nu maar hopen dat geen van ons een accidentje heeft zodat iedereen kan rijden.

Flitser
17-04-2002, 10:19
Maarten, jou zie ik ter plaatse en Pascal; je mag je aan een race-verslag verwachten hoor! ;)

Supporters altijd welkom! De inkom is gratis dus....

We hebben natuurlijk wel af te rekenen met het New Race Festival op Zolder. (Nou ja,... afrekenen :D)

Maarten
17-04-2002, 15:23
Flitser,

kom dan wel eens langs in onze box want ik weet niet of ik je nog zal herkennen (het is al van in september geleden geloof ik, cf inkart podium!)
ik heb een rood met witte momo overal, wagen 32, ik weet nog niet exact welke box, maar ik vermoed dat het box 4 is, ben echter geen 100%zeker

wij zijn er ook vanaf zaterdagmorgen, dus tot dan

Maarten
17-04-2002, 15:24
alhoewel, pakt tegen de middag, kwestie van niet om zeven uur te moeten opstaan, vanaf de tweede vrije training gaan we proberen mee te rijden
om 9.00u meerijden, betekent zelfs voor zeven uur vertrekken met jeep en aanhangwagen met auto op hé

salukes

Flitser
23-04-2002, 18:48
Zaterdag was het dan zover. Om 10u00 hadden we afspraak aan de uniroyal Toren. Aangezien we toch te vroeg waren gingen we even naar onze wagen kijken in box 39 en al snel verloren we de tijd uit het oog bij het zien van onze bolide :D

Toen we uiteindelijk nog es boven gingen kijken of er al iemand was vonden we onze collega's al in 'tenue' samen met de Franse en Hollandse winnaars van de wedstrijd. Snel onze race-overall aangetrokken tijdens de briefing en de oefensessie konden beginnen.

Na de verkenning van het parcours in een gewone personenwagen werd ik als eerste in de bi-place gestoken. Ik voelde me eerst nogal onwenning met deze wagen, vooral het schakelen was even wennen, maar dan kwam onze instructeur me nog wat nerveus maken ook en de eerste ronde was al snel een flop, hij deed me de pits binnen rijden en ik dacht van: Aiai, dit komt niet goed. Toen we uiteindelijk aan onze box waren aangekomen gebood hij me van uit te stappen. :( Al snel bleek hij helemaal niet blij te zijn met de wagen en stelde hij me gerust dat het mijn fout niet was.

Tijd om effe te bekomen en alles op een rijtje te zetten kreeg ik echter niet,... ik moest alleen het parcours op met het nummer 22, onze wedstrijdwagen :eek:
Deze keer verliep alles wel vlot, alleen leek ik maar vooruit te kruipen in vergelijking met de anderen die me voor, in en na de bochten voorbij zoefden.

In de namiddag reden we terug enkele oefenritten en het tempo ging al wat omhoog maar ik heb spijtig genoeg geen tijden van deze oefensessies. Op het einde van de dag reden we nog es mee met de bi-place, maar dit keer met een prof achter het stuur en wij als bijzit ipv omgekeerd.
Nu zag ik tenminste waar ik in de fout ging, ik loste veel te vroeg gas en ging al veel te vroeg remmen voor de bocht. Ik dacht: Morgen probeer ik dit ook. :cool:

Flitser
23-04-2002, 19:12
Eindelijk... zondag, het was zover.

10u15 stipt begonnen de officiële oefenritten. Ik probeerde inderdaad uit wat ik de dag ervoor gezien had en moest al snel ondervinden dat ik wel wat meer oefening nodig had om deze 'techniek' onder de knie te krijgen. Als je uren habt kunnen oefenen dan ken je dit wagentje van binnen en van buiten maar wij hadden slecht 8 ronden in totaal gereden met onze kever en ik wist nog helemaal niet hoe ie reageerde onder deze omstandigheden. Ondanks mijn vele slippartijen (gecontroleerd weliswaar) zette ik toch nog een tijd van 3:25 neer, ik dacht dat ik trager ging zijn.

Na de briefing en de lunch was het dan zover... een opwarmronde en opstelling van de startgrid. De wagens met de amateurs starten automatisch helemaal achteraan om onnodig gevaar te veroorzaken bij de start. Het ging om nummer 22 (wij), nummer 23 (de nederlanders) en nummer 49 (de fransen) als ik me niet vergis bij deze laatsten. :rolleyes:

De start verliep voor ons vlekkeloos en we schoven onmiddellijk al enkele plaatsjes op. Bij het begin van de tweede ronde echter rijdt onze wagen op het rechte stuk achter 4 anderen, de eerste rijdt in Eau Rouge effe door het zand en er zweeft plots een grote stofwolk voor de Raidillon. Onze Jan (Van Nylen) zag niks meer, schoot in paniek en draaide iets te veel naar rechts waardoor de wagen begon te slippen.
Hij reageert goed en stuurt tegen, niet wetende dat je dat nu net NIET mag doen op de Raidillon. De wagen gaat volledig weg, de Nederlanders komen eraan, hun piloot schrikt wanneer hij ziet dat hij recht op onze wagen afgaat en gooit het stuur om.

Paniek in onze pits, we zagen de 2 wagens uit het zicht verdwijnen en wisten dus niet hoe het ginds boven zou aflopen. Toen we 5 minuten later horen dat Jan back on track is waren we pas echt opgelucht maar voor de Nederlanders zat het feestje er op want hun wagen was gewoon vol de banden ingeknald en kon de race niet verder zetten. Zelf hadden we het geluk gehad tot stilstand te zijn gekomen in de grindbak zonder iets te raken, effe later werd de wagen eruit getrokken en kon Jan de race verder zetten. Terwijl wij opgelucht ademhalen zien we plotseling de wagen van Perdieus zwaar gehavend passeren op de takelwagen, later blijkt (zie verslag Maarten) dat onze Franse collega's in het nummer 49 achter op de wagen zijn geknald toen deze in de bandenmuur stak. We waren dus nog de enige 'amateurs' op het circuit.

Joachim (Van Wing) was de volgende piloot en na 40 minuten werd er van piloot gewisseld, bij hem vielen weinig foutjes op te merken, wat echter wel in het oog sprong was dat hij een heuse 3:14:465 kon neerzetten. Als je dan weet dat de snelste tijd rond de 3:07 bengelt en de traagste snelle ronde rond de 3:19 hangt... dan weet je wel dat hij het zeer voortreffelijk doet voor een 'amateur' en dat hij bij de betere middelmaat zit. Niemand van ons zal de tijd van Joachim verbeteren al kwam ik wel het dichtst in de buurt met mijn 3:16 ik hoop een duidelijker beeld te zien van mijn beste tijd want mijn vriendin heeft maar één keer op het scherm met de snelste tijden gaan kijken toe ik bezig was en het was toen iets van een 3:16... misschien heb ik nog iets beter gereden want ik heb 30 minuten lang achter twee anderen gereden die me maar niet konden afschudden.

Daarna was het de beurt aan Tim (Wuyts), de reserve piloot van vorig jaar tijdens één van de wedstrijden, ditmaal was hij echter geen reserve en kon hij vollop meegenieten van de race. Een heel ander gevoel dan de oefensessie want er reden maar liefst 54 wagens mee dit keer, de blik in zijn ogen en zijn gelaat spraken boekdelen als ie ons voorbij vloog aan de pitmuur.

Eindelijk kon ik plaats nemen achter het stuur, na 2 rustige, doch snelle rondjes kon het echte werk beginnen... ik werd gepasseerd door twee wagens waaraan ik me moeiteloos (echt waar) kon vastklampen en uit wiens kielzog ik niet meer zou verdwijnen. Voor mij barste tussen die twee af en toe een heftige strijd los waar ik me bewust rustig heb van tussen gehouden. Er waren eigenlijk maar twee bochten waar ik plaats verloor en dat was in de Rivage en in La Source, in de Raidillon en de Pouhon daarentegen leek ik duidelijk plaats te winnen en ook de Blanchimont ging voor mij duidelijk harder dan voor hen, wetende dat de Bus Stop Chicane erop volgde loste ik maar al te graag wat gas en bleef ik wijselijk achter hen om hen niet in de weg te rijden in La Source. (Ik kan nog uren vertellen over mijn 40 minutes of glory maar er waren nog piloten en ik wil niet beginnen vervelen)

Na mijn honderden adrenaline-stoten was het de beurt aan André (Marchandise) die al na enkele ronden binnen kwam zonder voorspoiler . Eerst dachten we dat het ernstig was want de wagen maakte een zeer raar geluid maar het bleek toen snel dat het gewoon de voorspoiler was die vast zat onder de wagen. Later bleek dat hij deze had af gereden in de Rivage en veel erger had kunnen voorkomen.

And last but not least kwam Marc (Duparque) aan de beurt. Hij startte vrij traag maar naarmate hij vorderde zagen we hem al vlug snellere tijden neerzetten. Eerst een beetje voorzichtig door de Raidillon maar wat later ging ie gewoon 'à fond' en zette ie eveneens goeie tijden neer.

Jeroen (de achtternaam ontglipt me) die als reserve-piloot was meegekomen heeft (gelukkig) niet moeten inspringen. Wij zeggen natuurlijk gelukkig hoewel we het toch een beetje spijtig vonden dat hij niet eens kon meerijden tijdens de race zelf. Jeroen zelf zat er blijkbaar niks mee in en was even content als wij. Jeroen van Clickx... Bedankt dat je erbij was en hopelijk tot binnenkort, je was keitof gezelschap en zorgde regelmatig voor de nodige kwinkslag !

We kwamen als 37e over de finish wat wil zeggen dat we een 20e stek behaalden in het Light Klassement. Voor het volledige klassement moeten jullie maar eens een kijkje nemen op http://www.vwfuncup.com , onze wagen was dus nummer 22 Uniroyal B1.

Binnenkort heb ik foto's en na de briefwisseling met Uniroyal waarschijnlijk een duidelijker beeld van onze prestaties.
Alles zal dan terug te vinden zijn op onze site http://www.kartgrid.be Nu is het daarvoor nog iets te vroeg, ik laat hier wel bericht als alles online staat. Een mega-ervaring rijker, ik ga mezelf dwingen niet verder te typen want anders zit ik hier morgenvroeg nog ;)

Tot binnenkort, Groetjes.

Pascal
24-04-2002, 20:02
Bedankt voor het verslag van UW race.

Hopelijk valt deze eer ooit mij te beurt.

Tot zolang blijft het dromen.

C U

Stipey
24-04-2002, 20:27
Inderdaad, wat een fantastische ervaring moet dit geweest zijn! Plankgas eau rouge op mogen stormen is de droom van ons allemaal denk ik, en het is goed te horen dat dromen soms uitkomen.

Maar nog een klein vraagje; ligt er hier en daar reeds nieuw asfalt op francorchamps, of is dat iets voor in juni?

Flitser
26-04-2002, 02:16
Ik denk van wel, vroeger lag links van de Raidillon een grindbak, daar ligt nu asvalt. Ik ben geen kenner van het verleden of de toekomst van francorchamps dus ik kan er niet echt veel over zeggen buiten dan hoe ik het ervaren heb.

Nog even ter info; Uniroyal organiseert dit soort kansen voor iedere fun cup wedstrijd! Nu kan je via Donna proberen om bij de wedstrijd in Dijon deel te nemen. Al kan je in je leven maar één keer deelnemen op die manier, het is zeker de moeite waard!!!

Proberen maar.

Maarten
26-04-2002, 13:07
Maar nog een klein vraagje; ligt er hier en daar reeds nieuw asfalt op francorchamps, of is dat iets voor in juni?

er is een nieuwe asfaltlaag gelegd vorig jaar ergens, toen ze ook de grindbak van de raidillon en de grindbak van blanchimont hebben weggewerkt
het aangepaste stuk is volgens mij vanaf de raidillon tot in de helft van kemmel (voor les combes)

voor de rest was er nog geen verandering van asfalt te merken

Stipey
26-04-2002, 16:53
Ahzo, ik had opgevangen dat het stuk dat vorig jaar een nieuwe laag kreeg een "teststrook" was, om een of ander type asfalt op uit te testen waarmee ze dan dit jaar heel het circuit zouden herasfalteren...maar da's blijkbaar dus (nog) niet het geval.

Maarten
26-04-2002, 18:27
ik denk het niet
ge doet mij wel twijfelen, maar ik heb dat toch niet direct gemerkt dat er nieuwe asfalt lag
tzou kunnen, kzal er volgende keer eens op proberen te letten

JPMontoya
26-04-2002, 18:46
er is idd nog geen nieuw asfalt // zal zoals gezegd zijn iets zijn dat plaats zal hebben vlak voor een Hete en fantastische Francorchamps zomer mmmmmmmm ik kan al niet wachten !

Stipey
26-04-2002, 18:51
Dat vermoedde ik inderdaad al, in de winter is het plaatselijke klimaat waarschijnlijk niet geschikt om zo'n werken te doen... In juni/juli is er een gat van bijna een maand in de kalender, misschien doen ze het dan wel?

Ik kijk in alle geval met spanning uit, want hier en daar kan een nieuwe laag geen kwaad.