View Full Version : Le Mans 24H 2012 - De nieuwtjes
24 Heures du Mans: 16-17 juni 2012:
In 2012 wil men meer evenwicht zien tussen de benzine- en dieselmotoren en zal deze laatste aangepakt worden. De luchtinlaten en turbodruk worden kleiner en de LMP1-diesels krijgen 60 liter in de tank (ipv 65 liter).
Haaienvinnen worden veralgemeend.
Achteruitkijkspiegels moeten groter en elektrisch van binnenuit geregeld worden.
Overige info vind je op de volgende link:
http://sport.turbomagazine.be/news_NL_8073_ACO_maakt_regels_2012_bekend.html
Voor de rest, laat de nieuwtjes voor 2012 maar komen. ;)
Coach Ep
13-10-2011, 11:40
Schiet lekker op zo met 1 nieuwtje voor 4 aparte threads. Hierna komt zeker de serie FIA GT t/m 4....
@Mods: kan er aub het eea worden samengevoegd?
Ik heb er bewust 4 threads voor geopend omdat het ook over 4 kampioenschappen gaan waar ieder jaar een aparte thread voor geopend werd. Zo blijft alles netjes geordend per kampioenschap (kalenders en zo).
Dit nieuws geldt voor alle 4, daarom bij elk gezet. Is niet om aan extra posts te komen hoor, precies of ik mij daarmee bezighou...
Voor sommige mensen kun je hier precies niets goed doen! Met al dat geklaag hier altijd, pfff!!
Ik heb er bewust 4 threads voor geopend omdat het ook over 4 kampioenschappen gaan waar ieder jaar een aparte thread voor geopend werd. Zo blijft alles netjes geordend per kampioenschap (kalenders en zo).
Dit nieuws geldt voor alle 4, daarom bij elk gezet. Is niet om aan extra posts te komen hoor, precies of ik mij daarmee bezighou...
Voor sommige mensen kun je hier precies niets goed doen! Met al dat geklaag hier altijd, pfff!!
Een tijdje geleden werd er nog geklaagd dat De Paddock op stervan na dood was. Net nu er iemand probeert om het forum nieuw leven in te blazen, komt er opnieuw kritiek... De 4 threads mogen blijven bestaan als het van mij afhangt. ;)
een tijdje geleden werd er nog geklaagd dat de paddock op stervan na dood was. Net nu er iemand probeert om het forum nieuw leven in te blazen, komt er opnieuw kritiek... De 4 threads mogen blijven bestaan als het van mij afhangt. ;)
+1
...
NetForce84
13-10-2011, 19:14
Volledig akkoord om het in 4 aparte threads te zetten. Regels zijn misschien algemeen maar kalender, raceverslagen zullen verschillend zijn dus voor mij mag het zo blijven.
Zo was het in het verleden toch ook? Geen probleem met 4 threads voor de relevante endurance threads voor 2012.
Eentje voor FIA GT 1 (en dat kon weleens een korte worden) en FIA GT3 komen er nog bij. FIA GT4 leeft totaal niet bij iemand en die Revival serie is eerst zien en dan geloven.
Endurance-Info zette net op Facebook dat Toyota terug in LMP1 gaat zijn! Afwachten tot een persbericht!
Toyota bevestigd ondertussen, aanwezig met een Hybrid benzine prototype.
Henri Pescarolo blijft ondertussen ook maar doorzeuren over het feit dat de diesels sneller zijn dan zijn benzine proto, ook na de reglementswijzigingen voor 2012. Benieuwd wat de reactie gaat zijn indien Toyota het ritme van Audi en Peugeot wel gaat kunnen volgen..
Toyota bevestigd ondertussen, aanwezig met een Hybrid benzine prototype.
Tekening van de Toyota:
http://www.ultimatecarpage.com/pic/4966/Toyota-LMP1_1.html
Ik blijf mij afvragen waarom Porsche per se pas in 2014 wil terugkomen... Nu goed, hopelijk kan de nieuwe Honda het ritme van Audi, Peugeot en Toyota aan en dan krijgen we (eindelijk) weer een mooie Le Mans. ;)
AMR-one project is trouwens begraven, naar wat ik las.
Ik blijf mij afvragen waarom Porsche per se pas in 2014 wil terugkomen... Nu goed, hopelijk kan de nieuwe Honda het ritme van Audi, Peugeot en Toyota aan en dan krijgen we (eindelijk) weer een mooie Le Mans. ;)
Honda?
Honda?
HPD = Honda Performance Development
Wirth heeft onlangs nog een nieuwe LMP1 voorgesteld: de HPD ARX-03a
Hopelijk zet deze de lijn door van de HPD ARX-01e die in Sebring nog tweede werd tussen alle diesels...
En wat gaat Nissan doen, die zaten er toch ook al redelijk diep in, LMP2.
http://autocarpictures.com/wp-content/uploads/2011/03/2011-Signatech-Nissan-LMP2-Race-Car-Side-View2-500x332.jpg
Bedankt voor de toelichting Vincent. :)
AMR-one project is trouwens begraven, naar wat ik las.
Klopt, die monocoques gaan naar de Highcroft Delta Wing. Richards heeft al laten uitschijnen dat een fabrieks Aston in GTE een mogelijkheid is.
Klopt, die monocoques gaan naar de Highcroft Delta Wing. Richards heeft al laten uitschijnen dat een fabrieks Aston in GTE een mogelijkheid is.
Hoe prachtig de Aston-Martin LMP1's ook waren, proto's zijn veel te hoog gegrepen voor een bedrijf van zulke grootte. GT's is waar ze thuishoren en waar ze al werk genoeg zullen hebben om competitief te zijn! Hopelijk is het nieuws van de officiele GTE waar!
ha,
ik heb hier een account aangemaakt, om de volgende reden:
samen met een maat, wil ik in 2012 voor het eerst naar de 24 uur van le mans...
wat doe je dan? je gaat info op het net zoeken! heb al wel eea kunnen vinden, zoals welke (tribune) plaatsen, campings. de prijzen voor kaarten en campings zijn nog niet bekend(volgens mij) maar de prijzen van 2011 heb ik wel kunnen vinden... heb je toch al een beetje idee... ik zit echter nog met wat vragen, dus na wat googlen ben ik hier terecht gekomen! ik zoek dus mensen, die er al eens ( of twee, of zestien keer) geweest zijn. vragen: volgens mij zijn kaarten voor tribune 21, tegen over het picomplex, de meerprijs van vier tientjes wel waard... bovendien groot scherm voor je neus.. of hebben jullie andere ideeen? is het bij mulsanne ook de moeite waard? dan de campings, met name op het infield. als we op tribune 21 gaan zitten, word het wss camping houx.. ik ben in het bezit van een sleurhut.. dit is een winter caravan.. goed geisoleerd, tegen kou, maar ook geluid. is deze camping te dicht bij het cicuit, word slapen dan nog wat? ook heb ik vragen over het beleid van de campings: als ik zelf te eten en te drinken meeneem, kan dat? of is het beleid daarin streng? kan ik ook een bbq meenemen? of is open vuur verboden? je ziet, veel vragen..... zijn er veteranen hier, die me van antwoorden kunnen voorzien?
hadden jullie nog tips, kom maar op!
alvast bedankt,
noorman
Ik ben dit jaar naar de test day en de 24 Uren geweest. Ik heb overnacht in een B&B in Arnage dus niet op een camping. Le Mans is groot en het is aan te raden om een fiets of scooter mee te nemen om je te verplaatsen, tijdens het raceweekend gaat dat met de wagen heel moeilijk worden. In Mulsanne ben ik niet geweest maar in Arnage weet ik dat het zicht optimaal is, het mooiste stuk als ze in Indianapolis duiken is afgesloten voor het publiek..
Eigen eten en drank meenemen naar de camping is geen probleem geloof ik.
nog een vraagje: is er iemand die weet, of er stroomaansluitingen zijn op de camping?
Racingworld.be maakte een samenvatting van de plannen van Toyota (http://www.racingworld.be/news/8320/een-uitgebreide-kijk-op-toyota-s-plannen-voor-de-24h-du-mans-2012.html). Overigens vandaag komt Oreca met het nieuws dat zij de technische partner van Toyota worden voor de nieuwe LMP1!
Dat nieuws staat inderdaad op TurboMagazine, Oreca wordt de operationele partner - ,iet de technische -, Toyota in Keulen doet het chassis en de rest hybride uit Toyota City, 300 Km ten zuiden van Tokio.
Hier: http://sport.turbomagazine.be/news_NL_8175_WK_Uithouding_Toyota_en_Oreca_slaan_h anden_in_elkaar.html
Dat nieuws staat inderdaad op TurboMagazine, Oreca wordt de operationele partner - ,iet de technische -, Toyota in Keulen doet het chassis en de rest hybride uit Toyota City, 300 Km ten zuiden van Tokio.
Joost, met alle respect, maar jouw "verduidelijking" had net zo goed zonder link naar een bepaald magazine gekund.
Is er niet gezegd dat een link naar een website mocht, mits korte verduidelijk?
Volgens mij is dat nu exact wat Joost gedaan heeft, of vergis ik me? ;-)
Terug ontopic; dat Oreca de operationele partner wordt van Toyota betekent dus dat er geen nieuwe Peugeot komt voor Oreca en dat terwijl sommigen gehoopt hadden op 1-2 privé-Peugeots en een privé-Audi in de 24u van Le Mans... Spijtig.
Is er niet gezegd dat een link naar een website mocht, mits korte verduidelijk?
Volgens mij is dat nu exact wat Joost gedaan heeft, of vergis ik me? ;-)
Terug ontopic; dat Oreca de operationele partner wordt van Toyota betekent dus dat er geen nieuwe Peugeot komt voor Oreca en dat terwijl sommigen gehoopt hadden op 1-2 privé-Peugeots en een privé-Audi in de 24u van Le Mans... Spijtig.
Ik dacht dat ook, doe wat er gevraagd wordt en dan krijg je zo'n reactie. Ach ja, die man zal issues hebben, zeker?
Ik dacht dat ook, doe wat er gevraagd wordt en dan krijg je zo'n reactie. Ach ja, die man zal issues hebben, zeker?
Joost, wellicht refereer je hier naar onderstaand verzoek van Sennake dd 18/06/2011:
[QUOTE]
Beste Joost,
dat er verwezen wordt naar een andere site op ons forum, om meer informatie betreffende een onderwerp te vergaren is op zich geen probleem; dit gebeurt regelmatig en is ook maar normaal. Tenslotte heeft niemand er baat bij dat iedereen op zijn eigen eilandje gaat leven. Maar net zoals we aan onze posters van foto's vragen om tenminste enkele teasers op ons forum te posten, en voor meer van dat moois dan te verwijzen naar een andere site, zou ik jou ook vriendelijk willen vragen (en natuurlijk niet jou alleen, maar alle andere mediamensen eveneens) om tenminste de moeite te doen om een summier artikeltje neer te schrijven over het onderwerp, waarna je dan naar analogie van de foto-posters kan vermelden 'voor nog meer informatie aangaande dit onderwerp zie ... ' Een minimum aan wederzijds respect lijkt me toch iets wat essentieel is, en puur verwijzen naar je eigen site zonder meer lijkt me net iets te commercieel en net iets te weinig duiding brengend. Hopelijk kan je ons standpunt hierin begrijpen en kan je hier in de toekomst iets aan doen? Alvast bedankt voor je begrip en medewerking.
MVG,
Guy.[/UNQUOTE]
Strikt genomen voldoe je aan de letter van dit verzoek, maar wat mij betreft rij je de kantjes er wel af.
In bovenvermeld geval was een pure verduidelijking dat Oreca niet de technische partner van Toyota wordt, maar wel de operationele, ruim voldoende geweest. De link naar jouw overigens prima magazine levert ons (in dit specifieke geval) geen extra informatie op. Alle wetenswaardigheden stonden immers reeds in het racingworld.be artikel. Ik begrijp dat je, net zoals je collega's journalisten, lezers in je tent wil lokken, maar we verwachten van jou en je collega's toch wel iets meer dan pure publiciteit voor de eigen webstek/magazine.
Joost, wellicht refereer je hier naar onderstaand verzoek van Sennake dd 18/06/2011:
[QUOTE]
Beste Joost,
dat er verwezen wordt naar een andere site op ons forum, om meer informatie betreffende een onderwerp te vergaren is op zich geen probleem; dit gebeurt regelmatig en is ook maar normaal. Tenslotte heeft niemand er baat bij dat iedereen op zijn eigen eilandje gaat leven. Maar net zoals we aan onze posters van foto's vragen om tenminste enkele teasers op ons forum te posten, en voor meer van dat moois dan te verwijzen naar een andere site, zou ik jou ook vriendelijk willen vragen (en natuurlijk niet jou alleen, maar alle andere mediamensen eveneens) om tenminste de moeite te doen om een summier artikeltje neer te schrijven over het onderwerp, waarna je dan naar analogie van de foto-posters kan vermelden 'voor nog meer informatie aangaande dit onderwerp zie ... ' Een minimum aan wederzijds respect lijkt me toch iets wat essentieel is, en puur verwijzen naar je eigen site zonder meer lijkt me net iets te commercieel en net iets te weinig duiding brengend. Hopelijk kan je ons standpunt hierin begrijpen en kan je hier in de toekomst iets aan doen? Alvast bedankt voor je begrip en medewerking.
MVG,
Guy.[/UNQUOTE]
Strikt genomen voldoe je aan de letter van dit verzoek, maar wat mij betreft rij je de kantjes er wel af.
In bovenvermeld geval was een pure verduidelijking dat Oreca niet de technische partner van Toyota wordt, maar wel de operationele, ruim voldoende geweest. De link naar jouw overigens prima magazine levert ons (in dit specifieke geval) geen extra informatie op. Alle wetenswaardigheden stonden immers reeds in het racingworld.be artikel. Ik begrijp dat je, net zoals je collega's journalisten, lezers in je tent wil lokken, maar we verwachten van jou en je collega's toch wel iets meer dan pure publiciteit voor de eigen webstek/magazine.
Weet je Jan, ik lever(de) de info hier aan de lezers van het forum zonder dat ik daar enig voordeel bij heb, gewoon uit passie voor de sport. Ik stop nu gewoon met hier nog iets te posten, net zoals heel wat andere mensen depaddock al verlaten hebben. Veel succes nog!
Joost
In principe doet Joost hier gewoon aan bronvermelding. Er staat iets op turbomagazine, hij plaatst hier info over en vermeldt vanwaar het komt.
Ook al is er in het artikel geen extra meerwaarde meer, theoretisch gezien moet die bronvermelding wel gezet worden.
Er worden hier zoveel plugs naar autosportsites gezet, terwijl alle info al in de post staat...
Nog niet gelezen hier: Bertrand Baguette heeft vorige week op Paul Ricard twee dagen getest met de Peugeot 908. Krijgen we een Belg die voor de algemene zege rijdt in Le Mans?
Nog niet gelezen hier: Bertrand Baguette heeft vorige week op Paul Ricard twee dagen getest met de Peugeot 908. Krijgen we een Belg die voor de algemene zege rijdt in Le Mans?
Zou mooi zijn. Maar ergens hoop ik van niet want heb al een ticket voor de Indy 500 besteld en zou hem liever daar aan het werk zien :D
Zou mooi zijn. Maar ergens hoop ik van niet want heb al een ticket voor de Indy 500 besteld en zou hem liever daar aan het werk zien :D
Het een hoeft het ander misschien niet uit te sluiten... Al zouden de voorbereidingen (de 1.000km van Spa, testdag in Le Mans) misschien ongelukkig kunnen vallen.
Hoe prachtig de Aston-Martin LMP1's ook waren, proto's zijn veel te hoog gegrepen voor een bedrijf van zulke grootte. GT's is waar ze thuishoren en waar ze al werk genoeg zullen hebben om competitief te zijn! Hopelijk is het nieuws van de officiele GTE waar!
In Autosport.com magazine ondertussen een artikel dat zegt dat AMR een officieel programma op poten zet voor het WK Endurance met 2 Vantage GTE's in de PRO klasse. Nu enkel nog de officiële mededeling afwachten.
Coach Ep
13-11-2011, 19:06
Dinsdag a.s. wordt eindelijk ook de kalender bekend gemaakt. De circuits zijn echter al uitgelekt:
Paul Ricard - April
Zolder - mei (13? 20?)
Donington Park - juli/augustus
Brno - 9 september (?)
Portimao - november
** Sorry, zat te slapen, post hoort thuis in topic 2012. Heb het daar eveneens gepost. Indien gewenst hier deleten. ***
franky rs
23-11-2011, 22:20
ha,
ik heb hier een account aangemaakt, om de volgende reden:
samen met een maat, wil ik in 2012 voor het eerst naar de 24 uur van le mans...
wat doe je dan? je gaat info op het net zoeken! heb al wel eea kunnen vinden, zoals welke (tribune) plaatsen, campings. de prijzen voor kaarten en campings zijn nog niet bekend(volgens mij) maar de prijzen van 2011 heb ik wel kunnen vinden... heb je toch al een beetje idee... ik zit echter nog met wat vragen, dus na wat googlen ben ik hier terecht gekomen! ik zoek dus mensen, die er al eens ( of twee, of zestien keer) geweest zijn. vragen: volgens mij zijn kaarten voor tribune 21, tegen over het picomplex, de meerprijs van vier tientjes wel waard... bovendien groot scherm voor je neus.. of hebben jullie andere ideeen? is het bij mulsanne ook de moeite waard? dan de campings, met name op het infield. als we op tribune 21 gaan zitten, word het wss camping houx.. ik ben in het bezit van een sleurhut.. dit is een winter caravan.. goed geisoleerd, tegen kou, maar ook geluid. is deze camping te dicht bij het cicuit, word slapen dan nog wat? ook heb ik vragen over het beleid van de campings: als ik zelf te eten en te drinken meeneem, kan dat? of is het beleid daarin streng? kan ik ook een bbq meenemen? of is open vuur verboden? je ziet, veel vragen..... zijn er veteranen hier, die me van antwoorden kunnen voorzien?
hadden jullie nog tips, kom maar op!
alvast bedankt,
noorman
Hallo
Ik ga reeds 14 jaar naar de 24u en ik kan je wel wat tips geven,
voor tickets zullen de prijzen niet al teveel schillen met vorig jaar ik neem nooit een kaart voor een tribune het circuit is 13 km lang en er zijn zoveel plaatsen om naar de wagens te kijken dat je niet veel op jou tribune zal zitten
er staan veel grote schermen waar de race kan volgen ik vertrek vrijdagmorgen naar le mans en kom aan rond 12u dan ga ik naar een camping aan het circuit camping blue is al volzet van een week ervoor daarom staan wij op bausejour vlak aan de porsche-virage en op 15 min wandelen naar de hoofdtribunes op de campings zijn er wc en douches voorzien maar dat is ook alles geen elek, bbq is toegestaan open vuur niet en mooie ruime plaatsen er zijn ook wat supermarkten in de omgeving aan de hoofdtribunes (start) zijn er zeer veel shops en een groote foor je kan kijken naar de wagens van voor de chicane van de start tot ze aan het rechte stuk opdraaien als je dit traject gaat afwandelen zal je al zoet zijn want het is een flink stuk wandelen op het rechte stuk mag je niet kijken maar op het einde ben je in mulsanne daar kan je wel kijken maar is te bereiken met de wagen mooi punt waar je dan ook met de wagen naar toen kan is arnage nog mooier punt op alle twee staan er grote schermen en je kan ook rijden naar de porsche virage maar ik sta daar op de camping
hopelijk heb je iets aan deze info als er nog vragen zijn laat maar komen
Geen Peugeots in 24h of WEC
http://www.autosport.nl/news/24246/sportscars_peugeot_trekt_stekker_uit_lange-afstandsprogramma.html
Geen goed nieuws?
Geen Peugeots in 24h of WEC
http://www.autosport.nl/news/24246/sportscars_peugeot_trekt_stekker_uit_lange-afstandsprogramma.html
Geen goed nieuws?
Allez, daarmee is de winnaar van de 24 uur van Le Mans 2012 reeds op voorhand gekend... :(
“Peugeot heeft ervoor gekozen, zich met zijn beschikbare middelen te concentreren op de verkoopresultaten.”
Daarmee is nog maar eens bewezen dat het winnen van op één na alle races in één seizoen qua exposure niet opkan tegen het winnen van één enkele race, die er echt toe doet: de 24 uur van Le Mans.
Volgens autosport.com zal Toyota met 2 wagens deelnemen aan de 24h dit jaar! Dit werd vandaag meegedeeld bij de presentatie van de nieuwe wagen.
(link (http://www.autosport.com/news/report.php/id/97163))
Volgens autosport.com zal Toyota met 2 wagens deelnemen aan de 24h dit jaar! Dit werd vandaag meegedeeld bij de presentatie van de nieuwe wagen.
Positief nieuws, al maakt dat het vertrek van Peugeot niet meteen goed.
Audi, Peugeot en op termijn Toyota,......het had best mooi kunnen worden in LMP1.
Positief nieuws, al maakt dat het vertrek van Peugeot niet meteen goed.
Audi, Peugeot en op termijn Toyota,......het had best mooi kunnen worden in LMP1.
Porsche komt eraan :)
Teveel fabrikanten is ook niet goed, geen van die gasten wil 5de worden;)
Toch leuk
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150517662167912.385079.291763622911&type=1
Het lijkt wel of ze op de achterbank zitten http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150517855557912&set=a.10150517662167912.385079.291763622911&type=3
Het mag misschien een raar zicht zijn, die mannen in de Toyota gaan tenminste rondom zich kunnen kijken...
Een snoet met karakter :applaus:
Die dikke A-stijl had de Dome S102 ook al, zij het minder uitgesproken
http://www.sportsracers.co.uk/dome_s102.jpg
bron: sportsracers.co.uk
De zijkant kan mij veel minder bekoren, net een autobus met slechts één raampje :eek:
Porsche komt eraan :)
Zeker, maar op dat ogenblik vermoed ik dat Audi van het toneel gaat verdwijnen
De zijkant kan mij veel minder bekoren, net een autobus met slechts één raampje :eek:
Zouden de plaatsen op de eerste rij vor het raam te huur zijn? Hoeveel zones zou een rondje Le Mans zijn?:D
Coach Ep
25-01-2012, 00:22
Het mag misschien een raar zicht zijn, die mannen in de Toyota gaan tenminste rondom zich kunnen kijken...
Neemt niet weg dat die A-stijl enorm is! Met de komst van ongetwijfeld de nodige GT´s in het kampioenschap vrees ik het ergste...
Toyota is karig met foto's van de achterkant van hun nieuw machine blijkbaar!
gwyllion
25-01-2012, 10:13
Toyota is karig met foto's van de achterkant van hun nieuw machine blijkbaar!Er staan een massa foto's inclusief achterkant op http://www.racecar-engineering.com/news/toyota-ts030-lmp1-hybrid-revealed/
gwyllion
25-01-2012, 10:31
Het mag misschien een raar zicht zijn, die mannen in de Toyota gaan tenminste rondom zich kunnen kijken...Dat valt toch tegen als je dit filmpje van de simulator bekijkt: http://www.youtube.com/watch?v=TMAK4_TOn0w
Voor de geinteresseerden: zo klinkt de nieuwe Toyota TS030: http://www.topgear.com/uk/car-news/the-toyota-ts030-sounds-awesome-2011-01-26 :champagne:
NetForce84
02-02-2012, 20:14
It has been confirmed. Audi will be at the 2012 Le Mans 24 Hours with four cars. Two R18 hybrids and two R18 TDI cars. Less then 4.5 months to go to the big race!
Bron: facebook pagina van Audi sport
Conclusie: Audi dus al zéker winnaar van de 24H van Le Mans editie 2012 :D
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.