View Full Version : World Endurance Championship (WEC) 2012 - De nieuwtjes
In 2012 wil men meer evenwicht zien tussen de benzine- en dieselmotoren en zal deze laatste aangepakt worden. De luchtinlaten en turbodruk worden kleiner en de LMP1-diesels krijgen 60 liter in de tank (ipv 65 liter).
Haaienvinnen worden veralgemeend.
Achteruitkijkspiegels moeten groter en elektrisch van binnenuit geregeld worden.
Overige info vind je op de volgende link:
http://sport.turbomagazine.be/news_NL_8073_ACO_maakt_regels_2012_bekend.html
Geruchten doen de ronde over een mogelijke deelname van een Peugeot 908 by Oreca (dus niet meer de HDi FAP van vorig jaar). Iets wat - en dit is louter iets wat ik gelezen heb op 10/10's - Audi ertoe zou kunnen dwingen om ook een vierde auto in te zetten voor een bepaald klantenteam.
Voorlopig nog wel wat wishful thinking, maar het WEC in Spa wordt misschien wel de moeite waard!
NetForce84
31-10-2011, 21:28
De ex-kampioen World Series by Renault Bertrand Baguette heeft met de Peugeot 908 HDI getest, de wagen die in Le Mans en het WK Uithouding uitkomt. Onze landgenoot Baguette testte eind 2009 in de F1 en reed dit seizoen onder meer een schitterende Indy 500 en nam aan enkele manches van het WK GT deel. Of deze testsessie, waarschijnlijk om de vervanging van een aantal rijders bij Peugeot voor te bereiden, een gevolg zal kennen, is niet geweten.
Zou wel tof zijn om een Belg in de LMP1 klasse aan het werk te zien
De definitieve kalender werd vrijgegeven. Ahoewel definitief, een race plannen in Bahrein lijkt me nu ook niet een slimme zet.
Slechts 2 races in Europa buiten Le Mans.
17 maart – 12 uren van Sebring (VS)
5 mei – 6 uren van Spa (België)
3 juni - Le Mans Testdag (Frankrijk)
16-17 juni - 24 Heurs du Mans (Frankrijk)
25 augustus - 6 uren van Silverstone (GB)
16 september - 6 uren van Sao Paulo (Brazil)*
30 september - 6 uren van Fuji (Japan)
20 oktober - 6 uren van Bahrain (Bahrain)
11/18 november - 6 uren van China (TBA)
Bron: http://www.racingworld.be/news/8373/aco-maakt-fia-wec-kalender-voor-2012-bekend-video.html
Volgens dsc.com komt er volgend jaar nog een vierde constructeur op de proppen met een nieuwe LMP1. Het zou gaan om een Japanse fabrikant en dus wordt er gedacht aan Honda of Nissan.
Volgens dsc.com komt er volgend jaar nog een vierde constructeur op de proppen met een nieuwe LMP1. Het zou gaan om een Japanse fabrikant en dus wordt er gedacht aan Honda of Nissan.
dsc.com "A TYCO international company". Wellicht bedoel je een andere site? Alvast goed nieuws.
dsc.com "A TYCO international company". Wellicht bedoel je een andere site? Alvast goed nieuws.
dsc = dailysportscar ;)
Stranger
13-11-2011, 11:27
Het zal in ieder geval Nissan niet zijn ;-)
De 1000 km van Spa worden de WEC 6 hours of Spa en Delettre wordt als organisator aan de deur gezet? FIA neemt over en zal een nieuwe verantwoordelijke aanstellen (met F1 ervaring, gezien het nu om een FIA WK gaat). Dus welkom F1 toestanden, gesloten paddock, hermetisch afgezette stands enz.
Bron: Speedaction.TV
blijkbaar zou de ronde in Bahrein samen vallen met Petit Le Mans. Dat is toch echt geen zin voor traditie tonen (ook al is het nog maar een jonge traditie)?
ze kunnen er bij de ALMS al zeker niet mee lachen
Stranger
15-11-2011, 22:55
De 1000 km van Spa worden de WEC 6 hours of Spa en Delettre wordt als organisator aan de deur gezet? FIA neemt over en zal een nieuwe verantwoordelijke aanstellen (met F1 ervaring, gezien het nu om een FIA WK gaat). Dus welkom F1 toestanden, gesloten paddock, hermetisch afgezette stands enz.
Bron: Speedaction.TVDat hoeft niet persé he...FIA GT1 is ook een WK en heb je daar gesloten paddock, afgezette stands gezien op Zolder en jaar ervoor op Spa ? ;-)
ze kunnen er bij de ALMS al zeker niet mee lachen
Aangezien suikeroom Don Panoz aardig platzak is hebben ze bij de ALMS maar te leven naar de nukken en grillen van de FIA ;) In Bahrain zullen ze nog wel een olie-$ hebben gevonden :)
effe off topic, Mark ik probeerde jou een pm te sturen maar jouw inbox is vol (en mijn message te lang) kan jij mij soms een pm sturen met een emailadresje waar ik jou kan op bereiken?
re de Bahrein race.... enorm lomp om die op petit Le Mans te plannen imho, alleen al naar de piloten toe, bij wie petit Le Mans toch wel een graag gereden wedstrijd is
effe off topic, Mark ik probeerde jou een pm te sturen maar jouw inbox is vol (en mijn message te lang) kan jij mij soms een pm sturen met een emailadresje waar ik jou kan op bereiken?
PM is verstuurd. PM-inbox is inderdaad redelijk vol aangezien ik sommige PM's uit 2003 e.d. bewaar ;) Kan me in de toekomst nog weleens van pas komen :)
GEEN PETIT LE MANS in de WEC??? Dat zou gewoon een schande zijn. Veruit het mooiste evenement van het ILMC was het (en kende afgelopen jaren enorme groei qua toeschouwers). Nogmaals het bewijs dat de fan er gewoon niet meer toe doet. Een wedstrijd in de woestijn boeit me niet...een wedstrijd op dat ongelofelijke baantje in Georgia zou ik graag een heel weekendje achter mijn PCtje voor besteden!
Blijkbaar zou het Honda worden die mogelijk een LMP1 programma zal starten in 2012.
Ziet er goed uit! ;) Met Barrichello achter het stuur? :bye:
Vorige week werd Honda ook gelinkt aan F1 (met McLaren).
De Speed Euroseries komt terug in het voorprogramma van de 6u van Spa, meestal rijdt de serie bij de ELMS races, maar voor België koos men voor de WEC manche
Speed Euroseries kalender 2012:
Date Round Circuit Event
Mar 30 – Apr 1 1 + 2 Paul Ricard ELMS
May 4 – 6 3 + 4 Spa WEC
June 1 – 3 5 + 6 Mugello V8SS
July 13 – 15 7 + 8 Donington ELMS
Sept 7 – 9 9 + 10 Brno ELMS
Oct 5 – 7 11 + 12 Barcelona CER (Es)
Wat zijn de andere support races in Spa? (Behalve de 2012 Radical Masters Euro Series en de Speed Euroseries)
Coach Ep
18-12-2011, 13:48
Hooguit nog 1 serie extra hoewel zowel Radicals als Speed 2 tot 3 races per weekend hebben dus wellicht blijft het daar bij. Is ook maar bijzaak natuurlijk!
NetForce84
26-12-2011, 19:46
Audi Sport bereidt zich intensief voor op het komende Sport Prototype-seizoen. In het Amerikaanse Sebring gaat het merk met de ringen voor het eerst in het openbaar verderwerken aan de ontwikkeling van de LMP1-bolides.
Tot dusver geschiedden die tests achter gesloten deuren maar vanaf vandaag wordt dus met twee wagens op de baan zelf gewerkt. Aan het stuur van de beide ontwikkelingsbolides wisselen Marcel Fässler, André Lotterer en Benoît Tréluyer elkaar af. Ook Dindo Capello, Tom Kristensen en Allan McNish zijn in Florida van de partij.
Sebring is voor Audi een bijzondere omloop; niet alleen omdat het merk er sinds 2000 negen maal de halve etmaalrace wist te winnen maar tevens omdat de 5.95 km lange omloop met zijn 17 verschillende bochten veel variatie brengt en een ideale testomloop is. De combinatie van het beton van de vroegere luchthaven met het asfalt van het overige circuitgedeelte stelt het materiaal bovendien hard op de proef.
Op 17 maart gaat met de 12u van Sebring zowel het nieuwe FIA Endurance Wereldkampioenschap als de American Le Mans Series van start.(ALMS).
Audi zal pas later zijn juiste programma en de rijderssamenstelling bekend maken.
Bron: autosport.be
Op 25, 26 en 27 januari maakt de Toyota Hybride LMP1 zijn debuut op het circuit van Paul Ricard. Nicolas Lapierre, Alexander Wurz en Kazuki Nakajima zullen de eerste meters rijden met de wagen tijdens de driedaagse testsessie.
NetForce84
07-01-2012, 16:57
JRM, de regerende kampioen bij de rijders in het 2011 FIA GT1 World Championship, treedt in 2012 in het FIA World Endurance Championship aan. Het team zet een LMP1 Honda Performance Development ARX-03a in, voor alle acht wedstrijden, met inbegrip van de 24 Uur van Le Mans. JRM Racing zal midden januari de rijders bekend maken. Verder zet JRM ook de ontwikkeling van de Nissan GT-R GT3 verder en indien de budgetten voorhanden zijn, zal het team ook in GT World de kleuren van Nissan verdedigen.
Bron: turbomagazine.be
http://sport.turbomagazine.be/photos/news/8576_A_20120105141247.jpg
En daar is de Toyota LMP1!
http://twitpic.com/88q14u?ref=nf
Ben er op het eerste zicht niet gek van. Hij had misschien wat gemener gemogen. Een beetje spitsere koplampen zou al veel doen :D!
Mooi mooi, maar zeer slecht nieuws via twitter vernomen:
I have just had it confirmed by a senior Peugeot source - It's all over for the Peugeot programme
:(
En het is hier nogmaals bevestigd:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/97080
:( :( :(
NetForce84
18-01-2012, 18:08
Heb het slechte nieuws ook juist gezien op twitter.
Nu officlieel bevestigd door Peugeot sport, 11 min geleden.
Man man dit nieuws komt als een donderslag bij heldere hemel :(
NetForce84
18-01-2012, 18:11
Nu ook op turbomagazine.be:
Game over voor Peugeot in het WK Uithouding, dat is wat het merk vandaag wereldkundig maakt. Het Franse merk ontkende de geruchten enkele weken geleden nog met klem, maar het is nu toch zover. Ook Le Mans staat niet meer op het programma van de Franse Leeuw.
De economische realiteit speelt een grote rol in de beslissing van Peugeot, want eerder schroefde Peugeot de engagementen van de nationale filialen in IRC al grondig terug.
Audi vertrekt in Sebring dus alleen op zoek naar de wereldtitel uithouding. Peugeot won dan wel titels in ILMC en eerder LMS, maar het programma, met Le Mans als hoofddoel, mag met één zege in vijf deelnames aan de Franse klassieker toch als een halve mislukking beschouwd worden. Topman en ex-journalist Olivier Quesnel, eerder al opzijgeschoven voor onze landgenoot Yves Matton bij Citroën Sport, mag meteen een andere job gaan zoeken. (JC)
Ik vind het bijna grappig hoe het WEC in één oogwenk van 'schitterend nieuw wereldkampioenschap' gedegradeerd wordt tot een totale dominantie van Audi (alweer). Wie zegt dat Audi niet vertrekt als Porsche er in 2014 instapt? Dit gaat nooit werken. ;) Reisje naar Spa op 4 en 5 mei geannuleerd en ik ga dan maar naar Zolder op 20 mei! ;)
NetForce84
18-01-2012, 19:59
We kunnen dus bij manier van spreken al zeggen dat Audi de WEC kampioen is van 2012:cool:
Jup, en winnaar van de 24u van Le Mans. We kunnen gewoon iets anders doen dat weekend :crazy: (studeren in mijn geval :frusty:)...
NetForce84
18-01-2012, 20:06
Response by the ACO to the news of the cancellation of Peugeot's endurance racing programme:
http://www.lemans.org/en/news/Response_by_the_ACO_to_the_news_of_the_cancellatio n_of_Peugeot-s_endurance_racing_programme__6009.html
NetForce84
18-01-2012, 20:14
Wat gaat er dan eigenlijk met de wagens gebeuren?
Gaan die verkocht worden aan eventueel geïnteresseerde privé teams? Of bestaat er nog een kans dat Peugeot nog terug keert in de Endurance racerij?
Wat gaat er dan eigenlijk met de wagens gebeuren?
Gaan die verkocht worden aan eventueel geïnteresseerde privé teams? Of bestaat er nog een kans dat Peugeot nog terug keert in de Endurance racerij?
Peugeot heeft bevestigd dat de wagens niet verkocht worden aan privéteams. Wat indirect ook de mogelijkheid openlaat dat ze in 2013 of 2014 terugkomen. Maar ik zou er niet op hopen...
En zo te lezen heeft ook niemand het zien aankomen getuige de tweet van Graham Goodwin.
Graham Goodwin (@dsceditor)
18-01-12 19:18
Some Peugeot kit is already at Sebring, Team were packing to leave for testing this week and got the call just moments before news broke
Dan krijgen we nu toch de strijd Audi versus Toyota?
NetForce84
18-01-2012, 21:24
Zou Toyota in hun eerste seizoen WEC echt al een grote bedreiging zijn voor Audi? Het zou de races natuurlijk wel spannender maken...
Maar goed dat er nog de twee Acura's zijn om het leven van de Audi's heel misschien, af en toe, wat moeilijker te maken!
Aan de andere kant komt Pescarolo blijkbaar met 1 auto naar WEC en zullen er 2 aan de start van de 24h Du Mans staan :). Toch goed nieuws om een vreemde dag mee af te sluiten!
ACO geeft trouwens te kennen dat er veel wagens zouden moeten zijn... We zullen zien wat ervan waar gaat zijn! 2 Februari zullen we meer weten.
Geen Peugeots in 24h of WEC
http://www.autosport.nl/news/24246/sportscars_peugeot_trekt_stekker_uit_lange-afstandsprogramma.html
Geen goed nieuws?
Geen Peugeots in 24h of WEC
http://www.autosport.nl/news/24246/sportscars_peugeot_trekt_stekker_uit_lange-afstandsprogramma.html
Geen goed nieuws?
Absoluut geen goed nieuws! Het WEC had gewoon opnieuw Audi vs. Peugeot moeten worden met misschien een paar uitschieters van Acura. En ondertussen had Toyota zich in alle stilte kunnen voorbereiden. Nu zal Toyota van kortbij gevolgd worden aangezien er niemand over is om Audi aan te pakken. Ze zullen er in Keulen ook niet mee lachen! Het enige wat we voorlopig kunnen doen is hopen op onverwacht sterke competitie van Acura/Pescarolo denk ik.
Op middellange termijn zie ik het wel positief in voor WEC. Porsche maakt zijn opwachting in 2014 (en wie weet volgend jaar een test race?) en Audi gaf te kennen dat er voor hen geen reden is om ermee te kappen.
En zo te lezen heeft ook niemand het zien aankomen getuige de tweet van Graham Goodwin.
Toyota doet geen volledig programma.
Toyota debuteert in Spa, dat maakt het des te jammer om er geen Peugeots te zien... Er wordt hier en daar wel gesuggereerd dat de leeuw in 2014 een comeback zou maken. Wait and see! ;)
'Strijd', nu ja, wat je al strijd kan noemen...
Waarom zou je ook blijven verwachten dat constructeurs (in deze crisistijd) miljoenen blijven investeren in LMP1? Kan het écht niet goedkoper?
Goed, als we in 2014 daadwerkelijk Audi, Peugeot, Toyota, Nissan en Porsche zien, dan heb ik natuurlijk ongelijk. Maar wie zegt dat voor hetzelfde geld niet enkel Toyota en Porsche deelnemen?
Coach Ep
19-01-2012, 17:23
Of in 2014 alleen Porsche en in 2013 geen fabrikanten?
De beslissing van Peugeot bewijst maar weer eens dat fabrikanten van de ene op de andere dag de stekker uit hun autosportprogramma kunnen trekken - en dat doen ook! Fijn dat organisaties altijd zo hun oren naar die fabrikanten laten hangen en vaak al heel snel een te grote schoen aandoen.
Het komt weer eens neer op de privateers om de boel op gang te houden...
Jij hebt de Toyota al zien rijden?
Durf jij te wedden dat Toyota op het niveau van Audi zal staan dit seizoen? ;)
ACO voelde blijkbaar al eerder nattigheid:
http://www.ten-tenths.com/forum/showpost.php?p=3013079&postcount=5
Wel mooi affiche trouwens
Voor de Duitssprekenden onder ons een mooi interview met Henri Pescarolo hier:
http://www.motorsport-total.com/mehr/news/2012/01/Pescarolo_Davor_habe_ich_immer_gewarnt_12011902.ht ml
Hij heeft weinig hoop dat Toyota in 2012 een vuist kan maken naar Audi
Meer interessante berichten via ten tenths:
http://www.auto123.com/en/racing-news/the-consequences-of-peugeots-withdrawal-from-endurance-racing?artid=139751
"Auto123.com Thursday talked to a veteran of the Peugeot Sport race team.
“No one saw that one coming. Not at all. Yesterday, we got a message to gather all together at 4 p.m. And we were told the bad news,” he said.
One hour later, the official press release was posted on the web...
We're going to lose everything. If Peugeot ever wants to go back racing, they will have to build everything from scratch,” he added."
Dit maakt brandhout van het gerucht dat Olivier Quesnel voor de keuze werd gezet: of budget voor de 24h 2012, óf budget voor de 2014 bolide.
Verder staat er al een overnamekandidaat voor de fabriek klaar:
http://www.gpupdate.net/en/f1-news/273578/pure-considers-peugeot-facility-takeover/
PURE wil zijn F1 motor voor 2014 - "PURE’s development of a 1.6-litre, V6 turbo F1 engine began at the start of 2011, thus allowing for three full years before the new engine era comes into effect from 2014." - wel gaan ontwikkelen in Frankrijk.
het zou fantastisch zijn moest Toyota meteen een deftige concurrent zijn voor Audi, maar laten we even realistisch blijven: Audi heeft ondertussen 13 jaar non-stop endurance-ervaring opgebouwd.
Toyota is nu pas beginnen testen met hun nieuwe wagen. niet tegenstaande hun jarenlange ervaring in Groep C-tijden, en met de GT One eind jaren '90, moet je erkennen dat ze nu weer vanaf 0 herbeginnen. Ik denk dat zelf niet verwachtten dat ze Audi en Peugeot zouden gaan hinderen, en ze zouden dom zijn om nu meteen planning aan te passen, gewoon omdat Peugeot ermee stopt.
volgend jaar zal het een ander verhaal zijn, maar het WEC is (in LMP1 dan) al beslist voor 2012.
Toyota doet normaal gezien met één wagen Spa, Fuji en Zhuhai en met twee wagens Le Mans. Dus niet in Sebring, Silverstone, Sao Paulo en Bahrein
Dankzij de ervaring in SuperGT en ondersteuning van Oreca verwacht ik eerlijk gezegd wel wat van Toyota. Okee waarschijnlijk geen zege maar wel dat ze kwa snelheid aardig op het niveau van Audi zullen zitten.
Alsof Toyota als een krabber gaat debuteren? Die gasten komen gewoon goed voorbereid aan de start.
http://www.autosport.nl/news/24253/sportscars_vermoordde_hybride_toyota_peugeot_al_vo or_seizoensstart.html
:Offtopic:
Maar als Toyota van deze prius een street-legal versie maakt, zou ik een overstap overwegen :eek:
http://www.autosport.nl/news/24243/sportscars_toyota_verrast_met_spectaculaire_hybrid e_gt_300_prius.html
Astra-fan
20-01-2012, 23:00
De snelheid van de Toyota zal misschien wel in orde zijn maar de betrouwbaarheid is een ander probleem vrees ik...
Felbermayr gaat richting WEC met twee 997RSR's. De GT-Pro zal een '12 spec zijn. Keerzijde is natuurlijk dat ELMS weer twee GTE's minder heeft...
Pescarolo komt naar Spa en Le Mans met een Dome S102 voor Bourdais en Minassian. Met mogelijk nog andere WEC wedstrijden op het programma.
(bron: l'endurance op facebook)
Toyota heeft zich ingeschreven voor een volledig seizoen WEC:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/97273
:)
Toyota heeft zich ingeschreven voor een volledig seizoen WEC:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/97273
:)
Minus de 12 uren van Sebring, daar zijn zij niet aanwezig. Audi mogelijk met 4 wagens naar Spa, de twee Hybrides inrijden voor Le Mans.
Bertrand Baguette rijdt gans het seizoen bij Gulf OAK Racing op de LMP1
NetForce84
01-03-2012, 14:13
Audi heeft zijn nieuw wapen voor het WK Uithouding, de LM P1 Audi R18 e-tron quattro voorgesteld. De wagen heeft uiteraard als basis de conventionele R18, met een bijkomende hybride aandrijving. De elektromotor zal de voorwielen van de wagen aandrijven, wat uiteraard deels in een vierwiel aangedreven wagen resulteert. De R18 e-tron quattro past zo perfect binnen de filosofie van Audi Quattro, een saga die startte begin jaren ’80 met de Groep B rallymonsters en later verder gezet werd in de A4 quattro Super Tourer.
Machtig machien:drewl:
lees meer op http://sport.turbomagazine.be/news_NL_9026_WEC_Audi_pakt_zwaar_uit_en_herlanceer t_Quattro.html
Volgens autosport.be heeft EXQI-SPORT de rechten binnen gehaald om zowel de 24u van Le Mans als alle WEC-manches live uit te zenden.
info: http://www.autosport.be/?p=29193
NetForce84
17-03-2012, 17:09
En het WEC is van start gegaan met de sebring 12H.
Het zal waarschijnlijk een dominantie worden van de Audi's R18 (net zoals ze reeds de kwalificaties al hadden gedomineerd).
We zijn nog maar pas van start en blijkbaar al een gele vlag situatie?
NetForce84
17-03-2012, 20:02
Volgens autosport.be heeft EXQI-SPORT de rechten binnen gehaald om zowel de 24u van Le Mans als alle WEC-manches live uit te zenden.
info: http://www.autosport.be/?p=29193
Blijkbaar toch niet de 12H van Sebring.
Is wel te volgen (niet de volledige 12H) op Motors TV
En het WEC is van start gegaan met de sebring 12H.
Het zal waarschijnlijk een dominantie worden van de Audi's R18 (net zoals ze reeds de kwalificaties al hadden gedomineerd).
We zijn nog maar pas van start en blijkbaar al een gele vlag situatie?
In GT is het anders wel spannend :worship: :gas:
NetForce84
18-03-2012, 07:08
Allan McNish, Tom Kristensen en Dindo Capello hebben in hun Audi R18 TDI de 60ste editie van de 12h of Sebring op hun naam geschreven. Audi wint zo voor de tiende keer op veertien deelnames deze Amerikaanse klassieker en neemt een vliegende start in het gloednieuwe FIA WEC. In een wedstrijd die bol stond van de incidenten, met in totaal meer x neutralisaties, hielden de troepen van Dr. Ullrich het hoofd koel en behaalden ze het voor hun enige aanvaardbare resultaat. Waar de tegenstand in LMP1 maar gering was, werd er in de andere klassen met hand en tand gestreden voor de overwinning. De safety car zorgde keer op keer ervoor dat het veld weer samen werd gebracht, wat telkens spectaculaire duels opleverde.
Lees meer op http://www.racingworld.be/news/8720/12h-sebring-mcnish-kristensen-en-capello-schenken-audi-tiende-zege-in-sebring.html
Ik denk dat dit seizoen de GT klasse de meeste spanning en strijd zal bieden...
Lees meer op http://www.racingworld.be/news/8720/12h-sebring-mcnish-kristensen-en-capello-schenken-audi-tiende-zege-in-sebring.html
Ik denk dat dit seizoen de GT klasse de meeste spanning en strijd zal bieden...
Amai! Die laatste rondes in GT kunnen tellen! Even goed als die legendarische laatste ronden van Sebring 2007 met de Lizards tegen die wappies van Risi :D!
Dries DS
20-03-2012, 20:22
Audi blijft nog een paar dagen in Sebring voor verder testwerk, maar dat zal helaas zonder Timo Bernhard zijn. Hij ging gisterenavond namelijk zwaar de muur in.
http://www.autosport.nl/news/24537/sportscars_zware_crash_met_audi_r18_ultra_op_sebri ng_update.html
NetForce84
25-03-2012, 20:01
On board filmpje van de Nissan DeltaWing
http://youtu.be/3wlQAvEfmeI
NetForce84
03-04-2012, 19:33
Momenteel al 37 inschrijvingen voor de WEC manche van Spa
http://sport.turbomagazine.be/photos/news/9227_A_20120328082815.jpg
Radical masters en Speed Series zijn twee enige randwedstrijden voor Spa, net als vorig jaar. Radical is om 9u zaterdagmorgen. WEC race start om 14u30, dus duurt tot 20u30.
Radical masters en Speed Series zijn net als vorig jaar de enige randwedstrijden in Spa. Radicals is al om 9u zaterdagmorgen. WEC 6 uren start zaterdag om 14u30 en duurt dus tot 20u30.
NetForce84
11-04-2012, 19:58
Toyota niet aan de start op de WEC manche van Spa.:(
De 6 Hours of Spa, de Belgische manche van het WK Uithouding of WEC is nu al alle spankracht kwijt. Toyota zal, ten gevolge van een ongeval op Paul Ricard tijdens testen eerder deze maand, het debuut van de hybride Toyota TS030 moeten uitstellen. Het chassis van de wagen is beschadigd en kan niet tijdig hersteld worden. Dit forfait maakt quasi zeker dat Audi zonder enige tegenstand de wedstrijd in Spa zal winnen.
Yoshiaki Kinoshita, TOYOTA Racing Team President: “We zijn bijzonder droef dat we deze beslissing wereldkundig moeten maken. We hebben alles gedaan om toch aan de start te verschijnen, maar er rest ons geen alternatief."
Toyota zal nu zijn debuut maken tijdens de testdag van Le Mans, begin juni.
The grid for the WEC 6 Hours of Spa-Francorchamps on the 5th May will be at maximum capacity, with 42 cars entered
bron: WEC persbericht
NetForce84
12-04-2012, 17:15
En volgens mij gaat Audi de manche in Spa winnen.....:gas:
Leinders met OAK LMP2 naar de 6 Hours of Spa.
Leinders en Martin met dezelfde OAK LMP2 naar 24 H du Mans
Xsara_VTS
19-04-2012, 20:38
Heeft er iemand al de timing van de race op spa 5 mei.
Op de officiele sites staat nog niks.
Coach Ep
19-04-2012, 20:55
Vermoedelijk niet de meest recente versie maar toch: http://www.belgianmarshals.be/timing/6WEC.pdf
Staat op 6 heures de Spa site timetable:
http://www.spafiawec.be/uploads/common/documents/fia-wec-2012-timetable8-6-hour-of-spa-francorchamps.pdf
http://www.spafiawec.be/nl/pages/wec-6-hours-of-spa-francorchamps.aspx
Pescarolo 03 niet aan de start in Spa, ze zijn nog niet klaar :(
Nieuwe eigenaar en nieuwe naam, maar is er een verschil met het verhaal van de AMR One van verleden jaar?
bron: Pescarolo Sport
NetForce84
02-05-2012, 19:59
WEC Spa: deelnemerslijst en voorbeschouwing (http://sport.turbomagazine.be/news_NL_9605_WEC_Spa_deelnemerslijst_en_voorbescho uwing.html)
Deelnemerslijst in de LMP1 klasse en de GTE Pro klasse maar "mager".
Blijkbaar geen BMW's meer in de GT klasse...
Dries DS
03-05-2012, 09:38
Heeft iemand enig idee of er een live timing beschikbaar is? Zo ja, waar is die te vinden? Alvast bedankt.
Dries DS
03-05-2012, 10:14
Heeft iemand enig idee of er een live timing beschikbaar is? Zo ja, waar is die te vinden? Alvast bedankt.
Ondertussen gevonden ;) : http://live.fiawec.com/
Dries DS
03-05-2012, 13:42
En volgens mij gaat Audi de manche in Spa winnen.....:gas:
Reeds tijdens de eerste vrije training reden ze de naaste "belagers" (de Rebellion Lola´s) al op dik twee seconden... Baguette moest in de OAK Pescarolo goed 5,5 seconden toegeven...
Update : in de tweede sessie kreeg de snelste "best of the rest" (opnieuw een Rebellion Lola) zelfs 3,2 seconden aan de broek gesmeerd...
Blijkbaar geen BMW's meer in de GT klasse...
BMW is er dit jaar alleen bij in ALMS. In Europa enkel in DTM..
NetForce84
05-05-2012, 07:07
En zoals we al konden vermoeden, de eerste 4 plaatsen op de stratgrid zijn dus voor Audi ;)
http://www.autosport.be/?p=33384
http://sport.turbomagazine.be/news_NL_9628_WEC_Spa_McNish_op_pole.html
Al wat er momenteel achter de Audi's gebeurt is hot racing :worship:
De Dome baant zich een weg naar voren (2de tijd LMP1 overall), LMP2 is bijzonder spicy en ook bij de GT's is het vooraan heel close.
NetForce84
06-05-2012, 06:51
En zoals we al konden voorspellen, winst voor Audi in Spa maar dan wel in de omgekeerde volgorde;) De R18 Ultra haalt het van de e-tron quattro:p
RDrallyvids
06-05-2012, 17:50
http://www.youtube.com/watch?v=IkqCXrbTe2w&feature=g-u-u :o
Iemand een idee van het aantal toeschouwers? Bij Stavelot en Les Combes stonden in ieder geval erg weinig auto's. Ook op de TV beelden die heb ik gezien zag het er niet bijster druk uit.
Denk dat ze gezien het weer niet mochten klagen. Hoorde van toeschouwers dat de hoofdtribunes vol zaten (geen wonder als iedereen er gaat schuilen voor de regen). Het gebrek aan auto's op de 'normale' parkeerplaatsen verwondert me niet, aangezien de organisatie op dat vlak een complete fail was. Parking Ster was voorbehouden voor gasten van Audi (was nog voor bijna de helft leeg) en naar andere circuitparkings werd niet verwezen blijkbaar. In de plaats daarvan moesten bezoekers een plaatsje zoeken in Francorchamps dorp zelf (langs de weg) of zich quasi vastrijden op één van de geïmproviseerde betalende parkings die particulieren mogen openen. Misschien maar goed dus dat het geen complete overrompeling was.. En met de nieuwe cateringconcessie mogen we ook heel blij zijn: eerst tickets kopen en dan wel meteen voor een bedrag van €10. Ben blij dat ik meestal aan het werk ben, want als gewone bezoeker zou ik dat soort spelletjes snel beu zijn, denk ik. De pitwalk was dan weer wel open voor iedereen - wat een wonder voor een FIA-evenement... :applaus:
Van officiële cijfers geen idee: denk dat ze daar niet mee zullen te koop lopen - in elk geval minder dan vorig jaar, dat is een feit.
Iemand een idee van het aantal toeschouwers? Bij Stavelot en Les Combes stonden in ieder geval erg weinig auto's. Ook op de TV beelden die heb ik gezien zag het er niet bijster druk uit.
De meeste bronnen spreken over 31.000 toeschouwers. Gelet op de barre weersomstandigheden is dat eigenlijk een succes. Vorig jaar waren er bij prachtig weer immers "slechts" 34.500, en toen vond iedereen het een mooie opkomst.
Door omstandigheden kon ik er zelf niet live bijzijn en heb ik me moeten behelpen met enkele uren streaming video, maar dat was geen straf ;)
tarzancorner
07-05-2012, 17:59
Mede door een mager bijprogamma met een pauze van meer dan2,5 uur ben ik ook niet geggaan.
Het zelfde geld voor de trainingen op vrijdag waarom zulke lange pauze's het lijkt wel of ze geen toeschouwers langs de baan willen.
De nieuwe catering is iets voor mensne die doorgeleerd hebben. Je koopt 8 bonnetjes voor 9,5 euro en een hamburger kost dan 2 en een half bonnetje.
Qua belangstelling was er best wel wat volk.
Stranger
07-05-2012, 21:42
Lokale bronnen spraken over ongeveer 7000 toeschouwers....
Ik ben pas toegekomen rond 18u, en zag dat er op de grote parking aan de Source maar enkele auto's meer stonden, maar we mochten er niet op wegens voorbehouden. Leuk om weten dat betalende toeschouwers geparkeerd stonden helemaal tot aan 'Friterie Francorchamps' en dus na bijna een half uur stappen mochten vaststellen dat er nog gigantisch veel parkeerplaatsen vrij waren waar men niet op mocht...
Enkele kennissen die op donderdag afgezakt waren naar het circuit kregen aan de inkom te horen dat ze om enkel op donderdag binnen te gaan een weekend ticket van 30 euro moesten betalen. Terwijl er andere aan een andere ingang gratis in mochten en er volgens de website enkel op zaterdag moest betaald worden. Ongezien :crazy:.
Aan de frituur beneden aan Eau Rouge een half uur staan wachten op mijn eten omdat de heren achter de toog het te druk hadden met telefoneren en dergelijke.
Vorige weer nog in Thruxton geweest voor de BTCC, en ook in Brands Hatch kom ik geregeld. Wat toeschouwer faciliteiten betreft een wereld van verschil. Ook in Daytona weten ze hoe ze met racefans moeten omgaan. Maar in Spa en vaak ook Zolder worden betalende fans maar al te vaak aanzien als noodzakelijk kwaad. Ik ben al bijna 15 jaar racefan in hart en nieren, maar mij zien ze in Francorchamps niet snel meer terug..
Stranger
07-05-2012, 21:53
De grote parking achter de 'fan zone', P1, zou in eerste instantie een media parking zijn. Uiteindelijk bleek bij aankomst dat dat (gezien het weer?) toch P14 aan de overkant van de F1 boxen was geworden.
De meeste bronnen spreken over 31.000 toeschouwers. Gelet op de barre weersomstandigheden is dat eigenlijk een succes. Vorig jaar waren er bij prachtig weer immers "slechts" 34.500, en toen vond iedereen het een mooie opkomst.
Door omstandigheden kon ik er zelf niet live bijzijn en heb ik me moeten behelpen met enkele uren streaming video, maar dat was geen straf ;)
Dat getal van 31.000 lijkt me erg rooskleurig. Tussen de Kemmel en Blanchimont was het alles behalve druk tussen 1430 en 1830 uur. drukte vergelijkbaar met een klein weekend.
Dat veel mensen met dit weer de overdekte tribunes opzoeken is ook een feit, die capaciteit komt niet boven de 5.000 personen uit. Er zullen eerder 10.000 dan 30.000 bezoekers zijn geweest. Hoeveel er daarvan betaald hebben uit de eigen beurs? Dat zal nog minder zijn geweest, het was weer zo lek als een mandje.
Mede door een mager bijprogamma met een pauze van meer dan2,5 uur ben ik ook niet geggaan.
Het zelfde geld voor de trainingen op vrijdag waarom zulke lange pauze's het lijkt wel of ze geen toeschouwers langs de baan willen.
dat snap ik nu nog altijd niet, zie, hier wordt nu elk jaar over geklaagd: het "bijprogramma".
de hoofdrace duurt 6 (zes!) uur, en dat is dan nog niet genoeg of zo? kom je rond 14u toe, dan ben je net op tijd voor de race, en als je tot de finish blijft, heb je nog een volle dag amusement. ok, het is waar, er zit een lange pauze tussen, maar daardoor heb je wel een finish in het half-duister, wat toch een extra endurance-sfeer geeft.
ik ben zelf rond half twee toegekomen, en dat uurtje wachten is voorbijgevlogen, ook al stond ik niet aan de S/F lijn.
wat lege parkings betreft: is niet moeilijk als ze parkings dicht doen die nog niet half bezet zijn. voor P15 (aan de rotonde) had je een sticker nodig: ik denk dat er nog geen 20 wagens op stonden.
en de bonnetjes vond ik ook wel maar afzetterij. je zal altijd zien dat je er daarvan mee naar huis neemt... trouwens: van boven de radillon tot in pouhon geen enkel standje meer gezien, wel een draaipoortje tegen een hek...
P1 was wel degelijk een parking voor toeschouwers. Sterker nog als je 3 tickets bestelde in voorverkoop mocht je er gratis op. Anders kon je in voorverkoop een parkeerkaart kopen aan 5 euro. Dat is 50% minder dan in Zolder.
dat snap ik nu nog altijd niet, zie, hier wordt nu elk jaar over geklaagd: het "bijprogramma".
de hoofdrace duurt 6 (zes!) uur, en dat is dan nog niet genoeg of zo? kom je rond 14u toe, dan ben je net op tijd voor de race, en als je tot de finish blijft, heb je nog een volle dag amusement. ok, het is waar, er zit een lange pauze tussen, maar daardoor heb je wel een finish in het half-duister, wat toch een extra endurance-sfeer geeft.
ik ben zelf rond half twee toegekomen, en dat uurtje wachten is voorbijgevlogen, ook al stond ik niet aan de S/F lijn.
Als ik ergens naartoe ga, dan hou ik ook rekening met het aangeboden randprogramma, zeker in dit geval, waarin het WEC niet meteen het verwachte deelnemersveld aanbood. Valt het bijprogramma dan ook nog eens tegen, dan blijf ik gewoon thuis. Ik kom ook altijd vrij vroeg aan op het circuit (om eventuele files te vermijden en zoveel mogelijk te profiteren van een dagje autosport), en liefst niet om dan een paar uur op een leeg circuit te staan kijken. ;)
Straf dat hier nog geen woord gevallen is in verband met de 6h van Silverstone. Voor de mensen die interesse hebben:
http://live.fiawec.com/ voor livestream.
Toyota zonet de leiding genomen!! Ook in GTE een stevig gevecht tussen de #77 en #51.
Wordt ook live uitgezonden door MotorsTV en gedeeltelijk live door Eurosport 2.
Wordt ook live uitgezonden door MotorsTV en gedeeltelijk live door Eurosport 2.
Lijkt erop dat Toyota een hoog brandstofverbruik heeft: stints van nog geen 45 minuten. De snelheid is wel duidelijk beter dan die van Audi, dat misschien gokt op laag brandstof verbruik om het verschil te maken.
Lijkt erop dat Toyota een hoog brandstofverbruik heeft: stints van nog geen 45 minuten. De snelheid is wel duidelijk beter dan die van Audi, dat misschien gokt op laag brandstof verbruik om het verschil te maken.
Race is een grap, Tréluyer ramt een Ferrari van de baan en dat zonder ook maar enige bestraffing. Even later werd de Fransman verdacht van inhalen onder geel, maar ook dat zag de koersdirectie blijkbaar door de vingers...
EDIT: mijn woorden hebben sommige mensen achter de schermen blijkbaar geïnspireerd. :+
Race is een grap, Tréluyer ramt een Ferrari van de baan en dat zonder ook maar enige bestraffing. Even later werd de Fransman verdacht van inhalen onder geel, maar ook dat zag de koersdirectie blijkbaar door de vingers...
EDIT: mijn woorden hebben sommige mensen achter de schermen blijkbaar geïnspireerd. :+
Inderdaad! Duurde bijzonder lang voor hij bestraft werd (met slechts een stop-and-go). En dan durft Tréluyer nog zeggen dat de Ferrari in fout was :+. Ge moet maar durven!
Aiaiaiaiaiaiai....Toyota binnen voor brandstof op ca. 55 minuten van het einde. Dat wordt dus nog een splash-and-dash vlak voor het einde. Zonder safety car dus een Audi winnaar waarschijnlijk.
NetForce84
26-08-2012, 21:56
Hopelijk wordt het startveld volgend seizoen wat aangevuld met wat meer LMP1 wagens en GTE Pro's, want hier is het maar wat mager qua deelnemers.
Hopelijk keert Peugeot terug of zien we Porsche zo snel mogelijk met een LMP1 wagen aan de start.
Het wegvallen van de BMW's was natuurlijk ook niet gezodn voor de GTE klasse.
En dat Audi kampioen WEC 2012 gaat worden, was te verwachten ;)
Hopelijk wordt het startveld volgend seizoen wat aangevuld met wat meer LMP1 wagens en GTE Pro's, want hier is het maar wat mager qua deelnemers.
Hopelijk keert Peugeot terug of zien we Porsche zo snel mogelijk met een LMP1 wagen aan de start.
Het wegvallen van de BMW's was natuurlijk ook niet gezodn voor de GTE klasse.
En dat Audi kampioen WEC 2012 gaat worden, was te verwachten ;)
We mogen allemaal in de handjes klappen voor wat Toyota in zo korte tijd voor elkaar heeft gekregen.
Het is ironisch dat LMP1 en GTEPro net de leegste klasses zijn. WEC is namelijk speciaal voor de constructeurs in het leven geroepen. Volgend jaar zullen we vermoedelijk de Porsche LMP1 wel ergens zien opduiken dus dat is al iets. Aangezien Peugeot her en der aan het besparen is denk ik dat we ze niet snel terug zullen zien.
Peugeot her en der aan het besparen is denk ik dat we ze niet snel terug zullen zien.
Vanmiddag even kort naar MotorsTV gekeken, commentator Nelson Valkenburg vertelde daar het verhaal dat Peugeot zijn wagens had vernietigd! In welke mate het fictie of waarheid was kon hij niet echt beoordelen.
We mogen allemaal in de handjes klappen voor wat Toyota in zo korte tijd voor elkaar heeft gekregen.
Het is ironisch dat LMP1 en GTEPro net de leegste klasses zijn. WEC is namelijk speciaal voor de constructeurs in het leven geroepen.
De resultaten van Toyota zijn zeker hoopgevend voor volgend jaar. Aan het verminderen van het benzineverbruik en pitstops moet gewerkt worden.
Het stoppen van Peugeot was natuurlijk voor iedereen - inclusief Peugeot Sport - een onaangename verrassing. Normaal hadden die met twee wagens aan de start gestaan en dan was de grid al een stuk beter. Maar goed het is niet anders, maakt wel weer meteen duidelijk dat een kampioenschap dat afhankelijk is van fabrikanten altijd gevoelig is.
Vanmiddag even kort naar MotorsTV gekeken, commentator Nelson Valkenburg vertelde daar het verhaal dat Peugeot zijn wagens had vernietigd! In welke mate het fictie of waarheid was kon hij niet echt beoordelen.
Eén wagen is tijdje geleden per opbod verkocht, echter dat was volgens mij een oudere.
Peugeot zie ik komende jaren niet terugkeren.
Eén wagen is tijdje geleden per opbod verkocht, echter dat was volgens mij een oudere.
Peugeot zie ik komende jaren niet terugkeren.
Dat was inderdaad een oudere. Jammer maar het zij zo...
NetForce84
15-09-2012, 23:19
YESS Toyota verslaat Audi in de WEC manche van Sao Paolo.
Het moest er ooit eens van komen, en dan nog met iets meer dan een minuut voorsprong.
DIKKE proficiat aan het Toyota team.:applaus::applaus:
Af Corse opnieuw aan het feest in de GTE Pro klasse
Larbre competition in de GTE Am klasse.
YESS Toyota verslaat Audi in de WEC manche van Sao Paolo.
Het moest er ooit eens van komen, en dan nog met iets meer dan een minuut voorsprong.
DIKKE proficiat aan het Toyota team.:applaus::applaus:
:applaus: :champagne:
Mooie overwinning.
Yep, super voor de Japanners!
Hopelijk wordt toyota nu ook niet te dominant. Als je ziet waar ze in hun derde race al stan.
NetForce84
26-09-2012, 18:44
Audi komt in de laatste race van het seizoen alleen nog maar met de e-tron quattro aan de start, geen Ultra's meer.
Na Toyota’s eerste WEC overwinning afgelopen weekend in Sao Paulo voelt men bij Audi ongetwijfeld de druk toenemen. Om in optimale omstandigheden de strijd te kunnen blijven aangaan met de Toyota TS030 Hybrid heeft men in Ignolstadt dan ook besloten om de R18 ultra thuis te laten vanaf de race in Bahrein en vanaf heden twee exemplaren van de hybride R18 e-tron quattro in te zetten in het WK Endurance in plaats van slechts één. Hoewel het verschil tussen beide Audi modellen in Brazilië uiteindelijk beperkt bleef aan de meet, was het toch enigszins duidelijk dat de e-tron quattro in bepaalde situaties beter presteerde.
Bron: racingsworld.be
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.