PDA

View Full Version : Stay clear of SiS645!


TiBo
18-04-2002, 10:36
Om maar te zeggen dat in mijne nieuwe PC een Asus P4S333 mobo stak en ik daar niks dan problemen mee heb gehad!
De chipset (SiS645) was redelijk onstabiel. Veel crashes en gamen met USB aangesloten was niet mogelijk.
De leverancier bleek op de hoogte te zijn van het probleem!

Nu is het mobo vervangen door een P4B266 men een i845D chipset en ik moet zeggen ..... WOW.
Lekker stabiel en lekker snel. 4x USB 2.0 en 4x USB 1.1, extra seriële poort, ... (extra opleg :()

Ik was oorspronkelijk gegaan voor het iets snellere mobo maar weet nu dat snelheid niets is zonder stabiliteit, .... en daarmee zijn we terug bij de F1;)

Go Intel!

airco
18-04-2002, 10:50
Tja, ik wil hier nie den alleswetende slimmerik uithangen zene in dit Informatica-forum, maar hetgeen je nu zelf zegt voorspelde ik 3 maand terug al.

Effie een Quote uit een thread (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?threadid=1382) waarin je de vraag van het mobo stelde:
Originally posted by Airco
Dan ivm met je chipset. Ik wil geen fabrikant in het algemeen afbreken, maar SiS heeft een jarenlange ervaring van weliswaar goedkope, maar wel baggere chipset's te maken. Over het algemeen steek ik zo geen negatief verhaal af over SiS omdat het voor veel mensen een onderdeeltje van je PC is waar nog dat kleine beetje extra op kan bespaard worden. Voor de P4 zie ik dit lichtjes anders. Als je dan toch superveel geld wilt uitgeven voor zo een high-end P4, doe het dan over de hele lijn zo.

Volgens mij sta je goed te balen als je net een proc van 30.000 hebt gekocht om dan vast te stellen dat je PC regelmatig crasht door een baggere Chipset. Over hun laatste telg de SiS645 hoorde ik nog niet zoveel slecht (1e mobo's verschijnen nu nog maar pas), maar SiS is er de voorbije 4 jaar niet in geslaagd om de beste chipset's te bouwen, wat zouden ze het nu ineens wel kunnen.

Alternatief Intel 845D van chipset:

en dan Asus Mobo:
Asus P4B266 Intel 845D (3DDR/5PCI/4USB/ATA100) voor ongeveer 255 euro


you've been warned om het zo te zeggen ...

airco

TiBo
18-04-2002, 11:21
I've been foolish my master ;)

Maar ja, ... elke goede tweaker test al eens graag een aantal bordjes hé :D

Die P4B is trouwens een super overclocker! Zonder extra koeling gaat die 2.2 GHz al tot 2.6 GHz. Met wat extra koeling gaat die makkelijk tot 3 GHz.
Met CO2 gaat die tot 4 GHz. Dat wordt dus deze winter buitenzitten. :+

Ik zit dus nog even safe (... binnen).

airco
18-04-2002, 11:33
heb onlangs ook zo een systeempje ineen gestoken ... 2,0 GHZ met standaardkoeling .... 33° Celcius onder stressed omstandigheden. Om eens met dezelfde quote als hierboven te komen he...

Ik wil geen Fabrikant in het algemeen afbreken he. AMD mag dan wel even snelle, of iets sneller processoren bouwen. Als je echter iets verder kijkt dan pure snelheid ... Dan is het toch Intel die er met kop en schouders bovenuitsteekt. stabiliteit, temperatuur, ...

TiBo
18-04-2002, 11:44
Klopt!

Ik heb onlangst nog met een leverancier gesproken en die vertelde dat toch meer dan 50% van de AMD's terug binnenkomen met problemen.
Op veel AMD's lijkt de koeling te smelten :confused:
Hij had zo AMD's geleverd aan de computerclub van de Stad Antwerpen (Sodipa). Die hadden de PC een nachtje laten opstaan, en 's morgends was de koeling gewoon weggesmolten over de proc.
Ze hadden dus een soort nForce maar dan met een AMD proc :+ :D

airco
18-04-2002, 12:00
Koeling wegsmelten kan niet echt ... Koelvin is immers van Koper of een ander metaal ... en een proc haalt nu niet de temperatuur om een metaal te smelten ...

War wel kan is dat er een te zwakke koeling op geplaatst is (of een goeie koeling die niet goed is geplaatst). Op dat ogenblik loopt de temperatuur van de core te hoog op. De core is het eigenlijke rekencentrum van de processor (hier duidelijk de zien, het zwarte vierkantje in het midden is de core)
http://www.wallabie.com/main/images/hardware/athlon.gif

Dus de Temperatuur loopt te hoog op, zo hoog dat de package van je CPU (dat is alles wat rond de core zit, hier het paarse stuk) die uit een soort plastiek-legering bestaat begint te smelten. Deze Package loopt dan uit over je moederbord en zorgt ervoor dat je een nieuw moederbord + CPU mag kopen ...

Dat ivm met die Nforce is niet echt van belang. Nforce is een chipset die op je moederbord zit (net als jou vroegere SIS645 ;) ) en dat heeft niet direct te maken met eventuele overheating van je CPU. Nforce zijn chipset's van Nvidia met geintegreerde grafische kaart, ...

airco

FastFons
18-04-2002, 18:12
Sorry, maar dat van die AMDs die terugkomen dat is toch zever hoor. Ik heb ook een computerwinkel, en verkoop voor thuisgebruik ongeveer 75% AMD, de rest intel. Het klopt inderdaad dat een AMD veel betere koeling nodig heeft dan een intel, dat is altijd al zo geweest. Tot aan de Athlon waren de processoren echt niet goed (K6 family enzo), maar tegenwoordig zijn ze kwa stabiliteit zeker niet minderwaardig. Bovendien is het vooral het moederbord wat de stabiliteit bepaalt, zolang als je een goed moederbord met een goede chipset hebt zal je computer bitterweinig crashen. Wat ik echter wel opmerk is dat computerwinkels dikwijls besparen op de koeling en achteraf dan met problemen zitten. Indien je op een Athlon XP een goede koperen koeler zet met goed aangebrachte koelpasta zal deze nooit door oververhitting de geest geven (nog geen enkele (0!) XP proc teruggekregen die defect was) bovendien is de chipset van Sis voor AMD stukken beter dan deze voor P4. En een P4 is toch stukken duurder dan een voor de meeste toepassingen toch even snelle Athlon. Als je dvd-recompressing enzo wilt doen dat is een ander verhaal natuurlijk. Dus als je een goedkopere pc wilt met toch vrij veel rekenkracht dan is een Athlon XP zeker een goede keuze. Je moet er dan wel een iets hoger geluidsniveau bijnemen natuurlijk.

Oneliner
18-04-2002, 19:13
Elk heeft zo zen voor en nadelen.
Ik draai votjes nen Amd Duron 800 (mjah, is ni HET, maar toch)
En van alle AMD's die hier al zijn buitengegaan nog geen enkele doorgebrande processor of cooler teruggekomen denk ik zo...

Maarja, ze moeten idd beter gecooled worden.
Maar voor huis-tuin-keuken gebruik is een Amd ruim voldoende zenne.
Als ge dan iets meer wilt overgaan naar et steverige werken zoals webdesign, foto-filmbewerking etc etc, dan zijt ge misschien wel beter af met een intell idd...

airco
18-04-2002, 19:26
hmmmzzz wijzen uitleg ... Op zich klopt heel je verhaal wel. Vooral het stuk dat je moederbord het grootste stuk van de stabiliteit bepaalt.

Als jij zegt dat je nog geen Athlon XP hebt teruggekregen, wil ik dat best aannemen. Toch zijn mijn ervaringen met athlon's een beetje anders. Ofwel heb je een aanvaardbaar geluidsniveau, maar wordt je proccie 60 graden warm met stabiliteitsgevolgen. Ofwel heb je ene stabiele bak, maar dan is het wel te hopen dat je altijd een koptelefoon ophebt want geluidsgewijs woon je dan precies in Zaventem. Wat niet wegneemt dat AMD absoluut ook een hoop verdiensten heeft. Ze maken snelle, goeie en goedkope processoren ... Het is een feit dat je voor hetzelfde prestatieniveau te hebben bij Intel een bom geld moet neertellen. Je krijgt dan ook wel waar voor je geld. Van een opstijgend vliegtuig is geen sprake meer en zelfs met de standaardkoeler kan je een 2,2 GHz schalen tot op 3,0 Ghz waarbij het ding weliswaar een beetje warmer wordt, maar toch nog binnen een beschaafd geluidsvolume. Een AMD moet je niet proberen om met een standaardkoeler 40% te overclocken ...
Onrechtstreeks is het een hoop extra performance dat ge krijgt. My good old P3-450(katmai) loopt momenteel op 633 (standaard intel cooler)

Laat me het zo stellen. Als je veel met je PC werkt, en je hebt het geld ==> Intel
Je hebt het geld niet of bent iemand die slechts sporadisch je computer gebruikt ==> AMD
Intel maakt in mijn ogen nog altijd superieure processoren, helaas heeft dat een stevige prijs

FastFons
18-04-2002, 21:22
Het geluidsniveau valt nog mee, zolang je maar geen 7200 toeren ventilator gebruikt. Er bestaan echter ook zeer goede koelers met ventilatoren draaiende aan ongeveer 5600 toeren, deze maken al een stuk minder lawaai, mijn XP 1700+ krijgt op volle belasting 51 graden, zonder extra casekoeling maar met een zeer goede koperen spire koeler met 5600 rpm fan. Bovendien kan zon athlon tegen een hogere temperatuur dan een intelvariant, voor een XP stelt AMD dat hij zou moeten perfect werken tot een temperatuur van 90 graden. In de realiteit is het natuurlijk niet echt haalbaar, een 50-55 graden is een aanvaardbare temperatuur na een half uur full load met nog enkele andere hitteverwekkers in de case. Ik ben het wel met je eens dat de intels vroeger zeker veel stabieler waren. De 2.2 ghz variant is natuurlijk wel een heel nieuwe proc, met de nieuwe northwood core die uiteraard veel minder warmte genereert. Maar bij de tragere varianten is het verschil met AMD veel kleiner. Bovendien zijn AMDs juist redelijk gemakkelijk te overclocken aangezien je heel makkelijk de multiplyer kan unlocken terwijl dat bij intel veel moeilijker is. Uiteraard moet je bij AMD altijd een zeer goede koeling voorzien, maar de eerste tests van overclockte 2.2s die ik zag waren tot 3.65 Ghz, ware het wel met een koeling van vloeibare stikstof. Wat zeker wel een feit is, is dat intel toch nog steeds een ruime voorsprong heeft terwijl amd altijd maar achterophinkt. Ik zal zelf ook eerder geneigd zijn van een intel te kopen, maar ik heb beide staan, kan je je beter baseren op eigen ervaringen. Tot voor de athlon xp zou ik zeker altijd een intel hebben gekocht, nu is het prijsverschil toch wel vrij groot. Ik gebruik ook nog zon katmai, zij het dan nog steeds op 450, voldoet voor mij nog ruimschoots.

Grtz FF

PS: Er zijn eigenlijk ook maar weinig mensen die hun beestje overclocken eh

thecrowd
19-04-2002, 18:05
Beter is de bios eens goed in te stellen en daar wat tijd aan te besteden dan te CPU te overclocken.
Door de cpu te overclocken daalt de leeftijd.

De drivers op het cdtje moet je ook niet installeren, beter eens naar het net gaan en daar de laatste versie downloaden.

De meeste moederborden zijn gemaakt met VIA chipset, soms mag je zelfs de via agp driver niet installeren, ook hier weer, bekijk je moederbord aandachtig en lees de nodige forums - reviews.

Blijkbaar wordt er verward met AMD - Intell, want het gaat hier over de SIS chipset.


Spijtig dat sommige winkels te weinig tijd stoppen in het testen van drivers, systemen.
AMD heeft schitterend werk geleverd, ze maken het aangenamer voor de consument ;)

airco
19-04-2002, 20:05
bwa daalt de leeftijd van de CPU maak nie echt veel uit he ... der zijn zo goe als geen CPU's die op het einde van hunnen leeftijd komen omdat ze versleten zijn. Meestal zijn ze gewoon te traag geworden. De CPU heeft meestal een normale levensduur van 20 jaar of meer. Als je door hem te overclocken de levensduur terugbrengt naar 10 jaar dan is dat in 99% van de gevallen nog veel langer dan de levensduur dat je met je CPU doet. Jij werkt toch ook niet meer met een 386 :+