View Full Version : Newman Porsche 956C - Tamiya - 1/24
Hallo Iedereen,
Omdat ik wegens het koude en vochtige weer niet kan spuiten en daarmee niet kan overgaan tot de afwerking van de Lotus 97T, heb ik besloten om een ander project op te starten. Het gaat hier om de Newman Porsche 956C waarmee Ayrton Senna 1000km op de Nurburgring mee reed samen met Johansson en Pescarolo. Ik weet dat hier een klein maandje geleden hier ook zo een model is afgewerkt op 1/43ste door Guy "Sennake", maar deze is op 1/24. Het eerste waarmee ik begonnen ben is het aanpakken van de carrosserie. Ik gebruik namelijk de Tamiya Newman Porsche 956(#24049) als basis, maar omdat de kit de Lemans versie is en ik de versie wil maken van de 1000km van Nürburgring, moet er wel het een en ander aangepast worden. Dus heb ik er een 2 Tamiya porsche kit bijgenomen, maar deze was een Porsche 962C(Tamiya #24097 Joest Porsche 962C). Ik had me eens bevraagd bij Serge V. en die had me enkele tips gegeven en ga me op zijn uitleg en tips een ombouw doen(het is mijn eerste ombouw, dus "fingers crossed", maar ik heb er alle vertrouwen in. Ik heb spijtig genoeg geen foto's genomen van de inhoud van de doos, maar zal voor de meeste hier geen geheim zijn. Ook ben ik vergeten om een foto te nemen hoe de carrosserie er origineel uit zag, waarvoor mijn excuses. Hier enkele foto's:
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956C%20Senna/DSC02550.jpg
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956C%20Senna/DSC02551.jpg
Omdat de neus te bod was en dus scherper moest zijn, werd deze verwijdert bij de 956 en kwam de neus van de 962C in de plaats, omdat die neus scherper is. De pasvorm is niet perfect, maar valt met een paar aanpassingen goed mee. Hier zijn enkele foto's tot hoever ik geraakt ben.
De 962C body:
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956C%20Senna/DSC02553.jpg
Ook werd het kofferdeksel niet gebruikt, omdat de kitversie een Long Tail is en de echte een Short Tail versie is. Dus hebben we nog een de zaag in de 962C gezet om hiervan ook het kofferdeksel te gebruiken.
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956C%20Senna/DSC02554.jpg
En hier een dry fit van het nieuwe geheel. Aan de voozijde waar de motorkap moet aansluiten met de cockpit zit ongeveer een spleet van 2mm. Dit ga ik waarschijnlijk opvullen met gesmolten sprue om een stevig geheel te bekomen. Ik moet nadien wel de naden opnieuw inkrassen, maar dat is het minste van mijn zorgen. Ook moet de vloerplaat aangepast worden, want deze is iets te lang, dus word daar ook de zaag ingezet, maar zover ben ik nog niet. Hier alvast een paar foto's van de dry fit:
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956C%20Senna/DSC02556.jpg
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956C%20Senna/DSC02557.jpg
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956C%20Senna/DSC02558.jpg
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956C%20Senna/DSC02559.jpg
Als er iemand tips heeft, mag je me die gerust geven. Het is de eerste keer dat ik zo iets doe en kan natuurlijk alle hulp gebruiken. Alvast veel kijkplezier en tot de volgende.
Mvg,
Lesley
Nice!:champagne:
Waarom zou je gesmolten sprue gebruiken om een gat op te vullen trouwens? Dat lijkt mij een nogal "onvoorspelbare" manier en dan heb je nog het risico dat je de body zou beschadigen door warmte. Heb je misschien van die platen plastic (Evergreen ofzo) liggen, die kan je denk ik veel beter bewerken.
Ik denk dat ik het van de gesmolten plastic verkeerd heb uitgelegd. De bedoeling is om een stukje sprue te verhitten met een aansteker tot dat je deze uit elkaar kan halen. Even laten rusten en dan tussen de spleten duwen zodat het nog een beetje kan versmelten met het plastic van de onderdelen. Ik heb plastic zoals evergreen, maar ik denk niet dat een sterke verlijming gaat geven, wat met gesmolten plastic wel het geval is. Als er iemand een ander idee heeft, laat het dan gerust weten.
Groeten,
Lesley
Als je op deze manier wilt werken kan je het best een stuk sprue in een bekertje doen, overgieten met lijm van revell en een nachtje laten staan. S`morgens heb je dan een papje dat je gewoon kan smeren.
Ik zou het met putty doen. De 2K putty van Tamiya werkt bij mij altijd erg goed. Ik zou de putty aan de monocoque-kant laten hechten en de aansluiting van de voorkant insmeren met Vaseline. Breng de putty ruim aan en druk vervolgens de voorkant op z'n plaats. Vasttapen en een nachtje laten drogen. Als je twijfelt kan je altijd nog een druppeltje CA erin laten vloeien. Het werken met plastic is tijdrovend en lastig in een goede pasvorm te krijgen. Succes...
Eric
Dit ziet er een interssant project uit, mijn nieuwsgierigheid wordt geprikkeld.
Ik wil nog een ander probleem op tafel gooien, nml de koplampglazen.
Bij de 962 zijn ze meegegoten met de carrosserie, ga je ze zo laten, of bestaat de mogelijkheid dat je ze kan vervangen door die van de 956?
Ik weet nu wel niet of de koplampglazen van de 956 en de 962 dezelfde afmetingen en vorm hebben.
@DOC: Dat van de plastic smelten met revell lijm ga ik zeker eens proberen.
@Ewestra: 2k putty van tamiya heb ik wel, maar heb dit nog niet veel gebruikt. Zou het eventueel ook niet me polyester putty kunnen?
@Nismo: De koplampglazen van de 956 passen niet in de 962C, dus heb ik eens een mail gestuurd naar Revell, omdat die in de 962C niet meegegoten zijn. Dus hopen dat ze nog reserve stukken van deze kit liggen hebben, zodat ik de koplampglazen eruit kan nemen.
Mvg,
Lesley
Ik ben nog iets vergeten heeft er soms iemand een foto van de achterkant(diffuser), want ik weet niet of het de zelfde is van de 956? Alvast bedankt.
Mvg,
Lesley
Ik ben nog iets vergeten heeft er soms iemand een foto van de achterkant(diffuser), want ik weet niet of het de zelfde is van de 956? Alvast bedankt.
Mvg,
Lesley
Van de 956 waarmee Senna gereden heeft bestaan er bitter weinig foto's (ik heb er ook naar gezocht). Wat ik heb zal ik hier posten, maar er zit weinig bruikbaars bij voor hetgeen je zoekt vrees ik.
Hallo iedereen,
hier ben ik dan weer met een volgende update. Als eerste ben ik begonnen met verlijmen van de neus en de cockpit, wat redelijk goed ging na het aanbrengen van een paar verstevigingen langs de binnen kant. Gisteren de openingen langs boven dicht gemaakt aan de hand van seconde lijm en bloem, wat een bevredigend resultaat gaf. Omdat de neus en de cockpit niet de perfecte parsvorm hadden, heb ik een beetje(teveel natuurlijk) epoxy putty aangebracht van tamiya. Heb er al een beetje aan geschuurd, maar er zal nog een hele boel geschuurd moeten worden, zoals je wel op de photo's kan zien. Ik ben ondertussen ook aan de vloer begonnen en ben tot de conclusie gekomen dat de tamiya een low downforce tail 956 is en de versie die ik wil maken een high downforce tail is. Dus na een beetje nadenken, meten en wat hoofdkrabben en mijn eigen vervloeken, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de vloer van de 956 moet aan passen naar een vroege 962. Dus de zaag gezet in de vloer van de 956 en ook in de 962. De voorkant is al bevestigd, maar de achterkant nog niet. Omdat ik nog geen enkele foto ben tegengekomen van de achterkant en onderkant van deze auto, ga ik de diffuser van de 962 gebruiken, maar kan aangepast worden als er iemand het tegendeel beweert. Hier zijn alvast enkele foto's van mijn vorderingen. Veel kijkplezier en als er opmerkingen zijn, gelieve me dit te laten weten.
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956C%20Senna/DSC02565.jpg
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956C%20Senna/DSC02566.jpg
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956C%20Senna/DSC02569.jpg
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956C%20Senna/DSC02570.jpg
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956C%20Senna/DSC02571.jpg
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956C%20Senna/DSC02572.jpg
Tot de volgende update.
Mvg,
Lesley
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956C%20Senna/DSC02569.jpg
Mmmm, nog een heel klein beetje finetunen met schuren denk ik ;)
Ik weet het. Ik ben er al aan begonnen maar vergt wel veel tijd.
Lesley
Hallo Iedereen,
Na een ganse avond schuren gisteren ben ik toch al tot een redelijk goed resultaat gekomen. Er moet natuurlijk nog meer geschuurd worden, maar ik wacht op een beetje werkgerief, dat mij veel tijd gaat uitsparen. Hier zijn enkele foto:
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956C%20Senna/DSC02573.jpg
En kleine dry fit:
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956C%20Senna/DSC02574.jpg
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956C%20Senna/DSC02576.jpg
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956C%20Senna/DSC02577.jpg
Mvg,
Lesley
Grote verbouwingswerken, en dat met een grote G.
Is je bestelling bij Revell al binnen? Ik heb ze ook gecontacteerd enkele weken geleden. Benieuwd hoe lang het zal duren. Volgens hun mail 3 weken, dus het kan nu elk moment binnen komen...
EDIT (16/02)
En inderdaad, woensdag was mijn decalvelletje mee. Zonder bescherming rechtstreeks in een grote bruine omslag...
Ziet er verder goed uit hoor. Hou vol en blijf maar lekker vloeken op jezelf :+
Hallo iedereen,
Hier ben ik nog eens met een update. Ik ben deze week eindelijk een deftige foto tegengekomen waar de diffuser duidelijk op stond. Tot mijn grote spijt zag ik dat de diffuser die ik had verkeerd was. Dus moest dit aan gepast worden. Na een beetje denkwerk en wat krabben aan mijn hoofd, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik moet zagen in de diffuser van de 962C en opvullen met plastic card. Ik heb ook de boel een beetje verstevigd met hele fijne plastic card van 0.25mm, zodat ik achteraf goed kan schuren na het plamuren. Hier zijn enkele foto's van mijn werkzaamheden. Veel kijkplezier:
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956C%20Senna/DSC02578.jpg
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956C%20Senna/DSC02580.jpg
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956C%20Senna/DSC02582.jpg
Een stuk is ongeschuurd en het ander is geschuurd.
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956C%20Senna/DSC02583.jpg
Nog met de 962C achterkant
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956C%20Senna/DSC02584.jpg
En zonder 962C achterkant
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956C%20Senna/DSC02584.jpg
Versteviging langs de binnenkant aangebracht.
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956C%20Senna/DSC02587.jpg
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956C%20Senna/DSC02588.jpg
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956C%20Senna/DSC02589.jpg
Nu komen de plamuur werken aanbod, maar als er iemand tips heeft welke ik het best hiervoor kan gebruiken, laat het me dan weten.
@Loeten: Ik heb deze week ook de clear parts ontvangen van Revell. Alles dik in orde.
Mvg,
Lesley
Hallo iedereen,
Ik ben zeker deze WIP in uit het oog verloren, daarom even een kleine update en een paar vraagjes. Ik ben namelijk van gedacht verandert. Ik ga ipv de Senna 956, de 956 Skoal waar Boutsen mee heeft gereden maken. Qua aanpassingen hoeft er zo goed als niks te gebeuren, alleen een nieuw decal vel en een setje wielen, omdat deze anders zijn dan in de Tamiya kit. Het decal vel van colorado heb ik al gevonden, maar nog niet besteld en hoef enkel nog opzoek naar de wielen. Indien iemand weet waar ik deze wielen kan vinden, gelieve me iets te laten weten. Ook vroeg ik me af welke tamiya kleur ik het beste kan gebruiken voor de zijkanten. Hier heb je alvast een foto van de wagen met de juiste wielen:
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956%20Skoal/8122.jpg
Mvg,
Lesley
Hallo Lesley,
komen deze van de 961 niet in de buurt?
Groetjes,
Joka-1
Hallo Lesley,
komen deze van de 961 niet in de buurt?
Groetjes,
Joka-1
Hey Johan,
Neen, die komen wel in de buurt, maar verschillen te veel. Ik dacht meer aan de velgen van een Mazda 787B. Die heb ik reserve liggen en komen aardig in de buurt, mits een beetje aanpassing. Hier zijn een paar foto's om ze te vergelijken:
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956%20Skoal/6941550593_91abd81175_b-1.jpg
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956%20Skoal/787_03-1.jpg
Ik heb de Mazda wielen vergeleken met de Porsche wielen van de kit. Ze zijn iets groten, maar passen op de band van de Porsche, dus zal het hoogte verschil niet zo groot zijn. Scheelt maar 1 mm. Andere meningen en opties zijn welkom.
Mvg,
Lesley
Lesley, Als je met de airbrush wilt gaan werken, zou ik gaan voor x-5 (green), ga je voor spuitbus, dan zou ik TS-9 (British Green) nemen, niet TS-43 (British Racing Green).
Maar ik vrees dat de spuitbuskleur iets te donker gaat uitvallen.
Wat de velgen betreft, ik zou voor de Mazda-exemplaren gaan.
Of, en misschien nog beter, probeer de velgen van de Revell Rothmans Porsche 962C vast te krijgen, daarin zitten de juiste.
info: http://modelingmadness.com/scotts/cars/previews/revell/07251.htm
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=25221&stc=1&d=1335902165
Bedankt Johny voor de uitleg. Ik ga het met de airbrush doen, maar dan met gedecanteerde TS verf. Ook ga ik de velgen van de Mazda gebruiken. Deze zijn mits een kleine aanpassing ideaal. Nu eerst maken dat ik alles gepast krijg. Want ik wil eerst alles dryfitten alvorens ik begin met het spuiten van de verf.
Nog iets vergeten te melden. Er zullen er zich van jullie wel afvragen van "wat gaat die nu doen met de Senna Porsche". Wel ik heb me daar een transkit voor aangekocht van Studio27. Dus die zal ooit ook nog wel eens gebouwd worden.
Groeten,
Lesley
Ik ga ipv de Senna 956, de 956 Skoal waar Boutsen mee heeft gereden maken.
En dat beslis je uitgerekend op ... 1 mei... een datum die mij toch altijd weer terugbrengt naar die zwarte 1 mei 1994...
En dat beslis je uitgerekend op ... 1 mei... een datum die mij toch altijd weer terugbrengt naar die zwarte 1 mei 1994...
Dat wist ik, maar ik wil voor de Senna versie de juiste transkit gebruiken, daarom dat in van deze nu een Boutsen Skoal Bandit ga maken om zo toch geen 2 kits in de vuilbak te gooien.
En ik zal 1 mei 1994 nooit vergeten. Dat was mijn 1ste F1 race die ik op tv zag. En we mogen natuurlijk de dag ervoor ook niet vergeten(Ratzenberger).
Groeten,
Lesley
Hey iedereen,
Vandaag toch weer eens de tijd gevonden om me nog eens bezig te houden met de Skoal Porsche 956 WEC, waar Boutsen de 1000km van Nürburgring mee reed. Heb vandaag toch een kleine stap in de goede goede richting gezet. Ben begonnen aan de achterkant. Ik had eerder al de spoiler eraf gezaagd en heb deze terug passend gemaakt en op de juiste plaats gezet(dat ik kan zien op de een paar enkele foto's die ik heb. Ik heb ook de steunen gemaakt voor de spoiler op het kofferdeksel aan de hand met een beetje styreen. Uiteindelijk heb ik dan ook de 2 vloerdelen(porsche 956 & porsche 962C) verlijmd en deze staat nu te drogen om nadien volledig in de plamuur te zetten. Dus nog veel schuur werk. Ik heb ook bijna alle epoxy putty kunnen wegschuren aan de neus en ondertussen heeft ondertussen ook al 2 lagen putty gekregen, waar ik langs de ene kant nog moet uitschuren. Dus hier enkele foto's van de gevorderde werken.
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956%20Skoal/DSC02690.jpg
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956%20Skoal/DSC02691.jpg
Een spinnekop
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956%20Skoal/DSC02694.jpg
http://i1121.photobucket.com/albums/l501/eyckles/Porsche%20956%20Skoal/DSC02692.jpg
Tot de volgende update.
Groeten,
Lesley
Loixrallyfan
16-05-2012, 16:59
Die verbouwing begint mooi vorm te krijgen. Goe bezig.:applaus:
Hallo iedereen,
Tot mijn grote spijt ga ik deze bouw stoppen. De reden hiervoor is dat als ik deze een beetje juist wil maken nog een serieus plastieke operatie moet doen aan de neus. Ik had van Serge de St27 transkit gekocht voor de Senna versie en kwam tot de conclusie dat de neus van de 956 van de ST27 transkit redelijk langer was in vergelijking met de neus van de 962C, dus dit zou serieus veel zaagwerk gevergd hebben en daar heb ik tot hiertoe niet de nodige ervaring in. Toch wordt de Skoal Bandit version wel gemaakt. Ik heb namelijk een Revell Porsche 956C op de kop kunnen tikken en mits een paar kleine aanpassingen kan ik hier wel de juiste versie van maken. Het kan natuurlijk altijd zijn dat ik de aanpassingen wel doen aan de neus, maar dan maak ik er wel de Ickx versie van.
Groeten,
Lesley
Als je toch al je verschillende versies kunt bouwen wegens de juiste dozen in bezit en je hier toch al een heel eindje ver bent .
Waarom dan gewoon eens niet proberen? Als het mislukt dan is het maar zo. Het kan alleen je ervaring ten goede komen!
Maar ik begrijp je wel. Ik kan het hier wel goed zeggen maar zo ben ik ook een beetje;)
Als je toch al je verschillende versies kunt bouwen wegens de juiste dozen in bezit en je hier toch al een heel eindje ver bent .
Waarom dan gewoon eens niet proberen? Als het mislukt dan is het maar zo. Het kan alleen je ervaring ten goede komen!
Maar ik begrijp je wel. Ik kan het hier wel goed zeggen maar zo ben ik ook een beetje;)
Hallo Pieter,
Daar heb je 100% gelijk in. Ik denk dat ik me een beetje verkeerd uitgedrukt heb. Ik zou zot moeten zijn indien ik het niet probeer. Dus gaan we verder en maak ik van deze een Ickx versie, maar zal wel langdurig project worden, maar er is geen haast bij. Alleen nog de decals vinden.
Groeten,
Lesley
Hallo Pieter,
Daar heb je 100% gelijk in. Ik denk dat ik me een beetje verkeerd uitgedrukt heb. Ik zou zot moeten zijn indien ik het niet probeer. Dus gaan we verder en maak ik van deze een Ickx versie, maar zal wel langdurig project worden, maar er is geen haast bij. Alleen nog de decals vinden.
Groeten,
Lesley
That's the spirit.
En je bent heus niet de enige met langdurige bouwprojecten.:D
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.