PDA

View Full Version : 24U Le Mans 2012

Dries DS
01-06-2012, 13:07
Ik zie tot mijn verbazing dat er nog geen thread was over de 24U Le Mans 2012, dus bij deze maar eentje geopend, want dit weekend is het al de testdag ;) .

Wie gehoopt had dat Timo Bernhard alsnog aan de start van de testdag en de race zou verschijnen met de Audi #3 is er aan voor de moeite. Bernhard heeft nog te veel last van de blessures die hij opliep bij zijn crash in Sebring, zo maakte Audi vandaag bekend. Hij wordt net zoals in Spa vervangen door Marc Gene. De spanjaard reed in Spa overigens een dijk van een race.

Dries DS
01-06-2012, 13:26
Deze morgen kwam er ook nog een persbericht van Julien Jousse. De jonge fransman zou normalerwijze met Boullion en Collard voor Henri Pescarolo de legendarische etmaalrace afwerken, maar diende - zoals eerder deze week ook op diverse sites verscheen - plaats te ruimen voor Stuart Hall. Deze laatste is dan weer een beschermeling van "redder in nood" Roald Goethe, de man die het chassis van de AMR1 ter beschikking stelde aan Pescarolo.

Tot grote verwondering kwam er de afgelopen dagen geen reactie uit het kamp van Jousse. Tot deze morgen dus... Jousse houdt in zijn persbericht geen blad voor de mond, praat open over de houding van Pescarolo en blijft bij dat alles toch beleefd. Hij wil absoluut Le Mans rijden en kreeg ondertussen een aanbod van Alan Docking, de man achter de ADR LMP2 die de tussenstand in die klasse aanvoert.

http://www.speedactiontv.be/Endurance__entre_Julien_Jousse_et_Henri_Pescarolo_ a_sent_le_souffre-9501-1.aspx

Niels
01-06-2012, 21:56
Wagens (Pescarolo en Dome) even door gerecht in beslag genomen en terug weer vrijgegeven. Gelukkig want de Pescarolo 03 moet zondag rijden wil hij toegelaten worden voor de 24 u.

http://www.racingworld.be/news/9002/soap-rond-pescarolo-nog-niet-ten-einde-wagens-door-gerecht-even-in-beslag-genomen.html

NetForce84
02-06-2012, 19:55
Ergens gelezen dat er ook beslag is gelegd op enkele ferrari's 458 van Luxury racing. Reden...??

Bron gevonden turbomagazine.be:

Dankzij de steun van de 'Gulf' verzamelaar Roald Goethe, overigens de kleinzoon van de bekende Duitse schrijver, zal de Pescarolo 03, op basis van de Aston Martin AMR-One, dan toch in Le Mans rijden. Henri Pescarolo kwam, na de breuk met Luxury, het team dat het project mede zou financieren, in moeilijkheden, maar de Duitse verzamelaar brengt nu redding. Overigens liet Pescarolo als vergelding een tijdje de beide Ferrari 458 GT2 door het Belgische gerecht in bewaring nemen. De beide Ferrari zijn ondertussen uit Verviers vertrokken. De Pescarolo 03 heeftook zijn eerste test afgelegd.

Dries DS
03-06-2012, 16:25
McNish draait 3.25.9 in de Audi . Dat is verdorie :gas:
Ook bij Toyota habben ze blijkbaar hun huiswerk goed gemaakt.

Dries DS
03-06-2012, 19:38
Na zijn crash deze voormiddag met de OAK Pescarolo Judd #15 dient Guillaume Moreau zo goed als zeker forfait te geven voor de etmaalrace zelf.
Geruchten doen de ronde dat Moreau breuken en/of barsten heeft in de wervelkolom en een operatie dient te ondergaan :(

Niels
03-06-2012, 22:23
Moreau lijdt aan een breuk aan de twaalfde wervel waardoor er ernstige druk op het beenmerg onstond en een snelle operatie noodzakelijk was. De gevolgen zijn nog niet te voorspellen maar in ieder geval zit op zijn minst zijn seizoen er op. Herstel zal maanden vragen.

Dries DS
04-06-2012, 13:57
Jammer, Moreau was goed bezig. Hopelijk herstelt hij volledig.
Bij OAK moeten ze dus noodgedwongen op zoek naar een vervanger.
Ze kunnen misschien eens aankloppen bij Julien Jousse, die is sinds het voorval met Pescarolo weer vrij voor Le Mans 2012 ;) .

Resultaten van de testdag : http://www.lemans.org/wpphpFichiers/1/1/ressources/Pdf/2012/journee-test/classification/test-day-24-heures-du-mans-test-combined.pdf

Jan
04-06-2012, 19:42
Bij OAK moeten ze dus noodgedwongen op zoek naar een vervanger.
Ze kunnen misschien eens aankloppen bij Julien Jousse, die is sinds het voorval met Pescarolo weer vrij voor Le Mans 2012 ;) .

Vraag is of die nog wel in een "Pescarolo" rebadged OAK wil rijden? :rolleyes:

Dries DS
05-06-2012, 08:44
Vraag is of die nog wel in een "Pescarolo" rebadged OAK wil rijden? :rolleyes:

En of Jacques Nicolet, de grote man van OAK, Julien Jousse wel in het team wil na de schermutselingen met Pescarolo. Nicolet en Pescarolo zijn namelijk de beste vrienden en ik denk niet dat Nicolet nu geneigd gaat zijn om Jousse een zitje aan te bieden. Maar... als de nood het hoogst is...

Er zijn er nog wel een paar die vrij zijn voor die race... The Goose o.a. ;) . Dat ze die maar eens opbellen, zou wel leuk zijn om Marc weer in Le Mans aan het werk te zien.

Sennake
05-06-2012, 16:41
Dat ze die maar eens opbellen, zou wel leuk zijn om Marc weer in Le Mans aan het werk te zien.

Mijn stem heeft hij ;)

Niels
05-06-2012, 23:23
Na zijn crash deze voormiddag met de OAK Pescarolo Judd #15 dient Guillaume Moreau zo goed als zeker forfait te geven voor de etmaalrace zelf.
Geruchten doen de ronde dat Moreau breuken en/of barsten heeft in de wervelkolom en een operatie dient te ondergaan :(

Ook op Spa liep een rijder gelijkaardige kwetsuren op, Stanaway brak twee wervels in de FR 3.5 race bij een harde landing na een zweefvlucht over een andere wagen. Is het nu de rug die alle impactenergie te verwerken krijgt bij een ongeval?

SMM DOC
06-06-2012, 22:17
Ja, is een zeer belangrijk probleem aan het worden bij dit type van ongevallen met moderne eenzitters en prototypes.
Het is te wijten aan de manier waarop de piloot in zijn wagen zit en het feit dat je een bottom-out krijgt wanneer de auto de lucht in gelanceerd wordt en terug op zijn wielen landt. Gelijkaardig probleem bij een zeer snelle frontale deceleratie.
Technische en medische commissies van de FIA zijn aan het onderzoeken wat hieraan gedaan kan worden.

Grig-O
06-06-2012, 22:30
Ze zijn een tijdje geleden ook begonnen met het testen van een roll-bar die het hoofd van een rijder moet beschermen... De crash van Henri Surtees een paar jaar terug is het bewijs hoe kwetsbaar het hoofd van de rijder is. Blijkbaar is ook de rug een kwetsbaar punt.

marcel
08-06-2012, 11:16
Er zijn er nog wel een paar die vrij zijn voor die race... The Goose o.a. ;) . Dat ze die maar eens opbellen, zou wel leuk zijn om Marc weer in Le Mans aan het werk te zien.

geen Goose, wel Montagny

Niels
08-06-2012, 23:03
Ja, is een zeer belangrijk probleem aan het worden bij dit type van ongevallen met moderne eenzitters en prototypes.
Het is te wijten aan de manier waarop de piloot in zijn wagen zit en het feit dat je een bottom-out krijgt wanneer de auto de lucht in gelanceerd wordt en terug op zijn wielen landt. Gelijkaardig probleem bij een zeer snelle frontale deceleratie.
Technische en medische commissies van de FIA zijn aan het onderzoeken wat hieraan gedaan kan worden.

En nu ook Beitske Visser uitgeschakeld met een breuk aan de twaalfde wervel na een crash in de Formule ADAC. Zelfde wervel als Moreau, toeval?

HaCo
09-06-2012, 10:14
De dag van de Le Mans Test Day kwam ik net terug van op reis, dus heb niet echt op de uitslagen gelet. Maar vandaag valt me net op dat Toyota helemaal niet ver zit van Audi:
Pos Cl Drivers Team/Car Time
1. P1 Capello/Kristensen/McNish Audi e-tron 3m25.927s
2. P1 Fassler/Lotterer/Treluyer Audi e-tron 3m26.468s
3. P1 Dumas/Duval/Gene Audi Ultra 3m26.561s
4. P1 Wurz/Lapierre/Nakajima/Buemi Toyota 3m27.204s
5. P1 Davidson/Buemi/Sarrazin/Nakajima Toyota 3m28.298s
6. P1 Bonanomi/Jarvis/Gene Audi Ultra 3m28.765s

Gaan ze dan toch wat weerwerk kunnen bieden? Verbruik zal ook doorslaggevend zijn. Ben eens benieuwd!

NetForce84
09-06-2012, 13:39
Eerst zien of de Toyota het de volledige 24H gaat volhouden.
Laat ons hopen van wel om toch nog wat spanning te krijgen in de LMP1 klasse.

Naar mijn mening gaat de GT klasse terug het meeste spanning en strijd bieden...

Dries DS
13-06-2012, 20:47
Audi op 1, 2, 3 en 4 in de vrije training, Toyota op 5 en 6.
Baguette met de OAK Pescarolo ietwat teleurstellend 12de en voorlaatste in de P1 klasse. Leinders en Martin met de OAK Morgan Nissan 26ste algemeen en 13de in de P2 klasse.

Straks de eerste kwalificatiesessie. Hopelijk met wat beter resultaat voor de Belgen.

Dries DS
14-06-2012, 00:16
De eerste qualif is achter de rug.

1. Audi #2
2. Audi #3
3. Toyota #7

De #15 OAK Pescarolo van o.a. Bertrand Baguette klokte de traagste tijd in P1. Maxime Martin toonde opnieuw wat hij in zijn mars heeft, was duidelijk sneller dan zijn teamgenoten (nog maar eens!) en kwam met de #35 Morgan Nissan tot een verdienstelijke 8ste tijd in de P2 klasse. In dezelfde klasse werd de #45 Boutsen Oreca 03 knap vierde.

De beste "belgische" prestatie kwam er van Sean Edwards, die de Pro Speed Porsche op de tweede plaats parkeerde in de ProAm klasse. In die klasse is het momenteel zowat huilen met de pet op voor Markus Palttala, die met zijn bolide jammer genoeg laatste werd. De bolide blijkt acht seconden/ronde te traag te zijn om mee te komen met de subtop in die klasse. De kloof met de top in ProAm is nog hopelozer om te overbruggen :(

Morgen Q2 en Q3
:gas:

GT2-R
14-06-2012, 01:13
Mij lijkt het dat Toyota, op het vlak van snelheid, nog niet meekan met Audi. Ze hebben vandaag tijdens hun runs steeds boven 3min30s gezeten, dit terwijl Audi toch regelmatig draaide aan 3min28 - 29s. Snelheid is niet alles maar aangezien Audi ook numeriek in het voordeel is zal er werk aan de winkel zijn! Ik hoop alvast op bakken regen!

Raceboy
14-06-2012, 07:34
Ik hoop alvast op bakken regen!

Dan ga je pech hebben want het gaat op een occassionele bui na, droog blijven volgens de voorspellingen.

Dries DS
14-06-2012, 10:26
De eerste qualif is achter de rug.

1. Audi #2
2. Audi #3
3. Toyota #7

Ben blijkbaar een beetje te snel geweest deze nacht :o, de Audi #1 lukte bij het vallen van de vlag een rondje in 3:25.453. De top 3 is dus :

1. Audi #1
2. Audi #2
3. Audi #3

Dries DS
14-06-2012, 10:36
Ze hebben vandaag tijdens hun runs steeds boven 3min30s gezeten, dit terwijl Audi toch regelmatig draaide aan 3min28 - 29s.

Bwa, de Toyota #7 klokte in Q1 een tijd van 3.27.198 en de #8 zette 3.28.295 op de tabellen. Qua intrensieke snelheid komen ze dus een fractie tekort, maar dat lijkt mij logisch in een eerste race op dit niveau.
Naast de numerieke overmacht valt het natuurlijk niet weg te cijferen dat Audi hier met z´n jarenlange ervaring een gigantisch groot voordeel heeft tegenover nieuwkomer Toyota. Al vind ik dat de Japanners toch goed begonnen zijn in Le Mans. Maar 24U is lang hé, en het zou met verwonderen moesten de twee Toyota´s zonder al te veel problemen de finish halen.

NetForce84
14-06-2012, 11:03
Laat ons dan hopen dat de GT klasse wat spanning brengt...

marcel
14-06-2012, 13:42
er wordt door sommige mensen blijkbaar verwacht dat Toyota meteen de plaats gaat in nemen van Peugeot. maar eerlijk zijn: dit is de eerste race van de wagen, het wordt enorm moeilijk om meteen een zware bedreiging te vormen voor de 13 jaar ervaring van Audi

Dries DS
14-06-2012, 19:22
Werkt bij iemand van jullie de live timing via de WEC of de Le Mans website?
Hier is het in elk geval noppes :( .

Grig-O
14-06-2012, 20:01
Bij mij geen probleem: http://live.lemans-tv.com/ ;)

NetForce84
14-06-2012, 20:21
http://live.fiawec.com/

Andere live timing

Dries DS
14-06-2012, 20:51
Thanks mannen.
Had al een mailke gestuurd naar Jean-Francois Alard, de web-verantwoordelijke van het WEC, die ik nog ken uit een vorig leven. Er was idd een probleem op de WEC met de cache en dat hebben ze opgelost. Kreeg een vriendelijke bedankingsmail terug :

Dear Dries,

Thank you for your email.

Following your email we double checked all the systems and it's now working, (we had some issue with the cache). Please refresh your web browser by clearing the cache (Ctrl + F5 on most browser).

Can you come back to me and tell me if it's now working or not ?

Best regards and see you soon !

Jean-François ALARD
NTIC

T : XXX
M : XXX
F : XXX

De ACO website van Le Mans is qua live timing een ramp hier in het Zillertal, gezien internet hier nog steeds wat beperkingen heeft. Als er een bepaald aantal personen op een live timing of een live video inschakelen kan je het voor 99% zekerheid vergeten... Frustrerend, maar ja...

BTW: Maxime Martin is weer in vorm vandaag: 3'39"899 :applaus:

Grig-O
15-06-2012, 00:26
Ik ben een beetje verward, staat de eerste Toyota nu op 2 of 3? Ze zijn maarliefst 2 seconden sneller dan Audi in de tweede sector! Laat ons hopen dat ze hiervan gebruik kunnen maken om Audi te passeren in de eerste ronde! :gas:

Dries DS
15-06-2012, 08:59
@Grig-O : de eerste Toyota klokte in Q3 de tweede tijd, maar in de combined qualifying eindigt die op de derde plaats, daar de Audi #3 sneller was in Q2. Toyota heeft - als nieuwkomer - naar mijn bescheiden mening tot op heden een goede beurt gemaakt. Een derde en een vijfde plaats op de startgrid is dan waarschijnlijk ook meer dan wat ze gehoopt hadden. Afwachten wat de race brengt...

Belgen:
LMP1:
Baguette, die met de OAK Pescarolo #15 de snelste "niet fabrieksauto" wou zijn, mag zijn dromen opbergen denk ik. Het team geeft immers zes seconden toe op de eerste "niet fabrieksauto"... Al weet men natuurlijk nooit wat er allemaal kan gebeuren op 24U tijd.

LMP2:
- De OAK Morgan #35 van Martin-Leinders-Hansson loste de verwachtingen dan wel weer in, dankzij een uitstekende Maxime Martin. Positief is ook de evolutie van Hansson, die elke sessie vooruitgang boekte.
- Boutsen Ginion Racing stond aanvankelijk op een vierde plaats in de klasse, maar zal uiteindelijk als 10de LMP2 bolide starten, nadat gisterenavond diverse wagens een snellere tijd klokten.

LMGTE am:
- Sean Edwards bracht de #75 Porsche van Pro Speed naar de tweede startplaats in deze klasse en het team is daarmee tot op heden de beste belgische vertegenwoordiger in de Sarthe. Na de crash van Curtis slaagde het team erin de wagen vrij snel te repareren.
- "halve Belg" Markus Palttala start als allerlaatste, niettegenstaande de #55 Porsche gisterenavond de kloof met de voorliggers aanzienlijk kon verkleinen.

Dries DS
15-06-2012, 14:26
Na zijn sortie van gisteren zal Jean-Christophe Boullion volgens Henri Pescarolo niet deelnemen aan de wedstrijd zelf. Boullion is te zwaar gekwetst aan de ribben en zal... NIET vervangen worden! We krijgen dus na zovele jaren nog eens een equipe met twee rijders aan de start !

Raceboy
15-06-2012, 17:17
Na zijn sortie van gisteren zal Jean-Christophe Boullion volgens Henri Pescarolo niet deelnemen aan de wedstrijd zelf. Boullion is te zwaar gekwetst aan de ribben en zal... NIET vervangen worden! We krijgen dus na zovele jaren nog eens een equipe met twee rijders aan de start !

Dat is toch maar 3 jaar geleden? Zwolsman/ Lotterer op de Kolles audi

Grig-O
16-06-2012, 15:47
Wat een fars. Audi heeft beide Ultra's al binnen gehaald, je moet geen genie zijn om te begrijpen dat Audi wilt dat de hybride dit weekend wint. Gelukkig zijn er nog de 24uur op de Nürburgring en op Spa.

HaCo
16-06-2012, 15:53
Ergens en live timing beschikbaar in en simpele lay-out voor op de gsm?

Pegasus
16-06-2012, 16:03
Wat een fars. Audi heeft beide Ultra's al binnen gehaald, je moet geen genie zijn om te begrijpen dat Audi wilt dat de hybride dit weekend wint. Gelukkig zijn er nog de 24uur op de Nürburgring en op Spa.

Beetje vroeg in de race lijkt mij om dat soort beslissingen te nemen en zo de Toyota's voorbij de Ultra's laten gaan.. Maar het spreekt voor zich dat Audi liever een E-Tron op het hoogste schavot wil.

GT2-R
16-06-2012, 17:19
Geloof er ook niets van dat de Ultra's bewust zijn binnen gehaald. Er is geen reden om dat nu te doen in plaats van in de laatste uren. Denk dat Audi, na de editie van vorig jaar, zeker niet 100% gerust is dat beide e-trons probleemloos het einde zullen halen.

Toyota verrast me voorlopig in positieve zin. Ze rijden toch hetzelfde tempo als de Audi's en volgen op een dikke minuut van de leider, niet slecht. Wat ik wel niet snap is waarom Toyota beide wagens al na een half uur liet pitten??? Lijkt me logisch moesten ze eentje hebben binnen gehaald om strategie te splitten. Willen ze bewust op een ander ritme zitten dan de Audi's en gewoon hun race rijden?

Grig-O
16-06-2012, 17:26
Iedereen mag z'n eigen mening hebben, maar de mijne is dat toeval niet bestaat. GT Pro is wel fantastisch om te volgen, jammer dat er al zoveel kanshebbers uitgeschakeld zijn! :(

Grig-O
16-06-2012, 17:43
De 2 in de box! Da's al beter... :+

HaCo
16-06-2012, 18:40
Mooie wedstrijd voorlopig :-)

HaCo
16-06-2012, 18:50
Leinders en Martin 2e in lmp2 voorlopig.

Mark
16-06-2012, 19:46
Geweldig hoe die Dumas zijn Audi het slopen is na de schuiver. Toyota geeft goed weerstand op haar debuut. Leuke wedstrijd tot nu toe.

HaCo
16-06-2012, 19:47
Nr 3 stevig van de baan, werk aan de winkel bij Audi.

Volgens buienradar geen regen meer in le mans.

HaCo
16-06-2012, 19:49
Inderdaad Mark, met passie de snuit eraf getrokken.

FIRE
16-06-2012, 19:57
Niet gedacht dat er na 5 uur race Toyota's op 2 en 3 zouden rijden. :)

RKG
16-06-2012, 20:01
Wat een crash van de toyota en de ferrari :S

HaCo
16-06-2012, 20:02
Jawadde!

FIRE
16-06-2012, 20:03
Niet gedacht dat er na 5 uur race Toyota's op 2 en 3 zouden rijden. :)
oops ;) :(

Grig-O
16-06-2012, 20:04
Laten ze nu al blinden rijden ook? :mad:

RKG
16-06-2012, 20:06
Die Hollander van Eurosport vindt niet dat de Ferrari in de fout gaat, want dat is de lijn die hij moet nemen. Moet die dan niet in zijne spiegel kijken :s

HaCo
16-06-2012, 20:09
Zal nog gebeuren vrees ik.

JCE.72
16-06-2012, 20:17
Laat nog wat meer gentleman drivers zoals Piergiuseppe Perazzini deelnemen... bijna de 60 in zicht, reflexen als een schildpad en dan toch nog willen meespelen in zo'n wedstrijd op hoog niveau... 't Is niet de eerste keer en 't zal zeker niet de laatste keer zijn.

HaCo
16-06-2012, 20:31
Leinders en Martin 2e in lmp2 voorlopig.

Rijden aan de leiding nu. :-)

GT2-R
16-06-2012, 20:37
Laat nog wat meer gentleman drivers zoals Piergiuseppe Perazzini deelnemen... bijna de 60 in zicht, reflexen als een schildpad en dan toch nog willen meespelen in zo'n wedstrijd op hoog niveau... 't Is niet de eerste keer en 't zal zeker niet de laatste keer zijn.

Schandalig... Dit is 100% de fout van de Ferrari. De Toyota was er gewoonweg voorbij. Bijzonder jammer want Toyota was goed bezig! 1 tegen 4 wordt wel moeilijk.

JCE.72
16-06-2012, 21:10
Schandalig... Dit is 100% de fout van de Ferrari. De Toyota was er gewoonweg voorbij. Bijzonder jammer want Toyota was goed bezig! 1 tegen 4 wordt wel moeilijk.
Absoluut, en ik hoor overal identieke commentaren (buiten de Nederlandse Eurosport commentator maar daar heb ik al jaren mijn gedacht van).

De brave man slaagde er trouwens tijdens de LM 24u van vorig jaar ook al in de AF Corse Ferrari zonder contact in de vangrails te parkeren... Hoorde daarstraks in een interview dat hij het als een 'racing incident' catalogeerde, hij had geen idee met welke snelheid de Toyota aankwam. Als je weet dat het een LMP1 is zou je dat toch moeten kunnen inschatten?

Hopelijk kan de #7 nog voor wat weerwerk zorgen, anders zal het (buiten welke Audi zal winnen) een saaie bedoening worden.

JCE.72
16-06-2012, 21:22
Hopelijk kan de #7 nog voor wat weerwerk zorgen, anders zal het (buiten welke Audi zal winnen) een saaie bedoening worden.
En 'k heb het amper geschreven of Nakajima besluit om de Deltawing een stevig kusje te geven... 't was al bijna over en uit.

Mark
16-06-2012, 21:35
Jan Lammers op RTL7 was zeer duidelijk over dat ongeval tussen de Toyota en Ferrari, idem voor de klappers van vorig jaar met de Audi's. Het is de verantwoordelijk van de profs om de amateurs in te halen.

Helaas kan deze sport niet zonder amateurs, de taak aan de profs om hiermee om te gaan. Want zonder amateurs hebben de profs ook geen boterham;)

GT2-R
16-06-2012, 21:44
Jan Lammers op RTL7 was zeer duidelijk over dat ongeval tussen de Toyota en Ferrari, idem voor de klappers van vorig jaar met de Audi's. Het is de verantwoordelijk van de profs om de amateurs in te halen.

Helaas kan deze sport niet zonder amateurs, de taak aan de profs om hiermee om te gaan. Want zonder amateurs hebben de profs ook geen boterham;)

Volledig akkoord met de stelling van Lammers. Maar als personen zo onvoorspelbaar beginnen te rijden zullen er niet meer veel P1's de finish zien ;). De Ferrari-piloot is en blijft in fout. Dit maakt gewoonweg deel uit van Le Mans.

Iemand al nieuws of Davidson OK is?

Mario
16-06-2012, 22:13
in principe kan ik Lammers volgen, maar hier deed Davidson mijns inziens niets fout
de piloot in de Ferrari maakte een compleet onverwacht manoeuvre

overigens jammer van de Delta Wing vind ik ; vond dat een leuke aanwinst

het enige interessante zijn nu nog de GT-klassen

Nismo
16-06-2012, 22:33
Die Hollander van Eurosport vindt niet dat de Ferrari in de fout gaat, want dat is de lijn die hij moet nemen. Moet die dan niet in zijne spiegel kijken :s

Hollanders en sport, ze kennen er niks van. Hun sjotters gingen ook effen het EK winnen, als ze niet oppassen mogen ze morgen hun sleurhut aanhaken en huiswaarst keren.

Die Ferrari-piloot hoefde zelfs niet in zijn spiegels te kijken, hij rijdt gewoon achteraan links tegen de Toyota aan. Dit had zéér slecht kunnen aflopen.

Spijtig dat de Delta-Wing-Nissan eruit ligt.:confused:

GT2-R
16-06-2012, 23:06
Hopla, de Toyota rijdt weer rond. Hoop dat ze toch het einde van de race gaan halen met het oog op volgende jaar :). Want als Porsche zich ermee gaat moeien in 2014 zal de concurrentie extra pikant worden :D!

Mario
17-06-2012, 09:09
overbodig bericht

Grig-O
17-06-2012, 11:13
Blijkbaar rijden de #1 en de #2 vlak achter elkaar en is er al een gevecht geweest tussen Kristensen en Fassler... Iemand dit gezien?

Dimi
17-06-2012, 11:28
Blijkbaar rijden de #1 en de #2 vlak achter elkaar en is er al een gevecht geweest tussen Kristensen en Fassler... Iemand dit gezien?

Jep! Tussen het studeren af en toe een beetje aan het volgen op live stream:
http://drivr.be/2012/06/16/le-mans-24-livestream-spottersguide-zendschema/

Wagen die eerste lag, kwam na een pitstop vlak voor de 2de uit. 2de probeerde een halve ronde later een inhaalpoging (eerste had nog koude banden), maar was te overenthousiast, remde te laat en ging rechtdoor door de grindbak waardoor de situatie onveranderd bleef.

FIRE
17-06-2012, 12:09
Hollanders en sport, ze kennen er niks van. Hun sjotters gingen ook effen het EK winnen, als ze niet oppassen mogen ze morgen hun sleurhut aanhaken en huiswaarst keren.
Gelukkig gaan jullie wel naar de kwartfinale...

Ze zeggen hier in Nederland wel eens domme Belgen, iets wat natuurlijk grote onzin is maar ik geloof dat ik nu toch zo'n domme Belg gevonden heb: Nismo.

:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

HaCo
17-06-2012, 12:31
Toch heel jammer dat we Toyota zo vroeg verloren hebben, als je ziet wat de Audi's intussen al tegengekomen zijn. Dat belooft veel goeds voor de komende WEC races!

Nismo
17-06-2012, 12:32
2 audi's crashen binnen een tijdspanne van 5min. En ook dit jaar gaat McNish eraf, gelukkig zonder veel erg. Ik denk wel dat strijd om de overwinning nu wel gestreden zal zijn.

GT2-R
17-06-2012, 16:16
Slechtste Le Mans in vele jaren...

-Verdiende overwinning voor Audi, hoewel ze de overwinning op voorhand cadeau kregen door met 4 wagens te mogen aantreden.

-Toyota heeft misschien nog niet de betrouwbaarheid maar ziet er al bij al niet slecht uit om op verder te bouwen. Ze verdienen respect om, ondanks dat ze wisten dat de wagen nog niet op punt staat, toch deel te nemen met 2 wagens. Alleen al daarom heb ik voor hen gesupporterd.

-Rebellion rijdt een prachtige race en had naar mijn mening een podiumplaats volledig verdiend in plaats van Audi nummer weet ik hoeveel.

-Pescarolo is erin geslaagd om al zijn motoren naar de felistijnen te rijden en nog een beetje boel te maken met Luxury Racing en Julien Josse.

-GTE Pro fantastisch begonnen maar al gauw in een beslissende plooi gevallen. Vooral de Corvettes verrasten me in negatieve zin.

Voor 2013:

-GEEN 4 Audi's graag, evenmin 4 Toyota's trouwens.

-Verschil tussen fabrieks- en privé-teams verkleinen.

NetForce84
17-06-2012, 17:11
Grotendeels sluit ik mij aan bij GT2-R

LMP1 klasse moet véél spannender worden, de 4 Audi's waren eigenlijk van begin tot het einde dominant.
Hopelijk komt Peugeot terug en voeg daar ook nog porsche bij...

GTE Pro en Am vond ik de meeste spanning bieden.

LMP2 vond ik ook niet slecht.

De discussie over de amaturs in deze GT klasse zal altijd blijven.
De crash van Davidson is daar een voorbeeld van...
Naar mijn mening heeft die ferrari niet in zijn spiegels gekeken, je zag het duidelijk dat hij van zijn lijn afweek en de deur dicht deed voor de Toyota.

Grig-O
17-06-2012, 17:49
De 24u op de Ring waren dit jaar veel spannender net zoals Spa hopelijk zal zijn binnenkort. Le Mans is misschien wel mythisch en magisch, spanning vind je er zelden... Ik lag gisteren bij de start bijna in slaap, nog saaier dan formule 1 een paar jaar geleden! Er was welgeteld één moment dat me zal bijblijven en dat is Lapierre die voorbij gaat aan Treluyer. Geeuw...

Ik denk hierbij terug aan de 24u van Le Mans in 1999, waarin verschillende constructeurs het tegen elkaar opnamen. Audi, BMW, Mercedes, Toyota, Nissan en zelfs Ferrari. Dat is racen, en voor mij heeft Le Mans sinds 2000 totaal geen belang meer. Waar vinden we vele van deze constructeurs trouwens terug in 2012? Juist ja, op de Nurburgring en in Spa. Bovendien is Le Mans een meer dan gevaarlijk circuit, getuige de kwetsuren die rijders de afgelopen twee jaar hebben opgelopen. Ik blijf echter hopen dat er volgend jaar één (liefst twee) constructeurs de rangen vervoegen, hopelijk zien we dan eindelijk wat meer spanning.

GT2-R
18-06-2012, 02:27
De 24u op de Ring waren dit jaar veel spannender net zoals Spa hopelijk zal zijn binnenkort. Le Mans is misschien wel mythisch en magisch, spanning vind je er zelden... Ik lag gisteren bij de start bijna in slaap, nog saaier dan formule 1 een paar jaar geleden! Er was welgeteld één moment dat me zal bijblijven en dat is Lapierre die voorbij gaat aan Treluyer. Geeuw...

Ik denk hierbij terug aan de 24u van Le Mans in 1999, waarin verschillende constructeurs het tegen elkaar opnamen. Audi, BMW, Mercedes, Toyota, Nissan en zelfs Ferrari. Dat is racen, en voor mij heeft Le Mans sinds 2000 totaal geen belang meer. Waar vinden we vele van deze constructeurs trouwens terug in 2012? Juist ja, op de Nurburgring en in Spa. Bovendien is Le Mans een meer dan gevaarlijk circuit, getuige de kwetsuren die rijders de afgelopen twee jaar hebben opgelopen. Ik blijf echter hopen dat er volgend jaar één (liefst twee) constructeurs de rangen vervoegen, hopelijk zien we dan eindelijk wat meer spanning.

Die mening deel ik volledig. Ik ben ervan overtuigd dat een overstap naar GT-achtige proto's de wedstrijd zeker ten goede zou komen:

-Wagens die althans uiterlijk dichter bij de straatwagens zitten en dus vanuit marketing oogpunt interessanter zijn.

-Snelheidsverschillen worden kleiner en geen lelijke vin meer.

Een Super GT-achtig reglement zou bijvoorbeeld een goed vertrekpunt zijn. De Corvette DP1 in de VS is ook een mogelijkheid.

En nog iets over die nieuwe constructeurs die nodig zijn: hoe langer Audi wint, hoe minder constructeur geneigd zullen zijn om de handschoen op te nemen. Peugeot heeft er 3 jaar (met stevige budgetten) over gedaan om een overwinning te boeken. Ik vrees dat Toyota hetzelfde lot beschoren zal zijn. Anyway, ik hoop alleszins dat ze volgend jaar worsten gaan draaien van die R18's.

Pegasus
18-06-2012, 10:12
Het reglement vanaf 2014 is al een tijdje bekend en het blijven gewoon proto's. In P1 gaat er 50 kg af en worden de wagens iets kleiner. Fabrieksteams worden verplicht om met een Hybrid te rijden en de hoeveelheid energie die mag opgeslagen worden wordt verhoogd. Audi en Toyota werken nu al met totaal verschillende systemen (flywheel vs. capacitors) en het is nog maar de vraag met wat Porsche in '14 aan de start zal staan. Het Hybrid systeem op de Porsche GT3 R Hybrid werd immers ontwikkeld door Williams dat nu ook het systeem voor Audi heeft geleverd... Als Audi blijft na de intrede van Porsche (wat ik twijfelachtig blijf vinden) is de kans groot dat ze overschakelen naar benzine motoren (Dr. Ullrich). Een terugkeer van Peugeot lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, tenzij de verkoop van seriewagens de hoogte zou inschieten de komende jaren.

LMP2 blijft uiteraard voor privateers maar ook daar zal de Diesel technologie zijn intrede maken met de komst van Mazda als motorleverancier (2.2 vier cilinder). Benieuwd wat Honda en vooral Nissan daar tegenover zetten.

In GT gaat Corvette Racing inderdaad plat op de buik en Aston Martin heeft toch ook nog wat werk. De Porsche 911 'zou' in 2014 'mid-engined' worden omdat de limieten van het huidige design nu echt wel bereikt zijn.

Wat Spa en de Nurburgring betreft; die 2 races komen samen nog niet in de buurt van Le Mans wat internationale uitstraling en marketingwaarde betreft.

A.J.
18-06-2012, 11:20
Hoe kan je het verschil tussen fabrieks en privé teams verkleinen?... Geef de Rebellion Lola gedurende 1 week aan de Joest ploeg en ik ben er zeker van dat ze hem een stuk sneller, betrouwbaarder en makkelijker te servicen gemaakt hebben... Fabrieksteams zullen altijd boven privéteams uitsteken.

Wat Toyota betreft hadden ze zeker een mooi debuut in handen, totdat de Audi's een beetje tijd verloren en ze de leiding binnen bereik zagen. Plots zakte hun tempo van 3'30" naar 3'27" om te gaan jagen op de leidende Audi. De ongevallen die gebeurden met de Toyota's zijn volledig op rekening van hun eigen "drang naar de leiding" te schrijven. Net zoals de 2 zware crashes vorig jaar bij Audi er kwamen omdat ze op de Peugeots aan het jagen waren.

Le Mans is een mytische race en zal altijd boven de andere 24u races blijven uitsteken. Na Le Mans vind ik Daytona elk jaar de fijnste om live te gaan kijken omdat ze daar binnen seconden vechten tot op het eind en je met je scanner alle teams kan afluisteren waardoor je echt alle inside informatie hebt. En de "Le Mans" Audi haters moeten maar eens nadenken over de "spannende" 24u van Spa waar Audi vorig jaar de 65 minuten regel invoerde om hun gulzige Audi's te kunnen laten winnen... Op de Nürburgring hadden ze dit jaar 7 fabrieks wagens...

Grig-O
18-06-2012, 12:14
Le Mans is een mytische race en zal altijd boven de andere 24u races blijven uitsteken. Na Le Mans vind ik Daytona elk jaar de fijnste om live te gaan kijken omdat ze daar binnen seconden vechten tot op het eind en je met je scanner alle teams kan afluisteren waardoor je echt alle inside informatie hebt. En de "Le Mans" Audi haters moeten maar eens nadenken over de "spannende" 24u van Spa waar Audi vorig jaar de 65 minuten regel invoerde om hun gulzige Audi's te kunnen laten winnen... Op de Nürburgring hadden ze dit jaar 7 fabrieks wagens...

Over kunstmatige ingrepen gesproken; iedereen weet dat Daytona enkel spannend is omdat het veld om het half uur wordt gegroepeerd tijdens een al dan niet overbodige Safety Car-periode.
Audi heeft dit jaar met de R8 Ultra duidelijk bewezen dat het een zuinige auto kan bouwen. De 65-minuten-regel (ik weet dat niet velen deze mening met mij delen) is ook een kunstmatige ingreep, maar is eigenlijk een logisch gevolg van het feit dat er geen technisch reglement bestaat waarop GT3-auto's gebaseerd worden. Als je auto's met verschillende gewichten en motorinhoud in hetzelfde kampioenschap laat uitkomen, dan is het logisch dat deze auto's niet allemaal even veel verbruiken. Maar goed, volgens mij vergeet iedereen hier dat we in ons eigen land ook een 24u hebben op internationaal niveau. Ik denk met nostalgie terug aan de tijden waar Spa hier op De Paddock nog de aandacht genoot die het verdiende.

En Audi had op de Nürburgring twee fabrieksauto's. De vijf andere auto's werden ondersteund door Audi. In totaal kwamen er vier à vijf Audi's in aanspraak voor de overwinning. En die zege op de Ring hebben ze niet behaald na een saaie optocht zoals in Le Mans, maar na een prachtige strijd met Mercedes, Porsche en BMW.

Dries DS
18-06-2012, 13:05
Iedereen heeft wel ergens een punt in deze "gezonde discussie" en elke etmaalrace heeft haar eigen kenmerken en reglementen - voortspruitend uit het verleden van de desbetreffende evenementen en gelukkig ook met een blik op de toekomst.

Beroepsmatig ben ik betrokken bij het pers- en marketinggebeuren van een bepaalde sponsor in de autosport. Uit dat oogpunt kan ik jullie getuigen dat de marketingwaarde van de etmaalrace in Le Mans voor een constructeur en/of ondersteunend bedrijf vele tientallen keren groter is dan deze van alle andere etmaalraces samen.
De marketingwaarde van (bijvoorbeeld) de belgische etmaalraces is misschien groot wat betreft het nationale sponsoraandeel, en rijkt in het beste geval tot net over de grens of tot een viertal europese landen, maar stelt op groter internationaal vlak helemaal niets voor. Idem dito voor de 24U Nürburgring, Barcelona, Silverstone, Dubai en noem ze maar op.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat deze races de interesse van sponsors kan lokken voor hun regionale/nationale markt. Maar aan de marketingwaarde van de 24U du Mans kan in de enduranceracerij echt niets tippen. Of dit invloed heeft op het sportieve aspect van de race in kwestie? Zonder twijfel !

Raceboy
18-06-2012, 13:12
Als Le Mans toch zo saai was waarom zet je de tv dan niet uit?

Grig-O
18-06-2012, 13:24
Als Le Mans toch zo saai was waarom zet je de tv dan niet uit?

Heb ik gedaan ;)

HaCo
18-06-2012, 20:27
Was misschien wat minder, maar dit vond ik toch een super momentje van glorie:
http://www.autoblog.com/photos/2012-24-hours-of-le-mans/med/#photo-5098790
Het heeft echter niet lang geduurd. Tot dan was het een spannende race voor mij.

Coach Ep
19-06-2012, 00:24

Wat een gelul, de edities van 2010 en met name 2011 zijn regelrechte klassiekers en ook in 2008 en 2009 werd er serieus gestreden om de overwinning. Dat dit jaar vooraf vast stond welk merk overall ging winnen, doet niets af aan de amusementswaarde van dit magische evenement - amusument dat niet alleen gegenereerd wordt door de strijd helemaal aan kop van het veld.

Sennake
19-06-2012, 07:01
Ik verwachtte niet veel strijd gezien de deelnemende teams en het verschil in ervaring, en net daarom werd ik aangenaam verrast door Toyota toen ze op een bepaald moment zowaar de leidende Audi begonnen in te lopen. Ik zat op het puntje van mijn stoel toen de leidende Audi en de Toyota elkaar begonnen voorbij te steken, dit had ik niet verwacht. Jammer genoeg duurde deze euforie slechts enkele minuten, want meteen daarna crashte de 2e Toyota heel hard de vangrails in (en de Ferrari ook). Na de lange safety-fase trok de resterende Toyota meteen weer van leer, en dat had hij beter niet gedaan want de koers was nog erg lang. In zijn wilde rit kwam hij in botsing met de andere smaakmaker van de race, de arme Delta Wing die gewoon de muur in geduwd werd en meteen uitgeschakeld was. Niet alleen dat, maar ook de Toyota was beschadigd en hij moest direct binnenkomen voor reparaties. En vanaf dan was het uit met de spanning; de Toyota heeft dan nog wat rondgereden maar was slechts een schaduw van zichzelf, en uiteindelijk moest hij ook opgeven. Of dit te maken had met die crash of niet is me daarbij niet duidelijk.
Ik geef toe dat ik dit jaar op een 'normaal uur' gaan slapen ben en op een 'normaal uur' opgestaan ben omdat de spanning er wat uit was, maar opnieuw werd ik aangenaam verrast toen ik de TV weer opzette want Audi had ervoor gekozen om zijn wagens onderling een open strijd te laten voeren. Dat hoefden ze niet te doen, en ik vind het lovenswaardig dat ze het publiek nog waar gegeven hebben voor hun geld. Ik ben blij dat uiteindelijk Audi nr 1 de race gewonnen heeft want het record van Kristensen staat wat mij betreft al hoog genoeg ;) Wat mijn modelbouwcollectie betreft had ik natuurlijk liever een Toyota als winnaar in mijn kast gezet, maar gelukkig is het een E-tron die gewonnen heeft, want die ziet er qua livery toch anders uit dan de Audi van vorig jaar. En bij de GT's hoef ik eens geen Corvette aan te schaffen, maar zowaar nog eens een Ferrari! ;)

Al bij al ben ik dus toch nog blij met deze 24 hr die ondanks alles wat mij betreft een leuke editie was.

FIRE
19-06-2012, 19:47
Helemaal mee eens.

GT2-R
20-06-2012, 00:35
Wat een gelul, de edities van 2010 en met name 2011 zijn regelrechte klassiekers en ook in 2008 en 2009 werd er serieus gestreden om de overwinning. Dat dit jaar vooraf vast stond welk merk overall ging winnen, doet niets af aan de amusementswaarde van dit magische evenement - amusument dat niet alleen gegenereerd wordt door de strijd helemaal aan kop van het veld.

Een wedstrijd waar de winnaar bekend is voor de start is voor Jan-met-de-pet geen goede wedstrijd ;). En het doet wel degelijk iets af aan de amusementswaarde: zoiets wat ze spanning noemen. En neen, in de andere klasses was het op dat vlak ook niet veel soeps dit jaar.

De ACO had geen 4 Audi's mogen toelaten omdat het gewoon geen strijd met eerlijke wapens is. Volgend jaar misschien eens 4 Toyota's tegen 2 Audi's? Dan zal het wel een leuke editie worden qua spanning denk ik ;).

Ik heb voor alle duidelijk geen enkel probleem met Audi. Ze zijn de verdiende winnaar en waren dat ook geweest in het geval van 4 wagens trouwens.

Grig-O
20-06-2012, 01:21
Ik deel de mening van GT2-R. Ik heb voor alle duidelijkheid ook geen probleem met Le Mans, alleen vind ik de manier waarop de wedstrijd verheerlijkt wordt sterk overdreven. Er zijn andere wedstrijden die minstens evenveel aandacht verdienen. Akkoord, de marketingwaarde van Le Mans is enorm, maar is een objectieve (kritische) kijk op deze klassieker dan verboden?

Ik heb het gevoel dat kritiek op Le Mans hier gelijk staat aan godslastering... En dat terwijl Le Mans ook bij mij op het nodige enthousiasme kan rekenen. Dit jaar was er gewoon geen strijd vooraan (of toch bijna niet). De jaren ervoor had je wel het duel Audi-Peugeot, maar ik verkies toch een strijd tussen meerdere merken, zoals je bijvoorbeeld op de Ring of in Spa kunt zien. ;)

Sennake
20-06-2012, 14:39
Het risico dat er in een vroeg stadium al een beslissing gevallen is over de eindwinnaar van een race is uiteraard des te groter naarmate een race langer duurt. Bij etmaalraces gebeurt het zelden dat er gekoerst wordt tot op de streep (alhoewel ik me levendig nog enkele jaren kan herinneren die het tegendeel bewezen hebben). Maar zelfs een dragster-race van 400m kan al van bij de start beslecht zijn als de tegenstander zijn motor opblaast. Alleen duurt het dan niet zo lang voor de eindwinnaar de finish bereikt. Daar moet je mee rekening houden als je naar een 24 uurs race gaat kijken, en persoonlijk fixeer ik me niet op de strijd aan de kop alleen, want dan kom je inderdaad vaak gefrustreerd naar huis. De paar keer dat ik naar Le Mans geweest ben heb ik dan ook met volle teugen van het totaalspektakel genoten, en dan bedoel ik niet alleen de race zelf, maar we waren al ter plaatste van de maandagmorgen zodat we de scrutineering, alle kwalifs, de parade, de sfeer om en rond het circuit en op de campings, enzovoort ten volle konden opnemen (ik ging ook niet alleen maar in een groep maten van 7). En ook toen was het al Audi die de scepter zwaaide, maar dat stoorde ons niet. Elke deelnemer verdient evenveel respect, en als je zo'n petrolheads bent zoals wij geniet je ook van elke passage van elke wagen, telkens opnieuw. Ik zie Le Mans (zelfs op TV) dan ook meer als een soort van festival voor racewagens waarbij toevallig ook een leuke strijd aan de kop meegenomen is, maar die niet prioritair is. Maar dat is mijn instelling natuurlijk, iedereen is daar anders in. En dat de strijd in Spa of op de Ring altijd garant staat voor spannende races tot op de finish durf ik eerlijk gezegd ook in twijfel trekken, ik heb al heel spannende edities meegemaakt, maar evengoed edities waar de spanning ook snel weg was. Wat de sfeer betreft geef ik wel toe dat het op de Ring al net zo 'speciaal' is als in Le Mans (maar dan met Duitsers ipv Engelsen); in Spa is de sfeer op dat gebied eerder 'bedaard'.

Dat neemt niet weg dat ik sedert begin de jaren 2000 systematisch sympathiseer voor de tegenstanders van Audi, niet omdat ik iets tegen Audi heb, integendeel zelfs, maar gewoon vanwege het feit dat Audi het zonder mij als supporter ook wel kan stellen, en dat de concurrentie elke hulp wel kan gebruiken. Dus als de tegenstand wegvalt vind ik dat ook erg spijtig, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar ik kan wel genieten van de strijd die Audi vervolgens dan tegen zichzelf voert (de 'oudjes' tegen de 'jonkies' bv) en de beelden van alle andere deelnemers die elk hun eigen koers aan het uitvechten zijn. De Nissan Delta Wing was zelfs tegen niemand aan het strijden want ze waren alleen in hun eigen klasse, maar dat neemt niet weg dat ik het enorm jammer vond toen ze tegen de vangrail geduwd werden, ook al was er geen strijd op dat toneel. Ik hou gewoon van de race in het algemeen, de snelheid, de inhaalmanoeuvers op alle niveau's, en niet te vergeten de sound! Op dat gebied vrees ik wel een beetje voor de toekomst, want ik betwijfel of elektrische wagens me evenveel gaan kunnen bekoren dan ontploffingsmotoren (bij diesels heb ik me al neergelegd) ;)

Dries DS
20-06-2012, 15:13
Ik denk dat Sennake hierboven heel goed weergeeft wat de meeste "Le Mans fans" bekoort: niet enkel de wedstrijd zelf, maar grotendeels ook het hele gebeuren eromheen. Iemand die enkel en puur voor de race naar Le Mans gaat, die kan m.i. in feite beter in zijn/haar luie zetel via de TV of live stream de race volgen. Men ziet meer en men krijgt zelfs herhalingen ;) (al is dat laatste sinds de intrede van de grote schermen in Le Mans ook wel het geval). Maar dat is niet het typebeeld van een Le Mans fan. Die gaat natuurlijk ook wel voor de race maar vooral voor de sfeer en alles wat erbij hoort.

Vergelijk het met voetbal: daar heb je dikwijls teleurstellende resultaten, zwakke partijen, falende ploegen of ploegen die zichzelf overstijgen. En in het stadion zelf zie je ook minder dan op TV en krijg je geen herhalingen. Toch gaan zovele supporters de wedstrijden live bijwonen. Waarom... ? Juist, ja...

crosserke
20-06-2012, 15:52
Inderdaad Lemans moet je beleven.Er is zoveel meer als de race alleen.Da zie je nergens.De jaren dat ik ging kijken was ik er ook een week en zondagmiddag kwamen we dan naar huis.De dagen voor de race moet je er echt wel bijnemen.De typische Lemanssfeer kom je nergens tegen.

NetForce84
20-06-2012, 17:59
Sennake neemt mij de woorden uit de mond.
Ik kan het zelf niet beter verwoorden.

Le Mans moet je bekijken in zijn geheel (randactiviteiten, diverse klasses en wagens,...) en je niet alleen focussen op de kop van de wedstrijd waar in dit geval al snel duidelijk was wie deze 24H ging winnen.

eyckles
23-06-2012, 14:02
Guy. Ik ga volledig akkoord met je uitleg. Ikzelf was ook eerder aan het supporteren voor de Toyota TS030 en de Lotus Lola. Wat me toch altijd opmerkelijk blijft is dat die Audi toch altijd wint. Hoe doen die mannen dat? volgens mij komt het doordat ze een heleboel ervaring, support en ervaren rijders hebben.

Ik loop met het idee om volgend jaar naar Lemans te gaan. Zou het geen idee zijn om met De Paddock te gaan? Kwestie om eens een groepuitstap te maken.

Mvg,
Lesley

Giovanni
23-06-2012, 22:29
Zou het geen idee zijn om met De Paddock te gaan? Kwestie om eens een groepuitstap te maken.

Prachtig idee, het zou dan 10 jaar geleden zijn dat we een dergelijke Le Mans uitstap gedaan hebben.

eyckles
24-06-2012, 12:39
Ik ga zeker mee. Nog volk?

Groeten,
Lesley

TvD
24-06-2012, 13:10
Ik ga zeker mee. Nog volk?

Groeten,
Lesley

Lijkt me zeer interessant! Moeten we eens bespreken bij een meeting!

NetForce84
24-06-2012, 21:49
Een uitstap naar Le Mans zie ik ook wel zitten:champagne:

marcel
24-06-2012, 23:49
Hoe doen die mannen dat? volgens mij komt het doordat ze een heleboel ervaring, support en ervaren rijders hebben.

hoe doen ze dat? Audi #3 rijdt zijn ophanging eraf, op een manier en een plek waarbij iedereen en zijn moeder zegt: "die haalt nooit nog de pits"

maar dan haalt die niet alleen de pits, maar is die binnen het kwartier weer de baan op, alsof er niet meer schade dan een paar krasjes was.

Giovanni
25-06-2012, 19:57
hoe doen ze dat? Audi #3 rijdt zijn ophanging eraf, op een manier en een plek waarbij iedereen en zijn moeder zegt: "die haalt nooit nog de pits"

maar dan haalt die niet alleen de pits, maar is die binnen het kwartier weer de baan op, alsof er niet meer schade dan een paar krasjes was.

Omdat Audi z'n wagens zodanig ontwerpt dat alle componenten klaar kunnen liggen om te worden geinstalleerd.
Heb je er niet op gelet dat de ophanging die op de #2 gestokken werd klaar gemaakt was, met remklauw, schijf, stuurstang ( op juiste lengte ), remleiding ( met dry-break snelkoppeling ), enz.
Alle scenarios worden op voorhand doorlopen en het zou me niet verbazen als ze dat ook trainen ...

eyckles
26-06-2012, 00:06
Omdat Audi z'n wagens zodanig ontwerpt dat alle componenten klaar kunnen liggen om te worden geinstalleerd.
Heb je er niet op gelet dat de ophanging die op de #2 gestokken werd klaar gemaakt was, met remklauw, schijf, stuurstang ( op juiste lengte ), remleiding ( met dry-break snelkoppeling ), enz.
Alle scenarios worden op voorhand doorlopen en het zou me niet verbazen als ze dat ook trainen ...

Toch was ik er van verschoten hoe rap deze mannen hun wagens repareren. En aan jullie uitleg blijkt dat deze dan zeer goed voorzien zijn en daarom bijna elk jaar winnen.

Groeten,
Lesley

GT2-R
26-06-2012, 08:40

Je dus al een snellere wagen hebben en zo goed als foutloos rijden om een kans te maken tegen ze. Daarom ben ik van mening dat ze de competitie op Le Mans geen goed doen.

Dries DS
26-06-2012, 10:15
Niemand houdt andere constructeurs toch tegen om zich ook terdege voor te bereiden? Peugeot bewees dat in het recente verleden en nu is Toyota overigens goed op weg om Audi in de toekomst het vuur aan de schenen te leggen. Valt enkel toe te juichen. En als Porsche de troepen komt vervoegen zal het ook niet zijn om er gewoon bij te lopen en lijdzaam toe te zien. Indien een merk/constructeur niet kan concurreren met Audi of een andere constructeur, dan zijn ze eenvoudigweg niet de beste in die wedstrijd en moeten ze dat dan ook maar toegeven.

Of moeten we de 24U du Mans ook kunstmatig gaan beknotten met normtijden, BOP, extra seconden stilstaan tijdens pitstop, maximale rijtijd per relais zoals in Spa of strafgewichten , ... ? :no:
Me dunkt gaat racen over de snelste zijn (algemeen of in z´n klasse) en niet over opgelegde kunstmatige ingrepen die we al genoeg treffen in bepaalde series. Le Mans is een van de weinige races waar dat nog kan en waar een constructeur nog echt zijn kunnen kan laten zien. In combinatie met een sterke rijdersbezetting en een doordachte strategie, wel te verstaan.

Giovanni
26-06-2012, 17:34
Daarom ben ik van mening dat ze de competitie op Le Mans geen goed doen.

Ik ben het daar volledig mee eens, maar er kan/mag niks tegen gebeuren.
Audi is zò goed in het ontwikkelen van hun wagens én zelfs nog beter in het runnen van hun spullen, begrijpelijk dat er maar weinig concurrenten ( ik gebruik bewust niet "merken" ) het kunnen of durven opnemen.
Peugeot heeft het geprobeerd en is er niet in geslaagd ( 1 overwinning op al die jaren is geen challenge ), Toyota is gestart en heeft nog een lange weg af te leggen. Porsche maakt zich stilaan op en heeft naar mijn mening de beste kaarten in handen ( Joest Racing met Porsche en niet meer met Audi ? ).
Zoals Dries reeds aangaf mogen ze de concurentie niet kunstmatig voordeel geven.
Als je te lang in de pitst staat omdat je niet georganiseerd werkt, dan moet je organiseren.
Als je motor teveel verbruikt, moet je motor-management herbekijken, enz.