View Full Version : Porsche 917LH - Le Mans 1970 - Ahrens/Elford - MFH - 1/24
Tijd voor de volgende Model Factory Hiro kit! Dit keer een Le Mans wagen en wel de Porsche 917LH waarmee Vic Elford en Kurt Ahrens in de 24 uur van Le Mans van 1970 reden. Het gaat dus om deze wagen:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=25529&stc=1&d=1342366747
Voordat ik over de kit begin, eerst even een beetje geschiedenis over de wagen. Het gaat hier om de zogenaamde “Lang Heck” versie van de 917 en het is chassis 042. De LH versie was ontwikkeld om minder luchtweerstand te hebben en was daardoor zeer geschikt voor het circuit van Le Mans (toen nog zonder chicanes op de Hunaudières). De aandrijving werd verzorgd door een 4.9 liter 12 cylinder welke ook nog eens de krachtigste motor van Porsche was.
Voor 1970 werd deze wagen gebruikt door Porsche Salzburg (de facto het 2e fabrieksteam naast het Gulf team van John Weyer). De race in Le Mans van 1970 was de eerste race voor dit chassis en ze pakten daar meteen pole-position met een tijd van 3.19.08. In de race reden ze lange tijd aan kop maar na 225 ronden moest men stoppen met motorproblemen. Intussen had men nog wel even de snelste race-ronde gereden.
De rest van het jaar werd deze wagen alleen gebruikt voor testen en ook nog even een paar weken "uitgeleend" aan Steve McQueen voor opnamen van de film Le Mans (onder strikte voorwaarde dat alleen Herbert Linge de wagen zou rijden).
Voor 1971 werd de wagen door Martini racing omgebouwd naar een 1971 specificatie Lang Heck en alleen ingezet voor de Le Mans dat jaar. En ook toen pakte deze wagen de pole. Sinds 2009 staat het chassis in het Porsche museum. Ook deze wagen is als kit van MFH te verkrijgen.
Leuk detail nog; enige tijd geleden heb ik al een Porsche 917K gebouwd (hier (http://forum.depaddock.net/showthread.php?t=20284)) en op veel foto's van de start van Le Mans in 1970 zie je deze 2 auto's samen de eerste bocht in gaan!
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=25530&stc=1&d=1342366817
Dan de kit. Het is een typische Model Factory Hiro kit met veel witmetaal, photo-etch en een kwalitatief zeer mooie (resin?) body. Bij dit soort kits controleer ik eerst of alle onderdelen ook daadwerkelijk aanwezig zijn, zodat ik niet halverwege voor een verrassing kom te staan. Dat was maar goed ook, want de torsie-bar voor de achterwielophanging bleek te missen. De customer support van MFH is gelukkig erg goed en de volgende dag had Kyoko Hiro het onderdeel al op de post gedaan! Intussen ben ik toen verder gegaan met een dryfit van zoveel mogelijk onderdelen om de pasvorm te checken en eventueel onderdelen te corrigeren. Hierbij plak ik gewoon alle metalen onderdelen met CA lijm vast... nu hoor ik jullie denken "maar dan krijg je die toch niet meer los?". Ah, maar een bad van aceton doet wonderen! De CA lijm lost daarin op en de witmetalen en PE-onderdelen worden hierin niet aangetast. (Let op: doe dit niet met plastic, dat lost op!!!).
En toen was het eindelijk tijd om dan echt te starten met de bouw. Daar we hier te maken hebben met een MFH kit kan ik gerust zeggen dat deze OOB gebouwd gaat worden ;) Als eerste ben ik begonnen met de cockpit. De grondplaat en firewall werden aan elkaar gelijmd en geschroefd met 2 kleine schroefjes.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=25531&stc=1&d=1342366963
Vervolgens werd het buizenframe wat hier in komt in elkaar gezet (1e foto) en er voor gezorgd dat dit correct past op de grondplaat (2e foto). Dit stuk frame is trouwens opgebouwd uit 8 onderdelen.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=25532&stc=1&d=1342366963
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=25533&stc=1&d=1342366963
Het probleem is nu echter dat aan beide zijden van dit frame ook nog een stuk cockpit moet komen en dat deze over de onderste draagarm komt te staan. Het wordt dan wel erg lastig om de overgang netjes weg te werken en je houd heel weinig ruimte over om alle kleine onderdelen binnen dit frame nog te plaatsen (o.a. De pedalen). Daarom heb ik het buizenframe met de onderzijde in een laagje aceton gezet zodat de boven- en onderzijde weer los van elkaar komen (eigenlijk heb ik dan via een omweg hetzelfde gedaan als al in het bouwplan staat overigens, maar nu weet ik wel zeker dat alles op elkaar gaat passen). Los van elkaar ziet het er dan zo uit:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=25534&stc=1&d=1342366963
Hoi Tim,
Dit ziet er weer al een veel belovende "work in progress" uit. Ik blijf met veel interesse volgen.
Mvg,
Lesley
Wetende dat jij veel plezier gaat beleven aan de bouw, ga ik met veel plezier je bouwverslag volgen.
Succes ermee. ;)
Dominique
16-07-2012, 23:29
Geabonneerd !
Dat ziet er veel belovend uit. Ik was altijd al benieuwd waar en wie deze kit eens ging bouwen. Ben tevens zeer benieuwd naar de inhoud en hoe alles in elkaar past. Het moet een mooi plaatje worden naast de nr. 20.
Succes met de bouw Tim,
Eric
...........................
Het moet een mooi plaatje worden naast de nr. 20.
Succes met de bouw Tim,
Eric
En om op je vraag van vrijdagavond te antwoorden, zelfs nr 6 kan gebouwd worden. http://www.1999.co.jp/eng/10039412
Vervolgens heb ik het onderste deel van het buizenframe in het chassis geplaatst waarna de 2 zijkanten geplaatst werden (aangegeven door de pijlen bij "1"). Daar waar de overgangen tussen de delen zichtbaar waren werd een en ander opgevuld met secondelijm en bloem waarna er flink geschuurd kon worden. Eens dat klaar was werden de volgende delen aangebracht (links en rechts, zie pijl "2"). Enkele kleine PE en witmetalen delen werden ook al op de achterzijde bevestigd (nog net te zien op de foto hieronder). Dit geheel kan nu in één keer helemaal grijs gespoten worden, inclusief de rest van het buizenframe.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=25553&stc=1&d=1343155844
Om een idee te geven wat er verder nog bij komt in de cockpit heb ik de grote onderdelen voor de foto even op hun plek gelegd.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=25554&stc=1&d=1343155844
Naast dit grote stuk ben ik ook al begonnen aan een 2-tal subconstructies; de pedalen en de remcylinders. De eerste foto hieronder toont de pedalen zoals ze er nu bij staan. Wat je hier ziet is opgebouwd uit een totaal van 6 onderdelen.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=25555&stc=1&d=1343155844
Dan het begin van de remcylinders. Een munt van 1 eurocent geeft aan hoe groot (of klein) dit word. De uiteinden werden uitgeboord en zullen voorzien worden van een staaf die verbonden zal worden met het rempedaal. En met die laatste actie wordt deze bouw dan toch niet helemaal OOB ;)
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=25556&stc=1&d=1343155844
En toen was het tijd om de airbrush ter hand te nemen en de cockpit een mooie grijze laag te geven..... of misschien toch niet? Egaal grijs is ook maar zo saai en ik wilde al langer eens kijken of het pre-shaden wat je veel bij vliegtuigbouwers ziet ook zou werken op (sommige delen van) auto's. Het eerste wat ik dan gedaan heb is alle dieper gelegen delen en plekken waar schaduw normaal zou vallen zwart gespoten. Dat ziet er dan ongeveer zo uit:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=25565&stc=1&d=1343757740
Gewoon snel even wat zwarte lijnen gelegd met een kleine naald in de airbrush. Merk op dat ik het stuk tussen het smalste deel van de cockpit niet heb gedaan, hier komt later nog een afdekplaat overheen te liggen. Vervolgens heb ik de airbrush gevuld met een XF-20 Medium Grey van Tamiya en ben ik vanuit het midden van de vlakken begonnen met het opvullen. Helaas heb ik er daarna geen foto van gemaakt.... Waarom kan dat nu dan niet alsnog? Dat komt omdat ik nog een stapje verder ben gegaan ;) Na dat de grijze laag goed droog was heb ik diezelfde XF-20 gepakt en aangelengt met een paar druppels wit. Dit ben ik daarna weer vanuit het midden van een vlak gaan spuiten, maar heel licht en zeker niet tot aan de randen van het vlak. Het resultaat is erg subtiel en moeilijk te zien op de foto, maar ik ben er redelijk content mee:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=25566&stc=1&d=1343757740
Ter vergelijking, de groene pijl in bovenstaande foto geeft het vlak aan dat ik niet behandeld heb en waar de gewone XF-20 gebruikt is. Volgende stap wordt het spuiten van een blanke laklaag om deze matte laag te beschermen en een klein beetje glimmend te krijgen.
Naast de cockpit ben ik ook al begonnen aan het motorblok. Inmiddels weet ik dat Hiro soms idiote detaillering aanbrengt in zijn kits en daarbij is deze geen uitzondering. Deze foto toont de binnenzijde van het kleppendeksel. De linkerpijl geeft 1 van de 2 kleppen aan, de rechter wijst naar 1 van de spark plugs.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=25570&stc=1&d=1343758074
Helaas verdwijnen deze details al bij stap 1 van de bouwhandleiding.... Maar niet getreurd, er blijft genoeg moois over wat mij betreft. De volgende stap was dus het in elkaar zetten van het motorblok. De linkerzijde is hier al voorzien van koelribben welke van PE zijn. Enkele gaaatjes werden al uitgeboord en her en der werd nog wat bijgeschuurd/gevijld.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=25567&stc=1&d=1343758074
Dit hele blok werd dan in de primer gezet en voorzien van een zwarte verflaag. Nadat deze goed gedroogd was heb ik er nog een licht dry-brush met XF-16 overheen gezet. Ook hier geld dat het meest straks verborgen zal zijn...
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=25568&stc=1&d=1343758074
Enkele andere motordelen kregen een laagje burnt iron van Alclad en deze heb ik in onderstaande foto even gedryfit. Hier zie je ook de grootste reden waarom je het blok zelf straks nauwelijks meer kan zien.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=25569&stc=1&d=1343758074
Loixrallyfan
31-07-2012, 21:11
En met die laatste actie wordt deze bouw dan toch niet helemaal OOB ;)
:p:+:champagne:
Graptje hé Tim;)
Ziet er allemaal al prima uit.
Grts, Guido
Het motorblok werd nog wat verder onderhanden genomen. Eerst werden de driehoekjes bij de groene pijlen geplaatst. Hier komen later de uitlaakpijpen in en dan zal niemand ze waarschijnlijk ooit meer kunnen zien. Een zelfde lot is de koppelingsplaat beschoren (rechtsonder een detailshot hiervan).Vergis je niet, dit zijn 3(!) onderdelen die ook nooit meer gezien gaan worden zodra de versnellingsbak er overheen gezet wordt.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=25614&stc=1&d=1344191713
De 2 onderdelen die bovenop beide zijden van het blok gaan komen werden voorzien van een PE deeltje en een pin (pijl 1). Verder werd onder de 6 kelken een PE deel geplaatst (pijl 2).
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=25615&stc=1&d=1344191713
In een eerdere post was al een groot bruinig geval te zien. Deze is wat mij betreft te licht en te glimmend van kleur... en dan zou deze volgens de handleiding ook nog voorzien moeten worden van een blanke laklaag! Op de vele foto's die ik inmiddels heb van het motorblok is duidelijk te zien dat deze veel grauwer van kleur moet zijn en een textuur heeft. Om dit effect te bereiken heb ik het onderdeel eerst licht opgeschuurd aan de binnen- en buitenzijde. Vervolgens heb ik aan de binnenzijde een subtiele laag aangebracht met olie-verf (combinatie van zwart en sienna). Op de foto heb ik een onbewerkt onderdeel ernaast gelegd zodat het verschil zichtbaar is.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=25616&stc=1&d=1344191713
Dan verder met de voorwielophanging. MFH kits gebruiken meestal schroeven om de ophanging vast te zetten. Nadeel hiervan is dat na 1 of 2 keer proberen ze vaak al geen grip meer hebben en het kruis in de kop al kapotgedraaid is. Het leek me dan ook een aardig idee om de ophanging iets aan te passen. Daarvoor heb ik boutjes en moertjes van 1 mm gebruikt. Op de foto is aan de linkerzijde een onbewerkt onderdeel te zien met 2 bouten. De groene delen geven ongeveer aan waar ik ze in 2 delen heb gesplitst. Het deel zonder de kop werd vervolgens in het witmetalen onderdeel gedraaid (met een beetje lijm zodat deze niet zo maar meer los zal komen). Aan de rechterzijde is het resultaat te zien.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=25622&stc=1&d=1344191847
En op het chassis ziet dat er dan zo uit (moertjes zijn trouwens niet geplaatst zie ik nu):
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=25623&stc=1&d=1344191847
Ja Tim, knappe update.
De luchtkap ziet er inderdaad nu beter uit. Da's normaal een deel uit polyester en door de jaren heen wordt het sowieso wat bruiner op de echte motor. Dat MFH dan ook nog een laag vernis voorschrijft is er inderdaad over.
Als ik van jou was zou ik echter geen moeren op de 'draadstangen' in de uprights zetten. Op de echte auto zitten de fusépennen vast in de driehoeken, dan kan je misschien beter alles mooi samen lijmen in de wishbone.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=25624&d=1344196453
Maar ... :applaus::applaus::applaus:
Als ik van jou was zou ik echter geen moeren op de 'draadstangen' in de uprights zetten. Op de echte auto zitten de fusépennen vast in de driehoeken, dan kan je misschien beter alles mooi samen lijmen in de wishbone.
Ga ik eens naar kijken. Het doel was om de ophanging steviger te maken en daar je er later niets meer van kan zien is het ook niet zo erg als ik toch de moeren gebruik.... dilemma ;)
Dan nog wat verder met de bouw.
De voeten van de coureur rustten op een soort gevormde plaat:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=25707&stc=1&d=1346511404
Het onderdeel dat in de kit zit is echter een dik witmetalen geval (links op de foto hieronder). Omdat dat er niet zo mooi uit ziet en het heel lastig is om daar die kabel doorheen te laten lopen heb ik een nieuwe gemaakt. Dit heb ik gedaan door een metalen plaatje te plooien over het originele witmetalen onderdeel en daarna bij te knippen.
Links dus het originele onderdeel, rechts mijn versie:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=25708&stc=1&d=1346511404
En in de cockpit ziet dat er dan zo uit (incl. pedalen):
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=25709&stc=1&d=1346511404
Mooie vorderingen. Het motorblok ziet er alvast schitterend uit.
Groeten,
Lesley
Mech@niC
12-09-2012, 22:14
Nog plaatwerker ook! :cool:
Je bent weer super bezig Tim, echt geweldig. :worship:
Zeer mooi model aan het worden; ik heb het zondag 'in het echt' kunnen bewonderen en ik weet zeker dat dit weer een pareltje wordt!
Wet Sellery
16-09-2012, 02:32
Heel knappe vorderingen. Om het buizenframe in de cockpit wat diepte te geven, kunt ge het een wash geven.
Op enamel verf doe ik dit met een mengeling van white spirit en olieverf (raw umber en burnt sienna).
Op acryl verf kunt ge een wash maken met plakaatverf, water en een drupje afwasmiddel.
Groeten
Pascal
Heel knappe vorderingen. Om het buizenframe in de cockpit wat diepte te geven, kunt ge het een wash geven.
Was ik al mee bezig :D
De hoogste tijd voor een update lijkt me zo. Om te beginnen heb ik op aanraden van Gert nog een stapje extra gezet bij het “inkleuren” van de vlakken. Nu niet met een iets lichtere tint grijs, maar met puur wit! Op de foto is het niet heel erg goed zichtbaar, maar met het blote oog wel degelijk. Ook werd de binnenkant al voorzien van een wash met olieverf.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=26323&stc=1&d=1351796236
Verder is te zien dat ook de schokbrekers ook werden geverfd en gemonteerd. Veel meer kan ik momenteel niet doen aan dit deel omdat eerst het achterste deel van het buizenframe inclusief motorblok en versnellingsbak af moet waarna deze vastgeschroefd kan worden aan de cockpit. Omdat de belangrijkste schroef niet meer bereikbaar zal zijn als ik verder ga zal dit deel dus nog even moeten rusten voor nu.
Dus dan maar verder met het motorblok. Bovenop dit blok staat een enorme ventilator. Ook deze bruine onderdelen werden licht opgeschuurd en gewassen met olieverf omdat het anders veel te licht en plastic over zou komen (wat mij betreft). De ventilator zoals hieronder (links en rechts) op de foto te zien is bestaat overigens uit 11 onderdelen!
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=26324&stc=1&d=1351796236
Vervolgens werd de ventilator samen met de beschermkap op het blok geplaatst. En toen begon het verhaal van de vele kabels en leidingen die gelegd moesten worden. Om te beginnen werden de ontstekingskabels geplaatst. Voor elke cylinder 2 kabels geeft dus totaal 24 kabels die zodanig moesten komen te liggen dat de inlaatkelken er straks ook nog op kunnen. Het resultaat ziet er dan zo uit:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=26325&stc=1&d=1351796236
Intussen werd ook een deel van de uitlaatpijpen in elkaar gezet. Volgende stap wordt het wegwerken van de naden en ze mooi wit spuiten. Vooralsnog zien ze er nu zo uit:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=26326&stc=1&d=1351796546
Wat mooi! Zo'n prachtig gedetailleerde motor schreeuwt gewoon om een open motorkap, maar dat was je sowieso al van plan eh ;-)
De eindstreep voor wat betreft het motorblok begint in zicht te komen... In de vorige post was al te zien hoe ik 24 ontstekingskabels had gelegd, maar die hebben weinig zin als er geen lucht en brandstof in de motor kunnen komen ;) Eerst werden de inlaatkelken dan in elkaar gezet. Ook deze werden behandeld om een wat mij betreft realistischere look te krijgen. De eerste foto toont in de voor grond de onbewerkte linker rij van inlaatkelken. In de achtergrond is dus een met wat schuurwerk en daarna met olieverf behandelde versie.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=26453&stc=1&d=1354130467
Vervolgens dienden aan de brandstofleidingen geinstalleerd te worden. Het vergrotingkje rechtsonder toont hoe er per leiding ook nog 2 PE ringetjes geplaatst werden.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=26454&stc=1&d=1354130467
Eens deze delen klaar waren werd de rechterzijde geplaatst. Let hier ook op (witte) brandstofleidingen die netjes door houders rond de ventilatorbescherming moesten worden gestoken.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=26455&stc=1&d=1354130467
Na de rechterzijde kwam de linkerzijde en een avond prutsen om alle leidingen 1 voor 1 in te korten en vast te zetten. Ook werd er nog enkele PE onderdelen toegevoegd. Het resultaat zoals het blok er nu voor staat is op onderstaande 2 foto's te zien. Bijna... bijna, is het blok nu af, alleen nog wat kleinere onderdelen en aansluitingen aan de voorzijde, maar dat is voor een volgende keer :bye:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=26456&stc=1&d=1354130467
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=26457&stc=1&d=1354130467
Amai. Dat ziet er zeer mooi uit. Ben hier aan het kwijlen gelijk ne zot. Ik moet er ook zo nog een 4 tal maken. Dat gaat nog leuk worden. Welke olie verf heb je hier voor gebruikt?
Groeten,
Lesley
Mech@niC
28-11-2012, 23:37
Goed bezig menneke :drewl: :drewl:
Welke olie verf heb je hier voor gebruikt?
Bedoel je het merk of welke kleuren?
Bedoel je het merk of welke kleuren?
Merk en kleuren, want van washes heb ik totaal geen verstand van, omdat ik ten eerste kleurenblind en ten tweede nog niet weathering hen gedaan.
Groeten,
Lesley
Mech@niC
29-11-2012, 17:40
....omdat ik ten eerste kleurenblind en ten tweede nog niet weathering hen gedaan.
Groeten,
Lesley
Das toch lastig....:confused:
Heel heel schoon moteureken... !
Daar zit duidelijk veel uren werk in...
Prachtige motor Tim! Zeer realistisch geweatherd ook! :applaus:
Merk en kleuren, want van washes heb ik totaal geen verstand van, omdat ik ten eerste kleurenblind en ten tweede nog niet weathering hen gedaan.
Het merk is Van Gogh en ik heb een mix van zwart en "raw sienna" gebruikt. Ik heb ze zeer sterk verdund met white spirit trouwens.
Het merk is Van Gogh en ik heb een mix van zwart en "raw sienna" gebruikt. Ik heb ze zeer sterk verdund met white spirit trouwens.
Bedankt. Ik zal eens rond kijken.
Groeten,
Lesley
Bedankt. Ik zal eens rond kijken.
In Nederland kan je het allemaal krijgen bij de Pipoos (http://www.pipoos.nl/), ik neem aan dat de Belgische Pipoos het ook allemaal heeft.
Zo, dat heeft even geduurd voor ik weer aan een update toe was ;) De uitgevoerde werkzaamheden misschien zullen niet groots lijken, maar zijn wel een belangrijke stap naar het einde.
Eerst het motorblok. dat werd nog voorzien van een aantal leidingen aan de voorzijde (verdwijnen overigens uit zicht eens het blok geplaatst is).
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=27105&stc=1&d=1363028444
De uitlaatpijpen werden matwit gespoten (lees: primer ;)) en geplaatst. Om een en ander wat af meer afwerking te geven heb ik nog wat lopen spelen met verschillende kleuren olieverf.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=27106&stc=1&d=1363028444
Ook de versnellingsbak werd gebouwd en voorzien van een basiskleur "steel". Vervolgens werden de lagere delen met zwarte olieverf behandeld en zal er nog een lichte drybrush overheen gaan.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=27107&stc=1&d=1363028444
De volgende foto toont een belangrijke stap in deze bouw: het frame waar de volledige achterzijde omheen gebouwd zal worden. Ik kon eigenlijk niet verder zonder dat dit in deze staat stond. Het motorblok en de versnellingsbak kunnen nu hierin geplaatst worden waarna er heel veel details aan toegevoegd kunnen worden om tenslotte ook nog eens een dragende constructie met de cockpit te gaan vormen!
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=27108&stc=1&d=1363028444
Motorblok met bak zien er fantastisch uit. Nu zie ik wat je bedoelde tijdens de ESM Nieuwegein welk staafje in de brandstofregeling dat nu was. Ook het frame ziet er mooi uit.
Eric
Het heeft weer even geduurd, maar hier dan toch weer een belangrijke update: het plaatsen van het motorblok en de bak in het buizenframe. De eerste foto toont de stand meteen na het plaatsen van deze 2 subdelen. Om hiertoe te komen werd eerst de motor in het frame gelepeld. Vervolgens werd de de bak vastgelijmd aan de motor. Om het geheel vast te zetten werd er nog een schroef door het frame en onder in de bak geschroeft. Die komt dus ook niet meer los.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=27520&stc=1&d=1367257054
De volgende foto lijkt verdacht veel op de vorige, maar als je goed kijkt zie je toch een aantal extra's. Eerst werden de uitlaatpijpen op hun plek gezet. Daarna werd het gedeelte van het frame boven de bak al gedeeltelijk geplaatst. Tegelijkertijd werd de anti-rollbar geplaatst samen met nog een aantal kleinere onderdelen.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=27521&stc=1&d=1367257054
Vooraleer ik het achterste deel aan de cockpit kon schroeven wilde ik een aantal zaken aan de binnenzijde ervan al gedaan hebben. Dit omdat ik er dan nog redelijk makkelijk bij kon van twee kanten. Zo werden de PE-delen waaraan later de schouder-delen van de gordels vast komen geplaatst (zie "1" in de foto). Daarnaast werden nog een 4-tal elektrische componenten geplaatst (zie "2"). Elk van deze is trouwens opgebouwd uit 5 PE-delen en 1 witmetalen deel. Zelf heb ik er dan nog wat bekabeling aan toegevoegd.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=27569&stc=1&d=1368199457
Voor de achterzijde van de cockpit werd een hitteschild gemaakt van de binnenzijde van een pakje sigaretten.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=27570&stc=1&d=1368199457
En het laatste deel dat ik per se klaar wilde hebben is het ruitje tussen de cockpit en het motorcompartiment. Bij de eerste poging om deze te maken heb ik het stukje doorzichtig plastic gebruikt dat Hiro meelevert, maar dat bleek veel te dik naar mijn idee. Dan een 2e poging met een reststukje dat ik nog van de Audi Sport Quattro had liggen... die was dunner, maar had ik te slordig gesneden en was dus niet mooi recht. De 3e poging was dan eindelijk goed en is te zien op onderstaande foto. Bovenste deel toont de 2 delen los, in het onderste deel zijn ze aan elkaar gezet. Hierbij heb ik dezelfde manier gebruikt als bij de Audi (zie hier (http://forum.depaddock.net/showpost.php?p=277821&postcount=37)).
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=27571&stc=1&d=1368199457
Vervolgens werd het ruitje op z'n plek gelijmd:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=27572&stc=1&d=1368199457
En dan het grote moment: het buizenframe met motorblok kan vastgezet worden aan de cockpit. Het geheel zit met 2 schroeven vast en is goed stevig. Het gewicht is trouwens ook behoorlijk.... Overigens heb ik nu ook de schakelstang die naar de versnellings-pook loopt geplaatst (zie groene pijl).
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=27573&stc=1&d=1368199457
Dominique
10-05-2013, 19:52
Respect!
Nice makker. Ik blijf voor het scherm gelijmd ;). Op naar de volgende update.
Het is alweer lang geleden dat ik iets van deze build liet zien, maar ik ben wat langer bezig dan verwacht met de cockpit waar ik toch nog wat verbeteringen wilde aanbrengen. Daarom ook maar 1 foto waarin alles wat ik de afgelopen tijd gedaan heb gevat kan worden.
Even de nummertjes in de foto volgen:
1. De accu werd gedetaillerd met bekabeling en netjes aangesloten.
2. Enkele onderdelen voor de ontsteking voor de linker cylinder-rij werden geplaatst en aangesloten.
3. De brandblusser werd geverfd, voorzien van een metalen "klem" en geplaatst.
En als laatste de pedalen... de uitvergroting laat iets beter het resultaat zien. Zo werden de remcylinders daadwerkelijk gekoppeld met het rempedaal. Ook de remleidingen werden toegevoegd. En er werd ook een kabel gelegd van het koppelingpedaal naar achteren. De gasleiding moet nog toegevoegd worden trouwens.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=27784&stc=1&d=1371491201
Loixrallyfan
19-06-2013, 11:51
Maf pedalenwerk. Leuk al die detailkes.
Goe bezig!:applaus::applaus:
Dit soort wagens is niet mijne dada maar verdomme dit ziet er goed uit.
Intussen heb ik weer wat verder gewerkt aan de Porsche. Zo werd het tijd om de voorwielophanging te plaatsen. Eerst werden de verschillende onderdelen gekuisd, geprimered en daarna in verschillende tinten metaal (Alclad om precies te zijn) gespoten. Het resultaat is dan 2 volledige "uprights" met remschijven en 2 "wishbones".
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=27943&stc=1&d=1376675802
En zo ziet dat er uit als je deze subassemblages op hun definitieve plek zet:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=27944&stc=1&d=1376675802
Daarna moesten er nog enkele zaken aan het binnenzijde gedaan worden alvorens verder te kunnen met het definitief plaatsen van de buizenconstructie van de cockpit. Als eerste werden de luchtbuizen voor de remmen zwart gespoten waarna ze werdern gedrybrushed met een aantal tinten grijs (nee, geen 50...).
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=27945&stc=1&d=1376675802
En ik heb eindelijk een mooi resultaat gekregen op de voetensteun. Ergens op de 1e pagina van deze thread was te zien hoe ik een nieuwe had gemaakt met het origineel als mal:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=25708&stc=1&d=1346511404
Dit nieuwe onderdeel had ik al in de grondlak gezet, maar omdat ik 'm nog heb moeten bijknippen kon ik daarmee opnieuw beginnen. Na de grondlak werd het geheel het donkergrijs gespoten. Net zoals bij het interieur werd daaroverheen een steeds lichtere grijs gespoten. Als laatste stap werd nog wat vuil nagebootst met MIG pigmenten. Het resultaat is dan als volgt:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=27946&stc=1&d=1376675802
Ook de remvloeistofreservoirs werden geschilderd en gemonteerd, inclusief 2 leidingen die naar de remcylinders leiden.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=27947&stc=1&d=1376676828
En als je dan alles bij elkaar brengt voor een dry-fit ziet dat er als volgt uit:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=27948&stc=1&d=1376676828
Naast de cockpit ben ik ook alvast begonnen aan de benzinetank. Hier heb ik de gaatjes (die boutjes moesten voorstellen) vervangen door echte boutjes:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=27949&stc=1&d=1376676828
Loixrallyfan
16-08-2013, 21:10
De meesten zijn al door het dolle heen als ze een MFH'tje kunnen bouwen, maar gij neemt daar geen genoegen mee. En TERRECHT!!!
Wat een mooie verbeteringen en scratch-buildjes her en der, die dit model echt tot leven brengen. Ook knap dat je aandacht schenkt aan elk klein onderdeeltje en dat je alles een zeer realistische weathering geeft.
Dit zou wel eens je absolute topbuild kunnen worden, Tim. En eentje waar menig bouwers van gaan kwijlen, ik inclusief.
Doe op deze manier rustig verder tot het bittere einde, en je gaat jezelf nog omver blazen met het resultaat.
Rest me enkel nog dit:
:worship::applaus::champagne::drewl::drewl::drewl:
Man man man, wat een build, eentje om duimen en vingers af te likken.
:drewl: :applaus: :worship:
Wat een prachtige update alweer. We worden verwend ;)
Nog meer verwennerij! Nu het stuur. Deze werd samengesteld uit een aantal witmetalen delen, een metalen stuurstang en een PE ringetje. Vervolgens werd het geheel in primer gezet en zwart gespoten. Het leren gedeelte werd nog een beetje "valer" gemaakt en kreeg wat subtiele kleuraccenten. Tenslotte werd er nog een piepklein decal op de onderste stuurarm gezet. Het resultaat is dan als volgt:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=28249&stc=1&d=1380462459
En wanneer je dat dan in de rolkooi zet krijg je dit:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=28250&stc=1&d=1380462459
En nu het stuur af was stond niets meer in de weg om het buizenframe eindelijk definitief op z'n plek te zetten. En zo geschiedde dus. Vervolgens werden nog enkele koelbuizen aangebracht en vastgezet met tie-raps (zie pijl bij #3). Vervolgens konden ook de stuurstangen (pijl #1) en de anti-rolbar (pijl #2) geplaatst worden.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=28251&stc=1&d=1380462459
Nu het interieur grotendeels af is, ben ik ook begonnen met het dashboard. Deze werd ook samengesteld, in de grondlak gezet en kreeg tenslotte een paar lagen Scale Fabric van Tenco. De originele uitstulpingen die knoppen moesten voorstellen werden trouwens verwijderd en er werden gaatjes geboord waar later beter uitziende schakelaars in geplaatst zullen worden.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=28252&stc=1&d=1380462459
En tenslotte heb ik de afdekplaat die over het motorblok komt ook al geassembleerd.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=28253&stc=1&d=1380462459
Heeft er iemand een vod :drewl:
Langzaamaan begint het interieur voltooid te raken. Aan de linkerzijde onder het dashboard komt een bord met wat bedrading. Het originele onderdeel heb ik hiervoor wat verbeterd. Zo werden er een 4 tal rivetten toegevoegd (aan de linkerzijde onder de bedrading (de bruine draaid is overigens vislijn). De bedrading zelf werd ook toegevoegd alsmede het grote witte blok waar ze doorheen gaan (was meegegoten):
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=28303&stc=1&d=1382637962
Na een likje verf kon deze geplaatst worden:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=28304&stc=1&d=1382637962
De radiator werd in elkaar gezet en voorzien van doorzichtige primer van Tamiya ter bescherming:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=28306&stc=1&d=1382638319
Deze werd daarna gemonteerd en 2 slangen werden aangesloten. Deze lopen door de cockpit naar de sidepod (groene pijlen). Ze werden met klemsluitingen vastgezet aan de aansluitpunten van de radiator.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=28305&stc=1&d=1382637984
En ook het dashboard werd geheel afgewerkt en is klaar om geplaatst te worden. Alle knoppen werden geplaatst. Het onderdeel met de meters werd gemaakt en is inmiddels ook op z'n plek gezet.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=28302&stc=1&d=1382637962
Trekt op niks! (Dat was alleen maar om niet in herhaling te vallen eh Tim ;) )
Allez vooruit dan maar: we worden weer verwend met een erg leuke update ;)
Mech@niC
25-10-2013, 07:17
Nou nou, knap staaltje (of plasticje) modelbouwkunst war zunne. :eek:
Nou nou, knap staaltje (of plasticje) modelbouwkunst war zunne. :eek:
Er zit waarschijnlijk veel meer metaal dan plastic in denk ik ;)
Sorry voor de late reactie. Maar hier is het 917 boek waar we het over gehad hebben tijdens de ESM. De naam van het boek is "Porsche 917 The undercover story". ISBN 0 9549990 2 9. Gepubliceerd door PMM Books.
www.pmmbooks.com
http://imageshack.us/a/img11/4057/rbai.jpg
http://imageshack.us/a/img24/484/pvya.jpg
Zoals ik al zei, staat het boek redelijk vol met goede detailopnamen van cockpit, motor, bak. Zelfs de foto waar Guy het over had staat erin, waar alle 917's een stoeltje krijgen bekleed met rode stof.
Hopelijk heb je er wat aan.
Tijdens de ESM je werk aan de 917 kunnen zien, mijn complimenten. Wordt weer een schitterend model.
Groeten Eric
Bedankt voor de info over het boek Eric, daar ga ik toch eens serieus naar kijken.
Intussen heb ik ook nog een beetje kunnen werken aan het model. Eerst werd een (voor mij) storende fout verholpen. Ik had het idee dat het stuur niet helemaal correct gemonteerd stond, iets te veel naar voren gekanteld zeg maar. In een vlaag van intelligentie bedacht ik me dat er in de 917 bijbel van Näher mooie blauwdrukken staan van deze wagen. Hierin staat ook het stuur meegetekend. Vervolgens was het een kwestie van meten om de correcte hoek te bepalen t.o.v. de vlakke vloer. Mijn stuur stond dus inderdaad een stuk schever. Ik heb met enige voorzichtigheid het stuur met de kolom los kunnen krijgen en in een reëlere hoek opnieuw geplaatst. De foto hieronder toont de nieuwe situatie. De rode lijn is ongeveer de stand voor de correctie, de groene is de aangepaste stand. Het verschil is toch wel behoorlijk te noemen....
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=28432&stc=1&d=1384109180
Vervolgens ben ik begonnen met het voorzichtig er uit zagen van de rechterdeur. Met de nodige voorzichtigheid om het afbreken van het achterste deel te voorkomen is dat aardig gelukt. De volgende stap wordt het maken van de scharnieren.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=28433&stc=1&d=1384109180
Op een van de referentiefoto's die ik voor deze build gebruik viel mij verder op dat de opening voor de radiator voorin niet correct was. Ik heb daarom een behoorlijk deel aan de onderzijde weggehaald (het groene vlak toont waar het overtollige stuk zat):
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=28434&stc=1&d=1384109180
Ook hier maar weinig voortgang. Het enige wat ik de afgelopen tijd heb gedaan is de stoelen afwerken. De achterzijde werd voorzien van een structuur die fiberglas moet voorstellen. Ik heb hiervoor een soort theezakjes gebruikt (geen idee welk merk of type, ze zijn gepikt uit de voorraadkast ;)). Vervolgens werd die beschilderd met verschillende tinten olieverf. De naden werden ook ingekleurd met donkerbruine olieverf. Toen alles eenmaal goed droog was heb ik er nog een matte vernis overheen gezet ter bescherming. De kleine stoel kan nu geplaatst worden, voor de grote moet ik eerst nog even de gordels klaarmaken alvorens die aan de beurt is.
De 2 stoelen gezamenlijk naast elkaar:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=28550&stc=1&d=1385924896
En de onderzijde van de kleine stoel welk de structuur goed toont:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=28551&stc=1&d=1385924896
Het is vakantie (voor mij dan he) dus eindelijk weer een beetje kunnen bouwen :champagne: Het interieur is nu geheel afgewerkt. De stoelen zijn beiden geplaatst en de bestuurder kan z'n riemen omdoen ;) Ook het dashboard werd vastgelijmd.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=28820&stc=1&d=1388936667
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=28821&stc=1&d=1388936667
Daarna nog even de 2 lucht-"inlaten" die zorgen voor de koeling van de versnellingsbak. Het zijn de 2 delen die in onderstaande foto met een groene pijl worden aangegeven. Deze waren eigenlijk grotendeels massief en ik heb ze daarom gedeeltelijk uitgehold zodat je het idee krijgt dat er ook echt iets door heen kan :D Vervolgens werden ze op hun plek vastgezet.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=28822&stc=1&d=1388936667
Mech@niC
10-01-2014, 00:23
Hoi Tim,
Alles supermooi tot nu toe, behalve de structuur van de gordels vind ik persoonlijk te grof en is niet echt in schaal met de rest denk ik. :(
Wel "cool" dat die kelken nu werkelijk de versnellingsbak kunnen koelen. :cool:
Na dat ik enigszins afgeleid was door een Deltawing en een McLaren heb ik nu weer wat tijd voor deze kit :champagne:
Er werd intussen wel nagedacht over een aantal zaken, waaronder de ophanging van de deur. En de oplossing is gevonden en uitgevoerd.
Van een gebruikt PE-raam werd eerst een stukje in vorm gebogen (zie pijl 1) zodat er straks een ijzeren staafje doorheen past. Vervolgens werd in een ander stukje een gaatje geboord en werd deze in een rechte hoek gebogen om dan geplaatst te worden (pijl 2).
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=29331&stc=1&d=1394560049
Aan de deur werd vervolgens ook een stukje rest-PE gezet. Ook hier werd een gaatje in geboord die precies overeenkomt met het gaatje bij pijl 2 uit de vorige foto.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=29332&stc=1&d=1394560049
En zo ziet het geheel er dan uit wanneer de boel even gedryfit wordt. Door de 2 eerder genoemde gaatjes zit nu een stukje ijzerdraad om de deur op z'n plek te houden, uiteindelijk zal hier een rivetje doorheen geplaatst worden.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=29333&stc=1&d=1394560049
Dat komt helemaal goed ;)
EtronQuattro07
12-03-2014, 13:31
zeer mooi gedaan nice thumbs upp
EtronQuattro07
12-03-2014, 13:33
verlang ook van zo te bouwen ben zo ver nog nie ben blij dak bij de paddock echte petrolhaeds tot zondag
verlang ook van zo te bouwen ben zo ver nog nie ben blij dak bij de paddock echte petrolhaeds tot zondag
:confused:
Het zal wel aan mij liggen, maar hier kan ik weinig kaas van maken. Zou je willen proberen om voortaan wat hoofletters, komma's en punten te gebruiken zodat het voor de gewone sterveling ook begrijpbaar is? Dank en hulde alvast!
lightair
12-03-2014, 16:59
hey Tim,
mooie build, nu weet ik ook waarom ik de restjes pe spaar :)
Ik ben benieuwd naar het vervolg..
Dominique
12-03-2014, 20:42
:confused:
Het zal wel aan mij liggen, maar hier kan ik weinig kaas van maken. Zou je willen proberen om voortaan wat hoofletters, komma's en punten te gebruiken zodat het voor de gewone sterveling ook begrijpbaar is? Dank en hulde alvast!
complimentje was dat. (denk ik).
Knap werk aan de Porsche trouwens!
Tot zaterdag.
:bye:
Mooie oplossing voor de opendeurdagen ;)
Het heeft lang geduurd, maar eindelijk is er weer wat voortgang te melden. Ik heb lang nagedacht over hoe ik met name de binnenzijde van de motorafdekking zou afwerken dus vandaar de vertraging ;)
Maar eerst even de buitenkant. Die werd netjes wit gespoten en voorzien van een laklaag. Ook werden de koplamp units zwart gespoten.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=30284&stc=1&d=1417457365
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=30285&stc=1&d=1417457365
Na dat alles naar wens mooi wit was aan de buitenzijde (en een beetje zwart dus) heb ik me gestort op de "binnenzijde". De cockpit werd met redelijk slordig met een penseel grijs geverfd. Dit om zo een beetje structuur te krijgen. Daarna heb ik met een lichtere grijs de "hoger" liggende delen gedrybrushed en werden met zwarte, sterk verdunde, olieverf de "diepere" delen geaccentueerd. Het lijkt op de foto (en in het echt) een beetje over-the-top, maar dat is met opzet. Omdat de auto vrij donker is van binnen als deze dicht zit, zou je er anders helemaal niets meer van zien, nu dus nog wel.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=30286&stc=1&d=1417457365
Dan de 3 delen waar zoveel bedenktijd voor nodig was. Deze heb ik aan de binnenzijde grotendeels bekleed met scale-weave van Tenco. Deze werd aangebracht door verdunde houtlijm met een penseel aan te brengen waarna de scale weave er overheen werd gelegd. Vanuit het midden werkte ik zo naar buiten totdat alles bekleed was. Zodra de lijm uitgehard was heb ik dan het overschot met een scherp mes weggesneden.
Daarna heb ik weer met een penseel het geheel geverfd in een geelbruine kleur (XF59 Desert Yellow van Tamiya). Maar dit is natuurlijk veel te egaal en netjes, vergeet niet dat de binnenzijde gewoon ongeverfd fiberglas-achtig materiaal was. Met een aantal kleuren bruin (olieverf) welke sterk verdund was werden de schaduwdelen wat donkerder gemaakt. Er volgt nog 1 stap en dat is om de grotere vlakken wat lichter te maken vanuit het midden.
En het resultaat is nu dus als volgt:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=30287&stc=1&d=1417457365
Mooie vorderingen, makker;)
Dominique
01-12-2014, 20:40
Goed spul, hé, die scale weave?
Knap afgewerkt hoor!
Mech@niC
04-12-2014, 19:57
Goed spul, hé, die scale weave?
Knap afgewerkt hoor!
Is dat hetzelfde spul waar jij de bekleding van de Traction Avant mee gedaan hebt Domi?
Dominique
05-12-2014, 00:23
Is dat hetzelfde spul waar jij de bekleding van de Traction Avant mee gedaan hebt Domi?
Ja, dat is inderdaad hetzelfde spul.
Prachtig! Kunst in wording ;)
Even een hele korte, maar voor mij belangrijke update! De 2 grootste decals die eigenlijk de hele livery bepalen zijn succesvol geplaatst :champagne:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=30443&stc=1&d=1420655636
:champagne::champagne:
Dat belooft voor de rest.
Dominique
08-01-2015, 18:29
ik kan me best voorstellen dat die voor enige stress hebben gezorgd. Mij zouden die decals in ieder geval stress bezorgen :D
:champagne:
Oftewel, alle decals zijn op de body geplaatst!!! En het begint er nu echt als een racewagen uit te zien. Op de eerste 2 foto's heb ik de body-delen op het chassis geplaatst zodat je een idee krijgt van het uiteindelijke doel.
De laatste foto is een bijzondere... Op de echte wagen was op de rechterdeur een lichtgevend ronde sticker onder het startnummer geplakt. Hierdoor kon men 's-nacht de auto voorbij zien komen vanuit de pits. In de kit zit dus ook een decal om dit na te maken. Op de foto zie je dus het nummer 25 op een lichtgevend decal.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=30461&stc=1&d=1421221435
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=30462&stc=1&d=1421221435
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=30463&stc=1&d=1421221435
Prachtig! Wat een topper wordt deze Porsche toch ;)
Schitterend werk, maat :)
:champagne: De eerste bodydelen zijn definitief bevestigd aan het chassis! Dit weekend dus de "onderste" delen geplaatst en vastgezet. De voorkant zit er alleen voor de foto op. Met de laatste foto heb ik wat photoshop-truukjes uitgehaald zoals je kan zien ;)
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=30632&stc=1&d=1422815162
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=30633&stc=1&d=1422815162
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=30634&stc=1&d=1422815162
Met de laatste foto heb ik wat photoshop-truukjes uitgehaald zoals je kan zien ;)
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=30634&stc=1&d=1422815162
Ha, ik dacht al:"Heb ik nu Superman-krachten gekregen ineens?" ;)
Hebt er iemand een vod :drewl:
Na het plaatsen van de "onderste" bodydelen konden ook de laatste onderdelen van het buizenframe geplaatst worden, alsmede het reservewiel en een overloop tank.
Het reservewiel zit vast met een 3-tal riemen aan het frame.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=30635&stc=1&d=1423332492
En de overlooptank werd binnen het frame geplaatst (zie groene pijl) en alle benodigde leidingen werden aangesloten en vastgezet.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=30636&stc=1&d=1423332492
En toen liep ik tegen een "probleempje" aan. Ik had me niet helemaal aan het plannetje gehouden en de aandrijfassen nog niet gemonteerd.... Echter had ik dat eerder beter wel kunnen doen. Het bleek dat ze niet meer op hun plek konden komen omdat de wielkasten nu in de weg zitten. Gelukkig zijn de assen opgebouwd uit 3 onderdelen die ik dus 1 voor 1 op hun plek heb weten te krijgen. In de eerste foto heb ik 2 foto's gecombineerd en de samengestelde assen een groene kleur gegeven zodat ze goed te zien zijn. Het is goed te zien dat het grotere "ronde' middenstuk niet meer door de resterende opening zou passen.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=30637&stc=1&d=1423334017
En tenslotte nog even een van de deelfoto's van hierboven zonder het groen:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=30638&stc=1&d=1423334232
Mech@niC
07-02-2015, 21:42
Het ziet er wel heel realistisch uit Tim
Mooi, heel mooi hoor :)
Het ziet er wel heel realistisch uit Tim
Mooi, heel mooi hoor :)
:agree:
EtronQuattro07
08-02-2015, 16:46
Hey Tim ,
proficiat met dit bouwproject , voor mij is dit heel intressant ik leer voor automechanica ,ik ben er stil van ,Porsche het doet iets met een mens ,16 keer le mans winnen hopelijk dit jaar nr 17 .
groetjes Dieter
De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het afwerken van de achterste afdekking. Aan de buitenzijde werden de lichtjes geplaatst die het startnummer verlichten (pijlen bij "1"). Ook de sluitingen an de achterzijde werden gemonteerd ("2") en aan de rechterzijde werd een doorschijnend resin-blok met PE houder geplaatst. Dit schijnt een soort lampenbak te zijn zodat de auto 's-nachts geidentificeerd kon worden. Wat er nog gedaan moet worden zijn de achterlichten en uiteraard de achtervleugel, maar dat zal voor een volgende update zijn.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=30671&stc=1&d=1424163279
Dan de binnenzijde. Deze werd voorzien van de benodigde bekabeling. Het witte kabeltje aan de rechterzijde leidt naar de eerder genoemde lampenbak. De zwarte kabels voeden de achterlichten en de nummerverlichting bovenop. Ik heb geen idee hoe deze kabels in werkelijkheid liepen op deze specifieke wagen (geen foto van gevonden), maar ben uitgegaan van de auto van een jaar later.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=30670&stc=1&d=1424163279
....................
Ik heb geen idee hoe deze kabels in werkelijkheid liepen op deze specifieke wagen (geen foto van gevonden), maar ben uitgegaan van de auto van een jaar later.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=30670&stc=1&d=1424163279
Meestal volgden ze de korste weg, dus dat zal wel ongeveer goed zitten met de bekabeling.
Intussen heb ik de hele achterwielophanging ook op z'n plek gekregen. Dat was wel een beetje een uitdaging omdat deze in 1 keer op 4 plekken goed moest zitten. Da's een beetje mijn eigen schuld omdat ik (weer) het bouwplan niet gevolgd heb. Maar goed, het is toch gelukt! De eerste foto toont de linkerzijde. Het enige wat er hier nog gedaan moet worden is de verbinding met de anti-rollbar (groen ingetekend).
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=30687&stc=1&d=1424341419
En voor de foto heb ik dan even de wielen geplaatst. Na een kleine correctie van de linkerVOORzijde staan de wielen nu netjes op de grond.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=30688&stc=1&d=1424341419
Weer tijd voor een update.
Eerst even de deuren. De beide ruitjes werden afgewerkt. Eerst werden ze netjes afgeplakt waarna een witte rand kon worden gespoten. Ook werden er per raam 3 PE-"sluitingen" geplaatst Tenslotte werden ze geheel ondergedoopt in "future".
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=30777&stc=1&d=1425137617
En de afgewerkte rechterdeur ziet er dan als volgt uit. Aan de binnenzijde werd ook nog een kabel naar de verlichting voor het startnummer gelegd welke werd afgeplakt met tape.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=30778&stc=1&d=1425137617
Aan de wielen werden intussen ook nog gewerkt. Zo werden o.a. de Goodyear decals geplaatst. Deze zullen nog overspoten worden met een matte vernis omdat ze nu te veel glimmen. Ook werden de velgen voorzien van ventielen. Als je heel goed kijkt kan je ook nog zien dat ze een hele lichte drybrush hebben gehad.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=30779&stc=1&d=1425137617
En aan de voorzijde werden de lichtunits geplaatst.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=30780&stc=1&d=1425137617
Prachtig, telkens weer is het genieten van de updates Tim ;)
Prachtig, telkens weer is het genieten van de updates Tim ;)
Zeker weten ;)
Mech@niC
08-03-2015, 18:57
Nou nou, word zeker een beauty!
Kevinboodts
19-03-2015, 20:28
*kwijl*
Dit wordt waarschijnlijk een van de laatste updates voordat deze Porsche klaar is :champagne:
Maar eerst nog even wat kleine zaken afronden. De achtervleugel werd op z'n plek gezet. Deze zit vast met 4 rivetten en een steun in het midden. De vergroting linksboven laat de rivetten zien.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=31001&stc=1&d=1427455525
Daarna werden de glaasjes over de voorlampen geplaatst. Gelukkig waren de voorbereidingen goed uitgevoerd en passen ze behoorlijk goed. Voor de oplettende kijker; de noodstop werd ook aangebracht.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=31002&stc=1&d=1427455525
Dan nog een prielwerkje; de ruitenwisser. Deze bestaat uit slechts 3 PE delen! De 2 wissers en de gehele draagarm. Die laatste zorgde voor een paar spannende momenten omdat dat ene PE deel op 8 plekken omgebogen moest worden. Vervolgens werd'ie nog in een zwart jasje gezet en gemonteerd.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=31003&stc=1&d=1427455525
Tenslotte werd ook nog het ruitje op de linkerdeur geplaatst.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=31004&stc=1&d=1427455525
Wat rest er nu nog dan? Eigenlijk niet zo heel veel:
Op de afdekking voor de voorzijde moet nog een decal komen, gevolgd door een blanke laklaag.
Decals om de tape rondom de voorlichten te representeren.
Een stok/bezem om de achterklep omhoog te houden... ;)
En ten behoeve van de presentatie zal er nog iets extra's toegevoegd worden... later meer daarover.
............................
Decals om de tape rondom de voorlichten te representeren.
.............................................
Misschien is dit iets om de zogenaamde "ducktape" na te bootsen, ;)
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=31007&stc=1&d=1427462639
Loixrallyfan
27-03-2015, 22:32
Zo spijtig dat deze op zijn einde komt. Zo boeiend.
In stilte, maar zeer geboeid heb ik deze build gevolgd. Echt hoogstaand. :worship:
Dominique
28-03-2015, 10:52
Klasse!
Als mijn MFH maar half zo goed lukt ben ik al content.
Een stok/bezem om de achterklep omhoog te houden... ;)
[/LIST]
Misschien zit hier iets interessants tussen.
http://www.scalemodelingbychris.com/resin_stuff.htm
http://www.bidorbuy.co.za/item/146507581/Hobby_Gear_Display_Accessories_Diorama_Constructio n_spade_pickaxe_broom_generator_1_24_scale_new.htm l
https://www.etsy.com/market/miniature_brooms
Nou, daar istie dan, de laatste update voor de bouw van de 917LH zelf...
Het enige wat er nog moest gebeuren waren het afwerken van de voorste afdekking en de tape rond de voorlampen. Voor de tape waren decals uit 1 stuk voorzien in de kit, iets wat in het echt natuurlijk niet zo was. Ik heb dus de decals in rechte stukjes gesneden en over elkaar heen gelegd. Het resultaat is in de volgende foto te zien:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=31075&stc=1&d=1429878352
De auto is nu dus af, een aantal accessoires nog niet. De bezem die ik voor ogen heb begint al vorm te krijgen (gescratched uiteraard) en de 2 andere accessoires ook (al zeg ik nog niet wat dat zijn ;)). Daarnaast ben ik nog bezig met het uitwerken van de presentatie, iets wat nog wat tijd gaat kosten ben ik bang. Ik zal dan ook pas eindfoto's maken als het geheel allemaal klaar is.
Maar.... ik heb wel vast een voorproefje voor jullie :champagne:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=31076&stc=1&d=1429878361
Geweldig! En gigantisch hoog ook ;)
Kevinboodts
25-04-2015, 09:13
Zéér indrukwekkend.
Dominique
25-04-2015, 11:11
Top!
Nu nog de gepaste vitrine zien te vinden ...
Geweldig! En gigantisch hoog ook ;)
Hij kan beter een ladder scratchen ipv een bezemsteel :p
EtronQuattro07
25-04-2015, 22:51
om stil van te worden dikke proficiat Tim
groetjes Dieter.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.