View Full Version : Grand-am en ALMS gaan één klasse vormen!
SPEED.com has confirmed through multiple sources involved with the negotiations that the American Le Mans Series and the GRAND-AM Rolex Sports Car Series will announce an agreement that will see the two series race under a single banner, likely beginning in 2014.
Full details on the merger are still unclear, and offers extended to both series for comment were declined, but it’s believed GRAND-AM will serve as the sanctioning body for the new-look championship, which could feature a mix of existing classes from both the ALMS and Rolex Series.
http://auto-racing.speedtv.com/article/sportscar-alms-grand-am-finalizing-merger/
Ik vraag me af hoe ze dit gaan doen. Toch wel 2 heel verschillende kampioenschappen.
:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:
Water en vuur gaan samen! ;)
Ik ben toch benieuwd hoe dit wat betreft klasses er uit gaat zien.
NetForce84
02-09-2012, 13:29
Toen ik gisterenavond op MotorsTV naar de ALMS manche keek in Baltimore hoorde ik de Nederlandse commentator (de vertaling van ESPN) hetzelfde zeggen.
Zou gepland zijn voor 2014???
Hoe gaan ze dat doen.....
in de ALMS heb de LMP1 - LMP2 - LMPC - GT - GTC
In de Grand-Am de proto's en de GT's.
Ben eens benieuwd:confused:
Dat LMP1 eruit gaat lijkt mij logisch..
I.p.v. een fusie lijkt het meer op een overname van ALMS door GrandAm.
Don Panoz lijkt inderdaad de boel te willen verkopen. Nu ja, ALMS gaat al jaren achteruit, zeker bij de prototypes, en zelfs in de States is er geen plaats voor 2 gelijkaardige grote kampioenschappen.. Kijk maar naar Cart en Indycar in het verleden.
Ik hoop dat de GT2/GTE klasse blijft bestaan. Die klasse is al jarenlang top.
Ik hoop dat de GT2/GTE klasse blijft bestaan. Die klasse is al jarenlang top.
Ik hoop het ook, misschien wel de meest competitieve gt klasse ooit. Ik vermoed dat daar veel zal afhangen van wat Corvette Racing doet. Chevrolet is ook aanwezig in Grand Am DP met de ALMS fabriekspiloten, maar met die wagens kunnen ze (nog?) niet naar Le Mans..
Misschien maken de fans van Le Mans prototypen zich meer zorgen dan nodig is. De overkoepelende NASCAR organisatie streeft naar macht en geld. Nu er nog maar één sportscar serie overblijft hebben ze de absolute macht en maakt het ze misschien niet uit of de topklasse LMP's of 'hun' DP's zijn.
Ik vraag me ook af of DTM nog een rol gaat spelen in het nieuwe GrandAm/ALMS verhaal. De DTM roept al een tijd dat ze ook in Amerika een kampioenschap willen. Ze hebben hier al gesprekken over gehad met NASCAR/GrandAm, maar de hoge kosten (€10 miljoen per jaar) is volgens mij één van de redenen dat het nog niet echt concreet geworden is.
Don Panoz liet doorschijnen dat LMP1's uit den boze zijn in het nieuwe kampioenschap, GTE 'zou' wel gemixt worden met Grand-Am GT.
Er is vandaag een persconferentie geweest:
• A merger was first discussed five years ago, but the time wasn’t right.
• Ed Brown (ALMS Sponsor) got the ball rolling again at the Daytona 24 this year
• Don Panoz and Jim France did the deal on the golf course six months ago
• 2013 will see the two series running separate schedules
• 2014 will see a combined series beginning at Daytona, then going to Sebring
• No official name for the new series has yet been decided
• The likely number of races is 12
• Jim France insisted during discussions that the link with Le Mans must remain
• The class structure is yet to be decided, but will not feature LMP1
• ALMS GT is part of the package, as is Grand-Am GT
• Nissan DeltaWing is part of the package
• The process of determining the technical regs is only just beginning
http://www.dailysportscar.com/viewArticle.cfm?articleUID=9737C163-AA49-F674-D3338A22B6BD492D
Nog veel onduidelijk, maar in ieder geval geen LMP1 klasse meer.
de belangrijkste vraag die ik mij stel is: hoe zit het met Le Mans? ALMS leverde verschillende kwalificatie-tickets voor de 24uren. krijgen we dan DP's in Le Mans?
ik zou persoonlijk niet zien waarom niet
Bart.Vandecavey
05-09-2012, 21:19
de belangrijkste vraag die ik mij stel is: hoe zit het met Le Mans? ALMS leverde verschillende kwalificatie-tickets voor de 24uren. krijgen we dan DP's in Le Mans?
Vitaphone heeft toch eens een ticket voor Le Mans gekregen en heeft een andere auto moeten kiezen omdat hun Maserati niet mocht deelnemen.
ja, maar dat is geen hele klasse he
Omdat die wagens niet veel sneller zijn dan de GTE's. In het eerste jaar Dp doet 1:19 op midohio in 2012. Een GTE 1:20. Een LMP1 doet het in 1:10
Ik verwacht in principe onderstaande klasses:
DP (met eventueel minder restrictie als nu i.v.m. snelheid t.o.v. GTE) + Deltawing
GTE (met eventueel meer restrictie als nu i.v.m. snelheid t.o.v. DP)
GT (huidige GrandAm GT klasse)
GTX (die nieuwe GrandAm klasse)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.