PDA

View Full Version : DAP Kart - Ayrton Senna - 1981 - Fujimi - 1/20


Sennake
21-01-2013, 22:38
Na het beëindigen van behang- en schilderwerken alom thuis, ben ik het modelbouwjaar begonnen met de DAP Kart van Ayrton Senna in 1981. De Fujimi kit is zeker interessant, maar er zitten veel fouten in. Zeker in de kit van de 1981 kart. Dit komt omdat Fujimi blijkbaar eerst de 1993 kart ontworpen heeft (die minder fouten vertoont tov referentiefoto's) en daarna gewoon dezelfde onderdelen gebruikt heeft voor de 1981 kart, die echter anders was. Dus moeten er veel fouten gecorrigeerd worden, maar dat is ook een plezante uitdaging natuurlijk...

Laat ons eerst eens kijken naar enkele referentiefoto's. Hier zien we Senna in actie in 1981.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26707&stc=1&d=1358800632

Een andere actiefoto van Senna tijdens de WK kampioenschapsrace in Parma 1981.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26708&stc=1&d=1358800632

Interessante foto van Senna waarop we het witte hesje zien met Martini sponsoring op en de racenummer: dit zit niet in de kit en moet dus zelf gemaakt worden.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26709&stc=1&d=1358800632

Een nog interessantere foto: een DAP kart, gelijkaardig aan die van Senna in 1981.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26710&stc=1&d=1358800632

Hier zien we hoe het stuursysteem+ophanging er zou moeten uitzien.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26711&stc=1&d=1358800632

Sennake
21-01-2013, 22:41
Ok, we gaan er eens aan beginnen. Eerst pakken we de figuur van de piloot aan. Die is integraal gemaakt uit doorzichtig plastic. het is me een compleet raadsel waarom ze dat gedaan hebben: zelfs het vizier van de helm moet glanzend zwart gespoten worden omdat er in de helm geen gezicht voorzien is. Waarom dan doorzichtig plastic??? In elk geval heb ik de volledige helm vervangen door een exemplaar van Tamiya met gezicht, en dus kan ik er ook een doorzichtig vizier op voorzien.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26712&stc=1&d=1358800806

Het stuursysteem is gewoon belachelijk. Het is veel te zwaar en mist elke detaillering. Dus gaan we het compleet wegsnijden en vervangen door een realistisch exemplaar.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26713&stc=1&d=1358800806

Eerst worden alle foute onderdelen weggesneden. Vervolgens worden er nieuwe aanhechtingspunten op het chassis vastgemaakt (zie de rode pijlen). Daarna worden stukje bij beetje alle ophangingsonderdelen en besturingsonderdelen gescratcht uit metaal. dat spaart ons straks een hoop spuitwerk uit.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26714&stc=1&d=1358800806

Hier zien we een vergelijkende studie tussen de aangepaste kart (let ook op de aluminium bodemplaat) en de OOB versie die ik even uit de andere kit gehaald heb. Deze WIP zal aantonen dat er nog een boel fouten in beide kits zitten waarvan ik ook van plan ben om ze te corrigeren, maar daarover later meer.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26715&stc=1&d=1358800806

Nog een foto van het foute stuursysteem. De stuurstang is verdorie even dik als de buizen van het chassis!

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26716&stc=1&d=1358800806

Sennake
21-01-2013, 22:44
Zo zou het model er eigenlijk moeten uitzien wat de ophanging betreft. Nog altijd niet 100% accuraat natuurlijk, maar toch al een heel stuk beter dan de onderdelen van de kit...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26717&stc=1&d=1358801071

Dryfitje van de kart met de kleine voorwieltjes erop.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26718&stc=1&d=1358801071

Nog een foto van de dryfit; de wielbouten zitten nog niet in de wielen bevestigd.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26719&stc=1&d=1358801071

Wordt vervolgd!!!

Nismo
21-01-2013, 23:01
Goe bezig, zou ik zo zeggen. ;) Zijn de wielen/bandjes uit 1 stuk gegoten?

Sennake
22-01-2013, 08:07
Zijn de wielen/bandjes uit 1 stuk gegoten?

Neen, dat niet. Ze bestaan uit plastic velgjes en aparte bandjes, die echter ook uit plastic bestaan. Ik zal ze dus moeten spuiten. Anderzijds loop ik niet het risico dat ze binnen een paar jaar 'barsten'...

VSB
22-01-2013, 11:12
Heel mooie hoe alles verbeterd word. Wel zonde van de kit dat er zoveel fouten in zitten. Maar je hebt tenminste wel een basis en in u handen komt da allemaal goe ;)

TvD
22-01-2013, 21:18
Mooie gedaan die nieuwe stuurinrichting. Het valt me nog mee dat je niet de handleiding hebt gepakt, de kit hebt weggedaan en dan een kart bent gaan bouwen :champagne:

Maarre, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je de "uprights" hebt gemaakt?? Ik bedoel dus de onderdelen die in onderstaande foto niet geblurred zijn:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=26720&stc=1&d=1358882190

Sennake
23-01-2013, 19:12
Maarre, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je de "uprights" hebt gemaakt?? Ik bedoel dus de onderdelen die in onderstaande foto niet geblurred zijn:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=26720&stc=1&d=1358882190

Die bestaan uit aluminium sheet, op maat uitgetekend en uitgesneden en daarna geplooid tot U-vormige beugels met een langwerpige lus eraan. Die werd op 3 plaatsen uitgeboord. De beugel zelf werd eveneens doorgeboord van boven naar onder, zodat een mishmash boutje er in past. De wielnaven komen ook uit de mishmash doos (wat een probleem is voor mijn andere kart want ik had er maar 2 van deze maat) waarop mishmash boutjes passen. Dus werden de beugels weerom uitgeboord om de naven door te steken en vast te kleven. Aan de zijde van de wielen kwam er vervolgens nog een verbreding overheen gemaakt van holle aluminium buis, op maat afgezaagd. Tenslotte werden de wielnaven gedryfit in de wielen waarna ze op hun beurt op maat afgezaagd werden. Dat is het zo'n beetje.

Sennake
23-01-2013, 19:28
Update! We schuren een groot deel van de bevestigingspunten van de vloerplaat weg zodat ze er wat platter en realistischer uitzien (groene pijlen), dan snijden we de lelijke bevestigingspunten van de veiligheidsbeugel weg (rode cirkels) en vervangen we ze door de correcte bevestigingspunten (rode pijlen), en brengen we de verticale steunen aan van de veiligheidsbeugel (gele pijlen).

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26725&stc=1&d=1358962012

Niet alles lukt trouwens altijd even goed van de eerste keer... Bovenaan links zie je de plastic veiligheidsbeugel die al direct doormidden brak toen ik hem losmaakte van de sprue. Niet zo erg, ik ging hem toch vervangen door een metalen exemplaar. Rechts zie je dan 2 afgekeurde prototypes, om dan linksonder uiteindelijk tot de juiste veiligheidsbeugel te komen met aan de uiteinden afgeplatte bevestigingen, die op het chassis 'geschroefd' zullen worden.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26726&stc=1&d=1358962012

Hier zie je hoe dat in zijn werk gaat: de vlakke uiteinden worden in werkelijkheid doorgeboord en er gaat een bout doorheen; wij doen de verbinding via secondelijm en plakken er het boutje tegenaan (later). Alles wat we moeten doen eens het chassis rood gespoten is, is het verwijderen van de rode verf van de verticale steunen omdat die eigenlijk deel uitmaken van de veiligheidsbeugel en dus niet meegespoten waren.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26727&stc=1&d=1358962012

Daarna hebben we ook het rempedaal aangepast omdat de remstang veel te dik is in vergelijking met de pedaal zelf. Hiervoor gebruiken we metaaldraad.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26728&stc=1&d=1358962012

Vervolgens worden het gaspedaal en het rempedaal gedryfit, om er zeker van te zijn dat alles nog past na het aanbrengen van de gescratchte veiligheidsbeugel. De rode pijl wijst naar het gaspedaal; de groene pijl wijst naar het rempedaal.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26729&stc=1&d=1358962012

Sennake
23-01-2013, 19:30
Hier wijzen de rode pijlen naar de bevestigingspunten waar de gaskabel en de remkabel zullen aangesloten worden.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26730&stc=1&d=1358962161

Daarna worden ook de voor- en achterwielen gedryfit om de rijhoogte van de kart eens te checken. Ziet er nog goed uit.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26731&stc=1&d=1358962161

We installeren ook de kuipstoel even om te zien of de steunbeugels van de stoel allemaal mooi op hun plaats zitten. Ook dat lijkt het geval te zijn.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26732&stc=1&d=1358962161

Nu is het volledige chassis zo'n beetje klaar. We kunnen dan ook eindelijk onze concentratie verlenen aan de motor en het remsysteem. Wordt dus zeker vervolgd!

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26733&stc=1&d=1358962161

bzguy
23-01-2013, 20:43
Amai, petje af voor zoveel technisch vernuft !

Nooit willen solliciteren bij een model-fabrikant, want jouw versie ziet er stukken beter uit dan standaard uit de doos ?!

Nismo
23-01-2013, 22:31
Nu ik je vorderingen zo zie, en ze zien er prima uit hoor, en de zetel me in het oog springt, zit ik met een vraag;
Hoe ga je je zetel "bekleden", met Tenco of met in mijn ogen voor een beter resultaat, embossing powder.

Sennake
23-01-2013, 22:46
Nu ik je vorderingen zo zie, en ze zien er prima uit hoor, en de zetel me in het oog springt, zit ik met een vraag;
Hoe ga je je zetel "bekleden", met Tenco of met in mijn ogen voor een beter resultaat, embossing powder.

Eerlijk gezegd denk ik dat de stoel niet bekleed moet worden, want het kart stoeltje van Senna lijkt me op de schaarse foto's waarop je de zitting kan zien, helemaal glad te zijn...

http://karting1.co.uk/pics/ayrton_senna_karting.jpg

http://www.kartcom.com/com_kart_asset/1006/Kart-SENNA.jpg

Dominique
23-01-2013, 23:41
... Het valt me nog mee dat je niet de handleiding hebt gepakt, de kit hebt weggedaan en dan een kart bent gaan bouwen ...

Wie zou nu zoiets durven doen ?

Wat betreft de zetel: die moet inderdaad niet bekleed worden. Meestal zijn dat gewone polyester kuipen.

Sennake
24-01-2013, 19:48
Laat ons nu eens een kijkje nemen op de motor. De kart uit 1993 was voorzien van een 'silencer' (geluidsdemper zeg maar) die op de foto aangeduid wordt met de rode pijl. Dit onderdeel zit ook in de Fujimi kit van de 1993 kart. Tot hiertoe geen problemen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26734&stc=1&d=1359049656

Maar de kart uit 1981 had helemaal geen silencer! Dat is ook logisch want in 1981 reed Senna op buitencircuits, terwijl de race te Bercy in 1993 in een overdekte ruimte gereden werd (was eigenlijk de toenmaile (race of champions). Echter, de silencer zit ook in de Fujimi kit van 1981. Het heeft me een tijdje gekost vooraleer ik tot het besef kwam dat ik nergens een foto uit 1981 kon vinden waarop dat onderdeel te bespeuren was, omdat de Fujimi jongens begonnen zijn met het ontwerpen van de 1993 kart, waarna ze de onderdelen van die kart gewoon gekopiëerd hebben om de kit van de 1981 kart mee te vormen. De 'koetswerkonderdelen' van 1993 zijn dan wel vakkundig uit de sprues van de 1981 geknipt, maar de silencer werd over het hoofd gezien en staat trouwens ook vermeld op het bouwplan. Mijn goede raad aan eenider die deze kart wil bouwen: laat die silencer maar weg, want hij slaat nergens op.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26735&stc=1&d=1359049656

Verder vertoonde het onderste deel van de motor koelvinnen, zowel op de kart van 1981 als die van 1993. En toch ontbreken ze in beide Fujimi kits...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26736&stc=1&d=1359049656

Sennake
24-01-2013, 19:49
Hoog tijd dus om een en ander te corrigeren! Dus hier gaan we, volg op de foto gewoon de nummers en de pijlen.

1: dichtmaken van de opening waar de silencer in gekleefd moest worden en breng koelvinnen aan over de gesloten 'kale' plek.

2: Verplaats de carburator van de voorzijde van de motor naar de rechterzijde en voorzie hem van een extra rubber luchtinlaat. Breng ook de nodige details aan zodat er zowel een brandstofleiding in aangesloten kan worden (bovenaan) als een gaskabel (boutje aan de achterzijde).

3: Voeg aan beide zijden van de onderste motorblok koelvinnen toe.

4: Scratch een bobijn met de nodige bekabeling die aan de onderzijde van het motorblok verbonden zit (vermoedelijk is dit de aarding).

5: Scratch een bougie met de nodige bougiekabel, en boor op de cilinderkop een gat waarin deze bougie kan aangebracht worden. Sluit de bougiekabel aan op de bobijn.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26737&stc=1&d=1359049739

Het resultaat: aan de linkderzijde de motor zoals hij standaard volgens het bouwplan gebouwd wordt (OOB dus), aan de rechterzijde de aangepaste motor die er nu ongeveer uitziet als de motor op de foto's van Senna's kart uit 1981. Helemaal correct is het nooit, maar laat ons zeggen dat hij nu 'in disgise' is (as an onion seller)...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26738&stc=1&d=1359049739

En zo ziet de motor er dan uit eens hij in het chassis gedryfit zit. De rode pijlen wijzen naar de plaats waar de gaskabel en de brandstofleiding dienen aangesloten te worden. Wordt vervolgd!

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26739&stc=1&d=1359049739

Dominique
24-01-2013, 20:32
Hetgeen jij aanduidt als de silencer is in feite een luchtfilter. Die kon naar believen worden aangepast / vervangen of zelfs weggelaten worden naargelang de omstandigheden.

De eigenlijke demper zit achter de zetel en is meestal van zwarte kleur, toch uit die periode.

Sennake
24-01-2013, 20:54
Hetgeen jij aanduidt als de silencer is in feite een luchtfilter. Die kon naar believen worden aangepast / vervangen of zelfs weggelaten worden naargelang de omstandigheden.

De eigenlijke demper zit achter de zetel en is meestal van zwarte kleur, toch uit die periode.

Dat dacht ik ook, maar ik vernoem gewoon de naam zoals hij op het bouwplan aangeduid staat. Fujimi noemt dat onderdeel dus blijkbaar ten onrechte de 'silencer'. Wat wij de knaldemper noemen hebben zij op het bouwplan de 'expansion chamber' genoemd. 't Is maar dat ik niet zou willen dat iemand die na mij dit model wil bouwen (en verbeteren) in de war geraakt bij het vergelijken van het bouwplan met deze WIP...

Nismo
24-01-2013, 23:27
.......................

Wat betreft de zetel: die moet inderdaad niet bekleed worden. Meestal zijn dat gewone polyester kuipen.

Inderdaad, ik heb me echter wat laten misleiden door huidige recreatie-karts, die zetels zijn wel gestoffeerd. allé, als ze niet versleten/afgesleten zijn.

In ieder geval, er wordt werk van gemaakt zie ik. :worship:

Sennake
25-01-2013, 23:09
De referentiefoto's van Senna's kart tonen ook aan dat de uitlaat aan de kart verbonden zit via een aantal spanveren, en dat de uitlaat ook via kleinere veertjes aan de motor verbonden zit. Om dit te kunnen modelleren moest ik één van de flenzen van de uitlaat vervangen door een nieuwe en grotere (rode pijl). Daarna heb ik de grote opening opgevuld onderaan de uitlaat met plasticard (gronen pijlen). Tenslotte heb ik een metalen beugel gescratcht waarin de uitlaat rust, samen met 2 spanveren die er mooi over passen. ook de kleine veertjes die de uitlaat tegen het spruitstuk houden heb ik al voorbereid. (blauwe pijlen)

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26744&stc=1&d=1359148097

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26745&stc=1&d=1359148097

Ik durfde de kleine veertjes niet dryfitten omdat ik bang ben dat ze niet meer te verwijderen zijn eens ze op hun plaats zitten, maar de uitlaat met de grote spanveren werden wel gedryfit.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26746&stc=1&d=1359148097

Tenslotte heb ik ook de remleidingen gescratcht, de remcilinders en de remblokken (rode pijlen). I denk hiermee het einde van de voorbereidingen bereikt te hebben zodat ik kan beginnen met het aanbrengen van de nodige kleuren...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26747&stc=1&d=1359148097

bzguy
25-01-2013, 23:19
Dat is toch wel van een zeer hoog niveau, hoor ! Dat is letterlijk model-bouw ! :worship:

Sennake
25-01-2013, 23:42
Dat is toch wel van een zeer hoog niveau, hoor ! Dat is letterlijk model-bouw ! :worship:

Mja, maar zo moeilijk is dat niet hoor. Wat ik doe is referentiefoto's zoeken, kijken hoe het onderdeel er in het echt uitziet, want een modelkit vertoont altijd fouten, en nabouwen wat ik zie. Het enige wat je daarbij nodig hebt is wat bouwmateriaal zoals plastic en aluminium sheet, wat metaaldraad en wat aluminium buisjes, en vooral veel fantasie om wat je wil nabouwen eerst in het verbeelding te zien en dan kan je erop los bouwen ;)

Sennake
27-01-2013, 19:47
Ik denk hiermee het einde van de voorbereidingen bereikt te hebben zodat ik kan beginnen met het aanbrengen van de nodige kleuren...

En dat is dan ook precies wat ik aan het doen geweest ben: alles in de juiste kleuren spuiten. De foto toont alle onderdelen van de bouwdoos, behalve de onderdelen die ik zelf vervaardigd heb. Alle kleuren zijn aangebracht met Tamiya TS spuitbus verf, gedecanteerd en gespoten met de airbrush.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26750&stc=1&d=1359308823

Ik wil de brandstoftank een 'gevulde' look meegeven, dus heb ik ze halfweg afgeplakt. Ze zal gespoten worden met een mix van clear orange en een beetje bruin. Daarna zal er over de ganse tank een laag witte verf gespoten worden, verdund met glansvernis.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26751&stc=1&d=1359308823

De piloot werd matwit gespoten omdat dat de kleur van het hesje is. Daarna heb ik de Martini en nr 9 decals aangebracht, komende uit de reserveonderdelen-doos. De gele strepen aan de zijkant werden ook al aangebracht.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26752&stc=1&d=1359308823

Later zal ik de juiste vlakken inkleuren met matzwart of grijs (voor de handschoenen).

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26753&stc=1&d=1359308823

Sennake
27-01-2013, 19:49
Eens de uitlaat gespoten is, kan ik de kleine spanveertjes aanbrengen. Ik heb ze geseald met een druppeltje secondelijm om te vermijden dat ze zouden wegspringen zonder verwittiging... De steun met de grote spanveren en de eindkap zijn slechts gedryfit.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26754&stc=1&d=1359308912

Hier zien we de uitlaat aan de onderzijde. Het gat onderaan past precies in de verbindingspen achteraan de kart.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26755&stc=1&d=1359308912

Zo zou de motor + uitlaat er moeten uitzien eens ze op het chassis bevestigd werden. De motor is wel nog niet geweatherd, en alle bedrading ontbreekt ook nog.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26756&stc=1&d=1359308912

Zicht van de achterzijde van de kart.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26757&stc=1&d=1359308912

Hier kan je zien dat de bobijn bruinrood geschilderd werd maar dat er nog elke vorm van bedrading ontbreekt.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26758&stc=1&d=1359308912

Nismo
27-01-2013, 22:21
Ik zie dat Senna zijn hesje al aan heeft, op welke manier is dit tot stand gekomen?

Sennake
27-01-2013, 23:48
Ik zie dat Senna zijn hesje al aan heeft, op welke manier is dit tot stand gekomen?

Da's juist, dat ben ik jullie nog verschuldigd. Beetje een grappig verhaal eigenlijk. Ik wou dus dat hesje modelleren met van dat loodpapier van wijnflessen. Om er zeker van te zijn dat ik de juiste vorm zou uitknippen, besloot ik om eerst een mal te maken van Tamiya masking tape. Dus knipte ik een reep tape uit, plooide ze dubbel (langs de niet klevende kant natuurlijk), knipte er een gat uit voor het hoofd, en drapeerde het daarna over het figuurtje. Natuurlijk past zo'n vlakke tape niet mooi op de grillige vormen van de race-overall, dus dat zorgde voor de nodige plooien en vouwen. Maar dat zag er zo echt uit, dat ik dacht: "Foert, ik laat die tape er gewoon op zitten, een beter hesje dan dit ga ik niet kunnen maken." En zo geschiedde. Ik heb de schouders en de stukken onderaan wel geseald met secondelijm, zodat het hesje niet meer weg kan, zelfs als de lijm van de tape het zou opgeven. En daarna heb ik het gewoon matwit gespoten. Het vervolg kennen jullie. En het loodpapier? Dat hou ik voor een andere keer ;)

Sennake
28-01-2013, 22:31
Alle onderdelen zijn nu in de juiste kleuren gezet, behalve de helm van Senna (nog maar pas in de vernis gezet) en die nog wat details moet ontvangen. Alle kleine onderdeeltjes zoals moeren en bouten, en enkele kabeltjes ontbreken ook nog. En tenslotte moet ik ook nog alle onderdelen weatheren en voorzien van wat diepte, alvorens ik kan starten te monteren...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26759&stc=1&d=1359405059

Wet Sellery
29-01-2013, 00:46
Mooie vorderingen Guy, heel knap hoe ge al die kleine onderdeeltjes zelf maakt.

Sennake
30-01-2013, 19:27
Okidoki! We zullen er eens invliegen zie! Stap 1: samenbouw van het chassis...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26765&stc=1&d=1359566801

De plastic bodem werd vervangen door eentje uit aluminium. The verbindingen met het chassis werden gesimuleerd door gepunchte aluminium rondellen en boutjes uit plastic strip. De benzinetank werd gespoten zodat ze er halfvol uit ziet.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26766&stc=1&d=1359566801

Stap 2: samenbouw van het stuursysteem en de gas- en rempedalen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26767&stc=1&d=1359566801

Het volledige stuursysteem werd vervangen door metalen stangen en gescratchte ophangelementen. De pedalen zijn de kitonderdelen (behalve de verbindingsstang van het rempedaal).

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26768&stc=1&d=1359566801

Sennake
30-01-2013, 19:29
Stap 3: samenbouw van de veiligheidsstang en de stuurkolom.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26769&stc=1&d=1359566897

De volledige veiligheidsstang werd eveneens vervangen door gescratchte metalen onderdelen. De stuurkolom komt wel nog uit de kit.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26770&stc=1&d=1359566897

Achteraanzicht van het gemonteerde chassis tot nu toe.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26771&stc=1&d=1359566897

Stap 4: samenbouw van het nummerbord en de racestoel.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26772&stc=1&d=1359566897

Geen speciale opmerkingen hier: alle onderdelen komen uit de kit. Het nummerbord ontvangt echter nog wel 2 kleine verbindingschroefjes.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26773&stc=1&d=1359566897

Sennake
30-01-2013, 19:29
Stap 5: inbouw van de motor en de schijfrem.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26774&stc=1&d=1359566979

De motor werd reeds gedeeltelijk voorzien van bedrading alvorens hem in te bouwen, en hij werd ook al geweatherd, net als de schijfrem. Let ook op de kleine verbindingsboutjes op het nummerbord.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26775&stc=1&d=1359566979

Hier kan je de geweatherde motor en schijfrem beter zien.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26776&stc=1&d=1359566979

Wordt zeker vervolgd!!

Joka-1
30-01-2013, 23:08
Dit is mooi, ik krijg bijna zin om ook eens zoiets te bouwen!

Mooi

Sennake
30-01-2013, 23:26
Allez vooruit, dan zullen we er nog eens een schepje boven op doen ;)

Stap 6: aanbrengen van de wielen, ketting en kamwiel.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26777&stc=1&d=1359581140

Zo ziet de kart er uit nadat de wielen eraan bevestigd zijn. Ik heb ze ook verder gedetailleerd door de remleidingen aan te brengen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26778&stc=1&d=1359581140

Aan de rechterzijde kan je de brandstofleiding zien, alsook de overloop van de brandstoftank en de gaskabel.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26779&stc=1&d=1359581140

Ik heb de tank zelf vastgemaakt aan de kart met 'Ducktape'.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26780&stc=1&d=1359581140

Hier krijg een een beter zicht op de remleidingen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26783&stc=1&d=1359634044

eyckles
31-01-2013, 02:05
Schitterend zoals altijd.:champagne:

Mvg,
Lesley

bzguy
31-01-2013, 02:29
Fantastisch ! Net echt :worship:

Loixrallyfan
31-01-2013, 12:51
Echt knap allemaal Guy. De veranderingen zijn prachtig gemaakt en goed uitgedacht.:applaus:
Persoonlijk zou ik de stoel nog wat verweerd hebben, alsook de tank. Maar dat is dan weer persoonlijke smaak,hé.;)
Niet tegenstaande toch weer knap wat je hier allemaal tevoorschijn tovert. Knap.:applaus:

Sennake
31-01-2013, 18:50
De laatste loodjes.

De Senna piloot figuur werd ook gemonteerd en geschilderd uiteraard.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26784&stc=1&d=1359651009

De helm komt van een Tamiya kit; het race hesje is gescratcht.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26785&stc=1&d=1359651009

Het hesje en de schoenzolen werden trouwens ook een beetje geweatherd naar voorbeeld van de referentiefoto's.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26786&stc=1&d=1359651009

Zo ziet de volledige afgewerkte kart eruit zonder Senna aan boord...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26787&stc=1&d=1359651009

En zo ziet hij eruit met Senna achter het stuur!

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=26788&stc=1&d=1359651009

Meer foto's vind je in mijn galerij (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?p=277707&posted=1#post277707).

Bedankt om deze thread te volgen ;)