Log in

View Full Version : 1/18 Ferrari 333SP, winnaar Rolex 24 Hr 1998


Wet Sellery
28-01-2013, 02:00
Het kan soms raar lopen in de modelbouw-wereld. Dan is een mens al bezig met het bouwen van 2 auto's en een paar Spitfire vliegtuigen, komt er nog een opdracht bij van iemand die een model wil laten ombouwen :frusty:

De bedoeling is om een standaard 1/18 Ferrari 333SP van Hotwheels om te bouwen naar deze versie :

http://www.sportscardigest.com/wp-content/uploads/SCD-N.jpg

Dit is het model dat ik van de klant gekregen heb :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/230113%20(1).jpg

Ik heb flink wat extra spullen besteld voor deze ombouw, dit zijn er alvast een paar (de rest komt volgende week binnen) :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/230113%20(2).jpg

De body moet flink aangepast worden. Om te starten heb ik de opstaande rand aan de zijkant weg geschuurd. Zo is het origineel :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20001.jpg

Zo is het nu :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20002.jpg

De neus moet van een lange versie veranderd worden in een korte, het middelste ronde stuk moet ook meer naar achter komen :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20003.jpg

Moet nog wat gevijld worden om het mooi recht te krijgen :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20004.jpg

Ik heb even een andere body er bovenop gelegd om het verschil te tonen. De plaats waar de koplampen zitten, moet ook een stuk kleiner worden :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20005.jpg

Morgen is de andere kant aan de beurt.

Groeten

Pascal

Wet Sellery
28-01-2013, 12:59
Vandaag zijn de andere spullen aangekomen. NACA-ducts, radiator, koplampen, achterlichten, PE-set, velgen en banden :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20001%202801%20(1).jpg

En ook het mooie decalvel :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20001%202801%20(2).jpg

Sennake
28-01-2013, 13:37
Ik ben benieuwd naar het vervolg...

Wet Sellery
28-01-2013, 15:50
De Dremel heeft weer flink zijn best gedaan, was best lastig om op de juiste plaatsen de zaag erin te zetten. Net achter de voorwielen heb ik een millimeter of 5 weg gezaagd, het metalen buisje waarmee de bodemplaat op de body wordt geschroef moest er ook af. Daarna heb ik een horizontale gleuf gezaagd en het onderste stuk van de body naar binnen geplooid :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20002%202801B%20(1).jpg

Aan de boven- en onderkant wordt het gat dat nu ontstaan is afgekast, daarvoor heb ik eerst een plastic strip gelijmd :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20002%202801B%20(2).jpg

Bij de 1/1 ziet het er zo uit :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/d98-30.theys.jpg

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/sm-col-734.jpg

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/dtn98015.jpg

Hier en daar moet het nog wat gevijld worden :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20002%202801B%20(3).jpg

De bodemplaat is ook aangepast, ze moet wel nog een stuk smaller worden :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20002%202801B%20(4).jpg

Sennake
28-01-2013, 15:52
Pfff, en ik dacht dat werken met plastic al lastig was ;)

Nismo
29-01-2013, 01:54
I stay tuned ;)

Wet Sellery
03-02-2013, 17:35
Vandaag heb ik flink wat zitten dremelen. De rechter zijkant van de body is ook aangepast, nu zijn de koplampen aan de beurt. De ruimte waar de koplampen zitten is bij deze versie een stuk kleiner. Hiervoor heb ik al een stuk van de voorkant afgehaald, maar daarmee is ook de rand verdwenen waar het glaasje van de koplamp op rust, op de foto is het restant van die rand aan de linkerkant te zien :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20001%2003022013%20(3).jpg

Met de Dremel heb ik een nieuwe rand gefreest, moet nog wat bijgewerkt worden. Op de foto is ook het stuk plasticard te zien waarmee ik het gat ga kleiner maken door het af te kasten :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20001%2003022013%20(4).jpg

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20001%2003022013%20(2).jpg

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20001%2003022013%20(1).jpg

Het glaasje moet ook aangepast worden, om het te kunnen dryfitten heb ik een stuk van de achterkant gezaagd. De voorkant van het glaasje is te smal, dus wordt het gat aan de voorkant smaller gemaakt. Dit is dus een voorlopige tussen-fase :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20001%2003022013%20(5).jpg

Aan de linkerkant heb ik het gat gemaakt voor de NACA-duct :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20001%2003022013%20(6).jpg

Als de Dremel werkzaamheden gedaan zijn, kan ik de resin duct vast lijmen en kan het plamuren en schuren beginnen :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20001%2003022013%20(7).jpg

Tot de volgende.

Wet Sellery
07-02-2013, 17:11
De 333SP heeft tijdens de 24uurs race met verschillende neuzen gereden. In overleg met de opdrachtgever is besloten om de versie te bouwen waarmee de auto aan de race begonnen was. Hiervoor moeten de louvres boven de voorste wielen verdwijnen. De linkerkant heb ik eraf geschuurd de gaten zijn ook wat groter geboord, hier komen kleine schoefjes of schroefkopjes in :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20070213%20(3).jpg

Was een langdurige klus, maar het resultaat mag er wezen :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20070213%20(4).jpg

Aan de achterklep is ook flink wat "gedremeld". Bij mijn 333SP Shell project had ik al een stuk van de achterklep gezaagd en de NACA duct erin gelijmd :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/6816/F333SP%2029-10%20001.jpg

Maar in vergelijking met de foto's bleek dat niet voldoende, en heb ik bij deze achterklep er nog wat af gezaagd. Ook hier komt een NACA duct :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20070213%20(1).jpg

Van de onderkant van de zijkanten is 3 mm af gezaagd, links op de foto is het metaal geschuurd zodat het wat dunner is, hierdoor is de achterkant een beetje ronder geworden en ziet die er meer uit zoals de 1/1 :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20070213%20(2).jpg

Vanaf morgen moet ik 7 dagen werken, dus zal het weer wat minder modelbouwen zijn.

Wet Sellery
19-02-2013, 18:23
Het is een hele klus om de gaten voor de koplampen en de koplamp-glaasje passend te krijgen. Deze neus heeft niet de rechthoekige lampen (onder de ronde), maar de rechthoekige gaten zijn er wel. Hiervoor heb ik een rechthoekig stukje gevijld, ook is de plastic afkasting wat dikker geworden langs de binnenkant :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20001%2018022013%20(4).jpg

Deze week zijn ook de vacuform koplamp-glaasjes aangekomen, de bedoeling is om ze netjes te laten aansluiten. Duimen dat het lukt :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20001%2018022013%20(5).jpg

Na een paar uur dryfitten en aanpassen, was ik het beu. Heb toen de achterklep onder handen genomen. Opening voor de NACA-duct gemaakt, duct erin gelijmd en de zijkanten afgekast met plasticard :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20001%2018022013%20(1).jpg

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20001%2018022013%20(2).jpg

Ik heb er een eerst laagje plamuur opgezet, nog wat schuren/plamuren/schuren, alles een beetje mooi recht schuren en dan zou het mooi glad moeten zijn. In de uitsparing rechts komt de radiator te zitten :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20001%2018022013%20(3).jpg

Wet Sellery
19-02-2013, 18:23
Vandaag heb ik weer flink wat uurtjes kunnen bouwen. Met een boortje van 0,5 mm heb ik 2 gaatjes geboord :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20001%20190213%20(1).jpg

Het was moeilijk om ze netjes in het midden van de bult te krijgen :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20001%20190213%20(2).jpg

De gaatjes dienen als houvast voor de PE haaievin. Ondanks het schuren is de passing nog niet helemaal goed :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20001%20190213%20(3).jpg

Het PE is heel dun, eigenlijk te dun. Morgen eens kijken of ik de haaievin uit plasticard kan snijden :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20001%20190213%20(4).jpg

Het linker koplamp-gat is ook afgedicht. De vorm was niet helemaal OK, daarom heb ik er een stukje plastic strip op moeten lijmen. Na het schuren zou het netjes moeten zijn :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20001%20190213%20(5).jpg

Na een paar uur dryfitten en schuren, heb ik dit gemaakt :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20001%20190213%20(6).jpg

Dit is de achterwand waar de ronde koplamp op komt, het rechthoekige gat is nu goed zichtbaar :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20001%20190213%20(7).jpg

Tot de volgende.

Wet Sellery
25-03-2013, 22:15
Effe wat updates plaatsen :

Ik ben er nog niet helemaal uit, hoe ik het PE wat dikker ga maken. Misschien laat ik het zo omdat de primer, lak en vernis ook wat dikte toevoegen.

De laatste weken is het druk op het werk, dus is het wat rustiger met modelbouwen.

Heb toch nog wat kunnen plamuren en schuren. Langzaam aan begint het er mooi glad uit te zien :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20001%200403%20(4).jpg

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20001%200403%20(5).jpg

Tussendoor heb ik mij met de banden en velgen bezig gehouden. De diameter van de achterste velgen is te groot voor de banden, die van de voorste is dan weer te klein :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20001%200403%20(3).jpg

De banden zijn al een beetje geschuurd om het blinkende eraf te krijgen. Ik wou dit met de Dremel doen, maar het rubber ging direct aan het smelten. Dan maar met de hand, maar dat kost een half uur per band. De achterste is klaar, de voorste moet nog wat geschuurd worden :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20001%200403%20(1).jpg

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%20001%200403%20(2).jpg

Ik had gehoopt dat de velgen makkelijk te monteren waren, maar dat was jammer genoeg niet het geval. De velgen van Legende-miniatures hebben niet het plastic buisje waarmee Hotwheels ze aan de ophanging vast maakt.
Dus heb ik een eigen oplossing moeten zoeken, daar ben ik ettelijke uren mee bezig geweest. Eerst heb ik de plastic remschijven aangepast, hier wordt de PE remschijf op gelijmd :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/13032013%20(1).jpg

Om de voorste velgen te monteren gebruik ik 3 stukjes buis :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/13032013%20(2).jpg

De 2 linkse buisjes komen in de remschijf :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/13032013%20(4).jpg

Het volle buisje wordt in de velg gelijmd. Dit volle buisje schuift in de buisjes die in de remschijf zitten :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/13032013%20(3).jpg

De voorste velgen zijn te diep, van de rechtse heb ik een stuk afgezaagd :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/13032013%20(8).jpg

Wet Sellery
25-03-2013, 22:16
De diameter is dan weer te klein, deze heb ik wat groter gemaakt met een strip uit plasticard :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/13032013%20(9).jpg

Voor de achterste velgen gebruik 2 stukjes messing buis :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/13032013%20(5).jpg

Deze schuiven in de plastic gaten van de ophanging, de diameter van de gaten heb ik groter geboord :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/13032013%20(6).jpg

In deze messing buisjes schuift de metalen pen, waardoor het geheel wat steviger wordt :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/13032013%20(7).jpg

De bodemplaat stak mij al een tijdje de ogen uit. Ik vond het moeilijk om de juiste vorm aan de zijkanten te krijgen. Bij de 1/1 ziet het er zo uit :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%201303%20A%20(5).jpg

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%201303%20A%20(6).jpg

De bodemplaat van Hotwheels ziet er zo uit :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%201303%20A%20(1).jpg

Als ik die in de kleur van de body ga spuiten, en ze dan op de body met schroefjes vast zet gaat dat het er niet netjes uitzien. Ik heb dan maar voor een drastische
oplossing gekozen en de zaag erin gezet, en wat aanpassingen gedaan :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%201303%20A%20(2).jpg

Het gedeelte dat ik heb los gezaagd kan nu aan de onderkant van de body gelijmd worden. (Er zit nog een "knik" in de metalen body, die moet er nog uit) :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%201303%20A%20(3).jpg

Als alles eenmaal gemonteerd is ziet ge er niet veel van, behalve als ge het model omdraait :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%201303%20A%20(4).jpg

Wet Sellery
25-03-2013, 22:17
De behuizing van de koplampen is een zware bevalling. Het is telkens een beetje aanpassen en schuren, vergelijken met de foto's van de 1/1 en opnieuw aanpassen.

Zo zijn ze origineel op de Hotwheels auto :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/19032013%20(1).jpg

Dit is één van de tussen-stappen :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/19032013%20(2).jpg

En dit is de aanpassing van vandaag :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/19032013%20(3).jpg

Het zal nog een flinke klus worden om de glaasjes in de juiste vorm te krijgen. Légende-miniatures heeft een short-nose versie, maar deze is dan weer té kort in vergelijking met het origineel :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/LM.jpg

Volgende stap is de achterwand maken waar de koplamp op komt te zitten, hopelijk lukt het want de vorm is best wel ingewikkeld.

De linker achterwand voor de koplamp is klaar, de plamuur moet nog wat geschuurd worden :

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/333SPMOMO25031.jpg

Maar de rechter achterwand wou maar niet passen. Nu bleek dat de vorm van de plasticard kap die ik had gemaakt niet hetzelfde was als die van de linker kant. Op deze foto is te zien dat de zijkant schuin staat en niet loodrecht zoals bij de linker. De zijkant loopt iets naar binnen toe :

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/333SPMOMO25032.jpg

Ik wou de hele plasticard kap eraf halen en een nieuwe maken, maar omdat het mij een pak werk had gekost om de juiste vorm in die kap te krijgen, heb ik voor een andere oplossing gekozen. Eerst een gleufje in de kap maken :

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/333SPMOMO25033.jpg

Dan de zijkant een beetje naar buiten plooien en er een stukje plasticard tussen gelijmd :

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/333SPMOMO25034.jpg

De gleuf opvullen met stukjes plasticard, wat CA-lijm erover en laten drogen om te plamuren en schuren :

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/333SPMOMO25035.jpg

Ben blij dat het gelukt is, nu past de achterwand er wel in.

Wet Sellery
25-03-2013, 22:17
Even een dryfit met de achterwand (deze is bijna identiek van vorm als de linker) :

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/333SPMOMO2503A7.jpg

De afmeting van de plasticard kap is nu goed (gelukkig maar).

Er zijn zo van die dagen dat alles lukt. Vandaag is zo'n dag, dus tijd om de moelijkste dingen te doen. Op het
F-chat.eu form gaf Rayman mij de tip (waarvoor dank) om de haaienvin vast te maken door een sleuf in het metaal te maken.

Dus eerst een lijntje met potlood tussen de 2 gaatjes getrokken en met een bang hart met de losse hand de
sleuf erin geslepen :

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/333SPMOMO2503A1.jpg

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/333SPMOMO2503A2.jpg

De PE haaienvin als mal gebruikt om een stukje plasticard te vormen :

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/333SPMOMO2503A3.jpg

En voila :

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/333SPMOMO2503A4.jpg

Het zit héél stevig vast en is ook wat dikker dan de PE versie :

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/333SPMOMO2503A5.jpg

Aan de binnenkant moet het nog wat bijgewerkt worden :

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/333SPMOMO2503A6.jpg

VSB
25-03-2013, 22:49
respect voor de werken en de tijd die hier al insteekt. knap!

Nismo
26-03-2013, 02:05
Klak af voor je verbouwingswerken. ;)

Staan jullie dit jaar ook op Moveleo? En zo ja, is deze te bezichtigen?

Wet Sellery
26-03-2013, 12:29
Bedankt voor de reacties. Jawel ook dit jaar staan we op Moveleo, het model (of beter de onderdelen ervan) breng ik mee.

Ik doe met mijn 1/18 Ferrari F430 voor de allereerste keer mee aan een wedstrijd, ben benieuwd of die-cast modellen gewaardeerd gaan worden.

Sennake
26-03-2013, 16:37
Ik doe met mijn 1/18 Ferrari F430 voor de allereerste keer mee aan een wedstrijd, ben benieuwd of die-cast modellen gewaardeerd gaan worden.

Gewaardeerd zeker wel, maar toegelaten, daar vrees ik wel een beetje voor. Ik het wedstrijdreglement (http://www.moveleo.be/modelforce/bestanden/regform_nl.pdf) staat namelijk:

De modellen moeten hoofdzakelijk uit plastic of giethars bestaan,
behalve voor de categorieën Figuren en Vaartuigen. De figuren
mogen ook uit een metaallegering bestaan, vaartuigen uit hout.

Dus voor alle zekerheid zou ik het toch even navragen vooraleer je je model inschrijft...

Dominique
26-03-2013, 19:27
Dan moeten ze maar een categorie creëren. Conversies als deze verdienen het nodige respect, mijn gedacht.

Nismo
27-03-2013, 02:46
Dan moeten ze maar een categorie creëren. Conversies als deze verdienen het nodige respect, mijn gedacht.

:agree:

Wet Sellery
27-03-2013, 06:36
Ik hoop dat het model wordt toegelaten, er staan ook militaire voertuigen op de wedstrijdtafel met een berg PE, metalen tracks, mitrailleurs en kanon. Daar zit niet echt veel plastiek meer aan hé.

Loixrallyfan
29-03-2013, 08:02
Ik hoop dat het model wordt toegelaten, er staan ook militaire voertuigen op de wedstrijdtafel met een berg PE, metalen tracks, mitrailleurs en kanon. Daar zit niet echt veel plastiek meer aan hé.

Gewoon inschrijven, je hebt er een heus modelbouwproject van gemaakt dat gezien mag worden.
Als ze der vragen rond hebben, zullen ze je er wel bijroepen. Ik heb het zelf ook al gedaan met een Subaru zonder te zeggen dat het een die-cast betrof, omdat het na al de inspanningen gewoon geen die-cast meer is, maar een modelbouwproject.

Wet Sellery
30-03-2013, 16:41
Vandaag heb ik de cockpit onder handen genomen. Hotwheels heeft de "kuip" zo gemaakt :

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/333SPMOMO3003131.jpg

Maar ik wil het er zo laten uitzien :

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/P023Web.jpg

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/P021Web.jpg

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/P020Web.jpg
Photos from Ferraris-online

De stoel heeft aan beide kanten wat hendels en plastic buisjes :

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/333SPMOMO3003132.jpg

Die heb ik eraf gezaagd :

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/333SPMOMO3003134.jpg

De kuip heeft ook met de Dremel kennis gemaakt :

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/333SPMOMO3003133.jpg

De linker zijwand wordt een copie van de rechter, in het midden van de kuip komt er een plastic strip :

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/333SPMOMO3003135.jpg

Deze plastic strip loopt door tot op de firewall, en tot de voetenruimte. Deze voetenruimte ga ik zelf maken.

Het blijft hakken en zagen, maar het blijft vooral leuk om te doen.

Wet Sellery
30-03-2013, 18:41
De voetenruimte is klaar :

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/333SPMOMO300314A1.jpg

In het linker gedeelte heb ik al wat details aangebracht :

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/333SPMOMO300314A2.jpg

Als het model helemaal klaar gaat zijn, zal er niet zoveel meer zichtbaar blijven. Maar het zijn leuke details :

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/333SPMOMO300314A3.jpg

Wet Sellery
31-03-2013, 18:46
Ik heb de linker zijwand uit 3 stukjes plasticard gemaakt en aan de kuip gelijmd :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%2031032013%20(2).jpg

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%2031032013%20(3).jpg

De rechter zijde van de voetenruimte heeft dezelfde details gekregen als de linker :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%2031032013%20(1).jpg

In het midden komt nog een scheidingswand, dit is het eerste stuk :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%2031032013%20(4).jpg

Beetje rare vorm maar dat is om het stukje netjes te laten passen :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/333SP%20MOMO%2031032013%20(5).jpg

Wet Sellery
02-04-2013, 00:03
Ik heb wat aan de vleugel zitten werken. Het wordt de versie met de enkelvoudige vleugel en met de driehoekige zijplaten :

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/333day21zx.jpg

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/d98-30winglet.jpg

De vleugel van het HW model was al wat aangepast door de eigenaar :

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/333SPMOMO010420131.jpg

Het is een dubbele vleugel, dus heb ik eerst de bovenste van de onderste los gezaagd :

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/333SPMOMO010420132.jpg

Een hoop schuurwerk later ziet het er voorlopig zo uit (de zwarte strip die ernaast ligt moet nog aan de witte strip gelijmd worden) :

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/333SPMOMO010420133.jpg

Ik had de zijplaten van het HW model gebruikt als mal om de nieuwe driehoekige te maken :

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/333SPMOMO010420134.jpg

Maar die zijn niet breed genoeg waardoor de decals er niet helemaal op passen :

http://i1094.photobucket.com/albums/i443/Beurlys/333SPMOMO010420135.jpg

Dat verklaart de witte strip die ik aan de vleugel heb toegevoegd. Hierdoor wordt de vleugel breder, én kan ik nieuwe zijplaten

maken waar de decals wél op passen.

PS : Op de eerst 2 foto's is nog een extra lucht-uitlaat te zien, die onder de haaienvin zit. Dit was mij nog niet eerder opgevallen, en ik
heb het ook nog op geen enkel model gezien. Het zal niet makkelijk zijn om die sleuven te maken, maar ik ga het proberen.

PS 2 : Op die foto's lijkt het ook alsof de vleugel aan de bovenkant recht / vlak is. Hopelijk vind ik nog wat duidelijkere foto's, want een
vlakke vleugel zou een pak schuur- en plamuurwerk sparen.

Tot de volgende.

Wet Sellery
07-04-2013, 21:02
Vandaag heb ik voor de allereerste keer aan een wedstrijd deelgenomen, op de beurs Modelforce 2013. Met als resultaat goud in de categorie Competitiewagens en burgervoertuigen, klasse Advanced :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/4079/F430%20001.jpg

Sennake
07-04-2013, 22:52
Proficiat! Dik verdiend!

Dominique
07-04-2013, 23:04
Kijk eens aan! Gefeliciteerd!

bzguy
07-04-2013, 23:28
gefeliciteerd !

Nismo
08-04-2013, 00:06
Dik verdiend

Loixrallyfan
08-04-2013, 13:53
Voila zie, aangenomen en nog dik beloond ook. Zo moet dat.

Een terechte waardering voor het vele en knappe werk dat je er hebt ingestoken. Want dit is echt wel modelbouw.:champagne::champagne:

Wet Sellery
13-04-2013, 14:59
Bedankt voor de reacties. Ik ben heel blij met de prijs !

Het werk aan deze gaat ook verder. Na lang zoeken heb ik eindelijk wat foto's gevonden van de ruimte die NET achter de voorwielen zit. Het gaat om het beige/grijs kleurige gedeelte op deze foto :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/11086174_large2.jpg

Dit is zichtbaar langs de buitenkant, dus wil ik het graag op het model hebben.

Ik ben heel blij dat ik de volgende 2 foto's heb gevonden, ze tonen wat meer details van de luchtinlaten aan de zijkant. De foto's zijn van chassisnummer 016, de reserve wagen van het team :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/MCIMG_1489165_850_555.jpg

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/MCIMG_1489163_850_555.jpg

Wet Sellery
05-05-2013, 10:51
Ik was niet tevreden met de vorm van de grote luchtinlaten aan de zijkant. Zo moet het zijn :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/d98-30.theys.jpg

Maar mijn versie had een dikker stuk onder de voorklep, achter de voorste wielen :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/19042013%20001.jpg

Ik heb de hele luchtinlaat eruit gezaagd, zodat ik het dikkere stuk fijner kon vijlen :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/19042013%20002.jpg

Net zoals bij mijn ander 333SP project heb ik de luchtinlaat van een stuk plastic U-profiel gemaakt. Hierdoor is de bovenkant ook mooi dicht :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/19042013%20003.jpg

Ziet er een stuk beter uit :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/19042013%20004.jpg

De plastic delen van deze Hotwheels sluiten niet overal netjes aan :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/19042013%20012.jpg

Niet dat er achteraf veel van te zien gaat zijn, maar ik wil dit mooi plat en gelijk hebben om details op aan te brengen. Met een stuk plasticard :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/19042013%20010.jpg

ziet het er nu zo uit :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/19042013%20011.jpg

Nismo
05-05-2013, 22:49
Beginnen met een metalen model en eindigen met een bijna plastick-model, je moet het maar doen. :crazy:

Maar ik mijn bewondering voor je werk blijft intact, goe bezig ;)

Wet Sellery
22-05-2013, 16:02
Ik heb een bouwverslag van een 333SP schaal 1/14 van MG Models gemaakt door Ed Hunt gevonden, foto's zoals deze gebruik ik om mijn model te detailleren :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/22052013%20(4).jpg
Picture from Ed Hunt

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/22052013%20(5).jpg
Picture from Ed Hunt

Dit is het resultaat van flink wat uren werk :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/22052013%20(3).jpg

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/22052013%20(1).jpg

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/22052013%20(2).jpg

Het stukje waar de naald doorheen zit is nog niet gelijmd, zit er los op voor de foto's.
Er is nog een pak werk aan, maar ik heb nu ongeveer een idee hoe ik de onderdelen kan maken.

Wet Sellery
22-06-2013, 12:12
Tijd voor wat foto's :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/22062013%20(1).jpg

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/22062013%20(2).jpg

De achterophanging steunt bij het Hotwheels model op 2 ronde plastic stukjes. Het rechter heb ik eraf gezaagd omdat de echte auto dit ook niet heeft :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/22062013%20(3).jpg

Er is nog flink wat werk aan, maar het gaat eindelijk in de goede richting.

Wet Sellery
24-06-2013, 21:09
Hotwheels heeft het uitlaat systeem zo gemaakt :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/24062013%20(1).jpg

Veel blijft er niet van te zien (door de schaduw op de foto al helemaal niet), maar de grote gleuf blijft goed zichtbaar :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/24062013%20(2).jpg

Ik wil het er meer zoals dit laten uitzien :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/P1010011-2.jpg
(Picture by Ed Hunt, for reference only)

Dus ga ik proberen om elke buis apart te maken, dit zijn de eerste 2 :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/24062013%20(3).jpg

Ze staan iets meer naar buiten zodat er wat meer te zien gaat zijn :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/24062013%20(4).jpg

Is een flinke klus, maar daarom heet het ook modelbouwen en niet puzzelen.

Nismo
24-06-2013, 21:16
Dat noemen ze een spaghetti-uitlaat. Het bijzondere aan dit systeem is dat alle buizen even lang zijn.

Veel succes ;)

Wet Sellery
25-06-2013, 09:27
Bedankt voor de info Johny :)

Wet Sellery
26-06-2013, 17:38
Ik heb vandaag nog wat zitten plooien aan de spaghetti-buizen (met dank aan Johny voor de naam), de meest linkse moet nog aangepast worden en de plaatsen waar de buizen samen komen krijgen nog een plamuur en schuur behandeling :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/260262013M%20(1).jpg

Nadat ik een tijdje geleden de achterophanging uit koperdraad had gemaakt, heb ik vandaag geprobeerd om het Hotwheels onderdeel wat aan te passen. Dit is flink wat schuurwerk en het moet hier en daar nog wat geschuurd worden, maar toch een pak minder werk dan met de messing buisjes. :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/260262013M%20(2).jpg

Verder heb ik flink wat geschuurd aan de bodemplaat. De bovenkant is ondaan van de lelijke meegegoten bekabeling en de "schotten" die rond achterwielen zitten, zijn een stuk dunner geschuurd.

Zo was het eerst :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/260262013M%20(4).jpg

Zo is het nu :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/260262013M%20(3).jpg

Het is op de foto moeilijk te zien maar de schotten van de onderste zijn bijna twee keer zo dik :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/260262013M%20(5).jpg

De komende 5 dagen moet ik werken maar volgende week hoop ik weer een update te kunnen plaatsen.

Wet Sellery
15-07-2013, 19:04
Vandaag is mij opgevallen dat deze 333SP geen radiatoren in de "side-pods" heeft. Best vreemd, ik heb het nog bij geen enkele andere 333SP gezien.

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/15072013%20(2).jpg

De buizen die normaal gezien naar de radiatoren lopen, zijn aangesloten op een zilverkleurige rond voorwerp. Heeft iemand een idee wat dat zou kunnen zijn ? De diameter lijkt mij te groot voor een airjack :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/15072013%20(1).jpg

Wet Sellery
16-07-2013, 14:51
Tijd voor wat foto's. Aan de onderkant van de body heb ik 4 buizen weg gezaagd, deze dienen om de bodemplaat op de body te schroeven maar ze zijn te zichtbaar en niet aanwezig op de 1/1 auto :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/16072013%20(4).jpg

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/16072013%20(3).jpg

Bij deze auto zit de benzinedop aan de linkerkant, bij Hotwheels zit die aan de rechterkant en er zitten zelfs gaten in :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/16072013%20(12).jpg

De benzinetank wordt volledig herbouwd, alle gaten worden dicht gemaakt, de 2 plastic buizen worden vervangen door messing buizen :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/16072013%20(1).jpg

Het plastic tankje aan de rechterkant :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/16072013%20(10).jpg

Wordt vervangen door een zelfgemaakt alu exemplaar :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/16072013%20(11).jpg

De spaghettibuizen zijn klaar, moet nog een beetje passend gemaakt worden :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/16072013%20(5).jpg

Veel is er niet meer van te zien, maar het geeft toch wat extra detail :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/16072013%20(7).jpg

Met veel moeite is het gelukt om de vierkante plaatjes op het messing te lijmen :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/16072013%20(9).jpg

De versnellingsbak heeft alvast wat extra details gekregen :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/16072013%20(8).jpg

Aan de hand van de foto's zou je het niet meteen zeggen, maar er is de laatste dagen een pak werk in gekropen.

Tot de volgende.