Log in

View Full Version : Citroen 15-Six "Traction Avant" - 19??- Heller - 1:8


Haddewade
08-05-2013, 22:01
Hallo bouwers,

Afgelopen zaterdag spotte ik op CitroMobile de Traction Avant Six D schaal 1 op 8 van Heller. Ik ben al heel lang op zoek naar het model maar aangezien het al geruime tijd uit productie is, is dat geen sinnecure. Op ebay en andere verkoop site's worden ze sporadisch te koop aangeboden maar varieren de prijzen tussen de 350 en 500 dollar. Die investering was steeds te gortig, aangezien er buiten het model ook nog de nodige dingen bijkomen, boutjes/moertjes platen/staven messing en koper, verf en wat als nog niet meer zij ben je er dus nog niet met alleen de aanschaf. Het model moet er tenslotte zo getrouw mogelijk uit komen te zien. Maar afgelopen zondag is een lang gekoesterde wens in vervulling gegaan. De doos is in zeer beperkte oplage opnieuw uitgebracht en 1 is er nu van mij! Inmiddels staan 1056 onderdelen thuis op mijn hobbykamer in een doos te wachten.

Het model uit de kit is die van het jaar 1951. Daardoor kan ik kiezen tussen modellen van 1948 tot '51/'52 met moustache of rechte bumper en in de carosseriekleuren noir, noir of noir........Terwijl de modelkleur op de doos AC601 bleu nuit is .

Ho wacht...... en als ik verder lees dan jahaaaa, onder het mom van 'Bij Citroen is de klant koning' vind ik nog een aardig weetje op de site van Jeroen Cats . Helaas te vroeg overleden maar gelukkig blijft al zijn vergaarde kennis over o.a. de Traction zorgvuldig bewaard door zijn familie en wordt zijn website zo nu en dan nog van waardevolle updates voorzien.

Note 2: During the whole production of the Traction Avant, cars could be delivered to the dealer or sales organisation in primer. They would then organise the paint scheme. This could be on customer request or for demonstration/show models. Especially during the '50s many cars were delivered in primer.

Ik voel namelijk heel veel voor een two tone uitvoering zwart/rouge bordeaux of zwart/rouge excelsior maar daar ben ik nog niet uit.

Het interieur ga ik uitvoeren met vilt, leer of stof e.d. voor een zo mooi mogelijk natuurgetrouw resultaat.

MIjn bouwverslag ga ik bijhouden, alleen doe ik dat hier of op het forum van de Citroën XM club? Ik ben daar namelijk het meest actief als berijder van een prachtig voiture en als webmaster van de website. Daar kan ik nog even over nadenken alhoewel ik voorzie hier de nodige tips en mentale steun te krijgen. Eerst de hobbykamer maar even op orde gaan brengen.


Op dit punt al een blijk van Dank aan Dominique voor zijn topic, (Ik heb een stukje intro tekst van je geleend) en daarnaast je hele verslag inmiddels ook gelezen en nadien op voorhand een emmer water over mijn borst gesmeten.:D gelukkig beschik ik over een goede dosis inzicht en technische vaardigheden en heb ik in de jaren 80/90 een behoorlijk aantal modellen gebouwd dus ik ga voorzichtig aan maar eens een begin maken.


to be continued............

Nismo
09-05-2013, 00:24
.....................


to be continued............

Daar houden wij je aan ;)


En tevens van harte welkom hier.

Dominique
09-05-2013, 11:10
Welkom, ik kijk er naar uit. ;)

Haddewade
15-05-2013, 02:06
And the story goes on!


Dames en heren dank voor uw warme onthaal!

Inmiddels ben ik er wel achter dat Heller de oude mallen weer van zolder heeft gehaald want van enige pasvorm is dus geen sprake. De geschiedenis herhaald zich :)

Het probleem van krom en niet lekker willen aansluiten loop ik dus ook tegen aan. Het kan erop gaan lijken dat mijn bouw deels een herhaling van zetten wordt :p


Nu ben ik na een paar avondjes surfen op het net al heel wat wijzer geworden, handige hulpmiddeltjes tegengekomen, is er dus al veel 'trail en error' gedaan maar, dat roept ook vragen op.


1; Hardschuim, wat adviseren jullie om daarvoor te gebruiken (google levert ontelbaar veel soorten op)

2; Dan nog een vraag, ik heb sinds een tijdje een Dremel 'hot glue' pistool maar op welk modelbouw forum ik ook zoek het wordt nergens toegepast. Kan/wil iemand zijn (slechte) ervaring delen?

Tevens kwam ik ook nog een methode tegen om b.v. kromme delen weer recht te krijgen namelijk, met stoom. Men neme een fluitketeltje met genoeg water voor circa 30 seconden onafgebroken stoom, een paar handschoenen of een tang, stoom en levend vlees gaan nou eenmaal niet goed samen. Men houd het te 'vervormen' onderdeel circa 30 seconden in de stoom, daarna draaien/torderen/forceren/vervormen in de goede stand en na 5 tot 30 seconden fixeren blijft het ook zo. Afspoelen met koud water versnelt dit proces. Er zal vast al iemand hier geweest zijn die dit toegepast heeft maar ik wilde het jullie toch niet onthouden.

De afgelopen dagen nog niet echt aan de bouw begonnen, eerst een 'werkhoek' ingericht om te kunnen gaan bouwen, daarvoor moest mijn kantoorruimte deels verbouwd worden. Het een en ander aan gereedschap e.d. verzamelt, en wat ik niet meer kon vinden dan maar bestelt.
Via ebay 2 mooie DeVillbiss airbrush spuiten op de kop kunnen tikken. Mijn huidige heeft de verhuizing niet overleeft en de verf sijpelt dan ook zijdelings uit het bakje i.p.v. dit met behulp van een beetje wind via de nozzle te doen.

Foto (studio) hoekje ingericht en plannen gemaakt voor een spuitcabine waar ik overigens nog niet over uit ben hoe, wie, waar en wat. Maar dat zal een dezer dagen ook wel vorm gaan krijgen. Globaal denk ik aan;


Groot genoeg voor schaal 1:8 modellen.
Een af te sluiten cabine.
Afzuiging middels een afzuigbox zoals die in de meeste woningen wordt toegepast voor het centraal afzuigsysteem die doen maximaal 415 m3/h, dat lijkt me ruim voldoende.
Afzuiging via de onderzijde van de cabine, een plaat met gaatjes in de bodem daaronder een filterbak.
Flinke TL bak erboven. edit: verlichting uitvoeren met high power ledstrips! Veilige spanning en geen explosie gevaar.
Wit geschilderd van binnen.






Tips of zaken die ik vergeten ben zijn meer dan welkom!

Dit alles gesitueerd in de ruimte naast de cv-ketel (meer dan behaagelijk warm) waar ooit een mega olietank stond. Ja heren, ik zit in de kelder maar mag er op gezette tijden uit :D


Dan als afsluiting van dit chapiter nog een paar plaatjes ter leering ende vermaeck:

De bouwhoek
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KRU7YJSJ.jpg

De werkhoek
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RZZAA7Y7.jpg


De werkhoek en foto hoek
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KR3QBTIV.jpg

Haddewade
19-05-2013, 01:48
Gisteren en vanavond eens verder gegaan met bouwen, bladzijde 1 van de "handleiding" is doorstaan :champagne:

En meteen weer een goeie ontdekking gedaan, ik zocht een makkelijk vijltje om 'gietranden' weg te werken en bij wat zoekwerk in huis stuitte ik in de 'nagel verzorgings lade' van mijn meisje op de "4 staps vijl" van de action. Het is een schuimachtig blokvijl die in 4 stappen van grof naar polijsten gaat.


http://beautyfacenl.files.wordpress.com/2012/11/img-20121117-00002.jpg?w=468&h=356

Je hoeft niet bang te zijn iets anders tijdens het 'grof' vijlen te beschadigen want je kunt het blokje altijd zo draaien dat als je met de groffe kant iets bewerkt het deel wat 'ongeschonden' moet blijven je raakt met de polish kant.

De grootste lol is nog wel dat die blokvijtjes maar € 0,49 per set van 2 kosten en ze liggen ook nog eens lekker in de hand. Leuk ding en het is maar eens te meer weer eens bewezen, 'de echte doe het zelver´ kan niet zonder de action :D

Nismo
19-05-2013, 21:17
En nu met zen allen naar de Action ;)

Haddewade
20-05-2013, 21:48
Zo de bouw is enkele dagen gelden begonnen mede door het prachtige weer :D en inmiddels zijn we op bladzijde 2 van de verschrikkelijke beschrijving aangeland
Inmiddels zitten, carter, bovenblok, cilinderkop en klepdeksel op hun plek. Ook de aandrijving en motorsteunen zitten eraan. De dynamo en startmotor alsmede enkele aansluitingen voor de koeling.

Nu is het even wachten op de mini drills die uit china moeten komen. Dan kunnen de nodige gaatjes worden geboord om vervolgens na het spuiten de messing bouten te kunnen plaatsen om 'hier en daar' de nodige accenten te kunnen aangeven.

Plaatjes:

http://farm4.staticflickr.com/3817/8759249686_0971920345_b.jpg

http://farm4.staticflickr.com/3834/8759250102_6ff771df66_b.jpg

http://farm8.staticflickr.com/7343/8758123983_edb099349f_b.jpg

http://farm6.staticflickr.com/5456/8759249878_bef97164e5_b.jpg

Wet Sellery
22-05-2013, 17:16
Veel succes met dit project. Het bouwverslag van Dominiek geeft prachig referentiemateriaal.

PS : Ik gebruik de boortjes van Dremel, niet duur en erg sterk.

Groeten

Pascal

Haddewade
22-05-2013, 23:33
Ja daar ben ik ook erg content mee, die man is een meester.

Als het goed is is het morgen en overmorgen kerst en snikolaas tegelijk :eek:. Boortjes komen uit de VS, 30 stuks in verschillende maten voor $ 24,99.

Pakje uit de UK met 2 Devillbiss AB spuiten en een hoop reserve onderdelen.

Gisteren nog even bij een AB shop wezen shoppen voor een nieuwe compressor. De mijne heeft afgelopen 7 winters in de garage ietsje te goed verstopt gestaan en is door de vorst gaan hemelen. Maar ojee ojee, je gaat voor een compressor en je komt met 2 dozen thuis:p Uitblaas potje, snelkoppelingen voor de AB penselen en nog meer klein handig grut.

Bij ModelBrouwers het nodige aan verf gekocht. Ben benieuwd of de Enamel nog net zo lekker ruikt als vroeger:p

Je koopt een bouwdoos voor 160 euro maar onderhand...... ik had 15 jaar geleden beter niet kunnen stoppen :o


Vanavond het 'olietank hok' eens uitgemest, kast erbij geplaatst zodat ik een andere kast kan gaan ombouwen tot spuitcabine.

De kast is 1,80 x 77 x 55 cm (HxBxD) er komt een plank in met een uitsparing voor een rooster van circa 24 x 40 cm. Dan kan daar de afzuiging onderaan. En met een paar SMD ledstrips voor de verlichting kan ik hem als ik niet hoef te spuiten als growkast gebruiken :applaus:

Nog even en ik kan echt gaan bouwen :+

Sennake
23-05-2013, 07:05
Veel succes met de bouw van dit icoon!

Als ik even een woordje van (opbouwende) kritiek mag spuien? Ik vind het een goed idee om de motor te voorzien van een aantal extra details zoals die boutjes waar je van sprak. Maar let wel op dat je door het bos de bomen niet meer ziet: ik bedoel hiermee dat je detailleringsniveau altijd moet overeenstemmen met het afwerkingsniveau van je model. Ik zie op de foto's bv een aantal onderdelen zoals verbindingsslangen die uit 2 helften bestaan en waarop nog stukjes te zien zien van het plastic waarmee de onderdelen aan de gietboom hingen, en waarvan ook de lijmnaden niet mooi dichtgewerkt zijn. Dan mag je nog zo veel boutjes aanbrengen als je wil, het eindresultaat zal nooit erg overtuigend zijn. Een eerste vereiste om een mooi en realistisch ogend model is inderdaad dat de basisonderdelen mooi afgewerkt zijn en dat er uit de standaard kit het maximum gehaald is zonder toevoeging van extra's. Pas als dat bereikt is heeft het zin om bijkomende details aan te brengen...
Ik zie op wedstrijden vaak modellen die overladen zijn met dure aftermarket sets terwijl het afwerkingsniveau van het model zelf erg pover is... Laat je door deze val dus niet verleiden; ik denk dat het nu nog niet te laat is om een en ander recht te zetten. Vandaar dat ik in dit vroege stadium al met mijn opmerking kom binnenvallen; eenmaal het stadium van het samenkleven en schuren voorbij is en alles in de verf staat is het dikwijls al te laat om nog verbeteringen aan te brengen...
Voor de rest volg ik dit project uiteraard op de voet!

Haddewade
23-05-2013, 13:23
Komt goed komt goed Sennake. De zaak gaat eerst in de primer om goed te kunnen zien waar er nog bijgewerkt moet worden. Daarnaast wilde ik ook eerst weten of de bloem/secondenlijm op dit soort plastic werkt, en dat antwoord heb ik inmiddels. Ik ga ook niet zo ver als Dominique, dat wil zeggen, het ouder maken, mijn Traction komt uit de fabriek. Daarbij is zijn techniek ongeëvenaard. En als Citrofiel weet ik hoe belabberd de kwaliteit van Citroën soms is, zeker uit die tijd. :grijns

Dominique
23-05-2013, 18:45
Als ik mag: houd goed voor ogen dat enkele onderdelen ook een andere kleur dan groen moeten krijgen. Het drainagekraantje in bronskleur valt wel mee, wegens goed bereikbaar, maar voor de ingebouwde startmotor is dat al wat anders. Die kop moet een aluminiumkleur krijgen, niet groen. Dat geldt ook voor de bevestigingsarm die zwart moet blijven.

Zie dat je dat niet vergeet eens alles in het groen gespoten is.

Zorg ook dat je het verbindingsstuk voor het koelwater nog tussen de pomp en de motorinlaatpijp geperst krijgt en ook alle aandrijfriemen. Ik weet niet of je de kitonderdelen daarvoor gaat gebruiken of niet, maar je moet er natuurlijk wel nog aan kunnen en plaats hebben om alles er nog tussen te persen.

Haddewade
23-05-2013, 19:45
Heb jij soms mijn to-do lijstje? :+

Dominique
23-05-2013, 20:26
neen, maar ik ben hem aan het bouwen en ik ken de valstrikken ondertussen :D

Haddewade
23-05-2013, 23:45
Ik volg het ook met argus ogen.

Gelukkig ben ik ook niet helemaal onbekend met het bouwen, ben er alleen een jaar of 15 tussenuit geweest.

En is er in die tussentijd nogal wat veranderd. En heb ik bij m'n geboorte een linker-, en rechterhand meegekregen ;)

Haddewade
28-05-2013, 00:29
De afgelopen dagen heb ik me bezig gehouden met de spuitcabine. Een klerenkast fungeert nu als spuitcabine.

In de ‘werkplank’ een gat uitgezaagd, vervolgens een rand uitgefreesd zodat in het verzonken deel een dubbel BBQ rooster kan liggen met daartussen filterdoek. Direct onder de tafel een kist gehangen waarop de afzuiger zit aangesloten.

Er moet alleen nog verlichting in (high power leds 6000K of hoger) een tochtstripje zodat bij gesloten deuren de naad ook dicht is. T.z.t komen de nodige haakjes en andere zaken er wel in en aan om spuitwerk aan op te kunnen hangen. De kast is door het fineer makkelijk schoon te maken en kan na het spuiten gesloten worden zodat het model stofvrij kan drogen. Ik ben er content mee.

http://farm6.staticflickr.com/5329/8859388335_63fde894e9.jpg

http://farm6.staticflickr.com/5325/8859387965_fe22cbe0a6.jpg

http://farm8.staticflickr.com/7402/8859387691_a0b7bbbb0f.jpg

Dan heb ik nog een hulpstukje gemaakt om het subframe fatsoenlijk in elkaar gelijmd te krijgen. Begin van het subframe is er.

http://farm4.staticflickr.com/3787/8859994406_671642b20a.jpg

Haddewade
05-06-2013, 00:12
:frusty: Probleem, er zit spanning in de bodemplaat/chassis waardoor de linker voorkant beduidend hoger staat dan de rechterkant.

Met de 'stoom methode' krijg ik die spanning er niet uit, iemand een idee?

http://farm3.staticflickr.com/2881/8952349589_dd26b5efc4_o.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8408/8953544662_bf5d98b409_o.jpg

Haddewade
05-06-2013, 16:28
Nou, om de boel recht te dwingen wordt het denk ik een hoek profiel achter het brandschot langs in de cabine. Aan de tekeningen te zien zit daar niks in de weg.

Dominique
05-06-2013, 18:35
Dat gaat volgens mij niet werken. Als er zoveel spanning op zit, dan is er maar 1 methode: de boel verwarmen en hem dwingen een correcte vorm aan te nemen. Dan LANGZAAM laten afkoelen, anders komt hij alsnog in de oorspronkelijke vorm terug. Volgens mij gaat het het best werken in een oven, hoe vreemd dat dat ook moge klinken voor een plastic onderdeel.

Verwarmen op - laten we zeggen 40 graden - en stelselmatig opbouwen met 5 graden per poging totdat je ziet dat het plastic reageert. Hem in de juiste vorm opspannen in een mal, en hem in de oven leggen. Dan opnieuw met stapjes van 5 graden laten afkoelen. En last but not least: hopen dat de methode heeft gewerkt.

Tweede methode: een nieuw onderdeel maken. Het is niet moeilijk om een plastic, of beter nog een aluminium of messing onderdeel van die vorm te maken. Het is een makkelijke vorm, dus ik zou ook die methode overwegen.

Haddewade
05-06-2013, 20:31
Erika! Zit ik net in de garage beetje om me heen te kijken en wat te overpijnzen, valt mijn oog op mijn vliegertas. Plenty 4, 6 en 8 mm carbon excel extreme stokken. Extreem licht en heul sterk. Die ga ik met 2 componentenlijm onder de tunnel onder de voorstoelen lijmen. Op die maat kan er maar een toegeven en dat is het chassis. Die stokken die buigen niet op die 15 cm.

Haddewade
06-06-2013, 23:07
Goed, het chassis met vliegerstokken. Veel valt er over deze fase niet over te vertellen.

Allereerst een werkplank gemaakt die ik in de bankschroef kon inklemmen, stokjes op maat gezaagd, twee houtblokjes gleufjes in gevijld, en na de pas sessie de 2k lijm aangemaakt, de stokjes met houtblokjes erop op de plek en aanklemmen. Dit alles heeft ruim 18 uur gedroogd en ziet er nu zo uit.

Ik weet nu denk ik ook waar het spanningspunt in de plaat zat, die knik moet er dus nog uitgehaald worden.

En vandaag kwam ook mijn bestelling 50 ml pet flesjes met pipet binnen. Voor ietsje meer dan 0,52 eurocent per stuk. Voor geïnteresseerden, deze http://www.plaza33.com/shop/ webshop verkoopt alle soorten flesjes wie je je maar kunt bedenken, en tegen veel aantrekkelijkere bedragen dan de gemiddelde modelbouwshop.

Tijd voor foto's;

Chassis in de klemmen te drogen:
http://farm6.staticflickr.com/5443/8972823108_2c7dfba886_b.jpg

Chassis eruit met nog een knikje nabij het brandschot:
http://farm4.staticflickr.com/3808/8971628813_17847b7a29_b.jpg

Chassis met de kokerbalk:
http://farm6.staticflickr.com/5345/8971629125_f98f4ccf97_b.jpg


En een flesje:
http://farm4.staticflickr.com/3700/8971628225_6f2f063f2e_z.jpg

Haddewade
07-06-2013, 21:37
De aanpassingen aan de bodemplaat zijn nagenoeg klaar en hij ligt nu lekker door te drogen.

Even een vraagje, van welk materiaal maken jullie de trekveertjes van? op het model moeten een aantal trekveertjes aangebracht worden alleen van welk materiaal?..... tin is te slap en lasdraad weer veel te stug. Van een gestripte UTP kabel o.i.d. zou kunnen maar dat is koper. Dat kan ik uiteraard spuiten maar dat lijkt me allemaal erg bewerkelijk.

Haddewade
14-07-2013, 02:14
Niet om vervelend te doen maar dit topic zal hier niet langer voortleven. Ik ben na een zoektocht overgestapt naar een ander forum waar ze actiever in de 'normale' auto's e.d. zijn. No hard feelings please, maar ik vond het wel zo netjes om het even te melden.

exserco
14-07-2013, 11:12
Dat is jammer om te lezen.
Waar kan ik dat dan verder volgen.
Ik heb dit nog maar pas ontdekt.

Nismo
14-07-2013, 21:15
Spijtig, maar ik waardeer je oprechtheid en om het ons even te melden. :confused:

Haddewade
21-07-2013, 15:12
Dat is jammer om te lezen.
Waar kan ik dat dan verder volgen.
Ik heb dit nog maar pas ontdekt.


Ik ga hier verder, http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=10206