PDA

View Full Version : Koeling, tweaking, ...


TiBo
26-04-2002, 11:43
Een aantal vraagskes:

- mijn huidige voeding maakt wat veel lawaai naar mijn zin. Ik had deze dan graag vervangen door een krachtigere, maar ook stillere voeding (in alle geval 350W en P4 12V ready). Aangezien ik daar weinig tot niets van af weet had ik graag wat advies gehad.

- ik zou de koeler op mijn proc willen vervangen door eentje dat overclocken toelaat. Enig idee welke daar het best geschikt voor is? Misschien deze van Thermaltake? (momenteel draai ik een boxed Intel cooler)

- ik probeer al een tijdje om m'n GF4 hoger te laten lopen dan de standaardwaarden (wat met de Gainward producten geen probleem zou mogen zijn), maar ben nog steeds niet tot het juiste programma gekomen. Vaak springt de kloksnelheid van de kaart gewoon terug op de basiswaarden (althans toch met
Expertools). Hetzelfde geldt voor de refreshrate die steeds terug gaat naar 60 Hz. Van dit laatste is nVidia echter op de hoogte en heeft men nog geen waterdichte oplossing. Of toch?

airco
26-04-2002, 16:24
- Voor het eerste .... Enermax zijn zowat de beste voedingen die er zijn ... Als ge toch een losse nieuwe voeding wilt kopen voor in uw nieuw PC'ke zou ik mee niks minder content zijn als Enermax:

dit zijn zowa de verschillende goeie modellekes die ik vond met de prijzen erbij

Enermax EG365AX-VE - 350 Watt Fan Adjustable + AMD / Pentium 4 ready 94,00€

Enermax EG365P-VE - 350 Watt with dual fan + AMD / Pentium 4 ready 78,00€


Enermax EG465AX-VE - 431 Watt Fan Adjustable + AMD / Pentium 4 ready 147,00€


Enermax EG465P-VE - 431 Watt with dual fan + AMD / Pentium 4 ready 122,00€


Enermax EG550P-VE - 550 Watt with dual fan + AMD / Pentium 4 ready 230,00€

Vooral de 3e en de 4e zijn beauties. De 5e is vrij veel overkill. Ge gaat no way 550 Watt gebruiken tenzij ge 20 harde schijven gaat steken ...


- Wat betreft koelers ... Waar wil je aan beginnen ??? Is het om het extreemste uit je P4 te krijgen?? Zo ja, vergeet dan een andere Fan-cooler, en ga ineens voor de Watercooling. Is het om er 300 Mhz bij te krijgen ??? Dan zou je inderdaad gesteld kunnen zijn met een Thermaltake ...
De Thermaltake Volcano 7+ bijvoorbeeld (kostprijs ongeveer 34€)
Al zou ik de extra herrie die dat ding maakt niet naast mijn bureautje willen ...
Mijn advies ... Als je dan toch gaat om te overclocken ... doe het dan ineens goed, en ga voor de waterkoeling ...
Anders .. Geniet van je stil PC'tje en blijf de standaard Intel-cooler gebruiken ...

airco

airco
26-04-2002, 16:26
ivm met die geforce 4 ...
Ik heb vroeger mijn geforce 2 MX'ke nog overklokt ...
Ik had der een filetje voor waarmee ik een extra tabbladje bij mij video-drivers kreeg waar ik core en mem speeds kon aanpassen ...

Vermits het ondertussen al meer dan een jaar geleden is dat ik daar nog iets mee heb aangevangen denk ik niet dat ik nog iets met enige relevantie wat dat betreft kan zeggen ...

airco

TiBo
26-04-2002, 17:03
Welk geluid maakt zo'n waterkoeling dan?

Het is de bedoeling om meer uit de PC te halen dan er nu reeds uitkomt. De voorwaarde is wel dat hij stabiel blijft! Waarom dan niet een paar 100 MHz er bijduwen?

Welk effect heeft OC'en op RAM en aanverwanten (PCI/AGP)?

Als de CPU wordt overklokt, heeft de andere apparatuur (chipset/ram) dan ook koeling nodig?

PS: welke winkel(s) neemt gij als referentie?

Beemer
26-04-2002, 20:56
Een waterkoeling maakt eigenlijk heel weinig geluid, aangezien het gewoon een pomp is die wter via een speciaal element langs de processor doet stromen om deze af te koelen. Heet OC'en heeft geen invloed op je ram en aanverwanten. Het is wel mogelijk om bvb je ram te OC'en en daar heeft Thermaltake speciale actieve (met fan) en passieve (zonder dus) koelelementen voor om op je ram te bevestigen. Ook voor de ram op je vga kaart heeft Thermeltake koelelementen, alsook een reeks fans voor op je vga-chipset en die zijn ook uitermate geschikt voor op de chipset van je moederbord. Opde foto hieronder zie je een moederbord met waterkoeling en alles erop en eraan (koeling op ram en vga, fan op chipset, waterkoeling, ...)
http://users.pandora.be/o2design/oc.jpg

En dit is een winkel in Mechelen waar ik weet dat ze al deze dinge verkopen en ook instaleren aan schappelijke prijzen en deze mannen hebben ervaring met OC'en:
www.wallabie.com (http://www.wallabie.com)
Greetz

Barry

TiBo
26-04-2002, 21:16
Misschien toch maar eens overwegen.
Ik ben tot hiertoe altijd een beetje onzeker geweest over water in de PC. Als één van de leidingen het begeeft is het ook wel game over :(
Maar ja, ge overclockt of ge OC niet hé :D

TiBo
26-04-2002, 21:49
Een goede GeForce tweaker is NvMax. Zowat alles wat de kaart te bieden heeft kan worden aangepast.
Om de refreshrate van 60 Hz af te halen kunt ge Ratefix gebruiken.

Beide draaien bij mij en ik moet zeggen dat ze beter werken dan EXPERTools.

airco
26-04-2002, 22:03
kzal wel nekeer ee geavanceerd artikeltje posten over watercooling enzo ... Dat zal wel pas volgende week zijn (der kruipt veel werk in)

airco

TiBo
26-04-2002, 23:03
THX dude! No pressure.