View Full Version : Škoda Fabia S2000 - Loix/Miclotte - Belgium Geko Ypres Rally 2011 - Belkits - 1/24
Ik ben begonnen aan de bouw van de Škoda Fabia S2000 waarmee Freddy in 2011 zijn 7e Ieper won (ondertussen staat de teller al op 8).
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28878&stc=1&d=1390327526
Dit model zal het onderwerp zijn van een artikel voor 'Art of Modelling', dus ik ga niet alles verklappen in de WIP-thread, daarvoor moet je het artikel later maar eens lezen.
Maar ik wil jullie toch niet onthouden dat ik aan dit project begonnen ben, en dat ik momenteel in het stadium 'decallen' zit. Enkele sfeerfoto's ter verduidelijking:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28875&stc=1&d=1390327398
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28876&stc=1&d=1390327398
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28877&stc=1&d=1390327398
Tot een volgende (korte) update ;)
Rocknrolla
21-01-2014, 20:06
Die ziet er nu al knap uit. Ontzettend mooi je decals aangebracht.
Ik zie dat je aan de voorste hebt zitten knippen, is dit omdat het zwarte stuk gespoten zal worden?
Die ziet er nu al knap uit. Ontzettend mooi je decals aangebracht.
Ik zie dat je aan de voorste hebt zitten knippen, is dit omdat het zwarte stuk gespoten zal worden?
Ja. Het was nagenoeg onmogelijk om de vlakke decal te laten aansluiten in de holle ruimte zonder achteraf bij te schilderen met matzwart, dus koos ik ervoor om het gewoon in zijn geheel matzwart te schilderen na het vernissen.
Dit word blijkbaar een populaire combinatie. Staat bij mij voor dit jaar ook nog gepland. Ik volg!!!
Decals zitter er perfect op! Succes
Ik heb alvast geleerd dat het niet altijd gemakkelijk is als je over veel referentiefoto's beschikt.
Om de sponsordecals te zetten gebruik ik de referentiefoto's als leidraad. Maar blijkbaar zijn de sponsors op de Fabia gaandeweg veranderd en/of toegevoegd...
Ik verklaar me nader:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28892&stc=1&d=1390414551
Hier zie je dat er onder de groene pijlen geen sponsor te zien is en dat er onder de rode pijlen 'Total' sponsors zitten.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28893&stc=1&d=1390414551
Echter, op de foto waarop de Fabia van het podium rijdt zie je dat er onder de groene pijlen nu wél sponsors staan (en nog wel van 'Domino'), terwijl onder de rode pijlen nog steeds 'Total' staat te lezen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28894&stc=1&d=1390414551
Nog wat later rijdt de Fabia weer van het podium af en nu staat er onder de rode pijlen ineens 'Castrol Edge' te lezen.
Je moet dus wel weten welke versie je gaat bouwen en op welk moment van de rally om er geen mengelmoes van te maken. Het decalvel van Renaissance voorziet in decals voor 'Total' en 'Domino', terwijl het decalvel van Belkits voorziet in decals voor 'Castrol Edge', dus je kan het allemaal verwezenlijken, maar wel even opletten waar je mee bezig bent dus!
Ik kruip terug in mijn atelier... ;)
Foto 1 is volgens mij van tijdens de Shakedown. Bij mijn Paddon Fiësta had ik dit ook voor: rallyplaat op andere plaats, extra sponsors en dergelijke...
Foto 2 en 3 tonen een andere bumper. Misschien was er wat mis met die bumper en hebben ze wat later op de rally een andere gestoken?
Tja, referentiefoto's e... Always fun...
Rocknrolla
22-01-2014, 20:53
Zijn mijn referentie fotos aangekomen?
Foto 1 is volgens mij van tijdens de Shakedown. Bij mijn Paddon Fiësta had ik dit ook voor: rallyplaat op andere plaats, extra sponsors en dergelijke...
De extra (locale) sponsors worden aangebracht net voor of na de keuring van de wagen. Minimuum 2 verschillende verplicht.
Bij Loix hier is dit dus Domino en WTV geworden. Een vriend van mij doet dit al enkele jaren. Als ze op voorhand weten dat een bepaalde livery zal worden uitgebracht proberen ze om zeker een domino klever erop aan te brengen.
Normaal mag de piloot die stickers zelf kiezen. Maar veelal zeggen ze van doe maar wat
Foto 2 en 3 tonen een andere bumper. Misschien was er wat mis met die bumper en hebben ze wat later op de rally een andere gestoken?
Tja, referentiefoto's e... Always fun...
Deze uitleg lijkt mee zeer aannemelijk
Loixrallyfan
23-01-2014, 21:10
De allereertse foto die je postte is degene tijdens de effectieve rally. Dus foto 3 in je laatste post.
Foto 1 is van de technische keuring, met nog het ontbreken van enkele rallysponsors.
Foto 2 is het podium voor de shakedown. Met Total op de bumpers.
Foto 3: podium van de start van de effectieve rally. Zo heeft hij de rest van het weekend de rally afgewerkt. Dus dit is de juiste referentie voor een versie uit de rally zelf. ;)
Loixrallyfan
23-01-2014, 21:24
Ook een leuk detail is het metalic groen rond de gaten in de zijdrempels, kan je maken van een stukje uit je vel dat bij de kit zit. Zie rode cirkels.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=28895&stc=1&d=1390505039
Zijn mijn referentie fotos aangekomen?
Ja hoor, dankjewel trouwens ;)
De allereertse foto die je postte is degene tijdens de effectieve rally. Dus foto 3 in je laatste post.
Foto 1 is van de technische keuring, met nog het ontbreken van enkele rallysponsors.
Foto 2 is het podium voor de shakedown. Met Total op de bumpers.
Foto 3: podium van de start van de effectieve rally. Zo heeft hij de rest van het weekend de rally afgewerkt. Dus dit is de juiste referentie voor een versie uit de rally zelf. ;)
Aha, dan zal ik de shakedown versie bouwen, want ik heb gekozen voor de Total stickers aangezien de Castrol Edge decals niet helemaal correct zijn (zijn eigenlijk die van de Häninnen versie 2012).
Ook een leuk detail is het metalic groen rond de gaten in de zijdrempels, kan je maken van een stukje uit je vel dat bij de kit zit. Zie rode cirkels.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=28895&stc=1&d=1390505039
Inderdaad, dat was ik van plan. Als je de deuren en/of kofferdeksel open zou zetten, is er trouwens nog veel meer groen te zien... Ikzelf zal daar geen tijd voor hebben omdat ik met een deadline zit.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28896&stc=1&d=1390509560
En wat ik ook gezien heb is dat Freddy slechts één reservewiel gebruikte in plaats van 2...
Loixrallyfan
24-01-2014, 16:09
IEn wat ik ook gezien heb is dat Freddy slechts één reservewiel gebruikte in plaats van 2...
Dat verschilt wel hoor. Hangt een beetje van de lengte van de te verrijden proeven af en de risico's op lek rijden. Maar voor de shakedown-versie zal het allicht inderdaad 1 wiel zijn.
scoobyfreak
24-01-2014, 17:19
Foto 1 is volgens mij van tijdens de Shakedown. Bij mijn Paddon Fiësta had ik dit ook voor: rallyplaat op andere plaats, extra sponsors en dergelijke...
Foto 2 en 3 tonen een andere bumper. Misschien was er wat mis met die bumper en hebben ze wat later op de rally een andere gestoken?
Tja, referentiefoto's e... Always fun...Foto 1 Is vanop de keuring aan de Peugeot garage.
Als ik mijn foto's bekijk reed hij de shakedown en de zaterdag met Total stickers en de vrijdag met castrol edge. Ergens een overeenkomt met skoda motor sport (castrol) en skoda belgie (total) zeker.
Foto 1 Is vanop de keuring aan de Peugeot garage.
Inderdaad, ik zie nu trouwens ook dat de 'BFO' schildjes er op de keuring anders uit zien dan tijdens de shakedown of de rally. Die versie kan je dus zeker niet bouwen, want zulke schildjes zitten niet bij het decalvel.
Foto 1 Is vanop de keuring aan de Peugeot garage.
Als ik mijn foto's bekijk reed hij de shakedown en de zaterdag met Total stickers en de vrijdag met castrol edge. Ergens een overeenkomt met skoda motor sport (castrol) en skoda belgie (total) zeker.
Deze foto van mij is op vrijdag genomen (plaats waar Neuville zijne Peugeot naar de ****** reed). En er staat Total op...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28897&stc=1&d=1390582646
scoobyfreak
24-01-2014, 21:36
Zeker dat het Vrijdag was?.
mijn foto's van Vrijdag
kp1 haarspeld net na de jump in westouter.
http://s28.postimg.org/ou8bytol9/1_DSC07374.jpg (http://postimage.org/)
Kp3
http://s13.postimg.org/rriplw5af/DSC07403.jpg (http://postimage.org/)
Kp 5 (mislukte foto) dan wel al met Total
http://s30.postimg.org/5j2v2bs9d/1_DSC07462_001.jpg (http://postimage.org/)
En op al mijn foto's van zaterdag staat er ook total.
Rallymen
24-01-2014, 23:05
Idd, ik heb het ook eens nagekeken, vrijdag kp 1 en 3 op mijn foto's met Castrol, op zaterdag met Total.
Ja hoor, ik sta op KP Dikkebus... De foto is van de tweede passage...
(24/06/2011 om 19.48 uur genomen)
Loixrallyfan
25-01-2014, 09:25
Heb het nagekeken en inderdaad, ik was te rap, op zaterdag opnieuw total.
Ondertussen werd het decallen afgewerkt tot op het niveau van het vernissen. Het achterspoilertje werd ook glanzend zwart gespoten.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28978&stc=1&d=1391870670
De body wordt aan de kant gelegd om te drogen, dus heb ik tijd om de wielen onder handen te nemen; ik heb er wat details aan toegevoegd die ik op de referentiefoto's opgemerkt had.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28979&stc=1&d=1391870670
De ophanging werd ook onder handen genomen. De meegegoten veren heb ik gemakshalve weggeschuurd en vervangen door zelfgemaakte uit soldeertin. Dat vergemakkelijkt het schilderen een heleboel, en het ziet er ook wat realistischer uit. De schijfremmen werden voorzien van PE-schijven van Renaissance.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28980&stc=1&d=1391870670
Eens alle onderdelen van het chassis geprepareerd zijn, wordt het tijd om het chassis onder handen te nemen. Eens alles op zijn plaats gelijmd zit wordt er een wash met Tamiya smoke aangebracht en een drybrush met Tamiya weathering masters. Echt weatheren heb ik dus nog niet gedaan; er moeten trouwens nog beschermplaten aangebracht worden die mee geweatherd moeten worden, maar die komen er pas op als body en chassis verenigd zijn.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28981&stc=1&d=1391870670
En dan kunnen we het huwelijk al eens 'oefenen'. Ik vind het een nogal moeilijke oefening om beide onderdelen aan elkaar te bevestigen want er wringt altijd wel iets tegen en dan zit er nog geen interieur in. Maar dat zien we later wel. De rijhoogte lijkt me ideaal voor Ieper.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28982&stc=1&d=1391870670
Daarna wordt er op een tactische plaats (die je later niet ziet) een bout aangebracht onder de kuipzetel van de co-piloot, en wordt er dwars door de beide chassis onderdelen een gat geboord langs waar de moer gevezen kan worden zodat de Skoda veilig op een grondplaat bevestigd wordt. De stuurstang werd ook nog een beetje extra gedetailleerd. Hier en daar zijn er ook al wat PE-onderdelen aangebracht.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28983&stc=1&d=1391871902
De PE-set van Renaissance wordt verder aangesproken om er de onderdelen mee te vormen die ofwel puur uit PE bestaan, of die een combinatie van PE en plastic vormen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28984&stc=1&d=1391871902
Hij is nog maar just op pensioen en de updates komen er al aan.
Zou hem zijn lijstje dat hij van Danny kreeg al kwijt zijn :p
Tijd om het interieur te beginnen bouwen. Eerst worden de onderdelen geschilderd en aangebracht waaraan niet al te veel PE-onderdelen te pas komen. Om te weten hoe de elektrische wielsleutel geschilderd moet worden heb ik de technische gegevens die ik op de referentiefoto's kon lezen gegoogled en zo kwam ik te weten dat het om dit model gaat:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=28999&stc=1&d=1392052131
Dat werd dus in 't klein gekopieerd. De andere onderdelen die je op de foto ziet werden geschilderd zoals het bouwplan suggereert. Er werden ook wat kabeltjes toegevoegd naar het voorbeeld van de referentiefoto's. De pedalen en de voetensteun zijn wel gemaakt van PE.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29000&stc=1&d=1392052269
Vervolgens leggen we ons toe op het detailleren van de overige interieur-onderdelen, die voornamelijk uit de upgrade set van renaissance komen. Het dashbord en het stuur kregen een behandeling met Scale Fabric, het logo van BFO werd manueel geschilderd en de 'nul' op het display kwam uit de onderdelen-doos. Hier en daar werden ook wat CF-decals gebruikt.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29001&stc=1&d=1392052320
Ook de stoelen werden al voor een groot deel onder handen genomen. Eerst kregen ze een behandeling met hetzelfde Scale fabric, waarna de kit decals voor de achterzijden aangewend werd. Eens dat droog was werden de doorgangen voor de gordels geschilderd en de 'Sparco' decals werden aangebracht. De radiatorgrille van de Skoda is eerst gespoten met Super Metallic van Mr.Color waarna de Skoda decal aangebracht werd die met een beetje epoxylijm geseald werd. Tenslotte werden de verticale stijlen matzwart geschilderd.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29002&stc=1&d=1392052320
En dan wordt het tijd om de interieuronderdelen op hun plaats te lijmen. Wat hierbij niet vergeten mag worden is dat de meeste van die onderdelen met elkaar verbonden zijn via kabels, die bijgevolg aangebracht worden met de referentiefoto's als leidraad. Soms werd er wel een en ander vereenvoudigd om het geheel niet te overladen. Vergeet niet dat hier nog een dashbord, twee kuipzetels, twee reservewielen en een rolkooi in aangebracht moeten worden.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29003&stc=1&d=1392052320
Om in dit stadium te kunnen zien wat er allemaal ingebouwd werd, heb ik het dashbord eerst weggelaten, maar aangezien dat onderdeel ook klaar is kunnen we het interieur ook al eens bekijken mét dashbord op zijn plaats:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29004&stc=1&d=1392052320
Hierdoor verdwijnen natuurlijk al een aantal details, maar dat is bij tankbouwers of vliegtuigbouwers niet anders...
Rocknrolla
10-02-2014, 20:03
Wauw! Wat een ontzettend strakke build is dit! :drewl:
Knappe update. Dat PE-setje is zijn prijs meer als waard.
Is nu al duidelijk hoe dat zit met die reclame?
Is nu al duidelijk hoe dat zit met die reclame?
Voor mij wel. Maakt ook niet zo heel veel uit aangezien ik toch enkel 'Total' decals bezit. Maar dan weet ik tenminste dat er KP's zijn die op die manier gereden werden ;)
Loixrallyfan
13-02-2014, 08:51
Deze 'draad' heb ik al opgeslagen ans referentie voor de bouw van mijn Skoda's.
Zeer strak interieur, en het PE-set doet hier zeker zijn werk.
Knap gedetailleerd zonder te overdrijven, zou ik ook eens moeten leren.:p
Deze staat bij mij ook nog in de planning, maar dan met de Castrol-decaltjes om toch een verschilletje te creëren.
Doe zo rustig voort, komt helemaal goed. ;)
Deze staat bij mij ook nog in de planning, maar dan met de Castrol-decaltjes om toch een verschilletje te creëren.
Ik denk dat er zo nog veel gaan volgen :D
Allez vooruit, we hebben nog eens een update te melden. ;)
Na het inbouwen van alle interieur-onderdelen kan een stuk van de rolkooi gemonteerd worden. Ik heb er ook voor gekozen om het achterste kruisverband nu al vast te kleven omdat ik de intercom-box die in de kit zit niet kan gebruiken; ze ziet er namelijk helemaal anders uit dan die van Freddy's Fabia. Dus werd er eentje gescratcht naar het voorbeeld van de referentiefoto's, net als de verlengkabels die aan de box verbonden zitten. Daarna werd alles op zijn plaats gelijmd en het kruisverband werd aan het chassis bevestigd, wat het later makkelijker maakt de hoofdtelefoons op hun plaats te hangen en ook om het 'dak' van de rolkooi te bevestigen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29005&stc=1&d=1392395630
Hier zie je de afgewerkte reservewielen met de originele, groene bevestigingsriemen en de rolkooi-onderdelen die nog te plaatsen zijn.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29006&stc=1&d=1392395630
De hoofdtelefoons komen uit een oude Tamiya kit, want de PE-hoofdtelefoons uit de Renaissance upgrade kit zij heel erg fragiel en er zitten ook geen oorschelpen aan; die moet je zelf scratchen. Niet dat dit een onmogelijk opgave is, maar de Tamiya hoofdtelefoons zien er zeker zo goed uit en vragen heel wat minder artisanale arbeid. Ik heb ze wel voorzien van een nieuwe microfoon en een aansluitingskabel naar voorbeeld van de referentiefoto's.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29007&stc=1&d=1392395630
En op deze manier worden ze vervolgens aangebracht aan de rolkooi. Ze moeten de indruk geven om er 'casual' aan te hangen, maar in werkelijkheid zijn ze wel vastgekleefd ;)
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29008&stc=1&d=1392395630
Ter vergelijking, de echte Fabia:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29009&stc=1&d=1392395630
Dan leggen we ons toe op de kuipzetels. Daar moeten de veiligheidsriemen nog in aangebracht worden, net als de uiteinden van de verlengskabels van de intercom.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29010&stc=1&d=1392395764
En dan kunnen de stoelen ingebouwd worden op het chassis. Er is erg weinig plaats over, en het valt niet mee om ze er tussen te wringen omdat ze liefst ook nog eens evenwijdig met elkaar en met de middentunnel moeten staan. Maar uiteindelijk vind je de (enige) inbouwplaats toch en staat alles correct.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29011&stc=1&d=1392395764
Daarna is het zaak om de veiligheidsriemen doorheen de rolkooi te trekken tot aan de dwarsstang waaraan ze bevestigd moeten worden. Niet vergeten dat ze gekruist bevestigd moeten worden, en sealen met een druppeltje secondenlijm zodat ze binnen enkele weken niet loskomen als je er niet meer aan kan.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29012&stc=1&d=1392395764
Vooraleer de zijpanelen aan het chassis bevestigd worden, kunnen we het interieur nog bewonderen, iets wat later helaas vanuit deze hoek niet meer mogelijk zal zijn (tenzij je de deuren zou openzetten natuurlijk).
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29013&stc=1&d=1392395764
Je kan ook zien dat het interieur echt propvol zit met onderdelen; je vraagt je soms af hoe de piloot en co-piloot zich tussen die 'rommel' nog kunnen bewegen ;)
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29014&stc=1&d=1392395764
En zo ziet het chassis er dan uit in zijn geheel. Veel van het geleverde werk zal niet meer zichtbaar zijn eens het koetswerk er overheen gezet wordt, maar 'that's life' ;)
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29015&stc=1&d=1392395845
Zelfde chassis maar van de achterzijde bekeken. De enige onderdelen die zorgen voor wat kleurvariatie in het interieur zijn de groene en rode riemen...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29016&stc=1&d=1392395845
scoobyfreak
15-02-2014, 15:09
Is dat niet het Track & trace systeem van GeoDynamics in plaats van een intercom?
Is dat niet het Track & trace systeem van GeoDynamics in plaats van een intercom?
Oh dat is ook mogelijk. Ik bouw gewoon na wat ik zie ;-)
De zijpanelen zijn de enige onderdelen die nog aan het interieur ontbreken. Ik heb ze eerst een onderlaag gegeven van semigloss black, waarna ik de deuren zelf bekleed heb met Cf-decal, en de tussenliggende delen die eigenlijk de binnenkant van de kas voorstellen werden in aluminiumkleur geschilderd. Daarna nog enkele details highlighten en klaar is kees.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29108&stc=1&d=1392987833
De interieuren van de lichten vooraan en achteraan werden eerst glanzend zwart gespoten, waarna ze met Mr.Color SM07 Super Metallic 'Plate Silver' van Gunze Sangyo gespoten werden. De koplampen kregen daarna nog een detailjob met semigloss black voor de delen die onder de koelroosters van de motorkap zichtbaar blijven, alsook de richtingsaanwijzers (pinkers voor de Vlamingen).
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29109&stc=1&d=1392987833
In de kit zit maskeerfolie voor alle ruiten, wat een goed idee is. Klein puntje van kritiek is dat de folie nogal dik en stijf is, zodat ze niet overal even goed blijft hechten eens ze aangebracht is. daardoor kan het zijn dat er hier en daar wat zwarte verf komt piepen op plaatsen waar ze niet thuishoort. Maar met een tandenstoker met scherpe punt kan je deze overtollige stukjes makkelijk wegwerken zonder de ruitpartij zelf te beschadigen. Eens de voorruit/achterruit afgewerkt zijn met hun zwarte omlijstingen komt er aan de binnenzijde nog een aluminiumkleurtje overheen voor wat het dakgedeelte betreft.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29110&stc=1&d=1392987833
Ook de zijruiten worden met dezelfde maskeerfolie afgeplakt (enfin, niet met dezelfde, maar wel gelijkaardige want de vorm is natuurlijk verschillend). Het verschil is dat je hier maskeert aan de buitenzijde en niet aan de binnenzijde. Ook is het zo dat de ruitpartijen veel minder gebogen zijn zodat de folie veel minder last heeft van niet goed hechten. Eens de ruiten gespoten zijn wordt de folie snel verwijderd zodat eventuele minimale foutjes gemakkelijk verwijderd kunnen worden met een tandenstoker. Tenslotte worden ook de decals aangebracht van de verstevigingen ter hoogte van de achterste ruiten.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29111&stc=1&d=1392987833
Vooraleer het huwelijk van chassis en body tot stand gebracht kan worden zijn er nog enkele zaken die aan de body moeten aangebracht worden omdat je er anders niet meer bij kan. Het eerste wat hier te doen valt is het aanbrengen van de roostertjes in de motorkap, en ik maak meteen van de gelegenheid gebruik om ook de foto-ets rooster aan te brengen tegen de voorruit.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29112&stc=1&d=1392987833
Vervolgens breng ik de voorbereide radiatorgrille aan op zijn ligplaats. Nu kunnen ook de ruitpartijen in het koetswerk gekleefd worden. ik gebruik hiervoor uitsluitend epoxylijm en/of witte houtlijm om geen lelijke lijmsporen te kunnen achterlaten op het koetswerk op (erger nog) op de ruiten. Daarna worden de antennes op het dak aangebracht, naar het voorbeeld van de referentiefoto's. De antennes die in de kit zitten laten toe om een heleboel combinaties te bouwen van Fabia-configuraties, maar Freddy's team is er toch in geslaagd om iets te bedenken dat niet in de kit voorzien is. Dat wordt dus scratchbuilden, maar geen wereldschokkende dingen uiteraard. Vervolgens wordt ook de achterspoiler vastgekleefd. En dan richten we onze aandacht terug op de voorzijde, waar alle 30 rivetten en/of hechtpunten van de lichtbak op de neus aangebracht worden. Dat betekent dus 30 gaatjes uitmeten, doorboren en in de mishmash doos duiken om de nodige onderdelen te zoeken die hiervoor geschikt zijn. Bij het inkleven van de hechtboutjes miet je er wel op letten dat ze aan de binnenzijde van de motorkap niet te ver doorsteken, want anders wil het onderdeel met de lichtblokken niet mooi aansluiten. Ik had dat probleem wel en het kostte me vrij veel moeite om de reeds vastgekleefde boutjes terug te verwijderen om ze in te korten, zonder de motorkap te beschadigen...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29113&stc=1&d=1392989251
De zijpanelen van het interieur worden op hun plaats gekleefd wat er toe leidt dat je niet veel meer van het interieur kan zien. Het belangrijkste is echter dat de CF-decal wel mooi zichtbaar blijft op de bovenzijde van de zijpanelen, want ook na het inbouwen van het interieur zal dit stuk goed zichtbaar blijven.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29114&stc=1&d=1392989251
En uiteindelijk is het moment aangebroken waarop chassis en koetwerk op elkaar gemonteerd kunnen worden. Ik had bij eerdere dryfitten al vastgesteld dat dit niet van een leien dakje zou lopen, en dat was dan nog zonder dat het interieur op het chassis vastgekleefd stond. Ik hou dus mijn hart vast...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29115&stc=1&d=1392989251
Maar wat blijkt? Het samenbouwen gaat een stuk makkelijker dan voorheen! Mogelijk zorgt het interieur ervoor dat een en ander 'begeleid' wordt en dat het koetwerk 'opengewrongen' wordt zodat alles relatieg eenvoudig op elkaar klikt. Alleen op het einde moet je wat aandringen om de laatste 'klik' te bereiken die je de bevestiging geeft dat alles op zijn plaats zit. Meteen kan dan ook het model op een basisplaat gevezen worden zodat het afwerken van de Fabia kan gebeuren zonder het risico te lopen dat je de boel nog kan beduimelen...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29116&stc=1&d=1392989251
Die laatste loodjes zij zonder enige strubbelingen verlopen, zodat ik met enige trots mag aankondigen dat het model klaargeraakt is. De foto's van het afgewerkte model kan je terugvinden in mijn galerij (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?p=280852&posted=1#post280852).
Toch al een teaserke:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29130&stc=1&d=1392989792
jldmodélisme
24-02-2014, 00:16
Very good job, it is splendid :applaus:
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.