PDA

View Full Version : Matra MS80 - Jacky Stewart - GP Frankrijk 1969 - FDS - 1/43


Sennake
26-02-2014, 19:48
Na de Fabia had ik enorm veel goesting om te beginnen aan mijn Tamiya Harley-Davidson Fat Boy Lo op 1/6, maar omdat de bouw hiervan waarschijnlijk meer dan een maand tijd gaat duren besloot ik om eerst een model op een kleinere schaal te bouwen, zodat ik (hopelijk) wat extra tijd kan winnen voor de Harley.

Dus viel mijn keuze op de Matra MS80 waarmee Jacky Stewart in 1969 zijn eerste wereldtitel veroverde.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29142&stc=1&d=1393435272

De bouwdoos die ik hiervoor gebruik is een oude FDS-kit, een merk dat al lang niet meer bestaat en dat eigenlijk ook niet meer de standaard haalt van een moderne 1/43 kit. Daarom heb ik ook een tijd getwijfeld om hem te bouwen, want een deftige diecast (type Spark) gaat er waarschijnlijk beter uit zien dan het model eens het gebouwd is. Ik zou natuurlijk een moderne Tameo kit kunnen aanschaffen om het niveau van detaillering te halen dat vandaag de dag gangbaar is, maar ik hou wel van een uitdaging. Ik besloot dus om de FDS-kit te houden, en hem te bouwen met als streefdoel een model dat er minstens beter uit ziet dan een diecast. Beter als een gebouwde Tameo is dan misschien niet realistisch, ik doe toch mijn best om er iets moois van te maken. We zien wel wat er van komt. Als het helemaal misloopt kan ik nog altijd een Tameo kit aanschaffen ;)

Wat vast staat is dat ik de bestaande FDS-kit serieus zal moeten upgraden als ik mijn doel wil bereiken. Op de laatste Paddock-meeting hebben een aantal Paddockers met eigen ogen kunnen zien hoe basic de kit eigenlijk is. Maar om iedereen een idee te geven van het beperkte aantal onderdelen post ik even het 'bouwplan' van de Matra:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29143&stc=1&d=1393436850

Zoals je kan zien zijn de volledige voortrein en achtertrein uit één stuk witmetaal gegoten, wat de nodige consequenties heeft wat de nauwkeurigheid en detaillering betreft. Dat gaan we dus al moeten aanpakken. Verder is de body met al zijn details ook in één stuk gegoten wat ook geen ideale situatie zal blijken. Grappig detail: de tekenaar van dit bouwplan heeft 12 inlaatkelken getekend, terwijl de Matra MS80 aangedreven werd door een 'normale' Ford Cosworth V8 motor. Matra heeft in 1968 wel met een 12-cilinder gereden, maar in 1969 werd dit concept toch gelaten voor wat het was... Nu, de witmetalen body vertoont gelukkig wel slechts 8 inlaatkelken. Maar daarmee is dan ook alles gezegd, want ze zijn gewoon mee gegoten met de body en er zit zoveel flash en bramen tussen dat het onmogelijk is om dit op een deftige manier op te kuisen. Dus ook die kelken zullen eruit moeten. Ik heb aluminium gedraaide kelkjes op 1/43 besteld en eens ik zeker wist dat die onderweg zijn kon ik eindelijk beginnen aan de aanpassingwerken van de Matra: de inlaatkelken werden eruit gefreesd.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29147&stc=1&d=1393436833

De rode pijl op de foto toont waar de inlaatkelken gezeten hebben, waarna ik de zijwanden van de opening terug recht getrokken heb met secondelijm en bloem. De groene pijlen duiden op de plaatsen waar vroeger meegegoten details zaten die onmogelijk te behouden zijn omdat er enorme gietnaden doorheen de ganse body liepen die je alleen kan wegschuren door de details mee te verwijderen. Trouwens, de ganse body was ook bezaaid met 'klinknagels' die oversized waren zodat ik sowieso gedwongen was om alles weg te schuren. Daarna moesten natuurlijk de paneellijnen (blauwe pijlen) terug ingekrast worden want die waren mee verdwenen met de rest van de details.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29145&stc=1&d=1393436558

Aan de binnenzijde van de body zit een soort van dashboardje meegegoten (rode pijl) waaraan ook nog een stukje stuurstang verbonden zit. Dat zal ook nog moeten verdwijnen, want ook hier is het weer onmogelijk om dit onderdeel proper op te kuisen zonder het te beschadigen. Dus is het gemakkelijker om het te verwijderen en te vervangen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29146&stc=1&d=1393436685

Ook het chassis onderdeel is toe aan wat aanpassingen. De meegegoten gordels, aangeduid door de rode pijlen, zullen ook moeten verdwijnen want ik wil ze vervangen door aftermarket gordels.

Sennake
26-02-2014, 20:02
Nu, het hoeft niet te verwonderen natuurlijk dat deze kit zo basic is. Het volstaat om de onderzijde van het chassis te bekijken om te lezen dat hij stamt uit februari 1977! En dat is toch al wel een tijdje geleden...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29148&stc=1&d=1393437125

Enfin, we roeien met de riemen die we hebben. De zijkanten van de achterspoiler waren niet 100% recht, maar dat lossen we op met een stukje plasticard dat eens vastgelijmd, in de juiste hoek bijgeschuurd wordt.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29149&stc=1&d=1393437125

Dan leggen we ons toe op de achterophanging. Het witmetalen, in één deel gegoten onderdeel mag in 1977 nog aanvaardbaar geweest zijn, in 2014 kan dit echt niet meer. Ik heb een tijdje gespeeld met het idee om het bestaande onderdeel te verbeteren, maar eerlijk gezegd wist ik niet goed hoe er aan te beginnen. En toen ik in mijn reserve-onderdelen doos twee 1/43 schijfremmen vond, besloot ik om de ganse achtertrein van scratch te herbouwen. Vertrokken werd er van een centraal plastic blokje (groene pijl), waarop gaandeweg onderdeel per onderdeel vastgemaakt werd tot ik een achtertrein bekwam die wat mij betreft gezien mag worden.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29150&stc=1&d=1393437125

De voortrein was er iets minder erg aan toe, in die mate toch dat ik de ophangingsarmen kon behouden. Maar de schokdempers zagen er net zo uit als bij de achtertrein, dus die moesten vervangen worden (blauwe pijlen). De uitlaten kwamen een beetje buis te kort, maar dat werd aangepast met een stukje plastic rod (groene pijlen), terwijl de uiteinden uitgeboord werden om er 'hol' uit te zien (rode pijl).

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29151&stc=1&d=1393437125

En dan worden de voor- en achtertrein eens gedryfit om te zien of alles nog past en de Matra deftig op zijn wielen staat. Dat ziet er wat mij betreft nog altijd ok uit.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29152&stc=1&d=1393437125

Sennake
26-02-2014, 20:08
Op deze foto zie je dat de ophanging achteraan er een stuk realistischer uit ziet, en dat het meegegoten dashbord nog altijd moet verwijderd worden. Maar we kunnen niet alles tegelijk doen eh.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29153&stc=1&d=1393438094

Hier een nog duidelijkere foto van het triestige dashbordje.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29154&stc=1&d=1393438094

Aan de achterzijde valt het op dat de achtertrein zeer prominent aanwezig is en dat het dus geen overbodige luxe was om hem integraal te vervangen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29155&stc=1&d=1393438094

Ook aan het interieur werd ondertussen al hard gewerkt. De meegegoten veiligheidsgordels werden reeds weggeschuurd (rode pijlen). Verder werd er een steun ingebouwd waarop de versnellingspook bevestigd zit en heb ik een volledig nieuw dashbord gebouwd dat er iets realistischer uitziet dan het origineel.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29156&stc=1&d=1393438094

Hier zie je hoe het interieur van de cockpit er zal uitzien eens alles ingebouwd zal zijn.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29157&stc=1&d=1393438094

Sennake
26-02-2014, 20:17
Aan de binnenzijde van de body werd nu ook het oude dashbord weggefreesd (groene zone). Het nieuwe dashbord werd zo uitgemeten dat het in de cockpit kan ingebouwd worden en toch mooi aansluit tot onder de body (rode pijl). Ook werden de luchtinlaten vooraan een beetje uitgeboord om er wat realistischer uit te zien (groene pijlen).

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29158&stc=1&d=1393438591

Daarna was het tijd geworden om de body, die tot nu toe alsmaar meer en meer 'uitgekleed' werd, terug aan te kleden. Eerst heb ik een steun gebouwd in de opening boven de Ford Cosworth V8 motor (rode pijlen). Daarop moet een platform geplaatst kunnen worden waarop ik de nieuwe inlaatkelkjes zal aanbrengen. Verder werden de onderdelen die weggeschuurd werden om het geheel vlak te kunnen schuren terug aangebracht in plastic (groene pijlen).

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29159&stc=1&d=1393438591

Vervolgens werd het platform zelf ook op maat gesneden, dat precies in de opening past die we vroeger uitgefreesd hadden (rode pijl).

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29160&stc=1&d=1393438591

En vooraan worden de geleidingsvlakken die initieel uit dik witmetaal bestonden, opnieuw gescratcht uit aluminiumplaat rode pijlen). Ze moeten uiteindelijk terecht komen op de neus van de Matra (groene pijlen).

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29161&stc=1&d=1393438591

Wordt vervolgd!

Rocknrolla
26-02-2014, 20:50
Zo zie je maar, een slecht eindresultaat kun je nooit op een belabberde kit steken. Je kan er altijd een mooi ding van maken.

Wat mij betreft, een veelbelovende start! :applaus:

Nismo
26-02-2014, 22:57
En voor motiviatie geef ik een dikke 10+


Ik heb vorige week deze kit met zijn 14 onderdelen ook van kortbij bekeken en ik koan het volgende zeggen;
Je hebt het aantal onderdelen door te scratchen al meer dan verdrievoudigd, om nog maar te zwijgen van de toonbaarheid.

En dan mogen we zeker niet vergeten dat het hier om 1/43 gaat.

lightair
27-02-2014, 10:58
zeer knap sennake.

heel mooi gedaan, men zou gaan denken dat je tijd teveel hebt :)

ik kijk al uit naar de fatboy :eek:

als je deze al zo gedetailleerd maakt wat zal die geven :)

Sennake
27-02-2014, 16:55
Update.

De geprepareerde body werd ondertussen in witte primer gespoten. Ik ben van plan om de witte stukken van de livery alsook de witte nummercirkels te spuiten en af te plakken vooraleer het 'French blue' te spuiten.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29162&stc=1&d=1393512724

De aluminium onderdelen zullen ofwel met BMF bekleed worden, ofwel met Alclad aluminium gespoten worden, daar ben ik nog niet helemaal uit.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29163&stc=1&d=1393512724

Dank zij de snelle service van spotmodel.com ben ik al in het bezit van de inlaatkelkjes, zodat ik het afdekplaatje dat ik eerder vervaardigd heb kan completeren met 8 alu inlaten (rode pijl) en een aluminium gescratcht oliereservoirtje. Ik heb ook nog een extra detail toegevoegd dat te zien is op de referentiefoto's (groene pijl).

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29164&stc=1&d=1393512724

Ik heb helaas geen foto genomen van mijn model alvorens de bouw te beginnen, maar gelukkig is er nog het internet waar ik wel een foto gevonden heb van het FDS model zoals het er uit ziet bij de start.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29165&stc=1&d=1393512724

Zoals je kan zien lijken de meegegoten inlaatkelken helemaal niet realistisch, en bovendien staan ze nog in de verkeerde volgorde opgesteld ook, wat aangetoond wordt door volgende referentiefoto:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29166&stc=1&d=1393512724

EtronQuattro07
27-02-2014, 17:07
thumbs petrolhaed nice guy nice build

Sennake
01-03-2014, 19:39
De Matra werd gespoten met Tamiya pure white. Vervolgens heb ik met een passer de nummercirkels uit Tamiya masking tape gesneden en op de juiste plaatsen gekleefd, net als de band bovenaan de cockpit. Daarna werden de aluminiumkleurige onderdelen gespoten. Deze zullen nu ook afgeplakt worden waarna ik de rest van de body in french blue kan spuiten.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29168&stc=1&d=1393695466

De grappige bollekes in het midden van de nummercirkels dekken de gaatjes af die door de passerpunt gemaakt werden bij het snijden van de cirkels. Hiervoor werd een scalpelmesje vastgekleefd op de plaats waar normaal de potloodpunt zit.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29169&stc=1&d=1393695466

Tijdens het drogen van de body kan ik wat details schilderen aan de achtertrein, die zoals eerder vermeld integraal gescratcht werd.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29171&stc=1&d=1393695466

Eens deze achtertrein klaar is kan ik de achterwielen eens dryfitten, die ik eerder ook al afgewerkt had, net als de voorwielen en het stuur. Om een idee te geven van de afmetingen heb ik er eens een stuk van 2 eurocent naast gelegd.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29170&stc=1&d=1393695466

Sennake
01-03-2014, 19:39
Eens het french blue iets of wat gedroogd is besluit ik om de maskeringen te verwijderen om te vermijden dat de droge verf zou afbreken. Eindelijk vertoont dit project wat kleur ;)

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29172&stc=1&d=1393695585

Uiteraard moet het ganse spuitwerk nog bijgewerkt worden met een penseeltje waar nodig, waarna de ganse body ook nog gepolisht moet worden.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29173&stc=1&d=1393695585

Sennake
05-03-2014, 15:11
Ook de cockpit werd in French Blue gespoten. De versnellingspook + stang werden ingebouwd, en het dashboard ook.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29265&stc=1&d=1394025054

I ben een tijdje zoet geweest met het in elkaar steken van de gordeltjes omdat het echte foto-ets gespjes betreft. Ik heb heel wat respect gekregen voor de bouwers van 1:48 vliegtuigen ;)

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29266&stc=1&d=1394025054

Omdat de versnellingsbak eigenlijk semigloss black moet zijn, was ik gedwongen om de kleur van het centrale deel van de achterophanging ook aan te passen van gun metal naar semigloss black.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29267&stc=1&d=1394025054

Omdat ik niet echt tevreden was met de manier waarop ik de voorste ophanging eerder aangepakt had, heb ik besloten om ook de witmetalen ophangingsarmen te verwijderen en te vervangen door exemplaren uit metaaldraad.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29268&stc=1&d=1394025054

De inlaatklekjes kregen ook een upgrade. Er was te weinig plaats tussen de twee rijen kelkjes om een elektrisch component tussen te zetten, dus werd alles een beetje verder uit elkaar gezet.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29269&stc=1&d=1394025054

Sennake
05-03-2014, 15:12
Dan heb ik de decals op de body aangebracht. Ze waren in een verbazend goede staat om al 35 jaar oud te zijn. Ze waren dan ook gedrukt bij Cartograph...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29270&stc=1&d=1394025139

Tenslotte werd alles geseald onder een laag glanzende vernis.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29271&stc=1&d=1394025139

Nismo
05-03-2014, 23:16
De voorophanging ziet inderdaad stukken beter uit. :worship:

Loeten
06-03-2014, 11:15
Het zal toch een stuk beter zijn dan het oorspronkelijke kitje. Goed bezig !

Sennake
06-03-2014, 11:16
De voorophanging ziet inderdaad stukken beter uit. :worship:

En ze is nog niet naar mijn goesting... wacht maar af...

Sennake
08-03-2014, 16:50
Stilaan beginnen we de eindfase in te gaan van deze build. En dan moet ik mezelf altijd een beetje intomen om af en toe nog een fotoke te nemen, want de verleiding om ineens door te bouwen tot de finish is groot.

Maar deze keer heb ik dus nog wat tijd genomen om wat foto's te nemen.

Het chassis en de body werden aan elkaar gekleefd. Ik heb nog wat foto's genomen vooraleer de wielen gemonteerd werden zodat je de ophanging nog kan bekijken (direct meer details).

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29280&stc=1&d=1394290127

Zelfde oefening aan de andere zijde.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29281&stc=1&d=1394290127

Bij het droogpassen van onderstel en body viel me op dat het stuur en de versnellingspook nogal ver naar achter ingebouwd stonden. Daarom werden beide onderdelen terug even losgemaakt en een ietsje naar voor gebracht zodat Jackie er gemakkelijker aan kan ;)

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29282&stc=1&d=1394290127

Op de versnellingsbak ontbrak nog een brandblusser die gescratcht werd (groene pijl). Na het monteren van de uitlaten werd me ook duidelijk dat er nog steunen ontbraken die de uitlaten vastzetten. De basis is al aangebracht (rode pijlen), de sluitingen moeten nog aangebracht worden.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29283&stc=1&d=1394290127

De voorste ophanging heeft al veel aanpassingen ondergaan. Maar nog was ik niet tevreden: de anti-torsiestangen ontbraken nog en de stuurstangen eveneens (groene pijlen). Tenslotte kon ik ook de laatste steunarm bevestigen nu chassis en body verenigd zijn: deze loopt van de ophanging naar de zijkant van de Matra (rode pijl).

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29284&stc=1&d=1394290127

Sennake
08-03-2014, 16:51
Daarna kunnen we eindelijk de wielen aan de Matra vastmaken. Achteraan zijn er ook nog stabiliteitsstangen aan de ophanging vastgemaakt die schuin aan de body vastzitten.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29285&stc=1&d=1394290287

Om een idee te krijgen van de verhoudingen werd er voor de lol een 2 eurocent muntje bijgelegd.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29286&stc=1&d=1394290287

De bolide is nog niet af, maar stilaan beginnen we wel een idee te krijgen van het eindresultaat.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29287&stc=1&d=1394290287

Nochtans zijn het de kleine details die in de afwerking zitten die het verschil zullen uitmaken tussen een 'normale' diecast en een handgebouwd model. Die uitdaging staat me nu nog te wachten.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29288&stc=1&d=1394290287

Sennake
09-03-2014, 19:15
De Matra is eindelijk klaar. De foto's van het afgewerkte model kan je zoals altijd gaan bekijken in mijn galerij (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?p=280989&posted=1#post280989).