PDA

View Full Version : Mclaren M23 - GP Oostenrijk 1974 - Fittipaldi - Tamiya + E. Jan - 1/20


Sennake
09-05-2014, 21:31
Dit is de F1 die ik wil bouwen, de McLaren zoals hij eruit zag in 1974. Of tenminste, op het einde van 1974, want in het begin zag de hoge airscoop er nog wat anders uit (met een rechthoekig bovenzijde). Ik zie deze gigantische ronde airscoop liever, en aangezien E. Jan je de keuze laat ga ik deze bouwen. Fittipaldi reed trouwens de GP van Oostenrijk niet uit, maar hij werd natuurlijk wel wereldkampioen in 1974.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29611&stc=1&d=1399664063

Eerste werk: het uitlijnen van alle verschillende bodyparts. Aangezien ze allemaal een verschillende breedte blijken te hebben komt er al meteen heel wat schuurwerk bij kijken. Daarna heb ik de metalen cowling geschuurd en gepolisht.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29612&stc=1&d=1399664063

Vervolgens moest die cowling ook aangepast worden omdat de achterste wand niet echt horizontaal staat en dus niet paste onder de airscoop. Met wat plasticard is dat ook opgelost.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29613&stc=1&d=1399664063

Deze airscoop heeft op zijn beurt ook weer aanpassingswerken nodig. Het viel me op dat ze zowel in bovenaanzicht als in vooraanzicht niet recht stond. Om dit euvel op te lossen heb ik een stuk plasticard aan de rechterzijde toegevoegd, wat er voor zorgt dat de scoop recht staat in vooraanzicht. Daarna heb ik alle bevestigingspunten weggesneden en vervangen door metalen pinnen. Daarna werden de overstemmende gaatjes dichtgemaakt, uitgelijnd en weer uitgeboord. Nu staat de airscoop ook in bovenaanzicht recht. Eigenlijk schandalig dat zulke ingrijpende aanpassingewerken noodzakelijk zijn bij een (trans)kit die 175 euro kost!

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29614&stc=1&d=1399664063

Eens de vorm van de neus ook weer eens aangepast was (hij was ook veel te breed) kunnen de metalen spoilers en de PE eindplaten en Gurney flaps aangebracht worden. En weer moetsen de bevestigingspunten een beetje aangepast worden voor een goede uitlijning.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29615&stc=1&d=1399664063

Sennake
09-05-2014, 21:32
Onderaan was de witmetalen basisplaat een beetje te kort, wat met wat plastic strip opgelost werd.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29616&stc=1&d=1399664205

De plastic strip aan de achterzijde van de cowling zal blijkbaar nog wat extra putty kunnen gebruiken, de naad is nog te zichtbaar. Let ook op de metalen bevestigingspinnen die ik gebruikt heb om de standaard pinnetjes te vervangen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29617&stc=1&d=1399664205

Rechts heb ik dus zoals gezegd wat plastic strip moeten toevoegen, en de resin bevestigingspinnen werden ook vervangen door metalen exemplaren.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29618&stc=1&d=1399664205

De achterspoiler werd vervolledigd met een plasticard stukje dat niet in de kit voor handen was. Dan werden de PE eindplaten en de Gurney flap bevestigd. Deze laatste dient metaalkleur te blijven, dus heb ik ze gemaskeerd met BMF.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29619&stc=1&d=1399664205

De steun onder de achterspoiler werd meteen ook maar vastgekleefd om gemakkelijker de boel te kunnen vasthouden. De resin bevestigingspinnen werden ook hier verwijderd en vervangen door (echt werkende) boutjes van Knupfer.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29620&stc=1&d=1399664205

Sennake
09-05-2014, 21:38
De bevestigingspinnen van de cowling werden ook allemaal vervangen dus moesten de overstemmende gaatjes in de body eveneens opgevuld worden en terug uitgeboord (kleinere diameter). Ook enkele uiteinden van de body werden aangepast om perfect te passen op de onderzijde van de body.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29621&stc=1&d=1399664275

I heb even overwogen om de twee helften van de body aan elkaar te kleven om de naad achteraf niet te vertonen die er in het echt ook niet was, maar ik heb het idee laten varen omdat dit voor serieuze complicaties zou zorgen bij de bouw van de McLaren die ik niet direct opgelost kreeg. Tenslotte heb ik dit bij de Tamiya McLaren van 1976 destijds ook niet gedaan en het valt niet echt op. Dus behou ik de bouwmethode die door E. Jan gesuggereerd wordt.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29622&stc=1&d=1399664275

Nismo
09-05-2014, 23:45
Wat een start van dit project. ;)

Mech@niC
11-05-2014, 18:40
Mooi Guy, sehr schön nu al.

Bart P
13-05-2014, 12:12
Prachtig, alleen al het leesplezier op zich !!!

getzrally
13-05-2014, 14:09
Master piece :worship: