Log in

View Full Version : Porsche 911 (993) Carrera - 1993 - Italeri - 1/24


Sennake
30-09-2014, 22:31
't Is weer eens tijd om een doos open te trekken met een Porsche 911 erin, zodat mijn collectie "Porsche 911's" toch eens ooit af gaat geraken. Is het dan niet om 50 jaar Porsche 911 te vieren, dan misschien toch om 60 jaar te vieren.
Deze 993 wordt door vele Porsche-puristen beschouwd als de laatste echte 911, omdat hij de laatste luchtgekoelde motor bezat. Zijn opvolger, de 996 had een watergekoelde motor.

Het gaat dus om deze Porsche, waarvan overvloedig referentiefoto's te vinden zijn op het internet:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29997&stc=1&d=1412109039

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29998&stc=1&d=1412109039

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=29999&stc=1&d=1412109039

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30000&stc=1&d=1412109039

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30001&stc=1&d=1412109039

Sennake
30-09-2014, 22:55
Ok, naar de bouwdoos nu. Ik heb gekozen voor de Italeri kit omdat de Porsche die je daar mee kan bouwen een 'normale' versie is die gemakkelijker te vergelijken is met zijn broertjes 911'en eens de collectie klaar is. De GT2 van Tamiya is weliswaar ook erg mooi, maar dat is toch meer een buitenbeentje.

Nu, Italeri heeft goede en slechte punten. De vorm van de body lijkt me erg accuraat, dus dat is al een pluspunt. Maar er zijn toch ook wel een hoop zorgenkindjes. Ik tracht een overzicht te geven.

De koelopeningen onderaan werden geopend omdat de grille die erin meegegoten zat niet erg realistisch is. Later zal er een nieuwe grille inkomen (groene pijlen). De enorme gaten voor de bevestiging van de nummerplaat (ook achteraan) werden dichtgemaakt. Ik bekijk nog of er überhaubt nummerplaten op bevestigd zullen worden, maar alleszins niet met zo'n joekels van gaten (rode pijlen). De totaal ontbrekende koplampspiegels werden nagebouwd door middel van oude brandstoftanks van een 1/48 vliegtuig (blauwe pijlen). Omdat het onmogelijk is om ze mooi passend te maken nadat de body gespoten is worden ze nu reeds vastgelijmd en passend gemaakt met secondelijm en bloem. Hoe we ze gaat spuiten zien we later wel. Overigens is de voorbumper ook al vastgelijmd aan de body zoals je ziet, iets wat volgens het bouwplan niet de bedoeling is: in principe mag dit pas nadat het model helemaal klaargebouwd is en de body en het chassis op elkaar bevestigd zijn. Dit zag ik ook niet zitten omdat er enorm veel aanpassingswerk nodig geweest is om die bumper mooi te laten aansluiten. De problemen die ik later zal ondervinden om het chassis op de body aan te brengen zal ik later wel bekijken.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30002&stc=1&d=1412110471

De duizenden referentiefoto's die te vinden zijn van deze 993 tonen nagenoeg allemaal een extra spoilerlip die bovenaan de achterruit bevestigd zit. Ik besloot om dat bij mijn model dan ook maar te doen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30003&stc=1&d=1412110471

De motorkap is een ramp. In principe is ze voorzien om open en dicht te kunnen gaan en dus de motor te laten zien, maar dat idee heb ik laten varen. Het is namelijk onmogelijk om de kap te laten passen in haar opening. Ofwel laat je de bovenrand gelijk komen met de body en dan zitten de zijkanten zodanig hoog dat ze gewoon boven de opening uitsteken, ofwel laat je de zijkanten gelijk vallen met de opening en dan zit de bovenkant van de kap zo diep dat ze gewoon onder de body uitkomt. Dus besloot ik om de boel vast te lijmen in een gemiddelde positie, en de ontbrekende bovenzijde aan te vullen met plasticard terwijl te zijkanten afgeschuurd werden tot ze mooi de lijn van de Porsche achterzijde volgen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30004&stc=1&d=1412110471

Dan weer een verrassing: er is niets voorzien om de achterzijde van het chassis aan de achterzijde van de body te bevestigen: blijkbaar moet de boel gewoon los blijven hangen?... Na lang aarzelen ben ik dan toch begonnen met het opbouwen van een soort steun waarin de achterzijde van het chassis mooi past en waarbij de rijhoogte gerespecteerd wordt.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30005&stc=1&d=1412110471

Vooraan is er zoals gezegd ook één en ander mis. Behalve de ontbrekende koplampspiegels en de nummerplaatgaten heb ik ook de koplampsproeiers weggeschuurd en er gaatje in de plaats van geboord, zodat ik ze later weer kan aanbrengen. Dan kan ik nu makkelijker schuren zonder me zorgen te moeten maken over kleine topjes die weggeschuurd worden in het proces. Zelfde redenering voor de verdikking waar het Porsche-logo aangebracht moet worden: ook daar heb ik een klein gaatje geboord zodat ik er later gemakkelijk een niet logo kan op aanbrengen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30006&stc=1&d=1412110471

Sennake
30-09-2014, 22:57
Bij een eerste dryfit bleek dat de achterwielen te ver naar voor stonden in hun wielkassen, en dat de Porsche achteraan een mm te hoog stond. Dus heb ik de bevestigingspunten van de ophanging wat naar achter verplaatst (rood naar groen) en heb ik de veerpoten een mm ingekort.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30007&stc=1&d=1412110581

Zo staat de Porsche nu op zijn poten. De rijhoogte lijkt me ok en de wielen staan mooi in het midden van hun wielkassen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30008&stc=1&d=1412110581

De achterbumper werd ook al vastgekleefd aan de body; dit is wel in overeenstemming met het bouwplan.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30009&stc=1&d=1412110581

Maar het aanpassen van de opening voor de achterlichten stond niet in het plan: aan beide zijden heb ik de opening moeten inkorten met plasticard omdat het doorzichtig onderdeel van de achterlichten gewoon niet zo ver reikte.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30010&stc=1&d=1412110581

Dit zou in principe de grove aanpassingswerken aan chassis en body moeten afsluiten (hoop ik). Nu kan ik beginnen te denken aan het aanbrengen van een eerste grondlaag...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30011&stc=1&d=1412110581

Kevinboodts
02-10-2014, 17:59
Al die aanpassingen... Prachtig.

Sennake
03-10-2014, 16:27
Update.

De velgen die ik gebruikte bij het maken van de dryfit-foto's, werden eens aan een grondige inspectie onderworpen... en ze haalden een onvoldoende. Italeri heeft ze verchroomd zonder ze te ontdoen van hun bramen, en het voorzichtig wegsnijden van die bramen leidde er toch toe dat het chroom op sommige plaatsen teveel verdwenen was. Dus moest het er af. Ik ben sowieso al geen erge voorstander van aluminium velgen die er te verchroomd uitzien, dus erg vond ik dat niet. Ik was wel verbaasd wat ik te zien kreeg toen ze een tijdje in de ovenreiniger gelegen hadden: ze velgen blijken gemaakt te zijn uit doorzichtig plastic. Wat daar de bedoeling van is weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat het erg moeilijk is om te zien of alles mooi gladgeschuurd is op een doorzichtig onderdeel. Na het spuiten van een grondlaag bleek dan ook al gauw dat ik nog niet klaar was met opkuisen. Dus begon ik weer van voor af aan, en werd er een tweede grondlaag aangebracht. Deze keer was alles in orde. Daarna heb ik een laag aluminium aangebracht, maar ik weet nu al dat ik voor een iets lichtere tint ga kiezen, TS-30 Silver dus. Ook de achterspoiler werd gespoten met TS-17 gloss aluminium trouwens.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30012&stc=1&d=1412346388

De body zelf werd eerst ook in grijze primer gespoten, waarna een paar kleine retouchkes volgden op plaatsen waarvan ik dacht dat ze glad waren, maar wat niet zo bleek te zijn eens de primer alle oneffenheden blootlegde.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30013&stc=1&d=1412346388

Daarna werden alle bijgeschuurde plaatsen terug voorzien van wat primer, en nu leek alles ok te zijn. Dus werd er een laag TS-17 gloss aluminium overheen gezet.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30014&stc=1&d=1412346388

Het is niet omdat de verf 'gloss aluminium' heet dat ze ook echt blinkt natuurlijk; hier moeten nog de nodige vernislagen over gezet worden om alles te beschermen en te doen glanzen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30015&stc=1&d=1412346388

Maar alvorens ik dat kan doen, moet er eerst welgeteld één decal geplaatst worden op de motorkap: die met 'Carrera' op...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30016&stc=1&d=1412346388

Nismo
03-10-2014, 21:04
Ik denk ook niet dat de Porsches in die tijd van die blingbling-velgen hadden, eerder zilver- of aluminiumkleurig voor zover ik me kan herinneren.

So far, so good ;)

Gulfie
03-10-2014, 22:27
De velgen kloppen trouwens helemaal niet. Die zijn van een 964. De 993 velgen zien er toch wel heel anders uit hoor.
Maar waar die te vinden ...

VSB
04-10-2014, 09:06
Volgens mij komen deze velgen toch aardig in de buurt van een Carrera? Waar zit het verschil dan?

Kleur zit er goed op!!!

Gulfie
04-10-2014, 19:38
Dit zijn de originele velgen van de 993.

De 16"

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30017&d=1412444272


De 17"

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30018&d=1412444272

Sennake
18-10-2014, 20:31
Het is inderdaad jammer van de velgen, maar kom, we laten ons niet ontmoedigen eh ;) Als ik er ooit betere vind kan ik ze er nog altijd opzetten ;)

Update nu.

De vernis werd aangebracht: 1 mistlaag en 2 echte lagen. Daarna werd de body gepolisht.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30056&stc=1&d=1413657009

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30057&stc=1&d=1413657009

Ondertussen had ik ruimschoots de tijd gehad om het chassis te schilderen en te monteren. Om wat meer diepte te creëren heb ik een wash met Tamiya Smoke aangebracht.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30058&stc=1&d=1413657009

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30059&stc=1&d=1413657009

Vervolgens kreeg ook het interieur de nodige aandacht. Het dashbord dat voornamelijk zwart is werd gedrybrusht om de details wat beter te laten uitkomen, zeker eens de body over het chassis geschoven wordt is het aangewezen om wat te 'overdrijven' zodat je toch nog iets ziet.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30060&stc=1&d=1413657009

Sennake
18-10-2014, 20:33
Dezelfde denkpiste en werkwijze werden gevolgd met de rest va het interieur, waar ik me wel de luxe kon permitteren om te werken met een aantal verschillende 'tinten grijs' (maar geen 50 hoor).

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30061&stc=1&d=1413657122

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30062&stc=1&d=1413657122

De motor van dit model zou zich wel geleend hebben tot het uitvoeren van een superdetaillering; de basis is er. Maar aangezien ik eerder al beslist heb om de motorkap dicht te kleven vanwege het slechte passing is het een beetje zinloos om mijn tijd daarmee te verkwanselen. Er zijn nog genoeg modellen in mijn stock waarin ik me op de motor kan uitleven ;)

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30063&stc=1&d=1413657153

Vervolgens wordt het chassis in de body gedryfit om te zien of het interieur nergens tot ongewenste effecten leidt omdat iets niet goed past; dat lijkt eigenlijk allemaal erg goed mee te vallen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30064&stc=1&d=1413657153

Alleen de onderste zijdrempels (in het zwart geschilderd) blijken nogal fors uitgevallen te zijn en ze steken ongeveer 1mm in de breedte uit aan elke kant. Dus teken ik ze af met de body op zijn plaats, en kan ik ze nadien gewoon afschuren tot de gewenste breedte bereikt wordt. Beetje bijspuiten en we praten er niet meer over.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30065&stc=1&d=1413657153

Sennake
18-10-2014, 20:34
Daarna kan ik de radiatorgrille vooraan in de neus aanbrengen, de raamrubbers zwart schilderen, de panel lines inkleuren met olieverf, de ramen tegen het dak kleven en de binnenzijde van de Porsche matzwart schilderen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30066&stc=1&d=1413657245

Eens we zover zijn kan de body definitief op het chassis geklikt worden en kan ik het model op een stabiele bodemplaat schroeven zodat het verder afgewerkt kan worden zonder het nog teveel in mijn vingers te moeten houden.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=30067&stc=1&d=1413657245

Wordt vervolgd!

Sennake
21-10-2014, 13:52
En ondertussen is de Porsche 993 klaar. De foto's van het afgewerkte model kan je hier (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=21778) bekijken ;)