PDA

View Full Version : Probleem met Zero Paints


Cusco
29-03-2015, 20:48
Hoi iedereen,

ik heb zojuist voor de eerste keer eens Zero paints geprobeerd, maar ik heb toch wat problemen.

Wat ik gedaan heb, is het onderdeel goed ontvet in warm water en afwasmiddel, nadien goed afgespoeld en laten drogen. Daarna heb ik met de AB gedecanteerde grijze Tamiya primer gespoten. Deze heeft 2 dagen gedroogd. Nu spuit ik de kleur erop en alles zit er goed uit. Ik zet het onderdeel aan de kant en begin aan het volgende en 2min later ziet het eruit zoals op de foto. Ik heb de indruk dat de grijze vlakken die er door komen het plastic is. De primer is met de verf mee "teruggetrokken".

http://i1155.photobucket.com/albums/p542/CuscoAdvan/Varia/20150329_204118_zpsmqivypcp.jpg (http://s1155.photobucket.com/user/CuscoAdvan/media/Varia/20150329_204118_zpsmqivypcp.jpg.html)

Iemand een idee hoe dit komt en hoe te voorkomen?

Mercikes,

Robby

eyckles
29-03-2015, 23:22
Hey Robby. Het zou kunne dat de primer nog niet goed droog was en daardoor de primer terug door de verf komt. Of je hebt misschien te een te dikke laag gezet de eerste keer. Ik zet altijd eerst een mislaag en doe dan de andere onderdelen. Nadien zet ik een dikke laag in dezelfde volgorde en als het nog nodig is, dan herhaal ik dat proces nog een keer.

TvD
30-03-2015, 08:41
Ik zou ook eerst denken aan een te dikke laag?

Cusco
30-03-2015, 09:01
Merci, ik ga eerst eens proberen om de verf er terug af te krijgen en dan opnieuw proberen.

Sennake
30-03-2015, 10:19
Als effect van een "versleten lederen stoel" is het anders geniaal geslaagd ;) Misschien een techniek om te onthouden ;)

Cusco
30-03-2015, 10:29
Ik heb met mijn verfkunsten wel eens meer onverwachte effecten :frusty:

Met het idee van het kan niet erger heb ik eens zero paints geprobeerd, maar deze heeft dit aangenomen als een uitdaging :cool:

Zero paints 1 - Robby 0

Dominique
30-03-2015, 20:53
Ge gaat u toch niet laten doen door een paar druppels verf zeker? :D

Ik zie ook duidelijk een probleem met een te dikke laag verf. Het is met reden dat ze aanraden om eerst een mistlaag te spuiten vooraleer een dekkende laag te zetten. Dit is waarom:

Houd altijd voor ogen dat verf een agressief chemisch goedje is. Dat zal altijd proberen ergens op in te werken. Meestal heeft de verf alleen de grondlaag om aan te hechten. De mistlaag dient om de chemische verbinding met de primer te verzorgen. Door een te dikke laag te spuiten in plaats van een mistlaag wordt die verbinding door de hoeveelheid verf te agressief voor de primer en die wordt in feite gewoon opgegeten door de toplaag. Het kan zelfs zo erg worden dat de toplaag de onderliggende plastic zou kunnen aanvallen.

Bijkomend probleem dat wij als modelbouwer hebben is het feit dat sommige soorten verf (bv Zero Paints) die wij gebruiken eigenlijk niet geschikt zijn om te combineren met het soort grondverf voor modelbouw. De grondverven van Tamiya, Gunze, Alclad en consoorten zijn veel te zacht voor de automotivs die wij erover spuiten.
De grondverven van dezelfde automotives zijn dan weer te agressief voor de plastics waar wij mee werken. Niet simpel hé? :fight:

De oplossing voor al die miserie is werken in dunne lagen. Als we veel dunne lagen spuiten die we eerst laten uitdrogen voor de volgende wordt gezet dan kunnen we dat probleem van inwerking van verf op onderlagen en plastic perfect omzeilen. We geven eigenlijk de verf de kans niet om destructief te werk te gaan doordat we de hoeveelheid agressief materiaal beperken door dunne lagen te spuiten. Je krijgt dan al sneller een droge en dekkende dunne laag waardoor de toplaag niet meer kan inwerken op de onderliggende grondverf omdat die niks anders "ziet" dan een eigen soortgenoot waarop hij terechtkomt. En dus is er geen probleem meer.

Je ziet: veel blabla om gewoon te zeggen: spuit in veel dunne lagen en je probleem is weg. Ik spuit meestal 2 à 3 mistlagen vooraleer een iets dikkere laag te zetten, en pas dan een topcoat die 100% dekkend is.

Ik herhaal dus mijn eerste vraag: "ge gaat u toch niet laten doen door een paar druppels verf zeker?". Nu toch ni meer :D

Maar Guy had ook een punt... ;)

Cusco
31-03-2015, 09:37
@Dominique

bedankt voor de uitgebreide en deskundige uitleg. Ik heb er weer heel wat van bijgeleerd.

Momenteel ben ik bezig met de verf te strippen en dan een nieuwe poging. Ik hou jullie op de hoogte (of laagte):rolleyes:

Kevinboodts
31-03-2015, 11:11
Ge gaat u toch niet laten doen door een paar druppels verf zeker? :D

Ik zie ook duidelijk een probleem met een te dikke laag verf. Het is met reden dat ze aanraden om eerst een mistlaag te spuiten vooraleer een dekkende laag te zetten. Dit is waarom:

Houd altijd voor ogen dat verf een agressief chemisch goedje is. Dat zal altijd proberen ergens op in te werken. Meestal heeft de verf alleen de grondlaag om aan te hechten. De mistlaag dient om de chemische verbinding met de primer te verzorgen. Door een te dikke laag te spuiten in plaats van een mistlaag wordt die verbinding door de hoeveelheid verf te agressief voor de primer en die wordt in feite gewoon opgegeten door de toplaag. Het kan zelfs zo erg worden dat de toplaag de onderliggende plastic zou kunnen aanvallen.

Bijkomend probleem dat wij als modelbouwer hebben is het feit dat sommige soorten verf (bv Zero Paints) die wij gebruiken eigenlijk niet geschikt zijn om te combineren met het soort grondverf voor modelbouw. De grondverven van Tamiya, Gunze, Alclad en consoorten zijn veel te zacht voor de automotivs die wij erover spuiten.
De grondverven van dezelfde automotives zijn dan weer te agressief voor de plastics waar wij mee werken. Niet simpel hé? :fight:

De oplossing voor al die miserie is werken in dunne lagen. Als we veel dunne lagen spuiten die we eerst laten uitdrogen voor de volgende wordt gezet dan kunnen we dat probleem van inwerking van verf op onderlagen en plastic perfect omzeilen. We geven eigenlijk de verf de kans niet om destructief te werk te gaan doordat we de hoeveelheid agressief materiaal beperken door dunne lagen te spuiten. Je krijgt dan al sneller een droge en dekkende dunne laag waardoor de toplaag niet meer kan inwerken op de onderliggende grondverf omdat die niks anders "ziet" dan een eigen soortgenoot waarop hij terechtkomt. En dus is er geen probleem meer.

Je ziet: veel blabla om gewoon te zeggen: spuit in veel dunne lagen en je probleem is weg. Ik spuit meestal 2 à 3 mistlagen vooraleer een iets dikkere laag te zetten, en pas dan een topcoat die 100% dekkend is.

Ik herhaal dus mijn eerste vraag: "ge gaat u toch niet laten doen door een paar druppels verf zeker?". Nu toch ni meer :D

Maar Guy had ook een punt... ;)

*scienceboner* Toffe tips!