View Full Version : Sauber C31 - K. Kobayashi - Spanje 2012 - Fujimi 1/20
Hallo iedereen,
Na al een paar jaar lid te zijn van De Paddock, is het toch eens tijd om een WIP-thread op te starten.
Als model voor deze primeur heb ik de Sauber C31 van Fujimi uit de kast getrokken. Voor zij die niet meteen weten om welke wagen het gaat, deze dus:
31970
Voor het eerst heb ik me ook een pe-set aangeschaft. Het gaat om een setje van Hobby Design en bevat het volgende:
31968
Zoals jullie kunnen zien, is het materiaal voor de gordels aanwezig en hoef ik dat dus al niet meer aan te kopen.
Gezien dit een recente kit is, had ik echt wel een vertrouwen op de pasvorm. Had, want bij het in elkaar steken van de body-onderdelen, merkte ik al dat dit niet goed kwam. De body bestaat grotendeels uit 4 grote onderdelen, maar de pasvorm trok bij mij op niets.
Er waren 2 opties:
- De onderdelen correct aan elkaar lijmen, met als gevolg dat het geheel niet meer op de bodemplaat zou passen.
- De onderdelen aan elkaar lijmen op basis van de grondplaat, met als gevolg "panel-lines" van 1 tot 2 mm breed.
Ik heb voor optie 2 gekozen en heb dan ook meteen de veel te brede openingen opgevuld met secondelijm en bloem. ( Ik ben vergeten foto's te nemen van de openingen... :frusty: )
Na een hoop secondelijm, bloem, schuren, primer en nog eens schuren, heb ik nu dit als voorlopig resultaat:
31972
De omcirkelde gebieden hebben nog wat extra opvulling nodig.
Dat was het tot nu toe.
Tot de volgende update!
Ps. Het staat ergens op het forum, maar ik kon niet meer terugvinden hoe groot de foto's mogen zijn. Dus moderators, voel jullie vrij om mijn foto's indien nodig aan te passen.
Hallo iedereen,
Na al een paar jaar lid te zijn van De Paddock, is het toch eens tijd om een WIP-thread op te starten.
.................................................. ......
Da werd tijd :p
......................
Ps. Het staat ergens op het forum, maar ik kon niet meer terugvinden hoe groot de foto's mogen zijn. Dus moderators, voel jullie vrij om mijn foto's indien nodig aan te passen.
http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=18905 ;)
't Is er eentje met veel werk aan precies. Awel, ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.
Succes,
Soms heb je een tegenvaller bij een nieuwe kit ook . Nu iemand moet het proberen om oplossingen te zoeken.
Aan jouw manier te zien ziet het er naar uit dat dit wel in orde gaat komen.
Een kleine, maar naar het eindresultaat toe, zeer belangrijke update.
Nadat alles deftig was opgevuld, moest ik zelf terug panel-lines trekken. Ik had dat nog nooit gedaan en het is dan ook niet perfect, maar ik kan er mee leven.
Natuurlijk heeft zo een wagen ook verf nodig, dat was dan ook de volgende stap. Na eerst heel de carrosserie in Pure-White gespoten te hebben, heb ik alles afgeplakt om de donkere delen te spuiten.
Volgens de handleiding moeten deze zwart zijn, maar dat klopt niet. Wat het precies is, weet ik eigenlijk niet. Na een paar testjes, vond ik dat Tyrrell Gun-Metal het dichtst in de buurt kwam. Het is misschien niet 100% correct, maar ik ben er best tevreden mee.
31975
31976
Ook de nose-cone kreeg een soortgelijke behandeling. Deze bestaat uit 4 onderdelen die behoorlijk goed passen. Toch moesten ook hier enkele naden weggewerkt worden.
31977
Zo, dat was het tot hier toe. Volgende stap is het aanbrengen van decals en kan er begonnen worden aan het interieur.
Ziet er goed uit ondanks de problemen. Heb net zelf eens een andere F1 kit van Fujimi goed bekeken en de body en grondplaat zijn behoorlijk "krom", zeker geen Tamiya kwaliteit. Het lijkt er bijna op dat Fujimi de kwaliteit toch niet als belangrijkste punt ziet ;)
leuk topic, ga ik zeker volgen
Hallo plekkers!
Ondanks het nieuwe academiejaar heb ik toch wat kunnen verder werken aan de Sauber. Het eerste dat ik sinds de vorige update gedaan heb, was het aanbrengen van de decals. Deze gingen er goed op, het waren er dan ook van Cartograf. Na een paar dagen begon ik met het zetten van de vernis lagen. Hier en daar begonnen de decals lichtjes te kreuken, maar dat valt al bij al nog mee.
Maar ach, foto's zeggen vaak meer dan woorden:
31979
31980
31981
Tussen het vernissen door, heb ik ook de cockpit in elkaar gestoken. De gordeltjes zaten bij in de upgrade kit. Ze liggen er niet perfect in, maar ik heb dit dan ook nog niet zo vaak gedaan.
31982
Geen cockpit zonder stuur. Zo een stuurtje vind ik altijd één van de leukste onderdelen om te maken. Het resultaat met al die kleurrijke knopjes, maakt mij op de ene of de andere manier altijd vrolijk. De handgrepen werden trouwens bewerkt met bloem om zo wat textuur te geven.
31983
Zo, dat was het weer voor deze update.
Up next: bodemplaat en de ophangingen.
Rocknrolla
14-10-2015, 10:30
Ziet er heel knap uit! Strak afplak- en spuitwerk.
Hallo allemaal,
Wegens omstandigheden heb ik de laatste 2 maanden niet zo veel meer gebouwd. Een tijdje terug had ik wel al eens een aantal onderdelen in de juiste kleur gespoten. Die onderdelen heb ik vandaag op de juiste plaats gelijmd.
Het gaat hier om de bodemplaat en beide ophangingen. In tegenstelling tot de carrosserie ging hier alles wel vlot aan elkaar. De bodemplaat had destijds wel wat schuur- en opvulwerk nodig omdat deze uit 2 delen bestaat. Voor de foto heb ik de carrosserie er even op geplaatst:
32178
32177
Tussen het drogen van de lijm heb ik de gordels ook hun merknaam gegeven. De decals hiervoor zaten niet in de kit, maar ik had ze nog ergens liggen. Ziet er wat mij betreft toch iets realistischer uit.
32176
Ziet er goed uit. Dat gaat slim komen ;)
Vorige week kreeg ik plots terug zin om aan de Sauber te werken en zo geschiedde!
In een ver verleden had ik al eens alle resterende onderdelen uitgesneden en op stokjes gelijmd om ze de juiste kleur te kunnen geven. Dat was dan ook hetgeen waarmee ik begonnen ben, alle onderdelen van beide spoilers de juiste kleur + decals geven.
Uiteindelijk ben ik begonnen met het in elkaar zetten van de achtervleugel. Deze bestaat uit 8 onderdelen en ging relatief vlot in elkaar. Ik heb deze ook meteen vastgezet op de plaats waar hij moet komen.
33104
33105
Momenteel ziet de Sauber er als volgt uit:
33103
Wat nu volgt is het in elkaar zetten van de voorvleugel. Deze bestaat uit 17 onderdelen (P.E. niet meegerekend). Een nieuwe uitdaging van Fujimi!
5 uur, een hoop lijm en veel geprul later, steekt de voorvleugel in elkaar. Moeilijkheid hier was dat sommige onderdelen maar aan 1 punt vasthangen en dus gedeeltelijk moeten zweven. Best lastig om deze allemaal mooi symmetrisch te krijgen, maar het is toch gelukt.
Ondertussen werden ook de spiegeltjes toegevoegd.
33106
33107
Tot de volgende!
Jawadde, dat ziet er goed uit :applaus:
5 uur, een hoop lijm en veel geprul later, steekt de voorvleugel in elkaar. Moeilijkheid hier was dat sommige onderdelen maar aan 1 punt vasthangen en dus gedeeltelijk moeten zweven. Best lastig om deze allemaal mooi symmetrisch te krijgen, maar het is toch gelukt.
Eigenlijk zouden we met alle modelbouwers van de wereld een petitie moeten sturen richting de ontwerpers van F1-voorvleugels, om zulke ingewikkelde dingen niet meer te ontwerpen ;)
Eigenlijk zouden we met alle modelbouwers van de wereld een petitie moeten sturen richting de ontwerpers van F1-voorvleugels, om zulke ingewikkelde dingen niet meer te ontwerpen ;)
Terug naar de tijd van de wingcars dan maar, begin jaren '80, toen ze zonder voorspoilers reden.
EtronQuattro07
06-08-2016, 11:03
Ja Johny zeg wel maar ja die auto' s tzijn computers e ochja we moeten er mee leven ben het volledig met jullie eens ,ik heb het ook moeilijk me zo een auto's , vroeger bestond een spoiler uit niet veel onderdelen en nu ja we moetn er mee leven zal nooit meer zijn gelijk vroeger grts Dieter.
Even na datum, maar ik had van deze nog eindfoto's die ik jullie niet wou onthouden. Uiteindelijk ging alles nog relatief vlot in elkaar eens de echte paswerken voorbij waren. Niet de makkelijkste build, maar heb er destijds veel uit geleerd. Link naar mijn galerij (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?p=287800&posted=1#post287800).
Enjoy.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.